MiG 21 Lancer capat de drum…

Desi primul-ministru al Romaniei a declarat ca aparatele MiG 21 Lancer sunt doar suspendate de la zbor, o decizie urmand a fi luata mai tarziu, nu trebuie sa ne facem iluzii, MiG 21 Lancer si-a incheiat cariera in Fortele Aeriene Romane.

Argumentul pentru aceasta afirmatie este simplu: nimeni nu-si va asuma raspunderea pentru revenirea aeronavelor la zbor. Pentru ca la fel ca in cazul suspendarii zborurilor (cand ordinul a venit de la generalul Daniel Petrescu – seful SMG), decizia de a le relua va apartine unui singur om, ori cine isi va asuma un astfel de risc?

Ce s-ar intampla daca peste 6 luni un alt MiG 21 Lancer se va prabusi?!

Asadar trebuie sa ne obisnuim cu ideea ca MiG 21 si-a incheiat cariera, din pacate pe usa din dos a istoriei. Un avion cu totul emblematic pentru Fortele Aeriene Romane a fost retras fara o minima decenta, fara onoruri, fara un omagiu, desi a servit sub cocardele tricolore zeci de ani. Bulgarii, cand au retras MiG 21 la ultimul zbor, au organizat acolo o mica ceremonie, noi am dat un comunicat de presa…

Dar acest modus operandi este tipic pentru F.A.R., la fel au procedat cu absolut toate aparatele care au zburat pentru Romania: MiG 29, IAR 93 etc nu avem nici macar un aparat original IAR 81. Ca de obicei, ne batem joc de istoria noastra.

Adevarat ca noi ne batem joc si de viitorul nostru si nu suntem in stare sa avem programe coerente de achizitie/inlocuire a tehnicii de lupta. Vine F 16 MLU, dar oare ne dau norvegienii si cativa piloti de lupta? De unde face Romania rost de suficienti piloti pentru a opera cum se cuvine cele 49 de aparate F 16 MLU?

In mod normal, pentru cele trei viitoare escadrile de F 16 am avea nevoie de undeva spre 70 de piloti, cum facem rost de ei in 1-2 ani? Dar bazele aeriene Campia Turzii si MK sunt pregatite sau macar in curs de pregatire pentru noile aparate? Tehnicienii necesari unde sunt? Ce se intampla cu pilotii de MiG 21 Lancer, cati dintre ei vor face trecerea pe F 16, cate locuri pentru scolarizarea de noi piloti are disponibile Romania in Statele Unite si Portugalia?

Munitia, unde este munitia pentru cele 49 de aparate? Ca doar nu gasesti munitia pe rafturi, cum gasesti uleiul la supermarket, ar fi nevoie s-o comanzi din timp, asadar, unde este ea?!

Si intrebarile pot continua, cert este ca o legenda a aviatiei noastre – MiG 21/MiG 21 Lancer –  a fost scos la pensie fara macar un “multumesc’, fara o strangere de mana…

Asadar adio MiG 21 Lancer…

GeorgeGMT

80 de comentarii:

  1. Din 2016 incoace ,Romania e prezenta la Fms in toate loturile de productie rachete aer-aer ale Raytheon,insa cu ce cantitati nu as putea sa spun

    1
  2. Dacă într-adevăr nu vor mai zbura MiG-21 din motive tehnice nu mi se pare o tragedie.

    – Rusia e ocupată în altă parte unde se chinuie și unde își epuizează multe resurse fără să obțină rezultate
    – datorită războiului avem mai multe trupe aliate în țară, mai ales avioane (nu trebuie să ne culcăm pe o ureche, avioanele alea o să plece la un moment dat dar deocamdată suntem în regulă)
    – decât să mai dăm bani aiurea pe o vechitură mai bine ne concentrăm în altă parte
    – avem totuși escadrila de F16 care e operațională. Pe timp de pace și pe termen scurt cred că ne e suficientă

    Teoretic pensionarea anticipată (dacă va fi așa) ar trebui să pună presiune pe amatorii noștri de la conducere să facă ceva pentru a îmbunătăți capacitățile.

    28
  3. La întrebările astea ar trebui să răspundă sociologul care tot dă „termene de gândire”, gheneralul a cărui „onoare de melitar” nu-i permite să facă politică și mustăciosul fost mecanic auto la Rahova. Locul ședinței: zidul mall-ului din Târgoviște.

    26
  4. Ce se va întâmpla dacă doamne ferește peste 6 luni un F16 se va prăbuși ? Le retragem de la zbor ? Că sunt la fel de vechi că Mig 21 ! Indiferent de ce avioane are o tara și cât de noi sunt , daca zboara există riscul să se prăbușească și se prăbușesc ! Și se prăbușesc de multe ori din eroare umană nu din vina aparatului ! Dar noi suntem cu drobul de sare ! Daca se prabuseste ? Asa mai bine le ținem la sol, nu punem nimic in loc câțiva ani și ne bazam pe alții să ne apere ! Așa am făcut și cu rachetele AA le- am retras și am pus prea puțin in loc !

    17
  5. Modernizarea MIG 21 la varianta numita Lancer era ( oficial) o măsură TRANZITORIE.
    Din păcate a fost tras de acest avion dincolo de logica unei măsuri provizorii.
    Rezultatul , o lungă listă de decorați post mortem pe fondul unui număr de ore de zbor pe pilot și pe an , CRIMINAL de redus.
    Motivul a fost vizibil în fața tuturor, in nepăsarea generala.
    Amestecul intereselor politice de putere în detrimentul capacității de apărare a patriei.
    A nu se uita Oprea și Dobritoiu, generali de rahat care prin UNPR au șantajat masiv partidul de borfași numit PDL.
    Care în frunte cu Băsescu ( turnător dovedit) și traseistul actual Boc, au sacrificat oricare resursa financiara bugetară pentru menținerea puterii. Inclus fondurile MApN.
    Recalculari de pensi speciale, indexări pe banda rulanta , vârste scăzute de pensionare , reangajări la stat pe salarii grase fara nici un fel de răspundere. Tot și toate pentru a rămâne patroni pe bugetul de stat devalizat ( Udrea , Bica , doar două exemple de furat banii ” cu legea in mana ” ).
    Astăzi culegem rezultatele.
    Fara aviația colegilor din NATO , nu avem cu ce apăra cerul patriei.
    Că 17 F- 16 la a treia mana sunt fix pix in fata monstrului rus.
    Basca lipsa de antrenament intensiv a echipajelor și bănuiesc o insuficienta pregătire numerică și calitativă a personalului de întreținere.

    Pregătirea piloților și personalului e fundamentală in oricare aviație demnă de acest nume.

    Mai puțin în RO.
    – câți piloți au urmat cele trei cursuri de pregătire pentru F 16 in USA ?
    După durata șederii în USA , a fost urmat doar primul curs.
    De baza.
    Al doilea care te pregătește mision ready a fost făcut în RO.
    Iar al treilea de specializare intensa în dogfight ( pentru combat ready) , lipsa totala.

    Vor trece ani pină vom integra efurile Norvegiei.
    Rușii permițând asta.
    Iar când cu chiu și vai vom avea ( sper) cei 70 de piloți necesari și vreo 800 militari specializați în întreținerea tuturor aparatelor la nivel occidental ( minim 75 % aparate gata de lupta oricând și care e divers de gata de zbor ) vom pensiona in draci specialiștii pregătiți cu chin și efort financiar.
    Niciodată în istorie nu am avut o clasa politică atât de afona profesional , coruptă si încrezută.
    Și asta a lăsat o grea amprenta in toată societatea românească. Inclus apărare.
    Mig 21 Lancer trebuia înlocuit începând cu 2010.
    Nu a fost sa fie ca era prea mare foamea dupa noi stele pe epoleți și îmbogățirea unora.
    Inclusiv epopeea corvetelor e o DOVADA REALA.
    Un fost ministru a apărării promovat prim ministru dar total dezinteresat de problema ( prea ocupat să numere lunar pensia specială cumulată cu salariul de ministru , ulterior prim ministru , cumulat tot și cu salariul de senator ).
    Două partide de guvernare identice.
    PSD și PNL concentrate doar pe șpăgi , promovare pile, cunoștințe, relatii și amante.
    Un președinte de țară ocupat pină peste cap in jonglerii juridice să nu piardă casele cumpărate prin evaziune fiscală , și mersul la ski și golf.

    Nu știu cum va fi viitorul dar cu acești ” patrioți” și cu rușii pe Dunăre sau in Moldova , sigur/ garantat vom reedita „succesele” din primul război mondial ( tara rămasă numai cu Moldova ) și din al doilea război mondial ( pierdut Ardealul , Basarabia în indiferenta generala ) .
    Cine nu învață din istorie , repeta aceleași greșeli.
    Dovada România.

    PS.
    ( la catolici azi sunt Pastele)

    Paste fericit tuturor.
    Cristos a înviat.

    48
    • „Basca lipsa de antrenament intensiv a echipajelor și bănuiesc o insuficienta pregătire numerică și calitativă a personalului de întreținere.”
      Aici te inseli, toate informatiile pe care la am arata ca pe F 16 se zboara zdravan iar escadrila de la Borcea este cu adevarat o unitate NATO:pregatire, intretinere, mentalitate etc.

      38
  6. Romulus Vlad (alt Vlad)

    Oare…luam si noi/primim ceva mai pe repede inainte? Greu de spus ca la noi e secretomanie la orice. Nu cred ca ramanem chiar asa in chiloti. Greu de spus.

    4
  7. În caz de ceva, o păruială, tovarășii Dâncu, MăCiucă, Ciulacu, Joian, vor găsi imediat vinovatul : generalul Petrescu, unicul care a semnat. Să vedeți atunci ce spume face Rareș Bogdan pe la TV-uri!

    12
    • Petrescu :))))))). Protejatul lui Ciuca. 2 manivele. Ciuca, al lui Iohanis. Care E total pe langa. NICI nu e interesat de altceva decât de vacanțe.Pleaca Iohanis, pleaca toti.

  8. Salut.Ce pacat nici macar un ultim zbor cu public,ceva lacrimi si suspine.Tovarasi acest moment a prins ca de obicei armata noastra in izmene,cat sa fi de mare gheneral cu un razboi la usa iar tu sa nu ai nimic cu ce sa inlocuesti mig-21,asta inseamna sa fi natang din nastere.Daca vom avea acces la tot ce au facut mari nostrii generali,plagiate,afaceri,magarii,cred ca vom avea o imagine clara a dezastrul-ui in care se zbate armata romana.

    9
    • Mi se pare trist ca multi de pe site ul asta sunt interesati mai mult de niste sicrie zburatoare decat de vietile pilotilor care isi riscau vietiile in ele. Cand inca zburau vezi domne’ de ce nu sunt scoase, cand sunt scoase vai maicuta de ce le au scos..

      9
    • În armata nu sunt izmene. Sunt azp.

  9. Doar sper ca le putem da catre vreo tara africana avand in vedere modernizarea,,,poate cu banii respectivi putem plati o pregatire accentuata in SUA pt f 16….dar avand in vedere legaturile economice pierdute cu multe tarisoare africane e cam greu….pacat se puteau lua ceva bani dupa urma lor asa or sa zaca precum mig-urile 29 sa le manace rugina.

    1
  10. Mie chestia asta cu suspendarea de la zbor, îmi pare un dat la gioale în culise între psd și pnl. Miza, vaucerele pentru care nu știm clar de unde or să scoată bani.
    Dar e doar o speculație…

    1
  11. @GeorgeGMT
    Cand s-a instruit in SUA prima serie de piloti romani pe F16 parca tu ai zis ca o parte din cei instruiti vor deveni la randul lor piloti instructori cate vor instrui la randul lor noile serii de piloti romani pentru F16.
    In cazul asta nu înțeleg acum de ce am mai avea nevoie „de locuri de scolarizare” în USA ???

    Pana la urma s-au instruit piloti si tehnicieni instructorii in prima serie trimisa ???

    3
  12. Salut situația este tragică și nu se schimbă radical nimic , oriunde te uiți în Armată vezi echipamente depășite , te uiti la noii recruți care fac pregătirea de baza ,vezi niste căști din anii 80, uniforma aia parca e din perioada comunismului, avem multe de pus la punct și indiferența noastră creste anual deși avem niște fonduri noii punctual nu acoperim nimic. As fi curios câți piloții avem de F16 acum pe aceste 17 F16.?. Mă îndoiesc că vom lua rapid F35 sau in următoarele 2 deceni și vom trage de aceste F16 până vor cădea și ele. Tipic românesc.Acum se declara anul trecut 2 piloții de F16 au terminat școlarizarea și certificarea in tara de F16 ,in Portugalia vor putea fi câti 4-6 maxim la școlarizare, in State iar poate vom avea 6 piloți de F16 și in tara iar 2-4 piloți in școlarizare și in certificare pe F16 așa că cred că vom avea nevoie de cel puțin 2,3 ani de a avea un număr de piloți de F16 certificați. Asta trebuia făcut pasul înca din 2010 corect și achiziționată o escadrilă noua și 2 din stocurile US negociate direct cu americanii dar lipsa banilor și a interesului național nu a contat și nu contează pentru clasa politică românească. Echipamente sovietice depășite total și noii nu schimbăm nimic ,zero ,zero. Interesele lor de partid contează mai mult decât interesul național. Acum ei declara că se va face o evaluare, o inspecție specială și se va lua o decizie. Dar cine va lua aceasta decizie și cu ce vom acoperi aparatele de Mig ?. Pe Câmpia Turzii vor fi apărate aliate sau vom dispersa F16 și la MK și la Câmpia Turzii. E o lovitură mare pentru aviația militară românească scoaterea Migurilor.Incapacitatea noastră ca stat și clasa politică românească e extraordinară. Suntem aproape de dezastru total cu armata .

    8
    • N-ar fi asa o mare lovitura daca retragerea MiGurilor s-a facut coordonat cu introducerea F 16. Adica daca au retras Lancerul pentru a trimite cat mai multi piloti si tehnicieni la pregatire ar fi ok, intr-un fel.

      Daca am vedea in urmatoarele luni eforturi sustinute pentru pregatirea sosirii celor 32 de F 16 MLU, iarasi, ar fi o chestie buna si de inteles.
      Daca in urmatoarele luni vom vedea o comanda serioasa de munitie: AMRAAM, Sidewinder, JDAM etc, in cantitati rezonabile, as fi multumit.
      Daca…

      25
      • Domnilor cred ca banuiti gresit ca decizia ne apartine in totalitate. Poate fi chiar o presiune pe clasa politica pentru grabirea achizitiilor viitoare de la Oslo, pe modelul gazelor in sistem offshore: pana nu ajunge cutitul la os nu ne miscam. Oricum anuntul de suspendare/retragere nu cred ca s-a facut fara informarea/acceptul prealabil a principalilor actori NATO. Sa credem ca gen. Petrescu a facut-o de capul sau mi-e greu sa cred. Iar despre grija d-ului Dancu fata de integritatea pilotilor as vrea sa nu comentez , intrucat rolul acestui sociolog imi pare a fi al unui purtator de cuvant si doar atat. Din pacate si la acest capitol nu se descurca mai bine avand in vedere ca vorbeste engleza in limba rusa! In ceea ce priveste descoperirea spatiului aerian prin lipsa acestor avioane, decente la vremea lor, cred ca partenerii au gandit ce trebuie ptr ca observam ca programele noastre de achizitii, atatea cate sunt, au coordonare directa de la unchiul Sam iar lipsa o pot suplini imediat. S-ar putea sa asistam si la intoarcerea programului de corvete in care inarmarea sa o faca aceeasi furnizori americani. Si nu cred ca ar fi rau. Si inca ceva:chiar daca lucrurile nu merg foarte bine in unele cazuri prea multa incrancenare si pesimism strica. La multi ani tuturor celor ce citesc acest site si care poarta numele de Florin si derivate. Cu stima!

        16
      • @George

        de acord cu tine in privinta dotarii cu rachete (in cel mai fericit caz sunt scurt/mediu cu Python3, insa doar cu R-60, R-73 ….) si a pregatirii pilotilor

        referitor la acceptul israelienilor: poate nu e atat de complicat pt ca Elbit a fost in discutii cu ucrainienii sa modernizeze MiG-29MU2 ucrainiene acum cativa ani

        daca ar exista si cea mai mica posibilitate, pt noi sa dam MiG 21 si eventual in acest mod sa crestem baza de F-16 si/sau armamament si piese (in special motoare) pt F-16, de ce nu?

        PS: e posibil ca Tyler va mai scoate un articol pe aceasi tema

        6
        • Se poate integra si altceva, de generatie mai noua, doar ca cineva trebuie sa dea banii, pentru ca Elbit sa activeze sau efectueze integrarea. Cred ca Python 5 ar fi deja disponbil in pachetul de integrare. Si Derby pentru BVR.

          • teoretic se poate, insa cred ca e mai greu sa dea Python 5 atat timp cat acest vector face parte in sisteme M-SHORAD (cehii il vor avea in Spyder), pe cand Python 3 este licenta data chinezilor

            3
    • Căști din anii 80? Te referi la m73 care mai sunt. În rest au fost înlocuite. Începând din 90. Cu aramida, titan. Veste antiglont sunt de toate tipurile. Uniforme nomex. Bocanci israelieni panza pt vara, mai nou si americani. Aparate nvg,termoviziune,telemetre laser,mp5, hk 416, sig, barett,shotgunuri etc etc etc. NU vorbi daca nu stii. Vorba melodiei

    • Oare cat e shpaga/comisionul la politrucii romani din pretul de achizitie al F-urilor 16 norvegiene??? Se merge cu cashcavalu piramidal ???
      Sper ca pana la sfarsit sa adune mapn-ul un sobor de preoti un rabi si un muftiu sa cante prohodul MIG-21 care a fost in FARo + un parastas.

  13. Poate ar vrea sa le cumpere americanii sa faca o escadrila de aggressors

  14. Le donam/vindem ucrainienilor?

    2
  15. Tocmai am vazut pe un alt blog, titlul unui articol din publicatia bulgara Novinite, in care se mentioneaza posibilitatea ca avioanele sa fie date Ucrainei.
    Vi se pare posibila o astfel de chestie, sau este o simpla fumigena?

  16. Mie îmi pare rau ca nu au ales sa modernizeze mig 29.

    2
  17. Nu cred ca il retrag definitiv, va intra intr-o revizie tehnica, va primi iar avizul pentru zbor… Sa fim realisti, cele mai multe accidente nu au fost din cauze tehnice, se spune ca in aviatie nu gresesti de doua ori, mai ales cu MIG 21..
    Acum se accelereaza achizitia celor 32 de F-uri norvegiene, va dura pana vor fi operabile. Sunt curios cati piloti avem acum pe F 16, 2 per avion?
    Asta le-ar permite ca o parte din cele ce vor veni sa devina mai repede operationale, iar pana la sosirea/adaptarea tehnica/de soft si upgrade a restului pana la 32, sa preagateasca noi piloti pentru ele.

  18. Eu nu cred ca decizia a fost luata fara acordul americanilor asa pe nepusa masa. Poate sunt naiv dar sper sa existe totusi o logica in spatele deciziei. Nu cred deloc sa aiba legatura cu ce se spune in comunicatul ala…acolo este doar bs.PR.
    Inca refuz sa cred ca s-a trezit unul peste noapte si gata s-a decis asta mai ales avand in vedere cu ceea ce se intampla in Ukraina.

    4
  19. 60 de ani, aproape 400 de aparate…
    Peste o mie sau poate două mii de piloți si-au legat destinul de ele, alte multe mii de tehnicieni s-au străduit să le mențină apte de zbor…
    Fie și numai pentru acești oameni bătrânul Mig 21 românesc merita mai mult decât un simplu comunicat de presă.

    10
  20. apropo, lancer 21 poate fi drona? intreb pt un prieten… si daca da, ce ar sti sa faca lancer q?

    3
    • Este fezabil. Au încercat și vietnamezii (sau au avut o idee/proiect), proiectul e fezabil dar au renunțat din lipsa banilor (și a tehnologiei).
      Noi bani am avea pentru așa ceva precum și acces la tehnologie.
      Ce ar putea ști să facă? Burdușit cu explozibil și/sau rezervoare suplimentare de combustibil cred că ar ieși o dronă anti-navă excelentă cu o rază de minim 500-600 de km (să mai rămână combustibil în rezervoare și pentru un „bun” cât mai puternic).

      4
      • vietnamezii n au lancer. stiu povestea. noi n-ar trebui sa ne impiedicam in acelasi loc.

      • Poate fi utilizat ca tinta pentru dogfighting pentru pilotii F16, cu munitie reala.
        Poate fi utilizat ca tinta pentru identificare sisteme antiaeriene rusesti, care stau “la panda”.
        Poate fi trimis inapoi la constructorii sovietici ca aeronava kamikaze.
        Poate fi utilizat pentru piese pentru retehnologizare NPR-uri (au motoare de Mig 21 navalizate).
        Poate fi utilizat, intr-o masura, ca avion-scoala.
        Ar cam avea ce face daca s-ar dori…

        4
  21. Incredibil de bine scris articolul,aproape ca mi a dat o lacrima.Felicitari!!!

  22. Nu cred ca este o tragedie ca le-au retras de la zbor . Adevarat , cum spune George meritau un MULTUMESC ..cu multe aplauze . Cate mai sunt . cate mai zboara, mai este rentabil sa zboare , mai este sigur sa zboare ? Probabil acum se mizeza pe escadrila noastra de F 16 , pe ce o sa mai vina pe aici sa ajute la politie aeriana ( si o sa vina , multe … razboiul asta nu se va termina curand )….Curios ce o sa faca cu pilotii si tehnicii ..Probabil o parte vor fi redirectionati catre programul F 16 ..Oricum , eu sunt convins ca MIG-ul 21 va avea parte de o ceremonie de retragere

    6
  23. Pe undeva ar fi frumos sa vedem Mig 21, T-55, Rubezh/Styx, Volhov, Kub, Konkurs, Malyutka M2T chiar) romanesti donate si facand prapad. Toate vechiturile pe cale de expirare, expediate contra ceva stocuri vestice, de oriunde. La noi nu exclud s amai treaca prin niste revizii si sa revina macar de antrenament, cum era planuit.

    Ma mir ca de la bulgari nu insista mai mult cu lichidarea de stocuri. Au multe T-72, ar merita trimise polonezilor la modernizat?

    6
  24. Ultimul Mig cazut a fost 5913 – care a fost 21 M, apoi Lancer A – cu alt motor decat MF si MF-75 (R11 in loc de R13), ultimele fiind identice din ce am citit cu exceptia avionicii, unul facut la Gorky (MF) si unul la M, Doru Davidovici scria pe undeva ca fiecare fabrica facea bordul „altfel”
    La o mana de avioane, sa ai 2 motoare, 3 borduri in limba rusa si la aplicatii etc sa vorbesti engleza ca doar esti tara nato, sa nu ai simulator, sa trimiti cu presiunea psihologica de rigoare ca esti in raza lui s300 de pe glorioasa moskva un pilot din pacate cu asa putine ore de zbor si apoi sa vii cu „dezorientare spatiala”, doar cutia neagra arata ca avionul a functionat bine etc – no comment

    Pe celalalt topic se discuta despre pilotii de mig 21 care au revenit la zbor, cel mai titrat pilot roman de mig 21 a fost Dorel Luca, care s-a catapultat din 21 de 3 (trei) ori si a zburat bine merci

    Eu sper sa mai tina cateva si sa le vedem zburate – cum au polonezii pe mig 15 de exemplu, cum vezi inca avioane istorice tinute in stare de zbor in tarile cu apa calda, batranul razboinic a fost parte din istoria noastra recenta ultimii 60 de ani (primul PF a fost din 1962 la deveselu (http://www.roaf.ro/?p=5272)

    Era si o initiativa a unor entuziasti olteni care salvasera un IAR 93 de la taierea pentru Remat si voiau sa il faca airworthy – asa de cu mult m-as bucura sa reuseasca, si asa m-as bucura sa ii pot si eu ajuta cumva la ce nu as strica mai rau lucrand acolo

    12
      • Marius da, de la dumneavoastra de pe site am aflat si eu
        sper din tot sufletul sa le reuseasca, toate astea sunt parte din istoria noastra recenta, cu bune si cu rele, dece sa o pierdem asa usor ?

        1
    • Am fost martor o data la o demonstratie de zbor cu MIG 21 a comandorului Dorel Luca, cu ocazia unei vizite a unui general de aviatie american, cu toata suita lui, un tip de culoare inalt si bine facut.
      A facut o demonstratie de l-a lasat cu gura cascata pe general, a supus avionul la stresul maxim pe care il putea suporta, apoi a zburat pe spate la doar catva metri deasupra pistei, prietenul meu tinandu-ma de mana si numarand secundele.. Putea zbura doar 13 secunde pe spate inainte sa se opreasca motorul din lipsa de combustibil…si fix 13 secunde a zburat…Si toate astea imbracat doar cu o salopeta normala de zbor, fara costum de supra-sarcina…
      La aterizare, generalul nu s-a putut abtine si s-a urcat pe scara avionului inainte ca Dorel Luca sa coboare ca sa vada G-ul inregistrat (9) si a exclamat ”esti nebun”…
      Da, am avut si avem piloti exceptionali, ca si acest avion tinut activ si dicolo de varsta pensionarii , care pentru noi e legendar. Aviatia reactiva romaneasca s-a nascut cu MIG-uri, cu pasiune, efort si sange…Merita un loc in istoria aviatiei romanesti.
      Si totusi, ma doare sufletul sa vad baietii astia tineri zburand pe un avion pe care tata l-a zburat cand era nou…Vreau ce e mai bun pentru ei. Si nu sunt convins ca F 35 e solutia, cel putin pentru noi.

      34
      • Bla, bla, bla. Veșnica poveste despre cum piloții români i-au lăsat pe alții cu gura căscată. Americanul ăla a rămas cu gura căscată și a spus ce a spus cînd a văzut atîta indisciplină și abateri de la siguranța zborului. Faptul că nu purta costumul de suprasarcină nu era în nici un caz un lucru de laudă.

        9
      • Genul asta de cascadorii este cel care ne baga pilotii in mormant. Generalul american a ramas perplex de indisciplina pilotului roman nu de performantele acestuia. In US Air Forces ar fi fost consemnat la sol imediat…

        9
    • Bordurile difereau în funcție de variantă, nu de fabrica unde erau construite avioanele. Cu motoarele era la fel. Iar bordurile de LanceR cred că erau la fel (in funcție de variantă (A, B sau C)
      P.S. prima variantă de MiG-21 intrată în dotarea FARR a fost F-13

      • Pai M era construit doar la Moscova, MF doar la Gorky. Partea „clasica” a Lancerului e cea mostenita de la Mig, cum a fost bordul (de M, MF sau MF75 care e de la Bis si diferit de MF din ce am inteles eu)

        Ideea era ca dupa ce ai zburat Lancer facut din celula de MF75 nu te poate urca cineva intr-una din celula M cu motor mai slabut si sa iti spuna ca nu e nici o diferenta

        Cu zburatul de facut nefacute in fata americanilor, au fost o gramada de accidente cu piloti foarte buni care nu stiu ce au avut de demonstrat, si la Mig29, si recent cu Lancer (ultima data – dubla de la campia turzii)

        1
  25. Off topic:
    India renunta la achizitia a 48 elicoptere noi rusesti Mi 17 si se vor concentra pe productia locala.

    5
  26. intr-un fel tipic mioritic. esti bun cat ma folosesc de tine. dupa aia, ‘te dreac’ ca-mi iau altul. relatia cu istoria su cu traditiile spune mukt despre caracterul uni neam.

  27. Eu am platit impozite ca sa aveti voi motive de pasiune supersonica. Militaria e un job la fel ca multe altele, de pe urma carora oamenii mor sau traiesc, cu mai multa sau mai putina onoare, dupa educatia fiecaruia. Daca vreti party de adio de la utilajele voastre platite din bani publici atunci aveti decenta sa va platiti singuri distractia. Intr-un stat de drept primesti ceea ce platesti … sau aveti cumva o alta agenda in armata ?

    1
  28. Mi-ar place sa zboarte totusi la RIAT 2022 …era pe lista ! Anul trecut a facut senzatie acolo .Asta ar fi o sarbatoare de pensionare binemeritata intre zburatorii de acolo
    Si mitingul de la Campia fara 21-uri ar fi cam sec . Cel putin pt. parada ar putea sa-l lase la zbor

  29. Cred ca e totusi temporara decizia, dar e clar ca trebuie sa grabim lucrurile cu F-16. Poate n-ar stricat o petitie care sa ceara mentinerea, pentru motive istorice, a unor aparate in stare de functionare, aratand totodata gafele facute cu cu retragerea IAR-93 fara a tine macar un exemplar functional.

    Despre viitor, probabil vom avea si ceva asistenta americana sa trecem mai repede pe F-16.

    Ceea ce gasesc eu gresit in planificarea FAR este numarul de avioane. Evident, aviatia e un domeniu scump si delicat si s-a incercat mentinerea unei capabilitati de lupta. Unii nici nu au incercat asta iar altii le tin la minim (balticii, Ungaria, Slovacia).

    Parerea mea e ca daca tot te-ai apucat sa investesti in domeniu, ar fi bine sa nu ne oprim mai ales ca vedem cat conteaza puterea aeriana in Ucraina:

    – modelele mai vechi de MIG/SU ucrainene inca fac fata in roluri de aparare aeriana/intreceptare, cu atat mai mult F-urile noastre ar face fata.
    – existenta aviatiei ruse ii impiedica pe ucraineni sa desfasoare operatii ofensive pe scara mai mare, mai ales in sud.

    Cred ca 2 baze, Fetesti si Turda ar trebui sa gazduiasca fiecare o escadrila de cate 24 de aparate si ar mai trebui achizitionate cateva duble comenzi daca vrem sa tragem de ele.

    Pe fast forward, daca exista vointa politica cred ca pot deveni toate operationale in 2025. Apoi apare perspectiva 2030 pentru F-35 insa numarul aeronavelor al scadea si ne vom confrunta cu o noua problema de resursa.

    Prin urmare, cred ca e foarte necesara discutia cu privire la o a 3-a escadrila de 24 de aparate, preferabil noi, a caror achitionare si integrare sa fie finalizata in perioada 2025-2030 si ma refer aici tot la avion de generatia a 4-a preferabil F-16V.

    Motivele sunt urmatoarele:

    – americanii in continuare mizeaza pe avioane de generatia 4 si F-urile se fabrica iar exercitiile despre care s-a scris arata ca se prefigureaza o colaborare intre cele doua platforme (gen 5 si gen 4)
    – munitie se va gasi mai usor, e relativ comuna, avem NSM-ul pe sol, putem avea si NSM si JSM pe F-uri ceea reprezinta o capabilitate foarte serioasa la MN
    – capacitatea aviatiei de a ajunge acolo unde alte capabilitati (artilierie/ROT, rachete navale cu baza pe sol) ajung mai greu sau nu ajung deloc
    – capacitatea de a completa sistemul de aparare AA la sol

    Fara o achizitie intre F-16A/B si F-35, vom ajunge la fel in situatia de a avea avioane la capatul resursei.

    5
    • Menținerea unor avioane in stare de zbor ar costa milioane, mai bine cumperi niste Maverick de banii ăștia, sa fie acolo ca nu cer de mâncare. Eu nu semnez petiția.

      • eu ma refeream la 2-3 avioane, pentru miting-uri & stuff, cum sunt tinute alte avioane istorice in stare de functionare.

        Maverick e cam la capatul vietii.

  30. 21 nu mai are nici un viitor. Antrenamentul pe el o o cheltuială inutilă. Cred că cu banii economisiți din tragerea pe dreapta a bunicului am putea face niste planuri pentru achiziția unei semiescadrile de 35
    . Piloții trecuți pe simulatoare, achiziția a 4-6 aparate. (Simulatoare si mentenanță pot fi asigurate prin parteneri din NATO)
    Chiar și cu trei escadrile de 16 tot va fi nevoie de 35 pentru anumite misiuni și piloți care pot trece ușor pe 35 in caz de ..

    1
  31. Ce rachete mai avem pe Migurile 21? Pot fi folosite și pe F16?

    1
  32. Cele rusești nu, trebuie alti piloni, Matra Magic se poate folosi pe F-16, pythoanele au fost integrate pe cele portugheze, cele norvegiene cred că vor trebui să aibă ceva mic update sau fiind tape mai mare decât cel portughez sunt la zi și cu update-ul de Python 3

  33. Eu nu va inteleg, OK tragem pe dreapta MIG-21. In mare sunt de acord, am zis doar de mentinerea 2-3 avioane pt miting-uri si de obraz, sa nu facem cum am facut cu IAR-93.

    Dar Python, Maverick, Matra Magic? Parca ar trebui AMRAAM, GBU-uri, JDAM si ceva chestii mai evoluate gen JSOW sau JASSM.

    In afara de pregatire nu vad de ce am mai tine Magic sau Python.

    Alta intrebare ar fi, nu le-ar folosi ucrainenilor MIG-urile 29 pe care le mai avem noi si moldovenii? Am vazut ca Pm moldovean a refuzat sa comenteze solicitarea ucraineana de a le da avioanele pt piese de schimb.

    • 1. Ucrainenii le-au inspectat pe ale noastre acu’ niste ani si nu au parut interesati, din diverse motive.
      2.ca sa repui pe picioare MIG-29 stocate afara 20 de ani, nu stiu daca mai merge.
      3.Si daca ar fi, revizia capitala poate lua cateva luni/ aparat.
      4.Ucrainenilor le-a fost bombardata uzina de intretinere MIG-29 de langa Lvov. Deci sa o mai faca, la o adica.

      1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *