AN-2. Spărgătorul de granițe

Cred că retragerea AN-2 din serviciul MApN a fost o mare greșeală. Un excelent avion pentru penetrarea apărării antiaeriene, un avion care transformă F-35 într-un aparat desuet…

Povestea este simplă: conform răspunsului MApN furnizat celor de la Newsweek România, „în data de 7 august, la ora 06:28, Centrul de Operaţii Aeriene a fost informat de către Structura Poliţiei de Frontieră Vicovul-de-Sus, că o patrulă a observat şi a auzit un aparat de zbor de mici dimensiuni care a survolat frontiera de stat din Ucraina în România. Ca urmare a informării primite, au fost luate măsurile specifice prevăzute în planurile elaborate pentru astfel de situaţii, cu accent pe întărirea supravegherii aeriene în zonă, concomitent cu reanalizarea înregistrărilor informaţiilor furnizate de radarele în funcţiune. Din analiza informaţiilor la dispoziţie nu au rezultat date care să confirme, în mod obiectiv, utilizarea neautorizată a spaţiului aerian naţional în zona de referinţă.”

Pe scurt, băieții de la Centrul de Operații Aeriene au primit pontul de la Poliția de Frontieră care au observat și confirmat – eu înțeleg vizual și au auzit un aparat care a trecut în România din Ucraina. Au aruncat un ochi pe ecran, n-au văzut nimic, așa că au concluzionat că dacă nu apare pe radar, nu există. Asta deși aveau confirmarea unui contact vizual de la Poliția de Frontieră.

Au luat dar, de fapt, n-au luat măsuri. Asta pentru că, zice MApN-ul:

„În situația descrisă nu au fost întrunite criteriile legale (Legea nr. 257/2001, republicată) pentru intervenția cu aeronave militare aflate în Serviciul de Luptă Permament – Poliție Aeriană.

Dar hai să vedem ce zice legea.

Art. 6. – Situaţiile în care aeronavele utilizează neautorizat spaţiul aerian al României sunt următoarele: c) intrarea în spaţiul aerian al României fără autorizarea dată de organele în drept prevăzute la art. 4 (n.a. Ministerul Transporturilor, MApN); d) aterizarea, amerizarea sau apuntarea fără autorizare;

Art. 8. – Împotriva aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian al României Ministerul Apărării Naţionale va lua succesiv următoarele măsuri:

a) stabilirea de la sol a poziţiei aeronavei, a legăturii radio şi a identităţii acesteia;
b) transmiterea de la sol a informaţiilor şi dispoziţiilor către pilotul sau echipajul aeronavei, în vederea utilizării autorizate a spaţiului aerian al României;
c) interceptarea aeronavei care continuă să utilizeze neautorizat spaţiul aerian al României;
d) executarea focului de avertisment de către aeronavele interceptoare;
e) executarea focului de nimicire de către aeronavele interceptoare;
f) executarea focului de nimicire de către mijloacele terestre de apărare aeriană.

Art. 9. – (1) Stabilirea de la sol a poziţiei aeronavei care utilizează neautorizat spaţiul aerian al României, a legăturilor radio cu aceasta şi determinarea identităţii ei se realizează de către organele de trafic aerian, folosindu-se mijloacele specializate aflate în serviciu sau care sunt puse în funcţiune special în acest scop.

(2) La identificarea aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian al României, la solicitarea Ministerului Apărării Naţionale, pot participa aeronave aparţinând Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, Ministerului Administraţiei şi Internelor, Serviciului Român de Informaţii şi altor deţinători de aeronave.

Art. 10. – Organele de trafic aerian se informează reciproc asupra descoperirii şi identificării aeronavei, cauzelor care au determinat încălcarea prevederilor prezentei legi şi, pe baza informaţiilor de care dispun, dau dispoziţii piloţilor sau echipajelor în vederea utilizării legale a spaţiului aerian al României.

Art. 11. – (1) În cazul imposibilităţii stabilirii legăturilor radio cu aeronava care utilizează neautorizat spaţiul aerian al României, aceasta se interceptează cu aeronave militare.

(2) Interceptarea se realizează şi în situaţia în care piloţii sau echipajele nu execută dispoziţiile primite de la organele de trafic aerian.

(3) Interceptarea aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian se execută cu respectarea reglementărilor aeronautice şi are drept scop identificarea vizuală a acestora, indicarea direcţiilor de urmat pentru revenirea la traiectele de zbor autorizate, acordarea de asistenţă în caz de nevoie, dirijarea în afara zonelor reglementate ca fiind zone interzise, restricţionate, periculoase sau a celor rezervate temporar ori îndrumarea la aterizare pe aerodromul, aeroportul sau heliodromul indicat.

(4) Pe timpul interceptării pentru transmiterea dispoziţiilor aeronavele interceptoare vor folosi frecvenţele radio autorizate, iar în cazul lipsei legăturii radio vor folosi semnalele vizuale şi manevre conform reglementărilor internaţionale stabilite în acest scop.

(5) Împotriva aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian pot acţiona şi forţe şi mijloace aeriene aparţinând altor state membre NATO, în condiţiile stabilite prin înţelegeri.

(6) Utilizarea spaţiului aerian al altor state de către aeronave interceptoare aparţinând Ministerului Apărării Naţionale, pentru a acţiona împotriva aeronavelor care utilizează neautorizat spaţiul aerian, se face în conformitate cu prevederile înţelegerilor încheiate în acest sens.

Din punctul meu de vedere, erau întrunite toate condițiile legale pentru a trimite o aeronavă care să verifice și să constate dacă frontiera de stat a României a fost sau nu a fost… penetrată.

După cum ne spune și MApN-ul, detecția radar a aparatelor care zboară la altitudini foarte mici (sub 300 m) și cu viteze reduse (sub 200 km/h) este foarte dificilă, mai ales în condițiile unui relief variat, cu dealuri și văi, în care respectivul aparat de zbor se poate camufla. În acest condiții, obținerea unui ecou consistent este îngreunată și de paraziții care sunt generați de sol și de formele de relief de la sol. Să nu uităm însă că așa zboară de obicei rachetele de croazieră gen Kalibr sau Tomahawk…

Problema este destul de spinoasă și se caută o rezolvare inclusiv la nivelul Frontex, un proiect dedicat descoperirii obiectelor care zboară jos și încet fiind în desfășurare. Mai multe informații aici.

După cum spuneam mai deunăzi, AN-2 este un avion ideal pentru acțiuni de contrabandă cu atât mai mult cu cât poate fi întâlnit încă în România.

an-2 violare frontiera romania

Sursa foto: wikipedia

Un incident asemănător s-a petrecut în 2019 când un elicopter Kamov Ka-26 s-a prăbușit pe raza comunei Săpînța, județul Maramureș, pilotul fiind găsit mort. Conform informațiilor de la acel moment, pilotul era din Belarus, având gradul de maior în armata aceluiași stat. Dmitrii Evghenevici Kostikov, cetăţean belarus, născut în 1971 era dat dispărut încă din 5 martie 2019, când a urcat într-un tren cu destinaţia Lvov, iar de atunci a fost de negăsit. De profesie pilot, bărbatul fusese comandant adjunct al unei escadrile de elicoptere, dar îşi postase CV-ul pe site-uri de job-uri, astfel că probabil lucra ca „freelancer”. Pilotul a fost identificat pe baza pașaportului găsit asupra sa.

an-2 violare frontiera romania

Sursa foto: wikipedia

 

Accidentul de elicopter din 2019 și cazul avionului AN-2 de acum câteva zile sunt o dovadă concretă că violările frontierei de stat a României din direcția Ucraina nu sunt un caz izolat, din contră. Piloții care vin din Ucraina știu exact pe unde să zboare astfel încât să nu fie detectați de radarele militare și doar norocul a făcut ca patrula Poliției de Frontieră să repereze vizual și auditiv avionul.

În opinia mea, MApN-ul privește problema cu mult prea multă lejeritate. Asta dacă nu cumva aceste încălcări repetate sunt cunoscute și tolerate din varii motive. Oricum, atitudinea MApN în fața sesizării și confirmării vizuale a aparatului care a utilizat neautorizat spaţiul aerian al României de către Poliția de Frontieră mi se pare un fel de politica struțului cu capul în nisip: dacă nu-l vedem noi, înseamnă că nu există.

Mă întreb, ce condiții legale trebuiau îndeplinite pentru a trimite o celulă de Mig-21/F-16 de la Câmpia pentru a verifica informația? Informație care venea de la Poliția de Frontieră, nu de la badea Cârțan… Chiar nu aveam niciun avion disponibil? A încercat careva să contacteze radio avionul cu pricina? Nu știm, că nu ni se spune…

MApN promite să se prezinte mai bine data viitoare: „În scopul întăririi apărării spaţiului aerian naţional şi evitării situaţiilor specificate anterior, Statul Major al Forţelor Aeriene colaborează permanent cu celelalte instituţii cu atribuţii în domeniu prin luarea unor măsuri specifice precum: repoziţionare de radare şi reconfigurare a parametrilor de descoperire, intensificarea zborurilor de antrenament, cercetare şi observare în proximitatea frontierei de stat şi suplimentarea periodică a forţelor şi mijloacelor din serviciul de luptă pentru creşterea capacităţii de reacţie împotriva mijloacelor aeriene care evoluează la înălţimi şi viteze mici.”

În încheiere, doar atât am de spus: azi țigări, mâine…

Nicolae

103 comentarii:

  1. Eu nu m-aș risca să pierd un avion an 2 pentru un transport de țigări. Pur și simplu nu cred că este rentabil.

    2
    • De ce? S-a produs in peste 18000 de exemplare iar unul in stare buna costa cam 70-80000 de euro. Din doua transporturi ti-ai scos banii…

      18
      • Având în vedere că nu i-au prins ce transportau, puteau fi și 10 jihadisti mititei la fel cu 2.14 tone de ceasuri la kil din china vândute cu 7 euro bucata.
        Profitul unui traficant este de cam 1 usd pentru un pachet, probabil ca își scoate avionul din 2 transporturi.
        Traficul cu avionul îl folosești când nu ai cumpărată partea de poliție de frontieră. Altfel, bagi un tir și rezolvi problema.
        Iar când folosești avionul, parcă nu l-ai folosi la țigări.
        Cum cartelurile explorează orice port iar constanța a fost explorata, nu m-aș mira să exploreze și Odessa mai ales că ăștia sunt mai corupți decât noi (wow!! Ce realizare pentru noi). Un transport mai valoros, i-ar fi aranjat probabil pe toți cei 4 care îl însoțeau. Dar cum spuneam, dacă nu au fost prinși în flagrant cu baxurile de țigări, ceea ce au transportat, știu deocamdată doar ei poate.

        8
    • Ba dimpotrivă, eu cred ca un transport țeapăn e mai scump decât prețul respectivului avion. Respectivii de la poliția de frontiera nu ar trebui și ei sa traga in avion? Știu ca nu ar avea niciun efect dar ca idee? Tot ca idee nu mai sunt priviți ca pe vremuri cei ce încearcă sa între fraudulos intr o țara. De ce ar avea Aviația militară alta atitudine decât au cei de la poliția de frontiera? Cum se proceda pe vremuri, se trăgea in ei fiind considerați dușmani. Acum sunt drepturi, intra imigranți in Europa Centrala dar mai ales occidentala, trăiesc, unii se radicalizează, pun bombe, violează, comit tot soiul se infracțiuni pentru ca se întâlnesc cu o lege care e fix nimic fata de ce aveau ei acasă. Ajungem la exemplu de Civilizație prin care la începutul celui de al doilea război mondial englezii nu bombardau mai deloc din pricina faptului ca nu voiau sa bombardeze proprietăți private din Germania. Halal logica in război. Ia sa mergem noi apărătorii drepturilor omului sa trecem granița spre Rusia, China, Iran sau sa trăim câțiva ani intr un stat african și sa țipăm ca suntem discriminați ca suntem albi. Care sunt mai normali ? Aia care își apăra interesul sau cei care calcă in picioare Civilizația europeană, populația europeană, religiile specifice orice e călcat in picioare ca te simți nu musafir in Europa ci nepoftit.

      26
    • Ai vazut fimele cu Pablo? Acolo capitalism salbatic, le lasau direct pe locul de aterizare ca erau doar ambalajul pentru marfa si ala nu avea Anedoiuri de le ei cu banii de pe card.
      Stii tu cumva ce putea cara ca sa stii ca nu e rentabil? Rabla asta cara solutie de stropit culturi deci nu e un avion de agrement ci chiar duce greutate care poate si sub forma de pulbere din aia care o iubesc vesticii.

      4
    • Este un model mai nou care poate duce cam 3000 de kg, dar și la modelele cu capacitate de transport mai redus duci cantități destul de mari de țigări. Un bax are o greutate un pic mai mare de 10 kg iar cele de contrabandă sunt chiar ceva mai ușoare. Calculul e destul de simplu, te limitează doar spațiul intern cam 15 m3.
      Nu știm dacă în avion erau țigări, e doar o presupunere, putea de exemplu să recupereze 3 „turiști”. Știrea că au parcurs 60 de km pe teritoriul nostru nu este confirmată și ar însemna că i-au dat gaz. Dacă au adus țigări, să presupunem 150/200 de baxuri aveau nevoie de timp să descarce (să considerăm 15 minute) mai rămân alte aproximativ 15 pentru zbor intre dus și întors. In aceste condiții nu ar fi ajuns prea departe.

      • Dacă un pachet de tigari are 9x5x2 cm, 10 pachete au 900 ml, rotungim la 1litru sa fie usor de calculat…. incap destul de multe in 15 m³

        2
        • Un bax de 1m3 are 11000 de pachete de țigări, 15m3 are 165000 pachete de țigări. Adică 165k euro dacă se consideră 1euro pachetul. La banii ăștia cumperi 3avioane.

          6
  2. Relax..e ziua marinei..avem de sarbatorit si de dotat cu niste baterii..de vin ..deseara.nu i bai..nu i graba..

    7
  3. siguranta si securitatea sunt o gluma proasta .dar scumpa.
    totul pleaca de la factorul uman si lipsa de autoritate,de impunere si de verificare a protocoalelor de functionare…bomboana de pe coliva securitatii nationale e lipsa parghiilor de control ale societatii civile peste acest conglomerat militar.

    22
    • Peste tot se angajeaza pe pile…de unde vrei cunoasterea legii si asumarea raspunderii cand ei trebuie de fiecare data sa primeasca ordine ca sa poata gandi?

      Daca nu e asa, atunci e si mai grav…inseamna ca se face contrabanda cu tigari, stupefiante, trafic de carne vie cu stiinta si spre folosul „greilor” zilei din RROmanika…
      #statesuat
      #bananarepublic
      #hainoroccavinecinspe

      16
  4. Imi place la nebunie afirmatia despre aparatul de mici dimensiuni, cred ca se vorbeste despre un alt avion. Cine a vazut un AN2 zburand pe deasupra capului stie ca nu este vorba despre asa ceva. Ce naiba avionul asta era folosit sa lanseze o grupa de parasutisti in timpul antrenamentelor adica undeva la 9-11 persoane plus pilotul. Avion de mici dimensiuni duce max 1-2 persoane.

    46
    • La MApN este de mici dimensiuni, asta e. Tot noi am reusit sa prabusim unul pentru limita de viteza, cunoscut fiind faptul ca nu prea exista asa ceva la AN-2. Dupa care le-am retras din dotare.
      #atatsaputut

      8
    • AN-2, dpdv al turbulentei de siaj produsa, se incadreaza in categoria aeronavelor usoare, avand MTOW mai mica de 7 t.
      Aeronavelor mai mici, de 2-4 locuri, li se spu e ultra-usoare, desi aceasta denunire nu e reglementata.

      Asa ca AN-2-ul e un avion de mici dimensiuni cu capabilitati aero-dinamice excelente, avand o manevrabilitat foarte mare, distante de decolare si aterizare foarte mici, viteza de stall foarte mica (cu vantul potrivit de viata poate „sta pe loc” in aer) si putin capabil sa aterizeze pe terenuri agricole sau pe iarba.
      Deci perfect pt zbor la inaltini foarte mici si deci …contrabanda. De altfel, in general in Ro e folosit la stropit agricol, anti-tantari, vaccinari vulpi, etc.

      8
      • Si are multa panza si lemn in structura. Deci reflexie radar catre nimic.

        4
        • Are structura complet metalica, toata suprafata fuselajului , deriva si stabilizatorul au invelis metalic (are o tabla ca de Moskvici de groasa), planurile si suprafetele de comanda avand invelis textil. Cu tot cu reflexia data de motorul radial, are o semnatura radar cat a unui Suhoi, Configuratia aerodinamica a An 2-ului, il fac insa un excelent zburator in rass-moute, capacitatea aceasta facandu-l usor de ascuns statiilor radar, cu atat mai mult in zonele montane si submontane.
          Adaugand aici viteza limita cu flapsul scos de sub 100 km/h, manvrabilitatea foarte buna la viteze mici (caracteristici ce ii dau capacitatea de a parasuta colete sau personal in spatii foarte restranse) si distanta mica pentru decolare si aterizare, toate aceste caracteristici il fac sa fie o aeronava ideala pentru astfel de activitati.

          18
      • Deja ma amuza si mai tare cum in limba romana cuvantul mic capata valente nebanuite. Adica ditamai huiduma este de mici dimensiuni iar niste chestii mici sunt clasificate ca usoare si ultrausoare deosebindu-le de niste chestii mari clasificate ca fiind de mici dimensiuni. Pe langa probleme cu semantica si logica limbii romane specialistii in domeniu mai calca pe degete si niste mici chestii de fizica elementara. Dar ma rog am inteles ce ai spus doar ca nu pot sa nu ma mir de inventivitatea romanului care reuseste sa rotunjeasca din vorbe colturile patratului ca sa te convinga ca-i cerc.

        10
  5. Radem, glumim, dar ne-au penetrat contrabandistii cu ditai avionul. Daca un avion antic nu-l vezi, mai poti avea pretentii la un zburator de croaziera?

    14
  6. cum aveau englezii la inceputul razboiului?….niste goarne de’alea mare la care trageau cu urechea baietii in serviciu permanenta…si s-a rezolvat problema…iar daca zboara sub 300m cu viteza redusa, poate ii dau jos la alice :))
    problema rezolvata, acum hai la ziua marinei…imi veni sa zic a submarinului….da cred ca e din cauza baterie din coasta…tinuta la rece….hic cum zice unu de p’acilea…

    3
  7. Asadar avem o contrabanda monstruoasa cu tigari si autoritatile nu stiu de ea? Nu numai ca stiu de dansa dar aceasta contrabadanda este unul dintre motivele pt care Romania nu este primita in Spatiul Schengen.
    Nu conteaza ce dotari ai, conteaza daca si cum le folosesti, pe o vama din nordul tarii un sistem cu raze X de verificare a incarcaturii camioanelor era nefolosit de foarte mult timp.
    Realitate este una simpla: politia de frontiera este una dintre cele mai corupte instituitii din Romania, prin granitele noastre poti trece cu absolut orice daca sti cui sa dai spaga, iar traficul cu tigari este de fapt la mana politiei de frontiera si se scot bani grei din asta cu stiinta si sprijnul politiei de frontiera, a alesilor locali, ai ministrilor etc.
    De aceasta data ceva n-a functionat si au pus ucrinenii gajba pe avion, altfel nu aflam niciodata despre el, sau aparatul apartinea unui cartel rival care nu avea „angajati” in politia noastra de frontiera si nici de partea ucraineana.

    Din acest motiv nu suntem primiti in Schengen: coruptia dincolo de inchipuire din vamile noastre.

    MApNul face si el ce poate, cand poate, cum il duce capul. Cel mai probabil ca au priceput ca este un aparat de trafic de tigari si n-au vrut sa agite apele, iar ca sa securizezi intreaga frontiera din acest punct de vedere ai nevoie de radare aeropurtate si ceva aparte anti-insurgeta pe model brazilian cu Super Tucano. Daca ridicau un jet de la Campia atunci aflau si aia din Spania (comandamentul NATO) si-i intrebau de sanatate.

    PS Dar sa nu uitam ca inceputurile traficului cu tigari in Romania s-au facut chiar de catre MApN: Tigareta 1 si 2, adica ceva experienta exista…

    57
    • “ Daca ridicau un jet de la Campia atunci aflau si aia din Spania (comandamentul NATO) si-i intrebau de sanatate.”
      Si-atunci, ce facem? Bagam capul in nisip si gunoiul sub pres, nu? 🙂
      #tipicromanesc

      21
    • Eu nu spun ca vamesii nostri sunt neprihaniti, dar povestea ca din cauza contrabandei nu suntem primiti in Schengen e pentru naivi.
      E plin vestul de cocaina, heroina si orice mai vrei, si nu de ieri de azi. Alea cum ajung la ei?

      9
      • Una este sa ai probleme alta sa fi corupt…

        3
      • Zilnic, cel puțin 50 de migranti nu se prezintă la centrele de azil din România, unde sunt cazati.Majoritatea nu revin acolo, niciodată.De regula, grupurile de migranti sunt transportați ( contra cost, pe bani frumosi)cu camioanele în occident, pe la punctele de trecere a frontierei unde cel puțin acum câteva luni, nu funcționa niciun scaner.Aceasta situație pentru mine miroase a corupție la nivel foarte înalt .

        3
    • Se pare ca nici acum, la punctele de trecere a frontierei , nu funcționează niciun scaner.Pentru ca nu se dorește.Daca acele scanere ar funcționa, traficul cu țigări și migranti care sunt o consistenta sursa de venit, atât pentru grupări infracționale organizate cât și pentru unele partide parlamentare și politicieni, ar înceta.
      Anul trecut, la punctul de trecere a frontierei cu Republica Moldova, au ,,disparut” 10 TIR-uri cu țigări.Oficial, nu se știe nici acum ce s-a întâmplat cu acele camioane.
      Traficantul Mladin de la Arad, arestat luna trecuta, cel în al cărui autoturism marca Ferrari, au fost găsite sute de mii de euro, cu complicitatea unor factori decizionali din MAI, introducea în tara, cel puțin 10 camioane cu țigări de contrabanda.
      România este cu adevărat un stat mafiot, controlat și aservit grupărilor infracționale organizate din care fac parte și partide parlamentare/politicieni.
      Cu acel AN2 ar fi putut intra în România, diversionisti/teroriști sau ar fi putut fi transportata o bomba convențională, arme bacteriologice/chimice pentru a ataca obiective civile sau militare, inclusiv cele americane.Din aceste considerente, NATO dar mai ales SUA ar trebui sa oblige partea romana sa procedeze la identificarea vulnerabilităților pe care le are, pe parte de radiolocatie și sa și le rezolve în timp util.
      Cu adevărat, indiferent de cine se afla la guvernare, nu se dorește stampila contrabandei cu țigări și migranti care sunt o adevărată mina de aur pentru cei aflați la pupitrul de comanda.
      Inclusiv cu drone se transporta baxuri de tigari de contrabanda, din Ucraina în România.

      14
      • Daca iti inchipui ca marfa de contrabanda si migrantii trec prin vami si stau la scanat….Vorbesc de alea care vin din ucraina, nu de ce pleaca de la noi mai departe.

        Ungurii sunt le fel de vinovati. Nu controleaza nimic, decat acte.

        1
  8. Sigur avionul nu era la primul zbor de contrabanda. Eu zic ca vina , cu voie sau fara voie, e a autoritatilot locale de politie si informatii. Avionul ala aterizeaza undeva, sau arunca niste pachete, cineva le lua, le incarca in masina, le distribuia, facea venituri, se afisa cu bogatia, etc. Aici trebuie cautata buba, pentru inceput. Ca nu a fost detectat de un radar militar, asta e alta discutie, e loc de imbunatatiri si aici. Dar eu zic ca asta e o chestiune de politie si structuri de informatii.

    9
    • Utilizarea neautorizata a spatiului aerian al Romaniei este treaba MApN. Discutia este ca azi tigari, maine trupe de diversiune, spioni etc Iar daca inlocuiesti AN-2-ul cu un Kalibr realizezi ca situatia este chiar mai nasoala.
      #poldestabilitate
      #furnizordesecuritate

      29
      • Asa cum spunea si Tiberu mai sus, in cazul in speta problema majora e la politia de frontiera, politia „calare” si manipulantii de informatii din serviciile cu atributii specifice.
        O lansare de Kalibr cred ca aprinde beculete in toata Europa si e vorba de altceva.
        Oare radarele de pe Ghepard nu prind si tintele de joasa altitudine? Daca da, pe post de instructie sa desfasoare cateva in zonele in care (subliniez) se stie de zborurile cu marfa de contrabanda. Cu ocazia asta mai fac si burtosii miscare, pardon instructie.
        Pe termen mediu si lung sa ceara de la Frontex radare mobile, daca chiar vor sa rezolve problema.
        PS Poate ar trebui sa caute prin averile autoritatilor din zona, dar nu cred ca se vrea.
        PPS Se vede treaba ca multi au uitat de neamtul, care a aterizat in Piata rosie, iar daca rusii nu aveau sisteme AA in acea zona, atunci ce sa mai zic.

        8
        • Iimi permit sa te contrazic-politia de frontiera si-a facut treaba. Au vazut UN AVION si au anuntat pe cei care au responsabilitatea securitatii SPATIULUI AERIAN. Daca aia veneau calare, inot pe Prut sau cu masina, atunci era treaba clara a Politiei de frontiera pentru ca au mijloace pentru a detecta asa ceva si perosnal instruit pentru a opera asemenea mijloace.
          Doar ca aia au venit in zbor, cu un avion, si doar MApN opereaza radare de supraveghere a spatiului aerian(ma refer la radare destinate descoperirii mijloacelor aeriene care intra in spatiul AERIAN si care sunt utilizate in scopul securizarii spatiului aerian).
          Asa ca problema e (foqrte adanca)in ograda baietilor de la MApN. Politia de frontiera NU are nici radare si nici personal calificat pentru operarea de radare pentru detectia lucrurilor care zboara.
          Se pare ca TPS 77 Gap Filler nu acopera toate gapurille. Sau dormeu oprratorii lor. In ambele cazuri e grav pentru ca in situatii mult mai serioase, nu stiu daca ne putem baza pe tehnica si operatorii pe care ii avem.
          P.S.
          Daca te uiti pe Wiki, la pagina RoAF o sa vezi(cu stupoare) ca la (in zona) Sucevei, e amplasat (si) un FPS 117(de alea modernizate)

          13
      • Poate fac rusii in kalibr cu elice si aripi de an2, ca ne-am ars 🙂

        3
  9. Daca si AN ul a aterizat e grosa rau. Pot fi tigari , arme , droguri sau practic orice incape in hardughia ruseasca.
    Treaba miroasa de la o posta , si nu ma mira ca sa pus batista pe tambal. Asa si cu barcuta esuata pe minunatul litoral romanesc plina de coca.
    Romania stat mafiot cu o justitie prastie.Hai cu pensionarea la 45 de ani …

    18
  10. Frontiera cu Ungaria 448 KM cu 11 puncte de trecere a frontierei deservite de cati oameni plus aia de pe fasie
    Frontiera cu Bulgaria 631 KM cu 10 puncte de trecere a frontierei
    daca intram in spatiul Schengen se desfiinteaza nu?
    ce facem cu atat personal,mai ales ca este in principal clientela politica care doneaza puternic la partide din spaga ?
    cum sa intram noi in spatiul Schengen, cand nu interesul cetateanului prevaleaza peste interesul angajatului la stat si politicianului ?
    care partide credeti ca vor sa se impuste in picior ?

    6
  11. Problema nu e ca a trecut ala o data nevazut.
    Problema este ca a trecut sigur sigur de zeci/sute de ori.

    Asta ar trebui sa zgaltaie din temelii cateva institutii inclusiv MAPN !!!

    Furnizoru local de securitate e cam de rahat.

    15
  12. dar daca era catzu in avion? si la mapn e unii care se duc la servici doar pentru salariu.adio stat roman esuat.
    Pacat de visul pasoptistilor si de sangele varsat in razboiul de independenta si cele 2 razboaie mondiaale.Raspunsul celor de la mapn ar trebui sa-l faca pe presedinte si pe ministru sa demita sefii centrului de operatii aeriene,Daca nu, atunci asteptam talibanii

    6
  13. Scuze daca deranjez. Scrisesem acum niste ani asta, sper c-o sa fie citita:

    http://sweeper.ro/bufnitele/

    Coane Nicolae, trebuie sa ne vedem la niste beri.

    13
  14. Avionul a fost identificat de patrula pe raza localitatii Vicovu de Sus jud Suceava. Localitatea asta este fix pe granita cu Ucraina (cred ca este si punct de trecere acolo). Localitatea se afla in zona de dealuri, fix inainte de intrarea in zona montana.
    Deci daca a fost identificat aici a ajuns in Ro pe relativ zona plata dar probabil ca a intrat o perioada foarte mica de timp, a dat jos prada direct din mers si go back in Ucraina.
    De aici sunt 3 probleme
    1. radarele noatre trebuiau sa-l vada pe directia dinspre Radauti , daca in zona e ceva si nu a vazut … mda e de kakao situatia.
    2. noi ne punem cenusa in cap dar Ucrainienii ce parere au ca la ei in o tara teoretic in conflict se dau avioanele prin aer cum vor. E totusi f posibil sa existe un plan de zbor dummy, deci faptasi.
    3. Procedurile politiei de frontiera sunt jenante, au vazut un avion care a intrat cel mai probabil cativa km in Ro dinspre Uc si au dat o statie la armata sa faca ce ? Sa trimita o celula de la Campia Turzii sau de la Bacau un Soim care faceau la fortaj min. 15-20 min pana acolo de la alarma.
    Avionul asta are viteza unei ciori in zbor si se aude de la 5 km cum baraie motorul, daca a dat ceva jos din el probabil ca a coborat la 10-15 m asa cum facea cand stropea cultura de cereale si undeva la max 80 km/h . Deci daca te luai dupa zgomot cu 2
    -3 masini de teren din alea in care dorm pe la intersectii aveai sanse sa ajungi in zona unde deserta marfa, potrai avea chiar sansa sa tragi asupra lui ca e ditamai fieratania.
    Dar ce vorbesc eu aici, probabil ca procedura spune sa dea un telefon la 112 ul armatei si de deschis foc nici pomeneala ca pb trebuia sa dea ok un superior de la Bucuresti.
    Morala e simpla, decat sa dai salarii la n politisti de frontiera care dau info prin statie, cu masini si toate alea, mai bine ia tata 2 drone de 500k si ai rezolvat problema din butoane. Vrei sa dai o lectie Uc sa nu mai dea pe aici, pune 2 rachete ghidate IR pe ele, cele mai panarame ca oricum gasesc un AN-2 si ai inchis si cazul asta for ever.

    23
    • Ai mers vreodata pe camp cu vreo masina de teren? Nu mai zic ca daca ala zboara pe deasupra unei paduri n-ai cum sa te tii dupa el. Nu poti urmari un aparat de zbor cu o masina oricat de lent ar fi ala.
      P.S. Auzul e unul dintre cele mai inselatoare simturi.

      6
      • Am mers si inca mult fiind o pasiune, dar nu sunt idiot sa o iau pe camp ci mergeam pe drumuri chiar de pamant. Eu nu ti-am spus sa faci o cursa dupa el ci sa ii urmezi directia chiar ocoling pe caile de acces disponibile pentru a ajunge in zona unde poate ateriza sau arunca ceva. Este foarte probabil ca acolo sa gasesti marfa sau persoanele de legatura si cu putin noroc avionul daca a aterizat.
        Probabil ca asa au gandit si cei de la frontiera, ce rost are sa ne ducem, mai bine dam o statie la armata sa trimita aia 2 supersonice pentru un avion prafuitor. Tara delegarilor de sarcini pe orice directie posibila.
        Din intamplare in orasul parintilor era un aerodrom de Anedoiuri, Iti spun ca il puteai detecta din ce directie vine cel mai bine dupa zgomot, de multe ori nu il puteai observa pentru ca poate zbura foarte jos dar zgomotul este inconfundabil si pronuntat.

        8
        • Este imposibil sa faci asta intr-o zona montana/sub-montana cu paduri. Vei pierde rapid contactul vizual. Intr-o zona cu vai, paduri, dealuri, sunetul devine suficient de inselator cat sa nu te poti baza pe acest simt ca sa reperezi ceva ce nu vezi. Crezi ca el nu te vede de sus? Crezi ca ei n-au niste planuri de rezerva pentru cazul in care spaga n-a mai fost suficienta sau e zi de dat bine la plan si-i asteapta aia?
          Nu tin mortis sa le iau apararea celor de la Politia de Frontiera, dar aici n-aveau ce sa faca.
          P.S. Am mers direct pe camp dar doar unde cunoasteam zona. Cineva s-a trezit cu o teava iesindu-i prin podeaua masinii pe cand facea asta pe miriste.

          1
    • Nu te apuci sa tragi cum vrei in avioanele neidentificate. Politia de frontiera nu cred sa aibe mijloace sa cunoasca culoare de zbor, zboruri autorizate sau sa il cheme prin radio.

      3
  15. Fara cuvinte!
    Asa cum ai remarcat – Frontiera de Stat a Romaniei a fost … penetrata!

    4
    • Penetrata dorsal as preciza.

      Ciuca…. somn usor coane ! La mai mare !

      9
    • Deh bai vere daca am desfiintat trupele de graniceri?Mare act patriotic la ne-a obligat intre ghilimele UE? Dar cantam aia cu muntilor cu piatra rara/nu lasati straja sa piara puncte puncte.Mari romani mari patrioti.Se vor lupta in curand cu islamul,Dupa bucharest pride of course

      5
      • Te-ai gîndit mult? Crezi că ăia ar fi fost mai breji? În trecut apărau frontierele de români, nu de străini. Erau acolo să-i oprească pe cei care voiau să iasă, nu pe cei care voiau să intre. Acum, ar fi făcut parte din același sistem ineficient și corupt de care pomenesc colegii în comentariile lor.

        5
  16. Un baiet din Germania ajunge cu avionul propriu tocmai in piata Kremlinului. Trecand peste Campia Rusa, unde nu prea sunt nici dealuri, nu mai zic de munti. Un MiG fara pilot ajunge tocmai hat, in vestul Europei, unde cade din lipsa de combustibil. In ambele cazuri nu au fost detectate sau a fost destul de tarziu in cazul MiG-ului.

    5
    • capatu satului

      Sunt alte timpuri si alte sisteme radar
      Noi cu radarele… mai greu
      Radarele vedeau tot felu prin 89
      Vezi ca si autoritățile civile care au radarele operează greu electronica ( operatorii au boxu pe mâna si unghii false așa ca nu pot apasa pe butoane la timp) – au fost câteva cazuri cu plicuri de droguri pe malu marii si prin delta
      Nimeni nu știe cum au ajuns acolo
      Îți închipui la câte submarine au rusii in Sevastopol câte se pot plimba prin ZEE si marea teritorială

      Atât zona cu Maramuresu cât si o parte a jud Suceava frontiera cu Ucraina este o zona cu dealuri si munți
      Nu poți sa pui radar pe fiecare deal
      Ar trebui sa ai misiuni de interceptare sau echipamente automate care sa transmită date la un anumit punct
      Avioane mai primitive la început sau stații fixe mai multe

      Ceseateu si semegeu nu se trezeste nici când le trece avionu inamic deasupra capului
      Avem noi istoria lucrului bine facut
      N are cum sa fie de la conducerea aviației militare si a apărării antiaeriene
      Aia îs toți nevinovați de când au primit postu pana la trecerea in rezerva

      6
      • Nu ar merge monitorizarea frontierei de stat, din aer, apelând la sateliți și drone care au cel puțin 24 h autonomia de zbor?Dacă este voința politica, eu zic ca se poate.La noi, din motive meschine, nu se dorește.

        4
    • MiG ul 23 care a decolat din Polonia si pilotul a catapulat imediat dupa decolare iar apoi a continuat avionul singur zborul pana in Belgia unde a cazut peste ceva hambar de a omorat 1 om(mare bafta-ca in bancul cu meseria de trqctorist al tatalui care a murit in accident de avion ca a picat pe el mig-ul cand omul era la arat) a fost detectat de radare si insotit de F 15 alarmate de la Bitburg. Deci nu se pune.
      Cel cu ultrausorul aterizat in Pta Rosie,da. Dar, in cazul de fata, discutam de tehnologie 2021, si radar amplasat fix la Suceava.

      1
    • Sa mai adaugam una chiar pe subiect:
      In anii ’80 un An-2 al Aviatiei Utilitare decoleaza din Banat si evadeaza peste granitain directia Vest, aterizand dupa un zbor la rass-moute de 3 ore, pe un camp in Austria, fara a fi detectat nici de statiile radar romanesti, nici cele ungare si nici de cele austriece.
      Statiile radar oricat de performante ar fi, au limitarile lor, mai ales pentru ca pemantul nu e… plat.

      8
    • Nu este nici pe departe asa cum spui nici cu MIG-ul 23 care a cazut in Europa de Vest si nici cu avionul usor care a aterizat la Kremlin. Cauta pe YT si o sa te lamuresti.

  17. mai baieti aici e coruptie generalizata. Inainte s-au interesat la Mapn unde sunt punctele oarbe, au testat si asta e rezultatul.. Contrabanda de tigari nu poate fi starpita, genereaza pest 1 miliard de euro profit anual!!! Caz concrest povestit de fostu socru care era ofiter la politia de frontiera: a aterizat elicopter MAI MI-17in Ucraina, l-au incarcat cu tigari si a zburat spre Romania..

    2
    • Din pacate si eu inclin spre varianta asta cu inchisul ochilor la contrabanda cu tigari, alea cu „n-a vazut radarul ca zbura prea jos avionul”, „radarul era cinci minute in revizie tocmai cand a esuat o tona de cocaina pe plaja” samd sunt evident „vrajeli”.

      „Accidentele” se intampla cand cineva care nu e in tema (ori vrea sa bage bete-n roate afacerii) da peste contrabandisti sau peste marfa si cazul ajunge cumva public, ori cand hazardul (uneori inevitabil) se pune contra si da in vileag cate ceva.

      Cineva isi ia o parte zdravana din profit aici, si din pacate si mult mai grav cred ca cei cu adevarat scarbosi sunt aia care acopera si isi iau partea din traficul de carne vie (s-a lasat linistea peste cazuri celebre precum Caracal, iarasi ajuns din intamplare la cunostinta publicului, ca a reusit fetita aia sa sune la 112, ori Tandarei, unde daca imi amintesc bine le-au si returnat „armele de colectie” sau „de vanatoare” de tip AK acuzatilor de o anume etnie, sa nu o numesc ca e rasist mai nou).

      9
  18. Opinia mea personala.
    1- oricare radar de mare bătaie are o ” zona moarta” in care nu vede nimic. Adică de la zero metri înălțime la x metri înălțime. Depinde de locul amplasării și relief.
    2- toți contrabandiștii din lume știu asta. Că e transport droguri Columbia – USA sau țigări Ucraina- Romania, toți zboară la joasă înălțime pentru a evita radarele.
    3- nu avem avioane sau drone care din zbor vad prin radarul din dotare ce zboară sub cota lor de zbor și pe raza de x,y kilometri.
    4- daca țin bine minte , RO a cumpărat prin 2008 și o grămadă de radare tactice din categoria gap filler. Adică 17 AN/TPS-79R. Speciale pentru a acoperii ( printre altele ) și zonele moarte a marilor radare AN/FPS-117.

    Unde au fost amplasate, daca funcționează , nu am habar.

    Oricum ” furnizorul de securitate NATO la Marea Neagră ” e tot mai jalnic.
    Teoria și propaganda sublime, realitatea catastrofală.
    Totuși chestia e groasa rau.
    Daca niste MIG 29 veneau pe aceiași traiectorie ( sau a elicopterului ăla prăbușit) și la joasă înălțime , nu avea habar nimeni. Nici măcar onor ministru . Afla doar după ce rachetele lansate de aceste Miguri cădeau în popota ministerului sau in buda cabinetului ministerial.?

    Știu , se vor lua masuri.

    Gen dotarea fiecarui polițist de pe granița cu sirena manuala AA. ( or fi cu grămada in depozitele MApN ). ??

    Totuși suntem in curul gol și in totala indiferenta .
    Viitorul sigur va fi măreț.
    Deja după 1 decembrie cînd ploua cu avansări , pensionari grase , decorații.

    Cînd te gândești că aterizarea avionului ăla mic civil in Piața Roșie a stârnit o avalanșă de destituiri , degradări. La cel mai înalt nivel în URSS.
    La noi acum ?
    Batista pe țambal.

    19
    • Matthias ruth a fost si pe radarele finlandeze si pe cele sovietice. La 19 ani si 50 de ore de zbor nu prea cred ca era in stare sa zboare la 10m vreo 750km.sovieticii au trimis chiar si un mig29 biloc sa vada ce e cu el. Doar ca s au facut niste confuzii si greseli care in final au dus la aterizarea din Red square. Nu se compara cu situatia de acum cand un avion special conceput ptr zbor la f mica inaltime, pilotat de un pilot militar prin muntii din nordul tarii, nu a putut fi detectat.

      2
    • @stefan…eu nu m-as stresa atat pt niste MiG-29 cat pt niste An-2-uri burdusite cu AK-uri sau Konkurs, chestii de genu’. Probl. nu e neaparat ca nu l-au interceptat si condus la usha, ca se mai intampla. Probl e ca nici n-au stiut de el.

      4
  19. ” Unora le place jazzul ”
    Altora talazul
    http://www.hisutton.com/Narco%20Subs%20101.html
    http://www.hisutton.com/Largest-Narco-Submarines-Compared.html
    Ca tot se amintise ca drogurile ajung in USA cu avioane narco .

  20. Totusi , ceva ma pune pe ganduri .
    Reactia presei .
    A cazut Ka.26 acum doi ani , cainii latra, ursul trece .

    Dintr-o data , cum zicea Victor Ion Popa in Sfarleaza cu fofeaza ,cu toti dpmnii la bai , cu toti banditii prinsi de jandarmi si de iarna aspra se gasise prilej pentru intrebuintat injuraturi crancene contra guvernului , care iata da dovada ca nu stie pune la adapost tarisoara de atacurile din afara .

    Ma rog , in cazul nostru nu a fost pomenit decat Ciuca , din onor guvernul , mai mult a fost suduit MApN .
    Ciudat .
    Ma intreb daca nu e o cortina de fum .

    • Pai dezvolta si tu nitel, ce cortina, pentru ce?

      • Discutie intre doi politicieni ajunsi la putere din motive care imi scapa , ca dealtfel si celor ce i-au votat :
        – Pai bai fraiere , tocmai in America ti-ai gasit sa te-mbeti ca godacul ? Acolo unde daca ai facut-o de oaie intri la bulau , in loc sa te proclame luptator anticoruptie ? Uite , io am beut in sediul guvernului , cu masca , fara masca , da cu spuma , si nu am patit nimica . Am platit amenda ca aveam de unde , sa nu mai chiraie plebeii , de am ajuns si erou ca contributor.ro la bujetul de stat pe timp de molima .
        Ca eu sunt mare ba , nici la tata nu indraznea sa-i zica careva ceva , si el era mare ba, numai tatuca ala cu musteata deasa era mai mare ca el .
        Si cand te imbeti alta data be si tu cu masura , ca ” ase beu oaminii buni , de sambata pana luni ” . Da tu esti veci pururi beat , mai tare cand faci socotelile celea la birou
        https://www.timesnewroman.ro/politic/florin-citu-admite-ca-era-beat-si-cand-a-spus-ca-economia-merge-excelent/
        Si fii dracului treaz cand te intreaba aia de la presa cat e franzela , spune-le ca se vinde la bucata , ca gogosile , alea electorale .
        Ca la ceasul de trezie Radu mamii se batea cu o mie .
        Tu cand te trezesti te bati cu capul de pereti ca la conferinta de presa a lucrat subconstientul
        https://www.timesnewroman.ro/politic/citu-intrebat-cat-costa-o-franzela-60-de-lei-gramul/

        – Ai terminat discursul nea Mandolina ? Vorba lui Caragiale , frazele e pentru gura-casca . Si franzelele , ca eu nu mananc E-uri . Ca uite , franzela la plural articulat contine trei .
        Zici ca ai beut in sediul guvernului , de a vuit presa si ai scapat ? Eu am imprumutat zeci de miliarde de nu stie nici dracu´ unde au ajuns , ba si scump de tot si presa nu zice nici miau .
        Ii fi tu nea Sica in randul din fata al politicii , nu zic nu , a vazut toata lumea la Cluj .Si nici in randul doi , adica in spatele tau , nu mai era nimeni .
        Multi m-au crezut inofensiv , ca nu duc 7-8 beri , da´ uite la poze , tot eu i-am belit :
        https://www.cristoiublog.ro/wp-content/uploads/2021/01/Citu-Chucky.jpeg
        Relax, se aranjeaza . Nu s-a aranjat cu transferul de la scoala profesionala la liceu , si de acolo la Iowa University , ca tot auzisem ca acolo vor sa mearga si cei ” salvati de clopotel ” ?
        Mai ia foc o carciuma , mai pica un avion , si memoria scurta a romanului lucreaza . Ore extra chiar la nevoie , cum zicea tuta matale vapsita blond , aia cu studii la Moskva .
        Daca imi iasa cu avionul , un week-end intreg tugulanii n-o sa vorbeasca decat de AN-2 si tigari si radare ,mai vine si ziua marinei unde o sa facem pe suparatii cu Excelenta Sa d-nul Mutu mai la inceput , dupa protocol o sa facem poze zambind manzeste , dupa care vine luni , uite , il declar lucrator sa-si bata capulfraierii cu ceva la munca , si pe marti uita .
        Daca nu uita , il injura pe Ciuca si eu am scapat .
        A picat avionul, poate pica si Ciuca , si poate pica ceva si noua , o maslina, o atentie , o vizita in Franta , ca gheneralii au fost odata si ce-i prea mult strica , si cum ziceau in Catch 22 , razboiul e o afacerea prea importanta ca sa fie lasata pe mainile militarilor .
        Si daca pica Ciuca ce mare bai ? Au picat imperii si nika . Si fara ministru al apararii nu ramanem , daca e cazul aduc douzeci de la RumaniaMilitary , ca acolo se pricep toti .
        Oricum ,ca raman eu , ca pici matale , deja nu mai depinde de noi .
        The truth is out there .

        – Adica adevarul e pe dinafara ? Sau cum vine ?

        – Nu Sica Mandolina , eu ziceam The truth is out there . Cum ziceau pe vremea lui tac-tu : oricum lumina tot de la Rasarit vine .

        Comentariul este un pamflet .
        Nici unul din cei doi sus-amintiti nu are capacitatea , nici macar intelectuala , de a orchestra asa campanii de presa .
        Papusarii din spatele lor da .

        Nicolae, am incercat sa-ti raspund de maniera satirica .
        Ca vad ca serios nu se mai face nimic in Romania , garagara multa , alegeri , si sobolani multi dupa alegeri , Rosii .

        1
  21. Proba. Sunt blocat ?!

  22. Pestele de la cap se-mpute.

    La fel si aici, problema incepe de la legile fara cap ale statului roman.

    Codul aerian si reglementarile aeronautice civile sunt neclare si cu multe hibe.

    Legea mentionata in articol zice la art.9 ca serviciile de trafic aerian au responsabilitatea identificarii si determinarii pozitiei aeronavelor respective. Adica Romatsa.
    Insa aceasta nu dispune de mijloace pt a face acest lucru: nu detine nici o aeronava si nici radare primare. Daca „contrabandistul” isi inchide transponderul Romatsa nu-l mai poate „vede”.

    Asa ca MApN sta linistita pt ca, oricat de greu de crezut e, dpdv legal nu e responsabilitatea lor sa depisteze sau sa identifice aeronavele care incalca spatiul aerian al Romaniei.

    3
    • Aceleasi legi si reglementari facute fara cap pun in sarcina Romatsa si coordonarea actiunilor de cautare si salvare in caz de accidente aviatice, desi aceasta nu dispune de nici un mijloc de interventie sau de cautare (elicoptere, masini de teren pt cautare si salvare, etc).

      Asta e si motivul debandadei in cazul accidentului lui Adrian Iovan din 2014 din Apuseni.

      Intentia mea nu e sa iau apararea Romatsei. Dar spun cum stau lucrurile. Ba cred ca ei sunt vinovati ca nu semnaleaza aceste aberatii.

      6
      • De ce sa streseze stabimea pusă politic din Romatsa? La salarii de peste 16000 Ron net pe luna, după două luni de când se pune batista pe țambal se uită totul în Ro. Dar salariul curge în continuare…De ce ar periclita asta? Pt. Atac din partea ursului se bazează pe Unchi…că i-ar anunță dinainte…Iar Ukr sa atace Ro acum? Ar fi sinucidere pt. acel stat artificial. Așa că, relax. Vine cinșpe, de ce va stresați? Gheata este, calcan este,baterii luate estem…

        3
  23. Un pilit agricil bun poate zbura cu ANuska la cca 10 metri.
    Cam jjos ptr radar, nu ?

    A da. Vi se pare ca 10 metri nu sunt sufizanti ? Un don care a zbiurat oe Il 2 si Il 10 zixcewa ca … se iknfidau radiatirele cu spice de grau !!! Deci .. 3 metri …

    1
    • Un pilot bun agricol stropește culturile la 2-3metri deasupra solului. An2 are viteza de angajare de 76km, adică viteza minimă la care aripile nu mai au portanta și avionul cade spre sol, dar are flapsuri automate care fac avionul să coboare planat. Trenul de aterizare este proiectat pentru uz agricol, aterizări și decolari direct de pe câmp și suprafețe neamenajate, practic poate ateriza oriunde pe o suprafață dreaptă.
      Distanțele scurte de aterizare și decolare de ordinul 200-400metri face aterizarea pe drumurile de pământ de la marginea lanurilor floare la ureche.
      Poate transporta 1,5tone încărcătură și are un consum de 120l benzină pe oră, din păcate folosește benzină cu plumb, cea de acum nu este potrivită, motorul are nevoie de revizii și reparații mult mai des deoarece duce la uzura accentuată a supapelor de evacuare.

      4
  24. Daca mapn trimitea ceva, orice (presupunand ca avea ceva, orice, mig 21,apt de zbor si celula d alarma la ora aia), ce sanse avea de a ajunge la timp si de a putea „vedea”/intercepta avionul intrus?

    Pai nu se faceau mai rau de ras?!?!

    Bine ca n-a aparut pe radar!!!

    Traiasca popota si pensia speciala!

    2
  25. svaițer confirmat periodic dar cine să tragă semnalele de alarmă oficiale,oclasă politică tributară si parte a intelgerii cu entitatea securist-militară care a impanzit toata viata tării?!…slabe sanse.
    an2 spargatorul de granite,mapn spargatorul de seminte….soldati vă ordon,desfaceti sticlele.

    4
  26. Daca e viteza sub viteza sunetului se pot folosi sonare si balize sonice
    Ca undele sonore au alte proprietati

    1
  27. salut vazusem un articol despre Politia de Frontiera pe yt si acolo se spunea clar ca Politia de Frontiera nu e dotata cu masini de teren , nu au echipamente moderne de interceptatare si echipamentele sunt vechi ,patrulau cate 10-15 km o patrula de 2 politisti de frontiera , arata ca in unle zone de frontiera patrularea se facea cu o masina pusa pe cala ferata si nu mergea mai tare de 30 km ora si facea un zgomot de il auzeai de la distanta , acum sincer daca a incalcat frontiera e grav ar trebui luate masurii urgente , in orice caz ucrainenii sunt mai pregatiti militar si mai atenti la granite noastre comune desi suntem in UE,NATO e clar ca nu ne putem securiza granitele ,vezi bine in Viseull de Sus e un punct de desfacere a marfii de contrabanda si nimeni nu face nimic. Clasa politica doarme si se lupta intre ei pentru putetere, vedem bine unii politicienii fac miscarii populiste si nu fac nimic contret pentru stat si vedem bine totul tinde spre 0.Nu improsc noroi da cand vezi ca tu esti zero militar,economic te gandesti cat o mai ducem asa statal ?

    3
  28. imaginati-va cum s-au simtit rusii cand in anii 80 a aterizat ala cu planorul in piata rosie ?

    2
  29. Deci in caz ca ne vor invada vreodata rusii sau ukrainienii, iaca au descoperit cum vor putea face.
    Kalibr va lovi nederanjat oriunde ca n-o sa-l vada nimeni dar sa mai traga dupa el cu prastiile, iar Spetsnaz-ul mamă ce joaca va trage pe unde, cand, cat si cum vrea el, ca la manual.
    Furnizam securitate…

    • Haideți să criticăm, dar in limite rezonabile. Ucraina nici nu are rachete de croazieră, avionul ala nu a zburat „nedaranjat oriunde”, cu Kalibre bănuiesc că nu ataci sate de la frontiera, dar obiective importante militare sau nu, dar care vor fi apărate cu toate mijloacele si nici nu stau la granița….. Spetsanaz-ul daca va veni, trebuie doar descoperit, după trimiți drona si dai in el cu aetileria asta daca nu se preda fara lupta, asa cum a facut acest grup de Sptsnaz in numar de 40-50, inclusiv 11 ofițeri, printre care 4 în grad de maior
      (e in rusă, trebuie translate)
      https://ru.m.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5_%D0%B0%D0%BA%D1%81%D0%B0%D0%B9%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B3%D0%BE_%D1%81%D0%BF%D0%B5%D1%86%D0%BD%D0%B0%D0%B7%D0%B0

      • Hai sa fim rezonabili.
        Kalibr are bataia la 2500 km, deci cred ca ar ajunge cu muult mai departe decat in niste amarate sate de frontiera, probabil in niste „amarate” de centre de comanda, coloane aflate in mars, convoaie de aprovizionare, fabrici de armament-daca ai, depozite de munitie, noduri de cale ferata, centrale electrice, silozuri de provizii, poduri, tunele si alte tinte „delicioase” care daca in caz de razboi sunt lovite, te pun pe butuci + demoralizare maxima a trupelor si a populatiei, mai ales daca se vor dovedi buni „crestini” si vor alege cu sau fara discriminare sa loveasca si tinte civile si nu nu le poti proteja, cum au facut nazistii cu Anglia-vezi V2; adica tu pe linia frontului la contact cu inamicul si afli, cu tot cu cenzura care o fi, din scrisori, presa, sarace si cenzurate, de la cei care au fost in permisie, etc, sau vezi cu ochii tai daca apuci una, ca orasele tale sunt in flacar, sute de victime civile zilnic, ai tai is pe acolo si nu stii ce ii cu ei si realizezi ca nu poti face nimic, num poti opri asta ca armata.
        Crede-ma ca efectul asupra moralului tau nu ar fi prea pozitiv si ar conta.
        Cei de acasa care tre sa te sustina vor fi si ei praf cu moralul propriu, nu-i destul ca te au pe tine pe front.
        De Spetsnaz, no coment man.Baietii aia au cucerit Crimeea, pentru ce crezi ca se antreneaza de le iese „borsul” pe nas la propriu.La pus panselute in parc?
        Si zona de nord a tarii, cu masivele muntoase si impadurite, nu-i parca zona ideala de infiltrare si acoperire, exact la ce sunt antrenati, au avantajul terenului acolo de partea lor.
        Cati km e in stare sa faca un luptator spetsnaz pe noapte, saptamani la rand pt a-si indeplini misiunea sau pt a se intoarce la baza dupa indeplinirea ei, scapand de urmaritori, baraje, filtre, cordoane, aviatie, evitand si contactul cu civilii pt ca acestia sa nu ofere informatii care sa ajute la la localizarea sa/traseului/itinerariului de deplasare.
        Documentati-va atat cat aveti acces la informatie si gasiti surse.
        Spuneti ca trebuie doar descoperiti, trimiti drona, ii poftesti sa se predea si daca nu pac, pac cu artileria pe ei ii faci tocanita.
        Asta e chiar o abordare, zic puerila dea dreptul, da in jocurile video e posibil, le mai joc si eu si inteleg asta, in T.O., intr-o stuatie reala, am mari rezerve ca ii descopera cineva ( cine ????) pescuind cu bete de alun pe malul gârlei la Borșa, le tragem o poza cu drona si ii somam „crestineste si umanitar” sa se predea, apoi ii facem vedete media la Vișeu de Sus si ii trimitem in Rai cu artileria langa Sighetu Marmatiei, la manasirea Barsana in timp ce se rugau cu patos in grup ca sa ajunga sanatosi, fara raceli, entorse sau bataturi la talpi/degete la picioare, la tinta lor: Cimitirul Vesel de la Săpânța, cu misiunea de a arunca in aer crucile si cu aceasta si moralul bravului popor român, furnizorul principal de securitate din galaxie.
        Viata bate filmul.
        Evenimentul cu capturarea celor 48 de militari rusi s-a petrecut in 1995 si sunt convins ca s-au tras toate invatamintele, remediat problemele, actualizat tacticile, garantat.
        Realitatea pe un camp de lupta e una, Modern Warfare I, II, III sau orice alta editie este alta.
        Stiu ca ukrainenii nu au rachete Kalibr-Tomahawk rusesc, dar daca ipotetic situatia se schimba cumva si revin in trena Maicii Rusii a Unora, le vor avea, chiar daca ar fi sub forma unor brigazi/regimente/ grupari de rachete rusesti pe teritoriul lor in baza a noi acorduri care probabil s-ar incheia pt „bunastarea si securitatea poporului ucrainian, reintors si salvat din ghearele imperialismului occidental”; tentatia ar fi uriasa, distanta Lvov- Madrid cam 2400 km in linie dreapta.
        Totul e ipotetic, ca urmare situatie creeate de evenimentul cu avionul AN-2, dar rusii, „fanii” nostri ucraineni, Kalibr, Spetsnaz nu sunt.
        Apararea AA stratificata a tarii, din pacate iar e ipotetica ( inca ).
        Sa auzim de bine si da Doamne minte la romani, mai ales la clasa politca ca au mare nevoie!

        2
  30. Am stat sa ma gandesc daca e cazul sa scriu o concluzie(subiectiva), dar dupa aceea, m-am decis ca da, pentru ca e cam de speriat.

    1.Intra un AN 2 la noi in tara si SINGURII care il vad(sau aud) este o patrula a politiei de frontiera(PF) dupa care acelasi AN 2 iese
    2.Baietii de la MApN ridica din umeri cand dunt anuntati de PF ca ei nu vad pe radar nimic, nici la intrare, nici la iesire
    3.Baietii de la MApN au un FPS 117 la Suceava(amplasat fix pt asa ceva) si, probabil, prin zona, sunt si alte Gap Filleruri.
    4.Nici baietii de la PF nu se omoara ca nu apare niciun comunicat de la ei daca s-a cercetat o posibila zona de aterizare(pe un calcul aproximativ dupa timpul cand a fost vazut/auzit ca a intrat si cand a fost vazut/auzit ca a iesit). Niciuna din celelalte sttucturi nu au reactie(MAI, Jandarmeria, etc)
    4.Ucrainienii vad AN 2 – ul la intoarcere, ridica un Mig 29, il DIRIJEAZA la AN 2 si il forteaza sa aterizeze. Sa ridici un Mig 29 la alarma, plus sa ajunga in zona inseamna cel putin 20 min!!!! Dar mai important, ucrainienii l-au vazut pe radarele lor (nu FPS 117)si au ghidat si Mig ul 29 la interceptie. Pentru ca sa reusesti asta, umila mea parere e ca ucrainienii au vazut AN 2 ul inca de la momentul in care el se afla in spatiul aerian al Romaniei.

    Asadar, suntem varza, nu avem cu ce interveni ori detecta, exact in partea critica a frontierelor dpv al apararii(frontiera nord si est) mai ales in contextul in care Ucraina nu a fost si nu va fi prietenul nostru, desi ne trimitem bezele, dupa episodul Crimea, dar si alea bezele sunt cam cu scarba

  31. @Nicolae,
    Toata lumea se plange ca:
    – potrivit MAPN avionul nu a fost detectat
    – nu avem radare bune desi am platit o gramada de bani pe ele
    – radarele nu sunt amplasate unde trebuie si folosite eficient
    – avem nevoie de alte solutii pentru zonele muntoase ca trasul cu urechea nu merge in fiecare minut din zi
    – autoritatile locale n-au facut nimic (in afara de baietii care l-au raportat)
    – autoritatile in general (MAPN, MAI, Jandarmeria etc) nu au facut nimic
    – vecinii nostri au detectat avionul mai intai pe teritoriul lor si apoi pe al nostru, au ridicat Mig-ul si l-au interceptat la intoarcere iar noi n-am fost in stare sa facem nimic…
    – etc
    Dar, mai in gluma mai in serios – suntem poate un pic si cam fraieri. Adica daca ne foloseam tehnica cum trebuie, puteam sa-l detectam/interceptam si sa-l confiscam!
    Si uite asa ne puteam inzestra gratis cu un avion invizibil pentru un stat NATO, avion la care intretinerea si ora de zbor costa mai nimic fata de F16 sau alte vise pe care le avem.
    Asa ca mai baieti, eu propun ca Statul Roman sa confiste toate aparatele din teritoriu, sa cumpere la greu de pe la vecini si sa ne cream escadrilele 2/3 si 4 cu AN2! Dam de pamant cu Mig21 si-l retragem in ritm rapid, F16-urile le tinem pentru 1 Decembrie sau 4 Iulie ori sa ne umflam piepturile pline de decoratii din and in cand, iar pe britanici/canadieni/spanioli si mai nou pe germani ii trimitem acasa cu avioanele lor cu tot ca noi vom fi invizibili din cale afara!
    Avantaje?
    – cel putin 1mlrd de dolari savings pe F16
    – cel putin 4-5 mlrd de dolari savings pe F35
    – vre-o 2 mlrd de dolari savings pe inarmarea F16 si F35
    – sub 1 mlrd de dolari pe modernizarea sistemelor proiectate pentru F16 (actuala/modernizare + alte 3 escadrile)
    – 1 mlrd de dolari savings in baze aero + logistica (in timp) cot la cot cu prietenii nostri americani
    – un alt mlrd pe sisteme sofisticate ISTAR sau cum s-o numi conducerea centralizata
    – logistica minima – le lansam de pe drumurile locale pline de gropi (avantaj maxim ca tara e plina tara de ele)
    – intretinere minima
    – cost redus de achizitie
    – cost redus de exploatare
    – cost redus cu formarea pilotilor
    – folosire duala:
    – pe timp de pace tratarea culturilor si cercetare avansata la granite in ce priveste toti
    vecinii – nu mai avem nevoie de sisteme sofisticate de drone cu toate cele…
    – pe timp de razboi – transformarea rapida in bombardiere – bagam 5-6 baieti in
    avion, deschidem geamurile si lansam bombe manual pe infanteria/artileria/tehnica
    mecanizata si le distrugem potentialul ca acum 100 de ani … inamicii nostri vor fi terifiati!
    – cream un sistem sofisticat si invizibil pentru dusman! Ei bine aici e sphilul – pe langa detinerea licentei AN2 (care n-ar trebui sa fie prea scumpa) pur si simplu trebuie sa cumparam tot septelul de la vecinisi sa fim siguri ca suntem unic detinatori … asta ar putea crea escadrile adiacente sau forma depozite prin baraganul uscat insa vom avea piese de rezerva pentru multa vreme … prefer escadrile adiacente …
    – cream in sfarsit un sistem care poate supraveghea frontiera romaniei si poate sa penetreze frontierele vecine… ceea ce nu prea avem la momentul actual si nici macar in plan! Iar costul este absolut minim!

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *