Romania Military

CATOBAR sa fie!

Dry-dock-for-big-ships-like-INS-Viraat-to-be-ready-by-mid-2016

                                                              „Batranul” INS Viraat

In sfarsit, saptamana trecuta, Marina Indiana a trimis patru cereri de oferta catre patru constructori de nave pentru realizarea celui de-al doilea portavion construit in India.

Astfel indienii cer ca nava lor sa aiba urmatoarele caracteristici tehnice: portavion clasic de tip CATOBAR dotat cu catapulte (nu este clar daca acestea vor fi cu abur sau electromagnetice – EMALS), deplasament 65000 de tone, viteza maxima +30Mm, capacitatea de a ambarca 35 de avioane si 20 de elicoptere.

Companiile catre care India a trimis solicitari de oferta sunt: Lockheed Martin – SUA, BAE Systems – Marea Britanie, DCNS – Franta si Rosoboronexport din Rusia.

Noul portavion (IAC-2) ar fi un mare pas inainte pentru indieni, care au operat si opereaza si in prezent doar portavioane de tip STOBAR, cu punte inclinata, cumparate din Marea Britanie sau Rusia. In prezent sunt operationale INS Viraat cu Harrier la bord, INS Vikramaditya – 45000 tone, dotat cu un grup aerian format din MiG 29K si peste cativa ani primul portavion construit in India, o copie a rusescului  Vikramaditya, INS Vikrant.

                                                                   INS Vikrant

Ciudat este insa termenul foarte scurt in care hindusii asteapta un raspuns, pana pe 22 iulie (asta inseamna ca au primit deja un raspuns), de la companiile constructoare.

Daca ar fi sa dam in bobi si sa incercam sa ghicim castigatorul, pe primul loc s-ar clasa americanii de LM, atat datorita expertizei in materie de portavioane cat si datorita intelegerilor bi-laterale dintre guvernele celor doua tari – intelegeri stabilite cu ocazia vizitei lui Barak Obama de anul trecut in India – si care vizeaza tocmai accesul Indiei la tehnologia constructiei de portavioane.

USS Abraham Lincoln (CVN 72) si Charles De Gaulle (R 91)

Dupa americani vin francezii – care au deja contacte importante in India- cu destula experienta in domeniu, doar ca Charles de Gaulle este totusi o nava mai mica decat au in vedere indienii, mai apoi vin britanicii cu noile lor portavioane din Queen Elizabeth – class, desi acestea sunt nave STOBAR si la sfarsit rusii.

La sfarsit rusii pentru ca acestia au experienta doar in constructia portavioanelor – crucisator, URSSul neavand procupari pentru portavioane clasice pe motiv ca nici n-au avut nevoie, astfel ca daca ar castiga, ar invata pe parcurs cum se construieste o astfel de nava.

Din punctul meu de vedere rusii sunt in afara competitiei, raman cele trei tari membre NATO, cu americanii in poll-position.

Si ar mai fi un criteriu care ar putea departaja concurentii: indienii nu s-au hotarat inca daca vor o nava cu propulsie clasica sau dimpotriva una nucleara. Daca New Delhi va opta pentru un portavion nuclear atunci si britanicii ies din discutie ramanand doar francezii si americanii, singurele natiuni care au in dotare portavioane cu propulsie nucleara, nu ca BAE nu ar fi in stare sa construiasca asa ceva.

Asadar cin’ sa fie marele castigator?! Si la ce avione se gandesc hindusii sa opereze pe noul lor portavion?!

GeorgeGMT

 

Exit mobile version