Locomotivele româneşti vor transporta minereu de fier în Peninsula Scandinavă

Operatorul feroviar suedez Green Cargo a decis a decis achiziționarea a două locomotive Transmontana produse de Softronic. Până în vara viitoare, două astfel de vehicule vor lua calea străinătăţii, scrie digi24.

Pot transporta dublu faţă de una obişnuită şi au un sistem electric de economisire a energiei în timpul frânării. Pe liniile de producţie ale firmei se lucrează la foc continuu. Locomotivele electrice ce vor ajunge în Suedia anul viitor sunt singurele din Europa de Est care recuperează energia în momentul în care frânează.

Locomotiva poate tracta până la 3.000 de tone, de două ori mai mult decât cele folosite acum în Suedia. „Sunt motoare recuperative, care în sistemul de frânare, în loc de sistemul clasic, să transforme energia de frânare în căldură prin rezistenţe electrice, motoarele devin generatoare şi pompează curentul eletric în sistemul energetic naţional”, explică un specialist, potrivit sursei citate.

Radu Zlatian, director cercetare Softronic: „Suedezii intenţionează cu locomotivele noastre să transporte minereu de fier, de undeva de dincolo de Cercul Polar, vă daţi seama că trebuie să fie condiții deosebite.”

Până în vara lui 2018, două astfel de locomotive vor ajunge în Suedia. Contractul valorează 7 milioane de euro. Cătălin Iosub, manager de proiect Softronic: „Am semnat un contract pentru două locomotive după câteva luni, cu posibilitatea extensiei cu 5, 6, 10 pe an, ei au apreciat foarte mult acestă locomotivă”.

Mark Gardbring, reprezentant al companiei feroviare din Suedia: „Sunt foarte bucuros că a devenit realitate această înţelegere şi să văd cum prind viaţă aceste locomotive foarte puternice pentru Suedia şi abia aştept ca pe viitor să primim şi mai multe locomotive.”

Până la suedezi, firma din Craiova a livrat 36 de locomotive în Austria, Ungaria şi Germania, una singură fiind produsă pentru România, în 2011.

Digi24.40

79 Comments:

  1. să producă cui,cfr-ului care este exemplul perfect de gaura neagra,iresponsabilitate si nepricepere a statului?!…astia stiu sa cumpere cuie la pret de diamante nu locomotive si vagoane.
    piata lor este externa si interna privata.

  2. M-am uitat de curiozitate la materialele feroviare suedeze sà vàd dacà chiar asa este din ce spun jurnalistii de la digi24 (cà cele 3000 t tractate reprezintà dublul fatà de ce se poate acuma în Suedia).

    Dau de Bombardier IORE, care pot càra pânà la 8500 t (în tandem, fiindcà nu au decât o cabinà de pilotaj si lucreazà atasate la fiecare capàt al trenului).
    https://en.wikipedia.org/wiki/Iore

    Asta nu ia cu nimic din meritele locomotivei românesti, care este mai puternicà individual (6.000 kW fatà de 5.400)

    Bravo acestor antreprenori români si echipei lor !

  3. Locomotivele pentru Germania sunt de fapt facute pentru Deutsche Bahn Romania, asa ca probabil 2/3 circula la noi.
    Se zice ca suedezii ar vrea 32 de locomotive in urmatorii 10 ani

  4. Din cate stiu eu, locomotivele Softronic sunt produse in Ungaria chiar daca firma este romaneasca. Aici nu au gasit un partener cu care sa produca

  5. Pai cei de la Electroputere ce asteapta?…pai cred ca si cei de la Arad puteau sa produca ma gandesc nu?

    Oricum BRAVO Softronic!!!

  6. din cate stiu se fabrica in fosta fabrica Electroputere la Craiova (au reconditionat o parte din ea). Tot acolo au fabricat si trenurile softrans care merg la mare si la Brasov. Au fost mai multe reportaje si la TV. Se fabrica la Craiova.

  7. Multe comentarii inexacte pe aici.

    1. Se fabrica la Craiova
    2. Fabrica e langa depoul RAT Craiova
    3. Electroputere a vandut devizia de locomotive catre GFR (a cumparat si Reloc), care deja a inceput sa faca diferite chestii, cum ar fi:
    http://image-store.slidesharecdn.com/cedf6d21-3eef-4a8e-af71-28957028790f-original.jpeg
    si
    http://image-store.slidesharecdn.com/b0e54b3c-8f22-458e-ac57-7220430b98c5-original.jpeg

  8. Bravo Softronic.
    O nedumerire. CFR nu are nevoie sa schimbe parcul de locomotive ? Sau au destule , toate performante si deci investitile merg mai bine in prime , sporuri, buget de stat si alte originalitati mioritice ?

  9. Firea a făcut caietul de sarcini pentru achiziția de autobuze în așa fel încât nicio firmă românească să nu poată participa, deși EuroBus are prețuri mai mici decât firmele din vest. CFR ar cumpăra orice altceva, numai trenuri românești nu, deși trenurile Softronic merg bine mersi pe rutele interne.

    • fara spaga…politica nu are nici un rost,
      scoalele de politologie de la noi n-au produs la noi decat loaze,

      toate se trag de la soros, banci, rise project si restu care nu vor sa lase politicanu ruman sa ciordeasca si el linistit
      tudose zice ca benzina si motorina au pret crecut de la uraganele din golfu mexicului – mie teama sa ma gandesc la ce se va intampla in economia noastra la topirea unei parti din calota polara…
      voyganianu a descoperit impozitu la ou, in curand impozitu pe paiu de grau si firu de malai

      iar la cfr a fost unu necoliciuc, frate de cruce cu sindicalistu mitrea si primaru care este pa persona fizica la sectoru 5
      scrumiere si lenjerii de pat la Astoria peste 100 milioane bucata,
      va primii cu suspendare sau dupa 2 ani iese pt. buna purtare,
      banii raman prin conturi elvetiene sau offshore

      am avut noi nishte regi crema Evropii care au pastorit si sprijinit smenu ca nimeni altii – au nume de bulevarde, strazi, parcuri prin capitala si orasele patriei;
      obiceiu pamantului,
      iar anii 90 a insemnat revenirea la obiceiu pamantului,

      din cate inteleg ultima mare investitie majora la cfr a fost modernizarea liniei Brasov-Sinaia – dureaza de mai multi ani si nu se termina repede,

      toata stima pt. efortu Softronic si Transmontana
      n-ar fi rau daca ar putea intra pe piata chineza, desi acolo concurenta e mare si sunt multe parteneriate inclusiv cu firme evropene: Siemens si restu,

      • „am avut noi nishte regi crema Evropii care au pastorit si sprijinit smenu ca nimeni altii ”

        Te referi la fanarioti, nu-i asa?

        • fanarioții parca erau domnitori (voievozi) proveniti initial din traducatori greci pe langa sublima poarta
          printre ei au fost si minti luminate,

          regii erau la alt nivel, ma refeream la famiglia inceputa de carolu 1 mare strateg pe 10 mai,
          strategia cea mai buna: atacu la baioneta impotriva redutei turcesti cand tu ai arme care trag foc cu foc iar inamicu are arme cu repetitie
          https://www.tehnomil.net/2016/02/18/arma-care-a-facut-independenta/
          singele curs nu se poate estima,
          recunostinta patriei era sa fie vesnica prin ziua nationala pe 10 mai,
          norok cu palavramentu care recent a restabilit ziua de 10 mai la loku ei,
          palavrament care prin aprobarea guvernelor şi implicit a programelor de guvernare de după 90 a restabilit valoarea sangelui de soldat la loku lui prin masurile judicioase de inzestrare,

    • 2015. Nu stim daca s-a concretizat.

    • Nu s-a concretizat.

      Tizul tau mirobolant Orban a decis sa puna piedici acelei tranzactii cu „dusmanii” de romani. Cum terenul pe care se afla fabrica veche din Ungaria apartinea si apartine si acum statului ungar…guess what…Au blocat tranzactia, spunand ca vor face altceva acolo…bineinteles ca nu e nimic nou facut in loc. Fabrica e tot aia veche, oamenii multi-putini…intra in somaj sau se duc sa lucreze in alta parte ca deh banii investitorului roman nu erau destul de ubermensch cai celor germani sau austrieci.

      Nu mai citi presa romaneasca ca e plina numai de mazgalitori si habarnisti dornici de senzational fara sa aiba bunul simt sa-si verifici macar dintr-o sursa informatia daramite din 3.

  10. Bravo! Succes, Softronic!

  11. Dupa cite stiu acest site se ocupa cumva cu tehnica militara.. ce cauta cele doua locomotive stinghere aici? Articolul imi suna un pic patriotard.

    Ultimii 20 de ani din cariera mea profesionala am petrecut-o la Siemens in domeniul trenurilor. Nu direct la locomotive, acestea se fabricau in München. Aveam o colega, de origine romana, care a luptat sa colaboreze cu Electroputere. Conjunctura era extrem de favorabila, fostul DDR avea, prin 90 si ceva, o multime de locomotive fabricate la Craiova. Siemens vroia sa modernizeze aceste locomotive cu echipament german si mecanica romaneasca. O colaborare cu Electroputere era manusa. Colega mea a fost citeva saptamini, cu o delegatie germana, in Ro sa perfecteze o colaborare. Au fost chiar si la Uzina de avioane, eu i-am sugerat, care ar fi putut executa anumite lucrari.
    Dupa cele citeva saptamini am discutat cu colega, care statea sa plinga, a incercat orice, nu a reusit nici macar sa gaseasca pe cineva cu care sa stea de vorba, fiecare isi declina competenta conform „nu ne vindem tara”.

    Gogorita cu recuperarea de energie din frinare vinduta ca mare inventie romanesca e de-a dreptul penibila, asemenea sistem exista de o vesnicie. Pe nemteste se numesc, tineti-va bine „Wirbelstrombremse”.

    P.S Nu as vrea sa fiu inteles gresit, ma bucura micile succese romanesti, dar totusi trebuie pastrate anumite proportii.
    Sunt f. placut impresionat de firma ASTRA din Arad, am avut chiar placerea sa colaborez cu ei. Daca va veni vorba voi povesti cite ceva de tramvaie.

    • sunt buni profesionisti aia de la Astra dar si trebuie sa dai bani grei ca sa devii furnizorul lor..

    • Legătura locomotivelor cu tehnica militară este simplă: tehnica militară dar și trupele se transportă și pe calea ferată.

      LEGE nr.129 din 16 octombrie 1996
      privind transportul pe caile ferate romane
      Art. 2. – Transportul public feroviar constituie, prin natura sa, un sector strategic, de interes naţional, reprezintă un serviciu esenţial pentru societate, contribuie la satisfacerea dreptului la libera circulaţie, la rezolvarea unor interese majore ale economiei, asigură transportul persoanelor, al mărfurilor şi al altor bunuri în interiorul ţării şi în trafic internaţional, cu înalt grad de siguranţă, în condiţii ecologice, eficiente, şi îndeplineşte sarcini specifice pentru nevoile de apărare a ţării, potrivit legii.

      Deci este de interes, e o discuție, cu ce transporți trupele și tehnica?

  12. Inca ceva, in Scandinavia trenurile trebuie sa indeplineasca niste cerinte cu totul si cu totul speciale. E vorba de conditiile extreme de iarna. F. important e ranforsarea partii anterioare necesara compactului cu animalele mari, renii. Iarna, cind e zapada mare, renii au obiceiul sa circule pe calea ferata, cale ferata curatata, cit de cit de zapada. Un ren ajunge si la o tona, greutate vie, se poate imagina ce-nseamna coliziunea cu acest animal. De asemenea trebuie evitata inghetarea bughiilor, exista multe solutii incl. incalzirea anumitor zone. Aceasta inghetare apare mai ales cind trenul trece prin tunel, unde temperatura e relativ ridicata si se topeste gheata, zapada acumulata si apoi iese la frig si umezeala ingheata brusc. Multe trenuri sunt degivrate, din cind in cind, asa cum sunt avioanele, cu glycol, dar e glycol IV, ceva mai viscos decit cel de la avioane. Exista, la nivel european un Technical report, la care am lucrat si eu, care incerca sa enumere problemele respective.

  13. Acum câţiva ani venind de la Constanta cu trenul,aproape de Fundulea GPS-UL îmi arăta 160 kmh.La sosirea în Bucureşti i-am întrebat pe mecanici dacă e posibil,au spus că da.Pe locomotivă era o etichetă metalică:ELECTROPUTERE CRAIOVA 1978……………..

    • 160 Km/h la nivelul infrastructurii feroviare romanesti este nu doar mult, este chiar periculos. Ai avut noroc ca nu s-a intamplat vreun accident.

      • Este o portiune pe ruta Bucuresti Constanta(e linie dreapta)care e intretiunta si acolo se accelereaza trenurile

      • Sunt cateva zone unde linia a fost modernizata pentru 160 km/h. Acum, cum fac mentenanta e altceva, in unii ani nu s-au alocat deloc bani si viteza a fost redusa pe unele segmente, apoi s-au alocat, etc.

        In principiu ar trebui sa se poate circula cu 160 km/h pe toata distanta Constanta – Bucuresti, pe Bucuresti – Campina iar la Campina – Predeal nu stiu daca s-a reabilitat linia pentru 160 sau 120. Nu stiu sigur cum sta treaba nici pe Predeal – Brasov.

        Unii zic ca pe Constanta – Bucuresti si Bucuresti – Brasov se poate circula in intregime cu 160 km/h, la ultimul tronson nu bag mana in foc pentru Campina – Brasov sau cel putin pentru Predeal – Brasov. Poate au altii date mai precise.

        Se lucreaza de zori dar cu intarzieri de ani de zile pentru a reface / extinde / construi linie de 160 km/h pe toata distanta (Curtici) – Arad – Sighisoara ceea ce ar fi ceva extraordinar, nu stiu cati ani mai trebuie sa asteptam pentru a face 2-3 ore cu trenul pe ruta aia, unii optimisti zic 2-3 ani iar altii pesimisti zic peste 5. Cu un guvern comunist la putere as paria pe varianta a 2-a 🙁

        Ultima veste feroviara ar fi asta:

        http://monitorizari.hotnews.ro/stiri-infrastructura_articole-22032279-licitatie-uriasa-cfr-624-milioane-euro-pentru-reabilitarea-28-cale-ferata-intre-brasov-sighisoara-traseu-modificat-doua-tuneluri-lungi-12.htm

        Bine, in 90% din tara se circula cu 35 sau 50 km/h, e adevarat, dar sunt unele rute pe care se circula cu 160 🙂 Cam asa sta treaba si prin alte tari din Europa de Est.

        • Moldova e forever alone bag de seama.

          • Nu s-a considerat necesar la nivelu ministresului de transport construirea unor linii ferate de viteza desii mediul permite mai mult decat in Transilvania : diferente mai mici de relief in Moldova
            In afara de liniile Bucuresti – Constanta si Bucuresti – Ploiesti mai exista o linie de viteza ce se va modernizat curand in zona Simeria – Arad – Curtici; linia actuala la Simeria permitea o viteza mare pt. testarea unor eventuale vagoane de viteza construite la Arad
            Pe Moldova era o fabrica de vagoane la Pașcani – nu stiu daca mai exista si daca produce vagoane sau rame care sa circule cu viteza mare, macar pt. fabrica asta ar trebui construită o linie de viteza in zona

            In vestu Evropei trenu a înlocuit masina si avionu pt distante pana la 1000 km – asigură peste 70 % din transportu de pasageri

            La noi defajazu a fost si va ramane
            S-a distrus cfr, drumuri nu avem
            Sau drumurile sunt facute la pret inzecit
            Avem in spate afacerea strousberg – si ce este regretabil este ca exista recent istorici care vor sa indulceasca istoria; este greu sa recunosti ca am avut hoti la conducere si erau de vita regala

            La înzestrare a fost la fel afacerea skoda – asta nu a fost unicat ci singuru caz in care presa si-a facut datoria

            Dacă conducătorii se gandesc numai la furat nu mai apuca sa construiască nimik
            Tara nu produce suficient la cata dorinta de hoție este

            • Nu se insista cu chestiunea strousberg deoarece la acea vreme implica si niste evrei si niste interese germane impuse Romaniei, in fine este un subiect incomod si vechi. De actualitate sunt distrugerea flotei comerciale si invechirea infrastructurii feroviare care s-au facut in republica Romania.

              • Fara suparare, inainte vreme cărțile de istorie incepeau cu un citat din Nicolae Bălcescu care spunea ca persoana care nu-si cunoaste istoria nu-si cunoaste neamul
                Afacerea strousberg ca si afacerea skoda, arestarea lui coposu cu planuri militare, fregate engleze ruginite dezarmate, etc. etc. sunt produsu exclusiv a fruntasilor nostrii
                Străinii implicati nu au fost decat pioni ai intereselor interne de furt
                Faptu ca noi nu vrem sa constietizam furtu si aplaudam in continuare niste hoti ne-a adus unde suntem azi
                Dacă din clasele primare se repeta in fiecare an cum s-a furat in afacerile strousberg, skoda, fregate ruginite, etc aveam un viitor,
                Altfel repetăm la infinit aceleasi greseli si din nefericire efectele sunt degenerative

                Strict la afacerea strousberg nu poti sa amesteci națiuni intregi (nemti, evreii nu sunt o națiune ci o credinta religioasă – mozaici) pt. ca tu ca natiune rumana nu ai vrut sa aplici legea ca sa nu superi conducătorii tai obosiți

                Evreii au plătit cu sânge în ww2
                La referendumul din 30 erau la 16-22% din populatia urbană a Moldovei si Transilvaniei de Nord,
                Astăzi nu mai există decat prea putini la noi sub 1 %, poate sub 0,1 %
                O fi bine, o fi rau ?

                La rusii multi evrei conduc cercetarea de varf
                Perelman si restu
                O fi bine, o fi rau ?

                Ideea asta ca nu merita sa aplici legea ca sa nu superi regele si familia lui ne’au adus la constiinta exprimată de conducătorii de azi: este adevarat ca am furat dar nu are rost să ne băgați la puscarie pt doar atât, se poate sa fi facut si ceva lucruri bune

                Faptu ca in continuare nu se doreste popularizarea scandalurilor vechi de corupție si condamnarea publica a acestora este foarte grav

                O comunitate : trib, uniune de triburi, natiune exista atata timp cat exista reguli, legi si acestea se aplica
                Cand dispar legile se instalează anarhia

                Toate tarile dezvoltate au ajuns acolo prin educație si legi
                O armata presupune in afara de inzestrare regulamente militare si aplicarea lor
                Intr’o tara in care nu se aplica legea exista sanse reduse ca încălcarea unui regulament militar sa produca vreun efect

                • Pai ai exemplu recent…”Revolutia din 89″

                  Unde sunt cei care ar trebui sa plateasca pentru sangele varsat atunci?

                  Intrebare ca un civil nestiutor…Ce scrie in regulamentul militar cand tragi in propria populatie si ii omori? Cum se cheama si cum se pedepseste conform regulamentului? Ca legile vedem naibii ca nu se aplica…nici acum nu se judeca dosarul revolutiei…pana nu-si da ilici obstescul sfarsit nu o sa inceapa.

            • Cei de la Pascani au fost implicati recent, si cred ca inca sunt, in modernizarea ramelor de tramvai din Timisoara: Armonia. Tramvaiele Timișoarei sunt reabilitate de firmele Electroputere VFU Pașcani și Astra Vagoane Călători Arad, cu câte 500.000 de euro bucata
              http://www.tion.ro/tramvaiele-armonia-modernizate-vor-circula-in-formula-completa-abia-din-2017/1751370

              • Herr Von Rennweg

                Da, la Pascani se renoveaza si se intretin predominant vagoane dar si tramvaie, metrouri sau trenuri de tip Sageata Albastra (rame).

          • In Moldova, pe linia Barlad-Tecuci se circulă cu > 100km/h
            M-am nimerit paralel cu trenul, eu pe sosea si aveam 120km/h iar trenul era acolo. La un moment dat nu am putut depăși un camion că aveam mașini și trenul a recuperat.

          • @Checkmate: „Moldova e forever alone bag de seama.”

            Amu’… nu ca vreau sa facem conflict inter-regional… 😉 da’… in Transilvania nevoia de cai ferate si autostrazi e mai stringenta. Pasagerii si marfa din Moldova trebuie sa treaba tot prin Transilvania in drumul lor catre Vest, pe cand pasagerii si marfa din Transilvania nu trebuie sa treaca prin Moldova. Traficul de orice fel catre Republica Moldova sau Ucraina paleste fata de cel catre Europa de Vest.

            Iar in al doilea rand, chiar daca presupunem ca am scoate banii de la lucrarile din Transilvania si i-am baga in Moldova, odata terminata calea ferata rapida sau autostrada toti pasagerii si toate marfurile din Iasi s-ar impotmoli undeva in zona Bistrita/Harghita/Covasna si s-ar alinia la coada, alaturi de cei / cele din Transilvania, in drumul lor catre Vest, cu 30 km/h… 🙂

            Asadar, fara iz de autonomie, regionalism sau „superioritate”, eu zic ca prioritatea e sa se rezolve o data infrastructura de la noi si apoi continuam si cu cea de la voi.

            PS: nu trageti domni moldoveni, nu vreau separatism, sunt doar statistici.

            • Eu faceam misto bre…. nu-s beligerant 😛

              • E bine ca cu noi esti pacifist 🙂

                Nu de alta dar am observat un curent care bantuie mai nou prin tara si anume ca „numa’ la voi se face”. In principiu, e adevarat, 4 din cele 5 santiere de autostrazi sunt in Transilvania (Lugoj – Deva, Sebes – Turda, Gilau – Nadaselu si Campia Turzii – Ungheni) iar al 5-lea e Bucuresti – Ploiesti. Nimic in Moldova.

                La cai ferate se lucreaza pe diverse tronsoare la Arad – Sighisoara si tocmai s-a semnat pentru Brasov – Sighisoara, in Moldova nimic.

                E adevarat.

                Dar ce vreau eu sa subliniez e ca logic mi se pare ca tot la noi e urgenta, bineinteles cu exceptiile de rigoare (Craiova – Pitesti si Pitesti – Sibiu, plus eventual jonctiune intre A2 si A3 plus A3 si A1 la nivel autostrada nu gluma aia de caca-centura a Bucurestiului din ziua de azi).

                Apoi mai e si micul detaliu ca regional vorbind, populatia din Moldova voteaza PSD, care PSD tocmai a taiat jumatate din bugetul de la Transporturi si l-a dat la pensii si salarii. Asadar, votam pensii si salarii iar apoi ne plangem ca nu se fac drumuri si cai ferate, pai e putin cam ipocrit, nu? Asta e auto-victimizare si incepe sa imi semene cu auto-victimizarea ungurilor care cred ca Bucurestiul traieste pe banii lor desi Harghita si Covasna ar muri de foame fara banii de la Bucuresti.

                Cine nu ma crede, ma obliga sa caut harti cu partide si voturi, am linkuri pe undeva, inclusiv unul interactiv.

                De-aia zic, e adevarat, doar la noi se face, dar:

                1. la noi e mai urgent si mai logic (ce ziceam mai sus ca faci in Moldova si apoi te impotmolesti dupa Carpati si suferim impreuna cu 30 km/h catre Oradea), si

                2. in Transilvania lumea voteaza pentru drumuri, in Moldova pentru pensii, it’s a fact, fara patima, injuraturi, amenintati si caracterizari personale, regionalisme etc, pur si simplu asta e crudul adevar.

                De-aia zic ca mi se par putini ipocriti cei din Moldova care sunt invidiosi ca doar la noi se face, desi tehnic vorbind au dreptate si sincer nici mie nu mi se pare normal, in ritmul asta ne „legam” tara in 300 de ani, dar ce sa facem… primim ce voteaza majoritatea.

                • Ce-i drept, sunt multi PSD-isti acuma. Nu era asa prin 2004, cand au crapat fiefurile lui de-al de Hrebe si Sechelariu (sper ca il tin pe gratarel in lumea cealalta). Dar lumea s-a cam ars cu PNL-ul si PDL-ul (vezi episodul cu fostul primar al Bacaului).
                  Toate regiunile primesc fonduri de la UE. Daca nu-s in stare sa faca o sosea de centura, sa se uite in oglinda pt vinovati. Dar macar artere de legatura intre provincii sa fie, ca zici ca Carpatii sunt Mont Blanc…..

                  • Si la noi sunt multi PSD-isti, in general persoanele peste 50 de ani, persoanele din mediul rural si persoanele cu calificare redusa sunt pesedisti si oricat ai vorbi cu ei iti pierzi timpul degeaba. Dar din fericire avem si multi oameni cat de cat calificati, multi mici antreprenori (d’aia cu un SRL fara angajati sau SRL cu 2 angajati, d’aia cu PFA, cu „500 de lei pe luna din vandut pe Facebook” etc etc), avem o puzderie de oameni care au fost, au lucrat sau au trait in vest, in general la oras oamenii sunt angajati (somajul e mai mic in Tr decat in Md) iar foarte multe firme sunt mixte sau au sefi ori o parte din capital in straintatate ceea ce inseamna un trafic imens de angajati catre vest prin diverse detasari, programe de specializare, schimb de experienta, etc etc etc.

                    Cred ca diferenta o fac oamenii astia, la noi sunt mai multi. Plus inca o chestie „murdara”, Tr atrage multi tineri din Md care ori gandeau deja altfel ori se schimba odata veniti aici la munca sau la facultate, asadar mai „sugem” si dintre oamenii de bine de acolo, iar acolo raman aia saraci, batrani sau din mediu rural, fara ocupatie, fara loc de munca ori angajati la tesatorie sau fabrica de conserve, iar rezultatul e… PSD.

                    Cu centuri se trage chiulul si prin Tr dar per total la noi lucrurile se misca putin mai bine decat in Md. Coruptie e si aici cat incape dar e si foarte mult activism pe tema asta, in Tr oamenii chiar protesteaza in fata unei primarii sau se trimit emailuri, se dau telefoane, apar in ziar etc, acuzatul isi da silinta sa se scoata, nu reuseste, e admonestat verbal pe strada, uneori isi da demisia de rusine, etc, e un zumzet constant, ori (poate ma insel, dar) mie mi se pare ca in Md e un fel de „lasa-ma ca sa te las” pe tema asta comparat cu ce e aici.

                • Herr Von Rennweg

                  De acord! Rationamentul e solid, cam asa ar trebui sa fie prioritatile… Cel putin privind situatia feroviara, cand de la Suceava la Bucuresti faci 7 ore, o distanta de 447 km, de la Suceava la Cluj-Napoca s-ar putea sa nu ajungi, pt ca deraiaza trenul la Dej… Dar pe plan sentimental, nu poti sa nu simti mahnire cand esti dat putin la o parte, sau cand vezi ca ardelenii se asteapta sa sari pe ei cu regionalisme, cand nici pe departe celelalte doua regiuni ale tarii nu se apropie de Ardeal la numarul regionalismelor, fie ca se refera la acelasi lucru sau la lucruri diferite! 😉 😀

                  • Pai si daca n-ar deraia, odata intrat in Tr trenurile se misca cu viteza melcului. E si relieful, Muntenia si Moldova nu sunt atat de deluroase pe cand aici peste tot ai deal, munte, deal, munte, aici parca si satele sunt mai dese deci ai statie, halta, statie, halta, dar trebuie sa recunoastem ca si in trecut trenul mergea bine la Bucuresti, la Constanta sau la Ploiesti, nu in Alba Iulia sau in Bistria, dpdv feroviar in Tr trenurile s-au miscat mereu „ca ardelenii” fata de restul tarii, asta e. Singurul motiv pt care se lucreaza acum aici (Arad – Sighisoara) e UE si co-finantarea, altfel mocanita scria pe noi. Sau desfiintare.

                    Ardealul are multe regionalisme fiindca a tradus, din nefericire, o gramada de termeni din maghiara sau germana iar acum ardelenii se mandresc cu ele, nu stiu de ce. Unele sunt interesante (cucuruz) dar altele cum ar fi porodici (adica rosii, tomate) sunt traduceri din maghiara si eu evit sa folosesc asa ceva, la fel si „nadragi” (pantaloni) si alte tampenii, cand eram eu copil lumea zicea mereu „lo’bda”, prescurtare de la „loabda”, adica „minge”, dar aia e doar traducere a labda care e tot minge dar in maghiara. Eu in familie, cu prietenii sau cu colegii caut sa nu folosesc maghiarisme din asta si ii corectez si pe altii, cu unii merge, cu altii nu ca au doar mandria de a fi sclavi de unguri :))) Prosti sunt peste tot.

      • Mușoiu,

        Dar tu nu știi că linia București – Constanta a fost refăcută?? Special pentru viteza mare???
        Că la un moment dat (pe vremea lui Boc, cred) au fost ceva discuții că liniile erau prea apropiate și dacă se intersectau 2 trenuri cu 160km/h puteau apărea probleme de la curenții de aer. Și au luat măsurile necesare când au refăcut și linia 2.

        Deci linia Bucuresti – Constanta este refăcută special ptr viteza

  14. Doamne apara si pazeste ca ceva produs in Romania sa fie cumparat in Romania.

  15. Bun asa.
    Articol frumos, de seara, cu “autentic” romanesc in el, numai bun de a merge cu un digestiv…cand colo, hop, tzop neavand treaba nici in clin nici in maneca cu domeniul prezentat in articol…sare cat puricele Ubermensch, potcovit cu o ghiulea de 99 ocale…el tocmai alogenul care a uitat de unde a plecat si are URA pe tot ce scrie “Made in Romania”, roman/i sau romanesc. Deh, nu degeaba, cei mai “buni” calai si tortionari pe vremea comunistilor au fost cei ridicati dintre minoritati.

    Dar ca sa vedeti ca nu ma iau aiurea de un om, cu un ego super umflat, care crede ca aripa, cuiul sau ce crede el ca a “inventat (news flash – precum spui mataluta despre recuperarea de energie la franare a trenului proiectat la Softronic, cum ca n-ar fi inventie ultim racnet asa si ce ai desenat pe planseta se stia inca din ww2) proiectat” la caramida zburatoare numita IAR 93, dar se bate cu caramida in piept de parca ar fi inventat ceva la vreun aparat de generatia VI, – se baga total aiurea unde nu cunoaste.
    1. In primul rand in articol, nu se spune nicaieri ca ar fi inventat ceva Softronic…ci este singurul producator din Europa de Est care foloseste acest sistem de franare cu recuperare de energie. E public knowledge – problema sta in miniaturizare, automatizare si eficienta franarii…acestea sunt atributele si secretele fiecarui producator/industrias de masini grele.
    2. Fiind un site militar – in primul rand ca sa ai armata, iti trebuie bani, din ce in ce mai multi bani. Preaslavind o economie de invartitori de hartoage si de importatori si de descurcareti, nu ies mai multi bani pentru Armata.
    3. Productia, este baza unei economii sanatoase, bineinteles, productia care sa aiba si piata de desfacere nu cea facuta in bezna mintii in system centralizat din care matale iti primeai cei 5000 de lei comunisti pe luna si erai belfer iar acum te-ai dedat la mii de EURO, lingand mierea de la Siemens. Producatorii romani, nu sunt promovati si mediatizati indeajuns – nici in tara, iar de afara nu mai vorbesc, la ce loaze s-au aciuat prin Ministerul de Externe Roman si prin reprezentantele tarii din afara.
    4. Ai un al doilea motiv in afara de ura fata de tot ceea ce este romanesc, al doilea motiv fiind faptul ca ai tai, preaiubiti, datatorii de spaga de la Siemens ( Sagetile albastre – rahaturile alea diesel, luate in anii 2000 la suprapret si-au cam atins maturitatea – si ca sa vezi primul care cedeaza catastrophic la ele este …ce sa vezi? Trenul de rulare…pam-pam – faza la care Softronic da mucul celor de la Siemens. Trenurile Siemesn vin in Ro ca trenuri pt tara de lumea a treia cu boghiuri cu 2 osii…Iar inovatia la Transmontana de poate da mucul si cara trenuri grele in conditii arctice sta in trenul de rulare cu boghiu cu 3 osii…iar la prêt e imbatabila locomotiva RO  – iarasi nu e inventie pur romaneasca, numai ca Siemens isi vrea cei 50% din prêt ca si prêt al marcii/brandului iar Softronic iese mai ieftin…de aceea a fost preferat de suedezi…calitate egala cu a celor mai buni producatori de locomotive din lume dar cu un produs la jumatate de prêt.
    5. Link cum se pregatea CFR de o smenuiala cu baietii de la Siemens pentru inlocuirea ramelor Siemens Desiro Diesel:
    http://www.economica.net/cfr-calatori-cumpara-trenuri-noi-jumatate-din-sagetile-albastre-sunt-trase-pe-linie-moarta_112613.html
    Dar ca sa vezi cererea era de electric sau hybrid – ca deh norme europene, poluare si alte rahaturi…eh, dar la licitatie ar fi aparut si un producator roman…si asta e sucarul si apar fitilistii ca sa cante prohodul unuia inca viu, doar doar, o muri din lipsa de comenzi si se elibereaza piata pentru Ubermenschen.
    6. BTW, in Germania doar rasa ariana/aristocratii mai vorbesc germana, vulgul vorbeste turca sau araba si au ca lege “Sharia”, inca o generatie si germana o sa fie vorbita ca latina…doar in biserica.
    7. Iar acum, nu ca ma laud dar stiu mai multe despre firma si produse decat majoritatea de pe forum, poate doar sa intre angajati Softronic sau unul din patroni sa dea mai multe info.
    8. Despre firma: spre deosebire de Astra vagoane care nu produce produse cu mult R&D local incorporat, Softronic are un mare avantaj competitional – ca in tenis – Augustin Popescu – cercetător la Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare şi Încercări pentru Electrotehnică (ICMET) Craiova – institut aflat în ograda Electroputere Craiova (unul dintre actionarii Softronic) cumnatul domnului Ionel Ghita, presedintele Softronic, este brainiac…este un geniu in fizica, electrica si activitati conexe, nu-I place sa iasa in public, e un om simplu, modest, care e bucuros daca e lasat in laboratorul lui unde poate sa inventeze si sa mestereasca in voie. S-au axat pe dezvoltare software si echipamente de masurare (vitezografe – patentate, autorizate si care echipeaza toate locomotivele din RO  si pentru care asigura mentenanta – deci primesc banuti, etc).
    9. Deci, dumnealui a facut si a patentat “in-house” toata automatizarea pentru locomotive, plus dinamuri si alte chestii care luate individual nu fac cine stie ce, dar puse intr-un tot unitar, fac minuni.
    10. Softronic spre deosebire de alti asa zisi industriasi: Valer Blidar, Nea Stoica cu GFR-ul au investit in R&D milioane de EURO. Au cumparat licenta din Italia pentru automotorul Hyperion, sip e baza acelei licente, si-a adus aportul si geniul cumnatului domnului profesor de franceza, actualmente presedinte Softronic, domnul Ionel Ghita si au scos produse performante si ca locomotive pentru tras trenuri de marfa si ca transport de pasageri.
    11. Ei recunosc potentialul tinerilor si au in practica urmand ca dupa terminarea studiilor sa angajeze tinerii ingineri de la facultatile de inginerie din Craiova. Daca nu ma credeti, mergeti in vizita sa vedeti si sa vorbiti cu acei tineri.
    12. Astra Vagoane era in tatonari si discutii cu cei de la Softronic pentru imprumutul a 2 locomotive pentru a putea sa-si deschida propria firma de transport calatori – firma ASTRA TRANSCARPATIC – de-abia anul asta in 16.09.2017 au inaugurat primul traseu…locomotiva nefiind de la Softronic. Probabil de la GFR pe care au vopsit-o.
    P.S Oricine ar zice ceva de bine de producatorii romani tot e putin fata de cat merita…ar trebui scris, publicat un material si despre alta firma romaneasca: ELMAS din Brasov…care sunt foarte pretuiti de partenerii lor germani de la Linde sau Demag.
    https://www.dcnews.ro/tren-privat-bucure-ti-constan-a-bilet-mai-ieftin-wi-fi-i-condi-ii-superioare_450157.html

    https://www.dcnews.ro/softrans-vrea-sa-faca-al-treilea-tren-electric-va-circula-pana-la-atena_489045.html

    https://www.dcnews.ro/hyperion-primul-tren-electric-de-mare-viteza-produs-la-craiova_409199.html

    • ?ma gandeam ca numai eu am avut o senzatie subita de greță cand am citit postarea in cauza.dar mi-a trecut repede,nu astia sunt romanii care conteaza si care vor scoate tara asta la mal.

    • Ai scris f. frumos, cu patima. Felicitari!

      Doar o observatie:
      Producatorii romani, nu sunt promovati si mediatizati indeajuns – nici in tara, iar de afara nu mai vorbesc,

      Prin exemplul pe care l-am dat am vrut doar sa subliniez efortul pe care l-au facut „lingaii de miere de la Siemens”, tocmai pt. promovarea producatorilor romani, promovare impiedicata de politicienii romani.

      Si repet ASTRA m-a imprsionat, poate voua nu va place pt. ca patronul e ungur!

      P.S Nu prea-mi place mierea, prefer o tuica.

    • Interesante detalii Reis, am invatat lucruri noi azi.

      Cum ar arata tara asta daca am avea de 20 de ori mai multe companii gen Softronic, BitDefender samd…

      Problema, ca de obicei, e tot la romani… la fel cum porcu’ de primar stereotipic roman merge pana-n panzele albe sa cumpere autobuze de import, fie ele second hand sau care scartaie, fix la fel porcii din CFR se screm sa faca smenuri cu materialul rulant si cred ca va mai curge multa apa pe Dunare pana vom vedea locomotive Softronic la CFR, asa cum ar fi normal.

  16. Scrisoare deschisa pt. domnul Reis,

    Stimate domnule Reis,

    constat, cu regret, ura pe care mi-o purtati. As purtea sa banuiesc de unde vine aceasta ura, dar altceva vreau sa spun.

    In ceea ce ma priveste am incercat intotdeauna sa promovez interesele Romaniei si a romanilor. Nu e cazul sa ma laud povestind, dar crede-ma. De altfel nu numai eu ci f. multi cunoscuti de origine romana de pe aici incearca ori de cite ori e posibil sa faca ceva pt. tara. Ca indiferent de citi ani suntem plecati, Romania ramine casa noastra, asa spunem cind trecem prin Ro, am fost acasa.

    -Sunt convins ca-n Romania exista multi specialisti f. buni. in definitiv si eu sunt de acolo, 🙂 am avut tot timpul multe contacte cu unii sau altii si stiu despre ce vorbesc.
    -pina mai deunazi multi erau mindrii de avioanele de lupta construite in Romania, acum, doar ca sa-mi dai mie-n oua, au devenit caramizi. Nu e fair, contributia unui singur om la asemena proiecte e oricum extrem de limitata.
    -cred ca am si eu dreptul sa-mi spun parerea si chiar sa critic. De ex. modul in care e prezentat recuperatorul de energie de frinare e cumva exagerat. Poate ca s-ar fi putut spune ca exista un sistem perfectionat, dar sa spui „singurele din Europa de est” e exagerat. Apropos unde incepe si unde se termina Europa de est? De unde aceasta nevoie de a fi nemaipomenit, unic, nu ar fi de ajuns sa se spuna ca e o locomotiva performanta, sa se dea niste parametrii tehnici, greutate, consum, tractiune?
    – Nu am fost singurul care a avertizat ca Sageata Albastra nu e potrivit pt. Romania. Acest tren este din categoria „autobus”, adica e proiectat pt. distante scurte de ca 200km, pt. navetisti, si nu pt. distanta Bucuresti Cluj.
    – Siemens nu e nici pe departe minastire de maici, a fost acum citiva ani implicat intr-o afacere de coruptie imensa. Acum, domeniul de trenuri s-a unit cu Alstom.

    Imi cer scuze daca am produs discomfort, nu a fost intentia mea, consider ca a discuta sincer despre o anumita tema este mai constructiv decit a veni cu lozinci.

    Cu stima!

    • Reis!…Ai scris exact ce am simtit si eu….si ca sa ma bag ca musca…in….am observat de-a lungul timpului ca si altii de pe aici exact acelasi lucru despre domnu….apropo…domnu…nu era vazut bine nici pe la INCREST…:)))…deci se leaga toate…zi buna tuturor!

      • BRAVO, m-ați ciuruit 🙂
        Mă bucur ca prezenta mea pe aici produce solidaritate.

        • In vremuri de restriste, romanii se adunam. Din pacate, nu reprezentati clasa politica romana asa ca se va irosi in van, energia acumulata prin aceasta solidaritate. Eu nu va consider inamic dar pe cei din clasa politica a RO… DA.

          • Ar fi bine sa se adune in vremuri de restriste, ma tem insa ca nici macar in acele vremuri nu se-ntimpla.
            Desi, in ceea ce ma priveste, am avut experiente extrem de pozitive cu romanii, pe vremea de proaspat emigrant in Germania. Am fost ajutat f. mult, nu atit in mod direct, ci mai mult cu un sfat, fapt care mi-a prins f. bine. Cind am ocazia incerc sa ma revansez.
            Este extrem de greu sa fi roman!

            P.S Poate ar fi interesant ca administratorii sitului sa lanseze o asemenea tema, care desigur nu ar fi in spiritul filozofiei militare, dar poate ne va ajuta s ane regasim, sa nu reactionam cu cutitu-n gura, ca doar nu suntem unguri 🙂

        • gogu de la pascani

          @neamtu tiganu: ati fost demascat in sedinta de Partid. Tovarasii se ridica pe rand pt. a acuza elementul burghez, putred, reactionar.

  17. In primul rand il rog pe @nemtu tiganu sa nu se atace in ultimul hal de „criticile costructive ale proletariatului nemultumit ” si sa-si faca „sepuku ” pe acest „sait” de patimasi, In al doilea rand il rog sa tina cont ca suntem romani si prin definitie „colerici impulsivi” adica destul de patimasi, asta desi se spune ca „mamaliga nu explodeaza” sa vazut cu ani in urma ca este de fapt bomba termobarica.Probabi ca si din cauza faptului ca viata noastra a „picat” ca si natiune in anonimat, ne bucuram chiar si de aceste realizari marunte cum este aceasta frana regenerativa ( care dat find conditiile din tara noastra nu are niciun sens), nu vorbesc de o realizare ca si un nr. 1 mondial intr-o ramura a unui sport destul de cunoscut. In ultimul rand realizarea unei locomotive de o asemenea complexitate te duce cu gandul ca probabil sunte capabili sa realizam si lucruri mai complexe, si aici ajungem la cunoscuta discutie despre un avion supersonic pe care sa scrie Made in RO, poate ca si de asta suntem atat de patimasi si colerici cand cineva ne arata ca asta este de fapt „normalitate” in alte parti….

    • Vezi, tocmai aici e crunta ironie amara…:

      „cum este aceasta frana regenerativa ( care dat find conditiile din tara noastra nu are niciun sens)”

      …si anume ca locomotivele lor se vand in principiu la export, fiindca CFR-ul nu se oboseste sa le cumpere produsul. Asadar normal ca nu are sens frana aia in Romania pentru ca produsul lor, dupa cum vedem, se vinde in Suedia 🙂

    • Stai asa, de ce nu are sens frana regenerativa la noi?Ca si trenurile noastre mai treb sa mai opreasca……

      • Termenul mai complet este de” recuperare a energiei prin franare”, energie care trebuie folosita intr-un anumit fel ulterior. O varianta este sa o intorci in sistem, dar in Ro acest lucru nu este reglementat iar in plus acest sistem inseamna complicati logistice (si automat bani investiti in plus) pentru furnizorul de energie electrica, iar o alta solutie este inmagazinarea energiei, Intr-un bloc de bateri sau condensatoare pentru a fi folosita ulterior, dar si acest sistem este consumator de bani. In concluzie nimeni nu este interesat in Ro sa investeasca in el pe locomotivele electrice (asta asa pe scurt ca putem vorbi un an pe acest subiect si sa mai divagam inca doi pe langa)

  18. Raspuns critic la scrisoarea deschisa a domnului neamtu tiganu.

    De obicei rasfoiesc relaxat diverse site-uri printre care si cel de fata, ca simplu utilizator/spectator, in cautarea unor informatii pe care le-as putea gasi interesante. Am retinut numele dumneavastra dupa citirea unor articole despre aviatie, care mi-au placut (am reusit sa gasesc acolo cateva lucruri noi pentru mine, credibile, interesante si sa le retin dintr-o lectura relaxata presarata de detalii spumoase). Adica am gasit exact ceea ce cautam.

    Am vazut sirul de raspunsuri in urma articolului de mai sus. De obicei sunt un tracator pasiv prin astfel de „thread-uri”. Acum am fost indignat de badarania limbajului si de injustetea discutiei, de golania pseudointelectuala, si m-am gandit sa raspund la invitatia dumneavoastra la dialog.

    In primul rand, cred ferm ca ati gresit metoda de raspuns (sau ati gresit raspunzand oare?) alegand o scrisoare deschisa, care prin definitie este o invitatie la dialog, la comunicare. Nu poate fi vorba despre asa ceva in urma unui atac la persoana. Nu exista dialog in sensul unui schimb de opinii si replici in urma caruia se poate contura o concluzie argumentata. Nici vorba despre asa ceva. Concluziile sunt expuse deja (desi nu exista argumente iar unele dintre ele sunt pur si simplu gogomanii) si interlocutorul (dumneavostra in cazul de fata) trebuie doar convins, fortat sa le accepte. Faptul ca textul abuza de neadevaruri flagrante trebuie ignorat.

    Nu poti discuta cu cineva care incearca sa polarizeze discutia („dar ca sa vedeti ca”, „nu ca ma laud” etc), sa isi aduca aliati, zeloti, adepti, si impreuna cu acestia sa-si potopeasca „adversarul” (nicidecum interlocutorul) pentru a-l „invinge”. Nimeni nu vrea sa asculte, ci doar sa fie ascultat. Comunicarea presupune ca sursa o persoana care stie despre ce vorbeste. Nu e cazul aici. Eu nu stiu cat cunoasteti subiectul (ceea ce va indreptateste sau nu sa dicutati despre el) dar pot sa presupun cat va cunosc altii (poate si eu printre ei) care-si permit sa comunice despre dumneavostra.

    Intr-o astfel de disputa sunteti inamicul perfect: veti pierde mereu. Nu puteti castiga o lupta in care interlocutorul se inveleste din start in drapel. Argumentul suprem este patriotismul. Acesta scuza badarania, limbajul de birt, mojicia fara limite. Toate pot fi folosite fara a fi sanctionate. Dumneavoastra v-ati lansat intr-o critica care indispune, ofenseaza, enerveaza. Daca aveti sa nu dreptate in acea critica nici macar nu mai conteaza. Daca tot aducem sprijin extern spuselor noastre, si cum prezenta mea discreta pe site nu-mi da sperante la prea multi adepti, tin sa transcriu ceea ce spunea un oarecare A.P. : ” A-ţi iubi ţara nu e a semnala deficienţele existente şi a te strădui să le tratezi. A-ţi iubi ţara e a minimaliza orice deficienţă, oricît de evidentă, sau, şi mai bine, a contesta, vitejeşte, eroic, strămoşeşte, orice „aşa-zisă” deficienţă. Cine nu recunoaşte aceste orbitoare calităţi e trădător, pion al „agenturilor”, venetic, (…) Odată stabilite aceste „adevăruri”, putem aţipi liniştiţi. (…)Nu mai avem nimic de făcut: doar să ducem „pe culmi” „mîndria de a fi român”! ”

    Asadar, domnule „neamtu tiganu”, va scriu doar cu speranta de a va face sa fiti mai putin afectat de astfel de atacuri, mai ales daca intelegeti inerenta lor.

    Sa aveti o zi buna!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *