Italia primul F 35B, posibil al doilea portavion, Fincantieri la Bucuresti

Cine cunoaste istoria celui de-al doilea razboi mondial, si modul in care italienii s-au cam facut de ras, nu poate astazi sa nu-si ridice palaria in fata unei dintre cele mai solide si bine dotate forte militare din NATO, ca si in fata unei industrii militare de-a dreptul respectabile, ambele italiene.

Se vede treaba ca italienii si-au invatat bine lectia din WW2 si de aceasta data nu se mai lasa pe tanjeala ci dimpotriva.

Astfel, pe 25 ianuarie marina italiana a intrat in posesia primului F 35B. Acest aparat nu este o premiera doar pentru italieni ci si pentru intregul program JSF (F35B), fiind primul „B” scos de pe o linie de asamblare in afara Statelor Unite.

Uzina din Cameri, locul de „nastere” al F 35 A si B italiene va livra catre fortele aeriene si navale ale Romei  un total de 90 de aparate, din care 60 de „A” si 30 „B”, pana in acest moment alte 9 avioane F 35A fiind livrate fortelor aeriene italiene.

Din acest punct de vedere Italia este de departe cea mai avansata tara in implementarea programului de dotare cu noile F 35, uzina italiana fiind responsabila si pentru reparatiile generale ale aparatelor F 35 ce vor fi cumparate in Europa, cu exceptia poate a celor britanice.

Marina italiana va folosi F 35B la bordul portavionului Cavour (posibil si la bordul lui Giuseppe Garibaldi pana la retragerea acestuia), nava care in prezent opereaza AV-8B Harrier.

Ca sa va faceti o idee despre forta si excelenta dotare a marinei italiene haideti sa vedem pe ce se bazeaza Roma in caz de conflict: 2x portavioane de tip STOVL, doua distrugatoare clasa Horizon, opt fregate din clasa FREMM + inca doua comandate, opt submarine+alte doua comandate de curand. La toate cele de mai sus se adauga un numar foarte mare de alte clase de nave de lupta totul garnisit cu o aviatie militara demna de toata spaima, italienii detinand Eurofighter Typhoon si F 35A/B, sisteme AA SAMP/T etc…

Iar de curand (pe 20 februarie), in santierul Fincantieri de la Castellammare di Stabia, s-a pus chila unei nave de tip LHD (landing helicopter dock) de dimensiuni impresionante. Nu-i prima de acest tip pentru Italia, de-a lungul timpului „macaronarii” au mai operat trei nave LHD din clasa „San Giorgio”, diferenta marcanta a acestei noi clase este data de dimensiunile ei, care sunt similare cu cele ale portavionului „Cavour”, respectiv 250m lungimea puntii, 36 metri latime si un deplasament de 30 de mii de tone.

Daca nu vor exista intarzieri, nava ar trebui sa intre in dotarea marinei in 2022. Propulsia va fi asigurata de un sistem CODOG (motoare diesel + turbine) si conform datelor oficiale va avea o viteza maxima de peste 25Nd. Deocamdata nu se vorveste despre operarea la bordului noii nave a aparatelor F 35B, dar toate lucrurile indica ca acest lucru este/va fi posibil, intr-un numar 8-12 aparate. In mod clar puntea ii va permite acest lucru si ne putem astepta ca LHDul italian sa fie la fel de LHD pe cat este „Wasp”, in marina Statelor Unite…

Mai ales daca tinem cont ca italienii au comandat 30 de F 35B, adica un numar perfect pentru  un portavion STOVL si o nava de asalt amfibiu care opereaza si aparate V/STOL.

Si daca tot am deschis discutia despre Fincantieri, ne aducem aminte despre intentia lor de a prelua SN Mangalia si, da, eventuala preluare are legatura cu programul de dotare cu corvete multifunctionale pentru Marina Romana.

Daca va intrebati ce oferta pot avea italienii, ei bine ar fi cel putin trei variante de corvete: „Abu-Dhabi”-class la 1620 de tone, „Comandante Cigala Fulgosi” – class pe la 1520 tone si perla coroanei, o corveta de 2800-3000 tone cu VLS, proiect numit sugestiv „Corveta Multirol” de zici ca-i gandita special pentru noi.

Cum primele doua sunt cam anemice, putem crede ca oferta italienilor vizeaza cea de-a treia clasa de nave prezentata. care clasa este peste Sigma 10514 si posibil si peste Gowind din punctul de vedere al inarmarii, fiind aproape o fregata (daca o comparam spre exemplu cu fregatele francezilor de la STX din St. Nazaire, familiile F3000/F4000).

Astfel „Corveta multifunctionala” a Fincantieri are lansatoare verticale (configurabile probabil in functie de cerinte) care sunt Sylver A50 (1 celula poate acomoda la alegere 1x VL Mica, 1x Quadpack Crotale VT1, 1 xAster 15/30) sau Mk 41  (16 celule), doua lansatoare cvadruple pentru rachete anti-nava, sistem anti-racheta Sea Ram (optional). Totalul comenzii de VLS-uri Sylver A50 pentru Qatar, pentru echipare celor 4 corvete si un LPD este de 9 bucati, LPD-ul similar variantei algeriene Kalaat Beni Abbes (L-474) fiind dotat cu un sigur VLS Sylver cu 8 celule, ceea ce inseamna ca sunt 2 VLS-uri  (16 celule)/corveta. De fapt optionale par a fi cam toate, proiectul italian fiind unul modular iar sistemele de armament vin la cererea clientului.

Nava este deja comandata de marina Qatarului (contract semnat in iunie 2016 iar constructia incepe anul acesta) in urmatoarea configuratie „air-defense” (nava capabila sa lupte in toate cele trei medii): radar AESA Kronos al Leonardo, radar si rachete AA cu raza lunga  Aster 30 Block-1 (raza +100km), VL MICA, rachete anti-nava Exocet MM40 Block-3. In plus nava poate opera un elicopter din clasa medie (NH 90).

Ramintim ca in cadrul sumei mentionate mai sus,  MBDA a semnat un contract de peste 1 miliard de euro care prevede livrarea către Forțele Navale ale Emiratului Qatar de rachete care vor intra în componența noilor nave achiziționate de la compania Fincantieri. În acest sens, MBDA va furniza Qatar-ului peste 60 de rachete anti-navă Exocet MM40 Block 3, precum și 30 de rachete pentru apărare antiaeriană Aster 30 Block 1 și VL MICA.

PS Poate ca oferta italienilor pentru SN Mangalia este o surpriza, dar Fincantieri a purtat discutii cu guvernul de la Bucuresti pentru corvete inca din 2017 , asadar erau cu ochii pe noi de ceva timp, asteptand doar momentul oportun. Pentru Romania este un semn foarte bun ca exista cel putin trei oferte ferme in programul de constructie a celor patru corvete: Damen- Sigma 10514, Naval Group – Gowind 2500 si mai nou Fincantieri – corveta multifunctionala.

Acest interes arata ca programul este serios si sunt sanse bune sa semnam anul acesta.

PPS In acest moment Fincantieri detine deja – prin Vard – doua santiere navale romanesti la Tulcea si Braila. Compania italiana este cel mai mare constructor naval european (implicat si in constructia de nave civile si militare) si al patrulea din lume.

PPPS Procedura pentru achizitionarea celor patru corvete a fost lansata ieri.

GeorgeGMT  

152 de comentarii:

  1. Eu merg pe Sigma pt că gălățenii sunt deja pregătiți cu toate utilajele și pot incepe fabricația de ,,mâine”, dar nu-i rău ca avem trei competitori serioși, oricare ar câștiga cred că va face o treabă bună, plus că va fi o ocazie pt negocieri serioase nu de fațadă….asta doar daca zarurile n-au fost deja aranjate.

  2. in sud italia ,în vest spania și în nord uk.
    noi cu polonezii trebuie sa tinem estul.
    imi place depre italieni?tancul lor,elicopterele lor,masinile lor,vapoarele lor,etc.

    • Tancul lor e facut in 200 de exemplare, are un tun de 120 mm L44 si un motor de 1250HP…
      Stau mult mai bine cu dotarea aviatiei si marinei.

      • Sa nu uitam de francezi totusi. Nici aviatia (si ei isi si proiecteaza avioanele), nici marina lor nu sunt de lepadat, ca sa nu mai zic ca sunt si putere nucleara.

  3. Corveta italienilor, cea vanduta deja Qatarului, este singura din cele trei care poate folosi VLSuri de mare capacitate Sylver S 50/S 70 sau Mk 41.
    Asta daca italienii ne-au oferit respectiva nava.
    La banii nostri nu vom putea poate sa cumparam acum VLSuri mari, dar navele ar avea o mare si reala rezerva de modernizare candva.

  4. Si Fincantieri este o solutie si inca una viabila pentru Roamnia dar si Sigma nu este de lepadat .

  5. Andrei Cristinel Negru

    Italienii au avut in ww2 o industrie fara materii prime , ofițeri si logistica din ww1 . Erau relativ bine dotați la începutul războiului : aveau a 3-a flota din lume , a 4-a Aviație , 6.5 milioane de soldați echipați , vreo 15.000 de tunuri , circa 8.000 de mortiere . Însă nu au știut sa își folosească flota , 70% din avioane erau de concepție învechita , soldații chiar daca luptau bine invidual sau sub comanda germana erau conduși de către ofițerii italieni precum in ww1 in plus logistica lor era dezastruoasa de foarte multe ori livrau muniția greșita trupelor , cam 50% din tunuri proveneau ca daune de război de la austro-ungaria , iar 80% din mortiere erau varianta de 60 mm .

    • partial corect.
      Italia in anii ’30 aproape ca nu avea rival in lume la aviatie.
      Noua ni se par invechiti privind prin prisma WW2 care porneste realmente in 1939 moment la care ei erau intr-adevar depasiti.
      Italienii deja au avut experienta razboiului civil din Spania si cucerirea Etiopiei.
      Problema lor mare era ca aveau ani buni activitate sub embargou international si sistemul totalitar incepea sa-si arate efectele prin coruptia generalizata (inerenta statelor totalitare) care le reducea foarte mult capabilitatile.
      Dupa 10 ani de activitate au inceput sa sufle greu si n-au mai tinut pasul cu restul puterilor. N-au mai investit solid in cercetare si nici in modernizarea industriei pentru ca nici nu prea mai aveau atatia bani.
      La debutul WW2 Italia avea deja mai mult de 10 ani de conflicte armate in care a fost implicata si vreo 5 ani de embargou international.
      Se mai satura si armatele sa fie atata timp cu arma la picior iar cand incep si banii si resursele sa se reduca … cam asta se intampla.
      Lumea isi aduce aminte cat de slab ai fost si nu cat de puternic.

  6. In WW2 marina italiana a fost oricum ca profesionalism si echipare peste restul fortelor armate italiene si nu s-a facut deloc de ras daca ne gandim la cate batai de cap le-au dat britanicilor in Mediterana.

    • Andrei Cristinel Negru

      Tocmai marină s-a facut de ras cel mai mult . A avut cea mai buna dotare dintre toate forțele . In plus era superioară atât Marinei britanice si celei franceze in Marea Mediterană . Si cu toate acestea marina britanică a produs enorm de multe pierderi Marinei mercantile italiene . Italia a fost a 3-a țara ca pierderi de nave civile de transport dupa Japonia si UK .

      • Daca folosim acelasi criteriu atunci britanicii au ajuns rasul curcilor la ce pierderi le-au provocat germanii in Atlantic. Pe plan militar in Mediterana le-au dat mult de furca britanicilor numai daca ne gandim la atacul din portul Alexandria. Comparativ fortele terestre au fost bine fugarite prin tot nordul Africii pana sa le vina in sprijin Afrika Korps. Sa amintim si de complexul etiopian.

        • Daca scoatem oamenii-broasca din ecuatie, marina italiana s-a cam retras cu coada intre picioare din bataliile din Mediterana. Nu-i vorba de pierderi ci de vointa de a lupta, britanicii cu toate pierderile din Atlantic nu s-au retras. Insa fata de terestrii au fost stralucitori chiar 🙂 . Etiopia, nordul Africii, campania jenanta din Grecia.

          • Nu aveau experienta britanicilor , au fost batuti dar nu la modul rusinos, englezii au sangerat destul cu ei pe mare si au blocat resurse ca sa le combata amenintarea .

          • au mai avut submarine bune, cauta operatiunea Pedestal sa vezi ce ravagii au facut in flota britanica. Nu au fost asa de prosti cum li s-a dus buhul. Conducerea a fost slaba, dar la nivelul inferior au avut destui oameni buni.
            La nivel tehnologic au stat foarte bine, au avut nave superbe si avioane foarte bune. Cel mai bun vanator al Axei (cu elice) nu a fost german, nemtii chiar au intentionat sa-l fabrice sub licenta

            • MACCHI ?
              A avut si el hibe:
              It was insufficiently armed, being furnished with just a pair of machine guns that had a tendency for jamming. The radios were unreliable, routinely forcing pilots to communicate by waggling their wings. The oxygen system was also regarded as being inefficient, causing up to 50/60 per cent of the pilots to abandon their missions and in some cases having been detirmined to have caused fatal accidents.

              • Nu, Fiat G.55 (Centauro), de care comisia Luftwaffe trimisa sa evalueze noile avioane de vanatoare italiene din serie V a zis ca e cel mai bun vanator al Axei.
                De fapt toate 3 avioanele respective erau bune sau foarte bune (Regianne 2005 si Macchi 205).
                Au fost testate inclusiv impotriva ultimelor modele de Me si Fw si s-a discutat intensiv sa fie produs in Germania. Folosea un motor german

                Daca stai sa sapi o sa vezi ca italienii au fost buni la tehnica, nu s-au priceput la tancuri, dar nave si avioane bune au avut destule. Si pilotii italieni s-au bucurat de respectul celor britanici. Nemtii au folosit avioane italiene, vezi Fiat Cr 42 Falco pana aproape de final

      • Si nu te supara dar marina mercantila suna aiurea, corect ar fi marina comerciala.

        • Sa-ti traduc eu:

          Marina mercantila e flota comerciala RSR care facea trafic cu blugi, carpete cu rapirea din serai, guma de mestecat, cafea, kent / marlboro, whisky si VHS + casete!

          In subsidiar mai aduceau si cate o lopata, doua de minereu sau 2-3 canistre de titei, cate mai incapeau printre blugi si restul! 😉

      • Navele italiene erau inferioare tehnologic celor britanice.
        In plus britanicii, dupa sutul initial, au „inovat” mult, atat tehnologic cat si tactic.

        • Nicolae, dimpotriva, navele englezesti erau inferioare, recolta de ww1 si modernizate ulterior. In primul rand erau mai lente, consum mai mare, etc
          Au avut acolo nave ca Warspite, Barnham, Valiant, Queen Elisabeth, iar crucisatoarele atasate erau un pic mai noi, dar nu ultimul racnet. Nave mai noi in Med erau forta H la Gibraltar, dar aveau treaba mai mult in Atlantic.
          Ce aveau mai nou si mai bun era tinut la Scapa in general.

          Dar au avut mereu comandanti buni, gen Cunningham, asa combinatia nave vechi+comandanti buni+ mana libera a fost peste cea italiana nave superbe+comandati slabi+legati de maini si de picioare.

          Daca italienii ar fi fortat o explicatie masiva ar fi avut un avantaj mare, cele 4 nave italiene din clasa Vittorio Veneto (Littorio) erau rapide si bine inarmate. De altfel aveau avantajul ca puteau sa accepte sau sa refuze batalia cand doreau, avand cam 10 noduri in plus fata de adversarii britanici.

          • cam asa e… italienii au fost mai slabi pe lantul de comanda si in inovatia de tactica, in folosirea de forte combinate, flota + aviatie + submarine.

            • Andrei Cristinel Negru

              Au avut si ei câteva mari hibe : 1. Cu toate ca ei au inventat avionul care lansează torpile nu l-au introdus in dotare . 3. Au ignorat folosirea radarului pe navele lor . 3. Au ignorat construcția portavioanelor . 4 . Navele din clasa Litorio nu puteau trage in spatele lor .

          • Dinu, navele italiene erau inferioare tehnologic navelor britanice. Nemtii obisnuiau sa spuna ca Regia Marina e una doar de “vreme buna, preferabil doar ziua”.
            Nici nemtii, dar cel mai mult italienii, nu au stiut sa incorporeze pe navele lor cea mai importanta noutate tehnologica de atunci: radarul. Italienii nici cu sonarul nu erau prea buni prieteni…
            Uite, poti sa incepi de aici: https://en.wikipedia.org/wiki/Regia_Marina
            Ia-o de la interwar period. Mai sunt si altele, cum ar fi faptul ca britanicii aveau unele dintre cele mai echilibrate solutii la navele de suprafata, incepand cu calitati nautice gandite global, pentru toate marile lumii si terminand cu incorporarea celor mai noi sisteme de ochire si detectie, daca nu ma inseala memoria, inclusiv calculatoare incipiente pentru controlul tirului.

            • Andrei Cristinel Negru

              Asa este Nicolae . Au construit nave frumoase , impecabile din punct de vedere tehnic dar nu au incorporat deloc inovațiile . In plus s-au considerat mereu in înfiorătoare fata de englezi sau francezi si și-au adaptat navele pe tactica lovește si fugi .

            • da, ai dreptate, dar tine cont ca au fost gandite sa opereze doar in Mediterana si aproape de porturile lor. Si cu acoperire aeriana din portavionul nescufundabil )

              Ce m-a uimit apoi a fost ca nici nu au incercat sa se lege prea mult de RN, desi acoperirea devenise si mai buna Luftwaffe operand din Creta. Chiar si fara radar si fara range finder la fel de bun tot aveau o mare superioritate in tunuri si viteza.
              Dar trebuie sa-mi recunosc subiectivismul, imi place foarte mult cum arata Littorio, mai ales cu dungile alea sexi de camuflaj :))

              • Sexi, sexi, dar absolut inutila… 🙂 Aproape la fel de inutila ca marile cuirasate japoneze…
                In opinia mea, singurii care s-au adaptat si au anticipat noile realitati ale razboiului naval in WW2 au fost americanii si britanicii.
                HMS Renown, o nava gandita in 1916 a fost foarte inteligent modernizata in 1941. Citeste aici: https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Renown_(1916)
                „While the exact dates are not known, the ship received a variety of radars in 1941, possibly during this refit. These included Type 284 radar for surface gunnery control, Type 285 anti-aircraft gunnery radar, Type 281 air warning radar and a Type 271 surface search radar. Two quadruple „pom-pom” mounts were also fitted on top of ‘B’ turret.”
                Uita-te putin si la arsenalul lui Duke of York, in special la radare si AA: https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Duke_of_York_(17)

                „Chiar si fara radar si fara range finder la fel de bun tot aveau o mare superioritate in tunuri si viteza.” – fix-pix, degeaba iti bat tunurile la 40 km daca nu „vezi” si nu poti lovi nimic. Cum reglau tirul? Cu observatie din hidroavion ca-n WW1?

                Sunt pe atat de inutile pe cat sunt de frumoase… Desi Renown e mult mai eleganta in parerea mea subiectiva. 🙂

      • Mda insa Regia Marina avea o hiba majora : comandantii cu grade mari, aia e pe cuirasate si crucisatoare grele plus aia de la comandament erau filobritanici si detestau fascismul (adica pe il Duce si gasca).
        Aia de pe distrugatoare si vedete erau fascisti convinsi …

        Apoi aminti-va episodul Cynthia. Cynthia era numele de cod al unei spioane … care s-a cuplat cu atasatul naval de la Wahsington amiralul Alberto Lais, care i-a cedat f usor codurile marinei militare italiene!!! Sefii Cynthiei au fost socati ca un amiral in asa functie „cadea” asa usor.. De fapt se pare ca nu farmecele Cynthiei au fost hotaratoare nici o pasiune nebuna a amiralului … ci pur si simplu omu a avut ocazia! Adica si o baba in baston putea sa ii ceara codurile .. si le primea!!!

    • La Taranto nu s-au făcut de râs? Briții cu nişte biplane amărâte au pus pe butuci flota italiană…

      Atacul respectiv ar merita un articol.

  7. F. Bine că ai menționat faptul că Fincantieri e „mama lui Vard.” Că erau deja voci care nici una nici două ziceau că Fincantieri vin la smen și șperț că deh mafioți. Să-i întrebe cineva pe cei de la Vard Brăila sau Tulcea cu ce probleme se confrunta din cauza că nu pot construi nave mari ale mamei Fincantieri. Btw, Fincantieri sunt full le parte civilă de comenzi și contracte, cele mai importante sunt pentru vase mari de croaziera. Ar fi rău să facă vasul de croaziera la Mangalia?

    • Pai chiar la smen si sprit sunt veniti. Sug tot ce pot dupa care falimenteaza firmele.cauta ce au facut in italia cu firmele private(ficantieri fiind firma care apartibe statului)

  8. Tara lui Andrei

    Bine bine, corveta pare interesanta dar ce pret are… Ca parca vad ca n-am avea bani decat pentru vreo 2-3 maxim…

    • Tăiem ale 164000 de pensii speciale și facem rost anual de 6.6 mld Ron. Vedeți cât vine in euro.

      • Tara lui Andrei

        Daca ar fi sa luam la puricat toti banii furati sau pierduti pe cei care nu-i merita, a fi putut lua cateva escadrile de F-16V dintr-un singur contract… Si tot ar mai ramane bani…

  9. Marina a fost mai rasarita, dar au luat bataie de la britanici desi aveau superioritate in nave si tunuri.

  10. Somnoros, atunci cand am citit titlul am crezut ca ne luam si portavion :)))) nu ma mai mira nimic (nu ca am avea ce sa facem cu el).
    Referitor la corvete/fregate usoare, cred ca oricare din cei trei constructori fac nave bune spre foarte bune. Imi este greu sa cred ca ar putea da chiks in genul Thyssen-Krupp cu F125. Cred ca cel mai important este ce armament, senzori, radare, sonare punem pe ele. Cand te gandesti ca un Mk41 cu 8 celule este vreo 17 mil usd si un SeaRam 25 mil usd … bugetul nostru pare cam mic.

  11. Bine ca avem de unde alege. Oricare din cele 3 ar fi bune pentru noi. Personal as alege Gowind sau corveta multirol italiana care par sa fie usor superioare ca variante de inarmare.

  12. Nu cu constructiile navale pentru Regia Marina au avut italienii probleme in WW 2. Constructiile navale erau superbe, vezi Roma,Vittorio Veneto sau Triest. Au avut si au si acum, multe si bune santiere navale. Nu stiu cu oamenii, comandantii, cum au stat ca prea au luat-o pe coaja.
    Corvetele italienilor sunt faine; dar preturile ? Pentru MN vasele trebuie bine dotate antiaerian si antisubmarin. Lupte de suprafata, la gura tunului, nu prea vad.

  13. Astazi o sa mai avem o veste buna…

  14. Eu n-am nimic cu Fincantieri, pana la urma sunt o firma respectabila, insa nu pot sa nu ma intreb care este ratiunea acestui circ facut de statul nostru cu SNM?

    Daca Fincantieri vrea sa cumpere santierul in locul lui Damen, sa faca asta, doar ca s-ar putea sa fie o problema pe la Consiliu Concurentei daca un grup detine 3 dintre primele 4 santiere navale ale tarii. De asemenea, nu inteleg de ce ar avea nevoie de SNM pentru corvete cand pot sa faca sectiunile atat la Vard Braila cat si la Vard Tulcea si sa asambleze navele la Tulcea, pentru ce sa se lege la cap cu ditamai santierul cand au deja 2 perfect functionale si adecvate scopului?

    • Dpmdv Fincantieri vrea santierul atat pt nave militare cat mai ales pentru productia civila. Statul roman s-ar putea sa fi intervenit tocmai datorita ofertei Fincantieri care vrea sa preia managementul santierului dar acesta sa ramana in scripte in propietatea statului.
      Modelul american in ind militara; statul patron si o companie privata adminstrator.

      • Eu cred ca genul asta de afaceri il fac bisnitari gen perez ala care a „privatizat” ARO, nu concerne de talia Fincantieri. Adica sa te increzi in cuvantul unui stat care tocmai a rupt un precontract cu Damen ca sa te bage pe tine in schema e cam naivitate la puterea infinit. Nu-i vad pe F. sa riste contracte mari facute „in arenda” pe un santier pe care nu-l detin. Repet, ala nu e santier care sa stea in cateva nave militare, acolo trebuie multe proiecte si complexe, cu valoare adaugata mare, ai de hranit mii de oameni.

        E ca si cum tu esti director executiv al unei firme dar ai putere 0 ca sa-ti impui proiectele in fata actionarilor.

        • Radu, nu uita ca noi si italienii semanam mai mult decat le convine lor sa spuna… 😉
          Dar da, ai dreptate, manevra statului roman e dubioasa si pute nitel a lobby informal.
          De urmarit, clar de urmarit!

          • Da, Nic, dar asta e valabil mai mult „pe persoana fizica”. Un concern de talia F. nu-si permite sa se trezeasca cu 10 vasilica dancila in consiliul de administratie la SNM care sa tripleze de pe o zi pe alta salariile la oameni ca „asa e corect”. Eu chiar nu vad o firma mare din vest sa se bage intr-o balacareala de genul asta, in care are 0 control si pentru ce? Avantajele competitive sunt mai mult decat discutabile cand Dumnezeu stie ce-o fi pe santierul ala de fapt.

            In rest, ramane cum s-a stabilit: statul (adica noi) cu datoriile iar altii cu profiturile.

            Indrazneste sa crezi in Romania, sau nu, noi p$d indraznim sa furam si penele de pe broasca! 😛

        • Asta-i oferta oficiala, cel putin. Dar exista o problema, daca statul ramane patron atunci ramane „patron” si pe cei 1,5 miliarde de euro datoria santierului si de unde sa plateasca statul 1,5 miliarde de euro?! La mijloc cred eu ca este o alta manevra.
          In mod clar italienii si olandezii vor Mangalia si nu numai pt programul de corvete…
          In aceasta ecuatie francezii par cei mai mici.

          • Pai e cat se poate de clar ca Damen nu are nevoie de SNM pentru corvete, le-ar incepe si de maine la Galati daca ar fi nevoie. Ei chiar au zis in comunicatul de presa ca achizitia SNM ii ajuta sa-si diversifice portofoliul, eu cred ca tintesc structuri gen platforme de explorare si foraj in Marea Neagra de fapt.

            Iar Fincantieri ar putea sa faca low cost nave de croaziera, cel putin la nivel de corp de nava si suprastructuri.

            Am mai zis-o sa cumperi SNM pentru cateva nave militare e ca si cum ti-ai lua o ferma de vaci doar ca sa aiba familia ta lapte proaspat zi de zi …

        • Statul proprietar ..tu administrator
          Asta inseamna ca ai dreptul peste chestia aia cu salariile si tot ce tine de administrare , statul pastreaza vreun „drept de veto” in chestii sensibile si vine cand se face bilantul contabil la sfarsit de an
          Si as vrea sa vad implementat modelul in romania , nu numai la un agent economic , ci in mai multe , tarom, aeroporturi , sosele samd
          In spain republic tocmai ce s-au reziliat unele contracte de genul pe partea de infrastructura , totusi in date generale ..administratorii de genul asta se descurca mai bine( au experienta ,oameni mai pregatiti etc) , plus ca degrevezi statul de obligatia de a tine politruci , agentii etc, surse de coruptie peste tot
          E mai simplu asa
          Statul e bun administrator in altele , sanatate , educatie ..unde nu pui pe unul sa faca economie pe sanatatea si educatia ta
          In astea are sens si cercul se leaga, un privat ce administreaza o sosea ,va incerca sa obtina un profit ..scazand cheltuielile…tu daca ii pui caiet de sarcini si il urmaresti sa il respecte , poti scade preturile percepute pe prestatie …indirect impozitele percepute etc…in teorie
          Deci , daca e sa fie administrator privat sper sa fie un succes

  15. Frumusele corvetele italienilor, doar ca la 3500 de tone nu mai sunt deloc corvete. Dar, pana la urma, denumirile au devenit conventie pura, asa ca nu ma mai mir.
    Totodata, sa nu uitam ca baza flotei romanesti din WW2 au fost cele 4 distrugatoare, careul de asi, toate construite in Italia.
    Cu diferenta ca R-urile sunt construite avand la baza un model Thornycroft, mai precis asta: https://en.wikipedia.org/wiki/Thornycroft_type_destroyer_leader
    Concurenta e buna.
    Fie ca! 🙂

    • Nu cred ca trebuie sa fie frumoase cat trebuie sa fie eficiente. Din punctul meu de vedere pot sa arate si ca un cub Borg cata vreme sunt un factor real de forta la MN.

      • Defineste factor real de forta.
        Aspectul unei nave este si el important, chiar daca nu direct, strict dpdv armament ambarcat.

        • Adica sa fie in stare sa lupte si sa o faca bine. Asta vreau sa faca nu sa fie frumoasa.

          • Foarte bine. Totul trebuie privit prin prisma rolului si locului acestor corvete in flota romana. Care este scopul noilor corvete? Daca te uiti la ce inlocuiesc, raspunsul este lupta anti-submarin.

            Asta trebuie sa faca foarte bine. Pentru asta sunt esentiale urmatoarele: o carena „silentioasa”, propulsie „silentioasa”, bune calitati nautice, sonar tractat si elicopter adevarat cu balize si dipping sonar, torpile s.a.m.d.

            Pe o nava, orice nava, spatiile sunt calculate cu atentie si sunt extrem de limitate. Dupa cum stii, fiecare racheta instalata la bord are cerintele ei in materie de energie consumata si de aparatura de detectie si control al focului.

            Aceasta nava va opera singura sau intr-un grup de nave, unde rolurile sunt de obicei impartite.

            Atunci cand opereaza singura, aceasta nava trebuie sa fie capabila sa se apere impotriva rachetelor anti-nava. Si daca este atacata de avioane, este putin probabil sa fie atacata cu bombe chioare, tot cu rachete anti-nava va fi atacata.

            Prin urmare, este nevoie de un sistem care sa reactioneze rapid, capabil sa lanseze cat mai multe rachete posibil in acelasi timp bazat pe o racheta cu ghidare activa duala (RF & IR). Aici avem doua optiuni: Sea Ram sau VL Mica.

            Rolul apararii locale AA trebuie sa revina fregatelor, nu corvetelor. Daca nu aveam fregate, atunci era indicat sa punem asa ceva pe corvete.

            Este parerea mea. Instalarea de rachete AA cu raza medie pe o corveta cand tu ai fregate in dotare este pur si simplu risipa de bani…

            • In privinta rolului corvetelor parerile noastre coincid. Sunt de acord 100% cu ce ai scris. Rachetele AA cu raza scurta sunt suficiente pentru ele. Si eu sper ca fregatele vor acoperi AA pe raza medie si lunga

              • Si eu sper… Dar bugetul alocat nu-mi da prea multe sperante.
                Cat despre „frumusetea” navelor… 🙂
                Pe timp de pace rolul marinei este de ambasador al tarii, din cele mai vechi timpuri, inclusiv astazi. O nava este o parte din trupul tarii si reprezinta tara al carei pavilion il arboreaza.
                Comandantul navei trebuie sa fie un fin cunoscator al diplomatiei, al purtarii in societate, o prezenta fizica si morala impecabila. Marinarii, la fel.
                Pe timp de razboi, cand intervine si factorul psihologic, o nava trebuie sa fie amenintatoare, trebuie sa degaje prin liniile sale putere, forta, determinare.
                Ce te-ar impresiona mai mult? Un cub borg sau o pasare de prada klingoniana? 🙂
                Sunt standarde subiective, care tin de preferintele estetice ale fiecaruia, dar totusi exista niste „norme” general acceptate… 🙂

              • eu sunt de parere ca intotdeauna e bine sa ai optiuni si chiar daca nu cumperi pe moment doar rachete cu raza scurta pentru corvete, sa se stie ca poti instala si altceva la nevoie.

            • si toate navele noastre vor face preponderent lupta antisubmarin? Ca si fregatele, daca stiu ceva, apai asta e rolul lor, iar pe antiaerian stim deja ca sunt sanse pentru o dotare modesta.

              • @Marius
                Rolul initial al fregatelor se poate sa fi fost initial asta, dar nu cred. Trebuiau sa fie nave multifunctionale cu capacitate de lupta in toate mediile dar am vazut cu totii ce a iesit…
                Rolul fregatelor este sa faca C4ISR si aparare AA. Asta ar fi rolul principal. In secundar fac si ASuW si ASW si EW.

                De exemplu, Arleigh Burke sunt vazute ca nave de lupta AA, dar de fapt, ele pot lupta in toate mediile.

                Fregatele sunt in acest moment depasite in rolul ASW dpdv silentiozitate, prin comparatie cu evolutia tehnologica din domeniu. Avantajul lor in lupta ASW e ca pot ambarca elicoptere mari.

                Stim ca bugetul este mic, insa nu stim cum va fi administrat, pentru ca vin ca offset la corvete.

                Parerea mea este ca offsetul se refera preponderent la revitalizarea navei (cabluri, spatii, turbine – e un contract separat pentru turbine etc samd), CMS, senzori, reconfigurare structurala pentru instalarea noului armament. Se refera si la proiectul de modificare. S-ar putea ca armamentul in sine sa vina printr-un contract separat.

                Constructorii care vor participa la licitatie vor veni cu un proiect de modificare al fregatelor.

                Insa, conceptual, lupta AA poate fi dusa cu adevarat eficient de o nava mai mare, de genul fregatei. Asta nu este treaba de corvete, punct. Sunt si corvete care fac asta dar acest lucru trebuie interpretat prin specificul flotei care le are.

                Oricum discutam discutii si nu pentru prima oara. 🙂 Eu am parerea mea, voi pe a voastra. Nu am reusit sa va conving pana acum, nu voi reusi probabil niciodata.
                Nu-i bai! 🙂

                • Nicolae, tu tot zici ca in principiu fregata ar trebui sa…

                  Eu iti vorbesc de ale noastre, pe care am discutat variantele de inarmare cu subiect si predicat, nu numai vis-à-vis de fonduri. Chiar tu ai prezentat versiunea propusa de MBDA. Deci stim din start ca pe antiaerian nu vor fi prea stralucite.
                  Ele au fost concepute expres pentru lupta antisubmarina in Atlantic. Ca nu mai sunt chiar asa, ca asa si pe dincolo.

                  De ce sa adaug si corvete handicapate din start, cand pot lasa din start loc pentru mai mult?!
                  Cunosti si tu ca in Crimeea e si aviatie serioasa nu doar flota.

                  • HMS Sheffield (Type 22)
                    Laid down: 29 March 1984
                    Launched: 26 March 1986
                    Commissioned: 26 July 1988
                    Decommissioned: 5 November 2002

                    …was sold to Chile on 4 September 2003 and renamed Almirante Williams in honour of Juan Williams Rebolledo. She received a major refit in 2008, modernized in Talcahuano by ASMAR, which saw her weapons fit change to:

                    1 x 76mm gun
                    2 x 20mm Oerlikon cannon
                    8 x Harpoon anti-ship missiles
                    2 x Barak 1 point defence systems
                    2 x triple 324mm ASW torpedo tubes
                    Embarcation of 1 x SH-32 Cougar ASW helicopter
                    The new equipment was retrieved from decommissioned County-class destroyers.[citation needed]
                    _________

                    Trimitem o delegatie MApN/Min.Economiei la ei? 🙂

                    • Tara lui Andrei

                      Eu unul nu as mai fi cheltuit niciun leu pe fregatele alea. Le-as fi trimis la fier vechi demult si as fi demarat proiectul cu corvetele astea 4.

                      Decat fiare vechi neinarmate mai bine ceva bine inarmat si nou/modern.

                      Ar fi fost un risc, in sensul ca ramai fara o posibila capabilitate armata dar tinand cont ca sunt varza si mai toaca si bani, matematic vorbind ar fi fost defapt mai benefic fara ele.

                      Puteam sa luam corvetele alea 4 de acum 2 ani, la acelasi pret ca acum, fara sa ne mai incurcam in off-set si deci primeam ceva si mai bun la ele, eventual luam 4 Gowind ca sa fie treaba treaba. Apoi in cativa ani mai cumparam/produceam 2 fregate iarasi noi si moderne si gata.

                      E o pierdere de bani din toate punctele de vedere cu fregatele astea si ne cam incurca mult. Sa fim sinceri, ori ca le avem/aveam ori ca nu le avem/aveam tot aia e si eu unul chiar as risca sa nu le am timp de cativa ani.

                    • Barak 1 e un soi de Sea Ram mai rasarit, un point defense. Chilienii au inlocuit aproape post pe post, Sea Wolf cu Barak 1.
                      Versiunea prezentata de mine in articolul https://www.rumaniamilitary.ro/noutati-despre-modernizarea-fregatelor-type-22r ar fi cea mai bine inarmata Type 22 like ever. 🙂
                      Mai bine trimit ei o delegatie la noi… 😉

                  • In declinarea Batch 3, Type 22 erau fregate multifunctionale. Nici asa, nici pe dincolo, chiar asa: multifunctionale. 🙂
                    De ce sa lasi loc din start pentru mai mult in cazul corvetelor si nu al fregatelor?
                    Care fregate sunt mai potrivite pentru un AA serios? Cand le scoti din serviciu, iei VLS-urile si celelalte acareturi de pe ele si le muti pe noile fregate. Simple as that.
                    Oricum, pana nu vedem ce iese, articole de prezentare in genul celui facut de mine sunt doar posibilitati.
                    La acelasi buget, nu inteleg de ce insisti sa pui AA cu raza medie pe corvete cand nu trebuie decat sa-l pui pe fregate. Daca le fac un refurbishment serios, te mai tin inca 15 ani.
                    De ce sa fac fregate handicapate din start cand pot lasa loc pentru mai mult? 🙂
                    La bugetul care este. 🙂
                    Ai vazut in articolul pe care l-am facut mai demult despre MBDA si Type 22 unde ar pune VLS-ul. Neconventional dar posibil. Si OHP-urile au turela pe mijlocul suprastructurii.
                    Lasati corvetele sa face ceea ce trebuie sa faca si fregatele sa faca ceea ce trebuie sa faca…

                    • inainte sa iei VLS-urile de pe Type22, trebuie mai intai sa le instalezi. Ma indoiesc ca a pune celulele specifice VL-Mica/Sylver A35 este acelasi lucru cu a pune un Sylver VLS A-50 sau Mk41. E o diferenta de 1,5m: de la 3,5m la primele, la 5m la celelalte. Solutia din articolul cu MBDA nu pareau sa fie Sylver A-50 ci 35.
                      MK41 VLS porneste de la 5,3m si urca pana la 7,7m.
                      https://www.tapatalk.com/groups/warships1discussionboards/viewtopic.php?p=549807

                    • Te indoiesti degeaba! 🙂
                      MBDA iti pune Aster 15 cu care faci local area defense pe Type 22R. Atat timp cat platesti, desigur.
                      Stiu asta de la sursa. Discutie informala. 😉

                    • asta a si fost discutia atunci la articol, cu MK44 si A-60, ca s-ar putea sa nu fie spatiu ca la Type23. atunci nu ai zis nimic 🙂

                    • atunci vreau din ala si pe fregate si pe corvete 🙂

                    • Ai imbatranit! 🙂 Am zis si atunci, in articol, ca daca platim ne pun Aster 15. Gowind suporta si ea Aster 15.
                      Insa nu stiu ce viitor mai are Aster 15 in contextul Mica NG cu raza de actiune marita. S-ar putea ca, daca luam Mica, sa primim acces la Mica NG, aceleasi dimensiuni, raza de 30 km +.

            • de ce sa te handicapezi din start pe navele noi care au deja inclusa din start posibilitatea unor rachete AA cu raza medie cand pe fregate si daca ar fi bani, ar putea fi mai dificil si cu costuri mari sa faci retrofit la AA cu raza mai lunga?
              Iar corvetele vor avea viata operationala cel putin dubla fata de resursa fregatelor. Stii ce si cum mai apare pe parcurs?

    • De unde ai scos 3500 tone?
      in materialul de pe pagina lor scrie clar: 2800-3000 tone

      • Marius, nici ei nu sunt hotarati asupra deplasamentului, probabil si pentru ca inca n-au construit niciuna. 🙂
        Daca vrei punem un pariu: eu zic ca vor ajunge la 3500 t incarcare maxima. 🙂

  16. Aduc aminte cititorilor ca primul submarin Delfinul a fost construit de macaronari . 🙂
    In alta ordine de idei , in UE se munceste mult pentru a avea industri competitive.
    RFG , Franta , Italia sint 3 tari care au industrii de armament dezvoltate.
    Mai si coopereaza intre ei.
    Italienii cu francezii la fregatele FREMM, rachete Aster.
    Nemtii cu macaronarii la avioane Typhoon si submarine U 212.
    Cel mai raspindit tun naval de calibru 76 mm e italian.
    Italienii au si un mare producator de elicoptere civile si militare iar alea 7 C 27 Spartan romanesti sint tot produs italian.
    Sa nu uitam nici grupul Beretta cu productia de arme individuale.

    Important pentru Romania e sa intram in ” clubul” colaborarilor europene in productia de arme. ( oricare) deoarece din 1989 am ramas total in afara acestui motor de dezvoltare si siguranta nationala.
    Ca e cu italienii sau altii , neimportant dar trebuie inceput rapid.
    PS.
    Macaronarii au un picior si in USA unde sint proprietari de santiere navale dar si a unui important producator de electronica militara.

    + ca eu locuiesc aici din 1990. Eram doar 8.000 de romani atunci in toata Italia.
    Azi sint 1.151.000 romani si romance 🙂 🙂

    • This is one of the best decisions of the last decade:
      A common stock market index in Central and Eastern Europe? President of the WSE: It will group the most liquid companies in the region
      The Warsaw Stock Exchange wants to create a common index grouping the most liquid companies as part of cooperation with other exchanges in the Central and Eastern Europe region – said the president of the company Marek Dietl on Thursday.

      „As part of cooperation with exchanges in our region, we would like to create a common index based on the most liquid companies,” Dietl said at a press conference.

      He added that in the future he could also create a common ETF, ie an Exchange Traded Fund (ETF)

      The CEO informed that the external company would be responsible for preparing the construction of the new index.

      Initial talks on the creation of a common index began on the occasion of the first CEE summit in the V4 + 2 format, which took place on February 20 in Prague. The shareholders of the stock exchanges from the Czech Republic, Poland, Hungary and Slovakia as well as from Romania and Croatia took part in it.

      The purpose of the meeting was to undertake cooperation of stock exchanges, mainly in the face of new regulatory requirements already implemented and proposed at the level of the European Union, which are of particular importance for all capital markets in the EU. Stock exchanges also want to create a new way to attract global investors to the Central and Eastern European region, and to jointly represent our markets to investors as an attractive investment destination within the European Union.

  17. Sa si zambim un pic:

    Spirit combativ al armatei italiene in WWII

    Locotenentul da ordinul de atac:
    Avanti giovanotti!
    Nici o miscare.
    Ordona din nou :
    Avanti giovanotti!
    Din transee se aude o voce:
    Ma che bella voce teniente!!

  18. Eu nu sunt asa incantat de corveta italienilor, dupa se m-am uitat pe specificatiile lor. Unde sunt torpilele, unde e sonarul (pe ala pentru detectarea minelor nu il pun la socoteala). Cu ce faci ASW? Plus ca propulsia CODOD nu o face ideala pentru vanatoarea de submarine.

    As prefera in continuare Sigma (daca se poate si un RAM pe hangar, deja trebuie sa strici multe rachete pana sa o loveasca una). Daca nu, GoWind. Italienii nu au decat sa faca nave civile la Mangalia, si daca o fi cazul, cele 3 submarine (sau poate un FREMM romanesc).

    • Scuze, CODAD, nu CODOD.

    • Observatie corecta. Si Gowind si Sigma sunt peste datorita combinatiei cu propulsie electrica. Corvetele astea sunt luate pentru a vana submarine, ori aici factorul zgomot de fond este esential.

      • Ori iei 4 corvete Sigma si inca 2 din astea concepute de italieni care sa faca aparare antiaeriana, sa nu uitam ca in viitor mai trebuie retras si Marasesti si Tetalurile 1 si 2. Intre timp o sa vede si cum arata la fata noua fregata italiana.

        • Tetalurile vor iesi pe masura ce intra noile corvete. Mai demult ziceau ca vor sa inlocuiasca Marasestiul cu o fregata usoara. Nu stiu daca una noua sau una sh, cum ne placea noua.
          Mi-ar placea o La Fayette cu Aster 15 sau Mica NG cu raza marita, pe masura ce le retrag francezii.
          Type 22 ar putea fi inlocuite de 2 Type 31e sau de 2 FTI.

  19. Eu nu imi dau seama cum stau pe partea de anti-submarin italienii.

    De asemenea vad ca ofera si VLS-uri si RAM italienii, cu RAM-ul fiind optional. Nu mai zic ca merge pus si MK41/A50 ceea ce e un mare plus.

    Ce nu imi place e ca lipseste din cate vad un CIWS (personal imi place Oerlikon Millennium Gun care vad ca e oferit pe Sigma).

  20. Tara lui Andrei

    Referitor la corveta aia multi-functionala a lor… Una din cerintele contractului era ca cel putin o nava sa fi fost construita deja (parca era si un interval de timp, ultimiele 12-15 luni sau ceva de genul asta).

    A fost vreuna construita pana acum ca eu nu gasesc nimic ? Nu cumva pica din start varianta asta ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *