Grecia – din nou – interesata de FREMM

Mai ales in lumina noii politici a Ankarei si a diferendelor istorice pe care grecii si turcii le au cu privire la destule insule apropiate de coasta Turciei.

Cum un oficial turc a declarat ca Turcia va discuta problema anumitor insule chiar cu arma in mana, grecii – din toata austeritatea lor – si-or fi zis probabil ca ceva trebuie sa faca, mai ales ca daca pe zona aviatiei militare stau macar decent, pe mare turcii s-au tot intarit in ultimii ani.

O comparatie intre cele doua marine militare avantajeaza in mod clar Turcia.

Asadar si prin urmare ministrul elen al apararii a discutat cu presedintele Frantei si ambii au cazut de acord ca Atena ar trebui sa comande macar doua fregate FREMM sau, daca fregatele s-ar dovedi prea scumpe, macar doua corvete Gowind, desi nu prea vad cu ce ar ajuta doua corvete in locul celor doua fregate, pe motiv de capabilitati destul de foarte diferite, ca sa spunem asa.

Parafrazand o mai veche zicala romaneasca cu suta si leul, unde merge Gowindul, merge si FREMMul, viceversa insa nu-i chiar asa de adevarata.

Si pana la urma ce ne pasa noua de ce fac „palicari” cu vecinii lor turci?! Ne pasa destul de putin, in caz de probleme cu ivanii nu ne putem baza nici pe unii nici pe altii, ce mi-a sarit mie in ochi este insa pretul vehiculat pentru FREMM, adica o suma care oscileaza undeva intre 500 si 600 milioane de euro! Apai curata binefacere, de sa-ti dea galicii nostri aliati si-o lumanare sa spui, ca tot crestinul la pomana, traditionalul „bogdaproste”.

Doar ca lucrurile sunt bineinteles ceva mai nuantate, astfel pretul se refera la fregata goala pusca, maximum cu VLS incluse in pret, dar si ele tot goale. La banii anuntati, daca pana la urma pretul nu va creste totusi, mai trebuie adaugate rachetele, elicopterul, munitiile de toate felurile, pregatirea echipajului si probabil ca si o parte din senzorii mai rasariti, senzori de care in mod clar cam ai nevoie.

Pe de alta parte este adevarat ca acum nu poate fi anuntat un pret serios pana cand grecii nu se hotaresc asupra arhitecturii noilor nave, ce armament, ce radare, sonare, rachete vor, insa pentru cei care s-au entuziasmat asupra pretului trebuie amintit ca o fregata de 6000 de tone, cu capabilitatile FREMM – probabil una dintre cele mai moderne si serioase fregate europene –  preturile pentru o nava gata de actiune la capacitate maxima sunt mult mai mari.

Ca sa facem o comparatie, Italia si-a comandat ultimele doua fregate din aceeasi clasa contra sumei de 764 milioane de euro ( nave „chele”), insa Egiptul a platit nu mai putin de 900 de milioane de euro pe o FREMM dotata cu tot ce-i trebuie.

Si ca ultima informatie, Grecia avea de gand inca din 2011 sa cumpere fregate din Franta, era vorba atunci de 2-4 bucati, iar pretul per bucata ceva mai mic de doar 300 milioane de euro bucata. Intre timp Atena s-a prabusit financiar, a intrat sub supraveghere si intentia nu s-a materializat, ramane de vazut daca acum grecii au mai mult noroc pentru ca. la cat s-a umflat tarata-n Erdogan. chiar ar avea nevoie de o nava multirol bine dotata. Interesant totusi cum in 6 ani pretul kilogramului de FREMM s-a cam dublat…

Ce trebuie noi sa intelegem, ne referim aici si la prognozata achizitie a celor patru corvete, este faptul ca navele vor fi dotate nu in functie de dorinta producatorului (si a subcontractorilor sai) ci de banii pe care Romania ii va pune la bataie. Daca avem bani putem sa cerem si SM 2, daca avem mai putini ne vom multumi cu ceea ce putem cumpara. Acum, ca SM 2 n-ar incapea oricum pe Type 22 n-ar trebui sa fie o asa mare problema (daca avem bani si vointa), cum spunea cineva pe blog, o barja remorcata de fregata ar rezolva probabil necazul 🙂 …

Cum ar veni cumperi de cati bani ai…

In alta ordine de idei, Mihai Fifor a mai clarificat putin necunoscuta modernizarii celor doua fregate Type 22, declarand ca modernizarea acestora face parte din offsetul aferent achizitiei celor patru corvete, sau ca macar o parte a modernizarii are a face cu offsetul, astfel ca nici aici nu trebuie sa avem pretentii absurde.

Mihai Fifor: „Proiectul-cheie este, fără îndoială, înzestrarea cu corvetele multifuncționale, pentru că așa vom debloca, prin offset-ul aferent achiziției corvetelor, și programul de modernizare a celor două fregate și, în același timp, vom crea condițiile startării achizițiilor pentru sistemul de instalații mobile de lansare de rachete antinavă – care va folosi același tip de rachete ca cele ce vor înzestra corvetele. Depinde, așadar, doar de noi să demarăm cât mai repede aceste trei programe care vor aduce, în primul rând, relevanţă forţelor navale în sistemul de apărare a litoralului naţional, dar şi în viitoarele misiuni ale Alianţei Nord-Atlantice.”

Ce poate insemna acest offset?! Pai ar putea insemna ca noi contractam patru corvete contra sumei de 1,6 miliarde de euro, iar fericitul castigator isi ia angajamentul sa faca offset prin modernizarea celor doua fregate. Chestia asta s-a mai facut, daca nu ma insel eu, cand cu achizitia avioanelor C 27J Spartan, cand Alenia ne-a livrat si un simulator de zbor pentru aparate, sub forma de offset.

Intr-un fel ne cam furam caciula singuri pentru ca „fericitul castigator” nu va face nimic altceva decat sa imparta cei 1,6 miliarde de euro intre cele patru corvete si cele doua fregate, adica… tot un drac. Mascam de fapt modernizarea fregatelor in contractul de achizitie al corvetelor, or asta nu-i offset, pur si simplu le dam o anumita suma si le cerem o anumita cantitate de bunuri si servicii, adevarat, in ambalaje diferite.

Dar una peste alta, sa le vedem contractate si livrate marinei.

Sigma 10514 vs Gowind? RBS 15 Mk 3 vs Exocet Mk 3? Pentru ca altceva nu-mi vine in minte, nu vad ce alte optiuni am avea. Si nici din vastele discutii de pe site – cu ocazia altor articole – nu s-a materializat o alta optiune serioasa.

GeorgeGMT

71 de comentarii:

  1. in situatia in care suntem orice e mai bun decat ce avem dar asta nu inseamna ca trebuie sa castrezi o capabilitate pe care oricum nu o comanzi in fiecare an de dragul unor calcule matematice prost intelese.
    mapn-ul nu trebuie sa accepte jumatati de masura ,sa le puna guvernantilor pe masa puterea navala ruseasca de la marea neagra ca reper.
    la marina nu avem nevoie de spoiala ci de capabilitati reale.

  2. Nu cred că avem oameni în armata română care să convingă politicul că dotarea trebuie făcut într-un mod inteligent și nici politicieni care sa conștientizeze cu adevărat înspre ce se îndreaptă omenirea.

    Drept urmare eu cred ca americanii ar trebuie sa ne doteze așa cum au făcut cu evreii………..doua Arleigh Burke si o Ticonderoga!

  3. Știu că-i irealizabil…..dar așa mi-aș dori!

  4. Parca nu erea vorba sa cumpere 2 distrugatoare de (ocazie) de la americanii? PS.la turci cum se descurca la Afrin .grecii au totusi o sansa in caz de conflict cu Turcia la sol.

  5. Mie imi place Gowind. Dar este scumpa in draci. Cred ca o sa ramana Sigma la pachet cu Shengen si un MCV „intarit”. Francia o s-o inarmeze si toata lumea va fi multumita….

  6. Ma gandesc la o chestie. Daca modernizarea fregatelor intra la offset, sau macar o parte a modernizarii, daca alocam si ceva bani in plus poate fregatele vor iesi dotate destul de bine.
    Adica la un moment dat se vorbea de o suma parca in jurul a 200 milioane lei pentru fregate, si toti eram de acord ca e putin pentru o inarmare serioasa a lor. Dar acum, ca vor sa le modernizeze prin offset, daca ar putea sa pluseze si cu suma aia de 200 milioane, poate iese ceva.

  7. Austeritatea greceasca nu a incluc niciodata fondurile pt armata. Daca va mai aduceti aminte ce s-a scandalizat europenii ca in timp ce se certau cu grecii pt pachetele de sprijin financiar, aceasi greci negociau de zor cu nemtii pt 2 submarine germane care costau mult 🙂
    Au bani grecii pt FREMM, daca se decid ca le trebuie neaparata o sa le ia

  8. De unde vor avea grecii banii necesari pentru aceste achizitii?Nu erau mai ok niste submarine de ultima generatie sau cateva escadrile de aviatie de ultima generatie decat cateva nave de suprafata cu care marina militara greaca oricum nu se poate impune in fata turcilor?Cand detii suprematia aeriana controlezi si spatiul terestru sau maritim.

    • Achizitionarea unor baterii mobile de rachete sol nava, dispuse in puncte strategice, poate ca ar fi mai eficiente pentru greci decat 2-3 fregate.

      • Tre’ sa vezi cata insularaie e la greci ca sa realizezi ca ai nevoie de nave nu de baterii de coasta.

        • Foarte multe insule (dintre cele in discutie) sunt situate foarte aproape de tarmul Turciei …Cred ca achizitia de nave se face mai mult pentru descurajare … Este clar ca in caz de conflict in zona (punctual) turcii vor avea suprematie aeriana… vor acoperi insulele atat cu anti-aeriana cat si cu artilerie de pe tarm. Banuiesc ca se doreste evitarea unui episod gen Cipru’74

        • Cu aviatia militara poti sa acoperi mult mai rapid si eficient zonele aflate in pericol , chiar daca se intind pe mii de mile marine, decat cu doua fregate.In plus cu un avion poti teoretic sa distrugi o nava iar efectul pierderii unui avion este mult mai mic, din toate punctele de vedere fata de scufundarea unei fregate de ultima generatie, cu tot echipajul aflat la bord.Una este sa pierzi un F16V si alta o fregata de ultima generatie.Grecii nu isi vor permite financiar sa detina suprematia navala in fata turcilor.

          • M-am referit strict la afirmatia privind bateriile de coasta. 🙂
            Chiar si asa, sa mentii avioane in preajma unei insule 24/24 e foarte greu dpdv logistic vorbind.
            Vad ca lumea isi imagineaza o nava ca fiind a sitting duck in the water. Nu e chiar asa. Avioanele pot fi doborate de nave asa cum s-a mai tot intamplat in istorie.
            O nava in schimb este o baterie MOBILA de rachete AN si AA, dar si de artilerie, care poate sa stea la ancora si zile/saptamani intregi intr-o zona asigurand debarcarea unor trupe sau asigurand protectia unei insule impotriva unor trupe care vor sa debarce. Iar in caz de necaz mare poate primi punctual sprijin de la aviatia proprie.
            La cum merge Turcia nu m-ar mira sa se alature Greciei curand in materie de necazuri financiare.

            • Nu trebuie sa tii avionul in mod special langa o insula anume ci in raza sa de actiune.Avionul are capacitatea sa opereze pe o distanta de cateva mii de kilometri.Avionul poate fi doborat de AA de pe nave insa si avionul poate distruge o nava cu rachetele sale aer nava.In cazul grecilor, as merge pe aviatia militara +submarine de ultima generatie care actioneaza silentios ca un sarpe care sta ascuns in iarba mare si te ataca atunci cand nu te astepti.

    • am raspuns fix deasurpa comentariului tau. Din bugetul militara mare care nu a fost vreodata afectat de austeritate. Au o aviatie moderna si opereaza multe multe F16. Mai modern de atat e doar F35.
      La cat insule au ei navele sunt esentiale, la fel de importante ca avioanele.
      Vor si submarine, vor lua de la nemti cum se mai linistesc treburile

  9. Asta este offset dambovitean sau teleormanean. Nu e offset adevarat. Nu ne aduce nimic.
    Daca la Patriot sunt adeptul achizitiei (mult mai ieftine) fara offset, aici este rost de tehnologie si know how. Macar pe parte de integrare de sisteme, unde cu ceva training am avea creiere care sa performeze.
    Sa nu mai zic ca partea de armament ar trebui negociata la pachet cu MBDA: Shorad, Vshorad, baterii de coasta, fregate, corvete. Off set-ul ar putea merge in investitii la Emec, Aerostar, Romaero. Faci o asociere cu MBDA si Thales ca sa integrezi CMS-ul, armamentul, senzorii, radarele. Te gandesti un pic la viitor (dupa 2025) cand va mai trebui sa mai achizitionezi o corveta doua, niste dragoare……
    Navele oricum sunt facute in Romania, ca aici e mai ieftin.

  10. Maxima mea enervare cu europenii e ca nu prea fac public pretul armamentului, cam cum fac americanii de exemplu…
    O optiune pentru noi este cum zicea Niko: navele pregatite inclusiv pentru chestii mai serioase dar pe care nu le cumperi toate odata. Exemplu: un CMS cu arhitectura deschisa si senzorii necesari operarii atat a ESSM/Aster 15 cat si a, sa zicem, VL Mica/Sea Ram. Nu le cumperi pe toate de la inceput, gen la inceput iei VL Mica/Sea Ram si, cand iti mai revii cu banii, iei si Aster 15/ESSM.
    La fel la corvete, iti iei (exemplu) un VLS Sylver care sa poata trage atat Mica cat si Aster. Gowind de exemplu poate veni si cu Aster, depinde de banii clientului. Acelasi Gowind va folosi ESSM la nu mai stiu care tara araba…

  11. Salutare!

    Si de unde se intelege din postarea mea Moldovane ca afirm sa ne dea degeaba….eu m-am referit doar la faptul ca avem sanse mari sa dotam corvetele astfel incat sa iasa un ghiveci de tot rasul pentru rusi si altii , nu-i oare mai bine sa mergem pe linia F-16, tehnologie matura si dovedita-n lupta fara compromisuri!

    Americanii ne pot vinde asa ceva intarindu-si astfel prezenta in zona , in turci si in greci s-ar putea sa nu aiba prea mare baza.

    • Eu sunt sigur ca relatiile greco-americane se vor incalzi spectaculos la initiativa grecilor, care vor uita de prietenia cu rusii si vor incerca sa intre cat mai mult in gratiile americanilor pe masura ce relatiile USA-Turcia se racesc.
      Asta inseamna si mai multe achizitii militare si o cooperare sporita
      Ar fi extrem de prosti sa nu speculeze momentul

    • Serghey, daca vrei sa raspunzi la comentariul cuiva e mult mai util sa apesi pe butonul „reply” atasat comentariului respectiv. AStfel raspunsul tau va apare chiar sub comentariul respectiv, urmarirea discutiei fiind astfel mai facila.

      Legat de „Tico” si AB, s-a mai discutat de multe ori: in Marea Neagra, o mare cu suprafata relativ redusa, si controlata de rusi prin „portavionul” Crimeea, plus cele 6 submarine moderne si un numar semnificativ de nave de suprafata cu capacitate de lovire la distante mari achizitionarea unor astfel de nave nu e neaparat cea mai buna investitie. Pentru noi ar fi mult mai utile mult discutatele corvete (poate in numar mai mare), fregate moderne, cateva submarine, sisteme de rachete cu lansare de la sol, mai multe avioane (atat de vanatoare cat si pentru patrulare marina) si lista poate continua.
      Presupunand ca am lua ce zici tu, chiar la „promotie”, verifica numarul de rachete e care le poate duce un AB sau un Tico, sau costul de operare al unor astfel de nave. Daca mai pui la socoteala si faptul ca periodic navele mai trebuie trase si la chei pentru diferite operatiuni de intretinere (si sa luam cazul fericit in care operatiile le faci aici, nu trimise inapoi peste Atlantic) cred ca devine evident de ce astfel de nave nu sunt alegerea buna.

      • Avioanele de patrulare maritima sunt utile pe timp de pace, dar pe timp de razboi vor avea viata foarte scurta. Pot fi date destul de usor jos de S-400 direct din Crimea imediat ce ajung in raza de actiune, ceea ce lasa o buna parte din apele noastre litorale neaparate

  12. Stimati domni, imi cer scuze pentru offtopic. Imi permit sa va cer ajutorul pentru o chestiune de care m-am lovit si care pe mine, ca un necunoscator in materie, ma depaseste evident.

    Stie cineva cine sunt producatorii mai mari si cunoscuti de munitie de calibru 9 mm de marcare (inteleg ca e vorba de munitie de antrenament), munitie care sa fie compatibila cu armele Glock 17T si 19T?
    Dar producatorii de munitie 5,56 mm de marcare, de tip 1, compatibile cu armele H&K si cu armele G36 cu kit de conversie?
    Si ultima: Care e diferenta intre munitia de 5,56 mm de marcare de tip 1 fata de ceea de tip 2?
    Imi cer scuze inca o data pentru offtopic. De asemenea, voi intelege perfect daca imi va fi sters comentariul. Mentionez ca nu am scris la „permiteti sa raportez” deoarece am crezut ca se uita lumea mai putin pe acolo…
    Va multumesc anticipat pentru ajutor!!!

    • @Marius
      Stiu ca sunt doua tipuri (cel putin, eu de doua stiu) de munitie de marcare, una cu glont de ceara (care se intinde si se lipeste unde a lovit, si e mai usor de curatat dupa, posibil sa aiba si caracteristici superioare) si una cu glont cu vopsea, asemanator cumva cu paintballu. Nu sunt sigur care e diferenta intre tipurile 1 si 2 de care zici tu, ori daca tipurile alea se refera la modelul de munitie de care ziceam eu (foarte posibil) si care dintre ele e tipul 1 si care tipul 2.

      Insa din cate stiu producatorii nu vand persoanelor sau firmelor private (poligoanelor private de ex), doar institutiilor (armate, politie etc) ori cel mult unora autorizati de catre statele respective (depinde cred de legislatia din fiecare tara). Deci daca nu te incadrezi acolo nu o sa poti cumpara asa ceva

  13. Stiti ce ar fi amuzant? Sa ne luam Sigme….si sa punem Styx pe ele, ca le avem deja :)) .

  14. Noi nu avem insule de aparat și nu avem ….decât niște porturi în faliment care lucrează la 10% din ce era înainte de 1989.Așa ca lăsați vrajeala cu fregatele:România e în faliment și domnii generali dacă vor sa se joace de-a războiul sa se duca dracu la Balamuc! Vin rușii și ne bombardează? Ce sa ocupe?o tara în faliment? Ce dracu sa bombardeze sau sa ocupe?Mai bine sa vina rușii! !!!Poare va dau aia niște locuri de munca decât sa spălați moșiei și babele la fund în Italia!

    • Situația economică a rusiei nu este chiar atât de roză. Pe cap de locuitor cifrele sunt asemănătoare și noi nu avem resursele lor.

  15. Puțin nu taie pensiile la foștii ofițeri. Rușii au mai multa onoare decât voi .

    • Bre, lasa operatiunea „false flag” in pace, nu mai pretinde ca esti postac, nimeni nu e atat de idiot sa spuna ce ai afirmat tu in cele doua comentarii.

    • „voi” Da’ tu ce natie esti, zglobiule?

    • aoleu, cumetre… nici nu stiu ce sa dezbat intr-o fraza cu atatea semnale de tampenie cronica in 2 predicate. „Greutatea afirmatiei” matale sau concluzia ?
      1. „Putin nu taie pensiile la fostii ofiteri” – adica fata de Iohannis care le taie, sau cum?
      2. „Rusii au mai multa onoare decat voi” – care „voi” bre ? ma cunosti pe mine sau pe altii de aici si stii despre onoarea noastra?
      3. care-i legatura intre marimea pensiei si onoare? Onoarea e onoare doar cu pensii netaiate sau cum? sau ai vrut sa para doua afirmatii separate dar, din graba, le-ai scris una dupa alta?
      ia lumineaza-ne

      • Nu merita un raspuns individul dar „onoarea” Rusiei?! Care onoarea, aia prin care in WW2 au fost impuscati in ceafa un milion de militari de NKVD ca sa mearga la atac?! In Armata Romana n-a fost niciodata nveoie de asa ceva…
        Care onoarea, aia cu care generalii rusi aruncau soldati in fata mitralierelor pana cand ramaneau germanii/romanii fara munitie? Sau deminau terenul cu militari ca era mai ieftin si rapid?

        Bai nene daca nu cunosti sensul unui termen, onoare de exemplu, nu-l mai folosi ca te faci de ras.
        Militari romani au avut mereu onoare, cei rusi mai niciodata!

    • Comisaru' Moldovan

      @Zglobisky ți-ai luat rublele pe ziua de azi, du-te fericit la culcare și ne spui dacă îl visezi pe taica Putin eliberatorul.

  16. Grecii au o armata potenta… la cam 11 milioane de locuitori, opereaza vreo 120 de F16 C-D, mai au Miraje 2000 si F4, au 170 de Leo 2 intr-o versiune moderna construita la ei- A6, un numar similar de Leo 2 A4, 500 de Leo1, au o marina moderna, printre altele si 4 Type 214…
    Ce m-a socat la ei, am vazut multe pe sosele, au >8000 de G Klasse construite local!
    Macar din punctul de vedere al armatei se pare ca nu au fost loviti de criza economica.
    Se vor teme tot timpul de turci…

  17. Nu mai radaeti de bazaconiile lui Fifor, Romania chiar a construit submarine la Galati in anii 40, Marsuinul si Rechinul. Daca avem mult noroc poate gasim copii si ucenici care au lucrat in perioada aia pe santie inca in viata. nemtii cu siguranta ne vor ajuta cu ceva proiecte de U-Boot-uri.
    Putem sa o facem :p

  18. Mergem cu submarinu pe riul Videle:)) Astia din PSD fumeaza la greu iarba.

  19. „Intr-un fel ne cam furam caciula singuri… Mascam de fapt modernizarea fregatelor in contractul de achizitie al corvetelor…”

    Mi se pare ca e mai rau, pentru ca permitem castigatorului licitatiei sa „jongleze” cu dotarile pe ambele contracte pentru a se incadra intr-un pret mai mic (adica costuri mai mici pentru castigator plus potentiala spaga). Riscam ca in final sa luam tzeapa si la corvete si la echiparea batranelor fregate.

    Parerea mea a ca ar fi mai bine daca am renunta la cele 2 type22 si am lua in total 6 Sigma 10514, dar cu 36 de CAMM-M in loc de 12 VL-Mica, plus SeaRAM pe hangar. Ar costa mai mult, dar am avea 6 mini-fregate cu aparare AA decenta.

    • si crezi ca-ti va da americanul SeaRAM dupa ce ai contractat niscaiva miliarde cu un producator european ? Adica de la unu’ vrei doar frisca dar tortul il platesti la altu’ :)?

      Daca e vorba sa gandim pe termen lung si pe „mai bine”, parerea mea e ca ar trebui sa: renuntam la type 22, la marasesti, la tetaluri etc la toate gioarsele. In felul asta eliberezi un cartier intreg de mateloti si un lac de motorina si te apuci de treaba.
      3-4 Corvete si inca pe atatea nave mici purtatoare de rachete tip Hamina finlandeze cu ceva capacitati anti-sub si echipaj de doar 26 de oameni.
      Si ramane loc, bani si oameni de ceva sub-uri decente

      • @Vlad: americanii nu ne-ar „da” SeaRAM, dar de vandut nu ar fi probleme. Asa cum ne-ar vinde si VLS MK41 si ESSM daca am avea pe ce le pune.

        In ceea ce priveste restructurarea restului flotei, daca am avea 6 Sigma 10514 in configuratia pe care am propus-o mai sus, ne-ar mai trebui inca 6 nave de patrulare rapide (adica 40+ noduri; Sigma fiind cam lente la 28 noduri), dotate cu cate un tun de 35 si 76 mm, SeaRAM si rachete antinava. Ceva asemanator cu Tuo Chiang, daca s-ar putea cu hangar extensibil peste helipad.

        • Evident ca de vandut era vorba in intelesul mai uzualului „a da”. Asa ar fi frumos cum spui tu, desi cand vad ca o rachetuta d-aia costa 1M USD/buc… parca inghiti in sec
          6+6 imi pare un pic prea mult pt bugetul si lungimea litoralului nostru. Cum nici optiunea de NPR-uri cu helipad nu-mi suna chiar a patrulare „rapida” dar oricum e de dezbatut. Cu noile ambitii ale sultanului instabil, s-ar putea sa fie chiar putine…

  20. Ati vazut ca ne citeste Fifor?
    N-am propus noi ca MBDA-ul, daca vrea sa castige programul de corvete si fregate, sa ne bage in programul Scorpene?
    Na ca dom ministru a prins ideea.
    Rautaciosilor 😉

  21. Sunt de accord ca cele 2 fremm vor aduce un aport considerabil de forta dar nu sunt decat 2. Calitatea este foarte importanta dar la fel si cantitatea. Cele 2 fremm nu pot decat in 2 locuri iar Grecia are un numar urias de insule si insulite. As merge pe o forta mixta de corvete de gen Sigma si Skjold in numar mai mare si poate 2 sau 3 fremm. Este mai usor sa ascunzi o corveta Skjold intru-un golfulet uitat de lume si apoi sa iei prin surprindere un inamic. In privinta fremm varianta cu 16 vls este insuficienta. Trebuie minim 32 pentru un mix de rachete AA si ASh. Nu stiu daca fremm poate duce pe suprastructura sus canistre pentru rachete antinava, astfel se elibereaza vls-urile pentru rachete AA. Oare SCALP(Stormshadow) poate ataca si tinte navale sau doar terestre? Asa s-ar impusca 2 iepuri deodata.

  22. Poate a fost informat ca un submarin e construit ca un cazan de tuica. Mai mare.
    Indoita tabla pe valt , ceva sudura , niste tevi sa poata respira si gata submarinul.
    Sa moara de invidie rusii , nemtii, suedezii , francezii si italienii.
    Aia care nu au habar de tuica dar produc submarine. 🙂

    PS.
    Acelasi ministru a declarat ca nu a putut plati TVA la Patriot.
    Da cineva din minister a informat respectivul ca in USA NU EXISTA TVA ?
    Sales tax in USA e o taxa locala si se aplica doar consumatorului final ( retail).Ala care cumpara marfa de pe raftul magazinului.
    Salex tax NU se aplica exporturilor americane. Civile sau militare , fara diferenta.

    • Nu cred ca e imposibil de construit un submarin la noi. De fapt e gresit spus construit, ca e mai mult de asamblat, mai ales pe partea de electronica. Avem sudori buni, vedeti santierele navale ale olandezilor, si ingineri de productie bunicei. E adevarat ca e posibil sa avem nevoie de anumite utilaje si trainuit niste ingineri sa lucreze cu niste tehnologii mai sensibile, de prelucrare a metalului.
      Nu putem concepe un submarin la noi, ca acolo ai nevoie de niste oameni cu experienta, care nu poate fi acumulata peste noapte.
      Dar sa avem un proiect, pe care sa-l punem in aplicare, ar fi posibil.

    • Nu se refera la plata TVA in SUA, ci in Romania. Pentru orice bun importat se plateste TVA la organul vamal si se pare ca Patriot-ul nu este exceptat de la asta. TVA-ul la import se plateste la livrarea marfurilor in tara.

  23. Stie cineva daca mai construieste cineva azi, Submarine pitice? prin Europa?

    Odata facea Iugoslavia cu institutul de la Zagreb sau Split… (actualmente Croatia).
    Oare croatii mai au acel institut de proiectare?

  24. Se pare ca francezii au bagat si Belh@rra in discutii/negocieri pe langa FREMM si Gowind:

    https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2018/january-2018-navy-naval-defense-news/5872-hellenic-navy-briefed-on-naval-group-s-belharra-frigate.html

    Finantarea pare sa nu fie o problema deoarece Franta datoreaza Greciei castigurile realizate pe bondurile grecesti achizitionate in periada precedentei crize, castiguri care ar fi trebuit sa le returneze conform promisiunii facute.

  25. Asta… Fodor, crede că Romanica lui Dragnea este Iugoslavia lui Iosip Tito!

    Ei nu sunt in stare sa cumpere niste prăpăditi de acumulatori pentru Delfinul… Dar fac submarine! Asta. Fost „gluma săptămânii”!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *