HEMUS 2020

VBCI dotat cu turela John Cockerill Defense 3030

Daca la noi BSDA 2020 nu se mai tine pe motiv de pandemie aruncam un ochi la vecinii bulgari care, orice-ar fi, tot isi tin HEMUS-ul lor, echivalentul BSDA-ului nostru.

Printre alte chestii interesante vor fi prezentate in premiera cel putin doua Masini de Lupta ale Infanteriei 8×8, una turceasca de la Otokar si un concept franco-belgian bazat pe un transportor 8×8 greu – VBCI, dotat cu o turela belgiana John Cockerill Defence 3030 cu tun de 30mm.

In cazul franco-belgienilor, cei de la Nexter Group au venit cu VBCI-ul, belgienii de la Cockerill au pus turela si impreuna sper la toate cele bune. Prin “toate cele bune” noi trebuie sa ne gandim la intentia Bulgariei de a achizitiona un numar de 90 de IFV (MLI) 8×8 dotate cu tun de calibrul 30mm, mitraliera de 7,62mm si rachete AT, plus 60 de vehicule de sustinere (4×4, 6×6, 8×8, ce-o vrea Dumnezeu in functie de oferta) pentru recunoastere, evacuare medicala, centru de comanda.

Otokar Arma 8×8 cu turela Mizrak-30

Avem asadar un total de 150 de vechicule, suma pusa la bataie este de 830 milioane de dolari cu care vor echipa patru batalioane, urmand ca mai apoi sa mai fie cumparate alte unitati pentru definitivarea dotarii pana la numarul dorit de 238 astfel de vehicule.

Pe 31 octombrie 2019 patru companii au depus oferta: ARTEC – Germania, Patria – Finlanda, Nexter Group – Franta si GDLS – MOWAG. Turcii de la Otokar si italienii de la Iveco-OtoMelara au fost respinsi.

Contractul ar fi trebuit sa fie semnat la inceputul lui 2020 dar deocamdata nu avem nici o veste cu exceptia selectarii Patria si GDLS pentru finala programului, anuntata la inceputul acestei luni.

General Dynamics a oferit Pirahna 5 cu turela Elbit UT 30 Mk II, Patria ar fi oferit (nu exista un comunicat oficial) Patria XP cu turela Rafael Samson Mk II, in timp ce Nexter si ARTEC nu au oferit nici o informatie oficiala dar stim deja ca francezii vin cu VBCI-ul, iar germanii cu Boxerul.

Revenind la HEMUS 2020, Otokarul, desi nu a fost acceptata pentru depunerea unei oferte (stim cu totii ca bulgarii si turcii nu sunt chiar cei mai buni prieteni) va veni la expozitie cu ARMA 8×8, dotata cu o turela Mizrak-30.

ARMA 8×8 este o platforma care poate fi dotata in functie de cerintele cleintului, putand fi atat amfibie cat si purtatoare de tun calibrul 105mm.

Ramane acum ca bulgarii sa se hotareasca ce vor.

HEMUS 2020 a inceput pe 3 octombrie si s-a inchis ieri pe 6 octombrie.

In acest moment fortele terestre bulgare detin un numar relativ mare de masini de lupta a infanteriei pe senile: BMP 23 (un vehicul dezvoltat local, un metis intre BMP 1, 2S1 pe sasiu de MT-LB), MBP-1P cu tun clasic 73mm, plus un numar mare de transportoare de trupe pe senile MT-LB. Bulgarii fiind mult mai bine „senilati” decat noi.

La nivel de transportoare blindate 8×8 au in dotare BTR-60 intr-un numar foarte mare.

Si totul garnisit cu 200 de tancuri T 72, ca tot se intreba unu” cam de ce ne-am teme noi in fata vecinilor. Pai TR 85/T 55 vs T 72 si BTR 60/71/77 vs BMP 23/BMP-1P si MT-LB, eu cred ca ar trebui sa fim un pic atenti chiar si in cazul bulgarilor.

GeorgeGMT

66 de comentarii:

  1. Zilele astea, bulgarii cică au selectat P5 și AMVXP de la Patria. Problema e ca nu au bani pentru ele…
    https://umbrela-strategica.ro/piranha-5-si-amvxp-merg-in-a-doua-faza-a-programului-bulgar-de-achizitie-de-blindate-desi-ambele-oferte-depasesc-bugetul-alocat/
    și trebuie să i-a o decizie…. Părerea mea e că băieții mimează într-un mare stil partea de modernizare.

    1
  2. Astia ori sunt prosti ori fac pe prostii . Adica , te apuci sa cumperi masinute de lupta si iti dai sema ca nu ai bani ? Chiar nu stiau cam cat costa una bucata P5 sau Patria ? Macar asa estimativ ? Puteau sa ne intrebe pe noi sau puteau afla chiar de prin presa noastra..Ciudata atitudine ..

    2
    • Bulgarii au intrebat in Romania cat costa un P5, prin 2018 dupa BSDA, si stiau de atunci ca nu le ajung banii pentru ce doreau ei…
      Pe de alta parte, bulgarii sunt tocati de bani in programul F 16 Block 70, cea mai mare greseala a lor din ultimii 30 de ani. Un program pe genunchi, fara costuri clare si care o sa-i lase fara bani de nimic altceva si nici avioanele nu vor fi operationale la capacitate maxima.

      13
      • Cred ca mai bine se combinau cu noi la F 16 A/B MLU si apoi continuau tot cu noi in programul F 35, caci acolo se va ajunge vrem nu vrem.

        PS Ce sa zic, s-au facut castravetii anul asta, e recolta bogata si le creste bugetul! 🙂

        2
        • Gripen C/D sh pt politie aeriana ca oricum nu fac altceva cu ele. mai ieftin de intretinut…

          7
          • Gripen C/D erau bune si pentru noi dar am vrut sa fim noi mai pro SUA si am luat F 16 MLU care 1 vs. 1 nu au prima sansa in fata avionului suedez mai ales ca asta are deja posibilitatea de AESA si pe versiunea C/D.
            Dar gata le-am luat grija mare ce luam in continuare la multirol.
            Acum ar trebui sa invatam si din greselile cu F 16 MLU dar si cu partea de intretinere si exploatare + cerinte operationale specifice.

            8
            • Te contrazic, ale noastre F-16 nu sunt cu nimic mai prejos decat versiunea de Gripen operata de Ungaria de exemplu.
              Si Taiwan isi pune radare AESA AN/APG-83 SABR pe F-16A/B, asa ca posibilitatile de upgradare pentru F-16AM/BM romanesti sunt mari daca scoatem banul.

              8
              • Uita-te la RCS la F 16 Am/BM si Gripen C/D apoi la radarele actuale ale celor 2 variante si la ce poti pune sub planuri ca munitie aer-aer ca pana la urma asta conteaza pentru un avion multirol al unei forte aeriene mici.
                O sa vezi mici diferente in favoarea Gripen C/D la aer-aer.
                La fel cum o sa vezi mici diferenta la aer-sol in favoarea F 16 AM/BM.
                Acum pune mana si fa un calcul cu ora de zbor si ai sa vezi ca din diferenta iti iei cateva rachete aer-aer pe an in plus la Gripen C/D.
                Apoi uita-te cata viata are structura aparatelor F 16 Am/BM luate si ai sa vezi o diferenta de vreo 10 ani de exploatare in plus cel putin.

                9
                • La BVR cred ca sunt sanse 50-50, APG-66(V)2 nu e cu nimic mai prejos decat PS-05/A si te rog sa nu o bagi pe aia cu 83 vs. 120 Km ca nu tine, e marketing pur la Gripen. Iarasi AMRAAM pot lansa amandoua.

                  La WVR Gripen nu are nicio sansa, e victima sigura. Pur si simplu motorul nu ii permite sa faca manevrele pe care le face F-16.

                  12
                  • Hai mai baga o fisa aici cu WVR-ul ca la rata de viraj instantnee Gripen e mai bun, de asemenea unghiurile de atac mai mari si in plus ambele au casca cu vizor integrat iar sub planuri cam aceleasi chestii.Unde are F 16 avantaj este la rata de viraj sustinuta dar nici acela nu este un avantaj major intre cele 2 aparate. Ce nu am date exacte este viteza ascensionala care dupa toate chestiile gasite pare mai mica dar nu stiu efectiv sa dau un numar.
                    si la BVR nu e marketing ca tu poti lansa Meteor iar celalalt doar AIM 120 AMRAAM care isi pierde enegria cinetica daca este lansata de la distante mari.
                    Faptul ca detectezi mai repede avionul inamic iti da posibilitatea de manevre mai rapide si decizii daca fugi sau stai sa lupti si iti poti juca propriile carti mai bine. Apoi PS-05 a primit multe update-uri pe langa APG -66V2. Apoi distanta de decolare in configuratie aer -aer – o fi marketing cu decolatul de pe sosele dar e mai probabil sa poti decola de pe o pista distrusa de adversar cu Gripen fata de F 16 vezi episodul cu aventura NATO in Lybia si decolarile din Italia.
                    Dar m-am intins destul de mult cu offtopic-ul acesta.

                    5
                    • @Mecanicu

                      Cate lupte aeriene a câștigat Gripen până acum? Dar F16, in toate variantele?

                    • @ Stark – cate lupte aeriene a castigat F22 sau Rafale sau Typhoon toate variantele? Cam asa ti-as raspunde la intrebarea ta. Poti spune de unul din avioabele acestea ca nu este bun sau ca nu face fata la aer-aer?
                      Dupa acest criteriu cel mai bun aparat ar fi F 15 si totusi USAF a trecut la F 22, deci?

                      3
                    • ? cu un lucru ai perfecta dreptate, prea mult off-topic, nu vreau sa intru intr-o dezbatere inutila, F-16 e in alta liga vs Gripen, dar de gustibus pana la urma, fiecare putem avea propriile pareri. PS: nu te mai uita la chestiile de marketing ale Gripen, nu e ceea ce pare. A fost gandit pe o anumita doctrina specifica strict Suediei. Daca chiar vrei sa vezi ceva interesant cauta pe net un show aerian (cred ca a fost in Ungaria sau Cehia) unde Gripen pur si simplu nu s-a putut tine de un Mig-29, a trebuit sa activeze post-combustia ca sa nu se faca de cacao. Restul e cancan.

                    • Chiar as vrea sa vad filmuletzul – cu Gripen si MIG 29 asa si eu pot sa iti dau filmul cu MIG 29 vs. F16 poloneze si acolo se cam uita pilotii de F 16 peste umar ca nu prea ajung in pozitie de tragere cu F 16.
                      Deci daca MIG 29 este etalonul avem o problem la WVR pentru ca MIG 29 este al naibi de bun si marturie o fac si luptele simulate cu MIG 29 germane vs. F 16 si F 18 din NATO.
                      Totusi in Jugoslavia F 16 s-a comportat mai bine in campania NATO.
                      Si nu F 16 si Gripen nu sunt in ligi diferite sunt in aceeasi liga cu Mirage 2000 daca vrei.

                      4
                    • @menanicu,

                      Nu îți răspund decât atât: ai rămas, pesemne, de reclama pe care și-a făcut-o Gripen când era în competiție pentru RoAirForce.

                      Gata, a trecut. Avem F16 și sunt foarte mulțumit.

                      Despre Gripen, tot respectul, un avionas decent, făcut de o țară decenta (dar nu e SUA) cu posibilitățile unei țări decente.

                      Nu cred că se compara nici în vis cu F16. Un avion făcut pentru ce ne interesează pe noi: lupta anti fieratanii rusești.

                      In plus, cred că trecerea la F35 se va face mult mai ușor de pe F16 decât de pe Gripen.

                      In plus, LM și-a manifestat toată deschiderea pentru integrarea mentenanței la noi.

                      In plus, o situație teoretică, la care poate nu te-ai gândit: in caz de ceva, partenerul strategic (sau alte țări din NATO) te poate/pot „aproviziona” de urgență cu piese de schimb, armament, consumabile sau chiar avioane întregi „combat ready”. Suedia ar fi făcut asta? Totuși e tara neutră 🙂

                      Raman la părerea mea: F16 … the best cu cocarda tricoloră.

                      7
                    • @Stark – eu in general ma bazez pe specificatii tehnice si argumente logice, tu nu ai reusit sa ma convingi de nimic decat ca perseverezi spunand ceea ce spunea PR – ul LM, atat nici7n argument logic, nimic decat lozinci.
                      Si da, m-am obisnuit si eu cu ideea de a avea primele avioane multirol F 16 MLU. Totusi am facut doar un pas, sunt 17, avem nevoie de minim inca 18macar si logic ar fi inca 24 de bucati noi, la ce bani am dat pe ele +pachetul de armament am ajuns la aproape pret de Gripen C/D noi oferite atunci, alea 24.
                      Acum de la F16 MLU sau Gripen C/D la F 35A saltul tehnologic e cam tot pe acolo, poate chiar Gripen sa fie la interfata un pic mai aproape de F 35A.
                      Nu mai crede lozinca LM cu inlocuirea flotei in caz de conflict ca nu suntem Israel- nu avem nici pilotii necesari sa inlocuim pierderile prea rapid si pun pariu ca USAF are mai multi piloti per numar de avioane disponibile care sa lupte in caz de conflict.
                      Apoi faza ca Gripen s-ar potrivi doar doctrinei Suedeze nu tine, ca Brazilia nu l-a luat pentru docttina Suedeza, Ungaria parca e in NATO, Cehia la fel, asria nu or avea doctrine apropiate de noi?
                      Thailanda?

                      2
                    • inca 36, adica 2 escadrile, si nu 24!

                      3
                    • @mecanicul

                      Eu sunt inginer „mecanic”, deci te iau ușor 🙂

                      Și e ultimul reply.

                      Acel „preț” pentru 24 de avioane era pentru 24 de avioane chele……
                      Armament+ integrare (pregătire piloți, baze etc) cam dublau prețul.

                      LM au fost fair! Au spus de la început prețul cu „de toate”. Și nu cred că Gripen îți integra mentanta la Bacău.

                      In plus, e suficient (in caz de conflict) să îți întârzie (sau sa fie blocat pe un aeroport) un transport de piese de schimb/armament.

                      Suediei ii poate fi „blocat” un transport de genul (daca ar trimite), US …hmm …try this 🙂

                      Si parca noi nu suntem nici Brazilia nici Thailanda.
                      Când o avea Brazilia (sau Thailanda) pe Rusia la 300 de km. distanta de spațiul aerian …?

                      Suedia, baieți faini dar …. nu NATO, nu voit niciodată să supere „ursul”. Crezi că ar fi sărit cu „replace”?

                      Vezi azerii acum, cu aliați care îi aprovizionează cu de toate vs armenii care nu primesc nimic de la nimeni.

                      O seara faina! Nu incerc sa „te conving” de nimic, dar cred că, pur și simplu, din doua alegeri am făcut-o pe cea mai buna.

                      7
                    • @ Stark – faptul ca am la logo Mecanicul nu inseamna ca nu sunt inginer, asa ca mai usor cu „luatul mai usor”…ca nu tine cu mine.
                      Pai hai asa sa vedem – 24 de avioane 1 miliard Euro, da?
                      Ce am luat noi pana acum sunt 17 avioane + ceva armament de o tura completa de echipare, sa zicem – si am ajuns la suma de? Cam cat era ultima data pentru 12 avioane F 16 MLU ? 680 milioane Euro acum mai pune inca cele 5 + Tape nou la software si bingo cred ca te-ai dus deja la 900 de milioane de euro si aici de la 17 la 24 e cam mare diferenta de aparate, apoi care a fost logica cu 17 si nu 18 aparate> ca atatea s-au gasit cu resursa destula, de aia! Deci tu vrei sa spui ca nu puteai de diferenta de la 18 la 24 de aparate sa le inarmezi de o tura de iesit la lupta asa cum s-a intamplat cu F 16MLU?
                      Contractul includea antrenamentul si al pilotilor si al personalului tehnic de la sol, se propunea si offset care putea fi foarte bine integrarea mentenantei la Bacau. Dar noi nu am incercat macar sa vedem ce iese din propunerea asta.
                      Contract ratat de ai nostri? Sigur da!
                      La ora aia 24 de aparate erau un numar mare pentru SAAB sa vanda dintr-un foc, nu aveau securizat niciun contract cu Brazilia, Gripen E/F-ul ne-a fost de asemenea propus, intreaba-l pe George GMT si o sa iti confirme, aveam sansa sa fim primul client, asta inseamna asimilarea de productie aici in Romania, acum s-a dus trenul ca Brazilia este un client mult mai important si are si ce oferi Embraerul are mai mult know how in aviatie ca industria noastra azi.
                      Apoi – economia de ore de zbor iti aduceau tot armamentul care l-ai cumparat pentru F 16 MLU gratis in timpul exploatarii pe 4 ani.
                      O tara normala are stocuri de piese consumabile pentru flota de avioane de vanatoare nu asteapta ultimul moment, apoi Suedia si in razboiul rece a fost neutra, daca era o prada usoara ghici ce ar fi facut URSS-ul?
                      Replace la ce sa faca Sudiea sau USA ca asta presupune sa ai dupa modelul Israeilan 3.4-3.6 piloti per avion iar noi nu suntem in stare sa avem numerele astea de piloti antrenati si cu ore de zbor la zi.
                      Cred si sunt convins ca am facut alegerea financiara mai proasta dar comoda pentru MApN si Guvernare dar se va vedea pe termen lung ca nu am jucat deloc bine aceasta carte, nu am castigat nimic alegand F 16 MLU la momentul delta T.
                      Polonia a castigat can a ales F 16 un offset pe care noi nu il visam, uite asa s-au ales cu asamblarea la Black Hawk in tara, Cehia a primit offset 100% in doemniul civil cu Gripen-ul, Ungaria a primit offset 100% in domeniul civil cu Gripen-ul, noi am primit ce, iti spun eu, la fel casi la Spike LR II cumparate nimic! Cum spunea Marius Z – scrie mare pe fruntea noastra cumparatori aka Saudi Arabia.
                      Asta este nivelul nostru de negociere si achizitii militare, vezi orice proiect ratat cand am incercat sa mimam licitatii – Corvete, 18 torpile, Reachete antinava, si lista poate continua, suntem foarte „jmecheri” dar noi nu obtinem nici cel mai bun pret, nici cea mai buna capabilitate nici investitii industriale, nici dezvoltare economica, nimic! Dar suntem mandri si cei mai buni!
                      Thailanda am dat-o exemplu fiindca foloseste atat F 16 Am/BM cat si Gripen C/D si ei decalra ca Gripen C/D-ul este superior, astia au si pe dragon in ceafa.
                      Si apropos de furnizori sunt cateva tari care nu tin atat de mult cont de ce spune Rusia una dintre ele este Israel si pe linia asta macar ne ies produse care mai integreaza si ceva local, alte tari car enu tin cont de Rusia sunt Finlanda si Suedia – ca sa vezi neutre dar care oricare din ele au armate mult mai bune ca si a noastra.

                      6
                • Totusi diferentele intre F-16 RoAF si Gripen-ele ungare sunt prea mici pentru a sustine ca F-16 MLU nu are prima sansa in fata Gripen.

                  Capabilitatile aer-aer sunt tot pe acolo, Gripen avand configuratie delta-canard sta putin mai bine si la „instantaneous turn rate” si „sustained turn rate”, dar totusi mi se par doua platforme oarecum egale.

                  Eu ma refeream strict la capabiliatile aer-aer, cred ca nu are rost sa aducem in discutie cata viata mai au celulele, noi am luat second-hand, asta e acum.
                  Citesc RomaniaMilitary de cand a aparut, pe vremea aia (prin 2012) inainte sa alegem definitiv F-16 din Portugalia, ma rugam in fiecare zi sa alegem Gripen mai ales ca asamblarea se putea face la noi.
                  Dar asta a fost sa fie. Dup-aia am devenit ateu :))

                  Ca tot am adus in discutie Gripen-ele unguresti, nu stiu cum mai stau in prezent pilotii unguri cu antrenamentele, dar in ultimii ani au avut probleme mari.
                  Zburau foarte putin, cum zburam si noi cum MiG-urile prin anii 90-2000, si din cauza asta au dat si cu doua Gripen-uri de pamant.

                  Plus ca ei inca nu au un avion de antrenament reactiv ca sa se obisnuiasca mai usor cu zborul inainte de trecerea pe Gripen.
                  Cred ca Ungaria incepuse sa isi antreneze pilotii pe la cehi (s-ar putea sa ma insel) sau se gandeau sa cumpere avioane de la Aero.

                  4
    • cu banii pe care ii aveau puteau sa cumpere APC-uri second-hand, daca voiau cifra respectiva… sau Saur2 🙂

      5
  3. E clar ca trebuie sa ne miscam mai activ pe partea de vehicule blindate, aici cred ca stam cel mai rau la fortele terestre. Avem suficient la numar, dar stam prost la calitate si eficienta. Sa nu uitam ca parcul rece este mai mare decat cel activ. Ne trebuie tancuri, transportoare blindate( RIP Agilis), camioane, masini blindate 4×4 si cate altele.

    Cred ca FT si Marina stau cel mai rau. Nu stiu exact cati ani avem nevoie de acel +2% din PIB sa aducem armata la o stare de moderniate, dar parerea mea este ca minim pana in 2040 daca vrem sa o avem ca la carte!

    3
    • pai depinde cat din aia 2% din PIB se duc pe inzestrare cu adevarat, ca restul cheltuielilor urca accelerat, atat salariile si pensiile militare cat si cele cu antrenamentul si costurile de operare a echipamentului modern si scump de operat care intra incet in dotare.
      Patriot nu-i Volhov si, Piranha nu-i Zimbru, Himars nu-i Larom si F-16 nu-i MIG-21

      17
      • eu totusi as taia pensiile speciale. pur si simplu. cred ca s-ar economisi multi banisori

        6
        • la militari nu sunt chiar in categoria aia.

          3
          • numeste-o cum vrei dar orice pensie care nu este bazata pe contributivitate, este o pensie speciala. Nu inseamna ca trebuie neaparat anulate, reduse, e ditamai polemica si calculul aici despre cum se numesc, cine le merita etc. Si nici nu vreau sa fac off-topic din asta insa consider o greseala faptul ca se scot din discutiile specialelor asa-numitele pensii „de serviciu”.

            6
            • @VladM
              Ce te face sa crezi ca pensiile militare nu sunt bazate pe contributivitate?
              Lasind la o parte balariile obisnuite „am auzit ca”, „stiu pe cineva care”… ceva date concrete ai?
              P[rerea mea, hîc…

              1
              • Date concrete si surse:
                1. Cadru militar, membru f apropiat de familie (maior in rezerva).
                2. Vecin cu general-maior in rezerva (o persoana cunoscuta si f echilibrata) cu care am niste conversatii admirabile.
                3. Bunul simt de a documenta o afirmatie inainte de a o interpreta si afisa.
                @Sharky, cunosc algoritmul si diferentele fata restul sistemului public, detin date foarte concrete. Atat a pensionarilor normali cat si a celor cu vechime incompleta (cum e cazul in familia mea, in urma disponibilizarilor cu ordonanta 7/’98). Da, poti afirma ca se bazeaza pe contributivitate dar asta doar ca titlu al unui mesaj. Subliniez ca este o enorma diferenta intre „atacurile” la adresa acestor pensii si remarca mea. Dar destul cu off-topicul

                2
            • Pensiile militare nu sunt pensii speciale. Pe zona militara poate fi reprosat doar faptul ca la noi se fac avansari in rezerva, un lucru cu totul ciudat.

              1
    • Cred ca ar cam trebui sa se aloce 3% din pib-ul Romaniei pt ArmRo la ce cheltuieli vor fi.

      5
  4. Eu as fi de acord si cu 3/..4/..la ce găuri avem în apărare.da sa vezi ce se apuca trompetele sa strige..ne tre spitale,autostrăzi,pensii si salarii.bla bla..nu vedeti propaganda..rable americane vechi bani aruncati,nu avem nici o sansa..si pt necunoscători si neinformati chiar prinde vrajeala asta.+ cum suna din gura premierului..dam bani pt armata sau pt spitale?

    1
  5. Dar de ce cam in aceiasi bani noi am putut cumpara 227 de P5 si bulgarii doar 150 oare?

    4
    • depinde ce echipamente au vrut pe ele

      1
      • Hai, că doar nu au vrut tun laser pe ele 🙂

        Depinde de negociere, contract, cat se integrează în țară din producție (etc).

        • Bulgarii vroiau să le fabrice în țară la ei dar depinde ce se înțelege prin asta. Mă îndoiesc că la un nr așa de mic de vehicule ar fi făcut mare lucru.

          • „Fabricat în țară” inclusiv la turci înseamnă „asamblare” a componentelor importate.
            De fapt, la naiba, și Mercedes, în Germania, face același lucru 🙂
            Nu exista nimic „fabricat 100%” undeva.

            1
            • Ba da…MADE IN CHINA ?? ?

              1
              • Ar vrea chinezii

                3
                • @Ross

                  Spune-mi un produs „original” chinezesc, te rog 🙂

                  Unul, nu 5 …nu 100 🙂

                  1
                  • nici macar 100% dezvoltat in China fara participare / know how extern.

                    2
                    • Bossman….Nu am zis know how sau haw haw…a zis colegu un produs fabricat Integral….DA Made in China,de la televizoare,electronice,izmene la tancuri,majoritatea subcontractorilor tot in China sunt….mici exceptii desigur

                    • @Ross

                      Eu la „made”, in cazul asta, mă refer inclusiv know-how, proiect.
                      Proces de fabricație de la 0: de la proiect la produsul finit.

                      Nu cred că mai există așa ceva în lume. Industria este azi foarte integrata global. Nu ar fi exclus, dacă îți cumperi o mașină nouă, să aibă componente fabricate in 10-12 țări.

                      1
  6. se pare ca dronele turcesti sunt cauza majoritatii pierderilor armene.
    sunt arma cu cel mai mare impact. se repeta lectia din siria pentru cine nu a fost atent 🙂
    https://www.middleeasteye.net/news/armenia-azerbaijan-conflict-turkey-drones

    3
    • pai, acuma, asta ce legatura are cu blindatele bulgarilor?

      2
    • Dar unde sunt fabuloasele sisteme AA rusesti ? In toata treaba asta, rusii s-au cam facut de cacao… nici armenii nu stiu daca mai au incredere in ei… Sunt convins ca au primit ceva ajutor material si ceva resurse umane de la rusi dar cred ca e foarte posibl sa piarda NK…

      Pentru noi „proiectul”azerilor trebuie studiat. Just in case… )

      4
      • „Fabuloasele sisteme rusești” erau dar au fost bubuite și ele 🙂

        Pentru dronele turcești acest razboi a fost o bună reclamă astfel că atât Ucraina cât și Serbia vor să le cumpere acum. Și probabil vor mai apărea doritori (vorba vine „turcești”, mai degrabă sunt asamblate în Turcia din componente de import).

        7
  7. E o competiție mondială pentru IFV pe roti.
    Mulți clienți ,multe oferte.
    Părerea mea , reușește cine are pe aceiași platforma și motor variante dedicate că turele sprijin infanterie , aruncatoare de bombe , tun și/sau rachete AT , apărare AA cu raza scurtă , vehicul reparatii , etc .
    – Se economisesc bani la întreținere cînd ai aceiași platforma dar multirol.
    – Antrenamentul trupelor e mai integrat dar și fundamental.
    Adică ce e și baza și unei aviații militare eficiente.
    Antrenament ( minim 160 ore / an/ pilot) , întreținere eficienta cu personal specializat . Că e Mig 21 sau F 16 , elicopter SOCAT sau Puma Naval , transport. ( La Mig nu prea mai e resursa )
    Peste toate astea avem o problema. Vârstă de pensionare. La 45 de ani un tehnic ( indiferent de specialitate) e la ” top” cunoștințe. Ar trebui sa fie la vârsta asta un sef care învață meseria subalternilor. La noi , ies la pensie. Practic se rupe lanțul cunoașterii de la o generație la alta.

    Cît privește financiar , am mai scris. Scoateți plata pensilor speciale din acel 2% PIB. Voce separata în bugetul ministerului dar și finanțată separat.
    Așa rămân vreo 5 miliarde lei ( echivalentul a un miliard dolari cel puțin ) anual pentru :
    – dotare
    – instrucție.

    Dar se dorește asta ?

    11
  8. dronele alea au asemenea succes pentru ca apararea AA din Siria si cea a Azerbaidjanului sau Armeniei nu sunt configurate pentru asa ceva. Majoritatea sunt sisteme vechi din epoca sovietica, fara modernizari semnificative.

    4
    • la ce amprenta radar si IR au cred ca scapa lejer si de cele mai moderne. motorasul ala de 100cp nu cred ca furnizeaza o amprenta IR suficient de mare ptr ghidarea unei mistral/stinger/verba, iar fuselajul de 6 m si aripa de 12,ambele facute din fibra de carbon(nu prea ofera reflexii radar) o fac destul de stealth ptr multe sisteme A-A. in plus are sub aripi rachete umtas cu raza de 8km lansate de la 5000m, deci UCAV ul e destul de greu de diclit optic.

      2
    • chia voiam sa pun filmuletzul acum ca l-am vazut pe SNAFU – turela Elbit cu tot cu Spike LR II – ce le-as vrea sa le vad si pe Piranha 5 ale noastre!

      3
  9. Ca tot sunt pe val cu tehnologia in orice….

    4
  10. Hmm.. din ciclul literatura SF, oare cum era daca aveam si noi nu stiu… asa un fel de licenta pentru un transportor… asa, sa spunem un fel de boxer, cu care sa mergem bulgari.
    Faceau si ei un pic de mantenanta la noi, ei dadeau niste banuti… si spuf, eram ciumegi (vorba lui Garcea) macar la noi in raion.

    5
  11. Piranha 4 hibridizat cu elemente de Saur2/3 este inca posibil,ar putea si GD sa investeasca cateva milioane ca ar castiga si ei,daca vii cu pret un pic peste Lazar,sau Type 08 sa zic…poate fi viabil in export pt tari mai sarace….asa cum polonezi cand S70 in Columbia de exemplu….manufactura in Romania e mult mai ieftina decat in Vest

    • Cred ca Iveco Super AV o sa scrie in loc de Piranha 4 pe infanteria marina romaneasca…. Si pe buna dreptate a castigat la USMC in USA cel mai important contract.
      Macar de le-am face la Moreni sau intr-un green field

      6
  12. Nu au bani pt achiziții, că nu au avut nici pt avioane. Tot noi am cumpărat sh-uri.

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *