Romania Military

Cel de-al treilea portavion chinezesc

Va fi unul de tip CATOBAR – clasic cum ar veni – similar portavioanelor americane sau celor franceze.

Dupa aparitia in presa a fotografiilor luate din satelit, se poate observa ca Type 003 este ceva mai mic decat Ford-class, va dispune de trei catapulte (fata de patru pe Ford) si va avea doua lifturi (fata de patru la Nimitz-class si trei la Ford-class).

Lungimea navei este de 320m (cu 13m mai scurt decat Ford) la o latime de 73 de metri, similara portavioanelor Type 001/Type 002. Cam toata lumea este de acord ca se vor folosi catapulte electromagnetice.

Este evident ca proiectantii chinezi inca bajbaie, nu au experienta in proiectarea unui portavion CATOBAR si cel mai probabil ca nici nu vor sa riste prea mult, pastrand anumite solutii constructive testate deja la precedentele doua portavioane, dar Type 003 va fi o cu totul alta nava, net superioara portavioanelor de tip sovietic si care va aduce cu adevarat schimbarea in Pacificul de Vest.

In primul rand, cu ajutorul catapultelor pot fi lansate avioane mai grele, care la randul lor pot decola cu plinul de combustibil si rachete, nemaiexistand limitarile de masa specifice portavioanelor de tip STOBAR (marina chineza, rusa sau indiana) sau STOVL (Royal Navy, marina italiana, spaniola, japoneza (Izumo-class) sau sud-coreeana – in viitor).

Un alt avantaj al portavioanelor care detin catapulte este dat de faptul ca pot avea la bord avioane de tip mini-AWACS (E-2D Advanced Hawkeye in cazul americanilor si francezilor). Chinezii vor folosi pe Type 003 propriul lor model de aparat AEW&C (airborne early warning & control aircraft) si anume KJ 600, iar acest lucru este foarte important pentru o flota cu un portavion in componenta.

Viitoarele portavioane japoneze si sud-coreene nu vor putea sa foloseasca astfel de aparate, englezii – ca exemplu – folosesc elicoptere Merlin “Crowsnest” dotate cu radare dar este evident ca nu sunt la fel de eficiente.

Ca avion principal de lupta se pare ca vom avea varianta navalizata a celui de-al doilea stealth chinezesc – F 31. Astfel, a fost deja prezentata varianta, la nivel de macheta, a viitorului FC 31, un echivalent pe mare al F 35C, doar ca “chinezul” are doua motoare si – se presupune – o cala interna pentru armament ceva mai incapatoare.

J 15 este de asemenea un aparat care ar putea sa faca parte, la inceput cel putin, din grupul aerian al Type 003.

Se asteapta ca Type 003 sa aiba un deplasament de 85 mii de tone si va folosi o propulsie bazata pe turbine generatoare de electricitate, care la randul lor vor alimenta direct motoarele electrice ale navei.

Ca grup aerian – si tinand cont de marimea navei – acesta poate ajunge de la +40 de avioane de lupta, la care se adauga elicoptere si aparate de supraveghere pana la un total de 70/80 de aparate.

Sigur ca marina chineza va avea nevoie de ceva timp pana cand va invata sa foloseasca o astfel de nava, cert este insa ca Type 003 este superior portavioanelor din zona Pacificului de Vest detinute in viitor de Japonia si Coreea de Sud, doar americanii avand nave mai performante.

Iar acest lucru va duce – cel mai probabil – la reaparitia portavioanelor de tip CATOBAR si in Marina Imperiala Japoneza, tot asa cum introducerea in dotare a celor doua portavioane Type 001 si Type 002 i-a facut pe japonezi sa construiasca navele clasei “Izumo”, botezate initial ca fiind “distrugatoare”, dar intrate acum la modificari pentru a ocupa in cadrul marinei japoneze locul pe care il merita, acela de portavioane STOVL.

In privinta „rudei sarace” a programului stealth chinezesc, ei bine, FC 31 s-ar putea dovedi ca fiind vedeta si, asa cum scriam in urma cu multi ani, s-ar putea sa-l astepte o cariera importanta in marina chineza.

Desi la aparitia lui chinezii nici nu voiau sa auda de navalizarea FC 31 ci il prezentau doar ca pe un stealth mai saracut si mai putin avansat decat J 20, ei bine lucrurile s-au schimbat acum si avem ocazia sa privim drept in ochi o posibila navalizare a FC 31.

Frumos ar fi sa descoperim de acum incolo ca FC 31 este mai avansat decat J 20, mai performant si nicidecum destinat exportului. Si poate asa a fost de la inceput planul…

FC 31 a fost prezentat sub forma unei machete la scara 1:1 – pe puntea unui “portavion” din beton – de curand si este caracterizat de presa ca fiind un aparat multirol mediu, similar in dimensiuni si scop cu F/A-18 Super Hornet sau F 35C americane.

Deocamdata Beijingul nu a comentat soarta FC 31 dar este suficient de probabil ca macheta la scara reala sa nu fie acolo doar pentru pasionatii de poze frumoase.

Ramane de vazut si de asteptat o declaratie oficiala, insa este destul de clar ca daca chinezii chiar au furat ceva planuri ale F 35 atunci invataturile astfel obtinute s-ar putea regasi mai degraba in FC 31 decat in “camionul zburator” J 20, vedeta stealth a Chinei de pana acum.

Cert este ca FC 31 (daca va fi ambarcat pe portavion) va dispune de o raza de actiune superioara fata de F 35B iar raza avioanelor face cam toti banii in infruntarea portavioanelor. Raza aparatelor, numarul acestora si capacitatea de a transporta cat mai multe arme. La toate aceste capitole binomul Type 003/FC 31 este superior portavioanelor de tip STOVL si al lor F 35B.

Nu discutam despre avionica, calitatea rachetelor, nu comparam F 35B cu FC 31 in mod direct, pentru ca probabil nu are sens inca, dar Type 003 va schimba regulile din zona Marii de Sud a Chinei si acest lucru se va vedea, cel mai probabil, intr-o noua echilibristica constitutionala in Japonia, care va lansa probabil in viitor la apa “crucisatoare” cu o punte de zbor de +320m, crucisatoare dotate din standard cu avioane lansabile cu ajutorul catapultelor electromagnetice.

GeorgeGMT

 

Exit mobile version