Cel de-al treilea portavion chinezesc

Va fi unul de tip CATOBAR – clasic cum ar veni – similar portavioanelor americane sau celor franceze.

Dupa aparitia in presa a fotografiilor luate din satelit, se poate observa ca Type 003 este ceva mai mic decat Ford-class, va dispune de trei catapulte (fata de patru pe Ford) si va avea doua lifturi (fata de patru la Nimitz-class si trei la Ford-class).

Lungimea navei este de 320m (cu 13m mai scurt decat Ford) la o latime de 73 de metri, similara portavioanelor Type 001/Type 002. Cam toata lumea este de acord ca se vor folosi catapulte electromagnetice.

Este evident ca proiectantii chinezi inca bajbaie, nu au experienta in proiectarea unui portavion CATOBAR si cel mai probabil ca nici nu vor sa riste prea mult, pastrand anumite solutii constructive testate deja la precedentele doua portavioane, dar Type 003 va fi o cu totul alta nava, net superioara portavioanelor de tip sovietic si care va aduce cu adevarat schimbarea in Pacificul de Vest.

In primul rand, cu ajutorul catapultelor pot fi lansate avioane mai grele, care la randul lor pot decola cu plinul de combustibil si rachete, nemaiexistand limitarile de masa specifice portavioanelor de tip STOBAR (marina chineza, rusa sau indiana) sau STOVL (Royal Navy, marina italiana, spaniola, japoneza (Izumo-class) sau sud-coreeana – in viitor).

Un alt avantaj al portavioanelor care detin catapulte este dat de faptul ca pot avea la bord avioane de tip mini-AWACS (E-2D Advanced Hawkeye in cazul americanilor si francezilor). Chinezii vor folosi pe Type 003 propriul lor model de aparat AEW&C (airborne early warning & control aircraft) si anume KJ 600, iar acest lucru este foarte important pentru o flota cu un portavion in componenta.

Viitoarele portavioane japoneze si sud-coreene nu vor putea sa foloseasca astfel de aparate, englezii – ca exemplu – folosesc elicoptere Merlin “Crowsnest” dotate cu radare dar este evident ca nu sunt la fel de eficiente.

Ca avion principal de lupta se pare ca vom avea varianta navalizata a celui de-al doilea stealth chinezesc – F 31. Astfel, a fost deja prezentata varianta, la nivel de macheta, a viitorului FC 31, un echivalent pe mare al F 35C, doar ca “chinezul” are doua motoare si – se presupune – o cala interna pentru armament ceva mai incapatoare.

J 15 este de asemenea un aparat care ar putea sa faca parte, la inceput cel putin, din grupul aerian al Type 003.

Se asteapta ca Type 003 sa aiba un deplasament de 85 mii de tone si va folosi o propulsie bazata pe turbine generatoare de electricitate, care la randul lor vor alimenta direct motoarele electrice ale navei.

Ca grup aerian – si tinand cont de marimea navei – acesta poate ajunge de la +40 de avioane de lupta, la care se adauga elicoptere si aparate de supraveghere pana la un total de 70/80 de aparate.

Sigur ca marina chineza va avea nevoie de ceva timp pana cand va invata sa foloseasca o astfel de nava, cert este insa ca Type 003 este superior portavioanelor din zona Pacificului de Vest detinute in viitor de Japonia si Coreea de Sud, doar americanii avand nave mai performante.

Iar acest lucru va duce – cel mai probabil – la reaparitia portavioanelor de tip CATOBAR si in Marina Imperiala Japoneza, tot asa cum introducerea in dotare a celor doua portavioane Type 001 si Type 002 i-a facut pe japonezi sa construiasca navele clasei “Izumo”, botezate initial ca fiind “distrugatoare”, dar intrate acum la modificari pentru a ocupa in cadrul marinei japoneze locul pe care il merita, acela de portavioane STOVL.

In privinta „rudei sarace” a programului stealth chinezesc, ei bine, FC 31 s-ar putea dovedi ca fiind vedeta si, asa cum scriam in urma cu multi ani, s-ar putea sa-l astepte o cariera importanta in marina chineza.

Desi la aparitia lui chinezii nici nu voiau sa auda de navalizarea FC 31 ci il prezentau doar ca pe un stealth mai saracut si mai putin avansat decat J 20, ei bine lucrurile s-au schimbat acum si avem ocazia sa privim drept in ochi o posibila navalizare a FC 31.

Frumos ar fi sa descoperim de acum incolo ca FC 31 este mai avansat decat J 20, mai performant si nicidecum destinat exportului. Si poate asa a fost de la inceput planul…

FC 31 a fost prezentat sub forma unei machete la scara 1:1 – pe puntea unui “portavion” din beton – de curand si este caracterizat de presa ca fiind un aparat multirol mediu, similar in dimensiuni si scop cu F/A-18 Super Hornet sau F 35C americane.

Deocamdata Beijingul nu a comentat soarta FC 31 dar este suficient de probabil ca macheta la scara reala sa nu fie acolo doar pentru pasionatii de poze frumoase.

Ramane de vazut si de asteptat o declaratie oficiala, insa este destul de clar ca daca chinezii chiar au furat ceva planuri ale F 35 atunci invataturile astfel obtinute s-ar putea regasi mai degraba in FC 31 decat in “camionul zburator” J 20, vedeta stealth a Chinei de pana acum.

Cert este ca FC 31 (daca va fi ambarcat pe portavion) va dispune de o raza de actiune superioara fata de F 35B iar raza avioanelor face cam toti banii in infruntarea portavioanelor. Raza aparatelor, numarul acestora si capacitatea de a transporta cat mai multe arme. La toate aceste capitole binomul Type 003/FC 31 este superior portavioanelor de tip STOVL si al lor F 35B.

Nu discutam despre avionica, calitatea rachetelor, nu comparam F 35B cu FC 31 in mod direct, pentru ca probabil nu are sens inca, dar Type 003 va schimba regulile din zona Marii de Sud a Chinei si acest lucru se va vedea, cel mai probabil, intr-o noua echilibristica constitutionala in Japonia, care va lansa probabil in viitor la apa “crucisatoare” cu o punte de zbor de +320m, crucisatoare dotate din standard cu avioane lansabile cu ajutorul catapultelor electromagnetice.

GeorgeGMT

 

61 de comentarii:

  1. Eu zic sa le dea cel se sus sanatate la astia mari si mai ales minte, sa nu se ia la tranta prin lumea larga, caci altfel o sa fie rau si de noi. Cum vad rusnacii ca s-au luat la bumbaciala astia prin Asia, le aluneca bocancul pana pe la granita cu Germania si Austria. Din obisnuinta, nu altceva!

    14
    • Nu fac nimic rușii. Pentru a ajunge la granița cu Germania, câți oameni și material le-ar trebui? De unde? Au trecut vremurile când luau oamenii cu arcanul in armată.

      19
      • Ce Rusie fratilor, cu aprox. 1400 miliarde E produs intern brut, sa fim seriosi, cioloveci o sa aiba probleme serioase in a-si apara teritoriul deja existent, iar faptul ca au mai ,, ciugulit ” cate ceva de prin jur din spatiul ex-sovietic nu suporta sub nici o forma o comparatie cu a ingloba tari intregi din NATO !

        4
  2. De a lungul vremii cele mai puternice armate și arme le au avut cei cu bani. China produce și vinde fiind atelierul lumii ceea ce erau odată Anglia și mai apoi SUA. Cu banii obținuți își construiesc arme/susțin armata. De aceea la nivel global Rusia nu mai înseamnă nimic, pentru ca nu mai are bani. Dacă China menține direcția e de văzut unde ajunge peste 20/50/100 de ani și putem sa ne facem o idee dacă ne uitam in urma și vedem cum era China in 2000/ 1970/ 1920.

    18
    • IT si Sebi: cred ca va inselati si incercati sa inselati si pe altii…

      2
    • China – superputerea de azi – e creatia occidentului, care si-a transferat productia la greu acolo. O greseala enorma a capitalismului, care a investit si sprijinit un stat comunist si totalitar. Iar efectul pervers al acestui experiment este ca a creat un colos care are pretentii tot mai mari si nu mai poate fi controlat.

      21
      • RS, vezi ca nu este primul caz. URSS a fost industrializat in anii 20-30 de americani, combinate siderurgice, chimice, fabrici de vehicule (fabrica de tractoare Stalingrad era Caterpilar montata la cheie) locomotive Harkov indem, au adus aport si germanii sau chiar Italienii.

        11
  3. Faza tare e ca cica si 003 o sa fie unic. Adica tot un fel de nava scoala pe care sa se antreneze in conditii CATOBAR viitoarele echipaje chineze. Abia type 004 vor fi construite in serie (4 bucati). Acum sunt curios daca alea vor fi nucleare sau clasice.

    5
  4. Au construit mult in ultimii 10 ani, acum au nevoie de combat proof, altfel nu prea cumpara nimeni doar pe baza de .pdf si clipuri de pe you tube.
    China a dezvoltat in ultimii 10 ani o forta navala uriasa, au cel putin 2 avioane performante FC 31 &J 20 si un J-16 superior Su-35, au nevoie de rute securizate catre costa de est a Africii si Iran.Se pregatesc sa se impuna in zona asta de glob unde singura forta navala cat de cat ar fi India, dar infima fata de ce au dezvoltat astia.

    2
    • Indienii nu prea se omoară cu controlul rutelor, piețe de desfacere în Africa, Asia. Au probleme cu granițele la Nord și la Vest, și pentru asta se pregătesc. Sărăcia și mizeria la ei este endemica, daaaar, la o adică, au de unde arunca în luptă destui soldați, fără să fie pierderi De neînlocuit.

      7
    • A facut partidu’ progrese dar mai au multi pangolini de mancat

      Buba mare e la motoare, motiv pentru care nu au exportat cam nimic cu motoare locale, ce au vandut in general sunt avioane cu motoare rusesti, ucrainiene sau vestice

      Iar J-10 sa dovedit inferior F-16 in Pakistan si J-11 inferior Gripen in Tailanda

      6
    • J 16 nu este superior lui Su 35S insa J 16 poate decola d epe portavion si asta este un mare plus pentru China.
      Totusi daca ii lasa in pace americanii pe japonezi o sa le mai dea samuratii o batuta in 5 ani de acum incolo cu strigaturi.
      Singura tara din Asia capabila sa se puna cu colosul chinez este Japonia, aceasta are si know how-ul si tehnologia sa ii bata pe chinezi pe oriunde i-ar prinde in Pacific si are si baza industriala pentru a face acest lucru.
      Japonia are F 2 care are AESA operational cand celelalte tari nici nu se gandeau sa il monteze macar, Japonia are si portavioane de buzunar dar si o flota pregatita deja de lupta. Tot Japonia are si F 35A si B deci cel putin BVR are un avans tehnologic destul de mare.
      Ar mai fi Korea de Sud dar acestia nu par ca sunt asa de bucurosi sa se alinieze impotriva Chinei poate si din cauza ca au granita cu Korea de Nord care joca rolul nebunului.

      9
  5. China construiește o armada, dar e cu dus si intors. Încearcă să ardă etapele si nu le este usor. De exemplu distrugatorul Type 055 este impresionant, este mare, are un numar mare de celule verticale… dar este de văzut cât de performant se va dovedi in caz de război. Ei construiesc cam ce construia SUA la începutul anilor 80.
    De văzut cum se vor descurca cu catapultele electromagnetice. Singura tara ca a construit vreodata catapulte de portavion este SUA, fie ele si pe abur. Sa nu uitam ca URSS nu s-a băgat la asa ceva.
    Sunt multe necunoscute si chinezii au mult de munca si chiar la un moment dat vor constata ca e greu sa susții aceste cheltuieli de apărare, chiar dacă acum par sa aiba un sac fara fund.
    O altă problemă a Chinei este Taiwan. Spre furia chinezilor, Taiwan-ul este prea puternică militar si tehnologic si are o susținere puternică americana, ca insula/insulele sa fie luate la asalt si cucerite printr-o operațiune rapida. Totul ar fi un măcel inimaginabil care ar duce China cu 50 de ani in urma din toate punctele de vedere, chiar dacă vor reuși să cucerească Taiwan-ul.
    Asa ca câinele chinez poate doar să latre prin gard, e adevarat ca nici nu-i bine sa il provoci si sa intri la el in curte.

    26
    • Ceea ce încearcă SUA e sa provoace China la o cursa in spirala a înarmării care sa o falimenteze. A mers cu URSS. Acum situația e puțin diferită in sensul ca banii vin in China chiar de la americani și vest-europeni in cea mai mare parte. Cu URSS ul și Trat. Varșovia robinetul cu bani era închis. Ar trebui ca vestul sa reloce toată producția din China in India, Africa, Vietnam, Mexic sau America Latina. Ceea ce nu se prea poate din diverse motive. China e cea mai facila pt producția bunurilor destinate pieței occidentale.
      Ideea e ca neavând experiența chinezii vor cheltui enorm cu tot feluri de eșecuri. In cazul in care in cele din urma vor reuși, nu va exista niciun conflict pentru ca ambele vor avea nevoie de liniște pe modelul Imperiului britanic cu SUA. Eventual vor reîmpărți lumea in doua sfere de influența.

      8
      • pPoate ca asta e spilul…mai intai ii provoaca sa se inarmezi, ei cheltuie mult ca-s inapoiati dpdv al tehnologiei, apoi incep cu presiunile economice si relocari partiale de industrii, taxe vamale imense pentru marfa chinezeasca s.a.m.d.

        Ideea e ca mai intai sa se puna pe cheltuit si abia apoi sa vina criza peste ei!

        4
        • Dorelul initial

          In pandemii s-au facut planuri pentru relocari de productie inapoi in Europa si America. Doar ca astea nu sunt chestii care se fac de azi pe maine, mai vorbim peste vreo 10 ani.

          3
      • @IT, nu ai cum sa falimentezi China cu innarmare, acolo poti sq faci asa ceva doar prin caderea la bursa sau alte chestii soft gen taxe uriase sau chiar restrictii la import/transfer de tehnologie.
        Oamenii au ajuns departe rau, in tehnologie sunt putin in urma americanilor si cam atat, au 30 de ani in care au primit transfer de tehnologie pe orice palier si cam tot atatia in care au trimis tinerii la studii in vest.
        Au cea mai mare armata a doua ca si performanta, populatia cea mai mare, industria cea mai mare, rezervele valutare cele mai mari , o societate supusa si la ordin etc. Nu are cum sa-i tina nimeni la colt, cel mai prudent este sa nu ii intarate si sa fie parteneri altfel, sorry dar Japonia si Corea tremura de Kim cu cele cateva picnitori ale lui, dar de astia ?
        Spune cineva pe aici de catapulte electromagnetice, acum 2 sapt chinezii am lansat cel mai rapid tren Maglev din lume de 600 km/h care ajunge in 2 min la aprox 350 km/h … cum sa ii subestimezi pe astia?
        Am vazut si comparatii pe bugete, dar ce fac europenii cu 1 mld astia pot face sigur acelasi lucru cu 1/3 din pret. Europa s-a speriat de rusi cand au venit langa Ucraina cu Gaz si Liaz din anii 80 si alte tinichele resapate, chinezii daca isi pun in cap vin cu acelasi numar dor ca produse in luna anterioara.
        Chiar Biden a spus, Rusia e gestionabila, China in schimb este cu totul altceva…

        14
        • si tot nu este monolitul pe care partidul il prezinta public.
          aglomerarile urbane ca restul tarii e cu alte prioritati….si poate nici atat.
          cu cat de departezi de ”centru” influenta scade.

          5
          • Daca ar stii @ADR cate orase-fantoma sunt in China… Cate complexe civile superbe se macina in neglijenta si parasire… Opulenta masiva, constructii de bloc-turn pe banda rulanta… ca in final, in tot cartierul sa fie doar doua-trei familii ocupante. Care apoi se confrunta cu lipsa totala de administrare, pur si simplu, cladirea incepe sa se deterioreze din primii ani: fisuri in structura de rezistenta, lifturi nefunctionale, tencuiala deteriorata, probleme electrice, lifturi stricate. China se reafunda in comunism si, ca sa isi implineasca ambitiile, este din nou nevoie de un pumn de fier pentru controlul populatiei. A inceput vanatoarea clasei mijlocii si a artistilor/intelectualilor…

            Si se intampla tot felul de marsavii pe acolo…
            Doar o mica prezentare a unui american care a trait acolo peste 10 ani:
            https://youtu.be/ed4ryYokLzU

            1
        • Maglev ul este inventat de mult dar datorita costurilor de funcționare nu a fost implementat în Europa și America , o singura linie maglev a funcționat în China pe o distanță de 3 km , parca , dar în scop turistic sau că atracție turistică . Probabil având ceva grăsime pe burtica , chinezu , a construit ceva mai multi km

          4
    • eu daca eram china ii incalecam pe unii din afara sferei de influenta vestice precum mongolia sau kirgizstan si testam acolo tot ce vrei si nu vrei.

      https://central.asia-news.com/en_GB/articles/cnmi_ca/features/2020/11/06/feature-01

      1
    • Taiwan, adevarata China cu cultura originala intacta, nedistrusa de comunism (care comunism sterge istoria, cultura si identitatea unui popor). Cat va exista, va fi o marturie a ceea ce inseamna cu adevarat poporul si cultura Chineza. Nu e de mirare ca aia de pe continent (autoritatile, partidul) ii urasc de moarte.

      13
    • Provincia rebela Taiwan ar putea fi recucerita rapid si usor ….

      Inca este neconvenabil!

      Dintai ca se strica cu Unchiul. Capcitaile Unchoului sunt muot mai mari decat ale Formosei ….

      Apoi ca isi dau singuri cu stangu-n dreptu …

      Primum ca .. se fac de cacat. Nu de alta dar „normalizarea” ocupatiei ar produce munti de morti si ar strica fengshuiul si obrazu. Cestie ce se poa traduce in umpoirtante pierderi economice …

      Secundum ca isi dau singuri cu tesla-n .. nu nu tsticole ci mai rau : in purcoiul de bani! Ca Taiwanu samd etc este , poate, cel mai pternic si imp[ortant partner economic al Chinei! Taiwanezii au imvestit sumew uriase in China.. au adus tehnologii , au ajutat la ocoliera unor bariere netraifare …. si mai pot fi utili!!!

      Asa ca … peovincia rebela poa ramane cat vrea ea de rebela cu conditia sa nu zica despre independenta …

      Si sa nu uitati ipocrizia ambelor parti …. Nu de alta dar duoa ce „febra” s-a mai domilot ambele parti s-au multumit sa se limiteze la bimbardamente de artilerie … Acu ia ziceti care credeti ca este eficaitatea unui bombardament de artilerie care dureaza si dureaza ani de zile si se trage mereu asuora aceliasi zone ?! Si se mia biombradau reciporc ca cand continetaklii au dat voie taiwanezilor sa isi viziteze locurile de bastina (cica „diplomatie de cimitir” ! ca vizita la cimitiuru unde sunt stramosii e obligatirie la ei!!!) ca apoi sa dicute despre mici investitii in China .. care din mici ..OLIO!!!!

      7
      • De acord, poate mai puțin ca „Provincia rebela Taiwan ar putea fi recucerita rapid si usor ….”. Cu siguranta ca ar putea sa ii cucerească, dar taiwanezii isi vor vinde greu pielea. În fine, si mie mi se pare ca gândirea chineză este mai echilibrată decât retorica lor.

        4
        • Sa stii ca daca aplici metodele lu Tamerlan … adica esti dispus sa omori cam pe toata lumea .. nu prea ai rezistenta.

          Este drept ca in ziua de azi te cam costa ….. politic!

          2
      • ‘recucerita’

        Beijingul plateste bine sau esti util care lucreaza benevol?

        5
    • Catapultele au fost preluate de la naziști și în mare tehnologia a rămas pe aceleași principii.
      În 1937, Svabia avea astfel de catapulte, când a făcut călătoria la Polul Sud.

  6. Da ce te faci ca si HMS Queen Elizabeth este cam STOBAR? Sau ma org STIVL dar oricum sky jump?

    Si lasa Type 003 . Ca da, va fi CATOBAR , va avea va drege, ar echivala cu clasa Kitty Hawk cestie ce deja este mia muot decat de nota 10+ INSA

    Insa chiar chienzii zic ca Type 003 este doar asa .. un „prototip” cu care sa isi faca mana „asteptand” Type 004 care ar urma sa fie echivalentul lui Gerald R Ford class…. si care va intra in .. ei da.. productie de serie!!!!!

    Si pana atunci Tyoe 001 si 002 vor fi numa bune ca nave scoala ptr piloti , intretinere si comanda ….

    3
    • Cu siguranța ca este așa cum spui. Mai mult decât atât probabil ca dacă americanii daca au câte ~10 bucăți operaționale ii văd in stare sa aibă 100. Doar ca la calitate vor fi praf. Dar 100 !!!!!
      Va fi un raport de 10:1 și istoria a spus de multe ori ca și cantitatea e o calitate….

  7. Cel al Royal Navy e mai misto (nu va limitati doar la prima imagine, sunt mai multe in comentariile imediate):
    https://twitter.com/RAF_Luton/status/1420719279436189696

    3
    • singurele bauturi de la bord sunt gin si vermut bianco iar nava sora a marinei franceze are la bord in locul ringului de karaoke un restaurant de 5 stele.

      2
  8. Chinezii ăștia construiesc in draci nave militare.
    Cum au groase probleme tehnologice, fac clase după clase de nave în ritm revoluționar.
    Adică văd ce nu merge pe ce e realizat , ciocănesc și șurubăresc aplicând modificările la noi clase.
    Ambiția navala , să aibă flota militară ca americanii. Inclus portavioane.
    Mari , groase, cu motoraș nuclear.
    Sigur la un moment dat le vor avea. Poate NU 10 strategice dar și cu 4 functionante multi nu vor dormi noaptea.

    Ce nu înțeleg eu personal , unde dracu vor merge cu ele.
    Sa iasă din porturi au doar doua rute.
    Nord și Sud. Cu portavionul gigantic numit Japonia chiar in bot iar mai in sud și cu portavionul numit Corea de Sud.

    O fi că trebuie să asigure mâncare , salarii la o grămadă de tovarăși muncitori și deci siderurgia , construcțiile de mașini , industria navală merg la ritm susținut.
    Oricum , ce nave au vechi , le taie , retopesc si construiesc altele.

    La fregate aceiași ” strategie”. Vor cu sutele.
    La submarine nucleare cam schioapătă tehnologic dar are grija partidul .
    Planifica tot și toate.

    PS. In 1990 erau desculți.
    In oricare domeniu. Civil sau militar.
    Basca erau încă toți în uniformă aia ” revoluționară”.
    Iar azi au miliardari în dolari, zone mai dezvoltate , mai moderne ca în vest.

    Citi din voi aveți telefoane ” made in UE” sau ” made in USA” ?
    Cumva nici unul că absolut toate sunt asamblate in China ? Prin copiere se învață tovarăși. ??

    10
    • Nu te lua dipa fenta!

      Au clase .. dintr-o singura nava! O nava „prototio” cu care sa invete cum se contruieste si care dupa lansare este nava scoala …
      Costa da nu cine stie ce ….
      Asa ca sa zic asa trei [portavioane „merg” daca al patrulea se dovedeste „ala bun” ….. si cadn vior avea inca 3 … vor avea si pilotii gata pregatiti!

      Cestia mai interesanta este ca eu am citit cestiile astea cam in urma cu 20 de ani …. cam pe vremea cand de abia cumparau pe Liaoning ….. Asa ca agitatia de azi mi se pare o extrem urgenta .. ceva oin genu „inchide imedita poarta” ca cand porcu e deja departe si se zbenguie printre autibuze si tramvaie .

      Ma rog poate sinezii s-ua grabit nitel sa lanseze ideea cu One Belt .. trebuiau poate sa asteote sa aiba gata pe Type 004 …. (adica cand porcu se intalnea cu tramvaiul ..)

      Ca toata agitatia este legata de One Belt, nu de One Road…

      Iar Coreea de Sud?
      Ma rog daca doresc sa se unifice cu aia de Nord …. Altfel e lloc la troaca comerciala si ptr ei si ptr japonezi. Face cinste Unchiul ! (Adica U va glofti mai putin ,,,,)

      2
    • Deocamdata China a intrecut SUA ca numar de nave, raportul e undeva 1 la 2…

  9. „Este evident ca proiectantii chinezi inca bajbaie, nu au experienta in proiectarea unui portavion CATOBAR si cel mai probabil ca nici nu vor sa riste prea mult”

    Tovaràsii chinezi au fost primiti îndelungat la bordul portavionului CATOBAR Foch, devenit São Paulo, de càtre marinarii brazilieni.

    4
  10. Cand africa va deveni zona la care americanii isi pot duce fabricile va fi gata si cu banii chinezilor

    2
    • Ce face??? Si cine o sa mynceasca in fabricile din africa? Pitecantropii aia nu sunt in stare de ceva!!

      4
    • Nu lucrează africanii pentru americani cum lucrează chinezii. Mai curând peste vreo 20 de ani își muta China producția la negri și le scoate și ideile despre rasism din cap. Ia vedeți voi cam cum se extinde China in Africa. Pai ce portavioanele alea le fac chinezii pentru sa se bată cu US Navy sau ca sa domine rutele comerciale și zonele economice bogate in resurse dar înapoiate? Africanii nu muncesc pt dolari dar când va sta soldatul chinez cu pușcociul ….

      3
      • Va fi mai usor pentru China (si mai de dorit) sa-si aduca muncitori de acasa. Indatorezi tara-gazda pana isi vinde si terenurile, montezi oamenii tai printre guvernanti (dupa ce sinucizi obstacolele), trantesti cateva China Towns si cateva institute Confucius, instalezi o baza militara si obligi gazdele sa dea drumul la imigratie pentru oamenii tai. Ocupatie pasnica, prezenta militara motivata.

        Apoi incepi cu mizeriile… Uigur style.

        2
        • Si peste cam 100 de ani vom avea BLM China si vom asista la darimarea mormantului lui Qin Huangdi ca simbol al colonialismului chinez.

          2
  11. ce capcana perfecta a devenit china pentru occident ….
    i-au crescut la san ca contrapondere fata de urss ,i-au finantat si au scos profit maxim de pe ei dar uite ca acum argatul imbogatit uita mana ce l-a hranit si vrea dormitorul stapanului.

    8
  12. anul asta au centenar,poate si de aici graba cu care tot lanseaza provoaca occidentul.

    3
  13. Nu as privi problema doar SUA vs China cel mai mult de pierdut dintr-o infrangere a americanilor urmata de retragerea lor din regiune ar avea japonezi asa ca astia vor merge pana la ,,moarte,, cu SUA,iar Japonia are bani si are vointa daca chinezi construiesc 10 portaviane ca sa ai egaleze pe americani sunt sigur ca samurai construiesc si ei macar 5 si uita de toate principiile pacifiste ca sa nu zic ca ar putea lua in calcul si armament nuclear in ultima instanta

    5
  14. or mai fi ‘bajbaind’ ei la 003…cred ca vor chiar bunicei la 006…
    ei pur si simplu trec prin curba de invatare…dar cel putin au taria sa o faca…
    intre timp…noi cum stam cu sudura la pirandele alea??

    1
  15. capatu satului

    Fără supărare
    Știrea asta nu e o știre buna
    Cum se spunea in trecutu nostru medieval: schimbarea conducătorilor, bucuria nebunilor

    Dezvoltarea chinezilor este rezultatul capitalismului sălbatec occidental
    Ăla in care criza subprime nu are vinovați
    Ăla in care falimentu lehman brothers e o chestia așa din trecut de care uitam repede
    In care criza financiară recenta nu are nici un vinovat
    Eventual autorii sunt medaliați, felicitați si premiați
    In care justiția nu are curaj sa se ia de clanurile mafiote ci doar de aia care încearcă sa între noi in branșa si sa tulbure obiceele vechi

    Ăla in care aprinderea unei sonde mari in golful Mexic inseamna ca președinții americani își cer scuze de la englezi ca tb sa ii amendeze pt daunele produse
    Cam ca la noi la care veorica merge la arabi sa ii convingă sa cumpere terenuri prin țara ca sa fie multumiți aia din spatele ei cu legătura spre credincioșii de la răsărit

    Foametea conducerii companiilor occidentale pt profit ca sa aibă aia profituri mari, amante, viața de noapte, iahturi etc.
    Lipsa de reglementare
    Astea au dus la dezvoltarea chinezilor
    Între timp chinezii dacă au produs atâta la comanda occidentalilor s-au gândit sa producă și pt ei ca au oricum o țara mare si populație multă
    Așa ca au ajuns nr 1 la producția de autovehicule și in multe alte domenii
    Nu discutam de fiabilitate ca aia vine din cercetare
    Dar, in timp, dacă vinzi destul poți angaja străinii sa-ți facă cercetare
    Ca abia așteaptă institutele de cercetare
    Așa vine și fiabilitatea
    De ceva timp parca cumpărase-ră Kuka

    Problema este faptu ca razboiu de azi nu se bazează atât pe portavioane cât pe procesoare

    Ori chinezii au deja propriile fabrici de procesoare
    Și in timp vor învață și sa le folosească
    Toată tehnica de lupta merge cu procesoare
    Acolo e problema
    In timp vor învață sa și folosească grupurile alea de lupta

    Intr-adevăr probleme potențialele nu vor fi mai repede de 2030-2040 când chinezii vor avea probabil același număr de portavioane cu americanii

    Chinezii au avantaj fundamental fata de restu lumii ca sunt ieftini
    In toate ultimele războaie a castigat ăla care și-a permis sa piardă mai mult
    Iar costul tehnicii noii occidentale are prețuri de zici ca îs toate aurite
    Iar chinezii sunt multi
    Foarte mulți
    Se vorbește ca pe măsura bunăstării vor începe sa relaxeaze politica de control al nașterilor
    Intr-un deceniu ăștia se pot dubla
    Ca occidentul e pe spor negativ da de mult
    De la identitatea de gen
    Și dreptu de a fi retardat

    Politica de stat chineza este o prostie
    In care orice retardat ajuns sus pe linia partidului da lecții de logica șefilor institutelor de cercetare
    Am avut si noi si avem si acum astfel de succesuri

    2
    • ” Se vorbește ca pe măsura bunăstării vor începe sa relaxeaze politica de control al nașterilor”

      Deja au voie la trei copii. In conditiile in care India limiteaza numarul de copii – probabil ca nu sunt la curent cu trendul Chinei.

      Si e o criza de procesoare si microcontrollere pe piata occidentala ceva de speriat. Microchip (sediul in Chandler, Arizona) are probleme in a oferi toata gama de microcontrollere, au trebuit sa prioritizeze familiile cele mai solicitate. Celelalte au intarzieri mari de fabricatie. Are 15 office-uri numai in China https://craft.co/microchip/locations nu stiu daca astea mai produc pentru americani…

      Si cica Europa anunta productie mare de microprocesoare/microcontrollere. https://www.digi24.ro/stiri/externe/ue/ue-vrea-sa-ajunga-la-20-din-productia-globala-de-cipuri-pana-in-2030-comisia-europeana-a-lansat-doua-aliante-industriale-1603961

      In pandemie a fost clar pentru toata lumea ca fara linii interne de productie, esti la mila altora asa ca toata lumea a inceput sa-si refaca industria de profil si criza asta de procesoare nu va dura mult. Oricum, China mai are de lucru pana poate oferi ceva la calitate occidentala si chiar si asa, la cate „hardware backdoors” au fost descoperite in produsele chineze, Occidentul nu mai are incredere in ei. Dar China nu e singurul mare producator, mai sunt si alti asiatici care vor contribui la productiile occidentale si pretul va putea fi tinut la nivele suportabile.

      2
  16. Pentru cine are timp, baiatu este un fost submarinist.

    U.S. ‘Failed Miserably” in Simulated China War
    https://www.youtube.com/watch?v=ecxiQ68CA5g

    2
    • a fost postat la psr chiar articolul ala si a trecut pe sub radar. este raspunsul la motivul pentru toate schimbarile in marine corps si pentru toate schimbarile care urmeaza sa vina

      1
  17. Pt cei care admira China, nu va doresc sa traiti intr-o ” China led world order ” … cu asta am spus tot!

    14
  18. Este o nava scoala,se pare prima cu adevarat made in China.Sanse mari sa aiba CATOBAR,inca de cand au pus mana pe primul portavion tocilarii chinezi au primit asta ca problema de rezolvat,se pare ca au reusit(cum pisici sa nu o faca,tocilarii la ei sant la fel de multi precum neamurile proaste la noi).
    Dar se pare ca motoarele acestui portavion nu sant asa de silentioase cum ar trebui.Aceeasi vesnica problema pe care o au chinezii cu motoarele,datorata dezvoltarii pe steroizi,nu organice ..
    Alta indicatie ca e mai mult nava-scoala e ca va avea 4 escadrile de lupta,neclar configurate.Probabil ca peste 20 de ani chinezii vor fi la paritate cu americanii si portavioanele lor vor avea 2 escadrile de superioritate aeriana si 4 multirol.Deocamdata pipaie viitorul ..
    O alta problema o reprezinta insasi pilotii chinezi.Baiatul de la tara,care poate deveni un excelent pilot terestru are o mare anxientate daca este trimis sa aterizeze pe un portavion.
    Pe scurt,chinezii vor ajunge probabil la paritate cu americanii daca vor continua sa investeasca in ritmul asta.Dar americanii au in fata 90 de ani de arhitectura navala privind portavioanele si tot atat in ce priveste avioanele de lupta.Asa ca mai trebuie vreo 20 de ani ca sa fie la egalitate.
    Iar chinezii accepta comunismul pentru ca a ajuns sa-i faca mandri de faptul ca sant chinezi,iar acceptarea democratiei ar insemna pentru multi chinezi intoarcerea in urma cu 100 de ani cand tara era rupta in bucati de Lorzii Razboiului,iar occidentalii calcau in picioare fara mila pe toti chinezii.
    Cred ca as putea sa scriu o carte despre China,forte armate,geo-strategie.Daca voi avea vreodata chef sa va tin o predica,am sa scriu aici un articol.
    Personal ma bucur ca se ridica China si–i pune pe jar pe americani.Am observat ca americanii se descurca bine cand sant sub presiune si au concurenta.Iar cand nimeni nu le sta in cale sant aroganti si freaca menta.
    Cand au fost confruntati cu acei comunisti au facut reforme si au ridicat nivelul de trai,imitati de tot Occidentul.Dupa prabusirea comunismului,o lalaie si tranfera fabricile,iar americanii au acelasi nivel de trai ca acum 30 de ani.
    Evident,acum cand aduna aliatii o vor lasa mai moale cu minoritatile sexuale si corectitudinea politica.Vor trebui sa vina cu ceva atragator,morcovul destinat cetateanului occidental cu mari urechi virtuale,de care nu are habar ..
    Lasand gluma la o parte,sant curios ce vor oferi chinezii.Au o civilizatie si o cultura demna de tot respectul.Personal as vrea sa am o alternativa la filme proaste americane si la muzica aia moderna a lor,care de fapt nu sant decat niste manele in varianta New Age.

    6
    • Ghita Bizonu'

      alternativa la filme proaste americane ?

      Filme proaste chinezestu facute cu profesioniosm wollywooodian – de ex Ying xiong (2002) Eroul …

      Ma rp\iog se poate su mai rau .. multa mai rau- Zoudl sau Intoarcerea lui Magelan …

  19. „Au o civilizatie si o cultura demna de tot respectul.”

    Nu ei, Taiwanezii. China are poporul specific oricarei oranduiri comuniste – obedient, spalat pe creier si selectat pe criterii convenabile partidului. Tot ce tine de cultura Chineza e in paragina (cultura inseamna in mare parte si religie), provincii intregi sunt mutate la oras, asa cum incepuse si idiotul de Ceausescu la noi. Si multe alte detalii picante. Asa ca despre ce vorbim aici? Dar daca ID-ul dvs. reflecta orientarea politica, atunci inteleg de ce salivati cand vorbiti de „maretia” Chinei – pardon, de „civilizatie si o cultura demna de tot respectul”, ca sa va mai citez o data.

  20. Nu stiu care sant sursele dvs. de informare Vasile Guta- Ciucur,dar mai nimic din de spuneti dvs. nu corespunde realitatii.Uneori doar partial.
    As putea sa va pun in contact cu persoane interesate daca puteti comunica in mandarina.
    Hong Kong,Singapore,Taiwan,sant exemple de ce pot sa fac chinezii lasati liberi.
    Din pacate alti chinezi sant cei care cred ca stiu ce este mai bine pentru ei ..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *