Romania Military

Coreea de Sud modernizeaza F-16 la standardul „V”

Iar despre modernizarea F-16 cu Lockheed-Martin…

 

Coreea de Sud, detinatoare a 170 aparate KF-16C/D Bl50/52 (initial BL32, modernizate incepand cu 1994, altele produse de  la zero), achizitionate in anii ‘80, a semnat cu Lockheed-Martin in 18 noiembrie un contract de 1,2 mld.$ pentru modernizarea a 134 de aparate la nivel V. Anuntul a fost facut de  US Department of Defense (DoD) in 21 noiembrie iar data limita de finalizare a comenzii este 15 noiembrie 2025, modernizarea urmand a fi facuta la uzina de la Forth Worth, Texas, a producatorului. Pretul total al modernizarii ar putea urca la 2,7 mld. $, cu toate costurile incluse (piese, sprijin logistic, formare, munitii etc).

Inital, in 2012, contractul de modernizare fusese castigat de BAE Systems, pentru aceeasi suma, avioanele urmand a fi dotate cu: Raytheon Advanced Combat Radar (RACR), Raytheon’s AN/ALR-69A electronic warfare (EW), Link 16 datalink, vizor montat pe casca, ‘glass’ cockpit, si pachet de arme imbunatatit. Primele avioane trebuiau sa soseasca la uzina in mai 2014, iar mare parte a kit-urilor de modernizare urmand a fi montate in Coreea, insa contractul a fost anulat din cauza pretentiilor BAE de a majora suma cu 730 milioane $.

In urma castigarii contractului de catre Lockheed-Martin, cel mai probabil avionica si radarul vor fi diferite, comune in cadrul standardului V, iar numarul de aparate modernizate va fi probabil acelasi, pe necesitatile sud-coreenilor, dupa cum sugera si documentul departamentului de stat al SUA din vara lui 2015, cu privire la o posibila vanzare prin FMS (Foreign Military Sale). Se confirma printre elementele modernizarii: Active Electronically Scanned Array (AESA) radar, subsitem de avionica off-the-shelf (COTS), afisaj central de mari dimensiuni si de rezolutie superioara si un bus de date de viteza si volum mare.

Aceasta comanda se adauga la cele deja existente catre Lockheed Martin pentru modernizarea la standard V, comenzi sosite atat din partea USAF cat si a Singapore si Taiwan.

 

Noi abia acum MLU-uizam F-16 A/B produse in 1983-1984 ca sa aibe performante de BL-40 si sa arate aproape a BL-50… Atat putem.

 

Marius Zgureanu

Exit mobile version