Din nou despre elvețieni

Dacă credeți că doar achiziția celor 36 de F 35A starneste controverse în Țara Cantoanelor, v[ înșelați profund, mai sunt și alte subiecte pe ordinea de zi.

Astfel, Elveția s-a hotărât în 2015 să cumpere șase drone de supraveghere Hermes 900 HFE MALE de la Elbit, pentru suma de 240 milioane de franci de-ai lor. Prima “zburătoare” ar fi trebuit să ajungă în noua ei casă în 2019, dar din varii motive primele două drone au fost livrate abia în 2022 iar costul programului a crescut la 298 de milioane de franci.

Atunci când Hermes 900 a fost aleasă, departamentul apărării local avea numai cuvinte de laudă și se bătea singur pe umăr:”The Hermes 900 HFE system was chosen because it achieved the best overall result of all the evaluation criteria.” Oficialii din apărare asigurau poporul că drăcovenia poate zbura în orice condiții atmosferice:”engaged în all weathers” și că asigură:” more flexibility, better autonomy and greater range” față de o mai veche dronă – ADS95 Ranger – care tocmai ce a fost retrasă din serviciu.

Totul bine și frumos însă pe lângă cei trei ani de întârziere în livrarea primelor drone și de creșterea bugetului cu 25%, s-au constatat și alte necazuri.

Dronelor le lipsea sistemul automat de evitare a coliziuni în zbor (fabricat de compania Ruag), sistemul de degivrare și sistemul care permite dronei ca pe baza GPS să decoleze/aterizeze independent. Asta dpdv tehnic, pentru că dpdv al legislației locale, dronele nu pot zbura decât dacă sunt acompaniate de un elicopter și nu pot survola zone considerate dens populate.

Confruntat cu aceste probleme, fostul ministru al apărării elvețian –  Urs Loher – a declarat că s-ar putea renunta la acest program:”Although we have long been of the opinion that an interruption was not an option, we have now reached a point where the question arises aș to whether the famous last straw was the straw that broke the camel’s back,” asta după ce Elbit nu și-a ținut promisiunea și nu a livrat la timp sistemul de aterizare/decolare automat.

Noul ministru însă – domnul Martin Pfister – a anunțat că programul va continua dar că se va renunta la sistemul automatic de aterizare, la sistemul de degrivare și la sistemul automat de evitare a coliziunii în aer.

„While this decision entails restrictions în terms of availability, it ensures the use of essential capabilities, including long-duration reconnaissance flights. The drone can also be used aș a platform for further developments, if necessary, for example for the integration of new sensors for electronic recognition,” a conchis noua conducere a DDPS.

Adică mai bine ceva acolo decât nimic, dar în aceste condiții elevetienii nu vor putea folosi dronele pe timp de iarnă în lipsa sistemului de degrivare, iar atunci când vor zbura vor trebui să fie însoțite de un avion: “escort aircraft în uncontrolled airspace, up to an altitude of 3000 meters above the Plateau and 4000 meters above sea level above the Alpine region”.

Deși nici acum elvețienii nu sunt siguri că Elbit nu le-a tras țeapă:”could not demonstrate that all the drones delivered to Switzerland were manufactured în accordance with the validated design.”

Pam-Pam!

De băgat la cap și pentru alții care au de primit drone de la Elbit și sisteme anti-aeriene de la Rafael…

PS Ar mai de menționat că în 2015-2022 Israelul nu era în război cu nimeni…

 

GeorgeGMT

10 comentarii:

  1. Da, adevarat, responsabilitatea e Elbit. Punct. Din
    partea ei Elbit s a legat cu RUAG.CH o firma elvetiana
    care trebuia sa predea sistemele care lipsesc. Elbit
    aparent nu a dat vina pe nimeni la fel cu ministerul
    elvetian. E greu sa ti dai un sut in _oaie cand e vorba
    de propriile _oaie . Aceste cuvinte le am dedus dintr o simpla cautare pe net.
    Elbit, ca fiecare firma de echipament militar depinde de zeci de furnizori care de aceasta data erau si locali si nu numai, au fost alesi expre ca sa poata sa dea serviciu la sistemele proprii in mod local.
    Si toate astea inainte de razboiul din Gaza.

    1
  2. „Nici elvețienii nu au negociat integrarea sistemelor in contract ? Ca avioane Craiova „

    2
  3. mi-e frica cu sistemul ala Spyder, din mai multe puncte de vedere.

    pare o insailatura care suna bine doar pe hartie
    munitia vine din ISR? nasol, daca iar se harjonesc cu iranienii n-au de dat

    dronele Hermes ce fac, sunt bine? le asambleaza aici? zbora vreuna?

    2
    • Achizitia de Spyder o vad utila doar cu urmatoarele conditii:
      – capacitate cel putin partiala de producere locala a Python si revizie locala Python + Derby
      – idem pentru sistemul VSHORAD (Piorun?)
      – stoc MApN semnificativ de Python + Derby, nu cantitati farmaceutice. Stocuri comune cu alti utilizatori din NATO
      Apoi, de dorit:
      – integrare de AMRAAM + Sidewinder in Spyder, si de Python + Derby pe F-16, ulterior F-35 (de dorit sa ai macar 2 furnizori de rachete si sisteme)
      – integrare cu un viitor Iron Dome, cu capacitati locale de productie + intretinere

    • Deja la cat de repede a evoluat piata dronelor, acum colaboram cu firme americane si germane, o sa colaboram si cu turcii si ucrainienii. Concluzia e ca Hermes 450 a juns desueta, are autonomie si performante deja depasita de multe de pe piata ! Tinand cont ca am dat doar un avans si nu e vina noastra, ar trebui sa renuntam si sa renegociem si sa luam altceva util armatei, nu un produs deja deoasit ! Va ganditi, cat mai dureaza pana vin ,pana se operationalizeaza ? Fabricarea de dronele e ca o efervescenta apar mai bune si mai repede decat telefoanele…. Sa ne uitam numai unde a ajuns bayractarul nostru acum, care are alt motor, alte sisteme optice si armament alte performante ! Sper ca la timpul potrivit sa fie modernizate si ale noastre !

      3
      • Noua versiune a liniei de drone militare Bayraktar TB2 cu AI păstrează același concept de UAV de luptă ușor și ieftin, cu unele capacități care se apropie de clasa MALE (altitudine medie și anduranță mare) de UAV-uri cu mai multe îmbunătățiri.

        În primul rând, motorul a fost schimbat cu unul turbo pentru a-i îmbunătăți puterea, ceea ce a condus la obținerea unei viteze maxime de 300 km/h, îmbunătățirea ratei de ascensiune și creșterea plafonului de acțiune la peste 9.000 m. Pe baza calculelor de bază, presa turcă de specialitate estimează că motorul are o putere de peste 135 CP.

        Au fost făcute, de asemenea, îmbunătățiri aerodinamice prin introducerea așa-numitelor “canarduri” (aripioare în fața aripilor principale). Utilizarea acestora asigură portanță suplimentară, îmbunătățesc controlul la unghiuri mari de atac, reduc rezistența aerodinamică și contribuie la stabilitate și manevrabilitate.

        În cele din urmă, au fost adăugate trei procesoare pentru asigurarea funcționării optime a algoritmilor de inteligență artificială, obținându-se o navigare îmbunătățită și un nivel mai ridicat de autonomie operațională. La 9000 m altitudine cu tunul nu o mai dai jos, nici cu STINGER, nici cu Mistral, doar cu avion sau rachete seriose gen VL Mica etc

        2
      • pai ce se modernizezi la bayraktar romanesc ,ca motoru si sistemul optic nu sunt turcesti

        1
    • zboara peste gaza

      1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *