Romania Military

F 35 cu bune si cu rele

Cele rele ar fi, in opinia Pentagonului, rata redusa de disponibilitate a  aeronavelor, mai exact doar 53,1% din totalul de 540 de unitati F 35 sunt capabile de lupta (combat-ready), si nici macar acest procent nu este unul final, sa spunem, pentru ca doar 30% din aparate sunt apte pentru indeplinirea tuturor tipurilor de misiuni (full capacity on duty).

Generalul Michael Schmidt, US Air Forces (discutam cel mai probabil despre F 35A), a conchis ca situatia este cu totul inacceptabila si ca rata de disponibilitate ar fi trebuit sa se situeze in jurul procentului de 65% iar ca telul USAF este ca in maximum 12 luni procentul aparatelor gata de lupta sa creasca cu 10% (ajungand astfel la 63%). Nu spune nimic despre procentul de “(full capacity on duty”, procent care in prezent este de doar 30%, aproximativ 160 de aparate).

Nu se explica foarte clar care ar fi problemele, dar se aduce in discutie faptul ca anumite componente (printre care si motorul) au prostul obicei sa se defecteze mai des decat era prognozat. De asemenea, producatorul motorului, compania Pratt & Whitney, livreaza motoarele cu intarziere.

Nici Lockheed Martin n-a scapat de privirea incruntata a US Air Forces, aceasta din urma reprosand LM ca a proiectat deficitar sistemul de racire al motorului si de aici performantele sunt cam slabe si reduc durata de viata a acestuia.

Pe partea insorita a F 35 se aude ca radarul acestuia, ca si sistemul de transmitere a datelor, functioneaza al naibii de bine si aparate F 35A care zboara deasupra Poloniei pot transmite date avioanelor MiG 29 ucrainene aflate de cealalta parte a granitei.

Astfel, in timpul unui exercitiu militar in Polonia MiGurile 29 poloneze si F 35A olandeze  au zburat impreuna si au demonstrat ca cele doua aparate pot face schimb de date, interceptand impreuna un avion “inamic”.

Se zvoneste ca F 35A ar putea fi folosit pe post de cercetas si coordonator de tir, astfel radarul F 35 detecteaza tinte imposibil de detectat pentru radarul MiG 29, aparatul ex-sovietic lanseaza racheta iar aceasta este directionata catre tinta de F 35A (am putea discuta aici despre rachete AMRAAM), un lucru cu totul imbucurator pentru indieni, care au urmarit acest exercitui cu sufletul la gura, mai ales daca tinem seama de numarul enorm de aparate Suhoi Su 30MKI avut in dotare.

Ori cu un F 35A prin zona, cateva Su 30MKi ar putea face cu adevarate ravagii. Nu este inca clar daca rachetele folosite trebuie sa fie occidentale si radarul F 35 le coordoneaza direct, sau daca aparatul american transmite datele catre MiG 29 si acestea la randul lui transmite coordonatele catre racheta.

Cert este ca lucrurile avaneasza si F 35A, cu toate pacatele sale, exceleaza la capitolul avionica si mai ales in cazul radarului sau AESA.

Iar acest lucru poate fi duplicat si in cazul ucrainenilor, unde F 35 ale NATO pot patrula in Polonia, paralel cu granita, si transmite date catre MiG 29 ucrainene. Care este raza acestor posibile comunicatii si cat sunt ele de viabile ramane de vazut, cert este ca ceva se poate face.

Si cu toate relele si bunele sale F 35A se vinde foarte bine, F 35B si mai bine.

GeorgeGMT

Exit mobile version