Romania Military

MADL

F-35canOpOverView

Acronimul MADL este definit ca “Multifunction Advanced Data Link”, un sistem de transfer de date de mare viteza, ingloband tehnologii privind securitatea transmiterii informatiilor intre avioanele de generatia 5-a. Sistemul va fi implementat pe F-22 si B-2, precum si pe avioanele fara pilot.

Sistemul isi propune, in afara capacitatii de transfer de mare viteza, o rezistenta sporita la bruiaj,  conlucrand cu AESA radar. MADL utilizeaza banda Ku.

De ce MADL ?

In primul rand MADL este integrat cu sistemul CNI de pe F-35. CNI  (Communication and Identification Avionics).

In al doilea rand, MADL este un sistem DIRECTIONAL de comunicatii.

In al treilea rand, fiind un sistem directional de transmisii de date, se elimina detectarea acestuia de sistemele pasive de receptie.

La intrebarea daca MADL va comunica cu trupele de uscat, Northrop a refuzat sa raspunda. Concluzia este ca MADL este un sistem de comunicatii pe distante limitate.

MADL transforma fiecare avion intr-un mini AWACS. Informatiile sunt transmise intr-un sistem analog cu o retea locala de calculatoare. Ceea ce „vede” unul va fi cunoscut de toti ceilalti din reteaua locala. Se creeaza in acest mod ceea ce americanii definesc ca “Network-Centric Warfare”.

“Network-Centric Warfare” are la baza doi piloni:

– “Information sharing” sau pe romaneste distributia informatiei

– “Situational awareness”, in traducere capacitatea de luare a unei decizii in campul tactic

MADL este mai mult decat un sistem de comunicatii. El are abilitatea de a se conecta in mod automat cu celelalte avioane si de a transmite datele in mod automat. Cu cat sunt mai multe avioane cu atat situatia campului de lupta este mai completa.

Sa ne imaginam un grup de avioane zburand in formatie. Avionul aflat intr-una din extremitati va avea o imagine a campului de lupta diferita de avionul aflat in cealalta extremitate. Dar odata ce reteaua este formata, toate informatiile vor fi distribuite si accesibile tuturor pilotilor.

De remarcat ca “reteaua de avioane” va fi definita la momentul decolarii. Orice avion desemnat sa faca parte din retea, va primi toate informatiile automat, in momentul in care va contacta formatia de avioane in care a fost desemnat.

MADL a fost testat pe F-35 pe data de 23 Aprilie 2013 si a fost un succes.

Gabriel

Exit mobile version