Ciudat…

Procedura de atribuire a contractului pentru elicoptere usoare si medii-grele necesare IGSU ne-a adus un rezultat cel putin ciudat. Pentru cele zece aeronave usoare singura oferta vine de la Airbus (Airbus Helicopters Deutschland GmbH) cu, cel mai probabil, modelul H 135.  Inspectoratul General pentru Situații de Urgență  doreste 10 aeronave pentru care pune la bataie o suma maxima de 64,91 milioane de euro fara TVA. (sursa: profit.ro)

Dar surpriza vine de la faptul ca pentru cele 12 elicoptere medii-grele nu s-a depus nici o oferta (suma angajata este de 272,86 milioane de euro, fără TVA), asta in conditiile in care ne asteptam ca Bell cu modelul 412EP si Airbus cu H 215 sa „sparga” tot in fata lor, ambele companii avand interese foarte mari in Romania, iar un contract cu Ministerul de Interne le-ar fi putut mai lesne deschide usa catre marile contracte cu MApN. Mai ales Airbus…

Stim ca pretul unui H215 era estimat la aproximativ 13 milioane de euro, iar un 412 EP a costat 10 mil. euro la achizitia din Muntenegru. Si mai stim ca Bell 412 nu se incadreaza la aceeasi categorie cu H-215 ca si sarcina utila specificata in carnetul de sarcini pentru elicoptere medii/grele (minim 2,5 tone), fiind mai degraba concurent pentru H145 la nisa de elicoptere usoare.

Deocamdata insa surpriza ramane, nici o oferta pentru cele 12 aeronave medii-grele cerute de IGSU, procedura de atribuire fiind astfel anulata.

Misterul persista.

RoMilitary

 

In acest timp Airbus Romania isi intareste pozitia la Brasov prin semnarea unui Contractul definitiv de colaborare exclusivă pe o perioadă de 15 ani. Textul comunicatului Airbus mai jos.

 

Airbus și IAR semnează Contractul definitiv de colaborare pe 15 ani pentru elicopterul H215M

  • Potrivit documentului, IAR este partenerul exclusiv al Airbus pentru fabricarea în România a elicopterului IAR-H215M

(foto, de la stânga la dreapta: Neculai Banea, directorul general al IAR, și Olivier Michalon, Senior Vice President pentru Europa al Airbus Helicopters)

 

Paris, 7 noiembrie 2018: Airbus și IAR Ghimbav au semnat pe 6 noiembrie 2018 Contractul definitiv de colaborare exclusivă pe o perioadă de 15 ani, document ale cărui principii au fost stabilite prin semnarea unui acord inițial, pe 24 august 2017, la București, în prezența președinților Franței și României.

Potrivit Contractului definitiv de colaborare, IAR este contractor principal pentru H215M pentru orice comandă viitoare din partea Ministerului român al Apărării având ca scop înlocuirea flotei îmbătrânite. Înțelegerea reflectă angajamentul comun al Airbus și IAR de a contribui la modernizarea flotei de elicoptere multirol. Documentul prevede o colaborare strânsă, în următorii 15 ani, Airbus fiind partenerul exclusiv al IAR în clusterul aeronautic de la Ghimbav, județul Brașov.

 

Am sprijinit cu mândrie România timp de aproape 50 de ani, nu doar prin activități de asamblare și mentenanță a elicopterelor, dar și investind continuu și contribuind la modelarea industriei aeronautice prin programe educaționale unice pentru tânăra generație. Acum privim spre viitor prin acest parteneriat cu IAR pentru elicopterul H215M, înaintea unei decizii din partea Guvernului României de a pune în aplicare cooperarea noastră și de a livra Ministerului român al Apărării un elicopter multirol cu adevărat eficient din punct de vedere al costului, produs în România”, a spus Olivier Michalon, Senior Vice President pentru Europa al Airbus Helicopters.

 

Semnarea, astăzi, a acestui acord definitiv duce parteneriatul nostru la un nivel superior. Împărtășim un trecut bogat și suntem nerăbdători să dezvoltăm ceea ce am reușit să facem până acum împreună. Suntem bucuroși că Airbus este un partener solid, dornic să investească în continuare în România. Avem nevoie de implicare, know-how și tehnologie modernă pentru a dezvolta aeronautica românească și pentru a răspunde cerințelor Ministerului Apărării în materie de elicoptere, iar Airbus este aici pe termen lung. Considerăm că elicopterul IAR-H215M este cea mai bună soluție pentru industria aeronautică românească, pentru Ministerul Apărării și pentru alți clienți din toată lumea. IAR și România sunt nerăbdătoare să redevină producători de elicoptere. Acest contract reprezintă un nou capitol al colaborării dintre Franța și România în domeniul aeronautic”, a spus Neculai Banea, Directorul General al IAR.

Airbus și IAR sunt parteneri de peste 15 ani în compania Airbus Helicopters Romania (51% Airbus, 49% IAR), un centru de succes specializat în servicii de mentenanță și reparații pentru o gamă variată de elicoptere civile și militare din România și din alte țări. 75% din cifra de afaceri a Airbus Helicopters Romania este reprezentată de contracte la export. În 2016, a fost inaugurată fabrica Airbus Helicopters Industries pentru producția de elicoptere H215M.

H215M este un elicopter robust, bimotor, certificat EASA și FAA, care include tehnologii și capabilități ultramoderne. Datorită dimensiunii sale, fiabilității și gradului de disponibilitate pentru zbor, H215M este elicopterul ideal pentru misiuni uilitare în medii extreme și pe câmpul de luptă.

Relația Airbus cu IAR înseamnă peste 50 de ani de colaborare de succes având ca rezultat producere a peste 360 de elicoptere sub licență Airbus.

Astăzi, companiei Airbus i se datorează crearea a aproximativ 6300 de locuri de muncă directe și indirecte în România. Airbus împărtășește tehnologie și know-how cu partenerul său IAR și se implică în instruirea angajaților și în educarea tinerei generații. Aproximativ 150 de elevi învață în clasele cu profil aeronautic sponsorizate de Airbus la colegiul “Transilvania” din Brașov.

Comunicat Airbus

Share

39 de comentarii:

  1. eu zic să semneze un acord de colaborare cu toți producătorii de elicoptere….și nu numai dacă mă gândesc,suntem campioni la hârțogărie.

    • Si rusii sunt producatori. Compotul de tehnologie nu duce la nimic bun. Strategic, este bine sa nu ai toate ouale intr-un cos. Un cap limpede ar spune ca Airbus (european) si un american este tot ce avem nevoie. De am avea capacitatea sa integram cu oameni si finante!

    • Dap, ce nu duce A4-le si powerpointul? Daca s-ar intezice o saptamana sa se faca hartii in Romania, cred ca 80% din bugetari ar domii cu capul pe masa. Armata ar fi debusolata, s-ar ciocnii burtile de colonei pe holuri.
      Bun, acum cu Airbus. In capul meu, americanii erau pentru Mapn, Airbus serveau perfect cerintele internelor. De la Medevacuri pt ISU la elicopterele pentru „politie”. Da stiu, degeaba scrie politie pe ele ca aparatine de insperctoratul de aviatie al internelor. Si aici pana la urma H215 ar fi perfect, si flotilele sunt de asemenea considerabile.
      Ar fi win-win. Nu pricep de ce se fac manevre dinastea.Sau asteptau ai nostrii o spaga…

      • Pai DNA , DIICOT, ANI, etc sunt out, deja demareaza in forta tot felul de contracte supradimensionate, dezmatul este abia la inceput.

  2. Deci… E o licitație, fix pentru H215, la care Airbus nu se prezintă.
    Apoi, peste un timp, același Airbus semnează un contract „iexclusiv”, prin care IAR Ghimbav trece pe linie moartă pentru 15 ani, pentru că se obligă să producă doar elicoptere Airbus. Probabil cele care au câștigat licitația mai sus menționată…

    Mie-mi dă cu virgulă. Pare o răzbunare a francilor, pentru faptul că am intrat în discuții cu unchiul Sam. Un fel de „dacă nu facem noi, să nu facă nimeni”.
    Dar poate sunt eu prea paranoic.

    • si se razbuna neoferindu-si exact numarul de aparate necesare demararii liniei de la Brasov?
      E adevarat ca daca linia romaneasca nu se deschide, ei pot produce pe cea de la Marignane.

      Intrebarea e de ce nici Bell nici alti producatori nu au venit cu o oferta?

      • Trebuie stabilit exact ce inseamna ”cooperare exclusiva” . Care sunt limitele ”exclusivitatii”. Cine a angajat acordul. In ce masura obligă acest acord guvernul nostru, in ceea ce priveste achizitiile de tehnica si tehnologie militara.
        Ar fi interesant de vazut textul acordului.
        Acum, e cert ca Ro are nevoie de un truck ieftin si produs in masa pt a inlocui vechile Pume, dar e la fel de adevarat ca avem nevoie si de elicoptere specializate de atac. Nu vad cum managementul IAR poate ”obliga” MApN-ul sa renunte la elicopterele de atac. Dar, vom vedea..

        • Contractul nu poate obliga guvernul roman, pentru ca nu guvernul a semnat contractul, ci IAR.
          Insa poate limita mai mult sau mai putin drastic libertatea de miscare a IAR si, asa cum ziceai, ar trebui sa vedem textul.

      • Bell nu vine cu nicio oferta pentru ca guvernul SUA negociaza pentru ei la ora actuala cu guvernul roman. Cand o determina Uncle Sam ca oferta esta gata, atunci o va face.

  3. Mie asta imi suna a o mare teapa.

    Francezii se comporta de parca ar produce aici nush ce minune tehnologica.

    Personal as dori ai nostri sa semneze cu Bell si sa cumparam si noi ceva tehnologie cu adevarat militara si nu firmituri la sfarsit de viata de la Airbus.

    Pentru interne e mai mult decat suficient dar pentru armata nu pot vedea acest pasaroi in alt rol decat cel de transport materiale si oameni dar nu in linia frontului. Eventual modificate pentru ceva patrulare maritima , paza de coasta etc.

    Sa vedem ce o sa fie de acum incolo. Despre bell si ale lor pasaroaie vad ca dom’ m’nistru nu mai zice nimic.

    Macar cu niste AH1Z sa ne alegem si tot ar fi ceva. Ca si asa tancuri nu avem. Artilerie autopropulsata nu avem plus multe altele.

    • Eu cred ca problema este exact ce spune colegul mai sus – aici era segmentul lor de piata. Pentru Interne ii un elicopter perfect, atat cat pricep eu, neexpert in ale aviatiei.
      Fix acolo nu s-au bagat. Ce propun americanii ii perfect pt MApn. Asta zic, ca era win-win. Totusi internele inca mai folosesc Mi8-ul…

  4. „Potrivit Contractului definitiv de colaborare, IAR este contractor principal pentru H215M pentru orice comandă viitoare din partea Ministerului român al Apărării”.

    Din asta reiese ca, „contractul definitiv”, se aplica doar daca si numai daca MApN, vine cu o comanda pt H215. Si cum aceasta nu va veni, nu se va mai produce nimic. Nici vorba sa se produca la noi pentru alte armate, nuuu.

    Santaj tipic frantuzesc…

  5. Astăzi, companiei Airbus i se datorează crearea a aproximativ 6300 de locuri de muncă directe și indirecte în România. [..] Aproximativ 150 de elevi învață în clasele cu profil aeronautic sponsorizate de Airbus la colegiul “Transilvania” din Brașov.

    • Este foarte bine, dar probabil nu este suficient..
      Firmele de cablaje auto din vest asigura, per plant, cam acelasi numar de locuri de munca.
      Daca Airbus vrea sa omoare acordul cu Bell, asigurand exclusivitatea doar pt elicopterele destinate Ro, atunci e putin. Ar trebui sa asigure exclusivitatea pt elivopterele H-215 world wide..

      • Si nici macar Ro, ci doar MApN. Si mai nasol..

      • Pai nu e nici un ,,cam același,,!
        Numai Leoni Romania are +17.000 de angajați, nu mai are rost sa socotim și alte firme mai mici!

        • Aptiv are in jur de 5000, din cate au aparut prin presa..

        • Eu ziveam ”per plant”..

          • In fine, io n-am nimic cu Airbus, da ma deranjeaza modul asta condescendent si smecheros de a pune problema. Intai incercarea de a sugera ca Super Puma lu’ peste e un elicopter de lupta. Aiurea. E un medium/heavy lifter, un truck si nimic mai mult. Punct. Daca avem nevoie de un truck ieftin si fiabil. Sigur ca da. Daca truck-ul lor poate tine loc de elicopter de atac. Bineinteles ca nu. Apoi ce e cu ”exclusivitatea” lu peste. Adica exclusivitate pt ce cumpara MApN-ul. Pai cu cine sa asambleze elicopterele pt noi, ca nu cu Pepsi. De ce exclusivitate? Ce intelege Airbus prin exclusivitate? De ce nu pot coopera atat cu Airbus cat si cu Bell, cei de la Bv? Cum poate impune Airbus si IAR politica si strategiile de achizitii si accesul la tehnologii sl Ro?!
            Daca voiau sa ofere ceva major trebuiau sa ofere ei exclusivitate IAR-ului pt toate H-215 ce se vor vinde oriunde in lume. In fine.., poate sunt io naiv.

            • Subscriu..

              Sa nu uitam nici mojicia celor de la MBDA care si-au permis sa-l ia la „rost” pe seful SMG Nicolae Ciuca acum o luna:

              „La conferința 3 Seas Initiative din septembrie de la București, s-a abordat subiectul apărării la nivelul celor 12 state asociate. Deși Franța nu se numără printre aceste state, conferința ia o întorsătură penibilă atunci când vicepreședintele producătorului francez de rachete MBDA Didier Philippe – evident unul dintre competitorii pentru contractul de achiziție al Marinei Române, deturnează pupitrul, total neplanificat. Didier începe să îi pună întrebări domnului general Nicolae Ciucă, Șeful Statului Major General cu privire la desfășurarea procedurii de achiziție a corvetelor. Didier acuză, în fața întregii conferințe, că achizițiile militare românești sunt netransparente și practică schema „G2G”. Generalul Ciucă își păstrează totuși calmul răspunzând nu numai că discuția nu este subiectul acestei conferințe, dar și că este datoria sa, ca soldat, să comunice conducerii ce echipament este necesar misiunilor sale.”

        • MmM nu poti compara locuri de munca inalt calificate in aviatie ( airbus ) cu lohn-ul pe care-l fac leoni, yazaki si altii ca ei nici ca valoare adaugata , nici ca nivel de plata lucruri care se reflecta in nivelul de trai .

          • @o comparatie se poate face intotdeauna 🙂

          • Pai de unde crezi că ar veni cablajele pentru elicoptere?
            Bănuiesc că au să facă o fabrică nouă unde o sa angajeze numai ingineri, nu? Evident că glumeam!
            Și tot la fel de evident că mai toate subansamblele, au să fie fabricate de firme de genul de mai sus. Iar asamblarea finală sa se facă pe la Brașov sau in nu știu ce hala lui peste!
            Iar la faza cu 6300 locuri de munca au uitat sa precizeze, că de fapt sunt vreo 100 angajați lor și restul sub contractori, aceea intra inclusiv firmele de paza…

    • mda…ne dam de ceasul mortii cu bugetarii burtosi dar cand e vba de un contract (eventual oneros) brusc devine justificat pt ca el coincide cu interesul nostru. Inca astept sa vad romanul care spune „bai, chestia asta nu mi se cuvine, n-am nevoie de pomana, traiesc pe picioarele mele”. Dar nu-i probl, am chestia asta si in familie, taica-miu are o forma de pensie speciala dar tuna si fulgera impotriva „asistatilor” si a pensiilor speciale. Si evident se enerveaza cand ii aduc aminte ca si el are una.

  6. poate le-a iesit in analiza de risc ca suntem faliti 🙂

  7. Au facut pe sub masa un contract ? In afara ca pot controla / impune niste conditii cu productia, furnizorii sau pretul altceva ce poate fi rau ? Produsul in sine e perfect pentru noi.
    Noi nu ne permitem MH-uri scumpe si la ac hizitie si la operat poate second hand, chiar nu stiu

    Problema este noi sa facem sa mearga afacerile cu amandoua companiile Airbus si Bell Textron folosind Ghimbav, aici zic eu ca nu e loc probabil pentru doua productii diferite

    Eu zic ca e loc pentru toata lumea, problema e ca „graba” unor producatori care vor un raspuns clar, noi suntem campioni la nu-stim-ce-vrem.

  8. @Tov. Olari ,

    Până aici toate bune si frumoase, dar explica-ne si noua (sau macar mie cel puțin) cum va renaște tarisoara asta ținând cont de descrierea ,,apocaliptică ” pe care ai făcut-o, nu-s cam in antiteza?…..

    Una peste alta problema e ca cam toți ăștia care urmăresc contracte cu statul român nu-s chiar foarte interesați de a produce ceva in Ro, eu cred ca mai degrabă urmaresc sa bage bețe-n roate concurenților iar daca ne uitam la ultimile declarații ale lu’ Macrou lucrurile-s mai mult decât clare……el ii vede dușmani cam pe toți ?.

    Fraților, tre’ sa-ntelegem ca fara cercetare&dezvoltare si producție facuta-n tara de firme românești nu v-om prospera niciodată. ….. aștept si eu strategiile si liniile de dezvoltare de la statul român sa fie coerente dar vad ca n-ai cu cine si pace.

    Stau si ma-ntreb, tov. Olari chiar vorbea serios sau e doar un roboțel ,,spam „??

  9. Aoleu iara a aparul Tov. Olari.

    Asta sigur e trol ca altfel nu vad cum. Efectiv nu zice nimic dar absolut nimic. Regurgiteaza mereu niste stereotipuri niste vorbe lipsite de orice valoare si relevanta. Zici ca e politician.

    Mai in urma cu ceva vreme la niste articole despre achizitii aparea si zicea cu o superioritate dubioasa diverse chestii. Arunca cu fel de fel de teorii si la urma lasa : „dar atentie…” El stia ceva cu adevarat interesant si important doar ca ramanea fara….ceva si ne zicea doar atentie bah .

  10. ei nu au comenzi pentru h215,toti fug de acest produs inclusiv ei dar vor sa faca exclusivitate aici doar pentru comenzile noastre…adica nimic,resturi de la masa lor.
    incredibil mod de a face biznis.

  11. Daca si taraboantele frantuzesti mai sunt elicopter, e clar ca e vai de mama ei europa. Pai ce sa faca fratele mai mare a lui Puma in afara de zbor demonstrativ pe timp de zi, ca pe timp de noapte sau vreme cu ploaie sau conditii nasoale trebuie tinute la calduta. Pai poti compara cu Mi-8 actual ce zboara in orice conditii de vizibilate si la punct fix pana ramane fara carburant. Aici nu te joci ca in jocul cu politia aeriana ci trebuie aparate solide. Stiu ca ies din discutie Mi-urile rusesti dar emare pacat.

  12. Nu stiu ce urmaresc francezii exact, dar miroase conditiile lor blocand viitorul IAR ulu

  13. Eu spun ca taina se gaseste in caietul de sarcini.
    Airbus Helicopters s-a bagat la jumatate de licitatie, deci nu-i putem banui de boicot.

    • Nici o surpriza, a mai fost o licitatie pt o duzina de torpile anti-submarin la care nu s-a prezentat nimeni, a mai fost modernizarea fregatelor la care practic nimeni nu s-a entuziasmat. Prietenii cer marea cu sarea in caietul ala de sarcini.

      Mie imi miroase a „nu vrem sa dam banii si sa cumparam nimica, dar o sa facem o licitatie ca sa putem zice: noi am vrut, dar nemernicii de capitalisti de boicoteaza”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *