Crize si oportunitati

Acum ceva vreme va spuneam ca, impreuna cu doi prieteni, am infiintat o pagina intitulata “Idei pentru Tulcea” in care am propus mai multe posibile proiecte de dezvoltare pentru municipiul si judetul meu.

Nu am folosit nu stiu ce metode de promovare a paginii ci am lasat-o sa “creasca natural”.

Pana acum, pagina a trecut de 500 de like-uri iar cele mai importante articole se apropie de 1100 vizualizari. Nu este prea mult dar nici putin, avand in vedere ca pe FB functioneaza tot felul de pagini legate de Tulcea.

Pentru ca se apropie alegerile locale, voi incerca sa imping in dezbaterea candidatilor subiectele propuse pe pagina cu pricina.

Dintre toate propunerile de acolo ma voi opri la cea care mi se pare cea mai importanta, atat pentru oras cat si pentru toata zona Dobrogei:

Revitalizarea Drumului European E-87 si realizarea unui pod de autostrada si cale ferata peste Dunare, intre Tulcea si Ismail.

Articolul complet il puteti gasi aici: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=403913739819730&id=293881014156337

E-87

                                                       Drumul European E-87

 

Voi relua pe scurt ideile principale din articol:

E-87 care porneste de la Odesa si se termina la Antalya, strabatand Ucraina, Romania, Bulgaria si Turcia, a fost un esec economic din motiv de NATO vs Pactul de la Varsovia si de neincredere  URSS vs Romania vs Bulgaria.

In prezent, cand Romania, Bulgaria si Turcia sunt membri NATO iar Ucraina incearca sa scape din ghearele Rusiei si are nevoie de sprijin occidental, realizarea unei artere moderne de transport, cu autostrada si cale ferata, ar asigura o cale mult mai moderna si mai scurta pentru traficul de marfuri si persoane dintre Ucraina (mai tarziu si Rusia) si zona balcanica, Turcia si Orientul Mijlociu.

Modernizarea arterei ar trebui sa cuprinda segmentul dintre Odesa si intersectia cu E-80 (Adrianopole – Istanbul) de unde sa se racordeze la rutele spre capitala Turciei.

Lungimea estimata a arterei de modernizat/construit s-ar cifra la cca 860km si ar scurta drumul dintre Odesa si Istanbul cu cca 200km.

Pe o cale ferata moderna, distanta dintre cele doua orase ar putea fi parcursa in cca 10-12 ore, cu tot cu controalele vamale de parcurs, iar pe autostrada distanta ar putea fi parcursa cu autoturismul in 12-13 ore iar cu autocarul sau tirul in 15-16 ore, cu tot cu controalele vamale.

 

Pentru Ucraina, cu o Rusie agresiva care va pune in discutie delimitarea apelor teritoriale si a zonelor economice exclusive, cu risc de blocare a traficului maritim din zona Odesa, artera i-ar oferi varianta mutarii partiale a exporturilor pe sosea si cale ferata si, intr-o situatie limita, i-ar permite sa-si continue exporturile prin portul Constanta.

In plus, dezvoltarea arterei i-ar permite sa dezvolte zona Bugeacului, o regiune izolata de restul Ucrainei si napastuita, numai buna ca focar pentru miscari separatiste ale rusilor, bulgarilor si gagauzilor, si ar consolida pozitia autoritatilor prooccidentale de la Kiev.

 

Pentru Bulgaria si Turcia, pe langa facilitarea transportului de marfuri, realizarea arterei ar insemna un flux crescut de turisti in statiunile de pe malul Marii Negre dar si un flux mai mare de vizitatori pentru Istanbul. Cel putin pentru ucraineni, care nu sunt prea pretentiosi cu conditiile de transport, un drum de 24-26 ore, dus-intors, pana in bazarurile din Istanbul ar putea fi o oferta mai mult decat interesanta.

In plus, pentru Turcia, dezvoltarea arterei ar putea duce la cresterea investitiilor in nordul Dobrogei,  Bugeac si chiar sudul Republicii Moldova, cu sanse mari de a-i scoate pe gagauzi de sub influenta Moscovei.

 

Pentru Romania (in special zona Dobrogei), realizarea unui astfel de proiect, ar insemna locuri de munca create pe perioada constructiei, atat direct, pe santiere, cat si la furnizorii de bunuri si servicii, de la cariere de piatra si carburanti si pana la furnizorii de hrana.

Trebuie spus ca, in prezent, legaturile feroviare Tulcea-Constanta si Medgidia-Negru Voda sunt aproape de colaps iar traficul pe soseaua Tulcea – Constanta abia o califica pentru un drum expres.

Darea in exploatare a arterei ar insemna locuri de munca pentru deservirea traficului rutier si feroviar (mentenanta, securitate, benzinarii, parcari, magazine, restaurante), crearea de locuri de munca in turism si serviciile conexe datorita cresterii fluxului de turisti pentru locatiile de pe litoral si din Delta Dunarii.

 

Pentru municipiul Tulcea, realizarea arterei rutiere si feroviare si a podului de sosea si cale ferata peste Dunare ar asigura o conexiune de cca 20km cu un oras de aceeasi marime, Ismail, cu oportunitati pentru firmele tulcene de a-si extinde afacerile in Ucraina si, in plus, ar scoate orasul din situatia de capat de linie, transformandu-l intr-o zona de tranzit pentru transportul de marfuri si persoane.

Mai mult, conexiunea rutiera si feroviara cu zona Bugeacului ar putea pune in valoare aeroportul international Delta Dunarii, situat la 15km sud de Tulcea, si care nu prea da pe spate de trafic.

pod Tulcea Izmail

                                      Locatia propusa pentru podul peste Dunare

In privinta realizarii proiectului, trebuie spus ca nici master planul general de transport si nici Strategia Dunarii nu includ asa ceva.

Master planul presupune realizarea unei sosele expres Tulcea – Constanta …. intr-o etapa ulterioara si, tot intr-o etapa ulterioara, o sosea expres Tulcea – Macin si vesnicul pod spre Braila.

Strategia Dunarii include realizarea unui punct de trecere cu bacul Isaccea – Orlovka, ceea ce ar fi ok  pentru micul trafic de frontiera dar in niciun caz  nu ar satisface traficul pentru artera propusa de mine. In plus, amplasarea excentrica a trecerii (chiar si daca ar fi pod) ar presupune prelungirea cu cca 80km a conexiunii Tulcea –Ismail, cu investitiile suplimentare aferente.

O astfel de investitie se poate face fie printr-o companie de proiect infiintata de Turcia, Bulgaria, Romania si Ucraina, turcii venind cu grosul finantarii si cu partea cea mai mare din participarea la investitie si la profituri, fie printr-o mare companie care sa vina cu tot cu finantarea bancara, sa faca proiectul cap-coada si sa-si recupereze investitita din taxarea traficului, statele de pe traseu asigurand platile pentru exproprieri.

Dupa esecul rahatului amestecat numit NABUCCO si a celuilalt rahat amestecat numit AGRI, cu tari care si-au luat angajamente pe care nu le-au respectat, inclin tot mai mult catre o solutie cu o mare companie, sau consortiu de mari companii, care sa vina cu tot cu banii, sa faca lucrarea si sa taxeze traficul.

Preferinta mea ar fi pentru o companie americana care sa vina cu un spate politic puternic pentru a se evita razgandeli ulterioare ale guvernelor.

Precedentul Bechtel e imposibil sa se mai repete acum, cand DNA-ul va fi cu ochii pe contractele de achizitii publice. In plus, ambasada SUA, care sprijina pe fata DNA-ul, va avea grija sa nu se mai repete situatia stanjenitoare de atunci. Sa nu uitam ca “medierea” ambasadei SUA a dus la rezilierea amiabila a contractului cu Bechtel, altfel mai plateam si azi despagubiri.

Americanii vor intelege rapid avantajele economice ale unei astfel de investitii dar si pe cele politice si strategice ale unei artere de transport care sa lege Dobrogea de sudul Ucrainei.

In situatia in care americanii nu se vor arata interesati, sunt convins ca prietenii chinezi nu vor scapa o astfel de oportunitate, mai ales ca ei se chinuie demult sa-si deschida o poarta de acces spre Europa, prin Constanta. Dupa semnarea acordului pentru reactoarele 3 si 4 de la Cernavoda, un asemenea proiect le-ar deschide noi posibilitati de extindere a investitiilor si comertului in zona asta.

Pentru autoritatile locale si judetene tulcene un astfel de proiect nu ar presupune bani pentru ca marimea investitiei depaseste de n ori posibilitatile financiare ale Romaniei, ca sa nu mai vorbim de bugetele locale, iar eventualele plati pentru exproprieri vor fi facute de catre guvern.

Principala munca pe care va trebui s-o duca va fi sa-si convinga omologii de la Constanta de viabilitatea proiectului si apoi, impreuna, sa inceapa drumurile si munca de lamurire cu vecinii ucraineni, bulgari si turci dar si cu americanii pentru demararea proiectului.

Avand in vedere ca primii candidati la primaria Tulcea au inceput sa-si expuna programele, intentionez sa stau calare pe ei, sa-i bat la cap, pe Facebook si la intruniri electorale (s-au laudat ca le vor organiza), pentru a impune demararea discutiilor pentru un astfel de proiect.

Ori ma dau afara, ori accepta discutiile.

In functie de reactia lor, voi discuta cu ceilalti doi prieteni daca este oportuna organizarea unei/unor conferinte de presa in care sa prezentam noi, alegatorii, ce vrem de la viitoarele autoritati locale.

Realizarea arterei Odesa – Istanbul nu e singura idee pe care o voi propune candidatilor dar m-am oprit la ea pentru ca nu cred ca ne putem permite intarzierea unui astfel de proiect.

Nu stiu cat timp va ramane Saakashvili guvernator al Odesei sau Poroshenko presedinte al Ucrainei dar trebuie speculata la maximum prezenta celor doi lideri prooccidentali si  faptul ca Ucraina este sub presiune si are nevoie de sprijinul nostru.

 

Cristian Ganciu

112 comentarii:

  1. Cred ca proiectul va ramane la stadiul de proiect din cauza volatilitatii situatiei politice atat la nord-in Ucraina cat si la sud-In Turcia! Dupa cum ai afirmat,nu se stie cat va mai amane Poroshenko si Sakasvili la putere,tocmai de acea orice investitie in aceasta artera este o initiativa lipsta de perspectiva!

    Dupa ce ai privit la nord,mai uita te si la sud si gandestete ce ar fi insemnat o autostrada acum ,in plina criza a refugiatilor cu o Turcie bantuita de terorism si curente islamiste dn ce in ce mai agresive!

    In fine,cred ca este clar pt toata lumea ca Romania nu se poate lega ombilical de o regiune inflamata , care pana la urma poate ajunge in bratele ursului in orice moment! Un astfel de tronson intre Odessa si Istanbul ar fi un cadou nesperat pt orice „intreprinzator si turist„ muscal….:)

    Deci nu se va realiza in veci….

    • Zona volatila poate fi stabilizata tocmai prin implantarea intereselor economice americane care sa vina, sa construiasca autostrazi si cai ferate, sa lege zona izolata a Bugeacului de lumea civilizata si sa le ofere oportunitati de investitii firmelor americane si occidentale.
      In privinta imigrantilor, sa fim seriosi, ei pot veni si cu si fara autostrada si, daca le poti da bastoane in cap si gloante de cauciuc pe o sosea de doua benzi, poti sa faci asta si pe o autostrada.
      In privinta pericolului invaziei rusesti, tu chiar crezi ca ei si-ar face planurile de invazie bazandu-se pe un ansamblu pod+viaduct lung de kilometri buni si care poate fi aruncat in aer urgent? Si vorbesc doar despre podul peste Dunare nu si de alte viaducte si lucrari de infrastructura de pe traseu care, in caz de urgenta, pot distruse pentru a le bloca accesul. In al doilea rand, vor trece Dunarea ca sa… ce? Sa atace baza de la Kogalniceanu? In momentul in care se aglomereaza spre Dunare inseamna ca ataca o tara NATO si partener SUA. Temerea era justificata pe vremea lui Ceasca dar acum, mai greu este sa-i convingi pe ucraineni ca nu vei folosi autostrada si calea ferata pentru a invada Bugeacul. Faptul ca ei sunt stransi de oua de rusi, ca au nevoie de noi si de americani si ca, foarte probabil, vor incepe sa aiba probleme cu traficul maritim de la Odesa, este o oportunitate foarte buna pentru a realiza un asemenea proiect.

      • @ eroul

        In 2002 parca s a semnat contractul cu super autostrada de 400 km numita transilvania….ce s a realizat pana acum???…. Sa fim seriosi,nici un investitor american nu si va ingropa zecile de miliarde intr o zona care ar putea fi eventual,candva …..stabilizata….in al doilea rand,turcia nu o va accepta pt ca atunci chiar ar avea ivan traseu deschis pana la istanbul…nu se stie niciodata cu turcia..cat si cum va mai ramane in nato…vedem in toamna….

        • Ce s-a intamplat cu Bechtel e greu sa se mai intample acum, cu DNA-ul …… sprijinit puternic tocmai de ambasada SUA.
          Sa nu uitam ca fostul contract cu Bechtel era asa de „bine” facut incat, in caz de reziliere, trebuia sa le platim o caruta de bani despagubiri.
          Daca nu s-a intamplat asa iar contractul a fost reziliat amiabil, se datoreaza in primul rand ambasadei SUA care a mediat (adica a facut presiuni asupra Bechtel) pentru o reziliere amiabila.
          Cum crezi ca vor sprijini acum o firma care sa vina si sa faca la fel ca Bechtel?
          In privinta Turciei, hai intai sa le prezentam un proiect si apoi sa vedem daca se opun. Eu zic ca nu se vor opune, din contra, ar fi interesati sa-ti deschida firme in zona, de-a lungul noii rute de transport.

      • @eroul
        acu citii mai atent ce ai scris….pfff
        eu in lunile alea in care am facut armata la jandarmi mi s-a spus ca una dintre misiunile de baza pe timp de razboi a armei jandarmi este apararea si nimicirea inamicului care ameninta puncte strategice cum sunt fabricile , retelele de comunicatii,obiective civile si militare de imp strategica in special infrastructura rutiera !!!
        „Din cauza razboiului aeropurtat si a capacitatii ridicate a infanteriei motorizate de a traversa rapid retele de apa,importanta strategica a podurilor nu mai e un factor determinant in incetinirea semnificativa a inamicului!„ -citire de la don´ colonel Vasile Talvescu,comandantul unitatii de jandarmi tg jiu..omu avea dreptate-vezi ce lupte se dau in siria intre asad-isis-rebeli pt controlul arterelor de circulatie…..ca vb aia,nu se numesc artere degeaba:ele leaga noduri importante ale organismului statal/uman si sunt folosite de dusman/virus pt propagarea imediata pe tot cuprinsul entitatii organice/statale! vb aia „Quod superius sicut inferius„…

        cu refugiatii m-ai spart…eu sunt sigur ca ai auzt de mineriada din 99! eu am trait o live!tin minte cum stirile i-i anuntau pe mineri la sadu si ei numa ce ajunsesera in tg jiu-…..s-a vazut atunci ce au facut jandarmii cu bastoanele..
        in Ungaria mai anu trecut,au luat o tot pe autostrada,catre Viena!!!! au fost pana la urma trimisi cu trenul din cauza BLOCARII TRAFICULUI!!!! pe o artera importanta de circulatie care asigura functionarea corecta a unei economii!!!!

        apropo de autostrazi,ghici de ce refugatii se duc ai dracu tocmai pe la Gevgelja…..

  2. am citit un articol zilele trecute in care scrie ca partea de vest a antarctici se topeste si nivelul marii o sa creasca cu 1,2 pana la 3 metri in urmatoarea 100 de ani
    daca nivelul marii creste si cu 1 metru delta dunarii si tulcea inclusiv vor fi sub ape
    asa ca nu stiu daca veti mai apuca sa va plimbati pe podul ala
    aici ai articolul
    http://www.theguardian.com/world/2015/nov/02/melting-ice-in-west-antarctica-could-raise-seas-by-3m-warns-study

  3. Eu zic asa! Ca sa faci ce ai descris tu aici … e imposibil. Interesele strategice sunt diferite. Zonele pe care le strabate n-au potential economic (nici tu mina, nici grane, nici fabrici si uzine, numai oi si capre) . Delta io zic s-o lasi in pace si-asa e plin de cocalari , eu personal sunt pentru turism in Delta dar nu turism industrial ci unu soft,cu cortu!
    Si multe altele… ca sa nu mai zic de pod! Pai un pod peste Dunare, si unde , in balta de la Mineri, te-ai plimbat pe acolo vreodata cu barca? nu are nici cea mai mica justificare locatia aia, chit ca zici tu ca e aproape de Tulcea dar sunt niste balti asa frumoase pe acolo, pacat de ele… ma rog, oricum tot ce povestesti tu creca la stilul de a face lucruri bine facute trebuie tot pib-ul Romaniei ca sa faci soseaua asta.
    Pana una alta eu vreau sa vad catargul ala de 100 de metri cu tricolor pe el! 🙂
    Soseaua asta o sa se faca dupa ce aselenizeaza romanii pe luna! Nu vreau sa-ti stopez visele dar e prea mult.
    De obicei se dezvolta zone care apoi sunt legate intre ele, tu vrei sa faci un drum care sa lege niste zone care poate se vor dezvolta! Tu vrei invers!

    • – cresterea afluxului de turisti in Delta nu inseamna ajungerea la un flux industrial iar asta se poate reglementa de catre cei de la Rezervatie plus un acord interguvernamental cu Ucraina;
      – m-am plimbat cu barca prin padurea de salcii, amonte de statia de pompare a orasului, am pescuit si am facut plaja la tevi, am mers in sus, pe garla de la tevi, si am pescuit pe o balta care acum a secat. Traversarea zonei de care vorbesti s-ar face pe un viaduct inalt de cca 40m (ai nevoie de inaltime a podului pentru a trece pe sub el navele maritime). Capatul viaductului ar fi pe dealul Tabara (ai acolo racord de cale ferata care, evident, va fi modernizat) pentru ca are 40m inaltime si ar fi aproape suficient pentru inaltimea podului.Viaductul poate fi prevazut cu panouri fonoabsorbante ieftine pe lateral pentru a nu polua fonic zona. In mod normal, pilonii viaductului ar trebui amplasati in stanga digului si nu spre Dunare.
      – zonele se dezvolta economic daca au la dispozitie infrastructura de comunicatii. In cazul culoarului Odesa-Istanbul ai avantajul ca poti prelua traficul rutier si feroviar dintre Ucraina/Rusia si zona Balcanilor/Istanbul/Orientul Apropiat pe o ruta mai scurta cu cca 200km, mai moderna si mai rapida. In plus, poti conecta zone de interes turistic in programe integrate (ai Odesa, ai Delta Dunarii, Litoralul romanesc si bulgaresc, ai Istanbulul). Existenta zonelor sarace din Bugeac si Tulcea (sa nu ne amagim) ofera oportunitati de dezvoltare a afacerilor pentru firmele straine din cauza mainii de lucru ieftine, ceea ce lipsteste in acest moment fiind tocmai reteaua de transport.
      – revenind la problema amplasarii podului, stiu ca a existat sau exista un acord cu Ucraina pentru realizarea unei treceri peste Dunare la Isaccea, trecere pe care ai nostri vor s-o prinda in Strategia Dunarii, pentru finantare europeana dar negocierile s-au facut cu guverne ucrainene care ne vedeau ca potentiali invadatori asa ca au amplasat trecerea la dracu’ in praznic. Totusi, daca se face analiza comparativa si ne iese ca pretul podului amplasat la Isaccea (autostrada si cale ferata) plus pretul segmentelor de cale ferata si autostrada Izmail-Orlovka si Isaccea-Tulcea sunt mai mici decat costul podului din propunerea mea atunci asta e, desi prelungeste conexiunea Tulcea-Izmail cu vreo 60-70km, la fel si conexiunea dintre Izmail si Aeroportul Tulcea pe care as vrea sa-l valorificam.

  4. Voi ghiaurilor face-ti moscheie mare cu turle la voi in capital , si noi dam argintii si galbenii pentru otostrada aia, ca tot la noi ajunge. valabila si in sens opus:)).
    Proiect bun, edeie buna, problema este ca noi ferim de ghiaur care fura mult.Taxa este mare la poarta otomana….dar inzecita la poarta ghiaureasca….

  5. Proiectul este unul foarte bun pentru toata lumea dar nu inteleg de ce ar trece prin delta. Vointa si sursele de finantare exista: http://m.adevarul.ro/international/in-lume/rusia-grabeste-autostrada-marii-negre-1_50b9fd7a7c42d5a663ae5017/index.html

    • Una ca nu trece prin Delta. Podul ar traversa Dunarea in amonte de Patlageanca, iainte de a se desface bratele Chilia si Tulcea.
      In al doilea rand, autostrada Marii Negre a fost o gogoasa politica promovata de rusi, la un pret mult subevaluat. Nu reusesti s-o faci cu 1 miliard de $ nici daca lucrezi cu sclavi.
      In sectorul romanesc, autostrada ar fi urmat sa treaca prin Albita-Focsani-Buzau-Ploiesti-Bucuresti-Giurgiu. In primul rand ca nu e trecuta in proiectele prioritare ale Ro. In al doilea rand secotrul ar fi fost mult mai lung si mai scump, in conditiile in care noi ne chinuim sa terminam culoarul 4 si vrem sa facem autostrada intre Iasi si Cluj.
      In plus, proiectul vorbea despre autostrada in timp ce eu vorbesc de o artera completa, cu autostrada si linie ferata, cu avantajul ca vor putea folosi infrastructuri comune, cum ar fi podurile peste rauri, punctele de intersectie cu retelele nationale/locale de drumuri si statiile intermodale.

      • bine dom’ne nu vezi ca astia nu-s in stare sa faca un drum pe loc drept sau printr-un podis, si matale vrei peste Dunare, peste zone nisipoase etc :)))

        posibil sa fie fezabila ideea, daca stau sa ma gandesc bine, pot face astia de la DNA un nou film, Podul peste raul aaaa stai peste fluviul Dunarea :))))

        • Dar nici nu mi-am pus in minte sa-l faca ai nostri, cu sau fara finantare europeana. Eu vorbesc despre o firma mare de infrastructura care sa vina cu aranjamentele bancare, sa-si finanteze lucrarile, urmand sa-si recupereze banii din taxarea traficului. Partea romana ar trebui sa se ocupe cu despagubirile pentru exproprieri dar aici, daca artera feroviara urmeaza (in cea mai mare parte) vechiul traseu, nu ai ce exproprieri sa platesti iar in privinta autostrazii vei avea de platit exproprieri ale terenurilor agricole pentru ca se merge in afara localitatilor si, in special in zona Dobrogei, vei traversa si zone cu terenuri neproductive.
          Pe scurt, firma se va ocupa de tot (proiectare, finantare, constructie, exploatare) statul roman ocupandu-se cu avizele si exproprierile.

  6. Cam multa bataie de cap ptr ca sa jusurezi cintravanda cu tigari ….(cam singuru comert care merge!)

    Ar deschide Tulcei ce? o conexiune de cca 20km cu un oras de aceeasi marime, Ismail, cu oportunitati pentru firmele tulcene de a-si extinde afacerile in Ucraina adica nu pot importa si acu vodca uruseasca din Ucraina?!

    Bun ca ma fots destul de scarbos acue cazul sa explic.
    Faci comert cu unu care este diferit de tine, complimentar cu tine. De ex daca sa zicem Tulcea ar avea excedent de carne de porc si branza iar Ucrian de prorumb si lucerna. Dau daca Ismanilul ar produce peste si ar importa produse industriale din Tulcea.
    Dar ambele orase produc peste , au stuf si cam ATAT! Ce schimburi sa faca? Poa de curve …

    A .. sa va mia zic un „secret” (citit in Istoria Aviatiei Romane, de Nicolae Balotescu la editura Stiintifica si Enciclopedica 1984)… In anii 1945-54 a existat un sovrom numit TARS (Transporturi Aeriene Româno–Sovietice) Unul dintre scopurile urmarite a fots exact legarea Bucurestiului de .. Odesa. A cam fost un fiasco (si sub avest aspect) caci .. ei produceau grau, sfecla de zahar, porumb. Noi produceam grau, mai mult prumb si mai putins sfecla (de tot felul) . Adica nu prea aveam nici un nmotv de intrensificare a legaturilor cu Odesa!

    Nu cred ca situatia este mult schimbata azi …..
    Sa nu mai zic ca Odesa este port. Asa ca daca doresc sa transporte marfa din/in Turcia totusi un bampor ramane cel mai ieftin…

    In fine Ganciu ala o da cu bata in balta. Rau, a cand scrie In plus, pentru Turcia, dezvoltarea arterei ar putea duce la cresterea investitiilor in nordul Dobrogei, Bugeac si chiar sudul Republicii Moldova, cu sanse mari de a-i scoate pe găgăuzi de sub influenta Moscovei.
    In ce ii proveste pe găgăuzi …. ei au ajuns in Bucreag plecand de sub „ocrotirea turceasca” . Ca găgăuzio sunt crestini ortodocsi desi vorbeau o limba turcica (sau chiar turca?!) Insa azi sunt bine rusizati . principala lor cerere „etnica” fiind … limba rusa!

    • Odesa e port, dar traficul maritim din Odesa este la mana rusilor. Odata ce au ocupat Crimeea, vor intinde la infinit discutiile despre delimitarea apelor teritoriale si a zonelor economice exclusive (pot pune pariu ca vor revendica toata pana la 12 mile de coasta ucraineana) si vor sicana transporturile navale ucrainene cu nesfarsite exercitii ale flotei in zona.
      Chiar daca ucrainenii se vor stradui sa mentina traficul, treptat, transportatorii maritimi straini vor prefera sa nu riste traversarea zonei asa ca va scadea traficul in zona.
      De principiu, e corect ca transportul naval este cel mai ieftin dar mai intervin doi factori distanta si timpul de incarcare / descarcare.
      Pentru Odesa-Istanbul, daca-ti ia o zi sa incarci un vapor, o zi sa ajungi la Istanbul (cu 15 noduri) si o zi ca sa descarci, iar alternativa ar fi sa faci cca 15 ore cu trenul sau cu TIR-ul s-ar putea sa realizezi ca unele produse e mai bine sa le duci pe calea ferata sau cu camionul si doar produsele cu valoare unitare mica (minereu, cereale, lemn etc) sa ramana rentabil sa le duci cu vaporul.
      Sigur pentru transporturi la distante mai mari se schimba situatia dar, cum spuneam mai sus, nu e vorba doar de costul transportului ci si de securitatea acestuia.
      Si tocmai pentru ca vorbim de securitate, in cazul unei blocade a transporturilor din Odesa, ucrainenilor le ramane varianta transferului marfurilor la Constanta si imbarcarea lor acolo, sau la Tulcea, sau chiar la Izmail, in functie de amplitudinea blocadei rusesti.
      Despre gagauzi sunt multe de spus, dar am mai vazut cazuri de „change of heart”. E suficient sa te uiti la ceceni. O Turcie care vine si deschide firme care sa angajeze localnici si iesirea din izolare a zonei s-ar putea sa fie o alternativa mai buna (pentru muritorii de rand, spun) decat o Rusie cu probleme economice care nu poate oferi decat promisiuni si amenintari.

      • Bulishor puiule

        zona economoca este una .. apa teritoriala alta si dreptul de navigatie altcerva.
        In zona ecomnomica un strain nu are voie sa cautae petril, sa pescuiasca samd. Insa bapori comercial ppater su trebuie sa treaca!
        SI exsita nite reguli universale de circulatye maritina …

        Cesugerzi tu ar fi ca de fpat rusii sa instituie blocada Odesei .. Cam greu.
        Cat despre marfurikle alea persiabuile exportatade Ucraian prin Odesa care or fi ?! Banane caopate? Peste proaspat? Pui de o zi ?!

        Cat despre „change of heart” si ceceni.. Nicidata cecenii su au dorit sa intre in burta Rusieri dar au trebuit sa se „acomodeze” .Pana au avut ocazia sa .. Asa intre noi rusii au facut o mare prostie ca nu au recunoscut unele ceetii Ceceniei .. punand o singira conditie ” ramanerm aliati. Si bauetii vostri cei mai valorosi daca vor pit sa intre in armata noastra .. si numa Al de Sus o sa stabileasca daca mor tineri sau ies la penzie generali”

        Insa gagauzii … cum am zis au plecat de la turci (de prin Vulgaria) si s-au rusizat.

        Asa intre noi fie vorba – treuie sa bati campiile nearate si imburinenate ale Patriei doar asa ca sa te arati „prooccidental”?! Inteleg ca Ganciu este copilul vist de trupa ce trebe promovat (baiat distins nu se measteca cu plebea …) dar nu ar putea si el sa dea dovada de ceva analoza asupra fapetelor? D3e ex ce comert se poa face ingtre Ismail si Tulcea? (sau cat comert se face intre Braila si Galati?)

        Ca economic vorbind mult mai intereant ptr Ctanta si chiar ptr Tulcea ar fi sa facem odatat legatuira trerestra catre Vest! „Trecetui autistrazi romane Carpatii”!

        • Are you serious?
          E greu sa faca blocada Odesei? E suficient ca, la fiecare 2-3 luni, sa demareze exercitii navale de cate o saptamana, doua, cu trageri de lupta, in zona de trafic a navelor de la / spre Odesa pentru ca transportatorii straini sa se lispeasca de ruta aia. Legal navele au drept de trecere dar daca anunta inchiderea zonei pentur exercitii navale ce faci? Iti trimiti cargoul sa ti-l scufunde „din greseala”.
          Nu e vorba doar de marfuri perisabile ci de orice fel de marfuri al caror pret unitar face fezabila renuntarea la transportul naval in favoarea celui feroviar/rutier. Rutele actuale de transport (uita-te la programul Ten-T, cu ruta de transport prin Odesa, Chisinau, Iasi, Pascani, Adjud, Ploiesti, Bucuresti, Giurgiu) sunt prea lungi si se efectueaza pe retele vechi.
          O ruta mai scurte cu cel putin 200km, cu o autostrada moderna si o cale ferata electrificata, cu ecartament unic pe tot traseul, cu o procedura moderna si rapida de verificare a marfurilor si pasagerilor, ar fi mai mult decat interesanta pentru mutarea unor transporturi de marfuri de pe mare pe calea ferata (cel putin).
          N-am inteles ce ai zis cu comertul intre Tulcea si Ismail. Era vorba despre extinderea afacerilor firmelor din Tulcea (si nu numai) intr-o zona cu forta de munca ieftina.
          Aia cu trecutul Carpatilor e necesara dar pe noi, ca tulceni, ne ajuta mai mult de-o gramada cat timp suntem cap de linie. Pana nu devenim zona de tranzit pentru marfuri si pasageri intre Ucraina/Rusia si Grecia, Turcia, Orientul Apropiat nu avem sanse reale sa ne dezvoltam si ne vom tot invarti in jurul cozii.

          • ERORicule Bula …

            pana acum aveam o parere buna despre tulceni (si muult mai buna! despre tulcence)

            Tu insa … vaz ca mori de dragul Ocarinei .
            Cat despre extinderea voastra industriala catre o zona cu mana de lucru mai ieftina .. ia zi draga ce industrie mai aveti? Lidl? Kaufkland?! Ce firme mai aveti sa necesite mana de lucru mai ieftina?!
            Insa nu stiu ca cum sa iti zic …. nu prea cred ca veti putea concura Turcia in materie de produse ieftine …. asa ca daca ca-ti dezbolta ati avea nevoie de o legatura directa cu vestu. Adica podul ala de pe Braila apoi o retea de autostrada decenta pana la autostrada spre vestake. Daca speri sa prosperi din trabzitul cmioanelor tuicestei cu legume si pantaloni … io zic ca mai bine incerci sa joci la loto ..
            Ca cum sa iti repet – ce comert se poa face intre regiunea Odesa si Antalya? Turistu de la Odesa sper ca are bunu simt sa ia avionu … (sper ptr el)
            Ce sa trasporti cu trenul? Stuf ?! Ca la ce este baza Odesei .. tot bamporu e mai important (si desi este un oras frumos nu cred ca o sa atraga prea multi turisti. Vara e nitel mai rece, apa nitel mai rece – am incercat! Opera este excveptinala de frumoasa [se zice copie a celei din Vioena dar cu cateva kile de aur in plus!] si acum 24 de ani aveau u bariton bun, doua soprane bune dar care nu aratau a balene, si un tenor de calitate. Dupa 2 spectacole – in 5 zile – am renuntata sa mai fecventez opera din Bucuresti – deja nu mai suportam sa vaz o Violetta de 90 de kile dupa ce vazusem una de vreo 55! )

            Omule , daca era ceva de castigat cu un pod in zona .. pai se facea ! Ia de vezi anul in care s-a facut Podul Prieteniei.
            Insa zonele astea prea sunt „omogene” adica produc acelasei lucruri .. nu ai cum face comert cu legume cu gradinarul …
            Daca era cerva de conmcetat in ozna asta .. apai Ten-T avea trasata o linie Odesa-Tarigrad…

            Si ca ati fi cap de linie… Hm cap de linie cu deschidere la mare?! Cam ce tonaj poate avea o nava la Tulcea? 8000tdw? Adica vreo 40 de tiruri grele de tot?!
            Scuze problema voastra este mai degraga lipsa de oferta decat „capul de linie” (ca sunt destule localitati amarate si prin zone unde trec sosele.. DOAR TREC!) Na de exemplu Comarnic ….

            Cat despre scenariul tau cu exercitii la 3 luni. Scuze nu tine.
            In primul rand fiindca rusii* au simtul posibilitailor posibile.
            Apoi pen ca ar trebui sa fie ei atenti sa nu ciocneasca un ditai bamporu (un de vrachier de 40.000 tone este bine sa fie ocolit la distanta sigura de o nava militara de 5000 tone. Ca ghici cine se scufunda? Si ce costa mia mult? cimentui sau echipamentu electronic de pe fregata?)
            Ca sa nu mai zic ca daca faci in zona aia asa exeecitii fiecare bamporas strainez va avea supliment de echipaj (ginitori militari specializati )
            In fine ptr ca cum am zis sunt reguli navale. Si nu este bine sa le incalci ca in afara de abordaje mai ai si tu nave si porturi ! Si ca ma rog au acu niste facilitai navale in Siria… Pai cum ar fi sa se incurce prin fata lor niste pescadoare cu multe plase? Stii ce bine face o plasa luata in elicea bamporului? Sau ai auzit de pescadoare care au pescuit .. submarine?!

            * O cestie de care nu prea se tine cont.
            De acord ca Putin and ceata lui este de traditie stalinista.
            Insa stiti voi cine sunt „ganditori” politici neocisni ai Americii?
            Pai sa iau vreo 3 :
            Irving si William „Bill” Kristol, tata si fiu. La inceput erau .. trotzkisti!
            Paul Dundes Wolfowitz si el fost trotzkist…
            Cum sa va zic – si Trotky era comunist si cam turbat. Insa fata de Stalin T nu stia ca este posibilitati care nu se poate …
            Si toti troitzkistii e cam nebuni .. cred ca totu se poate … totu e sa faci „revolutie permamenta” si haos. Asa au ajuns in ###at in Irak – au zis am dat jos dictaoru, sa desfiintam politia dictaorilale si sa vezi cum inlforeste democratia … & trliarde de dolari pe apa Eufratului …

            • Vad ca ii dai inainte cu ce marfuri sa cari de la Odesa. Odesa e doar un punct pe linia Moscova-Kiev-Marea Neagra. Problema este ca pana acum, de la Odesa (mai exact, e un nod la cca 100km NV de Odesa) trenul o lua aiurea, spre Tiraspol, Chisinau, Iasi, Pascani, apoi cobora spre Bucuresti si Giurgiu.
              In varianta propusa de mine, folosim nodul ala de la NV de Odesa (sau chiar Odesa) ca punct de triaj si de schimbare a ecartamentului (toata artera s-ar consturi pe ecartament unic, tip european, pentru reducerea timpilor de stationare), iar de acolo, linia ar trebui sa treaca Nistrul in zona Palanca (pod nou), continua in Bugeac iar de acolo la Ismail apoi traverseaza Dobrogea spre sud, spre Bulgaria.
              N-am inteles ce n-ai inteles cu scufundatul navelor comerciale din greseala. De ce sa le tamponeze cu fregata cand le pot tampona cu rachete antinava. „Ooops, am confundat-o cu nava tinta. Sorry!” Sa nu uitam ca rusii au desfasurat exercitii nesfarsite in Marea Baltica pentru a bloca instalarea magistralei de energie electrica dintre Suedia si Lituania. Crezi ca vor avea vreo jena sa-i blocheze pe ucraineni? Nici nu trebuie sa desfasoare mari escadre navale. Anunta durata si sectorul de desfasurare (cat mai intinse) apoi trimit la oha una doua nave de patrulare s o vedeta purtatoare de rachete care sa „greseasca” tinta. Si o tin asa 2 saptamani.
              Pod nu s-a facut intai pentru ca noi ne temeam de invazia sovietica apoi pentru ca ucrainenii se temeau de invazia noastra in Bugeac. Decizia n-a avut nicio baza economica ci doar politico-militara.
              In privinta Tulcei cu iesire la mare, navele produse la noi pleaca pe mare si cam atat. Navele comerciale straine care urca pe Dunare, de ce ar descarca la Tulcea cand pot descarca direct la Galati sau Braila?
              Pentru a veni mai multa lume sa investeasca ai nevoie de conectare la o mare magistrala de transport iar daca n-o ai o creezi folosindu-te de pozitia zonei (drumul cel mai scurt intre Rusi/Ucraina si Balcani/Turcia.
              Dupa ce se dezvolta conexiunile vin si altii sa investeasca in zona si poate vei produce mai multe lucruri pe cale sa le exporti pe mare.
              Asta cu conectarea spre vest e necesara dar hai sa fim seriosi. Dupa ce trec autostrazile Carpatii spre Muntenia si Moldova, vor veni investitorii straini tocmai la Tulcea sa investeasca cand au zone mai bombardate, cu somaj ridicat si mana ieftina de lucru si mai aproape de ei, in toata Moldova si in Baragan (judete foamea pe gard, unul si unul).
              Sa zicem ca faci pod spre Braila. Ce avantaje ai: poti sa traversezi Dunarea noaptea si cand sunt sloiuri, localnicii din Macin, Jijila, Garvan pot ajunge mai usor la munca la Braila (daca au unde munci). In rest? Daca esti investitor strain, nu te opresti la Buzau, Ialomita, Braila, Galati ci te duci de nebun peste pod pana la Tulcea!?
              Aia cu Comarnicul….. cine sa se opreasca? Turistii care pleaca la munte? Ce artera importanta e Comarnic_Brasov, in afara de turism? Daca se vor dezvolta investitiile, o vor face de-a lungul culoarului 4, pe masura ce se va dezvolta, apoi de-a lungul posibilei autostrazi spre Moldova.
              Cam asta e si logica cu dezvoltarea de-a lungul posibilei viitoare artere Odesa-Istanbul.
              Nu mor eu de dragul Ucrainei, da Doamne sa-i blocheze rusii ca sa inteleaga de ce e nevoie de culoar rutier si feroviar.

  7. Wow. Deci nu exista cerere (trafic), asa ca hai sa investim in stocuri de marfa (autostrazi). Si, cu cinism, se spune ca pentru autoritatile locale nu sunt o problema banii, ei vin de la altii, deci relax max.
    M-a distrat marea oportunitate ca firmele tulcene sa se extinda in Ismail. ?
    Partea buna e ca „americanii vor intelege rapid avantajele economice ale unei astfel de investitii dar si pe cele politice si strategice ale unei artere de transport care sa lege Dobrogea de sudul Ucrainei”. Cu siguranta. Imediat cum vor intelege avantajele economice ale unei autostrazi pe valea oltului si o vor finaliza, se apuca si de autostrada asta.

    • Nenea, relax, man!
      Realizarea unei magistrale de transport rutier si feroviar care sa traverseze Dobrogea nord-sud nu are ca destinatie transporturile locale Tulcea-Constanta si retur, ci preluarea intregului trafic (sau cea mai mare parte) dintre Ucraina-Rusia si peninsula Balcanica, Turcia, Orientul Apropiat, fie ca vorbim de transport de marfa fie ca vorbim de turisti pentru Grecia si Turcia.
      Nu e cinism sa spui ca nu autoritatile locale platesc proiectul si ca vine constructorul cu tot cu finantare. E simplul adevar. Fiind artera internationala, guvernul plateste despagubirile pentru exproprieri si nu primaria locala.
      Nu-ti face probleme asupra capacitatii de intelegere a americanilor.
      Nu stiu cum sa-ti explic mai simplu decat atat dar important este ca te-ai distrat 😉

      • „americanii vor intelege rapid avantajele economice ale unei astfel de investitii dar si pe cele politice si strategice ale unei artere de transport care sa lege Dobrogea de sudul Ucrainei” este pasareasca in combinatie cu vrabia malai .

        Te rog frumos detaliaza tu in ce consta traficul ala dintre Rusia si Balcani (altu decat de hidrocarburi) ca auctrerle nu se deranjeaza sa discute cu voi, admiratrii sai .

        • Ce pot sa-ti spun la prima mana, pana imi vine raportul de la ministerul rus al comertului, este ca traficul intre Rusia/Ucraina si Balcani/Turcia nu se desfasoara doar cu hidrocarburi, dovada fiind trenurile si tirurile care ……. nu sunt cisterne.
          In plus, traficul se desfasoara in ambele sensuri, dar astept raportul ministrului grec al comertului ca sa-ti spun exact ce exporta.

          Serios acum, n-ai vazut trenuri de marfa spre-dinspre rusi/ucraineni? N-ai vazut nici tirurile care stau prin trafic sau in benzinarii si parcari?

      • Cristiane, amu ni înțeleg cât de perfect e pseudo dumitale!
        Mda…deci, recapitulând, n-aveți trafic cât de-un drum județean, dar îți trebe, musai, da musai, autostradă cu 8 benzi pe sens și CF și poduri maggggnifice… toate plătite de alții, care musai or 8serva ei avantajele pt state precum: Ucraina, Turcia și Tulcea… care ieste nodul gordian strategico-fantastic, mare putere în regiune, va să fie Tulcea asta ;).
        Să aplaudăm deci sonor!

        În timpu ăsta, undeva în Carpații din E, din S și (chiar) Occidentali… mor oameni în trafic, TIR-urile pline cu marfă înaintează cu Vmedie de bicicletă tocmai că nu-s drumuri rapide și fluide pt rute de transport cu volum imens…
        Adică nu-i încă gata autostradă din Pitești până-n Oradea sau Arad, da matale vrei acolo ca să ce???
        Imensul port sub-turat Constanța și capitala București nu-s legate de frontierele occidentale – alea care au trafic demn de autostradă – pe unde pleacă tot exportul cu VALOAREA ADĂUGATĂ MARE (mașini, piese, unelte, electrocasnice, oameni etc) dar trebuie autostrada Tulcei…cu Ismail!
        Clar 8servăm mostră a gândirii de erou al neamului românesc!

        P.S.
        Perfect în asentiment cu Wandoo. Omu vede și știe să aprecieze valoarea naturală a zonei, nu vise umede maniacale de dictator cizmar. Chiar vrei să ajungi un Ceașcă al Tulcei??? Omu cela a călcat acolo, iubește ce e și explică de ce distrugi minunea naturală cu măgăriile faraonice!

        Unde-i tichia? Tichia de mărgăritar!

        • Mda, i-am explicat mai sus lui Doru si (mai sus) lui Ghita Bizonu cum e cu traficul dar reiau:
          1. magistrala nu este destinata sa rezolve traficul local Tulcea – Constanta si retur ci sa preia traficul dintre Ucraina/Rusia si Balcani, Turcia, Orientul Apropiat;
          2. traficul actual pe ruta respectiva e mai lung cu cel putin 200km si se efectueaza pe retele de drumuri si cai ferate vechi care maresc durata si costul transportului (acolo unde zici tu ca stau oamenii in trafic si mor in accidente);
          3. realizarea magistralei ar asigura preluarea acelui trafic prin Dobrogea, scaderea timpilor si costurilor de transport;
          4. aditional, o parte din transportul naval Odesa-Istanbul ar putea fi redirectionat pe CF si sosea pentru ca, pe langa tariful de transport, mai conteaza si timpul de livrare;
          5. Realizarea coridoarelor est-vest are un impact minim pentru Tulcea atat timp cat este capat de linie iar principala productie este de nave … care nu merg pe autostrada;
          6. Realizarea unui astfel de proiect nu intra in concurenta cu proiectele in derulare, cu finantare europeana, ci se poate face cu banii adusi de investitor, cu recuperarea investitiei din taxarea transportului.
          7. Realizarea unui viaduct care sa traverseze la 40m inaltime zona de care vorbeste wandoo nu e o investitie cu cianuri si nici instalatie eoliana de care sa se loveasca pasarile cu capul . Nici macar nu trece prin apropierea padurii de salcii prin care s-a plimbat el (si eu) cu barca. E in amonte de prima bifurcare a Dunarii.
          8. ideea cu pastrarea naturii e frumoasa, mai ales cand esti la distanta si ai matzul plin. Mai dificil este cand trebuie sa traiesti chiar in zona unde nu se intampla nimic. Oricat ar creste turismul (si are loc sa creasca) economia orasului si judetului nu se poate sustine doar din turism. In plus, nu vad rostul isteriei ecologiste cat timp e vorba de un simplu viaduct, la intaltime, cu panouri fonoabsorbante pentru a nu deranja lisitele.

          • Mda… neesențial bunul simț în planificarea dezvoltării socio-economice, nu-i așa eroule?
            Argumentele sunt neconvingătoare.
            Pe de altă parte, admit că sunt la fel de valide ca și planul de autostradă București-Brașov prin valea Prahovei – Comarnic – Breaza – Sinaia etc. ÎN DAUNA unei rute care să lege producția ADEVĂRATĂ cu val. adăugată serioasă a DACIA cu rutele de export cătă Occident.
            Sigur nu ești strategu lu Ponta-vodă???

            • Imi aduci aminte de un verisor de-al meu care, cand i se punea pata, isi acoperea urechile si tipa „LA LA LA LA LA ” ca sa nu auda ce spuneam. Cam asa procedezi si tu.
              Compari o ruta care ar leaga (spun a zecea oara) Ucraina/Rusia de zona Balcanilor/Turcia/Orientul Apropiat cu o sosea care nu avea niciun haz, doar le permitea smecherilor sa faca o ora cu masina de la Bucuresti la Brasov, la schi.
              De ce? Pentru ca viaductul ar traversa o zona de cca 4-5km de teren indiguit, lasat in paragina si pe care creste stuf.
              Pe bune, io zic sa-i chemi pe cei de la Greenpeace sa va legati cu lanturi de ceva, pe acolo.

          • 5. Realizarea coridoarelor est-vest are un impact minim pentru Tulcea atat timp cat este capat de linie iar principala productie este de nave … care nu merg pe autostrada
            Insa daca se face calea ferata veto tyranloista nevele pana la Anatlya cu trenul …

          • Bla bla eroule. Ce trafic exista acum pe toate relatiile descrise de tine? Exact. Trafic liliputan. Deci de ce autostrada? A, ca autostrada atrage investigii, blabla oportunitati. Pai avem deja afaceri, investitii, oportunitati, ba chiar mari investitori care ameninta ca inchid pravalia daca nu construim autostrada si … nu avem autostrada, iar tu vrei sa facem una pe degeaba ca o sa fie si o sa dreaga. Io zic sa facem o autostrada si intre Campeni si Turda, sa se distruga, pardon, dezvolte zona. Cu 3 benzi pe sens. Asa vreau io, ca-s de acolo.

            • Doru, ce trafic este intre Ucraina/Rusia si zona balcanica/Turcia? Liliputan ?
              Serios acum, incearca sa te ocupi de un subiect mai simplu.

              • Da, cara tirurile turcesti legume spre nord si ucrainienii fier-beton spre turcaleti. In general cu vapoarele. Au schimburi comerciale fantastice. Si ce bine ca suntem si noi pe traseu, mai ciupim un leu de la tiristi. Hpa, dar e o oportunitate pentru tulceni si ismaileni, pot sa-si extinda pravaliile cu de toate unii in oras la altii.

                Acum pe bune: daca mai multe localitati, riverane marii negre, nu reusesc, in ciuda numeroaselor porturi existente, sa dezvolte relatii economice consistente, nu va schimba cu nimic aceasta situatie o autostrada. Oportunismul cu „sunt si eu pe traseu, sa treaca autostrada la mine prin curte ca sigur pica ceva” e o atitudine balcanica, vorba multa, poate pune cineva botul si baga bani. Apoi vad io cu voi profita, ceva tot trebuie sa pice. Macar din benzinarii si taxe de drum.

  8. Transportul pe cale ferată ieste cel mai eftin și prietenos cu natura. Tocmai acestea se strică sau sînt lăsate să se strice în zilele noastre.

    • Corect!
      În interior, CF constituie cea mai eficientă cale, din punctul de vedere al costului, siguranței și volumului.
      Naval e și mai ieftin, per ansamblu, însă trebuie ca natura să fi creat „infrastructura” ei, ca apoi să racordezi infrastructura ta portuară la CF/drumuri.
      Autostrada în sine nu-i nici eficientă și nici ieftină, comparativ. Este însă „flexibilă” și scalabilă (dezvoltabilă, dacă vreți), în dauna costurilor.

      • Din autostrăzi nu cîștigă decît comercianții; duc repede marfă unde vor. Cît la sută dintre români fac parte dintre aceastia? De cîte ori merge omul de rînd de la Baia-Mare la București sau la Mare sînt bune și drumurile ăstea (drumuri rele se găsesc și-n America de Nord…SUA după infrastructură ie o țară de lumea a 3-a, vorbele unui fost coleg neamț, umblat prin toată lumea) sau mai bine cu un tren curat cu compartimente (pentru fumători și nefumători) nu de felul Săgeata, și vagon restaurant.

  9. Realizarea oricarui tip de infrastructura care sa faciliteze transferul rapid de bunuri intre noi si Ucraina acum… dar posibil Rusia mai tarziu.. intre noi si aliatii Turci de acum…poate Neo Imperiul Otoman de mai tarziu…( poate parea nebunesc ..dar cine stie, multe lucruri pareau nebunesti acum 15 ani ..iara cum sunt gata intamplate) ar putea sa me dea mari batai de cap.. Asa, intr-o lume normala (pasnica) toata lumea ar avea de castigat dupa un asemenea demers de infrastructura…
    P.S. As avea emotii daca as sti ca trebuie sa detonam un asemena pod..parca vad ca din „n” motive, capsele nu ar pocni, si in loc de 12 ore, ar fi fratii nostri de la rasarit in 2 ore la Bucuresti.

    • Pana la podul peste Dunare ai si viaductul dintre Tulcea si pod. Asa ca, din atatea capse pirotehnice, macar una tot trebuie sa faca poc.
      Faptul ca ar ajunge fratii de la rasarit la Bucuresti in 2 ore nu inseamna absolut nimic. Abia din acel moment va incepe distractia. Sau tu crezi ca am putea sa-i oprim la frontiera?

      • Avand in vedere capacitatile noastre militare din prezent, singura capacitate viabila de descurajare a unui inamic ramane lipsa infrastructurii…lipsa dezvoltarii economice ne fereste de exemplu momentan de imigranti..
        Probabil ca un pod nu o sa faca diferenta…, spernata ramane insa ultima, si poate cateva ore pot sa faca o diferenta, pana aduc unii ceva sa ne apere.., si cand spun „unii” ..ma refer la SUA, ca restul sigur nu ar misca in front. Doar niste declaratii ferme de condamnare, si o sedinta de urgenta pusa peste cateva saptamani.

        • Nu zic ca solutia este sa ne indreptam spre epoca de piatra :)… era un fel de ironie… probabil noi nu stim inca., insa taraganarea construirii de autostrazi poate face parte din strategia nationala de aparare.

          • De cele mai multe ori, ceea ce numim progres, nu-nseamnă nici pe departe mersul înainte al omenirii nici al omului de a (re?)devenii om.

  10. La cat de bine ne miscam, noi, romanii, cam greu sa se poata realiza un asemenea proiect de anvergura. Nici cu ceilalti participanti nu mi-e jena! 🙂 Greu spre foarte greu sa se realizeze asa ceva! 🙂

    • De asta nici nu-mi imaginez ca-l vom face noi (nici cu fonduri guvernamentale, nici cu fonduri europene).
      De asta zic sa vina o firma mare, cu spate politic solid (preferabil americani) care sa vina cu tot, studii, proiect, constructie, exploatare, statul roman ramanand sa se ocupe cu avizele si exproprierile (unde va fi cazul).

    • Asta-i nimic. Iata ce declara Lavrov in urma intalnirii cu Galbur, Ministrul de Externe moldovean:
      We heeded the confirmation, for which we are grateful, of Moldova’s willingness and intention to continue supporting the Russian language in the country.
      http://tass.ru/en/politics/866973
      Pe scurt, Lavrov saluta mentinerea limbii ruse la nivelul unei limbi de stat.
      Mde …

  11. Ajung si eu cam tarziu pe discutia la subiect…

    M-am uitat putin pe harta si cateva aspecte mi-au sarit in ochi:

    1.) Distanta Tulcea – Ismail e cam mare pentru un pod… desi probabil sunt si zone mlastinoase… e delta in toata regula.

    2.) Nu e mai potrivita o trecere la Isaccea-Orlivka, unde se continua M15 ucrainean si nici ocolul nu e mare? In plus viitorul national/autostrada nu ar trece chiar prin Tulcea ci ar putea avea rol de centura ocolitoare. Tulcea-Isaccea = 46 km… daca si cobori pe la Telita-Frecatei, ai practic un sfert de centura la 20-11 km sud de Tulcea, singura directie in care cred ca orasul ar mai putea creste, si apoi de inserezi in european spre sud.

    3.) Trecerea de la Giurgiulesti, fiind peste Prut, se poate face cu costuri mult mai mici decat peste Dunare si Delta, legand M15 de E87 spre Galati. 22E este separat de Galati de Dunare, deci si acolo ar trebui un pod sau suplimentat bacul.

    4.) Pana la a discuta de un pod, e nevoie de rezolvat urmatoarele aspecte:
    A. Ucrainenii macar sa repare M-15, care este plin de gropi si intr-o stare jalnica. Idem pe partea romaneasca, de pus la punct ruta 22
    B. De vazut care este traficul/ an si ritmul de crestere. Este probabil ca in urmatorii 5 ani, curse cu bacul la Isaccea si Tulcea sa rezolve mai ieftin problema.
    C. De extins M15 si 22 la 4 benzi si de re-verificat volumul de trafic.
    D. Abia daca apoi bac-urile nu fac fata, sa se aiba in vedere un pod de 2 benzi, la care poate fi adaugat in paralel un al doilea set de benzi, mai tarziu.

    • Ideea e sa scurtezi traficul, nu sa ocolesti 200km pe la Giurgiulesti si Galati.
      Nu resping cu totul ideea cu Isaccea-Orlovka pentru pod cu conditia sa fie de sosea si cale ferata.
      In privinta baltilor, pe partea romaneasca, trebuie mers cu viaduct de pe coltul dealului Tabara (40m inaltime) cca 2,5-3km din ce vad pe imaginile din satelit apoi podul peste Dunare dupa care se continua pe viaduct, spre NE, scazand usor inaltimea acestuia spre 20m pana la conexiuena cu reteaua feroviara si rutiera din zona Broasca-Matrozka. Este ceva de construit dar trebuie facuta comparatia cu costul executarii podului la Isaccea-Orlovka plus conexiunile rutiere si feroviare moderne intre Isaccea si Tulcea si intre Orlovka si Ismail, plus suprafetele suplimentare de expropriat in zone unde nu ai avut cale ferata etc. Probabil vreo 80km suplimentari de autostrada si cale ferata, cu exproprierile aferente.
      In privinta etapelor, mai facem noi, mai fac ucrainenii, asta e o metoda sigura de a rata proiectul. Tot timpul va aparea ceva, de obicei lipsa banilor, pentur a nu face lucrarile.
      Treaba trebuie facuta de o firma sanatoara, cu bani, care sa vina, sa faca simularile de trafic pentru o artera completa si, daca-i iese cu plus, sa se apuce de proiect. Nu exclud ca intr-o prima etapa sa decida doar contructia podurilor peste Dunare si Nistru (cu profil de sosea si cale ferata) si modernizarea liniilor care traverseaza Bugeacul, Ro, Bg, si Turcia pana la Istanbul si, mai tarziu sa treaca la construcita autostrazii.
      Sau invers.
      Oricum trebuie sa fie cineva puternic, cu acces la informatii privind traficul, capabil sa faca previziuni si simulari de trafic. In plus, sa aiba bani si spate politic puternic.
      Optiunea mea ar fi petnru o firma americana dar, daca stramba din nas, ar putea fi si prietenii chinezi, chit ca vin cu muncitorii lor pentru constructie. Nu as avea nicio jena sa fac contract cu ei daca refuza americanii. UE n-ar avea ce rahat sa manance pentru ca ruta nu e prevazuta in programele majore cu finantare europeana.

      • problema e ca deocamdata traficul pe ruta aia e destul de scazut iar drumul ucrainean e sigur dezastru.

        • Păi asta ar fi şi ideea proiectului: autostradă şi cale ferată, cu pod peste Dunăre, pentru preluarea traficului care ocoleşte prin Chişinău Iaşi Paşcani pentru CF şi prin Chişinău, Albita, Buzău pentru şosea.

          • esti interesat sa deturnezi trafic dinspre Chisinau spre S Basarabiei?

            • Trafic va fi prin Chişinău, din sudul Ucrainei şi Rusiei spre occident, odată ce se va realiza autostrada Iaşi Târgu Mureş. Cu sau fără trafic, Moldova trebuie să revină acasă şi cu cât ia decizia mai repede va fi cu atât mai bine…….

              • Mai e o problema, drumul ucrainean spre Odessa trece prin zona Palanca unde cred ca nu s-a stins inca litigiul cu R. Moldova, fiind nevoie sa rerutezi pe la sud, prin gura limanului de varsare a Nistrului. De verificat care mai e situatia si cu problema asta, ca soseaua care lega Bugeac d eOdessa era concesionata pe teritoriul R. Moldova 🙂

                • Litigiu de referea la solicitarea Ucrainei dr a i de concesiona şi subsolul pentru trecerea de conducte, linii subterane de fibră optică etc.
                  De făcut podul pe la Bugaz ar fi nevoie de o construcţie mult mai mare şi mai întinsă pentru a trece nacele maritime pe sub el. Varianta actuală cu pod mobil nu e fezabila pentru că gatui traficul. Pe la Palanca malurile sunt mai înalte şi nici nu trec nave maritime pe sub el. Mai mult, un pod amplasat la Bugaz e mai expus unor accidente iar prăbuşirea lui…… accidentală ar bloca porturile din limanul Nistrului.

      • @ Eroul.. eroule , ma rog , o fi n-o fi , lasam la o parte viaductul de cale ferata, e destul de complicat cu autostrada darmite si cale ferata , ca de , nu-ti ajunge numai sosea tu vrei si cale ferata, maine poimaine o sa zici ca de la moscova , prin Alaska ne legam de vancouver, si apoi o taiem cu autostrada de cale ferata peste america pana la Wasinton , De acolo ,PRIN TUNELUL ATLANTIC , ne oprim la st malo, si facem si deacolo o cale ferata prin maroc, algeria ,egipet, etc, ca sa ne intepam iar la stambul si apoi in cateva ore suntem iar la tulcea, in aproape 80 de ore !
        Deci iti faci cum vrei proiectu da pe mine nici nu ma expropiezi si nici nu vreau sa-ti vad tablele si betoanele cat or fi ele de antifonate ca-mi strica privelistea!
        Sa n-avem discutii! Tulcea ar putea s-o duca excelent din 6 luni pe an de turism, plus ca nici iarna nu-i de lepadat daca ai viziune! Lasa tu ucraina sa-si vada ea singura de grija si nu mai muri nici de grija stambulului
        Uitate la amaratii astia de englezi, nu e nimic de vizitat aici ,dar au reusit sa atraga turisti cu un turn cu ceas lu care i-au pus nume, o cabina telefonica din 10 fiare sudate ,un caraghios care sta cu un caciuloi pe cap si rade lumea de el, si multe alte nimicuri de 2 lei. Vrajeala trebuie,propaganda, amazing, wonderful, etc, cuvinte mari, bombastice, , nu distrus peisajul cu betoane si fiare ca sa treaca 5 tiruri pe zi si pe calea ferata o garnitura la 2 zile!
        Fara suparare! 🙂

  12. Proiectul initial a fost constructia unei autostrazi in jurul Marii Negre, benefica pentru turism si transport. Deocamdata UE nu s-a pronuntat.
    Cat despre faptul ca autorul articolului vrea sa ne lege, prin acest proiect limitat, de Ucraina si de Turcia, mi se pare cam anapoda.Nu o sa fie mare dezvoltare economica, in afara de cateva benzinarii si carciumi. In schimb o sa ne trezim cu o populatie pestrita, venita peste noi care nu o sa vrea decat „papa”. Daca Romania si statele din UE ar fi ramas state nationale cu granite ferme, cu pasapoarte pentru cetateni ( sa stii cine intra si cine iese, cine incearca sa ramana si de ce), atunci proiectul dvs. ar fi valabil. Dar asa…..?

    • AUtostrada Marii Negre oricum ajunge la Odesa iar de acolo la Chişinău Iaşi Bacău Focşani Ploieşti Bucureşti Giurgiu în timp ce varianta propusă aduce autostrada de la Odesa direct la Ismail Tulcea Constanta Varna Burgas cu ieşire în Turcia si racordare la E80 Adrianopol Istanbul, închizând autostrada Marii Negre pe o ruta mai scurtă cu cca 200km.
      Nu e nimic anapoda.

  13. as propune o sosea expres intre polonia si romana via vestul ucrainei ,in caz ca ungaria si slovacia ar bloca transferul de logistica militara intre polonia si Romania in cazul unui conflict.

      • Omul spune de un drum care să plece din Polonia, să treacă prin Ucraina, pe la nord de Carpaţi, şi ss între în Ro pe la Siret, pentru a ocoli Slovacia şi Ungaria care sunt nesigure.

        • Slovacia si Ungaria sunt nesigure. In schimb e sigura Ucraina. Buna gluma asta. La fel de sigura e si Turcia. Si Siria!

        • din moment ce exista un alt proiect aprobat, care trece putin mai la vest, tocmai pentru a ocoli o parte din Ucraina, nu cred sa mai fie loc, prea curand, de un altul putin mai la est.

          • Avem o tara falimentara – Ucraina, alta tara, ticsita de imigranti si aflata in recesiune dpdv al schimburilor comerciale cu Rusia – Turcia, si intre ele, doua colonii economice care supravietuiesc datorita mainii de lucru ieftine care atrage investitii occidentale modeste – Romania si Bulgaria. Sa facem o autostrada intre aceste tari, va ploua cu bani dupa. Sa vezi cum va circula pestele de la Tulcea la Odessa, cu 90 la ora pe banda intai, si sa vezi rosiile turcesti cum vor invada Ucraina cea insetata de produse chimizate. Dar sa vezi turismul, pai ucrainienii nu mai au unde sa mearga la mare de cand cu crimeea, cu ce mama lor sa ajunga la Mamaia, ha? Cu charterele? Ie scumpe (Mamaia insa e ieftina 😉 ). Cu masina pe autostrada vor merge hoardele de turisti ucrainieni si vor opri si la tulcea, sa pape un peste si sa bage un plin la Omv. Deci eu m-am convins: trebuie autostrada in jurul marii negre.

        • „pentru a ocoli Slovacia şi Ungaria care sunt nesigure.”

          Fi si tu mai subtil. 😉

          Cum ridica unu fruntea, cum e catalogat ca fiind nesigur&rusofil. Bine ca vrei sa ajuti Ucraina ca aia nu mai dorm de dragul nostru, dragoste mare. Bleah …

    • ungurii oricat de mult ar juca ei cartea cu rusii in europa niciodata nu or sa aibe curaj sa ii tradeze pe americani.

      rusii au urlat si ei nitel si acum sunt in faliment.

      mai are rost sa zic ca tinta ultimelor revelatii cu conturile din panama sunt tintite direct impotriva lui putin ? el fiind de departe cel mai important nume de pe lista

      americanii sunt imperiul roman din secolul asta si nu e nimeni care sa se aproprie macar de ei. singurul lucru are poate sa bata america sunt ei insisi cu specule economice si lacomie

  14. Parca ai fi Bula ala cu oftica pe profu de franceza …
    I
    Da cas si ala staui cam prost la capuitolul „costuri” . Si deci ce marfuri vrei sa importi de la Mosova „rusofilule”? (observa ghilimelele!)

    Aoi eu am scris ia de vezi anul in care s-a facut Podul Prieteniei . Tui inainte precum act9vustu PCR cu scoala profesionala plus 3 sapatamani de scoala de „latrau” . Porul Guirgiu Ruse (Prieteniei) a fots uianugurat in 1954! Cand daca se dadea oprdin la la Maskva ordinu venea direct de la Stalin sau cma asa ceva si era bine sa fie indeplinit. Ca vea si tripe stationate.
    Deci draga Bula (sau Ganciu?!) ca cum sa iti zic asa ca sa pricepesti „daca era o scofala sa fie un pod pe acolo … se facea din anul 1950!!!!
    Dar nu era nici o scofalita . Nici la 1800. Nici la 1500. Ca trecerea era pe la Oblucita de ii zice acum Isaccea. Mare scoafa nu a fost nici ptr aia din Isaccea.
    In rest nu imi explica mie importanta durmurilor comercialae ca tre trimit in Istoria dupa Bizonu’ direct la http://vremea.forumgratuit.ro/t481-seculara-inapoiere-a-romaniei-la-trei-secole-de-paris-introducere

    Apoi ai minmte cat un ziarist : Aia cu Comarnicul….. cine sa se opreasca? Turistii care pleaca la munte? Ce artera importanta e Comarnic_Brasov, in afara de turism?
    Era ….. daca mai tii minmte candva Brasov era „cetate industriala” Camioane (mai produc cica si acum . Si unele militare vandute i Arfagnistan si Itack . Si au mai vandut si mai prin Asia de S-E se pare cu ceva ajutor pentagonez. Adica merlosii trebuyiau sa de ajutir niste camionae dar ei doreau sa fie si ieftine..). Ar mai putea sa produca su ptr armata romana (au mai produs) unsa deh cadn e cu fie 4×4 fie cu senile e ceva cu mintea celor carer dau comenzi.
    Mai era Tractorul; Rulmentul.

    Mai la sud era Busteniul. Producea hartie (acum nu mai produce)
    La Sinaia se faceau pombe de inlectie.
    Comarnic favrica de cimnet
    Mai al Sud Campina. Utuilaj petrolier.
    Nitel mai la sud Ploesti. Sper ca stii numele asta .
    In fine Bucurestiul .

    Acum 25 de ani era inca principala axa industriala a tarii . Si care ar putea redebi
    Cestie complet irelevanta ptr minteile „democratice” care au in cap doar turisti de duminica … (asa cum unii idiioti cred ca autostrada spre Constanta este facuta doar ca unii din Bucale sa poa sa mearga la mare… )

    • Acun 25 de ani era mare cetate industrială, acum mai puţin iar drumul e în afară coridoarelor de transport ceea ce nu ar fi cazul cu tuLcea, dacă se deschide ruta.

      • DACA.

        Si daca se facea Bors-brasov-Bucale uneai nu numa Brasovul cu Constanta ci dschideai si Debretinul si Segedinu catre Marea Neagra. Nu ca turism ci comert
        Adica sevreai nu stiou cate milioane ()jud Prahova, Brasov, Muresm Cluj, Bihor . Panul taui este ptr un singuir judet (200,000) locuitiri si are in vedere .. comertul cu Moscova!

        Ma Bula ca cum sa iti zic .. astea sunt cestii decantate in secole ,Daca un drum ca ala bviosat de tyine nu s-a facut apai fi sigur ca nu se va face. Ca nu se renteaza (iar ma intic la Oblucita.. Daca atr fi fots ceva de capul pozitionarii aleia … atunci Isaccea era un oaras important de sute de ani)

        Bise ma Bula .. preucm si cestia cu IAR 99 cu 2 motare care face rahatu bici …

        • Asta cu Oblucita trebuie sa recunosc ca e profunda. Numai cand ma gandesc ca in secolul XVI niciun francez nu se gandea ca e nevoie de un tunel de cale ferata pe sub canalul Manecii ….. Unde sa se duca daca Anglia era cap de linie?

          • MA ca Bula aveai oparesce haz.
            Ca Ganciu …..

            Ca cum sa iti zic :
            1) Oblucita (Isaccea) punct de trecere. A Dunarii. Din pacate ptr ea dpv comercial trecere de nicaieri catre niciunde . Alte zone au lata bagfta .. se lasa cu BANI . {romul exemplu ar fi Trpoa. Al doilea Copnstantinopolul. Sau azi Singapore. Nu imi este rusine nici cu Amterdamu, Anversu sau hamburgu – puncte de trecere … comerciale!

            2)Anglia sec XVI – asa cum era ea cap de linie era insa ceva miainteresantadecat este Tulcea ta. Findca acvea 2 marfuri de export cerute lana – ceruta de Tarile de Jos (care faceau postavuri) si heringu extrem de necear catolicilor care tineau post. Asa ca pescarii elosabetani (proestatanti!) toastrau pentru papa si un pret bun la heringu sarat! {rntru papa ca ii punea la post pe catolici asa ca catolicii .. mabcau hernig sarat cumprata de la protestanti!

            Vezi mai ERROR irucle sa fii caop de linie nu este chiar rau .. DACA ai ce vinde!!! Dacca nu ai ce vinde si esti prots plasta .. esti pr4ecum halta prin care trece trenu acclerat si nu opreste. Opereste cate un personal ptr 1 minut.

            Apropos cam ai idee cam dinc e secol au inceput sa se sape tuneluri?!

            • Yeap, iar iti dai cu parerea despre lucruri pe care nu le intelegi. Economia e unul dintre ele. Am explicat suficient de ce e bine sa se realizeze proiectul.
              Mai departe, ca nu intelegi sau nu vrei sa intelegi, conteaza prea putin, spre deloc.

  15. astia ridica la rang de autostrazi centuri de ocolire terminate in n ani lumina ca sa aiba ce sa raporteze la Ue si voi vreti legaturi paneuroperne si alte fineturi.CNADNR vegheaza,toata baza.

  16. Turismul ie un fleac dar mai ales o umilință. Grecia tot a…nici Cuba nu…

  17. Ideea este minunata, intrebarea este, cine sa o puna in practica 🙂 ?

  18. http://infoprut.ro/43857-guvernul-ciolos-vrea-sa-lege-malurile-de-prut-la-centenarul-unirii.html

    „Dacian Cioloș a mai menționat că elaborarea studiului de fezabilitate şi a proiectului tehnic va dura aproximativ 18 luni.”

    Taman la timp! 🙂 *sarcasm

  19. Autostrada Piteşti – Sibiu va merge pe Valea Topologului (s-a stabilit traseul Piteşti – Sălătrucu)

    http://www.ramnicuvalceaweek.ro/?p=24142

    „Încă 18 km din autostrada Sibiu-Piteşti au fost deja confirmaţi.

    Astfel de la Bârseşti(Tigveni) aceasta urcă spre frumoasa localitate argeşană, Sălătrucu, trecând prin satul Vâleni, pe Valea Topologului la poalele munţilor Făgăraş.

    Comuna se află la limita judeţului Vâlcea şi putem bănui astfel că autostrada va continua pe Valea Topologului până la intrarea în judeţul Vâlcea, prin Perişani.

    Ultimul segment pentru care a fost stabilit traseul este Văleni (comuna Sălătrucu) – Curtea de Argeş.

    În urmă cu 3 luni, şefii de la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) bătuseră în cuie traseul pentru alţi aproape 47 de kilometri de şosea rapidă, respectiv pentru tronsoanele Piteşti – Curtea de Argeş şi Sibiu-Boiţa.

    Practic în momentul de faţă, este cunoscut 53% din traseul viitoarei autostrăzi, prima care va trece Carpaţii. Investiţia este estimată la 1,6 miliarde de euro şi prevede inclusiv reabilitarea drumului naţional Câmpulung – Râmnicu Vâlcea şi legarea municipiului Râmnicu Vâlcea de autostradă.

    Studiul de fezabilitate ar trebui să fie gata la sfârşitul anului. Autorităţile estimează că şoferii vor putea circula pe autostrada Sibiu-Piteşti în 2021.”

    • Uff, bine ca stirea nu e: „Autostrada Piteşti – Sibiu va merge prin Brasov” 🙂

      • Brasov-Ploiesti nefiind parte a coridorului 4 Pan European s-ar fi facut strict cu bani de la bugetul de stat, adica bucuria politicenilor=hotilor, care ar fi furat 80% din bani. Banii cheltuiti din bugetul national nu sunt la fel de controlati ca banii de la UE.
        Voi va dati seama cata ura nestavilita aveau politicenii=hotii pe autostrada Sibiu-Pitesti construita cu 85% din bani de la UE pt a fi anulata si construita varianta Brasov-Ploiesti cu 100% bani din buget…

      • Se va face jonctiunea pe undeva pe la Cainenii Mari, nu? Pt. ca n-are cum s-o ia prin Fagaras…deci ultimii 10 km de iesire din Valea Oltului (unde deja se dubleaza benzile si zona e mai deluroasa) vor fi in comun cu vechiul drum…Deci Sibiu-Vestem/Talmaciu/Boita(largirea de la iesire)-Cainenii Mari-Titesti-Perisani-Salatrucu-Valeni-Tigveni(Barsestii de Sus/Jos)-Curtea de Arges-Pitesti.
        148 km pe varianta asta veche, din centrul Pitestiului in cel al Sibiului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *