Intelegerea dintre Israel si Italia, pentru M-346 s-a definitivat

Cele doua tari au cazut de acord asupra afacerii si au formalizat prin semnarea contractelor adiacente.

Astfel Israelul va primi 30 de aparate M-346 de la Alenia, avioane folosite pentru antrenamentul avansat si atac la sol, iar in schimb Italia va achiziona din Israel echipamente militare, in suma egala cu valoarea contractului pentru avioane.

Suma vehiculata, pentru 30 de aparate, simulatoare, suport logistic, motoare si piese de schimb si de asemenea pentru pregatirea pilotiilor evrei, este de un milliard de euro.

In schimb partea italiana s-a angajat la urmatoarele:

-sa achizitioneze de la IAI doua avioane Gulfstream G550, in configuratie de avertizare timpurie, dotate cu radare AESA, sisteme IFF si masuri de razboi electronic pasiv, dezvoltate de Elta si SELEX-Elsag.

-compania italiana Telespazio a semnat de asemenea un acord, cu cei de la IAI ca principal subcontractor pentru sistemul de sateliti de recunoastere Italian OPSAT 3000. Detaliile implicarii IAI in dezvoltarea satelitilor, nu sunt cunoscute, insa se vorbeste de sistemul israelien Jupiter, care ar putea fi integrat pe OPSAT. Jupiter este un sistem de inalta rezolutie construit de Elbit Systems.

 

M-346 este un avion de lupta transonic, bimotor, cu o avionica compatibila cu avioanele de generatie 4.5, var primar cu rusul YAK-130, cu care de altfel a si fost construit, printr-o colaborarea intre Italia si Rusia. Pana in prezent Singapore a comandat 12 aparate, Italia, iar acum Israelul 30 de bucati.

 

Acum puteti spune ca sunt obsedat de avioane si contracte, dar totusi…un milliard de euro-30 de avioane noi, transonice, ultra-performante, capabile atat de vanatoare usoara si politie aeriana, cat si de pregatirea pilotiilor si LCA, adica exact ce ne-ar trebui noua acum, ca tot suntem saraci!

Adica, da domne, Romania nu are bani de supersonic, nu acum, dar pentru a  ne pastra totusi o forta aeriana credibila, piloti bine pregatiti, am cumpara si noi 30 de aparate M-346, contra sumei de un milliard de euro. Acest milliard incuba, asa cum am scris mai sus: suport logistic, motoare si piese de schimb, simulatoare, pregatirea pilotiilor si, bineinteles, offset in valoare de un milliard de euro.

Am cumpara 15 avioane, daca chiar nu avem bani, dar am reusi sa pastram bunul cel mai de pret al unei aviatii militare: pilotii!

Cum avioanele olandeze ne vor costa cam tot atat, parere personala, de ce sa nu cumparam avioane noi, avioane cu care am da lovitura!

Adica am avea niste avioane de antrenament si trecere pe supersonic ultramoderne, ne-am scoate si cu politia aeriana, am avea in sfarsit si noi un LCA foarte bun, iar peste cativa ani, cand in sfarsit vom cumpara avioane supersonice, flota de M-346 ar fi o perfecta completare si mai ales ar fi nou-nouta, pregatita sa-si faca datoria inca 25 de ani.

De ce nu facem acest lucru?! Poate ca in articolul de mai jos, am explicat de ce…

Sursa: Xairforces

 

GeorgeGMT

32 de comentarii:

  1. Nu vreți să luăm planoare – în rol de vânători-interceptori, deltaplane – sprijin apropiat și parapante pt supraveghere și poliție.
    Cred că le-am putea face noi, ce offset, abureli…
    Ieconomice, ușor de întreținut.
    În caz de ciomăgeală avem Șoimul, susținut de Yak-52, AN-2, Pzl-104 „Wilga”, moto-delta, moto-parapante.
    N-am cuvinte, ori fi eftine și bune Aleniile, dar mai bine nu zic nimic.

  2. George GMT la intrebarea ta a raspuns foarte concis si corect pe forumul Resboiu Griffon236
    Am deschis eu un topic separat pe aceasta tema, pur si simplu nu poti dupa regulamentele NATO sa asiguri interceptia cu un trans-sonic de genul M346.
    Ar mai fi varianta FA/T 50 Golden Eagle care poate ajunge la 1.4-15 Mach dar asta este copilul lui Lockheed Martin si de aici o sa primim un raspuns in 2 peri cu bau-baul F 16.
    O chestie inteligenta ar fi cumpararea poate a doar 12 supersonice fiabile pe care sa se zboare prin rotatie fiind alocati 6 piloti / avion + 16 trainere de genul M 346 ti-ai asigura offset din amblele parti ai avea pilotii antrentati si..ai putea asigura politia aeriana.

    • Cel mai inteligent ar fi sa cumparam Gripenul NG, in cantitatea pe care ne-o permitem.

      • Cel mai inteligent ar fi sa discutam despre ce a spus autorul in articol si sa nu divagam. A facut o propunere, haideti sa vedem cum e cu propunerea.

    • Bai Mariuse ma faci sa rad cu regulamentul NATO! Stiu ca Marius are dreptate, dar tu chiar crezi ca Dobritoiu doarme noapte cu regulamentele NATO sub perna?! Pe astia ii doar in cot de legile interne, da de ale externe.Noi suntem pe punctul sa ramanem fara aviatie de vanatoare. Poti mentine foarte simplu 4-6 MIG-21 Lancer pentru interceptie.
      Si apropos de NATO, sincer nu stiu sa scrie undeva, da recunosc ca nici nu am studiat problema, ca esti obligat sa faci politie aeriana cu supersonicu’. Adevarat ca timpii de reacatie sunt mai buni, na nici ala nu zboara supersonic tot timpul, iar tu cu un M-346 poti sa-i iesi in fata, nu neaaparat sa te iei dupa avionul care trebuie interceptat. Este sa ai un supersonic, da politie aeriana sa sti ca merge si cu rachete AA cu baza la sol…
      In plus cateva MIG-21 sunt absolut sigur ca pot fi pastrate inca cativa ani, cinci sa zicem, numai pt interceptie. Adica daca dau un miliard, macar ma aleg cu o flota de 30 dfe avioane foarte bune, iar mai tarziu vad eu ce fac.
      Bineinteles ca nu se pune problema sa cumparam M-346, XT-ul inca nu a amurit, ceea ce vreau eu sa subliniez este faptul ca sa dam un miliard pe F-16A/B olandeze, este efectiv cea mai proasta afacere posibila. Adica ceva mai prost nu se poate.

    • Marius Fenchea, o sa apara in zilele urmatoare un articol pe tema avioanelor de antrenament pe RoMil… Poate te intereseaza… Iar pe mine ma intereseaza comentariile tale 🙂

  3. Da ati vazut voi vreo scanteie de inteligenta in ochii lor?! Ca io ma uit foarte atent, da nimic.

  4. Citat de pe forumul Resboiu topicul deschis de mine acum cateva zile : Eu „On 18 December 2008, the M-346 reached a maximum speed of Mach 1.15 (1,255 km/h, 678 knots, 780 mph).[3]” Desi este transsonic sau un pic supersonic ceea ce este de-ajuns pentru politie aeriana, si de aia am pus la socoteala si TA 50 Golden Eagle care este mai mult fighter, s-ar putea ca de aici sa se traga viitorul avion „F 5” sau „MIG 21” al secolului 21.

    Griffon236: La un „Alpha Scramble” tre sa ai avionul in aer in 4-5 minute conform standardelor NATO, asta inseamna 4-5 minute de la darea alarmei si pana la decolare. Inca 2-3 minute pana se ajunge la plafonul „tintei”… Tinta care zboara cu 0.95 Mach, in conditiile in care tu (calare pe un M346) ai un maxim de 0.98 (sau 1.1 in picaj)… Asta abia dupa ce ajungi la inaltimea de interceptare a tintei…

    Deci cum te astepti sa prinzi „autobuzul” cu un LCA din categoria IAR-XT, L-159 sau M346 ?”

    „Pai bre…treaba e sa-l ajungi p’ala cu „autobuzul” (adica identificare vizuala) si sa-l pui pe calea cea buna sau sa-i faci semn sa aterizeze…nu sa-l pocnesti de la distanta BVR…
    Deci ceva subsonic nu e de dorit in semenea situatii.”

    Deci….NU! ne trebuie avion supersonic, este mai mult decat clar, altfel ne trbuie cateva baze aeriene pe tot cuprinsul tarii si nu doar 2 ca si acum.

    • Nu bre nu-ti trebuie neaaparat. Este de preferat sa-l ai, dar te descurci si fara…

      • OK…Cam cate aeronave crezi tu ca au trebuit escortate anul trecut pe teritoriul Romaniei?! Nu stiu, dar probabil ca nu prea multe. Datorita sistemului radar poti afla fara probleme ce tip de avion ai in fata. Radarul plus transponderul. Nu ai cum sa confunzi, pe radar vorbind, un 737, cu un Cessna.
        Iar in cazul, foarte putin probabil, in care un avion de pasageri nu raspune la somatie, tu personal chiar crezi ca Presedintele Romaniei ar avea curajul sa dea ordin sa fie doborat?!
        Daca am avea avioane transonice, nu ar fi cazul sa urmarim pasagerele, ci le-am putea iesi in fata. Daca vin dinspre sud, sud-est, sud-vest poti ridica de la Campia Turzii, iar daca vin dinsopre nord, ai Borcea. Mai poti crea, asa cum au americanii, zone inchise total traficului aerian, in jurul anumitor obiective, iar la penetrarea acestor zone poti folosi, la fel ca americanii, rachete AA.
        Insa discutia este falsa. Articolul nu spune sa cumparam avioane transonice in locul celor supersonice, ci spune doar ca in loc sa dam un miliard pe cateva prostii olandeze, cu aceeasi bani am putea cumpara o flote de M-346. Era doar un exemplu de ideei mai bune cu aceeasi bani. Iar cu inca cateva milioane de euro putem mentine active 6-8 MIG-21 Lancer, numai pentru fabulos de importanta misune de escorta a pasagerelor periculoase. Parca si vad un 747 lovind Cotroceniul…
        Iar NATO nu te obliga sa ai nici macar aviatie, daraminte supersonice. Dar repet una am scris eu si alta a comentat Marius.

        • George, te contrazici (singur). 🙂 Pai ori folosim rachetele antiaeriene pentru interceptie, ori Presedintele nu da ordinul sa se traga?
          Ca sa intelegi cam cum arata o manevra de interceptie si de ce ai nevoie de supersonic ca sa faci asta (implicit Politia Aeriana) aruca cate o privire aici:
          http://www.simhq.com/_air/images/air_042a_3.gif
          respectiv aici:

          George Shaw descrie in ultimul capitol al cartii lui,Fighter Combat: Tactics and Maneuvering, cu lux de amanunte cam ce trebuie facut in caz se interceptie:
          http://books.google.ro/books?id=hBxBdKr0beYC&lpg=PA333&pg=PA346&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

          • Faza cu presedintele nu o inteleg. In oricare situatie ordinul de doborare vine de la Presedinte. Cu contazicerea…singur, nu stiu ce vrei sa spui.Oricum nu am intentia sa discut tactica unei interceptari, nu asta vroiam sa spun in articol, iar faptul ca te poti descurca o perioada fara supersonic, este cred destul de ok. oricum vom ramane fara supersonice in 2-3 ani. Atunci poate interceptam pasagerele cu zmee super….colorate. Cred ca ai inteles destul de clar ce doream sa spun, dar putem continua…

        • @Resboiu. Da tu cine crezi ca da ordinul?! Hai sa-ti explic. Presedintele hotareste, si da ordin Sefului de stat major al aviatiei, care la randul lui, poate da ordinul direct pilotului, sau il transmite mai departe comandatului bazei aeriene, sau dupa caz comandatului bateriei de rachete.
          Nu-ti inteleg zambetul, adica nu stiai asta? Intreaba un pilot.
          Problema a plecat de Marius care a scris, mai sus, ca Romania este obligata de NATO sa aiba avioane supersonice la interceptie. Ceea ce nu este absolut deloc adevarat. NATO nu obliga pe nimeni sa aiba supersonice, ci doar recomnada, e o diferenta. In rest ideea articolului era cu totul alta.
          Si bre ma bucur ca lucrati in tandem…

        • George, lasa frustrarile. Nu lucreaza nimeni in tandem. Am vazut de dimineata articolul asta si il urmaream sa vad reactiile.

          Faptul ca imi faci trimiteri din astea sa intreb… iti afecteaza tie imaginea, ca incerci sa o faci pe cunoscatorul si o dai in bara.

          Conform Legii 257/2001, Articolul 18:

          „Art. 18.
          Dreptul de a ordona sau de a aproba executarea focului de avertisment de catre aeronavele interceptoare, executarea focului de nimicire de catre aeronavele interceptoare si de catre mijloacele terestre de aparare aeriana il are ministrul apararii nationale.”

        • @George: „Problema a plecat de Marius care a scris, mai sus, ca Romania este obligata de NATO sa aiba avioane supersonice la interceptie. ”

          Deci.
          Dupa ce am stat ani de zile in toate pozitiile, ca membrii ai PfP, intr-un sfarsit in 2004 (in martie, parca) am devenit si membrii NATO. Ocazie cu care ne-am asumat niste angajamente, printre care si acela de a asigura acoperirea aeriana pe frontiera de est a Aliantei (ma rog… bucata noastra de frontiera de est a aliantei, ca felia mare oricum o au turcii) sau macar Suveranitatea Spatiului Aerian National. Nu poti face asta cu avioane de antrenament sau ALCA (cum nici cehii care sunt in fix mijlocul Aliantei, n-au putut). Iti trebuie supersonice. Pentru ca…nu-i asa? nu poti intercepta „autobuzul” cu avionul de antrenament sau zmeul colorat, la fel de bine cum nu poti sa-l dobori cu rachete sol aer.

          NATO nu ne obliga sa avem o Forta Aeriana cu sau fara avioane supersonice.

          NOI ne-am obligat SINGURI cand am aderat la NATO.

          Sa auzim de bine,
          Marius

          PS: nu lucreaza nimeni in tandem, te ambitionezi (in goana dupa senzational si comentarii, probabil) sa te sabotezi singur…

  5. nu avem ce face cu M346
    ,NOI AVEM NEVOIE DE UN APARAT DE VANATOARE GENERATIE 4 -4.5 F 16 SAU GRIPEN
    restul sant povesti
    cea mai buna oferta a fost cea e la SAAB urmata de cea facuta de americani pt. f16 blockj 25 upgradat block 50

  6. Nu cred ca Romania si-ar permite sa cumpere un trainer avansat, urmat de un avion multirol din generatia 4-5; cel putin NU cu capatanile care ne conduc! Cu atat mai mult sa le intretina si sa le zboare. Frumos ar fi, dar la saracia noastra perena…Mai bine ar tine cont de oferta SAAB, fiindca ROAF ar avea un avion multirol bun -chiar si in varianta A, inchiriate de la suedezi, si tot ar fi ceva. F-16 sh, olandeze sau portugheze, reprezinta alegerea cea mai proasta. Personal, cred ca mai bine ar investi miliardul ala in IAR-XT, si „innoirea” unor Lancer, urmand ca ulterior sa achizitioneze un multirol nou. Asta, daca varianta Gripen nu le este pe plac gusterilor preocupati de saracia romaneasca!

    • cumparam 24 f16 sau gripen reparam 24 de mig 21 si aveam aviatie pt.inca 8-10 apoi cumparam al doilea lot de 24 si treaba era rezolvata cu cheltuieli minime
      si in timpul asta lucram la IAR -XT ca sa avem un aparat pt.misiuni CAS si LAAR
      (ASA NE SALVAM SI FABRICILE DE LA CRAIOVA SI BACAU)
      daca peste 10 ani ajungeam sa avem 48 de supersonice si 48 de XT era o situatie acceptabila si care nu implica mari costuri

      • O idee foarte buna, plina de bun-simt! Ar fi o minune sa vedem IAR-XT pe bazele aeriene romanesti, si cum minunile in RO nu se prea inghesuie…N-am putut niciodata sa inteleg, de ce mai facem proiecte daca nu le finalizam? Pentru imagine, pentru orgoliu, sa aratam lumii dezvoltate ca putem si noi, pentru ce? Ma doare sufletul cand vad ca la noi, o industrie de varf creata cu mari sacrificii si in ani multi -si asta, in timpuri cand putini se puteau lauda cu asa ceva-moare incet, dar sigur. Pana acum, dupa cum evolueaza lucrurile (sau poate, involueaza), Romania urmeaza planul initial, cel cu F-16 sh, dupa care…restul (daca va mai fi ceva, dupa), dar timpul nu ne este deloc prieten. Ma uit la polonezi, care de ceva timp ocupa spatiu larg pe acest blog, fiindca chiar incep sa se doteze puternic, si ma minunez cat sunt de incapabili si incompetenti (ca sa nu zic mai mult), cei ce ne conduc. S-a scris pe blogurile ROMilitary si Resboiu, despre solutii de finantare si offset, despre solutiile cele mai bune legate de dotarea cu avioane (pe care sunt sigur ca si le-ar dori si pilotii nostri), s-a spus tot ce se putea spune…S-a spus, s-a dezbatut, s-a contrazis, s-a apreciat, dar pe EI nu-i intereseaza, fiindca asa au mers si asa merg lucrurile in tara asta!

  7. ce ma deranjeaza foarte tare este faptul ca toata lumea discuta despre supersonice dar nimeni nu pomeneste de IAR -XT care este mult mai important
    fara un asemenea program se duce pe apa sambetei industria de profil

    • Se trage cat se poate de Standard si de Soim (putin zburate dar cu resursa in timp aproape dusa) In timpul asta, guvernul nu aloca bani pentru remotorizare (adica pentru XT) sasand INCAS-ul sa gaseasca surse de finantare. Greu de realizat…. 🙁

    • Sorin, din pacate finalizarea IAR-XT, daca dorim un avion mai performant decat IAR-99, depinde oarecum si de achizitia de multirol care, daca se face cu offset, ne poate ajuta cu o licenta de motor, ceva infuzie de tehnologie si chiar un parteneriat cu un producator mare de avioane de lupta. Vezi si articolul meu intrat azi, 7 August. Altfel, IAr-XT va fi tot un IAR 99 cu ceva imbunatatiri minore, inclusiv a motorului, asa cum s-a putut lucra in conditiile in care au taiat la greu din bugetul initial dedicat acestui proiect.

  8. @George,

    Chiar nu iti inteleg reactia.

    Zambetul l-am pus tocmai ca sa vezi ca zambesc si ca nu am alte intentii decat cele pasnice.

    In fine, asta e. Ma duc sa intreb un pilot, asa cum m-ai trimis tu…

    P.S.: George, ce grad sa aiba pilotul ca sunt in dilema. Cunosc de la sublocotenenti si pana la general de flotila aeriana… 🙂

  9. Gata cu cearta, discutam opinii nu ne bascalim!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *