CH-53K, o regandire de la zero a CH-53 la nivelul secolului XXI

05

CH-53E Super-Stallion

Elicopterul de transport greu CH-53 (castigator al programului “Heavy Helicopter Experimental”), care si-a inceput cariera in timpul razboiului din Vietnam si apoi a evoluat, datorita utilitatii sale, in diverse variante pana zilele noastre, a ajuns prin varianta MH-53H/J/M la ultimul sau stadiu de evolutie. CH-53 nu va mai fi modernizat ci va da nastere unui nou vehicul aerian, care la exterior va semana cu cel vechi – Sikorsky CH-53E Super Stallion (versiune introdusa in serviciu in 1981), insa in interior a fost total regandit: CH-53K, dezvoltat de Sikorsky Aircraft pentru United States Marine Corps.

 ch-53K-1

CH-53K

Acesta va fi cel mai mare si mai greu elicopter din inventarul armatei SUA, depasindu-l pe birotorul CH-47 Chinook.

Elicopterul va fi dotat cu 3 motoare General Electric GE38-1B de cate 7,500 shp (5,590 kW) fiecare, o cabina mai spatioasa si pale de rotor compozite. Testarea sa este planificata sa inceapa in 2014 iar costul programului, pentru 200 de bucati planificate spre productie este de peste 23 mld.$, la nivelul anului fiscal 2013 programul de dezvoltare fiind cifrat la 6,183 mld.$.

 12s4415

CH-53K prototip – fuselaj asamblat

Initial USMC intentiona sa modernizeze parcul de elicoptereCH-53E, insa Sikorsky a propus CH-53X, in aprilie 2006 USMC semnand un contract de 18.8 mld.$ pentru 156 de aparate care urmau a fi livrate pana in 2021. Era nevoie de un program cat mai strans de livrari, testarea in zbor fiind planificata pentru 2011, deoarece incepand cu 2009 CH-53E incepeau a fi retrase din serviciu din cauza limitelor de viata ale structurii catre 2011-2012.

In august 2007  USMC a marit volumul comenzii de la 156 la 227 de aparate, CH-53K urmand a satisface necesarul “heavy-lift” al marinei, alaturi de MV-22  pentru “medium-lift” si UH-1Y pentru light-lift. La 3 august 2010, programul CH-53K a trecut de faza de Revizuire a Conceptiei Critice (Critical Design Review), trecandu-se la faza de teste de productie.Data de intrare in inzestrare fiind amanata pentru 2018, Sikorsky va produce 4 aparate de pre-productie pentru evaluare operationala pentru care US Navy a semnat in mai 2013 un contract de 435 mil.$. La 22 ianuarie 2010 Sikorsky Aircraft a deschis un Centru de Componente de precizie in valoare de 20 mil.$, in Stratford, unde se vor produce componente ale celor doua rotoare.

CH-53K

CH-53K in curs de asamblare

La 4 decembrie 2012 a fost livrat primul CH-53K pentru teste la sol, care va fi urmat de altele doua, si va servi pentru calibrarea sistemului de alimentare cu combustibil si pozitionarea dispozitivelor de masurare a temperaturii, incarcarii aerodinamice, presiunii si vibratiilor. Urmeaza o livrare de vehicul capabil de zbor pentru sfarsit de 2013 astfel ca testele in zbor sa poata avea loc in 2014 iar decizia de productie in 2015.

ch-53k-plan

Diagrama CH-53K

            Revenind la design-ul CH-53K (prezentare pdf), au fost realizate mai multe modificari si imbunatatiri fata de versiunea anterioara CH-53E:

  • Imbunatatiri ale rotorului si modificari ale unghiurilor de inclinatie, pentru a compensa golirea rezervoarelor care au fost si ele marite
  • Motoare mai puternice General Electric GE38-1B
  • Viteza mai mare cu 37 km/h
  • Cabina re-gandita – digital glass cockpit
  • Capacitate dubla de transport – maximum 15,9t
  • Raza dubla de actiune
  • Compartiment cargo marit pentru a putea transporta vehicule Humvee
  • Structura compozita
  • Amprenta redusa pe sol pentru operarea pe portavion
  • Extinderea duratei de viata a structurii
  • 42% reducere a costurilor de mentenanta directa
  • 63% reducere a costului de ora de zbor/om pentru o ora

 

O

Specificatii CH-53 E si CH-47 F vs CH-53K:

 

Specificatii/ tip

CH-53E

CH-53K

CH-47F Chinook

Capacitate

37 militari (55 max)

37 militari (55 max)

33 militari (55 max)

Masa utila

14,5t

15,9 t

12,7t

Diametru rotor

21,9m

24m

18,3m

Suprafata rotor

460 m²

460 m²

260 m² x2

Lungime

28m

30,2 m

30,1m

Inaltime

7,6m

8,46m

5,7m

Greutate gol

14515kg

15071kg

10185kg

Greutate plin

21000kg

33600kg

12100kg

Greutate max.

33300kg

38400kg

22680kg

Motoare

3 × General Electric T64-GE-416/416A turboshaft, 4,380 shp (3,270 kW)

3 × *General Electric GE38-1B 7,500 shp (5,600 kW)

2 × Lycoming T55-GA-714A, 4,733 hp (3,631 kW)

Viteza croaziera

278km/h

315 km/h

240 km/h

Viteza max

315km/h

 

315 km/h

Raza de lupta

 

204km

370km

Raza de zbor

1100km

841km

741km

Plafon de serviciu

4900m

4380 m

5640 m

Rata de urcare

13 m/s

13 m/s

7,73 m/s

Doorgunner_CH-53GS

Tragatorul de pe rampa la un CH-53G german

Fortele israeliene sunt interesate de acest nou model, insa decizia va fi luata dupa evaluarea unei variante capabile de zbor. Germania mai detine un numar insemnat de aparate CH-53G (60), si apoi Japonia (10 bucati MH-53J), dar nu este sigur daca vor dori sa le inlocuiasca cu noul elicopter CH-53K.

ch53k

CH-53K transportand Humvee in acrosaj extern

Romania a fost doar gazda a unor exercitii ale fortelor israeliene si americane detinatoare de elicoptere CH-53, insa la nivelul inzestrarii armatei noastre nu exista identificata o nevoie de echipare cu astfel de elicoptere super-specializate. Cele 3 Puma Naval sunt suficiente relativ la nevoi si la restul inzestrarii fiind si recent intrate in serviciu,  armata romana avand in acest moment urgente deosebite in multe zone critice ale inzestrarii de baza.

800px-MH-53_Pave_Low_US_Military

MH-53 PaveLow

Marius Zgureanu

 

 

 

 

13 comentarii:

  1. Nu ne-ar strica shi noua vreo 12 bucati ca astea pt inceput de CH-53 K pt ca air lift-ul nostru, al armatei romane e cam varza.cele 60 IAR-330 LHN Puma, nu mai pot face mult timp fata.plus ca ar mai trebui nishte EC-635, EC-155, EC-725, AS-555 din fiecare vreo 12 bucati pt inceput (deja vrb S.F.-uri). ar fi bine sa avem vreo 8 C-27 Spartan si macar 4 C-130 Hercules functionale si cateva UAV-uri. v-as intreba : vom ramane decat cu 12 F-16 ABM sau se vor mai lua si altele macar 2 hand. Nu se mai pot aduce la zbor si modernizate ca Sniper 12 MIG-29. stiu ca e vrb de bani…si de cine I-si trage spaga,dar trb. facut ceva pt.biata Armata Romana

    • daca se va posta stirea despre un nou portavion nuclear sau despre urmasul lui B-2 inevitabil se va gasi cineva care sa deplanga ca „biata Armata Romana” n-are si ea acolo vreo 15 bucatzi de control asa. Evident din cauza politicienilor vanduti. Oare ce-ar face Romania cu CH-53?

      • Intrebarea corecta ar fi, ce n-ar face Romania cu vreo cateva bucati de CH-53??? Sau mai bine cateva de MH-53… gandestete in caz de inundatii si mai amri, ca cele pe care le-am experimentat cu cativa ani in urma… gandeste-te in cazul unui nou cutremur ca cel din ’77, Doamne fereste… un front pe Nistru cu Rusia, aducerea de provizii militare si trupe en-gros… elicopterele evident sunt cu mult mai utile decat avioanele, fiindca aterizeaza pe loc, fara a necesita piste amenajate si daca au trapa la spate misiuni de tip „arunca din zbor” sunt cu mult mai usor de efectuat dintr-un elicopter decat din orisice avion!!! Romaniei ii trebuiesc cu siguranta vreo 100 bucati asemanatoare MH-53 Sea Dragon! Si nu va speriati costurile de intretinere si operare nu sunt chiar atat de speriat!

  2. The S-70 can perform a wide array of missions, including air cavalry, electronic warfare, and aeromedical evacuation: several versions are even used to transport the President of the United States , which while carrying the President is known as ” Marine One „. In air assault operations it can move a squad of 11 combat troops and equipment or carry the 105 mm M102 howitzer , thirty rounds of ammunition, and a six-man crew. Alternatively, it can carry 2,600 lb (1,200 kg ) of cargo or sling load 9,000 lb (4,100 kg) of cargo. The S-70 is equipped with advanced avionics and electronics, such as the Global Positioning System .

  3. Ma uitam eu linistit in lista aia din dreapta cu postari noi si hait, a postat Angela la CH-53K-uri!!!

    Zic, o fi aflat Angela ceva interesant relativ la rotoare sau la structura compozita 🙂
    Sau poate motanul ei s-o fi pricepand mai bine 🙂

  4. Motanul meu is the boss. 🙂

  5. The FMV is procuring the 15 aircraft via the U.S. Government’s Foreign Military Sales program. The accelerated build schedule will enable the Swedish Armed Forces to deploy three UH-60M aircraft to Afghanistan in April, 2013. The Swedish Armed Forces will use the aircraft for medical evacuation, utility, and search and rescue missions.

  6. Valabil elicopter, desi preferatul meu din categorie este CH-47.
    Cum spunea un alt comentator, elicopterele acestea de transport greu sunt absolut necesare si în cazul catastrofelor, nu numai în actiunile de luptà. Mi-ar place si ar trebui ca România sà aibà acest tip de elicoptere.

  7. Pingback:CH-53K King Stallion, programul continua - Romania Military

  8. E un elicopter pentru forte armate extrem de mobile. Ca marines. Impreuna cu C 47 si Osprey , asigura debarcarea in profunzime a trupei cu tot ce au nevoie.
    Vehicule , arme , munitie , hrana. Mai putin Abrams.
    Noi nu avem nevoie de asa ceva. Ca nu invadam Crimea sa o anexam . 🙂

  9. Pingback:Israel a ales CH-53K - Romania Military

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *