Odata incheiat turul de pista, am inceput cu pavilionul Thales, care impreuna cu cel al MBDA erau cele mai importante din expozitie, unde am fost invitat sa trec sa vad noutatile…
In curtea pavilionului trona un radar GM-200, caruia i-am vizitat cabina de lucru cu cele 2 posturi de urmarire a datelor, radar despre care v-am mai povestit anul trecut aici: Thales la Eurosatory 2024.
De mentionat ca in aprilie inclusiv suedezii (dupa danezi si norvegieni), avand producatorul Saab, au semnat un contract de 91 milioane de euro pentru radare GM200 MM/C, ceea ce ar putea insemna un numar de aproximativ 6 radare daca se considera pretul de aproximativ 15 milioane de euro/bucata (30 de milioane costand un GM200 ), depinzand insa si ce alte elemente sunt incluse in contract.
Greu de spus daca pentru inzestrarea noastra familia lui GM-200 mai are vreo sansa, insa in mod vizibil devina o piesa de rezistenta pentru apararea tot mai multor tari de pe continentul european.
La Thales am regasit si mica munitie ratacitoare Toutatis, cu care am facut cunostiinta in toamna trecuta la Euronaval. Cu o sarcina utila de 1 kilogram (masa totala 4,5kg) si o raza de actiune de 10km (anduranta spre 45 minute), bazdagania este conceputa pentru a fi usor de asamblat, fiind construita din materiale plastice ieftine. Alaturi de corpul foarte ieftin, in asamblare mai intra motorul si unitatea de control centrala. Inainte de folosire, i se monteaza bateriile, munitia si botul cu senzorii. Este considerat portabil de infanterie si poate fi lansat din tub, fiind insa nerecuperabil in caz de anulare a misiunii, fiind preferata autodistrugerea.
Senzorii electro-optici din bot au orientare diferita, pentru a permite ghidajul si recunoasterea atat in zborul orizontal, cat si in faza de plonjare finala catre tinta. Operarea este posibila si in mediu aflat sub bruiaj GNSS.
Anvergura cu aripile depliate este de 85cm iar viteza de zbor de croaziera este de 90km/h, maximul tangibil fiind 160km/h in plonjeul final catre tinta.
Controlul in timpul misiunii este realizat cu un sistem (C2) Spy’C™, sistem care ar trebui sa poata controla pana la 6 drone simultan. Se asteapta ca Toutatis sa intre in productie anul acesta. Pretul se asteapta a fi inferior a 20.000 de euro, jucand totusi pe un alt palier fata de fpv-urile adaptate si folosite de ucraineni, cu preturi care coboara la cateva mii de euro, sau chiar cateva sute in cazul celor mai mici.
Video Toutatis aici:
Les drones de contact et MTO (Munitions téléopérées) sont au cœur du combat de haute intensité
Concurentul sau pe piata interna franceza in nisa low-cost a fost prezentat in standul MBDA de la Euronaval 2024. Este vorba de R2-120 Raijin, realizat in colaborare Fly-R / MBDA, cu o incarcatura de lupta de 1,5kg si o raza de actiune de pana la 50km (autonomie similara de 45 de minute), fiind in categoria usor superioara ca dimensiuni si cost. Si el este de asemenea considerat portabil pentru infanterie, fiind lansabil din tub cu un sistem pneumatic. Gasiti foto pe pagina de actualitati a producatorului , eu in arhiva personala doar imaginea de la standul Euronaval al MBDA, drona aflandu-se in coltul din stanga jos:
Am trecut apoi la sectiunea de casti, unde doua celebritati erau expuse: Scorpion si TopOwl
- Scorpion
- TopOwl
Ambele casti sunt produse competitive si deja operationale, integrate mai multor sisteme existente.
Scorpionul a fost introdus bineinteles pe Rafale, dar este integrat acum si pe o lunga lista de aeronave din inventarul inclusiv al USAF (si nu doar), fiind in curs de livrare pentru F22 Raptor, inlocuind de asemenea vechiul JHMCS pe F-16: A-10 Thunderbolt, F-18 (spaniole), AC-130W Dragon Spear, AT-6 (Hawker-Beechcraft/Lockheed Martin), OV-10, UH-60/S-70, MD530G, H125M, H145M, H225.
Pentru Top Owl, Thales a avut pana acum un numar de 1600 de bucati comandate, din 16 tari, casca fiind integrata cu elicopterele de atac Tiger, NH90, Cobra AH-1Z, Huey UH-1Y, Rooivalk) si in curs de integrare pe T129 Atak.
In drumul spre iesire am observat si un lansator LMM/Martlet teleoperat amplasat pe un sasiu URO Vamtac:
Pe scurt, si cateva impresii de la pavilionul MBDA.., pe care l’am examinat doar de pe alee:
Mare parte dintre exponate au fsot prezente si la expozitia anterioara: Mica NG cu cele 2 variante ale sale, MMP, Storm Shadow/SCALP, Sea Venom, Brimstone, Meteor, ASRAAM, AASM, Mistral 3 pe lansatorul cvadruplu teleoperat ATLAS RC.
La standul Safran, era expusa racheta de 227mm Thundart (distanta maxima de tragere de 150km), cu primele teste de tragere asteptate pentru 2026. Racheta este destinata atat versiunii franceze a MLRS cat si noului lansator „Foudre”.
In planul indepartat se afla UAV Patroler, o cunostiinta mai veche, in cazul careia am observat ca fusese prima data obiectul vizitei si discutiilor cu o delegatie de militari ucraineni la Eurosatory 2022.
Impresiile ultimei parti a vizitei, le veti putea regasi in al treilea articol pe acest subiect… cat de curand, sper eu.
Marius Zgureanu
https://www.msn.com/en-xl/news/other/france-is-romania-s-third-largest-foreign-investor-with-eur-12-9-bln-in-direct-investments/ar-AA1Iyp4J?ocid=winp2fp
Ieri a fost ziua Frantei, puteati si voi sa bagati un Vive la France!
da, adevarat 🙂
asta cu „bagatul”… imi aminteste de o faza la serviciul de pasapoarte, cand un tinerel se prezinta la ghiseu si incercand sa isi gaseasca cuvintele, ingaima:
„Sarut-mana, am venit… sa bag de pasaport!”
🙂
De ziua Franței, Macronul a făcut-o de cacao.
Pe lângă Mozart-ul finanței, este și un Beethoven al diplomației.
Președintele Indoneziei, care era invitatul de onoare, nu a mai luat parte la banchet și a anulat întâlnirile cu industriașii armamentului francezi, deși sunt o grămadă de contracte de încheiat.
De ce ? Macron a insistat pe lângă indonezian să recunoască oficial statul Israel. Amintesc faptul că Indonezia este primul stat musulman din lume în ceea ce privește numărul practicanților.
Trăiască Macron, Sena gândirii, geniul Alpilor !
Face si clatite
Get a look at Elbit’s enhanced binocular night vision goggles
https://www.youtube.com/watch?v=XQ7-8lT7SIc
Cum spuneam, nu am mai fost de mult la Le Bourget, dar am impresia ca a crescut ponderea militara. Desigur poate fi ceva subiectiv, pe mine ma interesau mai mult avioanele. Si cum ar spune un filozof cult in cap, nu vedeam padurea de pomi, ma uitam la detalii tehnice, chiar aveam un magnet la mine sa vad daca materialul folosit nu e cumva magnetic. A existat cindva o tendinta in a folosi otel la avioane.
Apropos materiale, s-a creat o poveste in a considera materialele plastice proaste si ieftine, de… plastic. Ma simt cumva jignit 🙂 Nu de putine ori insa plasticul e mai performant decit metalul si chiar mult mai scump.
” a crescut ponderea militara”
poate ca nu, eu sunt mai militarist, asa, de felul meu, si fiind in plus si un articol pentru RoMil… asa ca am privilegiat partea militara. Altfel as mai fi avut nevoie de inca o zi de vizita a expozitiei si un dublu de articole pe acest subiect 🙂
Oricum multumesc, stiu cit de greu e sa-ti sedimentezi impresiile la asa un eveniment. Dupa citeva ore nu mai inregistrezi nimic, iti doresti doar o bere rece!
cam asa fu… eram saturat 🙂
Apropos, confirm si partea cu organizarea, la mai multe editii… coada de cateva zeci de minute, in plin soare, fara nici o umbra.
Anul asta aveau mai multe cozi, separate pentru femei, presa, expozanti… dar trierea nu prea mergea, ca nu era clar care unde sa mearga. Intr-un fel era afisat pe indicatoare si altfel veneau agentii lor si te dirijau 🙂
Ar trebui sa fim mai circumspecti cu realiazarile francezilor in domeniul militar.Au pierdut glorios in cele doua razboaie mondiale si mai nou rusii i-au evacuat din Africa cu toata armata lor de legionari.Este drept ca sunt foarte inventivi ,chiar sofisticati , dar sufera la eficienta si determinare.Nu trebuie sa speram ca ei ne vor apara vreodata, asa cum ar fi facut-o americanii.