Romania Military

Bell Helicopter va avea o linie de asamblare finala in Romania, poate chiar mai mult…

 

In urma unor neintelegeri, unii dintre noi am ajuns la gresita concluzie cum ca Bell nu ar mai avea de gand sa faca asamblarea finala a elicopterelor AH-1Z Viper si UH-1Y Venom in Romania. Aceasta senzatie a fost indusa de declaratiile, gresit intelese, ale lui Joel Best facute la Farnborough International Airshow.

Domnul Best explica acolo cum ca lucrurile merg inainte in Romania, s-a facut un studiu pentru transferul de tehnologie, intretinere, reparatii capitale etc, a aparatelor Bell ce ar urma sa fie achizitionate de Bucuresti. Probabil ca, datorita unei neatentii, n-a fost precizata si linia de asamblare finala, lucru care a dus la concluzia falsa ca aceasta nu ar mai fi de luat in calcul.

Ei bine, lucrurile nu stau asa, din fericire, linia de asamblare finala va fi inclusa in afacere de Bell, impreuna cu cele 24 AH-1Z Viper si 21 UH-1Y Venom, dar sa-l ascultam pe Mitch Snyder, CEO și presedinte al companiei Bell Helicopter, pe marginea acestui subiect, declarand foarte clar ca Bell va fi in Romania cu tot cu linie de asamblare si chiar mai mult de atat. Interviul cu Mitch Snyder a fost facut tot la Farnborough…

Sursa video global-def.com , un nou site cu profil militar pe care vi-l recomand

Dar, si de aici incolo sunt doar opiniile mele, poate ca declaratiile lui Joel Best ar trebui privite intr-un alt context. De exemplu, Best a spus ca in Romania se va face si reparatia capitala a aparatelor, ori aceasta „reparatie capitala” este o operatiune extrem de importanta si mult mai complexa (si mult mai scumpa) decat asamblarea finala, ar fi adica un mare plus fata de asamblarea finala.

Sa ne intelegem, asamblarea finala este o operatie complexa si foarte importanta in care componentele si sub-ansamblele sunt montate, cateodata si testate: fuzelajul (in parti componente) se monteaza ca un intreg, i se adauga motoarele, cablajele, bordul, scaunele, sistemele de armament, ati prins ideea, totul vine la cutie de la furnizori. Iar pe linie pur si simplu se monteaza, mai apoi elicopterul rezultat parcurge cateva teste la sol si in aer, se fac calibrari, ultimele reglaje etc.

Reparatia capitala este chiar mai complexa: aparatul este practic dezasamblat pe subansamble care, la randul lor, sunt verificate, inlocuite piese, fuselajul este verificat, palele, rotorul, transmisia, radarul, avionica. Doar ca in cadrul procesului de reparatie capitala totul este mult mai profund si complicat decat la asamblarea finala. Tot cu aceasta ocazie se executa si refacerea resursei de zbor pentru aparat, ca intreg, si pentru motoare, daca este cazul…

Una peste alta, si ca sa inchidem mult-prea-lunga paranteza, eu vad in declaratiile lui Joel Best o crestere a mizei din partea Bell in favoarea Bucurestiului prin adaugarea „reparatiei capitale”, o operatiune care in general are loc doar in uzina-mama, in niciun caz intr-un atelier de asamblare finala.

Putem astfel spera (si este strict opinia mea) ca, daca nu vom fi din nou ghinionisti – asa cum din pacate am fost in 1996 – putem spera la o uzina in toata regula unde aparatele Viper si Venom nu numai ca vor fi construite dar vor fi executate si operatii de intretinere, modernizare si mai ales de reparatii capitale si prelungire de resursa. Adica intregul lant industrial, in toata complexitatea lui…

Si poate discutam nu doar de aparatele romanesti, dar aici sunt pe taramul Dl. Poate, insa asa interpretez eu declaratiile domnului Joel Best, care n-ar fi rau sa fie mai clar data viitoare…

GeorgeGMT

Exit mobile version