Cu FA 50 la targ

1ab8f9fdc5f3c0d2f95c4a251232681f

Peruanii au de gand sa-si modernizeze aviatia militara si pentru acest lucru sunt gata sa puna la bataie un miliard de dolari. Pe cale de consecinta sud-coreenii sunt gata pregatiti sa intre in competitie cu avionul lor multirol usor FA 50 si sunt pregatiti sa ofere 24 de aparate pentru miliardul peruanilor si este de asteptat ca oferta finala angajanta sa fie depusa foarte curand.

Corenii vor fi insa concurati de rusi, chinezi si italieni, acestia din urma oferind probabil M 346. Totalul contractului s-ar putea ridica la 2 miliarde de dolari, daca adaugam pregatirea pilotilor si a tehnicienilor, piese de schimb, armament, etc, asadar nu vorbim de cativa banuti acolo.

FA 50 este varianta multirol a avionului supersonic de antrenament avansat T 50, aparat realizat de coreenii de la KAI si americanii de la Lockheed Martin. Pana acum FA 50 (in diferite variante) stim ca va zbura in Coreea – 60 de bucati, Indonezia – 16, Irak-24, Filipine cu 12 avioane.

Interesant de retinut ca FA 50 a lansat prima racheta Maverick in octombrie anul trecut.

Dupa cum probabil va mai aduceti aminte FA 50 este de departe avionul preferat pentru mine si Marius, pentru ca este un avion supersonic dar mult mai ieftin decat un F 16 sau JAS 39 Gripen.  Cu vreo doi ani si ceva in urma noi chiar propuneam ca Romania sa ia in considerare in modul cel mai serios dotarea RoAF preponderent cu acest avion, pastrand poate o escadrila de avioane supersonice “grele”.

Am fi avut probabil si poisibilitatea de a-l asambla in tara… O tempora.

Una peste alta FA 50 poate trasporta pana la 4.5 tone de armament, atinge Mach 1.6, poate folosi cam tot ce folosesc si “greii” momentului, ma refer aici la arme de precizie aer-aer si aer-sol, dar asta e, ramanem cu F 16.

GeorgeGMT

25 de comentarii:

  1. „Cu vreo doi ani si ceva in urma noi chiar propuneam ca Romania sa ia in considerare in modul cel mai serios dotarea RoAF preponderent cu acest avion, pastrand poate o escadrila de avioane supersonice “grele”.

    Am fi avut probabil si poisibilitatea de a-l asambla in tara… O tempora.”

    Atzi ramas visatori nostalgici bre 🙂

    Tu ca tu … dar Marius… 🙂 🙂

    Bre, ce adversar au koreenii in zona?

    Mancatorii de iarba de la nord in jachete vintage de piele, zburatori cate o juma de ora pe an pe MiGuri antice si care-si fac poze zambind orgasmizati langa grasunelu-umflatzelu sef mare amator de branza

    In plus koreenii au multe d’alea „grele” de la americani
    Ei cu avionul asta suplimenteaza „greii” si acumuleaza know-how ca sa-si faca la un moment dat un „greu”

    Noi ce adversar avem, te duci cu FA50 in fatza rusului care vine la tine cu multe MiG si SU? Risti sa ramai fara ele. Asa ca in loc de 12 F16 si 36 de FA50 mai bine 24 de F16 si cu asta basta

    La avioane suplimentare de sprijin era bine daca erau din cele romanesti, un IAR93 modernizat ceva, nu alt import

    Si daca le asamblam in Tara ce mare scofala.
    Daca stragi suruburile nu castigi mare experientza
    Castig era daca fabricam subansamble, faceam motorul sub licenta etc
    Adica sa acumulam know-how si slujbe high-tech si oameni pregatiti

    Dar asta nu e posibil in Romania
    Pt ca Armata cica romana nu numai ca nu este interesata de nimic fabricat in Romania dar fuge ca de dracu si saboteaza orice e fabricat in Romania, mai degraba vinde rachete expirate bulgarilor decat sa le dea fabricilor romanesti

    Si ce ne mai miram de asta cu atatea zeci de generali condamnati sau cercetati pt infractiuni de la coruptie pana la tradare

    Dar las, nu disperatzi, ca o sa strageti suruburile la TBTurile importate
    Si suruburile vor fi importate probabil 🙂
    Poate si vopseaua
    Noi o sa facem doar „integrarea” si managementul de proiect
    Plus vizite cu delegatii in strainatate

    Nu mai duceti voi grija Farselor Aeriene 🙂

    Aia au taiat 93iuri cu cateva ore de zbor si 99uri noi din fabrica la care nu le facusera receptia

    Au stat relaxati complacandu-se in situatia de rahat pana au ramas in cateva avioane, atat timp cat le-au platit soldele a fost OK

    Asa ca pt astia 1-2 escadrile de F16 si cateva MiGuri zombificate reimbalsamate la Bacau is suficiente

    Mai o parada, mai o slujba cu popartzani la monumente, mai o pulitzie aeriala is suficiente

    Restul compenseaza cu amenintzarea ca ei fac parte din cel mai cel mai sistem defensiv din lume, dai in ei dai in fabrici si uzine

    • ci caco mentu meu se asteapta sa fiu mai moderat in exprimare 🙂

      • Daca nu vrei sa fii prieten cu filtru’ ala… 🙂 asteapta…

      • Cine a azis ca avioanele astea pot fi inferioare in lupta avioanelor Mig-29 sau SU-27 (cu variantele sale)? S-au cofruntat pe undeva…?

        E adevarat ca are viteze mai mici. Dar luptele deobicei se dau la viteze subsonice. Si diferenta o face radarul si rachetele de la bord.

    • Aleluia!Irlandezule bine ai mai vorbit probabil berea de calitate a-si spune cuvantul!
      Rusi nu sunt bolivieni iar f-50 nu este f-16 sau Rafale
      La bugetul nostru subtire nu are rost sa risipim resursele ,cat mai multe aparate f-16 sprijinite de un produs romanesc pentru antrenament si atac asta ar fi cea mai buna optiune

    • gsg9 stii cand o sa ne trezim ? dupa un caft cu un membru NATO si nu sa fim ajutati de nimeni , cam ce au patit grecii cu turcia in anii 70.

  2. …de ce Masterul italienilor nu se incadreaza in programul T-X dar T-50…da.
    https://www.facebook.com/dutchavianews/posts/1601710273451138

    Air Education and Training Command confirmed that the minimum T-X sustained g requirement of 6.5 g and objective of 7.5 g remains unchanged from the key performance parameter published in March, even though it would exclude a number of viable trainer options from the competition.
    The requirement sets a high bar for manoeuvrability, requiring the T-X to sustain that load at a pressure altitude of 15,000ft for at least 140 degrees of a full turn with minimal loss of energy and altitude.
    Initiated at or above 15,000ft pressure altitude, at or below Mach 0.9, and at or above 80% fuel weight, the aircraft’s flight path angle during this manoeuvre can be no lower than 15 degrees nose low while losing no more than 2,000ft of vertical altitude and 10% of the initial airspeed,” AETC says.
    This pushes out the T-100, which its Italian manufacturer says can sustain 5.3 g at 15,000ft. The popular Hawk trainer is also out of the race.

    • jucaria italienilor e sub-sonic, frate.
      ce sa faci cu un avion sub-sonic? Antrenament si atac la sol. nimc mai mult. iar cand trebuie sa care 1000kg de armament… isi pierde orice manevrabilitate devenind o redutabila caruta

      FA50 – este altceva!

  3. Din toate punctele de vedere FA-50 este peste MIG 21 Lancer.Pentru misiunile de politie aeriana acest aparat este super ok, inclusiv datorita costurile de exploatare mai mici fata de cele actuale ale lui MIG 21 sau ale lui F16A.
    Practic pentru nevoile noastre reale dare si cele ale bulgarilor sau croatilor aparatul FA-50 este super ok insa dupa cum bine stim, achizitiile militare se fac de regula strict pe criterii politice.Daca Gripenul era fabricat de americani si se afla in dotarea aviatiei militare NATO, asa cum este acum F16, iar F16 era fabricat de suedezi, Romania ar fi cumparat Gripen.

    • Las’ ca sunt bune si avioanele americane, iar pe deasupra e un avantaj evident in a avea avioane de la ei decat de la suedezi. La o problema ai siguranta ca americanii nu te lasa cu ochii in soare.
      Deci politic vorbind e o decizie buna.
      Problema e ca nu am luat si noi mai multe, cu 12 aparate sau fara e cam aceeasi treaba in fata rusilor.
      Sau poate ma insel eu si e cum ziceau unii domni de pe aici ca 12 aparate sunt o nuca prea greu de spart pentru rusi 🙂 , cine stie…

      • capatu` satului

        cumpararea avioanelor n`are nici o legatura cu asigurarea securitatii de catre americani,
        povesti cu politica pt. cine le mai crede,
        chiar crezi ca banii dati la portugheji au ajuns la conducerea us, io ma indoiesc,
        oferta LM f 16 c/d este posibil sa fi fost in interesu` us,
        jafurile portugheze sunt in afara acestei ecuatii,

        interesu` us este aici la acest moment,
        la momentu` la care interesu` us se schimba in pacific sau altundeva, militarii pot pleca urgent,
        tot asa cum frecatele rujinite n`au nici cea mai vaga legatura cu intrarea in ue, nato, etc.
        binenteles pt. neuronu` obosit al alegatorului exista nu doar o legatura, ci un soi de barter – noi cumparam jafurile lor, ei ne asigura securitatea – povestile astea n`au nici o legatura cu realitatea; cei care le lanseaza au interesu` sa induca in mintea alegatorului ca un mic smen acolo de cateva mld. nu e mare lucru in conditiile in care industria locala se apropie de 0; si binenteles smenu` este mult mai bun ca offsetu`.

        • Americanii nu ne-ar lasa cu ochii in soare nu din dragul de a ne ajuta pe noi, dar din alte considerente.
          De exemplu ar fi un exercitiu de imagine foarte prost ca un stat aliat, dotat cu armament american sa ia cafteala si americanii sa stea degeaba, ar dauna imaginii si intereselor pe care le au.
          Au de asemenea capacitatea de a te ajuta, sa trimita alte avioane in ajutor.
          Suedezii cu ce te ajuta?
          Nu zic ca Gripenul nu e un avion bun, dar tinand cont ca in ziua de azi alegerile nu se fac pe criterii strict tehnice, iar politicul joaca un rol destul de important, alegerea noastra a semnalat faptul ca suntem un partener al americanilor si al Nato.
          Daca voiam sa aratam ca suntem neutri, luam Gripen, insa nu asta ne e interesul.

  4. DACA ,IAR-93 este modernizat si reproiectat pentru a primi motoare GE. de 28kn fara pc. si 45 cu pc. poate fi la nivelul lui FA-50,SI CHIAR un rival pt.el.

    • deloc, IAR-93 era subsonic si de atac la sol, oricat l-ai fi reproiectat. Ca s afie supersonic, ar fi trebuit un nou proiect…
      Poate IAR-95 ar fi fost din liga intermediara, insa mai apropiat de Mirage F-1 sau FC-1…

      • Ghita Bizonu'

        Scuze intreb ca prostu’. Nu putea totusi sa se plece de la 93? Ma rog reproiectate aripile samd , dar pastrat fuselajul? Adica da alt model insa asemanator si refolosind unele cestii ca sa fie mai ieftin ?!

        • Nu stiu, orice e posibil, doar sa fie si rentabil… Nici fuselajul/admisiile nu cred ca ramanea acelasi daca schimbai motoarele si regimul de viteza, si foarte probabil nici deriva. Si sa faci toate astea in anii ’90 sau acum pornind de la un concept din anii ’70. Uneori mai iese ceva, dar mai des cred ca e de preferat ceva nou.
          Parca am mai discutat pe aici ca ruda sa cea mai reusita a fost AMX-ul…

          In fine, intrebarea e pentru INCAS 🙂

          • Eu am mai spus treaba asta de multe ori….se poate realiza un FA 50 romanesc, pornind de la proiectul lui IAR 95. Un asemenea avion supersonic semilight, este de dorit in RoAf. Decat sa faci politie aeriana cu F 16 la costurile lui, mai bine operezi un asemenea avion si reduci drastic costurile, tii pilotii in priza si ai un backup pentru zile negre in caz de criza majora sau conflict! daca vreodata chiar vom avea F 35 in dotare, va fi cima in bugetul MAPN sa-l trimiti sa intercepteze avioane private sau chiar militare, asta daca nu esti in razboi!

        • Asa au procedat rusii. Au plecat de la mig-15, pastrand fuselajul, si a rezultat mig 17.

          Din mig 19 (care la randul sau avea multe componente mostenite de la mig 17, de exemplu aripile) a rezultat Mig 21 (primele variante)
          Ce sa mai zicem de acel prototip de mig 23PD-prototipe care era un mig 21 dar cu prize laterale rotunde… similare cu cele de pe avioanele Miraje

    • nici o sansa pentru IAR-93.

      IN primul rand IAR-93 are 2 motoare ceea ce-l face mare consumaor de combustibil si-i reduce autonomia. e adevarat ca un avion cu 2 motoare are si avantaje fiind sansele de defectiune si distrugere a avionului mai reduse.

      Nu are radar. Asta inseamna ca trebuie reproiectat botul avionului impreuna cu locasul ptr trenul de aterizare fata. Avionica de pe avion lipseste aproape in totalitate.
      E o varianta sa recupereze avionica de pe lancer si sa o puna pe un IAR-93 Demonstrator si sa vedem ce iese…
      dar nu cred ca se va intampla asta.

  5. Are dreptate gsg9.

    FA 50 o fi dragutzel insa este prea usor …
    A .. daca il fabricam noi .. macar partial.. cateva escadrile (max 4 ) erau oceni harasho..da numa daca aveau alaturi unele mai serioase gen F 16 sau F 18
    Sa nu mai zici ca la politie aeriana mi se pare mai practic – ora de zbor ar costa mai putin si poa prinde din urma un Challenger sau Gulfstream

    IN rest este o ide buna insa ptr altii tardiva. Ca in definitiv nici T 38 nu prea a avut adversari ,, pe piata . Deci t 50 nu va avea adversari. Si vor merge si cateva sute mai inarmate ptr roluluri secundare … Da nu mai va fi loc ptr alt supersonic de antrenament

  6. Eu l-am privit intr-un binom FA-50 – F-15, adica ai un aparat ieftin si mai numeros care iti tine in priza o forta aeriana si altul in numar mai mic dar pe care sa te bazezi atunci cand vei avea intradevar nevoie stiind ca poti da jos cu orice adversar.
    Un FA-50 cu AESA si un F-15SE cred ca ar fi o combinatie foarte reusita, mai ales daca le integrezi si cu un Phalcon sau E737.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *