F 35 & IBCS = Love

IBCS (Integrated Air and Missile Defense Battle Command System)

Mai putin romantic spus, un F-35 aflat in zbor isi poate folosi senzorii pentru a detecta si localiza tinte aeriene, comunicand mai apoi informatiile catre sistemele anti-aeriene cu baza la sol via IBCS.

Primul astfel de experiment reusit a avut loc la mijlocul lui 2019, in cadrul Orange Flag Evaluation, unde s-a dovedit ca triada F35-SAM-IBCS functioneaza si este eficienta impotriva tintelor aeriene, mai ales pe zona rachetelor de croaziera.

In decembrie 2019, un nou set de teste (efectuate in poligonul White Sands) au confirmat potenta trioului. De aceasta data, doua F-35 au transmis date prin MADL (Multifunction Advanced Data Link) catre IBCS (Integrated Air and Missile Defense Battle Command System) catre o unitate de la sol, in timp real.

Cele doua F-35 au fost capabile sa urmareasca si sa transmita date pentru multiple tinte aeriene.

“The F-35’s advanced sensors and connectivity enable it to gather, analyse and seamlessly share critical information with the joint fighting force to lead the multi-domain battlespace, a declarat Greg Ulmer, vicepresedinte, director general in cadrul programului F 35.

“This test validated the F-35’s capability to serve as an airborne sensor and extend the range of critical Integrated Air and Missile Defense interceptors.”

Cu alte cuvinte, F-35 poate executa si sarcini de tip AWACS, iar mai multe aparate aflate simultan in zbor pot acoperi o suprafata foarte mare, transmitand date in timp real catre sistemele de aparare anti-aeriana cu baza la sol prin intermediul MADL, via IBCS.

Astfel ca, in cazul nostru particular, n-ar fi rau ca armata sa aiba in vedere ca, odata ce achizitia de sisteme Patriot va fi efectuata, sa arunce un ochi si asupra IBCS asa cum au facut polonezii, punand astfel baza unui sistem anti-aerian si anti-racheta integrat.

Una peste alta, F-35 incepe sa-si arata noile capabilitati odata cu maturizarea tehnologica, dar in acelasi timp se poate observa (lucru despre care noi am tot scris pe aici de ceva timp), ca F-35 scos din sistemul integrat pentru care a fost proiectat este un aparat care niciodata nu-si va putea demonstra adevarata putere pe campul de lupta.

Degeaba cumperi F-35 daca nu ai si un sistem anti-aerian performant, iar mai apoi este bine sa ai si sistemul care integreaza avionul, cu radarele de la sol si bateriile de rachete, adica IBCS-ul.

Noi, deocamdata, avem in mod sigur doar Patriot si discutam despre sistemul SHORAD, am putea achizitiona IBCS (costul ar fi in jurul a 15% din costul Patriot) si ne trebuie F-35. Iar mai apoi trebuie sa avem si sistemul de comunicatii MADL…

Trebuie sa intelegem ca o arma, luata individual, nu face niciodata toti banii pe care ii platesti pentru ea daca este scoasa din sistemul integrat in care a fost proiectata, iar in zilele noastre toate cele sunt integrate, toate comunica unele cu altele si impreuna dau un sistem de aparare coerent, adaptabil si extrem de flexibil, capabil sa lupte simultan atat impotriva amenintarilor terestre cat si a celor aeriene.

De bagat la cap si de tras concluzii, sa cumperi Patriot si F-35A fara IBCS pare o gluma proasta, ambele sisteme de arme fiind din start castrate.

P.S. Intre timp, Lockheed Martin musteste de optimism, compania americana estimeaza ca in 2024 va ajunge sa produca 180 de F-35A/B/C pe an, de unde in 2019 au produs 140 de exemplare. Numarul optim de aparate va fi de 180 pe an, asta daca nu cresc comenziile peste asteptari.

P.P.S. Tot conform Lockheed, costul orei de zbor ar fi astazi in jurul a 35 mii de dolari, dar spre 2024 va ajunge la 25 mii de dolari, desi aici fiecare cu definitia si costurile lui, fiind extrem de greu de explicat exact ce inseamna costul orei de zbor pentru fiecare forta aeriana in parte. Aceste cifre trebuie luate cu multa precautie.

GeorgeGMT

73 de comentarii:

  1. Remember?
    Do you see it?
    2:21…

  2. La momentul cand Romania va cumpara F 35 ,cred ca pretul va fi de 75mil si ora de zbor 20000 $…Tinand cont de orizontul indepartat de achizitie… Posibil sa fie cooptate si alte tari la producerea de componente..care sa duca la scaderea pretului..

    1
    • Cred ca inaintea noastra vor avea rusii pasaroiul.Daca MAGA si Vova dau la pace poate intra si in Nato.Pe cand corvetele,abramsu si inlocuitorul AKM?

  3. F-35 este mai valabil ca detector avansat si integrator si distributor de informatii decât avion de luptà multirol. Obiectivul de a-l face neapàrat „invizibil” pasiv si de a regrupa trei avioane (A, B, C) într-unul singur, l-a penalizat mult.

    • Stii ce as vrea sa-i vad pe americani ca testeaza? „Sa puna” sistemul de realimentare de la B/C-uri si pe A-uri, in plus! 🙂
      Pentru ca…de ce nu?
      Ar putea face…viceversa si cu C-ul (sa-i adauge sistemul de la A).

    • f35 nu e avion de lupta multirol ? e prima oara cand aud asta. dovezi ceva?
      rafale sufera de aceeasi boala cu navalizarea.

      ce face rafale in plus fata de f35?

      3
      • Mm spus cà este mai valabil în rolul mini-AWACS, nu cà nu ar fi multirol.
        Rafale nu a avut decât de câstigat cu „navalizarea” care nu este o navalizare. Celula a fost conceputà sà reziste la versiunea navalà si a bneficiat si versiunii terestre. Rafale M are o masà mai mare datorità trenurilor de aterizare mai rezistente si a pràjinii de apuntare.

        Cât despre ce are Rafale în plus …

        O, nu prea multe

        În afarà de faptul cà Rafale nu este limitat în domeniul de zbor (dar sà spunem cà e o boalà de tinerete a lui F-35)

        are supercroazierà
        are un factor de sarcinà limitat la un un delta 2G ba chiar 4G în extremis fatà de F-35
        o sarcinà utilà de cel putin 2 t în plus
        o razà de actiune de cel putin 500 km în plus
        o vitezà maximà (când F-35 va putea zbura cu viteza lui maximà) cu 0,2 Mach mai mare
        o altitudine maximà cu 3 km mai mare
        120 m/s de vitezà ascensionalà în plus.

        Asta cât am trecut rapid în revistà.

        1
        • buddy buddy, ASMP-A…2 motoare in loc de unul (ha!)…2 piloti (haha!)

          3
        • ce tare e pe hartie rafale doar ca realitatea e alta

          supercroaziera are doar cu afterburner si papa raza aia mare si combustibil.

          sunt sigur ca sti tu sarcinile limita ale lui f35 cum stiu si eu pe ale lu rafale adica deloc ca sunt secrete.

          raza de actiune are cu cate rezervoare externe in plus ? si f35 poate sa puna rezervoare doar ca nu prea vor
          https://www.thedrive.com/the-war-zone/28515/lockheed-eyes-giving-f-35s-more-gas-with-drop-tanks-and-thats-a-very-good-thing

          viteza maxima pe hartie din nou in configuratie de lupta e pe 1 si un pic f35 e la 1.6 in configuratie de lupta.

          o sarcinà utilà de cel putin 2 t în plus
          120 m/s de vitezà ascensionalà în plus.
          imi e lene la 10 noaptea sa caut pe net pt astea 2 sa vad cat sunt de adevarate. in mod cert in configuratie de lupta rafale nu e asa de agil si nici de rapid pe cat e f35 sti si tu de ce

          • „supercroaziera are doar cu afterburner si papa raza aia mare si combustibil.”

            Folosesti un oximoron.
            Supercroaziera este tocmai capacitatea de a atinge si de a sustine viteze supersonice FARA a folosi postcombustia. Dacà o folosesti, nu mai este supercroazierà.

            Rafale are capacitatea de supercroaziera. F-35 nu. Ceea ce este comic este cà supercroaziera face parte din criteriile de definitie ale „a cincea generatie”. Din punctul àsta de vedere, Rafale este un avion de a cincea generatie, F-35 nu ! LOL

            4
            • iar check box-uri pe hartie ? in ce conditii si cat timp ? la ce viteza?

              din ce imi amintesc eu era vorba de 1.4 mach…tot sub f35. sad

              • Ai un stil de rea credintà numai ca sà zici cà ai dreptate.
                Deja ai dat dovadà cà nu stii ce e supercroaziera, cà altfel nu ai fi scris ineptia cu postcombustia.
                Acuma spui cà 1,4 Mach, care este efectiv viteza maximà a lui Rafale în regimul de supercroazierà (si încà având 6 Mica pe el) este sub F-35 care supercroazeazà… de loc.
                Durata supercroazierei la francez este… cât îl tine carburantul. Ca sà zboare la 1,4 Mach, F-35 trebuie sà bage postcombustia cu începere de la viteze transonice. Tine-te apoi de duratà de zbor…

                5
                • are supercroaziera cu 4 mica nu cu 6 si cu un rezervor

                  imi place ca ma acuzi de rea credinta sa am dreptate cand fix asta faci tu. cherry picking facts.
                  da are rafale viteza maxima mai mare….pe hartie. niciodata nu o sa zboare gol in vreo misiune sa atinga viteza aia. da are supercroaziera dar doar in anumite conditii si atunci pentru o viteza relativ mica si pentru un timp foarte scurt.
                  tu esti cel mai mare cherry picker dar ii acuzi pe altii de rea credinta :)))

                  rafale e un brontozaur din razboiul rece care sufera din cauza navalizarii ca si f18, f35b/c, su33. toate astea fac sacrificii pentru a fi ambarcate dar esti atat de fanboy ca nici macar faptul asta de bun simt nu vrei sa accepti.
                  daca stealth e asa minor atunci de ce toata lumea face stealth azi ? pana si dassault.

                  esti exact ca nevastamea….firmele la care a lucrat ea sunt za best. case closed, nu mai exista nici un argument nici un nimic. orice contrazice asta e propaganda sau marketing.
                  rafale se compara cu gripen cu f16 cu mig 29 cu astea. f35 e urmatorul pas. rafale se compara operational cu f35 cum se compara mig 21 cu rafale.

                  1
                  • Esti încàpàtânat, treaba ta…
                    „da are supercroaziera dar doar in anumite conditii si atunci pentru o viteza relativ mica si pentru un timp foarte scurt.”
                    Repet cà Rafale are supercroazierà la 1,4 Mach cu SASE Mica si fàrà rezervor extern si o poate tine cat are combustibil. Cu un rezervor tot poate sà supercroazeze în supersonic, chiar dacà nu este la 1,4 Mach. Dacà ar folosi postcombustia nu ar putea zbura decât… 11 minute pe rezervorul intern.

                    Încà nu vrei sà pricepi cà nu este „navalizat”. Ca si F-18, a fost conceput „naval”. Si asta este un avantaj. De altfel pentru un avion care „face sacrificiu” sà fie îmbarcat, e singurul capabil sà aibà încàrcàturà utilà de 1,5 ori masa lui.

                    Rafale este un avion aparte. Din criteriile celei de-a „cincea generatie” el are
                    -supermanevrabilitate
                    -supercroaziera
                    -fuziunea de date
                    -„datalink” tacticà
                    nu are
                    – furtivitate pasivà (desi este un avion „discret” cu RCS cel mai mic dintre avioanele occidentale cu exceptia F-22 si F-35 si are „anularea activà” electromagneticà datorità sistemului SPECTRA)

                    F-35 are
                    – fuziunea de date
                    – „datalink” tacticà
                    – furtivitate pasivà
                    nu are
                    -supermanevrabilitate
                    -supercroaziera

                    4
                    • Frumos comentariu și la temă, Mircea!
                      Da, Rafale e foarte reușit, mai ales date fiind constrângerile bugetare ale programului.
                      Le-am văzut zburând cu ochii mei, inclusiv supersonic. Estimez că atinge M=1,2 cu rezervor + 4 misile acroșate.

                      Într-o istorie alternativă, cu o relație realmente apropiată și francofonă, România ar fi beneficiat mult de asistența franceză și ar fi zburat Mitage 2000…

                      F-35 e alt concept, utilisât altfel, n-au sens comparațiile directe.

                  • Bre Robi, desi n-am inteles nimic din ce ai vrut sa zici, e prima oara cand citesc un comentariu de-al tau mai lung de doua propozitii..

              • din pacate, si Mach 1.3 este prea mult pt F35:

                For example, an F-35C can only fly at Mach 1.3 in afterburner for 50 cumulative seconds, meaning that a pilot cannot clock 50 seconds at that speed, slow down for a couple seconds and then speed back up. However, the time requirements reset after the pilot operates at military power — an engine power setting that allows for less speed and thrust than afterburner — for a duration of three minutes.

                The F-35B can fly for 80 cumulative seconds at Mach 1.2 or 40 seconds at Mach 1.3 without risking damage.

                But for both the C and B models, flying at Mach 1.3 over the specified time limits poses the risk of inducing structural damage to the aircraft’s horizontal stabilizer.
                (https://www.defensenews.com/smr/hidden-troubles-f35/ )

                4
          • ” in mod cert in configuratie de lupta rafale nu e asa de agil si nici de rapid pe cat e f35 sti si tu de ce”

            Stiu de ce. F-35 carà douà, maximum patru arme pe când Rafale dà asta :

            https://www.air-cosmos.com/article/rafale-f4-ongoing-evolution-3065

            1
            • @Mircea, uiti ceva. F-35 cara 4 arme (nu doua) in compartimentul intern. Din cate am gasit eu (poate ma insel) Rafale agata toate armele in exterior, caz in care RCS-ul lui se cam duce naibii. Mai ales cand e incarcat ca un pom de craciun ca in poza aratata de tine.
              As pune pariu ca F-35 e mai agil ca Rafale cand acesta din urma care de toate (9 tone atarna mult). Toate acele viteze date de tine (si de producator) sunt date fara armament si rezervoare externe acrosate.
              Toate avioanele de lupta pot acrosa arme si rezervoare externe incepand din primul razboi mondial. Poti pune multe si sub F-35, dar de ce ai face asta?

              • #Dinu. Nu uit: „F-35 carà douà, maximum patru arme„. Vitezele si performantele sunt date fàrà armament si rezervoare exterioare, cu exceptia Rafale care are în permanentà douà Mica IR în capetele aripilor (senzorii lor sunt integrati în SPECTRA ). Pentru viteza de supercroazierà maximà am scris deja cà este cu 6 Mica. Nu ai citit prea atent.

                Si de ce ai acrosa armament sub F-35 ? Fiindcà a fost prevàzutà asta si dacà nu mai ai F-16, F-15 F-18 si A-10 care în teorie trebuaia sà le înlocuiascà, îti trebuie sà „dàruiesti” adversarului ceva mai mult decât poti càra în poșetă cu avioanele care catadicseazà sà mai fie disponibile.

                1
              • Nu vă mai agitați degeaba. Mircea sare pe tastatură ori de cîte ori vede combinația de caractere F-35. Nu contează despre ce e vorba el trebuie să atace avionul ăsta. Numai faptul că îl compară cu Rafale (cel mai cel avion din lume, deh franțuzesc) e amuzant. Compară mere cu pere. De ce nu compari, cum ar trebui, Rafale cu ultimele variante de F-15, hai cu F-22 pentru satisfacerea orgoliului francez.

                2
                • F-35 are o gràmadà de làudàtori care au citit bine PDF-uri si prospecte publicitare. Trebuiesc si alte opinii si informatii.

                  Ar fi fost un avion foarte valabil care deja a deschis cài simpatice însà separate. Dar :

                  – Echipele LM au avut interdictie sà aplice solutiile lui F-22, cà deh, secret american. Au luat-o pe alte cài.
                  – Au vrut sà facà 3 avioane deodatà
                  – S-au încurcat în niste soft-uri ametitoare unde nu stiau unii cu altii
                  – Si mai ales a fost aleasà solutia industrialà „concurrency” fàrà nici-un prototip dar cu sute de exemplare „experiment” care trebuie drese.

                  Nu cred cà se va ajunge la totalul productiei estimate si cred cà va fi înlocuit cu un alt program.

                  5
                  • da opinii de le bloguri intre timp armate serioase il cumpara pe banda…cred ca asta vorbeste mai mult decat orice. intre timp rafale doar la babuini

                    1
                  • „Nu cred cà se va ajunge la totalul productiei estimate si cred cà va fi înlocuit cu un alt program.”

                    momentul ala cand realizezi ca au fost produse nici 200 de rafale din 1991 pana azi si app 500 de f35 din 2006 pana azi.

                    sti de ce rafale nu are boli? pentru ca francezii sufera de secretomanie ca romanii. le place sa se bata cu caramida in piept dar baga sub pres tot ce nu le place si iti zic asta din experienta pe care o am cu ei.

                    2
                    • Rafale a câstigat (din punct de vedere militaro-operativ) toate competitiile internationale la care a participat cu exceptia Olandei unde în fata unui F-35 pe hârtie (nu a participat „în carne si oase”) a pierdut cu câteva sutimi de de puncte. Dacà a fost ales altul au fost numai pe criterii politice sau eventual economice.

                      Astept cu interes rezulatatele din Finlanda si Elvetia, tàri unde presiunea politicà si economicà are mai putin efect.

                      2
                    • da a castigat toate competitiile de aia e operat de egipt india si qatar…

                      rupe gura targului 🙂 sau mai bine zis a bazarului

                      1
                    • Tot te faci cà nu pricepi.
                      Rafale a participat la urmàtoarele competitii (evaluàri) :

                      Coreea de Sud, Olanda, Singapore, India, Elvetia.
                      În toate a fost pe primul loc (cu exceptia avionului PDF la epoca respectivà, F-35, si chiar atunci cu devansat cu sutimi de punct, în 2002 în Olanda).
                      Cà nu a fost cumpàrat de aceste state (India l-a cumpàrat dupà aceea dar nu în cadrul competitiei), nu e din cauza clasamentului tehnic.

                    • @robi…tinand cont de SUA si de statele partenere (gradul 1, 2 si 3) implicate in programul F-35…nu ti se pare ca singura, Franta (repet…sin-gu-ra) are in Rafale unul din cele mai reusite avioane de lupta?
                      …si…omnirol-multirol.

                      Chiar ajunsesi la gluma cu „bazar”?
                      Americanii au castigat cu F-35 cumva peste tot?
                      Rafale, Typhoon si chiar Gripen s-au impus in unele competii/contracte „de bazar” in dauna americanilor (indiferent daca vorbim de F-35 sau F-18 sau F-16)…

                      1
                    • F35 nu a fost pt babuini a fost doar f18 rafale castiga mereu dar nu e niciodata ales…..

                    • ce a castigat rafale ?

                      castigate : egipt, qatar , india (india cu suspiciuni de mita, in presa indiana si acum mai e scandal cu tema asta https://en.wikipedia.org/wiki/Rafale_deal_controversy )

                      failed bids : belgia, brazilia, canada, kuveit, libia, singapore, coreea de sud, malaesia, spania, elvetia

                      common sense ar trebui sa iti spuna ceva despre rafale in toate astea. e un avion bun dar nu mai delira ca e covorul lui aladin.
                      la cum te stiu pe tine o sa fi un fel de lucescu si cumva arbitrii vor fi de vina, sa curga cu scuze.

                      2
                    • @robi
                      Tarile europene care iau F-35 (si nu-si permit si bimotoare, precum cele din grupul Typhoon, sa zicem) sunt…”bazar”, omule! Pentru ca…nu-si permit bazarul.
                      Diferenta dintre F-35 si Rafale nu este numai stealth si politica ci si faptul ca cele doua aeronave sunt mono-motor si bi-motor.

                      In acest moment Franta este alaturi de Rusia si SUA printre singurele tari care vand fightere bimotoare „conceptie proprie”. (nu includ trainerele-transonice precum M-346, de exemplu, desi este rezultatul unei colaborari).
                      Franta, cu o populatie de 5 ori mai mica decat SUA (si de 4 ori mai mica decat cele 4 din „concernul” Typhoon – Germania, UK, Italia si Spania) reuseste, repet, singura , sa aibe un astfel de avion de vanatoare. Cate tari isi pot permite sa cumpere si sa utilizeze bimotoare moderne?
                      Daca nu tii cont de Rusia, Rafale e cel mai reusit avion de vanatoare din istoria Europei. Poti sa aduci Typhoon in discutie pe palierul air-superiority, nici o problema, dar calitatile omnirol/multirol ale lui Rafale sunt clare.

                      Cat despre multlaudatul covor lui Aladdin, vezi ca ala e F-35.
                      Idem si pentru acuzatii de coruptie, F-35 a avut astfel de probleme ca si Rafale.

                      2
                    • @razvan asta n-are deloc sens. nu se batea mircea cu caramida in piept ca f35 e prea scump si rafale e ala mai ieftin???

                      mircea sustine inversul a ce spui tu de ani de zile

                • Mircea este un Yilmaz francez.

                  4
            • wrong again
              https://media.defense.gov/2016/Jul/22/2001580495/780/780/0/160720-F-VB174-106.JPG

              f35 cara 4 intern + piloni externi daca vrea. isi poate alege intre stealth si aerodinamic sau incarcatura mare pe cand rafale nu are optiunea asta

              1
              • Rafale are întodeauna posibilitatea „active cancellation” datà de SPECTRA sau zborul automat la foarte joasà înàltime cu sau fàrà încàrcàturà mare. F-35 nu mai este „stealth” cu încàrcàturà exterioarà.

                „wrong again” spune cel cu postcombustia în supercroazierà 🙂

                5
                • zborul foarte jos raza de actiune mica, nu vede nimic in jur. f35 zboara sus si sti de ce ? yep stealth

                  rafale nu e stealth nici gol nici plin nici cu spectra.
                  o tot dai si p’aia ca are rachetele din capatul aripii integrate in senzorii avionului mare branza are 2 senzori mititei in plus care vad la ce distanta ?

                  operatorul de f35 poate sa trimita inainte cateva in recunoastere si indentificare tinte si apoi sa le ghideze pe celelalte din spate inarmate cu rachete de croaziera. rafale poate asta ? nope.

                  rafale poate doar misiuni clasice. f35 poate sa obtina suprematia aeriana. in odata tu te tot legi de cifre pe hartie dar mereu omiti cumva contextul. f35 poate sa mearga unde rafale nu poate.
                  a da stai ca zboara jos….cauta pe net sa vezi cate sam-uri au rusii pentru astfel de situatii.
                  operatorul de rafale are nevoie si de drone sau de alte aparate de recunoaste si uite cum creste costul lui rafale in lumea reala dar hai sa comparam cifre pe hartie ca in clasa 5…..evident tu ai cifre secrete sa nu uit de asta.

  4. MADL nu MLAD.
    Sistem performant de comunicatie, unidirectional, ce-i permite lui F-35 sa transmita date fara a fi detectat de adversari.

    1
  5. Lucrurile astea s-au intamplat, prima oara, in 2016.
    „By linking SM-6 with airborne sensors on the F-35 or other aircraft through NIFC-CA, we help to dominate the combat environment and defeat the threat.”
    https://www.raytheon.com/news/feature/sm-6_first_of_a_kind
    La acea vreme IBCS nu exista, dar acum lucrurile au evoluat.
    Ne putem imagina un F-35 stand deasupra Sevastopolului si dirijand rachetele de croaziera catre marafeturile rusesti …
    Dar stim cu totii: ‘can’t turn, can’t climb, can’t run’ de la Bill Sweetman citire.
    Deci, relax 🙂

    2
  6. Exista posibilitatea ca pe viitor sa apara niste noi versiuni de EW/AWACS/AEW/ISR pe platforma F-35 sau senzorii actuali ar fi suficienti ?

    Nu de alta dar un avion invizibil care sa faca isr/ew/aewc/etc. ti-ar aduce suprematie aeriana nesimtita rau….Si poti folosi niste harburi de avioane pt atac pt ca nu ar mai fi vizibile din cauza EW-ului…

  7. Vad cum multi cred ca F35 va fi un panaceu al aviatiei militare. Datele disponibile despre capabilitati actuale vs cele preconizate sunt disponibile si in media de specialitate, asa ca nu inteleg de unde atat indarjire si subiectivism
    Exista informatii furnizate de producator (care are interesul sa vanda avioanele), datele din rapoartele anuale (care sunt obiective insa sunt laconice), si date furnizate de neutrii: think tank-uri (care daca nu sunt obiectivi si corecti in evaluarile lor isi pierd credibilitatea)
    Doua din aceste thin tank-uri care au scris despre F35 sunt RAND si AirPowerAustralia
    Un sumar al ideilor celor de la RAND il gasiti in acest articol (ca sa accesati prezentarea si/sau rapoartele acestea trebuiesc solicitate in mod formal de la RAND ): https://medium.com/war-is-boring/fd-how-the-u-s-and-its-allies-got-stuck-with-the-worlds-worst-new-warplane-5c95d45f86a5
    Iar concluziile celor de AirPowerAustralia le gasiti aici: https://www.ausairpower.net/jsf.html
    Si nu in ultimul rand: F35 e gandit ca parte a unui sistem integrat de arme asa cum e clar specificat in articol. Daca exista “verigi” lipsa din acest sistem, F35 nu poate fi exploatat la intreg potentialul sau. Romania nu detine inca multe din aceste verigi.

    2
    • Nu facusera acelasi lucru niste nemti anul trecut ? Stiau pe unde o sa zboara un F-35 (venisera la un show aviatic) la plecare/intoarcere si mi se pare ca tot asa prin triangulare au reusit (cica) sa-l urmareasca…

      Doar nu credeati ca avioanele astea o sa fie „invizibile” la nesfarsit, nu ?

      1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *