Achiziţionarea de avioane F16 din Portugalia. Cât costă, de unde sunt fondurile?

Cuantumul creditelor de angajament şi bugetare aferent achiziţionării de avioane multirol F-16 din Portugalia a fost calculat la 628 milioane euro, pentru perioada 2013-2017, achiziţia urmând să fie din nou discutată în următoarea şedinţă a CSAT.

Achiziţionarea de avioane F16 din Portugalia. Cât costă, de unde sunt fondurile? armata 2

 

Cifra reprezentând volumul cheltuielilor estimate pentru această achiziţie a fost inclusă într-un memorandum discutat în şedinţa de miercuri a Guvernului, transmite Mediafax.

În document se propune ca aceste fonduri să fie asigurate prin bugetul MApN, cu solicitarea aprobării prealabile a Parlamentului pentru iniţierea procedurii.

În luna septembrie, CSAT a aprobat proiectul de “realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană” în cadrul programului “Avion multirol al Forţelor Aeriene”. Dobriţoiu a spus atunci că au fost identificate resurse în buget pentru achiziţia a 12 avioane second-hand F-16, România începând să plătească din 2013 şi va beneficia de aceste avioane din 2016.

La finele anului trecut, premierul declara că avioanele multirol F-16 care urmează să fie achiziţionate de România sunt deja în serviciu, dar vor fi pregătite să reziste pe o durată de 20 ani, costul unor aparate noi depăşind posibilităţile financiare ale ţării.

 

Ziuaveche

PS Din pacate, asa cum banuiam/stiam cu totii, afacerea F-16 made in Portugalia, merge inainte spre fericirea noastra a tuturor platitorilor de taxe din Romania!

41 de comentarii:

  1. Uraa uraaa uraaa, bend over! 🙂

  2. Asa cum ne spunea si amicul Robert, parca chiar astazi, afacerea F-16 Portugalia, a cazut definitiv la nivel oficial, dar si-a revenit repede in simtiri si a ajuns la Victoria (palatul). Pacat ca Dusa si Guvernul nu au fost si ei informati. mai mult decat atat, surse foarte credibile ne informeaza ca la granita cu R Moldova 24 de F/A-18 Super Hornet F, care incercau sa intre in tara fraudulos, nefiind la mana a doua, au fost retinute si batute crunt de Politia de Frontiera, fiind confundate cu deltaplanurile traficatilor de tigari. Acestea, adica F/A-urile, s-au intors acasa jurand sa nu se mai intoarca…Asadar Guvernul, desi a vrut saracu’ da nu s-a putut, a revenit si a hotarat sa cumpere pana la urma F-16th de la amica Portugalia…
    O fi adevar, o fi manipulare, o fi doar teribilism?! Faza cu F-16 este adevar, de restul ma intrebam asa mai…retoric?! 🙂
    Doar varu’ gsg9 poate sa stie…

    • GEorge daca te uiti bine la articol se vorbeste de ce se vorbea acum cateva luni. dar din aprilie nimic, nici urma de f.16! parca pe 9 cel tarziu trebuia sa se finalizez achizitia nu? si totusi nimic. Nici macar oficial. Mai tii minte ultimul interviu a lui Dusa? Ca se va alege un multirol tinand cont si de cerintele pilotiilor si alti factori? Ai pus si aici articolul…

      • Textul direct de la guvern:

        MEMORANDUM cu tema: Informare cu privire la rezultatele negocierilor preliminare cu reprezentanţii Ministerului Apărării Naţionale din Portugalia şi ai autorităţilor guvernamentale ale Statelor Unite ale Americii şi aprobarea procedurii specifice pentru achiziţia produselor şi serviciilor de la Guvernul Republicii Portugheze şi Guvernul Statelor Unite ale Americii, destinate realizării capabilităţii operaţionale aeriene cuprinse în Faza I a Etapei de tranziţie iniţială a Concepţiei de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană în cadrul programului „Avion multirol al Forţelor Aeriene”

        Guvernul a aprobat acest Memorandum prin care se propun, printre altele:
        • Creditele de angajament și bugetare necesare achiziției să fie asigurate prin bugetul MApN;
        • Adoptarea unei Ordonanțe de Urgență pentru modificarea și completarea OUG nr. 11/2012;
        • Aprobarea procedurii specifice pentru achiziționarea produselor și serviciilor de la Guvernul Republicii Portugheze și Guvernul SUA;
        • Solicitarea aprobării prealabile a Parlamentului pentru inițierea procedurii de mai sus;
        • Prezentarea în CSAT a modului de realizare a capabilității operaționale aeriene;
        • Aprobarea achiziției și atribuirea contractelor printr-un act normativ care să includă și reglementarea aspectelor privind execuția bugetară și plata în avans, prin derogare de la Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice;
        Necesarul estimat al creditelor de angajament și bugetare, cu TVA, pentru perioada 2013 – 2017 se cifrează la 628 milioane euro.

        Cumparam F/A-18 imaginare din Portocalia?

    • Cum bulgarii nu mai cumpara au mana libera rumanii la negocieri cu Portugalia, iti dai seama ce perspectiva, ce afacere si daca o „scot” in 500 de milioane de euro o sa fie si inghitzibila de bobor ca nu-i asa inainte erau la vreo 600+ milioane de euro.
      Stau si ma intreb daca pentrui 12 avioane merita ca sa ne chinuim ca sa luam si armement-ul ala aer- sol sau ce dracu mai cuprinde contractul….
      de ce acum de la 670 de milioane USD costa 628 de milioane de euro?! pretul a crescut de fapt? F 16 astea MLU sunt ca vinul, cu cat se invechesc is tot mai scumpe si bune…….

  3. Doar naivii mai cred ca a cazut achizitia F16A pentru Romania.Aceasta achizitie merge inainte.Chestia cu FA18 pentru noi este doar praf in ochii naivilor.Cu siguranta Robitica este un troll.
    Cand esti parlit iti mai cumperi Mercedes?Abia se pot acoperi salariile angajatilor Mapn iar unii se gandesc la achizitii de bimotoare(ce bine ar fi daca ne-am permite sa le cumparam).

  4. Robert Ionut, hai cu f-opshpele….fara numar ,de la varu din america ,sa-i traiasca famiglia lui…mai toarna o poveste frumoasa sa dorm linistit si in seara asta, cum era 24 de f18??
    intreaba un pic „sursele”, poate s-a mai schimbat ceva ?

    • Mihai rabdare. :)! Se cauta bani, dar suntem aproape…

      • Sa batem palma cu portughezii pentru F16A.Cred ca asta ai vrut sa spui.Chiar si cand Romania stattea bine cu banii, prin anul 2007, datorita costurilor de exploatare, oficialii romani au exclus bimotoarele de pe lista de cumparaturi.Acum ca suntem cu buzunarul spart tu vii si zici ca se vor cumpara bimotoare, mai ales SH care au costul orei de zbor mai mare decat cele noi.

      • Robert Ionut, acum ca si exercitiu de logica, oare nu te-au mirosit „ai tai” colegi din sistem ca tu cam „transpiri” informatii si te-au „hranit” cu povestea cu F-18 ca ei sa-si vada de ale lor?

        Data viitoare cand ajungi cu documente pe masa sau calculator, sa ceri sa ti le dea pe cele adevarate, legate de achizitia F-16 din Portugalia, bun? Macar sa avem si noi detaliile la ceea ce oricum se intampla!

        Sau te pomenesti ca amu’ s-au trezit astia de la MAPN ca vor sa cumpere si F-16 si F18 ?! 🙂

        Si daca o fi sa fie adevarat ca vor F-18, cam cum crezi ca vor gasi ei sa puna pe masa 1,5 mld.$, cand pt. F-16 se chinuie sa plateasca o rata anuala pe la 100. mil.$?!

  5. intreb si eu,nu dau cu parul:daca cerem Saab o oferta Gripen C\D second hand de la armata suedeza pt. 36 bucati, ar fi rau? tin minte ca se scrisese ceva de Gripen sh.ar trebui sa coste la jumatate fata de unul nou care venea la vreo 40-42milioane in oferta lor pt. Romania.peste cei 628 milioane euro(minim zic eu,fara a mai pune la socoteala si nevoia de a moderniza bazele de la noi pt. pretentiosul F16 de douajde ani :d ) dati pe astea 12 gioarse mai punem probabil inca vreo 100milioane si luam 36 Gripen C\D sh. avantaje:acoperim mai bine teritoriul,ne intra repede,posibil toate odata,ora de zbor cea mai ieftina,per asamblu un avion cu calitati decente de generatia 4.posibilitate de a opta pt inca 12 noi asamblate la Craiova pt. 500milioane.la partea cu inca 12 bucati noi, vad mai multe beneficii pt. statul roman, cum ar fi: 1- iese cea mai ieftina mentenanta pt gripen dintre toate tarile care-l folosesc.2-transfer tehnologic pt. imbunatatirea IAR. 3- ofsset.aici ma gandesc la ce produc ei foarte bine si unde noi trebuie sa ne retehnologizam neaparat.Volvo,Scania-camioane,autobuze,troleibuze,tractoare,Renault Truks divizia Volvo de vehicule militare in tatonari pe la Mizil.le-am putea da Brasovul pt a investi acolo.apoi,locomotivele noastre sunt facute sub licenta suedeza.poate facem ceva si pe partea asta cu ei unde stam groaznic(avem locomotive din anii(generatia) 70.am inteles ca virgula consuma de 5-7 ori peste una moderna. in final as mai adauga faptul ca suedezii au 130 Gripen din care vor sa dea si sa ramana cu 80. au 56 JAS 39C si 8 JAS 39D iar restul loturi unpic mai vechi.daca si ungurii si cehii au luat cate 14 fiecare cam din acelasi lot,nu vad de ce noi,romanii(astia de peaici) am face nazuri.cand vor iesi cu Gripen NG,dupa 2018-2020 as vinde o parte din cele 36 gripen c-d pt. alte 12-18 Gripen NG asamblate la craiova.asta e cea mai ieftina si buna varianta pt avioane de generatia 4.ne plictisim de ele sau in viitor vom avea bani mai multi,luam un bimotor pt suprematie.12-18 bucati.noi n-o sa avem niciodata 3,5 miliarde de dat odata pt. 48 F16 noi ca polacii,tara de 38,5 milioane cu un pib dublu fata de Romania si alte caracteristici ca teritoriu de aparat.

    • Mihai444, ai nostri nu vor pur si simplu sa ceara de la Saab ceva. Au venit Saab in mai multe randuri, cu diferite oferte, s-au intalnit cu „organele abilitate” de la noi, si au plecat cum au venit.

    • Au oare chiftelele de la IKEA sa ne creeze iluzia unor investitii strategice suedeze in Romania ? 🙂
      Eu nu cred in investitiile suedeze.
      As prefera sa vina Dassault, asa cum a facut Renault. (alta rima n-am gasit 🙂 )

    • O gandire de om normal, nu neaparat patriotica, ar fi aceea de a colabora si cu suedezii, nu neaparat sa-i excludem pe americani din ecuatie. Cam asa cum fac indienii cu ai lor colaboratori si furnizori de avioane si tehnologie militara in acest domeniu, de toate natiile. Mai concret, fara sa dam cu tifla americanilor, pe care trebuie sa-i tinem aproape indiferent de ce se intampla, ca si garantie(vezi cazul Georgiei), ar trebui sa intram in proiectul Gripen NG, pe care sa-l fabricam aici sub denumirea de IAR, un fel de IAR 95 sub licenta sau transfer tehnologic, sa reusim sa cheltuim bani relativi putini, prin reintoarcerea unei parti din bani in economia nationala si sa avem un avion bun in numar mare, avion de generatia 4++, produs la nivel local, fara frica de limitare sa oprire a furnizarii de elemente/componente/piese sau avion propriuzis in caz de razboi. Apoi, putem lejer sa achizitionam F 35(daca o sa existe vreodata sau daca ne vom permite), sau ceva de la Beoing, gen F 18 next generation sau chiar avionul de generatia a IV, bimotor sau nu. Nici varianta cu 48 Gripen SH + cateva duble, lancerizate full si last generation nu-i rea….orice dar nu 12 F 16 TH, ca ma ia cu capul cand aud ce prosti sunt aia de ne conduc……

      PS Am curaj sa fac pariu ca in 2017 sau 2018 cand le vom primi, vom baga alti bani in modernizarea lor, fie Lancerizate de Elbit fie Block 52 al lui Uncle SAM…..veti vedea. Ne servesc factura in portii mici si intre mese, ca treaba sa fie digerabila treaba cat de cat!

    • @mihai 444. S-a mai zis pe aici dar poate nu ai prins, e un fel de comanda de la nivel inalt , mai inalt decat norii, ca sa cumpere Romania de la portughezi avioanele alea.Deasta nu se incearca alte variante de bun simt!

    • Mihai444 – e de mult bun simt ceea ce spui tu, si ar duce la o crestere graduala a capabilitatilor RoAF in 5 ani practic ai ajunge la zi sau ma rog pe aproape, am calculat la un moment dat pe forumul Resboiu ca 16 avioane este minimul necesar pentru acoperirea teritoriului Romaniei.
      Sincer as vrea alea 16 avioane noi decat 24 de avioane second hand uzate si care au disponibilitatea de misiune mult sub indicele de 80%

      • Corect ce ziceti voi, doar ca sunt curios care e starea resursei pentru C/D urile fortelor suedeze, mai ales ca si ei au prevazut aducerea a cateva zeci de bucati (parca vreo 60) C/D la standard NG si probabil le-au ales pe cele cu resursa mai mare.

        Eu m-as multumi pe urmatorii 3 ani si cu 14 (12 simple + 2 duble) C/D in paralel cu mentinerea a 24 de MIG-21 Lancer (Mi-ar fi placut 24 de Bis-uri Lancer, dupa cum am scris si in articolul mai vechi, ca ar lucra ceva si Aerostarul), care sa fie scoase din uz pe masura ce sosesc 24 de bucati noi de Gripen E/F NG dupa 2017… Si poate alte 12 NG in optiune mai tarziu, conditionate de calitatea si respectarea termenelor de offset de catre SAAB pentru contractul initial. Astfel am ajunge la 36-48 avioane decente, integrate in tara, cu exploatarea sprijinita de crestere economica si costuri reduse date de asimilarea in tara a unei parti a productiei si integral a mentenantei.

        Daca am avea si BIS-uri cu resursa inca disponibila, acelea ar putea fi operate cativa ani in paralel cu flota de NG, retrase in rezerva si inlocuite de 24 de ipoteticul F-35 sau ce ni s-ar parea interesant dupa 2020/2025.

  6. Sunt tare curios ce inseamna fraza asta:
    „În document se propune ca aceste fonduri să fie asigurate prin bugetul MApN, cu solicitarea aprobării prealabile a Parlamentului pentru iniţierea procedurii.”
    Adica vor transfera de la finante suma aferenta catre bugetul MAPn?

    Sau se asteapta ca din aia 30 de mil. euro sa plateasca rata de anul asta si sa le mai si ramana? Probabil le fac o „rectificare” acum, la jumatatea anului 🙂

  7. Sa vezi tu prețuri la piste si utilități , tot plătite dublu ….. si lucrat tot in ritm de 1/4 ….. noi suntem de vina , astia trebuie beliti si castrati sa nu mai facă odraslele ca ei , sunt samanta proasta , ce sa facem ,așa e si in agricultura samanta proasta o arunci

    • Eu deabia mai pot sa ma uit la stiri, imi vine sa o iau pe camp ca-n desene animate…..
      Se bat ca chiorii pe ultimu’ cent, resping toate proiectele care nu sunt facute cu firme de partid etc, e jaf pe fata, justitia pe mana lor, ii doare pe toti in pl, nu ii deranjea nimeni….

      „ii sanctionam la alegeri”
      Pe cine plm…ca tot aceasi ajung la ciolan, defapt toti sunt la ciolan tot timpu’ fie la putere fie in opozitie etc…

      La noi protestele se fac in ritm de manele si „masoara” vreo 20-30 de nuntasi cu cartoane gen „i love democracy” si „protesteaza pasnic”……………………………….

    • Conform acelui top, tari precum Afaganistan, Etiopia,Kenya, Yemen sau Nigeria au armate mai puternice decat Grecia, Portugalia sau Belgia iar noi avem armata mai puternica decat Chile, Belgia, Portugalia, E.A.U. sau Kuwait :). Etiopia are armata mai bine clasata chiar decat Spania, Argentina , Norvegia, Finlanda, Chile,Africa de S., Grecia etc 🙂 .Alta anomalie: Indonezia peste Japonia……

      Nu cred in topuri in care numarul de militari conteaza atat de mult .

      http://www.globalfirepower.com/countries-listing.asp

  8. deocamdata au inceput sa calculeze – ceea ce nu e rau – e corect sa faci calculele in ambele variante.

    dupa parerea mea e sa dai 800 milioane dolari pe 12 avioane F-16 vechi e iresponsabil – achizitia asta ar distruge armata – vor fi nevoiti sa renunte la achizitia de transportoare, tancuri, elicoptere, flota, etc. sau sa ia cate una bucata din fiecare.

    banuiesc ca nici nu au inclus costul complet pe ciclul de viata, upgrade-urile necesare, training tehnicieni si piloti, infrastructura din Romania care trebuie schimbata.

    mai bine inchiriezi serviciul de politie aeriana – oricum cele 12 nu o sa zboare decat de ziua nationala (si ce mandrie va fi sa te duci la parada cu avioane luate de la cimitir) – si cu banii ramasi iti iei tancuri, LCA si elicoptere. Iti ramane de o armata mult mai credibila, care sa nu fie subiect de bancuri in NATO gen cum faceam noi cu aviatia albaneza.

  9. Cred ca am mai spus, portugalejii sunt in rahat pana-n gat, iar noi, cum si asa suntem de mult invatati cu rahatu’, am primit ordin sa contribuim la scoaterea lor, scufundandu-ne de tot.

  10. Problema principala cu ‘noile’ multirol este ca nu sunt Euro 5, asa ca o sa coste foarte mult inmatricularea.

    La modul mai serios si privind partea buna, realitatea imediata ne invata ca factorii decizionali de la noi sunt capabili de mai rau. De banii aia poate se gandeau sa toarne vreo 30 de kilometri de autostrada pasibila de reparatii in termen de 12 luni. Costurile de reparatie ale autostrazii se vor regasi astfel in costurile de exploatare ale tinichelelor. Luata in modul toata situatia, orice plus pentru aviatie este o gura de oxigen. Ma mir cum nu iese cineva pe TV si ne spune sa le pupam mana pentru jaful asta, ca alte avioane nu mai vedem mult timp de acum incolo (probabil cand incep si astea sa cada).

    • O sa vedem in vreo 15 ani dar de dedesubt si o sa aiba stele rosii pe aripi. Pilotii nostri ar trebui sa isi dea demisia in bloc ca le este pusa viata in pericol. As fi curios cate ore a zburat marfa care o luam noi in ultimii 5 ani sa zicem si atunci ne dam seama ce luam.

  11. Radeti voi da’ sa vedeti ce-o sa va ofticati cand o ateriza Robert Ionut cu F-18 in Piata Victoriei. Nu stiu cum dar face el cumva si-l aduce jos.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *