Mirage 2000-9 in Irak, Rafale in EAU

725-united-arab-emirates-air-force-dassault-mirage-2000-9_PlanespottersNet_252193

                                                         Dassault Mirage 2000-9

Asa cum stiam deja arabii din Emirate vor sa cumpere un maximum de 60 de aparate multirol noi, discutiile cele mai avansate fiind cu Franta pentru Rafale (au mai fost variante de impartire a celor 60 de avioane intre francezi si americani, nimic concret pana acum pentru yankei).

Problema acestui contract consta insa din cererea Emiratelor ca Franta sa gaseasca un cumparator pentru cele 68 de Mirage 2000- 9, din care 30 au fost cumparate noi in 1998 si restul au fost modernizate la standardul 2000-9, incepand cu 2003. Astfel fortele aeriene din EAU detin acum cele mai moderne avioane din seria Mirage si cele mai moderne aparate F 16 (Block 60 – singurul detinator al acestui Block, special dezvoltat pentru ei).

Revenind acum la zilele noastre, se pare ca in sfarsit exista o solutie pentru flota de Mirage emirateza ( 🙂 ) , iar solutia se numeste Irak. Astfel trioul Franta-Irak-EAU au ajuns la un acord in privinta transferului catre Bagdad a avioanelor si astfel sa se poata semna contractul pentru Rafale.

Discutiile au fost incheiate si Emiratele asteapta doar ca Franta&Irak sa-i ofere garantiile necesare pentru a putea merge mai departe cu Rafale. Negocierile dintre arabi au demarat inca din 2011 dar Franta s-a opus, nu se stie exact motivul, dar acum Parisul pare mult mai flexibil.

france-negotiating-rafale-sale-to-uae-india-malaysia

Lucrurile se vor desfasura astfel: intr-o prima etapa 10 Mirage 2000-9 vor ajunge in Irak, Bagdadul platind contravaloarea acestora direct catre Franta in contul aparatelor Rafale pentru Emirate. Si tot asa…

Surse franceze, apropiate discutiilor, sustin ca Franta si EAU au ajuns la un acord care stipuleaza o reducere cu 10% a pretului pentru Rafale, in timp ce surse arabe completeaza informatia declarand ca s-a ajuns la o intelegere care ar aduce pretul unui aparat Rafale la 250 milioane de dolari si un cost total de 15 miliarde $. Bineinteles din aceasta suma se vor scadea banii platiti de irakieni pentru flota de Mirage 2000-9.

Reducerile de cost, pe care Franta a fost de acord sa le faca, au legatura cu intretinerea avioanelor, costul pregatirii pilotilor/tehnicienilor, suportul tehnic asigurat flotei si alte servicii destinate mentenantei flotei de Rafale.

Intentia irakienilor (si aici vine clinciul!) este ca avioanele Mirage sa fie dislocate pe baza aeriana Al Balad din Kurdistanul irakian si astfel avioanele sa opereze din nord spre sudul Irakului si acesta ar fi – conform unor surse – motivul pentru Franta a ezitat pana acum.

Oficialii irakieni nu facut nici o precizare despre cine va opera de fapt aparatele Mirage – guvernul de la Bagdad sau guvernul kurd – si din discutiile de pana acum se pare ca Mirage 2000-9 va fi zburat sub comanda Bagdadului (pentru cat timp oare?), insa ce mare filosofie ca pilotii si tehnicii sa fie de fapt kurzi, iar aparatele sa se afle sub controlul Kurdistanului Irakian? Daca nu acum, atunci mai tarziu si oricum ideea este ca avioanele sa poata fi folosite atunci cand (si impotriva cui) conteaza.

Ori ca o flota de +60 de aparate Mirage 2000-9 Kurdistanul ar fi o mare putere aeriana, iar peste un timp – sa zicem cativa ani – F-urile turcesti, aflate in misiuni de atac la sol deasupra Irakului de nord, s-ar putea trezi luate in vizor de Mirage 2000-9 irakiene pilotate de kurzi…

Ca doar n-ar fi prima oara cand un aparat Mirage ar dobora un F 16 turcesc.

GeorgeGMT

13 comentarii:

  1. Discutiile pe aceastà temà le-am mai auzit.

    Problema cu M2000-9 nu este atât francezà sau irakianà, cât americanà. Americanii au totusi cuvântul lor de spus în afacerile irakiene, iar un Mirage 2000-9 cu toatà panoplia lui de armamente este cam „smecher” pentru Irak (dpdv american). De vàzut ce versiune a lui F-16 a fost vândut Irakului si cu ce armament echipat.

    Cât despre o aviatie kurdà este o speculatie. Cum sà finanteze statul irakian o aviatie autonomistà !

    Rafale nu costà 250.000.000 €. Pretul lui de bazà (Rafale C) este în jur de 120 milioane €, motoare incluse 🙂 . Restul este dat de piese de schimb, instructie, mentenentà, armament si eventualele reduceri pentru cantitàti.

    Nu prea cred într-o afacere în trei, nu e genul casei Dassault. Poate 2 + 2.

    • Pai 250 milioane full option, sa zic asa, ce sa faci doar cu avionul, trebuie luate in calcul toate costurile. Din aces punct de vedere EAU le primesc chiar ieftin.
      Avioanele le finanteza Bagdadul, de vazut cine le zboara si impotriva cui. Pe de alta parte 2000/9 poate fi usor down-gradat inainte de livrare.

  2. Turcia va muri de gat cu oricine va pune avioane de asemenea nivel tehnologic, ”capturabile”, aproape de kurzi. Cineva cred ca doreste sa le arate turcilor ca existe multiple optiuni in negocieri.
    Probabil este modul in care turcii sunt siliti sa se aseze la masa negocierilor in Syria.

  3. Al Balad nu e in Kurdistan, ci intr-o regiune majoritar siita. https://en.wikipedia.org/wiki/Balad,_Iraq
    Intentia celor din UAE a fost de a le trimite in Kurdistan (oare de ce?), iar guvernul de la Bagdad nu a fost de acord.

  4. „Ori ca o flota de +60 de aparate Mirage 2000-9 Kurdistanul ar fi o mare putere aeriana, iar peste un timp – sa zicem cativa ani – F-urile turcesti, aflate in misiuni de atac la sol deasupra Irakului de nord, s-ar putea trezi luate in vizor de Mirage 2000-9 irakiene pilotate de kurzi…”

    C’cur’distanul o mare putere aeriana 🙂 🙂 , ha ha, gluma zilei, buna asta…

    Matale ai impresia ca daca le descarci 60 de avioane pe pista la niste amaratzi gata, i’ai trecut in era supersonica digitala si aerospatiala si i’ai facut Maaaaaaaaaaare putere aeriana 🙂 🙂 🙂

    Parca vaz piloti si tehnicieni si ingineri c’cur’distanezi, cu multzi ani in spate de experienta cu supersonicele, intretzinand o flota de 60 de Mirage, zburand’o si mentzinand’o operatzionala, la costuri de … un leu pe an …

    Si chilotate de c’cur’distanezele alea tari in cur si mari feroce luptatoare cu isilul 🙂

    Bre, aia daca or sti sa scrie si sa citeasca o fi ceva…

    Pana or sa ajunga de c’cur’distanezii la nivelul sa mentina operationala o flota de 60 de Mirage … mai va …

    Si nici macar nu discutam de costuri aici 🙂

    Daca se duc in Emiratul Franc la specializare mai intai trebuie sa’i invete sa scrie si sa citeasca, dupa aia sa’i invete ca f=ma si ca e=mc2 si dupa aia pana invata sa intretzina si sa zboare pe pasaroaiele alea mai trec niste atentate si razboaie civile prin capitala Emiratului…

    Sa le dai C’cur’distanului 60 de Mirage e ca si cum le’ai parca in desert, ce sa faca aia cu ele, sa se roage la umbra lor…

  5. Gogu' de la cazane

    Nu ne-ar fi bune noua alea 60+ Mirage 2000? Cam bune… Care o fi petul? Putem avea incredere in franci?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *