Despre T 72-ul dâmboviţean

Partea I

Tancul T 72-001

Tancurile T-72 pe care le-a avut Armata Română au fost comandate în URSS în anul 1977 iar în 1978 ajungeau în parcul de maşini luptă al Regimentului 1 Tancuri „Vlad Ţepeş” dislocat în Târgovişte, cazarma acestuia fiind situată la marginea de nord a localităţii, aproape de halta Teiş. De aici şi cealaltă denumire uzitată a acestuia, „Regimentul de la Teiş”.

Cele 30 de tancuri T-72, deşi majoritatea fabricate chiar în ’78, nu au venit direct din fabrică, ci probabil din poligon sau din aplicaţii militare, în unele dintre acestea găsindu-se muniţie trasă sau netrasă, având destui km la bord iar loturile de piese de schimb şi accesorii fiind folosite.

Pentru aceste tancuri, în cazarmă s-a construit o remiză specială (care există şi acum), prevăzută cu un sistem de ventilaţie ce permitea funcţionarea motoarelor de tanc într-o incintă închisă.

Încă de la sosirea lor, aceste tancuri au avut parte de o secretomanie totală, fiind „ţinute sub cheie”, eufemistic vorbind. Cu aceste tancuri s-a constituit o subunitate de valoare batalion, care, deşi făcea parte din aceeaşi unitate, instrucţia o făcea separat şi numai cu propriul personal, care era autorizat să fie încadrat abia după ce era verificat pe linie de partid şi de contra-informaţii. Practic, la tancurile T-72 din cazarmă, avea acces doar personalul subunităţii, pe baza unui permis de acces special.

Probabil că din această cauză, ceilalţi tanchişti din ţară nu am auzit despre T-72. Spun asta pentru că, deşi am făcut şcoala militară între 1978-1981, învăţând T-34 şi T-55, de la tun şi stabilizator, până la ultimul bolţ, şurub, cep şi arc, nu am auzit de T-72 (exceptând faptul că l-am văzut pe James Bond făcând bravuri cu acesta).

Prin 1984, când eram la cursul de comandanţi de companie, la Făgăraş, l-am văzut pentru întâia oară.

Era pe un trailer de autotractor TATRA, bine căptuşit/acoperit cu o prelată. Deşi eram zeci de ofiţeri de tancuri, mulţi dintre noi fiind comandanţi de companie, nici atunci nu ni s-a permis ca să-l vedem, mulţumindu-ne să-i admirăm silueta şi numai ceea ce nu era sub prelată sau ieşea din ea: şenila, galeţii şi ţeava tunului. (Va urma)

P.S. Fragmentez această postare din două motive, primul fiind acela că vreau să pun cât mai multe poze, dar nici prea multe deodată, pentru ca postarea să nu devină prea încărcată şi a nu plictisi, iar al doilea ar fi acela că o scriu direct, concomitent cu crearea ei.

trofi53.blogspot.com

tROfi

T-72 in Armata Romana, Partea a II-a

18 comentarii:

  1. Salutare. Am sa incep cu sf articolului , nu cred ca acest articol ar plictisii mai ales ca e vb de tehnica militara ce am avut o noi in dotare .
    Ba chiar cred ca era asteptat pt a aduce lamuriri asupra acestui tanc aflat in armata noastra . Astept continuarea si cred ca la sfarsit daa voi mai avea si intrebari le voi pune . Spor cu sanatate si cer senin.

    1
  2. Bună ziua. Pozele sînt făcute la Priseaca?

    • @ Ştefan:
      Majoritatea pozelor sunt făcute în poligonul „Viorel Mărcianu” din Priseaca. Parte din ele totuşi (pentru că vor mai apărea multe altele) au fost făcute în cazarmă, în parcul de maşini luptă, în tancodrom, în gara Târgovişte la rampa de îmbarcare etc.

      • Mulțumesc pentru răspuns. Nu am văzut niciodată poligonul din partea asta a gardului. Îmi amintesc că acum cîțiva ani (după 2005) am stat pe pasajul de la gară și m-am uitat cum încărcau (sau descărcau T-72) pe tren. Îmi amintesc că trenul ăla a stst ceva timp în Gara Tîrgoviște. Parcă erau 7 sau 8 bucăți.

        • Ceea ce ai văzut în ianuarie 2005 în gara Târgovişte (deşi unitatea are cale ferată şi rampă de încărcare-descărcare în cazarmă!) a fost ultimul drum al tancurilor T-72. Cu două garnituri de tren, 25 buc. au plecat spre Bucureşti-Voluntari şi au ajuns la un centru de depozitare de acolo, iar 5 buc. au luat drumul Piteştiului, fiind transportate cu treilerul. Dar despre asta voi aminti în episodul (sau episoadele, încă nu ştiu) următor/următoare.

          • De ce au fost aduse pe auto pînă în gară? Acum îmi amintesc că am văzut cîteva pe centura de la Romlux pe trailer. Și încă o întrebare off topic: în septembrie/octombrie 2002 aveați Tr-85M1 la Teiș? Am fost în unitate în perioada aia, pentru închirierea unui trailer, și mi s-a părut că văd două.

            • Au fost aduse pe treiler până la gară pentru că s-a considerat că linia CF şi rampa (platforma) de îmbarcare nu prezintă siguranţă. Precizez că acum prezintă. 🙂
              Referitor la TR-85-M1, nu ţi s-a părut.
              Primele 11 TR-uri 85-M1, care au fost tăvălite prin Cincu de către olteni şi apoi aduse la Craiova, în 2002 au venit la Teiş. Şi până în 2005, TR-urile 85-M1, până la cel cu nr 25, au venit, direct din fabrică, tot la Teiş! Iată încă un motiv plauzibil pentru desfiinţarea unităţii! 🙂

        • Stanoaia sorin

          Acolo am făcut armata în 1990,în septembrie 1990 m-am lăsat la vatră.

  3. De ce oare armata a desfiinat batalionul de tancuri de la Targoviste dotat cu T-72, iar apoi l-a reinfiintat dotat cu T-55?!

    • Eu pot doar sa presupun ca e vb de oprirea de import de munitie si piese de schimb . Asa cum nu s au mai importat rachete AT Fagot si Konkurs si probabil alte destea deale armatei mai catolica decat papa daca am am inceput orientarea de cartita catre nato.

  4. Spuneti-mi va rog ce erau tablele acelea – vre-un blindaj „pasiv” sau erau pentru postat reclame 🙂 ??

  5. Pacat ca Romania nu a primit licenta de fabricare a tancului T72.Ar fi fost grozav ca inca din anul 1978 la noi in tara sa se fabrice aceste tancuri in detrimentul seriei TR.Probabil ca atitudinea lui Ceausescu fata de URSS a deranjat, plus dorinta sovieticilor de a ne face dependenti de ei cu tehnica de lupta.

  6. Buna seara,
    Ati putea va rog sa-mi trimiteti si mie daca este posibil niste poze cu t-72 in Armata Romana?

  7. Precizare: La început au fost 31 tancuri T-72

  8. Ciclul 1 l-am facut facut la Teis pe T55 in cadrul bat.2. In remiza am vazut T34, dintre care 2 ar fi facut razboiul. T72 l-am vazut pe simulatoare ( platforme mecanice care se miscau si simulau ca si cand tancul era in miscare) in Poligonul de celelalte arme. T72, 6 galeti, telemetru laser, teava lisa, mansa, incarcare automata, stabilizator etc. Anul urmator am plecat ambele batalioane 1si 2 de la Teis la Caracal, unde mancarea era mai buna , iar cazarma era tip sovietic urata, fara conditii iar remiza era una net inferioara celei de la Teis.La Teis platoul era betonat, apa calda, apa rece la chiuveta, bloc alimentar modern, incalzirea cu calorifere. Nu degeaba era regiment protocolar. Batalionul 3 era special pentru T72, si nu aveau militari in termen. Am incorporat pe 9 .09.1986, si am fost lasati la vatra pe 14.01. 1988.

    2
  9. Și eu tot la Teis am fost,compania a 3 a lt.maj.Radu.1985 septembrie, intr-adevar un regiment modern pt.vremurile acelea.

    1
  10. Zaharia Adrian, va mai amintiti de gornist…?! ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *