Bombardierul strategic in faza de Logan

bombardier

Adica poti avea un pseudo-bombardier strategic pe bani foarte putini, adaptand pentru acest rol un banal si modest avion de transport militar.

Bineinteles ca pentru asta ar fi util sa ai ceva avioane de transport (Hercules este cel mai indicat).

Americanii au pus banii jos pentru demararea programului Strategic Development Planning and Experimentation (SDPE) care merge brat la brat cu programul Palletized Munitions Experimentation Campaign.

Mai pe romaneste se are in vedere modificarea unor aparate de transport C-130 Hercules si C-17 Globemaster II pentru transportul si lansarea de arme ghidate cu raza foarte mare de actiune.

Avantajele ar fi mari. In primul rand bombardierele sunt si foarte scumpe si foarte putine, pe de alta parte acestea nu sunt chiar imprastiate prin toate bazele americane ci stau cuminti pe teritoriul american (rar le mai vezi prin baze de peste mari) in cateva baze aeriene, pe cand avioanele de transport tot zbarnaie prin toata lumea, pot opera in conditii mult mai precare si intr-un final – la mare nevoie – pot suplimenta rapid numarul de avioane care pot efectua bombardamente de precizie, la mare distanta de bazele proprii.

Plus ca un B-1B, B-52, nu mai vorbim de B-2 cam atrag atentia cand zboara pe langa granitele cuiva, pe cand un banal Hercules nu atrage atentia numanui, dar logica principala vine de la cresterea capacitatii de atac, a vitezei cu care munitia ajunge in capul inamicului dar cred ca are legatura si cu costurile ceva mai scazute in cazul unui C-130 fata de un B-1B Lancer.

Asa ca Lockheed Martin a primit cateva milioane de dolari sa vaza cum sta treaba.

Se are in vedere in primul rand Joint Air-to-Surface Standoff Missile Extended Range (JASSM-ER) cu +900km raza, rachete care ar putea fi lansate in numar foarte mare de cele doua aparate de transport.

Se va dezvolta un sistem modular de lansare a rachetelor, sistem care sa poata fi folosit fara ca aparatul de transport sa-si piarda principala menire, cea de caraus. Cand vine vremea, sistemul va fi instalat la bordul avionului, impreuna cu munitia aferenta.

Deja s-au efectuat cinci lansari de proba de la mare altitudine din C-130J si C-17, toate incununate de succes. Cum lanseaza un Hercules o JASSM-ER? Deschide rampa si-i face vant.

Noi avem Hercules mai avem nevoie doar de ceva arme stand-off ghidate.

P.S. Dreptu-i ca americanii folosesc deja Hercules-ul pe post de bombardier, nu cu foarte mult timp (prin 2017) in urma i-au fericit pe unii de prin Afganistan cu o M.O.A.B. direct in bot. Adica o termobarica de mai multe tone lansata cu o parasuta.

GeorgeGMT

16 comentarii:

  1. Ah, the famous bomb-truck…”all over again”.
    Ma intreb ce s-a ales de Speed Agile stealth cargo/tanker…au fost cateva concepte si modele misto testate in „suflerie”.

  2. Parcă prin AMARG au niște J gata de vânzare. România are, parcă numai H. Sau mai înșel?

    • Nu estem. De fapt e unul singur. Dar au E uri si H uri cacalau(cateva zeci). Pe mine ma cam ingrijoreaza „carpeala” asta pe care o practica americanii de cativa ani. B52 reparate si upgradate la nesfarsit(de curand vor sa le foloseasca si la minare maritima), f16 bagate la tratament cu gerovital sa le mai tina vreo 20 de ani, bunicul a10 scos la pensie si reactivat again, acum il iau pe tataia hercules sa faca bombardament. La fortele terestre, idem. Aceleasi abrams si bradley de 40_45 de ani(bine ca se hotarara sa il duca la groapa pe m113). Ce puii mei fac astia cu 750 melearde anual frate??

      3
  3. primul minut din video cred ca se potriveste cu acest concept

    4
  4. Americanii au experimentat inclusiv cu Minuteman lansat din C-141…

    1
  5. Cea mai convenabila varianta ar fi aparate ex-civile de cursa lunga (A-340, B-777) dotate cu piloni exteriori pe aripi sau grinzi conforme pt. 8-12 rachete amplasate in zona wing-box-ului. Raza de actiune enorma (mai ales daca ar fi prevazute si cu realimentare in zbor), disponibilitate mult mai ridicata decat pt. aparatele militare, costuri cu ora de zbor mult mai mici, tehnici si piloti disponibili garla.
    De fapt smecheria (chiar si pt. EU sau mai ales pt EU) ar fi Airbusuri 330/350 cu rol cvadruplu, adaptabil in functie de necesitati:
    – transportor de trupe/marfa
    – cisterna zburatoare
    – lansator de rachete de croaziera cu raza de actiune de 500-2000km pt conflicte de intensitate medie/ridicata
    – bombardier cu raza lunga de actiune pt conflicte de intensitate scazuta, unde apararea A-A nu pune probl la peste 6000m

    4
  6. Urmand acelasi principiu de ce nu cumparam si noi vreo 15 – 20 de cargouri de 25 – 30 mii tone dw cu cate 5 magazii, le înregistrăm sub pavilioane gen vanuatu, marshall islands, malta si bagam in ele niscavai rachete si le tinem pe oceanele lumii. In caz ca se „strica vremea” le chemam in Marea Neagra, le plimbam pe langa Crimeea iar in caz ca „vremea se înăsprește ” semnificativ in 1-2 ore tocam crimeea cu 15 nave × 5 magazii ( in fiecare magazie o instalație lansator.. cu munitie cat ne tine buzunaru) .. cum ar fi ? Daca lumea se gandeste sa transforme un avion de transport in bombardierul săracului de ce nu s-ar gandi cineva sa transforme niste cargouri ce costa intre 10 – 15 milioane intr-o platforma de lansat rachete care in maxim 2 ore poate toca o zona insemnata din peninsula crimeea. Bineînțeles ca navele alea sunt condamnate .. dar .. 🙂

    • @marius…au facut deja asta rusii. Klub-K se poate lansa din containere standard.
      Nu e un lucru bun, navele militare trebuiau sa ramana ca atare si navele civile sa fie civile dar, ma repet, timpul nu prea mai are rabdare.

      • Daca nu ma insel si israelieni au la fel .. cu sistemul LORA

      • Noi ca tara mai mica si cu posibilitati financiare limitate ( nu ca finantele rușilor stau roz .. ca daca e sa o luam dupa pib / cap locuitor diferenta dintre noi si ei este una foarte mica) trebuie sa gandim un pic „out of the box ” sa ne surprindem viitorul adversar atat de tare de sa inalbeasca instantaneu 🙂 Daca vrem .. putem !

  7. si uite cum he111 e iar la moda..
    oarecum

    1
  8. Cum ar fi sa umpli un avion de transport cu explosiv conventional, dar sa il umpli burdușit si sa il transformi in kamikaze telecomandat. Cred ca puterea de distrugere asupra unui mare oraș asiatic ar fi cam ca una nuke tactica….

  9. Am mai spus-o si o repet: Cel mai bun combo pentru noi C130 + MOAB…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *