F 35A pentru Romania?! (II)

F35A

Este necesară Part Deux, pe acest subiect, poate mai lămurim dacă este vorba de ceva serios sau de o simplă listă aruncată de Vice-amiralul Mathias Winter în faţa House Armed Services Committee ca să vadă congresmenii americani câţi peţitori are F-35-ul şi să-l mai lase în pace.

Paranteză

Gabriel Leş pentru Radio Romania Actualitati:

Primo Tempo. „Suntem prinşi în prima fază de achiziţie pentru avioanele F-35„. Adică e de bine, americanul ăla imperialist părea că ştie el ceva.

Secundo Tempo. „Mergem mai departe să vedem care va fi soluţia propusă de partenerul nostru strategic vizavi de cele 36 de avioane pe care dorim să le achiziţionăm…” Adică am vorbit cu americanii, văd ei ce trebuie noi să achiziţionăm.

Închidem paranteza

Şi acum mai larg despre noi – românii – şi F-35 A…

Evident, nu putem pune bază pe declaraţiile tomberonezilor locali de Dâmboviţa. Ăştia nici nu ştiu ce vorbesc, nici n-au habar de ce hotărăsc americanii, nici nu-i duce capul şi, pe cale de consecinţă (ţinând cont de faptul foarte probabil că ultimele noastre achiziţii nu le-au facut ei ci…americanii), trebuie să fim cu ochii şi urechile noastre fine pe ce spune Văru’ nostru de peste Marea Baltă.

Aşadar ştim cu toţii, Reuters ne-a anunţat, că suntem pe o listă de ţări care am putea cândva să cumpărăm F-35 A, că suntem printre potenţialii cumpărători ai aparatului de generaţia a V-a. Noi, ăia de zburăm încă MiG 21 Lancer şi ne chinuim de peste doi ani să zburăm şi F-16 MLU.

Totul pare băşcălie doar că imediat după ştirea de pe Reuters apare ministrul apărării polonez, Mariusz Błaszczak şi, în cuvinte simple, dă multă greutate ştirii iniţiale declarând că dacă informaţia a apărut în presă el este fericit, înseamnă că americanii o consideră informaţie publică si da, Polonia negociază achiziţia a 32 de F-35 A.

„I am happy with this information. As the US side talks about it publicly, it means that the purchase can be accelerated. I am glad that this information is not a surprise because we have already started negotiations, I have prepared legal and financial foundations to acquire at least 32 aircrafts of the 5th generation.”

Cu alte cuvinte, lista respectivă era măcar confidenţială dar din declaraţiile ministrului polonez rezultă că nu este doar lista cu „potenţiali” clienţi ci o listă cu ţări care au discutat/discută achiziţia cu Washington-ul.

O altă ciudăţenie care susţine, circumstanţial adevărat (dar susţine afirmaţia că nu discutăm doar de potenţiali muşterii ci de nişte clienţi care sunt în discuţii avansate), este lista aşa cum arăta ea când a fost iniţial înaintată House Armed Services Committee în urmă cu un an, prin martie 2018.

F35A

F 16V (Viper)

Pe lista iniţială figurau: Belgia (deja a optat pentru F-35), Finlanda (în curs de alegere a viitorului aparat multirol – dar nu cred că F-35-ul va ajunge în Ţara celor 1000 de lacuri), Elveţia (aproape de deschiderea competiţiei pentru un nou avion multirol), Grecia, Germania (retrasă pe motiv de nou avion împreună cu francezii), România şi Spania.

Dar Polonia nu era pe listă în urmă cu un an, astăzi o vedem, iar ministrul apărării de la Varşovia ne explică că este bucuros că documentul nu mai este confidenţial, cum că Polonia se afla deja în negocieri, de unde putem noi trage concluzia, tot circumstanţial adevărat, că nu este o simplă listă ci o enumerare de clienţi care deja au avut măcar discuţii exploratorii cu americanii, sau unii (cazul nostru) cărora yankeii le-au pus în labuţă o listă de cumpărături pe care figurează şi F-35 A…

Adică, Vice-amiralul Mathias Winter nu s-a uitat pe hartă, a ales câteva ţări şi a mers cu lista în faţa Congresului, o dovadă în plus fiind tocmai accederea Poloniei pe listă imediat ce a început negocierile de achiziţie, ieşirea Germaniei după ce a anunţat anul trecut că renunţă la F-35, scoaterea Belgiei, după ce a semnat cu Lockheed Martin etc…

În privinţa noastră, n-avem nici o treaba cu nimic, totuşi nu putem să nu remarcăm eşecul achiziţiei a încă 36 de F-16, aparate despre care noi ştim că s-a încercat a fi tot F-16 MLU, dar se pare că nu se poate. S-a încercat şi pista cu F-16 C/D Barak din Israel, dar după piciorul în gură primit prin Croaţia nu mai merită discutată. Posibil ca americanii să nu mai vrea să ne vândă F-16 A/B, posibil nici C/D-uri şi de aici necazul tomberonezilor noştri conducători de stat şi partid.

Poate, poate să ni se aprobe nişte F-16 C/D aduse la standard Viper şi restul F-35, deşi aici sunt doar speculaţii personale bazate doar pe (veşnicele deja) circumstanţe tot mai ciudate din jurul programului de dotare cu un nou avion multirol. Deşi domnul Gabriel Leş este cu totul pe dinafară, dânsul ne explică calm, să pricepem toţi, că dacă am opta pentru F-16 ar trebui să aşteptăm ca Lokcheed Martin să… redeschidă linia de fabricaţie.

Colegul de partid şi guvern al domnului Petre Daea nu ştie că există deja contracte ferme semnate pentru F-16 noi cu Bahrein (deja livrate), Slovacia, că aparatele F-16 A/B taiwaneze au intrat la modernizare (standardul Viper) etc. El nu ştie şi nici nu pare să priceapă dar important este că şi-a schimbat discursul, dacă până mai ieri ni se explica că nu putem opera două block-uri diferite de F-16, astăzi vorbim deja de aparate modernizate (în Romania?!) sau de avioane noi.

De doi bani speranţa? Analiză pe text? Caut semne prevestitoare acolo unde nu sunt, precum proştii care se duc la ţigăncile ghicitoare? Poate, poate nu, rămâne să trăim şi să vedem…

 

GeorgeGMT

95 de comentarii:

  1. At fi ceva sa patrulam pe länga Ivani cu F35 ?… Sa moara de ciuda si necaz

    • Comentarii ca asta ma fac sa cred ca f-35 e peste nivelul nostru de maturitate. F-35 nu e bmw cu volan pe dreapta si esapament sport baieti.

      • capatu satului

        maturitatea psihica nu are nici o lergatura cu F 35,
        totr asa cum desele incursiuni ruse in spatiul nostru aerian sau la limita acestuia nu au legatura cu bmw, toba sport si volanu,
        asa a inceput si cedarea Basarabiei cu dese incursiuni ale avioanelor ruse deasupra Chișinăului si incapacitatea bravilor nostri comandanti militari de a opri aceste incursiuni,

        pana la urma dotarea cu armament si tehnica se face sau ar trebui sa se faca dupa o strategie,
        adica cum vrei tu sa lupti in primele ore, zile, saptamani, luni, de la inceputu atacului inamic,

        la fel cum fac rusii care ne provoaca la limita si in spatiul nostru aerian,
        daca am face o incursiune cu o formatie de F 35 la limita spatiului lor aerian, utilizand bruiaj activ si am ajunge in spatele aparatelor Su 24 sau Su 35 care vor sa vina catre noi,
        dupa cateva ispravi de astea, armata rusa nu mai ridica avioanele in Crimeea ca sa isi bata joc de aviatia noastra,
        la mintea mea, maturitatea nu au legatura cu F 35,

        pe de alta parte, lipsa dotarii cu aparate si tehnica performanta la toate categoriile de forte poate fi rezultatu unei anumite senilități a conducerii militare care nu a luat alte masuri decat asteptarea pensiei marite si solicitarea avansarii la exceptional pt o pensie mai buna,

        • Ai de multe ori comentarii pe langa ..dar in asta ai dreptate
          „Avioanele” nu sunt ptr noi astia de comentam pe aici ci ptr oameni ce fac 3ani dupa liceu , scoala de ofiteri , vreo 4 in alta parte ..si ajung pe la 25 de ani in unitati de lupta
          Oameni cu o pregatire exceptionala
          Si la asta nivelul unor comentarii ..nu are a face
          Si apropo @stelian ..f 35 e presupus a scade incarcarea de lucru a pilotilor , macar ptr unele chestii de baza
          Oameni am avut si avem ..mig 23 , 21 nu sunt „friendly” cu „folositorul”
          Eu zic sa avem economie si bani ptr ele ..si de aici numai de bine
          Cei ce le opereaza nu sunt extraterestri

          • @niko, atunci cand vorbeam de maturitate nu ma refeream in mod evident la piloti si in general la factorul tehnic ci la factorul politic, cel care comanda armata. Plimbatul lui F-35 pe sub nasul rusilor pe langa c-ar fi inutil dpdv militar (rusii au capacitatea sa maseze suficiente mijloace A-A cat sa le detecteze) ar fi chiar periculos pt. c-ar da rusilor toate pretextele din lume sa escaladeze situatia din zona. Ca sa nu o mai lungesc, l-ati auzit pe musiu Dragnea chiar in seara asta cum tuna si fulgera ce mare patriot pur sange e el. Ei bine, omul e ceea ce se cheama „loose cannon” pe mana astora nu se da armament de ultima ora, armament nuclear, rachete de croaziera, samd. La fel cum nu dai pistolul pe mana gogomanului satului. Sau daca o faci sa nu te miri de rezultate.

            • Eu nu ii neg patriotismul lui dragnea
              Asta mai lipsea
              In intelegerea lui o fi ..la fel cum in intelegerea altora se cred
              Patriotismul nu e numai o virtute ..adesea se „transforma” intr-un viciu
              „Jocul politic” e dificil de „deslusit”
              Am varii ipoteze legate de programele de inzestrare samd ..sa nu trecem de un prag al supozitiilor intrand in terenul concretului ..pe „vorbe”
              Vorbim de „aviatie tactica” cu toate ca f35 prin capacitatea de penetrare a spatiului aerian advers , ceea ce poate duce si la ce distante ..capata ceva valente strategice ..macar in conflicte mai „locale” ..nu de mare amploare
              Plimbatul pe sub nasul rusilor…ce spune @capatu satului e foarte corect
              Multi pe aici cand vorbesc de invazii ..vad sute de tancuri toate cele…cativa mai „in tema” au mentionat cateva chestii ..legat de punctele de legatura dobrogea – tara romaneasca , pe alea rusii daca ar vrea ceva le-ar vrea intacte , din anumite considerente ..daca nu au cumparat mistral au „modernizat” aeropurtatele si submarinele
              Nu tine de vreun politician sau clasa politica samd
              Vanzarile de armament sunt si un element economic si o parghie strategica
              Semnalul dat de us cu thaad-ul in romania ar trebui sa transmita un mesaj
              Unde au mai „dislocat” thaad-ul
              Rusii se plimba cu parasutistii in venezuela
              ???

      • Adica nu le putem inmatricula la bulgari?

  2. papagalului de la mapn i se schimbă foile din față prea repede și numai înțelege nici el ce trebuie să citească.eu am mai bănuit/sperat la ceva materie cenușie rămasă pe ici si colo la ai nostri dar incep sa cred ca ai/aveti dreptate,au primit servite listele de inzestrare.
    Doamne apără-i și pæześte pe români si pe prietenii lor nord americani….declar ford masina nationala?

  3. F35 la mana a doua? Noi suntem obisnuiti cu aceste achizitii.

  4. Salut. Nea George mergi mai usor cu asemenea stire ca deja am ceata in creier, pana la urma gusteru de la M A P N e sigur ca vom avea f 35 sau ca de obicei a dat in balbaiala.

  5. E vb. strict de gradul de securitate pe care trebuie sa-l oferim in alianta, de aia se „impune” de la centru sa cumparam spre beneficiul nostru gen. a 5-a.

    Si un picior in gura pentru prostii de guv.

    • Cei de la guvern sunt mafioți. Ca politician nu trebuie sa fii specialist în diferite domenii printre care și armata ci trebuie sa ai în echipa ta, specialiști, cei mai buni în domeniu, care sa te consilieze. La noi, la stat, majoritatea promovările nu țin cont de profilul profesional și moral al angajatului asa ca factorii decizionali ai MAPN, în multe situații, cu toate gradele lor de generali, sunt incompetenți. Deci incapabili sa ofere o consiliere de calitate.

      • Adica nu se utilizeaza meritocratia in esalonul ofiteresc ?
        Pai se vede cu ochiul liber, totul e la liber, liber la achizitii, liber la prostie crasa, etc.,conteaza doar functia nu gradu’ sau gardu’ dintre ele….

  6. Nu putem sa le cerem mai mult americanilor. Este foarte bine ca gandesc strategic pentru noi. Mi-ar fi placut ca strategia Romaniei sa fie gandita de romani, bineinteles impreuna cu partenerii americani, dar se pare ca nu suntem in stare.

  7. Sper din suflet, deși pentru un popor care se respecta, este penibil, ca americanii sa hotărască dotarea noastră inclusiv pe parte de aviație militara și nu politicienii noștri corupți și mafioți. Am putea închiria de la SUA, asa cum au făcut în trecut și italienii, aparate F16 pe care sa le folosim pana prin anii 2930-2035 și apoi sa trecem pe F35. Dacă cumpărăm acum avioane F16, pana ce acestea întra în serviciul operativ, trec 4-5 ani. Asta înseamnă anii 2023-2024.Iar pe un asemenea avion mai tragi încă 15 ani asa ca prinde anul 2040 cu F16SH. Decât sa cumpărăm acum, F16, nou, mai bine cumpărăm F35.Pentru elvețieni, cea mai buna opțiune ar fi viitorul avion de generație 5 pe care îl vor realiza împreună, francezii și germanii Inclusiv din motive logistice. Apoi ar fi F35. Elvețienii trebuie sa opteze pentru un avion de generație 5.Pana ce viitorul avion franco german va deveni operațional, elvețienii se descurca decent cu ce au.

  8. Sper că uamerikansky îi vor strânge tare pe ai noștri cocalari politici sa lyam xeva calumea si sa cupleze 36_F16V vu 24 F35.
    Tocmai azi vb cu un priegen din Polonia.
    Ii ziceam Pane Jakub noi cu voi ăstia care eram vai de ppll noastra in comunism si in anii 90 eram cu fundu rupt de abia aveam resurse sa reparam si sa remodernizamnun pic vechiturile sovietice – Noi ăștia acum avem șansa sa operăm înaintea rusilor un avion de genV ( nu ma luați cu ce au rusii in teste de N-shpe ani)
    Si Pan Jacub imi zice – da voi cu conducerea voastră .!!! ( nu am avut ce sa ii reprosez referitor la guvernul nostru )

    • Deci pana și polonezii știu ce este la noi….Tristul adevăr este ca politicienii sunt ca și electoratul lor, din punct de vedere moral. Iar principalul vinovat pentru aceasta situație sunt ceilalți romani care permit politicienilor sa facă ce vor, fără sa ii tragă la răspundere și evident sa ii demită, prin uriașe mișcări de strada. Romanul este incapabil sa accepte ideea ca politicianul este angajatul sau și nu stăpânul sau.

    • Conducerea noastră nu a făcut nimic pentru Armată, niciodată… Iliescu,Basescu ,Nastase,Ponta, Dragnea,Klaus… Doar gargară si pe alocuri furaciuni.
      Bineînțeles, totul cu acceptul zecilor de generali români care acum papa pensii de zeci/sute de milioane lei vechi.
      Toți s-au bazat pe faptul ca in timpul vieții lor Rusia nu va ataca un stat NATO iar pe unguri ii batem cu ce avem.
      Asa au crezut si polonezii in WW2…de asta acum suflă si-n iaurt.

      • da…cam trist dar pe de alta parte nimic nou sub soare….a trebuit sa aducem rege strain in tara pentru ca aveam acelasi tip de politruci si inainte…corupti si prosti…iar o tara nu o faci sau tii cu prostii si cu coruptii…

    • Les ori este papagal si habar nu are cu ce se mananca functia de ministru al apararii din Romania, ori este nemernic si disperat dupa shpagi din banu public pt el si clientela de partid.
      Ar fi frumos ca ArmRo sa aiba cat mai repede in dotare F-35 A dar acum nu cred ca Romania i-si permite mai mult de 12 ; 18 de avioane maxim de acest tip. De preferabil ar fi ok acum avand in vedere ce bani sunt alocati din bugetul Romaniei pt ArmRo in urmatorii cel puti 3 ani o dotare a FARo cu :12 F-35 A, 24 F-16 V (la fel ca Taiwan adica F-16 AB/CD modernozate la stadiul de F-16 Viper) si 24 F-15 Eagle (AB/CD modernizate). Cele 60 de avioane de lupta supersonice multirol vor fi impartite in 5 escadrile a cate 12 avioane repartizate pe BA urmatoare : Borcea CL, Bacau BC, Luna CJ, Giarmata TM si Craiova DJ.
      Daca nu va fi prea complicat pt logistica se pot face si escadrile mixte : 1 escadron de 6 avioane bi-motor supesonice cu 1 escadron de 6 avioane supersonice monomotor.
      Supersonicele FARo vor fi suplinite de 36 IAR-99 B SoiM, 24 YAK-52 BM si 24 drone RQ-4/-7, MQ-9 pt CAS.

  9. Daca suntem pe lista accelerate de achizitii, MAPN ar trebui sa se concentreze pe F-35.
    Si ar trebui sa-si faca un plan de viitor in care sa tina cont si de fortele navale.
    Ca poate, cine stie, maine ne trezim cu vreun IZUMO in ograda, pentru ca ai nevoie si de distrugatoare, nu?
    Poate ca titlul articolului ar trebui sa fie F 35A(B) pentru Romania?! (II)
    #Life is full of surprises; you never know what will happen next.
    🙂

    • Chiar si daca am fi avut bani cu lopata, nu am avea ce sa facem cu un mini-portavion in Marea Neagra. Daca aveam deschidere la Mediterana sau la vreun ocean ar fi mers, da cu pozitia noastra geografica nu ai ce face aici cu el, doar sa il pui la dispozitia NATO. Asta cred eu, poate gresesc.
      Fregate, corvete si submarine ar fi de ajuns.

      • Australia are ieșire la ocean și cu toate astea nu vrea portavioane ci submarine și aviație cu baza la sol.

        • pt ca sunt mana in mana cu us navy

        • Este alegerea Australiei daca nu vrea portavioane. Ar exista totusi posibilitatea sa cumpere F-35B si sa modifice navele Canberra daca vrea.
          Dar vorbeam de noi. Portavioanele sunt un mijloc de a proiecta forta la distanta mare. Marea Neagra nu are dimensiuni prea mari. Ce sa facem cu un portavion in ea?

    • Exact, trebuie concentrata achizitia viitoarei flote fortei aeriene pe F-35 cu F-16V ca avion principal, nu sunt de acord cu cei care afirma ca nu se merita F-16 nou, F-35 nu merge singur la lupta ci complementar la o forta aeriana.

      Acum cat te tine Leul romanesc adicatelea economia e deja intrata pe deficit de cont curent ( importuri vs exporturi ) sau mai pe sleau mai mult consumi decat produci.

      • Americanii vor sa deschidă balul cu F22 și F35 și apoi sa facă curat cu FA18 și F15,in special La noi nu se justifica sa cumpărăm acum F16, nou. Avem nevoie de avion de generația 5.

        • Pun si eu retoric asa….MLU ? Merge MLU la razboi cu radar anemic ?

          Poate lucra F-35-le, ( ale tale sau ale aliatilor ) cu MLU-uu, unul tine radaru’ si astalalt trage racheta ?

          Iei block vechi 40/ 42 si tot un fel de MLU e si ala pt. ca nu vrei sa cheltui banii, revin iarasi, contabilii fac si desfac logica militara….

          Poate gasca de americani aterizati in bazele tale tine un razboi ? Posibil, da e al lor nu al nostru, noi venim cu popcorn…

  10. Herr Von Renn Weg

    Atitudinea nesimtitilor din guvern mi se pare ca tine si de cultura si dispozitia audientei spre a gandi! Probabil Les vorbeste pentru electoratul PSD (no comment needed) si probabil ca de noi restul care mai intelegem cate ceva nu ii pasa, asa cum ne-a demonstrat guvernul PSD la toate protestele din strada! Dar oare l-ar omora daca ar incerca sa para macar ceva mai profesionist? Sa isi ia un consilier care sa ii coordoneze declaratiile, sau chiar sa mai dea cate un ochi si pe aici, sant sigur ca ar afla de zece ori mai multe lucruri fata de cat stia inainte (ce mult mi-as dori sa exagerez in afirmatia asta)!

  11. Daca tin bine minte, prima oara am auzit F35 si Romania in aceeasi propozitie acum 6 sau 7 ani, din gura lui Basescu: atunci a spus ca F16 este ideal pentru Romania si ca scopul program al acestui program este achizitia de avioane F35 la inceputul anilor 30. Atunci, ca mai toata lumea, am crezut ca luat omul un paharel sau doua in plus si s-a lasat dus de val. De atunci, cu o frecventa in crestere, tot apar informatii ca Romania este interesata / va cumpara la un moment dat F35. Asa ca sincer, ce a zis ieri Les nu prea mai vine ca o surpriza. Oricum, nu are rost sa ne entuziasmam in exces, nu este o achizitie care se va face prea curand, cel mai probabil vom vedea primul F35 cu tricolor peste mai bine de 10 ani.
    Ce ma bucura din stirea respectiva este faptul ca americanii inca ne considera ok (din punct de vedere al securitatii) pentru operarea unor astfel de avioane.

    • @ Mihai
      Subscriu. Cind s-a vehiculat prin presa stirea respectiva, Romania vrea sa intre in cercul F-35, toata lumea a facut caterinca maxima.
      Asta e un semn ca undeva inca mai exista un cerd de specialisti care gindeste pe termen lung, si face tot posibilul pentru a-si indeplini obiectivele. Uneori le iese, alteori nu, multumim din inima partidului.
      parerea mea, hic…

  12. EU zic, mai intai sa platim si sa luam ce am contractat: Patriot, HIMARS Pirania. Pentru ca 36 de F-35 costa probabil pe la 6-7 miliarde.
    EU astept cu nerabdare sa vina primul Patriot sa acoperim macar partial problema securizarii spatiului aerian. Apropo, sper sa vina cu rachete, nu doar radarele.

    • Subscriu. Și adaug corvetele multirol de care marina noastră militara are nevoie. Dacă dorește, guvernul SUA ne poate ajuta cu un credit rambursabil cu dobânda foarte mica sau chiar fără dobânda, pentru a putea cumpăra F35. Pe termen lung, constructorul american și implicit statul american ar avea profit de pe urma noastră prin suportul tehnic acordat pentru mentenanta acestor avioane.

  13. LOL, pana o sa ajunga F-35(care o fi) in Romania, oricum va fi spre 2025, cel mai devreme… fiindca graficul de livrari, prevede ca mai intai, cei mai de la vest sa le primeasca primii… Belgia, Gorlanda(Olanda), Elvetia, Danebarca, Norvegia, Cehia, Polonia… si de abia dupa aia vine Romania… asa ca timp mai este pentru economie, sa mai urce…
    Atunci cand contruiesti o infrastructura de suport militar, este logic sa-l dotezi mai intai, pe cel mai apropiat de tine si ultimul pe cel mai indepartat, ultimii fiind noi Romanii, ca fiind cei mai indepartati…
    Asa ca decamdata, tot cu „bataile” la F-16 SH ramanem… poate pana in 2025 gasim totusi restul pana la 52 de aparate si daca mai avem si putin noroc le aducem la standard V… si poate le mai vine mintea la cap, sa dam macar 2,5% din P.I.B. pentru inzestrare(cel mai bine/ideal ar fi 3%), pana prin 2025!

    • Dacă ne dotam cu F16, în cantitatea dorita, doar pe astea le vom avea, pana după anul 2040.Va fi ca și cu Mig Lăncer.

    • „Atunci cand contruiesti o infrastructura de suport militar, este logic sa-l dotezi mai intai, pe cel mai apropiat de tine si ultimul pe cel mai indepartat, ultimii fiind noi Romanii, ca fiind cei mai indepartati…”
      Iar mananci rahat!
      Marea Britanie, Italia, Olanda, Canada, Turcia, Australia, Norvegia si Danemarca au contribuit cu (multe) miliarde bune la proiectul F35, sunt trei tipuri de parteneri (Marea Britanie e Level 1, Italia si Olanda 2, restul 3, functie de nivelul contributiei).
      Pe cale de consecinta, graficul de livrari nu tine de o proximitate geografica -asa cum incerci tu eronat sa sugerezi, ci de contributia avuta la proiect.
      PS Cheltuieli militare de 3% din PIB vezi doar la dictaturi, intr-o societate democratica un astfel de nivel e falimentar.

  14. Smaranda Florin

    Problema pe care o vad eu este legata de costurile de exploatare pe 50 ani cât are viata avionul. Sumele sunt peste puterile noastre. Prețul de achiziție nu este problema. 36 de f 35 x 80 mil fac 2.8 mld. Asta e mizilic fata de costurile de a tine o asemenea pasăre rara. Luați în calcul ca noi suntem cu izmenele rupte, dacă nu cumva suntem în fundul gol ?? și cu un picior în groapa. ☠️ Cu o guvernare plina de ciocoi de secol XXI cu apucături de comisari sovietici este imposibil sa repari România. Eu dacă as fi american nu as da o asemenea tehnologie într-o tara nesigura atât de aproape de Rusia. La o medie de 150-200 ore pe an plus infrastructura necesara cât credeți ca ne duce toată distracția? Pentru a pune în valoare acest avion ai nevoie de transformare totala a forțelor armate, aport masiv de hitech altfel degeaba îl zbori ca nu o sa poată să-și facă treaba. Degeaba are se s-or fusion dacă nu are cu ce sa fuzioneze! ?. Niște cifre concrete ar fi binevenite.

    • am dat la cifre concrete pana am obosit:
      https://www.rumaniamilitary.ro/costuri-f-16-vs-inaintasii-si-concurenta
      „Pentru a ajunge si la urmasi, deja belgienii estimeaza ca vor trebui sa zboare cu 30% mai putin pe F-35A fata de F-16A, din cauza costului mai crescut de exploatare (cu 30%) al ultimei generatii.
      Operarea flotei F-16AM belgiene (4 “escadrile” a 43 de aparate – de fapt un efectiv de 3 escadrile, din totalul de 116 F-16AB + alte 44 F-16 AM OCU-15 fabricate de belgieni) costa anual 222 mil. euro (peste 5 mil. euro/aparat), in timp ce cele 34 de bucati de F-35A vor costa 229 mil. euro, cu tot cu reducerea numarului de ore de zbor anuale. Deci in acest moment escadrila noastra ne costa peste 50 mil. euro/an, probabil pilotii nostri zburand mai putin decat cei belgieni, care probabil sunt pe la 180 de ore/ aparat/ an, ca si cei olandezi.”

    • Deci vreo 34 de F-35 te costa la operare cam cat 48 de F-16…

    • Circa 260 milioane usd per an (in conditiile in care 36 unitati zboara in medie cca 180 ore per an, la un pret de cca 40000 usd ora de zbor)
      La atat ne duce bre…
      O tara ca Romania poate sustine fara probleme 36 F 35A.

  15. Ar fi bine să mai stea oleacă prin Oltenia. Că nemții și rușii se înțeleg tot mai bine. Recent, tov. Putin a vizitat o fabrică Mercedes deschisă în Rusia.

  16. Problema e ca noi o tot lungim in timp ce altii dau comenzi si sunt mai seriosi. Pana ne hotaram, o sa asteptam dupa avioane noi ani buni de acum incolo. In ritmul asta al 13-lea F-16 romanesc o sa aterizeze in tara in 2030. Cati ani s-au implinit de cand suntem in „negocieri avansate” pentru restul de F-16? Si tot nu stim exact ce, cum si cand.
    Parca imi si imaginez un birou unde se fac comenzi de avioane in SUA unde stau toti aliniati la coada si la urma cozii, reprezentantul Romaniei agitat, striga: Treceti-ma si pe mine pe lista! Si ala de la ghiseu iti face semn ca te-a trecut si pe tine ca sa il lasi in pace. Si tu pleci acasa si astepti sa vezi ce iti da ala si cand.

  17. https://en.wiktionary.org/wiki/hangar_queen
    Cam asta o sa fie F 35A-ul in peisajul romanesc atata timp cat nu avem crestere economica nu o sa ne permitem sa il zburam bani de achizitie se vor face rost ca sa calmeze ‘Licuriciul” dar nu mai mult de atat.
    Banii aia imprumutati o sa ii platim tot noi fraierii ca ei PSD 2019 sunt aceiasi baieti destepti care isi vad de ale lor afaceri cu cocaina si alte invarteli in tara tzugulanilor fraieri care uita repede si voteaza.
    Cam cate F 35A ne permitem sa operam pe bune cu bugetul actual daca la F 16 MLU ne ia atata timp operationalizarea celor 12 bucati?!
    Pentru noi MIG 29A/B a fost scump de operat, F 16MLU este scump de operat mai un pic si apare un destept si spune ca nu avem nevoie de aviatie de vanatoare si roamnii o sa fie foarte doritori sa il creada pe cuvant.
    Si din pacate asta se intampla cand nu ai planuri multinuale realiste de dotare si tot amani pana ajungi sa lupti in armura de cavale teuton contra mitralierelor sau cam asa ceva vezi cazul Ploniei in WW2

  18. Nu uitati de F5 cazut in Marea Japoniei. Il cauta rusii si chinezii in disperare. Flote intregi au fost mobilizate. Submarine de cautare…etc….
    E incordata situatia…

  19. Not 32. Poles will buy only 16 F-35A – we don’t have money.

  20. Cum am mai spus.in Romania nu prea comanda guvernul sau mapn ul.lista de cumparaturi vine de la casa alba.asa ne pricopsiram cu f16 portugheze,patriot si himars.maine poimaine gasim in port si vreo 100 de abrams.parlitii nostri fac licitatii pe segmentele neinteresate ptr americani(ex. marina).de asta sunt sigur ca si elicopterele si sist. shorad-vshorad tot americane vor fi.

  21. Deputatul PNL, Ben Oni Ardelean cere ca cei 2% din PIB pentru Apărare să fie folosiți pentru construirea de autostrăzi:

    „Propunerea foarte clară este ca guvernul să folosească cei 2%, în loc să negocieze cu ei prin Israel sau prin America, să facă autostrăzi cu banii respectivi, fiind o chestiune care ţine de apărare. Propunerea este ca Ministerul Apărării Naţionale să folosească cei 2% în contextul apărării. Au fost cazuri istorice foarte bine conturate, care au avut în istoria lor un astfel de precedent, în cel de-al Doilea Război Mondial, alte state care au fost nevoite să-şi mărească capacitatea de luptă şi au folosit banii de apărare pentru autostrăzi. Pentru că în momentul în care discutăm de mutarea trupelor de la est la vest sau invers, avem o problemă, iar transferul trupelor pe teritoriul României este cel mai lent din toate statele membre NATO.”

  22. Cred ca daca am cumpara vreo 5 F-35 pe an ar fi mai bine decat F-16 sh. Intre timp economia sa creasca pt ca sa ne permitem sa le intretinem. In paralel cu F-35 un sistem integrat anti-aerian ne va permite sa fim o nuca tare.
    P.s. Ma bazez ca americanii ne vor indruma sa luam decizia corecta cu privire la inzestrare.

  23. Datorita pozitiei noastre pe granita cu rusii ar trebui sa fim printre primii beneficiari ai lui F35.
    Atata timp cat umblam cu f16 la mana a nu stiu cata nu aratam ca vrem fa facem treaba.

    Sa cante maneaua ! Sa sfaraie micu !Hai cu berea la pet !

  24. Herr Von Renn Weg

    Les vorbeste de 36 de avioane, dar asta nu inseamna ca 36 vor fi f-35… poate ca o sa cumparam 12 bucati de f-35 iar restul 24 f-16 (+ cele 12 care le avem deja) si cu asta basta! Am avea noroc sa avem presupusele 36 f-16 la standard v. Iar daca ne uitam cat a durat de cand au semnat contractul pt f-16 mlu si pana de curand cand a fost anuntat ca putem face politie aeriana cu ele (daca am citit bine stirea), nici f-35 nu cred ca o sa il zburam de cat peste mult timp.

    • Lotul mare de 36 vor fi F-16. Les se refera la F-16. Plus inca 5 din Potugalia, plus 12 existente. In total 53 aparate F-16.
      Extrase din articolul de pe Romania Actualitati:
      1. „… au fost începute procedurile pentru achiziţionarea altor 36 de avioane de luptă F-16, iar următorul pas va fi avionul multirol de ultimă generaţie F-35”
      2. „să vedem care va fi soluţia propusă de partenerul nostru strategic vizavi de cele 36 de avioane pe care dorim să le achiziţionăm ca mai apoi să vedem ce înseamnă programul F-35”
      F-35 mai incolo.

  25. E la mina intii
    E doar afacere. La cit costa, banii intra in conturile amerike…
    Daca amerike vor sa zboare ,zboara, daca nu, nu.
    Am mai supus-o pe aici ca se vor axa pe generatia 4 +. Adica F15 si F18. Si cineva mi-a spus ca nu stiu ce vorbesc. Multi s-au retras, tre sa faca un shift in piata. Banii tre sa curga.
    Nu va bucurati, ca nu e un chilipir.
    Sincer nu as da banii…

  26. Herr Von Renn Weg

    @Ștefan perfect plasata! :)) :))

  27. are dreptate cu faptul ca trebuie redeschisa linia de fabricatie pentru F-16, pe moment se lucreaza la ea dar mai are cativa ani pana e gata.

  28. Marile și importantele achiziții militare recente nu au fost făcute cu mare tam-tam. Asa ca nu m-aș mira ca sa aflam intr-o zi ca unchiul ne antrenează deja piloții pentru f 35.
    Cred ca este fără discuție ca primul pas spre securitate militară este securitarea spațiului aerian. Asa ca orice discuție despre costuri este lipsită de sens.
    Personal cred ca operaționalizarea unei prime escadrile de F 35 se va realiza înainte de cele mai optimiste previziuni exprimate aici

  29. Sa te audă Dumnezeu Zogule!

  30. O data ce Turcia este exclusa din orice upgrade datorita apropierii de Rusia, NATO pierde controlul prin noile technologii pe o zona enorma la Marea Neagra, iar singura tara pe care se pot baza e Ro, care in timp si-a dovedit loialitatea si apartenenta la NATO, iar dupa cum se vede, e si dispusa sa investeasca anumite sume. Sigur, mai mult sau mai putin dupa plan.
    Bulgaria – „pending”. Ucraina nu e intr-o pozitie care sa deschida perspective in viitorul apropiat, iar Georgia e departe, cu problemele ei. Dezvoltand asemenea capabilitati in Ro, alianta recupereaza controlul in zona, pentru o buna parted a MN.
    Eu cred ca sunt sanse bune ca US/NATO sa sustina dezvoltarea unor capabilitati esentiale in zona si vad Ro/Cimpia Turzii ca potentiala baza pentru implementare, mai ales ca acolo se fac investitii masive, cu un anumit scop. Nu mai comentam ca locatia e relativ mult mai bine ascunsa de muntii nostri si decolarile avioanelor mai greu de detectat la decolare.
    Am observat o serie de comentarii legate de faptul ca SUA decid cu ce sa cumparam… cu tot respectul, de vreme ce noi nu producem tehnologia nu putem sa avem pretentii, mai ales cum sa o folosim, cum si cat poate fi integrata in NATO. Sunt factori care decid, atat din punct de vedere tehnologic cat si operational. Pur si simplu nu putem amesteca varza/lupul si cu capra. E o decizie la nivel de grup, iar prioritatile se pot schimba de la o zi la alta, in functie de evolutiile politice si militare in zona si la nivelul Aliantei.
    Daca suntem fortati de imprejurari sa luam F35, vom lua! Nu conteaza ce am programat noi la Minister pentru inzestrare, conteaza benediciul tuturor, ca parte a Aliantei. Si asta poate pune Ministerul intr-o pozitie nefavorabila la un moment dat (din lipsa comunicarii efective) insa pur si simplu sunt urmate deciziile aliate.
    Sigur ca noi ne-am dori sa stim ca se petrece … voi chiar credeti ca Rusii stiu ce se petrece in jurul lor? Hm. Dar ceilalti?
    If so, vise placute!

  31. Eu ma astept ca evenimentele din ultimii ani sa creasca interesul americanilor pt Ro și sper că acest lucru sa se materializeze și în plan economic astfel încât perteneriatul să fie unul benefic de ambele părți. E clar ca americanii vor face tot posibilul pt a-si pastra influența în Europa dar le va fi tot mai greu.
    Legăturile economice ale țărilor care fac parte din nucleul dur european cu Rusia urmate de Ungaria, Cehia și cine știe poate in viitor si Polonia dar și situația actuală din Turcia i-i pun pe americani într-o situație mai mult decât dificila

  32. Cu turcii afara din joc, prin confirmarea potentialilor cumparatori europeni, US practic redefineste umbrela protectoare peste continent, adaugand Spania, Grecia, Romania si Polonia la cele care au deja in dotare F35 pe flancul vestic si inchizand cercul tactic in jurul europei. In plus rezolva si problema grecilor…
    Ori cu toate cele F16 upgradate de greci, cumparate de bulgari sau romani si cu tot ce au polonezii, Alianta nu poate obtine o asemenea capabilitate. Aceasta va fi realizata de F35 si capabilitatile la sol dezvoltate recent.
    Iar de aici putem vorbi de integrarea celorlalte echipamente moderne pe care Romania vrea sa le procure, indiferent de arma.
    Asta este viitorul si pe asta trebuie sa ne axam, sau ne concentram pe apararea cotetelor de porci ori a grajdelor cu vaci si asta vom avea!
    Cea mai rapida reactie la orice agresiune militara este aviatia/forta spatiala si Romania a inceput ca atare cu f16 si patriot (sigur ca nu se pune problema orbitala – inca). Ramane sa continue pe trend, sa-si urmeze planurile de inzestrare, insa trebiue sa se adapteze din mers la necesitatile tactice/logistice/operationale in curs sau viitoare.
    Avem un potential imens pe software, trebuie sa-l integram/sustinem/dezvoltam si sa indraznim in a avea propiul „apporoach” in ce priveste domeniul militar. Universitatile trebuie sa sustina efortul, iar compannille mari trebuie sa sustina universitatile.
    Sa indraznim!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *