Există o confirmare oficială din partea guvernului de la Jakarta cum că a fost aprobată achiziția a 42 de aparate chinezești J-10CE pentru suma de 9 miliarde de dolari, dar conform presei locale discuțiile cu americanii de la Boeing pentru avioane F-15EX ar fi în continuare pe masă.
Astfel, Indonezia ar deveni cel de-al treilea operator al J-10C, după China și Pakistan, iar Bangladesul este și ea foarte aproape de semnarea unui contract pentru același tip de aparat multirol chinezesc.
Doar că prețul pare foarte mare, mai ales în raport cu contractul care stă la baza cumpărării a 42 de Rafale – 8,1 miliarde de dolari în 2022.
Dar, căci există un mare dar în cazul Indoneziei, țara asiatică a semnat un contract și cu turcii pentru 48 avioane KAAN în valoare de zece miliarde de dolari, dar mai au și un contract cu sud-coreenii pentru KF-21 Boramae (tot 48 de aparate). Ori această avalanșă de contracte în valoare de zeci de miliarde de dolari nu arată prea bine mai ales că dacă lucrurile se vor concretiza, forțele aeriene locale vor opera 42 de Rafale, 42 de J-10CE, un număr încă necunoscut de KF-21 și 48 de KAAN turcești.
Practic patru tipuri de aparate fără absolut nici o legătură între ele, fiecare cu panoplia să de arme, cu proprile sisteme de război electronic, cu proprile motoare etc, ori dacă nici ăsta nu-i ghiveci atunci nu știu un alt exemplu mai sugestiv. Patru flote aeriene din patru țări diferite…
Indienii, din acest punct de vedere, sunt chiar chibzuiți pentru că ei au mers pe avioane de lupta sovietice, cu mici adosuri de aparate europene (Jaguar și acum Rafale), dar grosul forțelor aeriene este format din Suhoi Su-30 MKI.
Între timp însă același guvern indonezian a negat faptul că un contract ar fi semnat sau că macar ar fi gata de parafare. Un înalt oficial local a spus că J-10CE este luat în considerare la modul serios dar că mai este cale de bătut pană la o decizie finală.
GeorgeGMT
