Romania Military

JS Kumano

planurile de modernizare ale marinei imperiale japoneze

A doua nava din clasa 30FFM a Marinei Imperiale Japoneze (Japan Maritime Self-Defense Force suna jenant rau ? ) a fost lansata la apa pe 19 noiembrie in Okayama de catre constructorul sau, compania Mitsui E & S Shipbuilding Co. Ltd.

“Kumano”- FFM-2, este o fregata de 5500 de tone, multifunctionala, si va inlocui in dotarea Marinei Imperiale distrugatoarele din clasele “Asagiri” si “Abukuma”.

Japonezii – o natiune cu mare experienta atat pe mare cat si in razboiul pe mare – sufera si ei de boala automatizarii excesive (in foarte modesta mea opinie), astfel ca o nava de peste 5000 de tone va avea un echipaj de doar 90 de marinari si ofiteri.

Planurile sunt pentru 22 astfel de nave (opt in prima transa), pentru un pret per bucata de 461 milioane de dolari.

Evident nava are pronuntate carateristici stealth, avand la baza demonstratorul Mitsubishi X-2 Shinshin/ATD-X.

Ca imagine generala, sistemul de propulsie va fi unul CODAG, viteza maxima +30Nd, radar AESA, opt rachete anti-nava Type 17, SeaRAM, 32 de celule (16 + optional inca 16) VLS MK 41, capacitate de lupta anti-mina, anti-submarin, anti-aerian, un elicopter.

Fregata? Fregata este dar una foarte bine dotata atat pe partea de senzori cat si pe partea de armament, acolo unde se duce usor-usor spre un distrugator mai mic dar totusi foarte potent.

Cum japonezii au inventat distrugatorul port-elicopter dar de fapt port-avion, merg pe calea traditiei si construiesc acum fregate/distrugator.

Astfel avem inca o fregata cu puterea de foc mai spre distrugator, dar cu un tonaj mai spre o super-corveta si ne putem inchipui ca-n nava japoneza este mare inghesuiala, de unde si nevoia mare de automatizare. Pentru ca unde sa mai inghesui, in doar 5000 de tone, atata armament, elicopterul si barcile de salvare dar sa ai si un echipaj care in caz de avarie sa poata lupta cu ceva succes intru salvarea navei? Si cum n-ai unde, mergem pe atomatizare, dar este un mare risc asumat in caz de gaura de apa sau de vreo racheta anti-nava care te nimereste.

Nu atat ca la 5000 de tone ai o rezerva natural redusa de flotabilitate dar ce sa faci mai intai cu doar 90 de marinari? Iar la inghesuiala de pe nava unde sa bagi mai multi si chiar daca ar incapea, pe unde sa ajunga ei la zona afectata si sa lupte cu incendiul sau apa marii de navaleste in nava?

Dar asa cum spuneam, “boala automatizarii” nu este tipica doar Marinei Imperiale ci absolut tuturor marinelor militare moderne.

GeorgeGMT

Exit mobile version