Sa salvam IAR-93 Vultur!

Incepem cu un reportaj TVR de pe vremuri:

si sa ne reamintim apoi documentarul din 2013 al RealitateaTV: o mica-mare diferenta de situatie fata de cel anterior, la 15 ani distanta.

Intrebare:

Mai exista oare vreun IAR-93 functional sau apt de repunere in functiune dupa o simpla revizie?

Nu de alta, dar la sarbi Orao inca zboara!

Mai exista inca structuri de IAR-93 netransformate in monumente, trase pe dreapta pe diverse aeroporturi militare, cum e cazul la Timisoara, insa majoritatea au fost descompletate de motoare si anumite echipamente si lasate in aer liber sa se degradeze:

Vulturul de la Giarmata…

Exista la un moment dat o evidenta cu unele stocate, pe pagina „AripiArgintii” si o alta aici… Cum au fost stocate si cate ar mai fi astazi?

Iata cum arata unul abandonat, langa uzina Avioane Craiova:

Daca am reusit sa stergem aproape orice urma a existentei IAR-80, nelasand sa supravietuiasca macar unul, tare mi-e frica sa nu repetam „succesul” si cu IAR-93! Am asa, o presimtire…

Ar trebui sa incercam sa salvam ce se mai poate salva, acum, daca nu e deja prea tarziu! Este vorba despre patrimoniul si istoria noastra!

Sa ajutam Vulturul nostru sa supravietuiasca si sa zboare din nou!

Marius Zgureanu

65 Comments:

  1. gabriel neacsu

    Pai mai vazui o initiativa pe Fb,e un grup „IAR93 la zbor” ,ce isi propune sa readuca in stare de zbor doi vulturi.Pareau cam entuziasti anul trecut dar vad ca in ultima vreme e liniste.

  2. Nu ar strica un avion de atac la sol si/sau vanator de elicoptere/drone, zburand sub protectia lui F16, eventual platforma de lansare a rachetelor, pentru tintele gasite de F16

    • Omg…

      Dar, sa luăm în serios propunerea ta. Poti dezvolta în mai multe vorbe?

    • gabriel neacsu

      @ucu_solo sansele ca 93-ul sa redevina operational sunt mai mici de zero,cata vreme celulele au fost taiate.Trenul a fost pierdut definitiv cand s-a luat decizia (proasta dupa pararea mea de afon) retragerii din uz a vulturilor. Cata vreme mai existau celule functionale se putea justifica o modernizare la „standard Lancer” a IAR-ului in paralel cu remotorizarea si reproiectarea unor sisteme problematice.O eventuala relanasare a productiei ar fi mai costisitoare decat acchizitia unor avioane noi .Sunt fan IAR -93 si imi este dor de vremurile cand licean fiind ,dadeam ture cu semicursiera pana la aeroport sa vad vulturii la zbor ,dar acum este doar istorie ce s-ar mentine vie doar prin readucerea in stare de zbor a unui avion.

  3. Ca sa fim clari, nu este vorba de operationalizare IAR 93 ci doar de aducerea in stare de zbor a 1-2 aparate, sa le zburam pe la mitinguri.
    Atata tot.

    • Grupul ala de Facebook este al celui care povestea despre Mărășești, după filmul lui Răzvan.

    • Va felicit pt initiativa si este de salutat pt memoria aviatiei romanesti!
      Dar ar fi bine ca sa se sustina si achizitia, pt ca productia si/sau conceptia, proiectarea, ar fi prea costisitoare, zice-se, a unui tip de avion de lupta supersonic multirol bimotor(biturbofan) de provenienta west, care sa suplineasca F-16 Falcon si IAR-99 B SoiM in dotarea FARo si a Armatei romane!!!
      Romania are nevoie si de un tip de avslm bimotor(biturbofan) occidental, alaturi de F-16 Falcon si IAR-99 B SoiM, in ale sale FARo, avand vedere pozitia ei strategico-geografica si ca membra de granita estica a NATO, pt a emite pretentii ca are o armata puternica si de a impune respect in fata oricarui potential agresor!

  4. Comparația cu IAR-80 e deplasată. O mulțime de Șoimi sînt expuși în țară și pe la muzee, așa că nu riscăm să se piardă. Ca să nu mai spun că mai sînt și pe la muzee de afară. Da, un Șoim zburător ar fi o șmecherie, dar ar trebui niște privați să se ocupe de asta, statul nu are astfel de gînduri. Un gînd fantezist: cum ar fi ca „Flying Bulls” să adauge în colecție un IAR-93?

  5. E unu in fabrica (25X sau 23X) pe care il scot cand sunt mitinguri aeriene la Craiova, adica rar.

    • @Adrian. Acela are toate echipamentele,e complet sau e doar o carcasa? Ar fi excelent daca ar fi complet,macar avem unul!

  6. Este 239. Stiu ca statea drept fara cricuri, deci nu cred ca i-au indepartat motoarele. Mai multe detalii n-am 🙁 . Poate fi vazut in videoclipul asta: https://www.youtube.com/watch?v=A58Zp-E8EsQ

    Si in poza asta de pe aripiargintii:
    http://aripi-argintii.ro/fotografie.php?p=19

  7. O idee excelenta. Ca si IAR-80 , Vulturul este o parte din istoria nostra.

  8. Din cate stiu au dat unul prin Slovenia pentru un muzeu . Avionul arata ca scos din cutie , acum nu mai stiu daca mai avea motoarele sau mai era in stare de zbor

  9. am cautat documentatia lui 93 la INCAS. Nu mai exista nimic, se pare ca e la armata… chestie de „secret de stat”.

    • pai oricum, pentru un astfel de proiect, va trebuit trecut si pe la MApN, Min. Ec, Min. Culturii, etc 🙂

      • Nimeni nu stie nimic si pe nimeni nu-i intereseaza. De altfel ar fi si periculos sa fie scos un avion la zbor, chiar si demonstrativ, ar putea reiesi ca nu e chiar atit de prost cum se spune..
        Dupa cite stiu exista un avion functional chiar la CIZ Craiova. Nu stiu in ce masura „consumabilele”, de ex. garniturile sau rezervoarele mai pot fi folosite!? De regula rezervoarele de cauciuc imbatrinesc. Dar nici asta nu ar fi o mare problema, deoarece numai o parte din rezervoare sunt de cauciuc, la serie 2, 4, si 6.
        Avionul ar putea zbura cu restul de rezervoare integrate, 3, din planul central, proiectat de mine, cele din aripa si 5, de zbor pe spate, eventual si suplimentar. Desigur s-ar limita drastic timpul de zbor si ar trebui modificata instalatia de combustibil.

        • „Nimeni nu stie nimic si pe nimeni nu-i intereseaza”
          eh, eu am gasit cate ceva si sunt si interesati, inclusiv la ARPIA…

        • gogu de la pascani

          Daca se strang bani se poate orice. Englezii au reusit sa tina la zbor cvadrimotorul Vulcan cu fonduri private. Probabil s-ar putea face si niste rezevoare din cauciuc „custom”, exista o puzderie de firme de furnituri aeronautice. Din pacate la noi in tara esti cu atat mai roman/patrion cu cat ii injuri mai tare pe altii si cam atat. Mai putin cand vine vba de dus mana la buzunar sau osul la treaba.
          Cred ca e foarte clar pentru ce om normal ca relatia IAR-93 cu statul roman e incheiata. Tehnic avionul si-a facut treaba in felul lui iar readucerea in stare operationala ar fi o nebunie dpdv financiar. Statul roman are doar datoria morala sa asigure buna conservare statica, de muzeu, a 2-3 exemplare si cam atat.
          E datoria entuziastilor, daca exista pe cat se lauda, sa asigure finantarea pt. aducerea in stare de zbor a vreunui aparat. Probabil vorbim de cel putin jumatate de milion de eur ca suma initiala si apoi 1-200.000 eur pe an pt mentinere.
          Cine reuseste sa stranga 5000 de omuleti care sa decarteze cate 450 de lei (echivalentul a 1-1.5 plinuri de benzina) si inca 50.000 de omuleti care sa dea 30-50 de lei (1-2 mese in oras), rezolva problema pt. urmatoru’ „cincinal”.

  10. Conditii pentru a zbura un IAR 93 :

    1. Exista cel putin un exemplar complet, respectiv avionul IAR 93 serie cu postcombustie, nr. 239, fabricat in 1990 si aflat in proprietatea Centrului de incercari in zbor Craiova, care este unitate militara. Deci avionul este proprietatea MapN. Fabrica de avioane nu a avut niciodata un avion al sau ca demonstrator.
    2. Un astfel de avion are nevoie de o reparatie capitala, care inseamna inlocuirea tuturor reperelor cu viata limitata, in principal tot ce e de cauciuc, inclusiv rezervoare flexibile combustibil, care sunt specifice avionului, cartuse si parasute scaun, verificare si prelungire resursa pentru toate echipamentele si motoare. O astfel de reparatie costa ff. mult ( cred ca este cel putin 1 mil $), chiar daca manopera e facuta de voluntari.
    3. Dupa reparatie, pentru a putea zbura avionul trebuie sa fie inmatriculat . Daca este in continuare avion MApN, trebuie sa indeplineasca conditiile specifice avioanelor militare pentru zbor (resursa, lucrari regulamentare – totul este reglementat), dar depinde numai si numai de MApN, care isi asuma si responsabilitatea exploatarii si zborului. Trebuie exploata ca orice avion din dotarea MApN. (Greu de crezut asa ceva)
    4. Inmatricularea ca avion civil, fara implicarea MApN, presupiune o legislatie care nu exista in Romania in prezent. Oricum, si conform regulamente civile existente in UK, SUA si alte cateva state, care pot fi adaptate cu ceva efort si la noi, avionul trebuie intretinut si verificat conform unor norme f stricte. Asta inseamna o suma considerabila anual. (cred ca, inclusiv cu un mimim de zboruri este in jur de 100 000 $/an).

    Din punct de vedere tehnic se poate face. Nu este necesara documentatia de constructie, sunt manuale de reparatie existente.
    Financiar e scump. Valorile pe care le-am folosit sunt pur estimative.
    Legislativ, e f complicat. Totul depinde de vointa si asumare responsabilitati si riscuri.
    Personal, nu cred ca o organizatie privata ar avea resursele necesare pentru un astfel de proiect.

    • cred ca va trebui sa defalcam pe pasi, pe rand:
      – identificarea a 1-2 celule si a posesorului (deocamdata 239/ MApN)
      – identitifcarea costurilor defalcate: revitalizare (am primit si eu o prima estimare, semnificativ mai redusa decat 1 mil.$), costuri de formare personal, pilot, etc.
      – identificarea pasilor pentru demersurile la ministere si asociatii;
      – atragerea de sponsori si voluntari si identificarea entitatii care va executa lucrarile;
      – legislatia pentru zbor (probabil ca solutia ramanerii la MApN ar fi cea mai simpla);
      – costuri cu asigurarea si intretinerea;
      … si nu tocmai la urma – riscurile 🙂

      • Mai este si aparatul prezentat la AEROSTAR acum că-ți va ani… Parca 2014…

        Fusese aranjat, vopsit un IAR 93 de către ei si expus static. E posibil sa fie complet…

    • gogu de la pascani

      @grigore, legislativ se poate „inmatricula” pe Austria ca AlphaJet-urile de la Red Bulls.
      Pana la urma totul se reduce la bani, la popularitate in randul publicului, etc.

    • Grigore, eu sunt de parere ca problema asta, care e legata de a IAR80, trebuie adusa in atentia presei, si cautat altfel sustinatori la nivel parlamentar care sa initieze o schimbare de legislatie. Va dura, poate va fi prea tarziu pt IAR 80, poate si pt Soim, dar ne va ajuta pe viitor.
      Daca reusiti sa cooptati autoritatile locale din Craiova, v-ati sigurat si finantare si sprijin la varf

      • Daca credem ca politicienii gen Volguta , vor misca un deget, mai ales in parlament, pentru istoria aviatiei, cred ca subiectul e mort. Asa s-a taiat IAR 80 .
        Sa fim realisti, astfel de proiecte sunt in toata lumea 100% private.
        Schimbarile de regulamente nu sunt necesare la nivel de parlament, ci in cadrul Autoritatii aeronautica civila.
        Care ar fi motivatia finantarii private ? In strainatate sunt circuite cu airshowuri de la care se scot bani si desigur reclama.
        La noi de cate ori ar zbura pe an in air show-uri ? Ar plati cineva participarea ?
        Nu stiu ce se poate incasa de la BIAS.
        In Franta, la Ferte Alais despre care Marius scrie mereu, anual sunt zeci de mii de vizitatori ai muzeului (care e privat), inclusiv grupuri de elevi din toata tara , care trebuie sa invete istoria. Nu stiu cati vizitatori are Muzeul Aviatiei din Bucuresti care este unitate militara.

    • @Grigore
      Regulamentul CE nr. 216/2008 este direct aplicabil in Romania, conform dreptului european, regulamentele sunt de directa aplicare.

      In acest regulament se vorbeste de avioanele ex-military (Anexa II) si, probabil, tot de prevederile acestui regulament s-au folosit si cei de la Red Bull cand au cerut inmatricularea Alpha Jet-urilor in Germania.

      Pentru inmatricularea lor se pot cere lamuriri si clarificari asupra legislatiei aplicabile de la Autoritatea Aeronautica Civila Romana care trebuie sa dea un raspuns in 30 de zile. Daca s-a putut in Germania, trebuie sa se poata si in Romania, inca suntem toti in UE.
      Aeronavele pot fi cumparate si de la MAPN direct demilitarizate dar pentru asta trebuie bani. Pare-se ca MAPN scoate la licitatie inclusiv avioane: http://www.cotidianul.ro/romtehnica-scoate-la-vanzare-avioane-tunuri-si-tab-uri-scoase-din-uz-121674/

      Ca sa obtii bani se poate infiinta o asociatie/fundatie pentru strangerea de fonduri, care sa cumpere acest(e) aparate si sa le readuca in stare de zbor, urmat de inmatricularea lor.

      Ca de obicei, problema vor fi banii, pentru ca la noi nu exista o astfel de cultura ca in UK, US sau Europa. Baza ar fi oricum sponsorizarile unor firme (fie si pentru deductibilitatea fiscala a sponsorizarilor) dar si donatiile pasionatilor, insa pana si ca strangi bani ai nevoie de bani pentru popularizarea proiectului s.a.m.d. Firme specializate ca Fabrica de la Craiova/Aerostar ar putea face sponsorizari prin efectuarea gratuita a unor lucrari s.a.m.d. – trebuie sa se doreasca asta, solutii juridice gasim noi cumva.

      Insa in momentul in care ceri bani romanilor s-a cam terminat cu majoritatea „patriotilor” chiar daca nu trebuie sa dea mai mult de un pachet de tigari…

      Desi nu am experienta in drept aeronautic ma pot alatura (cu drag chiar) in masura timpului disponibil (daca nu e, facem cumva sa fie) unui astfel de efort, dar doar pe partea juridica. (daca e nevoie de aceasta parte… 🙂 )

      • sunt curios daca au reusit sa vanda ceva din 2010 incoace:
        23 de avioane IAR 93 SC-B sunt scoase la licitaţie de Romtehnica, cu preţuri care pornesc de la 7.777 de lei, fără TVA

        • Habar n-am, oricum cred ca erau carcase goale. Plus ca entru a licita trebuia sa ai un anumit domeniu de activitate sau sa fii firma de „dezmembrari”.
          Mare pacat sa le dai la nici 2000 de euro…

        • Au vândut aproape tot ce au scos la licitație.

          Au cumpărat primarii si le-au pus prin parcuri.
          Unul este expus in Jud Galati pe drumul dintre Bârlad-Galați

          Am oprit si eu sa m-a uit la el. E Numa carcasa cu scaunul de catapultare.

      • @Nicolae Multumesc pentru precizari.

        Dupa cum am spus , este o diferenta enorma intre operarea unui avion inregistrat militar sau civil.
        Din directiva mentionata de tine, se pot face impreuna cu Autoritatea aeronautica civila, regulamente in care se poate incadra si un avion ex-military.
        Modelul regulamentelor din UK este f util.
        De ex. acolo, este nevoie ca avionul sa fie exploatat de o societate certificata, sunt detaliate cerintele pt. piloti, etc
        Este nevoie de un pachet de reguli, ca de exemplu
        Fiecare face trimite la o regula locala in UK (BCAR) – astea ar trebui facute si la noi

        ‘The aircraft shall be maintained by an Approved Organisation
        (BCAR A8-23/24/25) in accordance with a recognised maintenance
        programme/schedule based on the manufacturers and/or the previous
        military authority’s published maintenance requirements.’

        sau

        Organisation

        3.2 The operator shall set up an organisation, acceptable to the CAA, capable
        of safely managing the day to day operation of the aircraft. This
        organisation shall be capable of reviewing the following:
         The maintenance standard of the aircraft in conjunction with the BCAR
        A8-23/24/25 approved organisation nominated as being responsible for
        the particular aircraft maintenance and continued airworthiness.
         The suitability of the aircraft condition for the intended flight within the
        limitations laid down in the Permit-to-Fly.
         Compliance with the conditions of the Permit-to-Fly in relation to the
        intended flight.

        http://publicapps.caa.co.uk/docs/33/CAP%20632%20Permit-to-Fly%20Ex-Military%20Aircraft.pdf

        Se poate rezolva cu insistenta cadrul de regulamente.
        Se pot gasi si voluntari.
        Tot trebuie si bani.
        Aici se cam incurca .

        Cred ca cifrele de buget pe care le-am propus sunt realiste, eventual valoarea reparatiei putand fi scazuta cu sponsorizari sau costuri reduse de reparatie, de catre Turbomecanica, Aerostar, Avioane Craiova.
        Organizatia care il exploateaza, trebuie sa fie certificata.

        • sau ramane pe termen scurt la MApN si scapam pe moment de toata haraiala de legislatie…
          clasificat la patrimoniu si trecut la civil mai tarziu, cand s-o rezolva si la noi legislatia.

        • E clar ca la noi legislatia aferenta lipseste din lipsa de musterii… Iar promovarea unei initiative legislative e anevoioasa ca sa nu zic altceva.
          Singura sansa e sa gasim legislatie europeana direct aplicabila sau deja implementata la noi.
          Parteneriatul public privat suna bine insa in realitate e destul de complicat de realizat, necesita studii s.a.m.d.
          Si, din cate stiu, initiativa apartine partenerului public. E de studiat.
          Ideea e ca mi se pare complicat sa faci pur si simplu rost de o aeronava pentru treaba asta.

  11. Ca sa fie clar, ma ofer voluntar pentru orice astfel de activitate.

    – in afara de 239 nu cred ca mai exista un avion complet .

    – „revitalizarea” – termen destul de inexact- se face numai conform unor regulamente – in acest caz militare in vigoare. Suma desigur e f mult discutabila , dar e vorba de implicarea mai multor societati comerciale , care dispun de baza tehnica necesara si semneaza ca au efectuat lucrarile conform unor standarde specifice in aviatie . Responsabilitatea de obicei inseamna si bani,
    Totul depinde de vointa. O reparatie facuta, trebuie sa ii asigure o resursa de zbor pentru ceva ani buni,. Nu iti poti permite sa cheltui bani pentru 1-2 ani de zbor, dupa care gata.
    – trebuie pornit un pic invers : cine va fi proprietar si cine il exploateaza ? Calculele si demersurile depind enorm de aceasta decizie
    – in legislatia tarilor pe care le-am mentionat, exista categoria „ex-military”. la care oricum intretinerea, exploatarea se face numai de entitati certificate pentru avionul respectiv. Voluntariatul fara certificari stricte este exclus. Sunt pozitiv si incerc sa cred ca exista solutii , dar trebuie totul facut foarte pragmatic.
    Privit mai simplist, este ca si cum incerci sa inmatriculezi la RAR o masina f. veche. Asta mai trebuie sa si zboare, in zone cu mult public. Nimeni nu permite asa ceva decat daca indeplinesti toate conditiile de siguranta.

    • 1.) Proprietarul actual si probabil viitor e deja cunoscut: MApN. In plus, au deja parcul plin de antichitati, mai vechi cu cel putin un deceniu decat IAR-93;
      2.) Am mai auzit ca ar fi un exemplar la scoala de aviatie, sau asa ceva.
      3.) Voluntariat- e vorba de unii care au lucrat sau inca lucreaza la Craiova, Turbomecanica, INCAS, MApN sau Aerostar si care bineinteles vor respecta procedurile si certificarile. Altfel nu vad ce voluntari ar putea fi.

      • Proprietar MApN

        Voluntarii pot lucra la dezechipare, montaj , probe la sol, pregatire pentru zbor, etc
        Reparatia si verificarea echipamentelor, se poate face numai in fabrici dotate corespunzator.
        Reparatia, chiar facuta de ex-specialisti, trebuie confirmata de entitati certificate. ( e nevoie de stampile multe).
        Voluntariatul poate scadea doar costurile, dar nu poate inlocui responsabilitatile oficiale.

        In UK asta e regulamentul pentru ex-miliitary inregistrate civil.

        http://publicapps.caa.co.uk/docs/33/CAP%20632%20Permit-to-Fly%20Ex-Military%20Aircraft.pdf

        In cazul in care avionul este al MApN si zboara ca avion militar, trebuie respectate regulamentele lor.
        Cred ca exploatarea poate fi facuta doar de cadre active.
        Nu cred ca cineva din MApN isi asuma responsabilitatea semnarii de documente care nu sunt strict in litera regulamentelor.

        Deci , pe scurt : avionul ar trebui reparat la Avioane Craiova, in colaborare cu Turbomecanica, Aerostar, Aerofina, etc , folosind cat mai multa munca voluntara, dar sub control si certificare normale, predat apoi MApN, care il poate exploata. folosind eventual voluntari ca ajutoare.

  12. mai tineti minte imaginile cu avioanele sfasiate de utilaje?!…nu va mint,ma dor la fel ca imaginile de la revolutie.
    genocid tehnologic !..fara vinovati tot ca la revolutie.

    • gogu de la pascani

      psycho, exagerezi mult. In toata lumea avioanele militare uzate se distrug cu ghilotina, diverse tocatoare de metal, samd. Pur si simplu nu poti aduna zeci si sute de tone de deseuri militare sub forma de material volant uzat. Ba chiar in Ro se exagereaza prin expunerea a tot felul de „cadavre” prin intersectii. Nu e nici un genocid, orice produs tehnic are o viata la sfarsitul caruia e reciclat. Sau asa ar trebui sa fie.
      Cauta pe net „aircraft graveyard” sau „aircraft recycling” si gasesti sute de poze cu avioane la taiat. Comparatia intre tablaraia data la casat si pozele cu oameni morti sau raniti e complet exagerata.

    • De ce? Sînt imagini similare și cu F-14. Ăsta e rostul unui avion retras din serviciu, să fie tăiat

      • vorbim limbi diferite.
        ps.sunt imagini si filmari cu multe avioane iesite din serviciu dezmembrate,nu asta e problema.mai mult de atat nu pot sa fac,ramane cum am stabilit….fiecare cu piticul lui.

        • Nu vorbim. Te-am înțeles. Te doare că un model de avion aproape nou a fost casat și apo tăiat. Avioanele mai aveau viață în ele și, poate în anii 90, cu ceva bunăvoință ar fi putut fi îmbunătățite, sau măcar corectate multe din problemele pe care le aveau.

  13. Acum cativa ani a fost un eveniment la AEROSTAR BACAU.

    Moldoveni iau aranjat un IAR-93 pe care l-au expus intr-un hangar. si a fost acolo… laga acel avion, so o conferinta de presa.

    Era vorba de avionul cu numarul 112.

    Intrebarea este daca acel avion este complet… pentru ca beneficiat de o lustruire si chiar vopsit frumos de moldoveni:

    Postez cateva poze cu avionul respectiv:

    http://www.aviationmuseum.eu/World/Europe/Romania/Bucharest/Steve_Darke/IAR93%20112.JPG

    http://static.panoramio.com/photos/large/24640047.jpg

    http://www.aviationmuseum.eu/World/Europe/Romania/Bucharest/Steve_Darke/IAR93%20112.JPG

    In curte la Aerostar (sau la aeropostul militar Bacau) se mai vede si o dubla 002. si aceasta pare a fi intr-o stare buna. are chiar si aripile:

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a1/IAR_93_Bucharest_2012_13.jpg

    • In poza asta… langa IAR93 nr. 112 se vede si Mig-ul 29 Sniper. care era in stare de functionare:

      http://www.strangemilitary.com/images/content/136205.jpg

      Aici se vad 2 avioane IAR 93 langa IAR-93 nr. 112. Si anume dubla 002 si simpla 114.

    • gogu de la Pascani

      @chipp…dar cat patriotism, sunt impresionat, e cumva Bacaul in R. Moldova? De bine de rau „moldovenii” aia au fost, alaturi de brasoveni, singurii capabili sa faca avioane in serie si sa mai si exporte. Dar poate ai sa-ti dai seama cand ai sa sesizezi diferenta intre „c” si „k”. Si atunci ai sa afli ca suntem romani. Oricum la Aerostar sunt oameni din toata tara ca plaiesii n-au Fac de Aeronave „la ei la Moldova”.

      • @gogu,
        Numa nimic cu moldovenii, stai calm.
        Nu i-am jignit nici nu i-am provocat.

        Era doar o expresie ca sa nu m-a repet in text.

    • Evenimentul la care te referi a avut loc acum foarte mulți ani, poate chiar 10. Și 112 și Sniper-ul sînt la Muzeul Aviației de ceva timp. 112 de mai mult timp. Am impresia că a fost și la Otopeni

  14. @Neamtu tiganu,

    stii cumva despre ce este vorba in aceasta poza?

    http://www.tehnomil.net/wp-content/uploads/2012/12/IAR_93.jpg

    Pare a fi o macheta. Si in background este o Dacia Logan 1.
    Pare sa fie o dezvoltare a avionului IAR-93. Si chiar este o Macheta. nu stiu la ce scara… dar destul de mare…

    ………………………………………….

    @George GMT,
    salveaza poza pentru arhiva RumaniaMilitary, ca e posibil sa dispara de pe net.

    este o poza fff rara. s-ar putea sa fie chiar unica.

  15. Salvat sa fie.

  16. stai linistit ca poze din alea poti sa faci …..la INCAS:)…sunt machete…si mai au destule:)…daca te lasa:))

Produse evoMAG.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *