Franta si Marea Britanie lanseaza un proiect de rachete de ultima generatie impreuna cu MBDA

Marea Britanie si Franta au semnat un acord pentru a lansa o faza de concept  comun al  programului de rachete de croaziere anti-nava FC-ASW(Future Cruise/Anti Ship Weapon), impreuna cu MBDA. Acordul a fost semnat de Laurent Collet-Billon, director general pentru armament (DGA Franta) si Harriet Baldwin, Ministrul britanic pentru achizitii in aparare.

Cu o durata de trei ani, scopul fazei de concept este de a seta cadrul de lucru si de informare pentru decidentii Frantei si Marii Britanii in ceea ce priveste cererile pentru faza de evaluare si demonstratie a rachetelor de croaziera si anti-nava de ultima generatie, cu o capabilitate operationala planificata a fi realizata pana la sfarsitul deceniului urmator.

Cu o valoare de 100 milioane de Euro, faza de concept a FC/ASW va fi impartita intre cele doua natiuni atat in termeni de cantitate cat si de calitate. Sistemele mature si tehnologiile MBDA vor creste rezistenta, gama si efectivitatea rachetelor anti-nava lansate atat de pe platforme de lupta aeriene cat si navale. DGA Franta va avea rolul de autoritate contractanta pentru faza de concept impreuna cu MBDA.

Fondat in mod egal de Franta si Marea Britanue, programul FC/ASW este un produs al relatiilor de aparare foarte apropiate Franco-Britanice rezultate in urma colaborarii din cadrul tratatelor Lancaster House. Faza de concept FC/ASW este ultimul pas al unei colaborari de success intre cele doua tari in domeniul tehnologiilor pentru rachete prin MBDA. Acest efort comun a permis celor doua tari sa dezvolte o gama de sisteme de rachete de prima clasa la nivel global, precum Storm Shadow/SCALP, Meteor, Aster si Sea Venom/ANL, prin rationalizarea si dezvoltarea productiei rachetelor in cadrul unei singur companii “MBDA” si prin armonizarea eforturilor de cercetare si tehnologie ale ambelor tari pentru intregul domeniu al rachetelor prin programul MCM-ITP  (Componente si Materiale pentru rachete –  Parteneriat pentru Inovatie si Tehnologie).

Harriett Baldwin a spus: “Relatia noastra cu Franta este puternica si de lunga durata. Avem o lunga istorie de cooperare in domeniul apararii si securitatii cu aliatul nostru European. Asa cum a demonstrat prin cel mai mare buget European in domeniul apararii, Marea Britanie este dedicata securitatii europene si vom continua colaborarea in domeniul programelor europene comune de aparare. Acordul de astazi inseamna crearea a 80 de locuri de munca in Marea Britanie”.

Laurent Collet-Billon a spus: “Lansam astazi o faza majora a colaborarii noastre bilaterale, planificand impreuna o generatie de rachete, succesoarea Exocet, Harpoon, SCALP si Storm Shadow. Scopul programului FC/ASW (viitoarea arma anti-nava si de croaziera) este de a avea pana in 2030 o noua generatie de rachete. Aceasta capabilitate viitoare este atat strategica si industriala cat si operationala. Acest nou program este coloana vertebrala al initiativei “Un singur sistem de arme complexe””.

Antoine Bouvier, CEO al MBDA a declarat: “Acest acord securizeaza autonomia strategica a Frantei si Marii Britanii in ceea ce priveste capabilitatile viitioare de lovire in adancime. Dupa ratificarea de anul trecut al acordului Anglo-Francez autorizand functionarea unui singur centru de excelenta MBDA, proiectul FC/ASW intoarce urmatoarea pagina a strategiei europene a MBDA. Pin aceasta strategie scopul nostru este de a lucra in parteneriate stranse cu clientii nostri din tarile de origine pentru a satisface nevoile lor, rationalizand totodata procesele noastre industriale in afara granitelor. Doar aceasta forma de cooperare va permite industriei de aparare Europene sa continue sa livreze produse exceptionale si sa sustina pe termen lung masa critica care va permite Europei accesul independent la tehnologii cheie suverane”.

Dave Armstrong, Managing Director al MBDA Marea Britanie si directorul de vanzari si dezvoltare al Grupului a adaugat: “FC/ASW reprezinta viitorul capabilitatilor de lovire in adancime din Europa. Programul este de o importanta strategica pentru MBDA, care va coordona o echipa care va reuni campioni ai industriei din ambele tari, asigurand un loc de frunte in viitor pentru Marea Britanie si Franta in domeniul tehnologiilor de rachete de ultima generatie”.

Sursa: MBDA

Perseus

Noua racheta multirol FCASW ar putea avea la baza conceptul CVS 401Perseus, prezentat de  MBDA in 2011.

FCASW este o rachetacare va putea fi folosita atat pentru lupta nava-nava cat si ca racheta de croaziera, lansabila cu ajutorul MK 41 si A 70 Sylver franceze, de pe submarine, nave de suprafata si poate chiar din aer.

FCASW va inlocui in arsenalele celor doua tari atat rachetele anti nava Exocet/ Harpoon cat si rachetele de croaziera Scalp. Urgenta maxima ar fi la britanici care din 2018 raman practic fara rachete antinava, Harpoonul Block 1C urmand sa fie retrasa.

Daca totul merge bine intrarea in serviciu a noii rachete multirol ar trebui sa se produca in 2030.

Deocamdata nu se stie cat din conceptul Perseus va fi intrgrat in noua FCASW, asadar putem doar sa speculam, dar Perseus este o racheta macar deosebita, daca nu chiar unica in felul ei.

Astfel racheta va fi supersonica (de croaziera si antinava), va avea doua modalitati defierite de abordare a tintelor in functie de tipul acestora si, in premiera abosluta pentru o racheta, va folosi submunitie. Practic racheta-mama, va avea o cala de unde va putea lansa inca doua rachete mai mici impreuna cu care va ataca o nava de lupta din directii diferite (sau tinte diferite), sau dimpotriva submunitia va fi pastrata la bord amplificand astfel lovitura intr-un singur punct de impact.

Persesus va dispune de un motor de tip ramjet, o viteza maxima de Mach 3, raza 300km, va fi stealth si va dispune de un sistem integrat de senzori tipici atat rachetelor de croaziera cat si celor anti-nava.

La o lungime de 5 metri, racheta cantareste 800kg, cu o incarcatura de lupta principala de 200kg, plus cele doua rachete a cate 40-50 kg fiecare.

In sine proiectul Perseus este deosebit, pe hartie cel putin, ramane de vazut ce anume se va regasi in programul FCASW.

GeorgeGMT

26 de comentarii:

  1. Deci astia au dat numai pentru faza concept 100 milioane de euro ! 🙂

    • Si, cred eu, vor mai da, pt ca asa se fac lucrurile serioase nu cum face la noi MApNul. Spania a pus jos cam 90 de milioane de euro pentru R&D in cazul unui nou TAB…

      • Pai da. Trebuiesc dati banii astia ca trebuie creat un intreg context acolo. Cerinte, specialisti, research…. noi facilitati tehnologice poate. Toate astea costa si cum aia nu lucreaza pe 3 lei….. suma nu mai pare asa de mare. Nici nu vreau sa ma mai gandesc la noi…

  2. Ca si in cazul verisorilor ei de la est, ma intreb cit de mult va zbura la Mach 3. Probabil ultima suta de metri.

  3. Sa avem pardon rusii au deja tehnologia warp… 😀

  4. Nu stiu ce sa zic.
    Si 3 Mach, si 300km, si 200kg incarcatura principala, si cala pentru 2 submunitii de 40-50kg.
    Toate in 5m lungime si 800 kg masa totala …….

    • Mai vedem cum o sa arate, daca o sa arate cumva. Deocamdata o lalaie si merg pe importuri la cheie.

      • „Întrebat care sunt companiile interesate, ministrul Economiei a confirmat, precizându-i-se numele de a două companii, Rheinmetall şi General Dynamics, că acestea se află printre firmele interesate. ”
        Sper sa joace la 2 capete ptr a obtine conditii cat mai avantajoase pentru noi.

    • „Primele transportoare blindate de trupe TBT 8×8 destinate dotării Forţelor Terestre ar urma să vină în ţară anul viitor, urmând să se identifice modalitatea prin care vor fi integrate în industria naţională, a declarat ministrul Apărării, Gabriel Leş. ”

      Pai asta inseamna ca nu mai poate fi dezvoltare TBT ci un produs gata dezvoltat si omologat…. prima data vine primul lot si mai vedem pe urma ce si cum integram in industria nationala.

    • Interesant, sa inteleg ca se vrea dezvoltarea unui TBT ori impreuna cu General Dynamics ori cu Rheinmetal. Inclin sa cred ca va fi General Dynamics din moment ce Piranha este deja parte din arsenalul Romaniei.

    • Tradare. Au carcasa testata, ce mai vor?. Este pur si simplu tradare daca importa.

  5. Nu , TBT AGILIS se va realiza cu Rheinmetal .
    Probabil că vor trebui să mai lase din preț … România e săracă .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *