Elicoptere de atac pentru Romania

Arme de razboi: Elicopterul de atac…inlocuitorul IAR 330 Puma Socat, va fi…

Eurocopter TIGER vs, Agusta A129  MANGUSTA

Ca viitorul elicopter de atac va fi Apache sau AH-1 Cobra suna bine dar foarte putin realist, datorita preturilor foarte mari si datorita cuplarii industriei aeronautice romanesti, cata mai este, la concerne europene. Bineinteles ca va conta si alegerea avionului multirol, dar in mare elicopterele europene par mult mai accesibile si potrivite pentru noi.

Avem asadar:

Agusta  A 129 Mangusta:

-echipaj—2

-motorizare—2X Rolls Royce Gem 2-1004D a cate 890 cp, fiecare

-viteza maxima—278 km/h

-viteza de croaziera– 230 km/h

-raza de actiune –530km

                                                       A 129 Mangusta

-armament :

– tun 1X20mm, tip Gatling cu trei bare

-poate transporta pana la 8 rachete AT si rachete tip PRND, si deasemenea rachete AA in infrarosu tip AIM-92 sau Mistral. In principiu poate cara cam acelasi tip si cantitate de armament ca Puma Socat, dar este superior la manevrabilitate si este blindat impotriva focului de la sol. Este un elicopter de atac dedicate la un prêt foarte rezonabil.

      Agusta A 129 Mangusta cu ochii dupa pedestrasi sau ceva vehicule

Eurocopter Tiger :

                –echipaj—2

                -motorizare—2 X MTU Turbomeca Rolls Royce MTR390 turboshafts

-viteza maxima—290km/h

-raza  de actiune—800 km

               Eurocopter Tiger fulloption, cu peronul pe …ambele parti

-armament:

-tun 1X 30mm, GIAT 30

-poate transporta diferite combinatii de rachete AT sau AA, PRND-uri si deasemenea este optimizat sa mai duca un tun atasat pe piloni  1 X 20mm. Un elicopter facut dupa modelul Typhoon care operaza in present doar pentru tarile care l-au finantat si in Australia. Fara a fi un succes pe piata, si destul de scump, cu un cost per unitate care se apropie de AH-64, Tiger nu prea are ce sa ofere. Ca bani este probabil cel mai scump, insa este sub Apache ca performante de lupta. Iar gurile rele zic ca ar avea chiar unele probleme structurale, de proiectare adica.

                                           Tiger cu Spike-ul in dinti

Mangusta este in schimb un elicopter usor, mult mai economic si destul de adaptabil. Ideal pentru nevoile de aparare a Romaniei, mai ales din punct de vedere al pretului si putand prelua schema de pe Socat, Agusta A 129 ar trebui avut in vedere de Armata atunci cand Pumele isi vor epiuza resursa si nu mai este mult pana atunci. Programat sa intre in discutie pentru achizitie, in perioada 2015-2016, noul elicopter de atac al Romaniei ar trebui sa asigure capacitatea de lupta AT si de sprijin la sol al trupelor la un cost care sa ne permita sa-l utilizam.

Mangustele pot duce si calatori! Insa numai daca acesti au nervi foarte tari 🙂 ! Riscul este sa uite pilotu’  de…calator si sa ia la ochi vreun taliban cu …PRND-ul 🙂

Tiger se poate “lauda” cu un cost per unitate ce se apropie foarte mult de 40 milioane euro, ori la bani astia putem cumpara linistiti Ah-64D, si am fi mai castigati!

Si …dupa cum se poate remarca, Tiger nu are loc suficient pe trenul de aterizare pentru personal 🙂

Favoritul meu pentru o eventual achizitie ramane Agusta A 129 Mangusta! Mai mic, mai ieftin, usor de modificat pe gustul nostru si mai ieftin de operat si intretinut ar fi o optiune decenta si posibil de fabricat in tara, partial macar!

Voi ce spuneti?! Eurocopter Tiger  versus Agusta A129 Mangusta !

 

LINK:   IAR 330 Puma Socat

16 comentarii:

  1. Eu spun asa: Oldanda pe langa Leoparzi si cele 57 PzH 2000 pe care au decis sa le scoata din dotare acum e pus pe lista de vanzari si Apacheul pe care americanii l-au refuzat preferand sa achizitioneze aparate noi cand vor avea gologani.
    Pt moment m-as dedulci la cele 29 Apacheuri olandeze, urmand sa mai achizitionez unu probabil din america sa nu zica ca nu iau si ei o parte din caimac iar viitorul ar suna bine cu 30-60 Manguste.
    Exclud fara niciun comentariu varianta achizitionarii de Tiger, exclus, exclus, exclus.
    Pt un elicopter scump daca avem pretentii si vrem sa faca de toate avem varianta AH-1Z Viper.

  2. Eu cred ca turcii au cumparat mangusta tot datorita costurilor de operare .
    Preferatul meu este Denel AH-2 Rooivalk .

  3. mangusta o vad zburand de 2 ori pe luna.trece pe deasupra locului de munca.si din cand in cand mai trece si un huey(parca asa se cheama).asta e teroare.il auzi de la hat departare.are zgomotul specific(super woofer).

  4. marea problema a tiger a fost ca a fost proiectat initial fara blindaj dupa aia s au facut unele modif la elicopterele spaniole siceilalti l au adoptat plus motoarele putin cam slabe ptr zone calduroase,dupa aia toti au mers in dir in care au vrut cu sis de armament dupa ce initial trebuia sa fie mai comun (trigat,sis optoelectronic pe mastil sau sub elice cu prob de vibratii la fel si tunul care fiind in bot chiar daca e f fiabil si are recul mic nu are stabilitate-la mai toate elicopterele tunul se pune aproape de centrul de greut),prefer mangusta ptr ca e probat blindat mic si ieftin si in plus ti l ar da dezbracat sa pui ce vrei pe el

    • Pai Tunul de pe Tiger in varianta germana o sa fie altul mult mai performant, care sa nu induca vibratii aproape deloc in restul fuselajului, in rest este deja un sistem de armament redutabil, si cam poti sa pui ce iti doreste inima si punga pe el, daca mai scade si costul pe unitatea de productie cu vreo 10% o sa fie o alternativa mai usoara la AH 64 D Apache.

      • da in mare mai toate neajunsurile se rezolva ,problemele erau la inceput sunt trei tari implicate si au capacitati ptr a l evolua mult dar e un aparat scump

  5. http://youtu.be/DYm3aCXVY4Y de remarcat la varianta turca ajutajele alea noi de la motoare ptr a micsora amprenta termica

  6. http://youtu.be/zuIUmtaqkUA si de remarcat la tigre manevrabilitatea tigre e de departe cel mai manevrabil elicopter ….eurocopter e cred prod cu cea mai mare experienta in domeniul paleleor semirigide de material compozit

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *