Mircea Duşa a mers în Portugalia să negocieze pentru avioanele F-16

Ministrul Apărării Naţionale, Mircea Duşa, a plecat marţi în Portugalia, unde s-a întâlnit cu omologul său José Pedro Aguiar-Branco. Cei doi au discutat despre achiziţia de avioane F-16 Block 40, de la Forţele Aeriene portugheze şi au convenit să continue negocierile până la sfârşitul lunii iunie.

„Cei doi miniştri au trecut în revistă negocierile de ordin tehnic purtate până în prezent de cele două părţi. Aceştia au convenit continuarea negocierilor, stabilind ca termen pentru finalizarea acestora sfârşitul lunii iunie”, arată un comunicat al MApN.

Cei doi oficiali au discutat şi despre cooperarea la nivelul categoriilor de forţe, pe segmentul de instruire, stagii de pregătire şi sprijin tehnic.

O comisie tehnică a MApN a plecat în Portugalia la sfârşitul lunii martie, pentru a evalua avioanele F-16 aflate în uzul Forţelor Aeriene portugheze şi pe care acestea vor să le vândă, pentru a acoperi o parte din deficitul bugetar al ţării, după cum a arătat gândul.

Negocierile cu Portugalia au început din 2012, din mandatul ministrului liberal Corneliu Dobriţoiu. Atunci, existau două variante – 12 sau 24 de avioane F-16 second-hand din Portugalia, în cadrul unui contract de 670 de milioane de euro, care includea înarmarea avioanelor, întreţinerea lor şi instruirea piloţilor.

 

Gandul by gsg9

http://www.gandul.info/stiri/mircea-dusa-a-mers-in-portugalia-sa-negocieze-pentru-avioanele-f-16-10753640

 

111 comentarii:

  1. DACA TOT CUMPARA VECHITURI MACAR SA CUMPERE 24 CU 12 NU FACI NIMIC

  2. Uraa uraa uraa, traiasca iubitii nostri stapani!

  3. Imi permit ca sa o spun pe drept ca in 5 ani vom fi cea mai neglijabila forta aeriana a regiunii – trist!
    Cu piloti la fel de bine pregatiti Ungaria ar face instructie cu noi daca ar fi in cealalta tabara….

    • Ungaria ESTE in cealalta tabara…Sunt cei mai mari dusmani ai Romaniei si apartenenta comuna la NATO face tot atat cat face si pentru Grecia si Turcia. Adica o ceapa degerata.

      • Daca Grecia si Turcia nu erau membre NATO mai avea loc un razboi intre ele.

      • @floryyn, nu mai pune botul pe ce vezi la tv. Intre oamenii de rand nu e nici o problema. eu stau la 10 km de ungaria cam stiu ce vb.. ce faca? sa invadeze Romania si sa construiasca autostrazi si fabrici? :))

        • Ai dreptate din partea romanilor prea puțin ura si asta ca reacție la nesimtire in majoritatea cazurilor, dar daca privesti invers o sa găsești destule ura si îndemnat la ura ….așa ca daca esti ungur simți mai putina ura e adevărat…
          Si ai dreptate si cu autostrazile …. sa își vadă ungurii de treaba lor ca nu mai este mult sa fie pe butuci ….. sa vezi tu când ne mai desteptam si începem sa cumpărăm produse locale , sa-i vezi tu atunci pe unguri …..câțiva ani mai durează , nu aveți mult de așteptat …..

  4. Eu zic ca acum avem a mai neglijabila forta aeriana din regiune, macar dpdv al dotarii, fiind cam singurii care mai operam MIG-2, dupa ce vom incasa, direct in gura, avioanele F-16, notiune de forta aeriana va disparea din Armata Romana.

  5. ne transformam in Fortele Aeroclubului Roman, ce-i drept titlul se pastreaza …”FAR”. Vom fi prezenti pe la toate mitingurile, ne vom folosi avioanele in spectacole de acrobatie aeriana si vom concura cu Aeroclubul Romaniei, cu evolutii la viteza ceva mai mare dar tot subsonic, ca sa evitam dezmembrarea in aer…

    • chiar crezi ca-si vor permite sa participe cand s-a scumpit atat de mult gazul? :))
      esti optimist
      eu cred ca vor veni direct cu restrictii de zbor si se vor ridica doar de cateva ori pe an pentru a le folosi cat mai mult timp

  6. @ George GMT – acum inca avem 30-36 de avioane de lupta care sa zboare, in 5 ani vom avea maxim cele 12 care vor fi la fel de vechi cum sunt acum MIG 21 LanceR-urile si cu avionica mai veche – Deci?!
    Cum se vor uita ungurii la noi inteligentii care avem 12 F 16 de pe vremea lui Ceausescu si cum o sa stea ei cu 14 Gripen care au rata de defectiune mai mica, sa nu mai vorbesc de RCS si situational awareness?
    Si ce pierdem si mai mult in urmatorii ani sunt pilotii de elita pe care ii are Romania acum.

    P.s: Schimba fundalul la comentarii George GMT ca abia ne urmarim unul pe celalat!

  7. Mai bine cumparau avioane F16 C, SH, direct de la americani.Personal ma asteptam la aceasta achizitie.Asa stiu politicienii romani sa isi administreze tara.Imi place SUA, sunt pro SUA, insa nu imi plac jafurile alea de F16A.
    Daca obositele noastre de MIG21 efectueaza foarte putine ore de zbor, F16 A va efectua si mai putine ore de zbor.

  8. Voi cred ca nu prea stiti despre ce vorbiti. Nu sunt niste jafuri, sunt avioane zburate foarte putin, care o sa treaca printr un proces de modernizare! La avionica o sa fie cel putin cat e acum Mig 21 Lancer. Lucrez in sistem si m am saturat sa tot vorbiti prostii pe aici din auzite de la altii care comenteaza si habar nu au. Sau mai degraba aceste personaje care plang mult doritul Gripen! Cate avioane a doborat Gripen? 0! Ce experienta de lupta are Gripen? 0! Ungurii trebuie sa ceara voie Suedezilor in caz de conflict sa iasa cu avionele din tara, ca sa nu spun ca trebuie sa ceara voie si daca decoleaza cu armament la bord, asta stiati „expertiilor”? Asa ca nu mai vorbiti atatea prostii… din auzite ca isi da unu si altu cu parerea. F 16 (si cea mai proasta varianta sau cea mai veche) il bate pe Gripen in orice simulare! Asa ca nu mai vorbiti prostii!

    • Stii ce? De ce nu iei mataluta un Sopwith Camel. Are ala la experienta de razboi si este incercat pana ii zboara panza de pe aripi.
      Vezi ca aproape 60% din echipamentele de pe Gripen sunt aceleasi sau similare cu cele de pe F16.

      Sau mai bine un YAK 3? Este totusi considerat cel mai bun avion de vanatoare din WW2.

      • Acel 40% face diferenta. Nu abera cu Yak 3… ai inteles perfect sensul! Suedezii nu mai stiu cum sa scapa de avionele lor care le au in actuala forta aeriana, ca sa nu aibe surplus cand ajung NG-urile…. defapt asta este singurul avantaj care il are Gripen, anume pretul! Si Gripen-urile vecinilor unguri au avionica veche, in nici un caz avionica nouo care o au actualele Gripen ale Suediei. In caz de bubuiala Mig-urile noastre au raza rachetelor mai mare, si o avionica superioara, ca sa nu mai vorbim despre faptul ca sunt in leasing si nu au voie sa iasa la bataie ;).

        • Acel 40% face diferenta. Nu abera cu Yak 3… ai inteles perfect sensul! Suedezii nu mai stiu cum sa scapa de avionele lor care le au in actuala forta aeriana, ca sa nu aibe surplus cand ajung NG-urile…
          nu am auzit de faptul ca suedia ar intentiona sa-si vanda la second hand gripenu-rile din dotare , in alta ordine de idei gripen e peste f 16 de la inceputul anilo 80
          Si Gripen-urile vecinilor unguri au avionica veche, in nici un caz avionica nouo care o au actualele Gripen ale Suediei
          da e adevarat gripenurile unguresti au avionica din anii 90 f-urile ce le cumparam noi au avionica din anii 70
          In caz de bubuiala Mig-urile noastre au raza rachetelor mai mare, si o avionica superioara, ca sa nu mai vorbim despre faptul ca sunt in leasing si nu au voie sa iasa la bataie .
          in caz de asa ceva doamne fereste te afli insituatia tancurilor irakiene in 91 versus apache american , vei afla de inamic in momentul cand racheta lui te trimite la cele vesnice , gripen e un avion fff greu de detectat practic imposibil de detectat cu ce are mig 21 chiar si upgradat , vorbind de rachete e greu de crezut ca un avion de generatia 2 poate duce rachete cu raza mai lunga de actiune decat poate duce un avion de generatia 4 nu mai vorbim de capacitatile de ghidare la tinta a acelor rachete , nu te baza pe faptul ca in caz de conflict gripen-urile unguresti nu au voie sa-si apere tara .

          • Gripen a facut teste cu meteor. Teste reusite de altfel. Meteor care este urmatoarea generatie de rachete aa a vestului cu raza si probabilitate de kill cam dubla decat amraam. Cumuland asta cu semnatura rcs semnificativ mai mica –>e net superior in lupta aa avioanelor F16, F avand avantaj doar prin faptul ca poate cara mai multe bombe. Chiar si in lupta de aproape datorita canardurilor are manevrabilitate superioara. Migurile noastre sunt capabile sa lanseze doar rachete ir cu raza mica de actiune. Despre ce vorbim, unul vine cu revolverul (migul), unul cu un shotgun (F-ul) iar unul cu pusca cu luneta (Gripen). Spunea cineva ca Gripen si F16 sunt in aceasi categorie. Asta se poate afirma oarecum de ultimile variante de F16 vs varianta veche de Gripen. In cazul nostru este vorba de o varianta straveche de F (chiar daca va fi modernizata nu se va apropia de variantele actuale) vs noul gripen care va fi net superior celui actual.(La el ma refeream) In conditiile in care la Elvetieni le-au dat absolut tot ce au vrut si s-au dat peste cap pentru 22 de avioane si noi am fi putut lua 12 bucati pentru inceput in conditii foarte avantajoase. Prima rata dupa n ani (poate mai trece criza), ofset, joburi in ro, din astea…. Nu e panaceul universal G dar e o solutie pe care ne-o putem permite (ca achizitie si cost de exploatare) si in mod clar superioara alternativei. Daca s-ar realiza varianta cu 24 bucati de F (celelalte 12 din Grecia)+tragerea de inca 24 de lancer ar parea o solutie dar dupa 10 ani vom fi din nou in aceasi situatie.

            • Stai putin nene… nouo nu ni s-a oferit niciodata Gripen NG! Ni sau oferit niste Gripen CD… despre care vorbeam mai devreme. Gripen NG costa mult prea mult. Avionele F-16 care urmeaza sa le luom costa doar 10 milioane bucate… o sa costa si modernizarea lor alte milioane asta da! ce costa mult este infracstructura , antrenamentul si armamentul.

              • Si de ce ma rog ar costa asa mult antrenamientul? Ca din cate stiu aem o scoala de pilotaj viabila, cine ne pune cas a ne antrenama in desertul USA cand am putea ca sa o facem in Romania in conditiie noastre climatice?
                Noua ni s-au oferit 24 de GripenC/D cu 1 miliard – la care urma sa achizitionam armamentul, trecerea era inclusa, antranamnetul tehnicienilor era inclus, bazele nu trebuiau sa suporte modificari majore – vezi Cehia si Ungaria. Deci intre 670 milioane si 12 F 16 MLU cu care vom zbura in cel mai fericit caz 15 ani si 1 miliard pe 24 de Gripen C/D cu care sa zburam 25 de ani -30 chiar 40 ( ca asa-i la noi in RoAF) as alege Gripen-ul.
                Avand in vedere ca nici pachetul de 670 milioane de dolari nu include armamentul tind sa cred ca cu 800 de milioane am fi avut cu tot cu armament 12 Gripen C/D noi in rate pe 10-15 ani. Deci unde este castigul?
                Doar ca ne dam bine pe langa SUA ca cu 12 avioane nu o sa o putem ajuta si sa mergem cu 1-4 avioane sa fim la numar nu vad rostul…..

          • adica gripen e gen sthelt? :)))))))))) hai ca am auzit-o si pe asta…. eu nu stiu de unde cititi voi asemenea aberatii…. se vede ca sunteti foarte foarte dezinformati….

            • Nu a spus nimeni ca Gripen C/D ar fi stealth dar are un RCS mai mic decat F 16, mai mic insemnand ca pilotii recunosc ca chiar si Block 50/52+ nu este capabil cas a il descopere mai repede pe Gripen C/D desi are un radar cu o batie mai mare – deci avantaj BVR Gripen – daca vorbim despre varianta E/F de la Gripen cred ca numai cu F 16 Block 60 sau poate F 16 V putem ca sa il comparam ca restul sunt obsolete in fata lui.

        • @ Ionut – ori esti din sistem si esti dezinformat ori incerci ca sa dezinformezi, Gripen C/D primeste upgrade-urile de soft la toata flota indiferent de client.
          Acel 40% echipament in plus este alt motor, alt radar, etc.
          Echipamentele de bruiaj si lupta electronica sunt puse sau nu pe un avion in functie de ce optiuni are clietul respectiv.
          Echipamentul de pa Gripen C/D este peste cel al F 16 lock 50/52+ la capitolele data link si situational awareness.

          Acum despre rachete – ce racheta are in dotare RoAF care sa aiba raza de actiune mai mare decat AIM 120 AMRAAM pe care Gripen-urile maghiare le au in dotare?
          Ce racheta are RoAF care sa se bata de la egal la egal cu AIM 9X?
          Poate doar R 73 rusesc ca Rafael Python 3 are raza de actiune mai mica si Matara Magic 2 asemenea – deci minti sau dezinformezi, domnul meu.

          Sau s-ar putea ca sa va minta pe voi cineva ca stam mai bine pentru cresterea moralului!

          • Voi daca nu aveti acces la informatii reale le luati de pe forum-uri… daia veniti si va dati cu parerea aici si habar nu aveti cum e realitatea defapt! Repet avionele o sa fie aduse la ultimul standard… si la armament si la avionica si la tot!

            • Daca iti spun ca loganul meu este cu extras-uri si este cu tot ce am putut pune pe el inseamna ca sa apropie macar de un Golf pe jumatate chel de anumite chestii? Ti-am explicat ca este greu de crezut ca F 16 MLU poate sa ajunga F 16 V, acum si in viitor, poate doar daca se gandeste un excentric ca financiar la cata viata au in ele nu este viabila modernizarea.
              Sincer pana acum nu ne-ai uimit cu informatiile date, mai avem si noi contracte prin industria militara de profil…. 😉

    • Cate avioane de lupta a doborat F22 in comparatie cu F15 sau F16?Cate avioane a doborat SU PAK FA T50 sau SU35 in comparatie cu MIG15 sau MIG19?Cu toate astea, avioanele rusesti si cel american sunt achizitionate, chiar daca nu au experienta reala de lupta.
      Ungurii si-au cumparat Gripenul doar pentru misiuni de politie aeriana, singura misiune destinata fortelor aeriene ungare.Ca de obicei Romania mai face o achizitie extrem de paguboasa.

      • tu vorbesti de cu totul alta categorie de avioane… Nu poti compara caracteristicile unui F 15 cu un F 22! Gripen si F-16 putem spune ca sunt din aceeasi categorie… Corect? si in caz de bubuiala stai linistit ca Mig urile noastre de 40 de ani fac pipi pe gripen ale vecinilor…

    • robert am vazut niste exercitii aeriene facute de aviatia norvegiana cu f 16 contra gripen si cu toate ca f 16 au fost de ultima generatie ( nu cele de pe vremea lui reagen pe care vrem noi sa le cumparam de la portughezi ) au maturat gripen cu ele de nu s-au vazut .

      • Florian, intr-adevar nu sunt de pe vremea lui Reagan dar nici prea noi, au fost construite intre 1980 si 1984, iar astea pe care le luam noi aprox. prin 1983. Deci sunt aceeasi generatie.

        Nici ultima generatie nu erau, deoarece Norvegia are F-16AM/BM cu MLU, adica in mare parte cam ce luam noi de la portughezi.

        Iar in al treilea rand, tarile nordice (Norvegia, Suedia si Finlanda) au planuri foarte serioase de inter-operabilitate in viitor si vor sa-si cumpere una alteia armamentul. Respectiv, toate sa foloseasca TAB-uri Patria din Filanda, avioane Gripen din Suedia, nave norvegiene samd. In aceasta idee are tot sensul un exercitiu planificat bine 😉 care sa demonstreze cum rupe Gripenul cu F-16 pe jos, cu atat mai mult cu cat mai sunt si foarte vechi. Prin comparatie, MiG-urile care mai zboara la noi sunt cam tot de prind 1980-1985 deci la fel ca F-urile norvegienilor. Aduce-ti doar aminte de exercitiul aranjat dintre F-15 americane si Su-30MKI, unde suhoiurile au distrus F-15 la un scor dezastruos. Dupa el, s-a reluat finantarea programului F-22, fiind „dovedit” faptul ca F-15 e „slab”, desi exercitiul avea niste ROE de toata jena pentru partea americana, stabilite intentionat de ei insisi. Poti demonstra ce vrei cat timp tu faci regulile dupa care are loc demonstratia.

        • administratia ronald reagan 1981-1989 daca avioanele au fost construite in perioada 1980-1984 sunt din vremea lui reagan , revenind la mig 21 nu s-au mai fabricat in anii 1980-1985 in anii aceia mig 21 era de mult un clasic scos din fabricatie , mig -urile noastre 21 sunt din anii 60 e adevarat au fost upgradate la avionica la sfarsitul anilor 90 in colaborare cu israelienii .

      • Florian… Ceva e ce are in dotare Suedia si ceva e ce au in dotare ceilalti! Tu crezi ca doar americanii si rusii dau versiunea lor cea mai buna celorlalti? eu nu cred… Sorin a punctat bine cand la raspuns! Si oricum ale noastre or sa fie modernizate… nu o sa ramane la standardul acela cum sunt acum…

  9. traiasca democratia io vreau inapoi in communism asa ca mina pe pari ca desi am muncit cinstit nu am nimic iar altii au milioane de euro iar mie imi spun ca nu am productivitate si ca muncitor nu merit mai mult huuuuooo mina pe arme musai

  10. Azi e ziua de nastere a Simonei Maierean. Putini stiu insa ca de 1 an de zile a trecut pe Spartan, pur si simplu n-a mai avut loc la Mig-21 Lancer.

    • cu tot respectul, nu cred ca de femei avem nevoie la supersonice si apararea tarii. este destul loc la zbor de agrement, iar daca testele fizice la admitere ar fi ceva mai serioase(adica mai decisive) nu am mai avea femei in aviatia militara. sunt direct cunoscator al unor cazuri de pisicute pilotese si vreau sa spun ca nici macar la transport nu isi faceau treaba, asta pe vremea cand inca nu aveam spartane inca. sa lasam fetitele sa faca treaba la care sunt intr-adevar bune

      • Cati „lancieri” mai sunteti? 😉

      • Chiar daca suna rau ceea ce urmeaza sa spun, ma bucur sa aud parerea asta din sistem. Daca o ziceam eu din afara eram catalogat misogin, habarnist sau invidios. Eu am avut de-aface cu pisicute la mansa unor alte aparate de zbor si pot sa confirm tot ce zici tu.

        E un exces de zel in ziua de azi de a „baga pe gat” femei in slujbele militare pentru ca asa cer diverse ONG-uri cu gura mare; am auzit de multe probleme la parasutistii suedezi sau pe navele marinelor militare din diverse tari, inclusiv a noastra. Toate astea combinate cu experienta personala mi-au dat o parere foarte proasta despre diverse laudate pe MiG.

        Poti sa faci o treaba, o faci, nu poti, nu intri in unitatea sau categoria profesionala respectiva si cu asta basta. Din pacate una din multele prostii pe care le-a adus secolul 21 e si asta cu „minim 27% femei” de exemplu, ce se cerea intr-o anumita marina militara, de parca indiferent cat de pricepute sau nepricepute sunt, 27% din echipaj trebuie completat neaparat cu femei. Ce-ar fi sa zic eu, minim 27% din echipajul fregatei Regina Maria sa fie incadrat cu personal din judetul Caras-Severin ? E, cum suna asta ?

        • mig-12 LanceR, sorin…sunteti ridicoli, eu am mentionat o femeie, nu „femeile” din Aviatie.
          Daca aveti sange in cojones ati putea da exemple concrete de „puicute” (cu grad, nume si prenume) care nu merita sa fie la mansa aparatelor de zbor militare – bineinteles oferind si dovezile pe care le aveti.
          In schimb amandoi o dati pe ocolite cu generalitati ascunse sub masca „profesionalismului”.

          Daca s-ar lua in considerare testele fizice, o parte dintre burtosii care astazi sunt piloti de vanatoare ai RoAF, indiferent de experienta si talentul lor, probabil ar cadea cu brio!

          Chiar as vrea sa vad un articol-doua facut de voi pe aceasta tema, sa aflam si noi daca sunt intr-adevar femei „impuse” in sistem, gargara cu „cerinta ONG-urilor” este o basica de sapun. Veniti cu argumente.

          • @Romania Tricolor-ai trait vreodata o situatie de genul „las-o ba ca e si ea femeie”? Ei bine genul asta de situatie nu-si are locul in armata si mai ales in cea mai dificila categorie, aviatia militara. Trecem, ma rog, peste favoritisme de genul si mergem la factorul decisiv si anume conditia fizica si capacitatea de a-ti impinge limitele fizice cat mai mult. Sunt sigur ca avem in tara asta destui barbati de unde sa alegi un numar totusi foarte mic de piloti. Am putea alege intr-adevar spuma, elita.

            • Te rog, nu mai continua pe tonul asta dupa ureche, de-a dreptul copilaresc, plin de stereotipii reciclate, care numai profesionist si „direct cunoscator” nu suna; te afunzi si mai mult. Ori aduci argumente serioase pentru afirmatiile defaimatoare de mai sus ori faci bine stanga-mprejur. Sunt destule femei in aviatiile de vanatoare NATO si nu numai, a caror prezenta normala in respectivele forte armate arunca la gunoi tot subiectivismul tau.

              …<>
              Da-ne exemple de la noi, din sistem, macar sa ne dovedesti ca Locotenent Simona Maierean sau alte femei sunt doar niste „mascote” pentru televiziuni/publicul larg, civil, daca nu, inchide-ti „fermoarul”.

              Nu vreau pana la urma sa ajung si eu la o generalizare stupida si sa spun ca pilotii de aviatie de vanatoare ai Romaniei au ajuns la un nivel disperat de specie-dulai pe cale de disparitie incat simpla prezenta printre randurile lor si a unei „pisicute” e catalogata drept…”blasfemie”?

              • Crezi ce doresti, eu ti-am spus o parere personala pentru ca m-am lovit de situatie, nu as avea nici un motiv sa mint, nu am nimic de castigat. Asta e adevarul insa. Nu suna profesionist si direct cunoscator ce-ti spun? Nu stiu cum ai vrea sa sune ce ti-am spus eu. Sa ne uitam totusi la americani cate sute de piloti au si ce procent din ei reprezinta femeile. La ce numar de piloti avem noi, nu ne putem permite sa avem si femei printre ei, iar noi avem un numar prea mare chiar si-asa.

  11. E varza si va fi in continuare fortele aeriene romane!!! sper sa ramana acolo la negociat pe viata sa nu se mai intoarca!!!

  12. Da Robert cum sa nu tot pe acelasi principiu te-as putea intreba cate avioane a doborat F 22?! Zero deci F 16 este mult mai bun asa-i?
    De coroziunea statica ai auzit matale? Si ce daca lucrezi in sistem si altii sunt ingineri pe aici!
    Sa nu vorbim prostii ia uita-te la rata de disponibilitate a unui MLU si apoi uita-te la Gripen asta in cazul unei forte aeriene de 12- 24 de aparate conteaza enorm. Care este experinta operationala a F 35 aaaaa Zero dar nu-i asa are parinti campioni! Ungaria are avioane in leasing si este normal ca sa respecte un contract, noi avem posibilitatea ca sa le cumpram! Daca voi cei din sistem ati fi mai capabili! Daca F 16 ar fi asa de bun nu pierdea in luptele aeriene simulate cu Gripen suedeze. Daca F 16 era asa de bun avea o disponibilitate mult mai mare si o rata intre defectiuni mult mai mica, apropos RoAF ar trebui in primul rand sa ma apere pe mine contribuabilul nu sa lupte nu stiu unde in Afganistan sau la dracu in praznic! Si inca ceva cam ce misiuni internationale iti inchipui tu din sistem ca va efectua glorioasa rabla F 16 MLU.

    • „Amu” sa nu fim rai, dar anu trecut, prin vara parca, F16 blok 40 a luat-o in freza si de la MIG-21 Lancer la aplicatii prin Bulgaria, deci chiar si ne zburate prea mult (nu stiu ce va doriti mai mult, o DACIE 1300 productie 1982 cu 10.000km la bord sau un Logan cu 100.000 din 2011) eu zic ca mai mult o sa le avem de vitrina si atat.(ca ora de zbor nu o sa ne-o pernitem).

    • Matale Fenche… nu o sa ramana la standardul MLU! Or sa fie modernizate… Ca sa nu zic ca sar putea sa avem surpiza sa luom o escadrila de la Portughezi si una de la Greci ;). Noi avem operationale inca aproximativ 45 de MIG 21… Si asta cu F 22 nu e o comparatie corecta. F 16 si Gripen sunt aceeasi generatie… F 22 e o generatie dupa… asa ca nu poti compara. si apropo de coroziune statica, daca matale esti inginer stii ca sunt diverse solutii pentru problema coroziunii! Gripen castiga la cost si atat, daca Gripen era un avion asa bun cum il laudati unii, nu era bataie pe el acum? Dupa spusele matale e de ca si cum cumperi un BMW la pret de Dacie… din pacate Gripen pe langa Mig 21 lancer este sau F16 este cam Dacie…

      • De regula aproape toate achizitiile militare se fac pe criterii politice.Se cumpara tehnica de lupta de la cel pe langa care vrei sa te pui bine.Pe langa care orbitezi.
        Asa au procedat multe tari care au optat pentru F15 sau FA18 in detrimentul lui Eurofighter, de exemplu, care este peste cele doua avioane.Daca Gripenul ar fi fabricat de SUA, s-ar afla in ipostaza avioanelor americane.Gripenul este un avion foarte bun, performant si robust, insa din pacate este fabricat de Suedia, o tara fara prea multa influenta economica,politica si militara.Tinand cont de clima suedeza, ma indoiesc ca un Grifon nu rezista cel putin la fel de bine la coroziune ca si avioanele americane.

      • Imi explici si mie cum poate un F 16 MLU sa devina Block 40 cand o parte din sistemle mecano-hidraulice nu se inlocuiesc si ampenajul vertical de exemplu este cu totul altul la F 16 C/D si nu a fost diciodata modificat la MLU?
        Cum o sa poata sa devina Block 40 un avion care are cablajele de F 16 MLU – doar prin inlocuire, inlocuire care costa si nu putin – acest fapt face ca altii sa vrea sa vanda Typhoon T 1 – la F 16 au gasit rezolvarea?

        • Eu am vorbit niciodata de un upgrade facut de americani Fenchea….;) Or sa se ocupe ceilalti prieteni care sau ocupat si de Mig-uri cel mai probabil….

          • Ma da prosti mai sunt si Elvetieni astia……da prosti de put nu alta… sa cumpere ei Gripen (chiar si NG) cand e plin cerul de F-16, de toate tipurile: Block-52+ ba chiar si V…..ce tupeu pe ei……

          • prietenii ceilanti eventual o sa puna un cd player si niste boxe sa-l asculti pe guta si ca recompensa israelul o sa-si majoreze pib-ul pe cap de locuitor si niste shmecheri de la noi vor deveni mari financiari internationali asta pe spatele contribuabilului roman de atatea ori tepuit .

  13. @ George GMT- unii mai pleaca in delegatii cu laptop-ul de la firma si nu au cum sa instaleze nimic altceva fiindca nu au drepturi de admin pe ele. Si in Mozilla se afiseaza la fel, schimba culoarea de fundal fa-o deschis dar mai laptos si te-ai scos!

    • @Marius, eu am testat cu Firefox 20.0.1, Chrome 26.0.1410.64 m si IE 10 si nu am vazut problema semnalata de tine. Nu cred ca este o problema de browser, mai degraba de setarile video de la laptop. Am avut situatii cand aplicatii instalate pe laptop aratau „spalacite” (inclusiv Office). Incearca sa reglezi din brightness sau contrast (daca admin-ul ti-a lasat permisiunile respective). Laptop-urile de care vorbeam erau cu ecran LCD sub-mediu.

  14. Nu era vorba ca ne orientam spre drone, ca asta ar fi viitorul …etc etc?

  15. Gripen are multe avantaje de necontestat. Este mult mai modern, mai manevrabil, semnatura rcs mai mica, compatibil cu meteor (mult superioara amraam), de asemeni poate fi echipat cu rachete antinava (destul de util pentru o tara cu litoral si o flota potential inamica in aceasi mare) etc… Un alt avantaj enorm de important este costul de operare mult mai mic asta inseamna ca poti sa oferi ore de zbor decente cu un buget mai mic (ghici ce cu banii vor fi intotdeauna probleme). Iar in actuala conjunctura economica si la cat de disperati sunt suedezii sa vanda noul model NG (ca sa ramana viabil proiectul) am fi putut negocia niste conditii excelente. Absolut singurul argument in sens invers era influenta politica americana care in schimbul achizitiei de la ei ne mangaia pe crestet si spunea good boy. Dar daca de la americani macar mai avea ceva sens ce sens sa mai aiba de la portughezi???? Cu ce ne pot ajuta oare ei. Vor lupta portughezii cu rusii daca e nevoie??????????????

    • Eu aici incerc sa va explic ca Gripen care ni le dadeau Suedezii erau cu aceeasi avionica de pe alea Unguresti, care e de cacat! Si ca sa le oferi cel putin o avionica peste Lancer trebuia sa mai scoti din buzunar inca vre-un miliard de euro… Astea de la portughezi vor fi aduse la un alt standard… putin peste Lancer… ca sa nu spun ca sunt foarte mari sanse sa mai luom o escadrila si de la Greci…;)

      • @ Robert Ionut – preferam oricand doar 2 escadrile de avioan noi sau de ce nu in jur de 30 de aparate maxim dar noi, F 16 – puteau fi si F 16 NOI daca veneau cu offset daca nu sa se duca americanii pana acasa dupa o oferta mai buna, sigur o vor obtine. In timp se va vedea ca decizia de a cumpara avioane noi ar fi fost cea mai buna mai ales ca preconizatul copil teribil F 35 se lasa asteptat si va costa o gramada de dolari atat la bucata cat si ca ora de zbor.

        • Toata lumea vrea avione noi iti dai seama! Problema se pune din pacate cu infracstructura, care costa cam 500 de milioane de euro ca sa o aducem la un standard bun pentru avioanele actuale si viitoare. Asa ca costul avionelor noi si cu off set cu tot, trebuie sa mai pui minim 500 de milioane de euro infracstructura!

          • Poate pentru F ca pentru Gripen sanchi….

          • daca am fi luat gripen nu mai era nevoie sa investim in infrastructura gripen e un avion compatibil cu infrastructura pe care o avem ( e proiectat sa opereze si de pe sosele obisnuite suedia fiind o tara neutra invecinata cu o superputere ) , la f 16 va trebui sa bagam multi bani in infrastructura dar na trebuie unii sa-si umfle conturile .

  16. Cred ca se exagereaza si cu Grifonii din partea unora :), sa fim seriosi nu este EF Typhon sa dea de pamant cu mai toate Su’ nustiucat si toate MIG-urile cunoscute sau proiectate sa fie dezvoltate in urmatorii 30 de ani 🙂
    Da, daca era vorba de Typhon eram de parerea voastra, cu toate ca „multinationalul” european e cam prea scump de operat pentru noi. Dar asa sa fie un fel de „panaceu” al aviatiei militare romanesti, e cam mult…:)
    Eu nu am nimic de impartit cu F16 cu exceptia numarului, daca ar fi macar 36-48 ar fi excelent. Oricum, orice ar fi ideala ar fi tot o modernizare cu israelienii….

    • apropo, inainte de a sari toti :), nu am nimic nici cu Grifonul, ar fi „de vis” si ala, de fapt nu am nimic impotriva niciunui avion modern, de conceptie occidentala (gen: Grifon, Typhon, F15, F16, Mirage 2000, Rafale etc) nou sau „in uz” (dar modernizat cu avionica actuala) atata timp cat sunt minim 36 (ideal ar fi 72, la 96 sau peste o suta nici nu indraznesc sa visez) 🙂

    • Nici eu nu am nimic cu F -16 noi si cu offset dar asa sunt bani aruncati, nu adunam cine stie ce capabilitati nici macar nu putem spune ca ne pregatim pilotii prea bine la 200 de ore de zbor / aparat / an…. Mai bine luam 8 Gripen cu offset si avem ora de zbor la 4.800 de dolari in loc de 7.800 si din economie ne luam rachete BVR.

  17. Eu recunosc cinstit ca sunt F-16! Sunt sincer cand spun asta, dar evident imi doresc F-16V sau macar 50/52 noi-noute, dublate de inca 3-4 escadrile de avioane de antrenament/atac la sol. Din pacate fata de un minim necesar de 72-96, mai spre de fapt 96, ne indreptam abrupt spre o RoAF care isi pastreaza doar numele. 12 avioane si alea vechi ca vai de ele, sunt o simpla gluma amara, vecina cu inalta tradare. Practic nu vom mai avea aviatie militara, iar Spartanele si C-130, cat or mai agoniza si alea, ar trebui transferate TAROM-ului sa stim dracului o socoteala. pastram mana de IAR 99 si cu asta basta. In caz de ceva macar pe partea cu „aviatia” nu vom avea pierderi.

  18. In 2016 or sa fie undeva la 2 escadrile de F-uri si 2 escadrile de Lancer… cam 48 de avioane in total. Problemele care le spuneti voi aici ca nu mai avem avioane de vanatoare… ca n avem cu ce zbura… e pentru ca si ministerul nu e foarte clar in a da raspunsuri… din pacate in Romania armata e considerata secret de stat… si daia nu spune nimeni nimic clar. Dar stati voi siguri ca situatia nu e asa jalnica cum o prezinta unii…

    • robert ce resursa de zbor mai au mig-urile 21 ? e greu de crezut ca in 2016 sa mai putem vorbi de 2 escadrile de mig 21 operationale de adevaratelea nu pe hartie
      f 16 de 30 plus de ani putin zburate e abureala avand in vedere ca americanii au avut pana in 1990 razboi rece cu uniunea sovietica si din 1990 au fost implicati in numeroase conflicte reale cu diverse tari , e ca si situatia cand in piata de masini un bmw de 20 de ani e prezentat de bisnitarul care-l vinde ca are 100000 km ca nu a circulat nemtul si tu pui botul si-l crezi cand numai fraerii nu stiu ca in germania un bmw face lejer 30000- 40000 km in fiecare an .

      • Mig-uri noastre mai pot fi trase pana in 2020-2022… stiu ca multi o sa radeti…:)) dar asta este adevarul… :)) F 16 astea au fost zburate de garda nationala nu foarte mult, si dupa au trecut la portughezi care le au zburat si ei putin… au resursa pentru inca cel putin 25 30 de ani… si economic vorbint sunt foarte ok! Alea noi si eu visez… dar sunt realist… Daca dai 3 miliarde pe avione noi… cum crezi ca o sa iasa presa si o zica bine domne ca avem aviatie si n avem ce da de mancare la romani?… daia nu s-a putut face nimic si acum cativa ani… pentru ca romanilor le lipseste acel pic de patriotist care vecinii nostri il au! 😉

        • @ Robert Ionut – fa un exercitiu de imaginatie – dam acum 1 miliard de euro si iese unul pe post si spune ca vor fi 24 de Avioane noi si ca se mai investesc inca 120-200 de milioane in echipamente si armament, etc dar ca plata se va face in 10 ani si ca se construieste fabrica E in judetul X si Fabrica G in judetul A si ca se mai construieste fabrica S in judetul B si ca in total sunt create astfel 5000 de locuri de munca inalt calificate si ca In momentul in care se semneaza contractul aia vin ca sa investeasca – crezi ca le mai sare presa in cap? Eu zic ca nu! Nu ar avea latratorii suficiente argumente pentru acest lucru.

          Nu reusesc ca sa identific inca 12-16 MIG 21 LanceR de care sa mai tragi fara restrictii de zbor inca 8-10 ani, sincer nu gasesc.
          Ai intrebat pilotii sau scrii din birou, asa din legendele MApN-ului daca esti din sistem….

          • Nu intotdeauna off setul a fost un succes. Exemplul Poloniei cu F 16 sau al Cehiei care are tot Gripen plus multe multe altele… Voi trebuie sa va faceti intrebarea de ce Suedezii au fost asa disperati sa isi vanda avioanele la un pret asa de mic? S-a intrebat vreodata cineva? De ce Elvetia a anulat achizia Gripen NG? Asta sa mai intrebat cineva?

            • Văd că tot ocolești întrebările care nu-ți convin. Tu zici că MiG-urile mai au resursă încă 20 de ani? Cred că o să primim premiu de la fabricant pentru longevitate în exploatare. Iar F-urile zici că sînt aproape noi? Deși au stat degeba timpul tot își spune cuvîntul. Că nu cred că portughezii le-au conservat foarte bine. Și nu spui nimic de costurile cu armamentul, cu modernizarea, cu echipamentele auxiliare.

            • Da da-ne exemple de offset nereusit in Polonia si in Cehia, hai ca aici trebuie ca sa vedem ce nu a mers bine ca din cate stiu eu obligatiile de offset au decurs bine, eventual Polonia a descoperit ca F 16 costa mai mult in exploatare decat s-a crezut initial din brosura Lockheed Martin……

              Si daca offset-ul nu merge bine este tot vina voastra a celor din sistem ca nu stiti ca sa asimilati programul deci sorry inseamna ca va demeti de offset fiindca nu aveti incredere in competentele colegilor vostri.
              Nu inteleg ce e asa de greu cu offset-ul deoarece ai putea avea investitii private gen „green field” deci nu ar fi mare bataia de cap pentru guvernanti.

            • Elvetia nu a anulat achizitia Grifonului NG, ci doar a suspendat-o, versiunea oficiala fiind pentru a se informa suplimentar.Realitatea este ca Franta si Germania fac presiuni mari asupra Elvetiei ca sa le cumpere avioanele.Germania si Franta sunt principalii parteneri economici ai Elvetiei asa ca aceasta tara nu le poate ignora.Vom vedea in final care va fi optiunea Elvetiei.Oricum, F16 nu este luata in calcul.

        • la gripen situatia era 24 avioane la 1 miliard euro ( 40 milioane per aparat ) aparate noi cu offset , platiti in rate pe multi ani cu investitii suedeze masive care ar fi facut sa ne cumparam avioanele cu banii lor nu cu ai nostri
          la f 16 ai 12 aparate vechi la 670 milioane de euro ( peste 50 milioane euro per aparat) la care mai adaugi infrastructura care costa ,fara offset , le cumparam cu banii jos si din banii nostri
          mig 21 lancer e un avion militar nu un avion de aeroclub care zboara doar la mitinguri , un avion militar trebuie sa fi capabil sa-l zbori cel putin 200 ore per pilot pe an in conditii reale de lupta , din pacate migurile pe care le mai avem zboara putin peste 10 ore pe an de pilot si astea cu restrictii pentru ca avionul e fff vechi si piese de schimb la el doar din canibalizari ( piese second hand ) nu are rost sa incerci sa ne convingi ca aviatia mai poate trage de mig 21 inca 15 ani la un nivel la care sa nu se faca de ras
          f 16 pe care intentionam sa le achizitionam daca au fost la garda nationala pai au fost forjate de le-au sarit fulgii ( un pilot la garda nationala americana zboara in cateva luni cat unul de la noi in toata cariera ) pentru ca garda nationala apara teritoriul american pentru ei defeat is not an option , daca trupele care lupta la 20000 km de casa pot suferi infrangeri cei care doamne fereste sunt nevoiti sa lupte pe propriul teritoriu nu-si pot permite asta pentru ca e in joc existenta statului american in cazul de fata .

  19. am si eu o intrebare:cat ar costa un gripen second hand, tinand cont ca in oferta Saab pt. Romania, 24 bucati costau 900 si ceva de milioane ,adica 42 milioane per aparat?daca tot n-avem bani indeajuns in acesti 2-3-4 ani si se merge pe sh-uri ,de ce nu ne orientam spre niste sh-uri ca gripen din anii 2000 pe care le putem opera cu mult mai mult decat f-urile din anii 80 pe care vor astia sa le ia.n-am mai face nici modernizari la piste pt. ca n-au admisia mai pretentioasa ca la f16.apoi,gandinduma la ce bani vor sa plateasca pe aceste 12 f16,adica in jur de 600milioane fara a mai pune la total si pistele,as zice ca putem lua un numar dublu de grippen la aceeasi suma.consider ca un grifon second hand nu cred ca trece de 25 milioane.suedezii au vreo 130 bucati din care vor sa vanda pana la vreo 80,probabil ca sa faca loc si la noul NG. eu vad o schema cu 36 gripen second hand luate la care peste 4-5 ani putem adauga inca 12-18 avioane mai de superioritate in care poate sa intre si noul NG.ce castigam deaici? in primul rand investitia e mica daca e cum cred eu(36 la in jur de 25 milioane=750milioane),apoi investitiile in piste ar fi minime la acest tip de aparat + la 36 aparate am putea spune ca avem aviatie + aparatele ne-ar intra imediat+pilotii romani intra si ei in contact cu niste aparate relativ noi de tehnologie occidentala si intr-un numar rezonabil astfel incat sa decurga cat mai repede adaptarea si pregatirea lor pe ele+nu s-ar mai cumpara aparate de scoala care si acelea sunt extrem de scumpe daca ne referim la cele mai bune(coreene si italiene-aproape 30milioane pe aparat) ci s-ar face trecerea aproape direct de pe IAR99 pe acestea unde si costul orei de zbor permite . si peste acei 4-5 ani se adauga cireasa de pe tort cum se zice,acele 12-18 avioane de superioritate clara si care da,ne vor costa peste un miliard. cam asa vad eu lucrurile.suntem o tara saraca.f35 e un cosmar,nu un vis, la cat costa.Typhon cam la fel.si austriecii fac urat la cat ii costa operarea.multe solutii la bani relativ putini ca pt. Romania, nu vad 🙂

    • mihai problema e ca nu prea ai de unde cumpara gripen sh inca sunt destul de recente si sunt suficient de bune pentru ca sa nu fie amatori care sa doresca sa scape de ele .

  20. Sincer de preferinta Gripenuri jas 39 nu jucari gen F16

  21. Hai sa nu fim copii, toti dorim ce este mai bun , adica daca ar fi dupa mine imi doresc ceva mai bun decat F22 dar fabricat in Ro, deci cu totii stim ca la o comparatie atenta am dori F-16 ultimul model sau Gripen ultimul model. Diferenta o face faptul ca uni isi dau seama de cati bani avem si isi doresc maximul de acesti bani. Trebuie sa fim constienti de faptul ca 12 este un numar mult prea mic pentru nevoile noastre (viitoare se pare pentru ca in acest moment nu avem nevoie de aviatie de vanatoare), deci ca va fi F sau G nu are prea mare importanta, important este numarul. Bine inteles ca putem avea mai multe G decat F la SH insa pana la urma infrastructura va trebui modernizata lucru care inseamna BANI si inca multi fie ca vor fi G sau F aeroporturile trebuie modernizate iar noi deocamdata pe unele dintre ele le pastram doar pentru curse de masini (vezi aeroportul din Caransebel). Haideti sa vedem avioanele cumparate , haideti sa le vedem modernizate si zburate, pana la urma nu este un capat de tara pretul pentru ele…

    • Bine inteles ca putem avea mai multe G decat F la SH insa pana la urma infrastructura va trebui modernizata lucru care inseamna BANI si inca multi fie ca vor fi G sau F aeroporturile trebuie modernizate iar noi deocamdata pe unele dintre ele le pastram doar pentru curse de masini (vezi aeroportul din Caransebel). Haideti sa vedem avioanele cumparate , haideti sa le vedem modernizate si zburate, pana la urma nu este un capat de tara pretul pentru ele…
      vezi grig o mentalitate de genul asta ne-a adus la situatia in care suntem acum , gripenul il poti opera si de pe un drum judetean decent intretinut ,aerodromurile pe care se tin curse automibilistice acum sunt fff bune pentru el , la f 16 va trebui sa investim in infrastructura masiv e un avion care daca vrei sa te folosesti de el trebuie sa-l ti in conditii de bibelou ( hangare cu aer conditionat , piste fara nici un fel de debriu pe ele ) asta e fff scump pentru o tara cum e a noastra, cu haideti sa vedem avioanele cumparate cu ochii inchisi si mai vedem dupa e genul de teapa in care ne tot lasam trasi de 23 de ani si cei pacaliti s-a dovedit ca tot noi contribuabilii am fost .

      • Florian, mentalitatea romanului este „Las ca merge si asa”, mai devreme sau mai tarziu aeroporturile vor trebui modernizate, ca o vom face impreuna cu achizitia de avioane sau o vom face imediat dupa tot pe bani nostri o vom face iar ce nu facem la timpul lui de cele mai multe ori se intoarce impotriva noastra.
        Imagineazati urmatorul scenariu: Vom cumpara avioane de la Gripen iar dupa un an cineva mai de la rasarit se gandeste sa plece in excursie prin EVROPA cu T-90, via Bucuresti. Marele Licurici vrea sa iti vina in ajutor urgent si sa trimita avioane bengoase sa te ajute, asa incat intreaba; Ai infrastructura pentru pasaroi mei pe aeroporturile tale???? Pai ce-i raspunzi; Sa traiti sefu, stiti nu prea am ca eu cu Gripenul………
        Deci ori cumparam 100 de Grifoane si le radem la toti in fata ori facem ce trebuie.

        • in cazul in care i-si pune in cap rusul sa faca o plimbare cu t 90 prin europa noi nu vom mai avea aerodromuri in momentul cand ajunge marele licurici banii bagati in aerodromuri bengoase in cazul asta vor fi bani aruncati pe fereastra si marele licurici are destule portavioane si baze in tari mai puternice decat a noastra pentru a-si rezolva pistele pentru avioanele lui , in cazul asta cu gripenurile vom fi in situatia de a da lovituri acestea fiind concepute sa decoleze si de pe sosele cu f 16 vom fi legati de maini si de picioare .

          • Perfect „florian”, hai sa nu mai facem aerodromuri, hai sa nu le mai modernizam, un camp de lucerana si te-ai scos, dupa cum spuneam „las ca merge si asa” tot vin „aia” si le pun la pamnat, conform cu ce ai spus mai sus, pentru ce ne trebuie investitie in avioane, mai ales 12- sau 24 ca „aia” tot ti le fac praf. Haideti sa o lasam balta, noi cu cearta ei cu spaga. Zarurile au fost aruncate, din pacate Ro a uimit lumea a facut imposibilul si a dat 0-0 (poarta in casa, ca e dubla mare…….).

            • grig romania e in situatia urmatoare
              nu am bani sa mi cumpar cateva mii de avioane gemeratiile 4 si 5 pentru a putea tine pe rus la distanta in cazul in care imi pune gand rau , in situatia asta cand eu am bani doar de cateva zeci de avioane nu mi ramane decat lupta asimetrica ( de guerila ) si in acest caz caut sa ma echipez pentru asa ceva .

              • Lupta de guerila nu se da cu avioane, nici chiar multirol (cred ca in situatia noastra nici 12 F-22 nu ne ajuta). Se uita un lucru foarte clar, cele 12 sau Doamne ajuta 24 de multiroale sunt doar pentru politie aeriana. Eu nu sunt impotriva Gripen sau F-16, eu doresc o modernizare a militarilor din Ro, aici incluzand si aeroporturile care mai tarziu sau mai devreme vor trebui modernizate, sa nu-ti inchipui ca avioanele Suedeze vor putea sa supravietuiasca doar operand de pe drumuri judetene (care apropo in Suedia arata mai bine decat aproape orice aeroport Romanesc) pana la urma tot va trebui modernizata (civilizata as spune eu) infrastructura aeroportuara. Ca unul sau celalat din avioane stie sau nu sa faca ceva este alceva si putem sa vorbim la nesfarsit despre acest lucru, eu mam saturat sa tot vorbesc, de 5 ani de zile nu am vazut decat vorbele pasionatilor si prea putine fapte din partea decidentilor, deci am sa spun foarte scurt: Cumparati odata ceva……

                • lupta de guerila se poate da si cu avioane : nu uita englezii au proiectat harrier pentru asa ceva , suedezii de 70 de ani i-si proiecteaza avioanele pentru asa ceva tehnologia cu decolare verticala pentru asta a fost gandita ( si rusii aveau un avion iak proiectat pentru decolare verticala )

                  • Tehnologia de decolare verticala era gandita pentru operarea de pe aeroporturi mici si portavioane de mici dimensiuni (tipul helioporturilor) iar integrarea lor cu celalate forte era gandita altcum si nu ca si razboi de guerila (avionul rusilor cu decolare verticala de fapt a fost un fiasco total, motiv pentru care lau si abandonat).
                    Politica suedeza in domeniul militar (chiar si doctrina militara elvetiana este foarte asemanatoare) este de dispersare a intregi capacitati militare in teritoriu pentru a face imposibila distrugerea fortelor armate dintr-o singura lovitura si
                    de provocarea de ditrugeri continue unei armate invadatoare in asa fel incat costurile unui atac sa fie ne rentabil. Din pacate odata cu aparitia radarelor moderne o lupta de guerila aeriana este imposibila inpotriva unui inimac puternic dezvoltat militar (USA, CHINA, RUSIA ). Chiar si in WW2 doctrina militara Suedeza era de dispersare a avioanelor in escadre mici 3-5 avioane dar viziunea de lupta era de corelare a mai multor escadre in unitati mai mari. Dupa cum spuneam mai sus dispersarea avioanelor pe aeroporturi mici si improvizate era pentru evitarea distrugeri intregi aviati dintr-o lovitura, deci nici vorba de lupta de guerila la nivel de aviatie. Am tot citit de pareri pro si contra inpotriva acesteui tip de tactica, iar argumentul cel mai des utilizat (si care ma face sa zambesc cu gura pana la urechi) este ca acest tip de doctrina militara este folosit de tarile foarte dezvoltate deoarece implica costuri enorm de mari. De parca un aeroport mic si improvizat (chiar si dint-un drum judetean) costa tot atat cat un aeroport mare si extrem de complex ca si cele de pe care pot opera aviaoanele F-16 (ca de fapt toate avioanele americane de vanatoare).

  22. Gripenul poate decola linistit de pe pistele noastre,nici nu vvreau sa ma gandesc ca in tabara rusilor cand ma uit si ma minunez caci avioanele lor pot decola de pe pamant si zbura in ori ce conditi.Revenind la treaba noasta nu cred ca F-16 e bun pt romania ,Gripenul ii cam cu mult peste.

  23. Sunt fan al F-16, insa noi! Acum, din punctul meu de vedere, chiar nu mai are rost sa discutam pro si contra -cartile sunt deja facute, VIN BARABAFTELE. Sper ca Robert Ionut chiar stie ce vorbeste si F-urile ex-portugheze vor fi modernizate. Daca nu vor fi modernizate, atunci in ROAF va continua paradoxul de astazi -AVIOANELE SUNT MAI BATRANE DECAT PILOTII (cei vechi s-au retras, cei tineri sunt…tineri). Nu ne ramane decat sa asteptam, ar fi bine insa ca MApN sa rupa odata pisica si sa spuna clar -raman asa cum sunt, vor fi modernizate usor, vor fi modernizate substantial -multe se vor lamuri. Personal imi este greu sa cred ca vor urma avioane noi de acelasi tip, basca F-35 in 2xxx -PUTIN PROBABIL SA VEDEM ASA CEVA!

  24. F 16 s-ar putea să fie o soluţie bună, macar de avarie si pe termen scurt.
    http://www.resboiu.ro/selectarea-gripen-o-achizitie-fara-perspectiva-politic-si-strategic/

    • George Visan este extrem de subiectiv, nu obiectiv, cand este vorba de F16.Daca ar fi doar dupa el, toata lumea ar trebui sa se doteze acum cu F16, inclusiv Germania, U.K., Franta, care ar trebui sa renunte la Eurofighter sau Rafale.Dupa cum se comporta si incearca sa manipuleze cu buna stiinta, postand date eronate despre concurenta, ai impresia ca este si el pe statul de plata al fabricantului american.Se comporta ca un dealer F16 sau cel putin ca un responsabil de marketing.

      • Subiectiv?! 🙂 „Subiectiv” este doar un efumesim pentru mizeria pe care George Visan o tot improasca de ceva timp, mintindu-ne in fata si luandu-ne de prosti. Ce face el este deja libidinos…

  25. @WW Bre nene sa-ti fie bre rusine cu „r” mare! Pai matale nu esti atent, adica nu conspectezi cu atentia cuvenita ( a se citi cu ochii beliti si in pozitie de drepti) zicerile/spusele, marelui nostru strateg si geniu militar, Cornelus Imobiliersecu, ala de il intreaba DNA-ul cum e cu casa cumparata din fondul locativ al Armatei, ziceri care conspectate cu grija si respect te-ar fi lamurit si te-ar fi luminat un pic!
    Zice domnul Cornelus DNA-escu:, „Hairoplanele manca-va-as nu este modernizabile ca ele, adica hairoplanele, este bune asa cum este, nu necesiteaza adica nici macar o vopsea second-hand!
    Ce modernizare?! Sunt A/B-uri, costa mult sa le modernizezi. Taiwanul baga bani cu lopata, dar astia nu au de ales ca nu vor americanii sa le vada avioane noi, pe cand la noi este invers, vor sa ne vanda, da noi ai dracului zicem ca nu putem!
    Culmea este ca unii mai slabi de inger si de minte, cred atat de profund tampenia asta, incat isi aduc singuri argumente ca Gripen este prost „politic vorbind”, iar F-16, indiferent la a cata mana, este :”The big deal”! pe langa jena de a scrie asa ceva, ma intreb oare cat de greu o fi sa mergi pe strada ca molusca: adica fara pic de coloana vetebarala sau minte in cap?! O fi si dureros?! Nu cred totusi, altfel s-ar auzi urland pana la ambasada SUA.
    Sunetm noi vasali, nu zic ca nu, dar inca nu ne ameninta nimeni cu bataia daca zicem si noi ceva de capul nostru o data in viata!

    • @GeorgeGMT. Nenicule, de conspectat sunt satul! La fel de satul sunt si de gargaragii cu iz politic din MApN, Guvern si-alte institutii „onorabile”, cu oameni „potriviti la locul potrivit” ale statului roman. De zis nu-i greu, important este cin’ te-asculta -Ei nicicum, au planurile si socotelile lor, care ne vor duce negresit spre maretul, minunatul, indestructibilul, fenomenalul F-35. Acum nu facem decat sa ne consumam energia si entuziasmul, este insa ok si-asa…doar pentru noi! Eu insa m-am saturat de pasivitatea celor ce lucreaza in sistem -pana astazi n-am vazut unul care sa aiba curajul sa spuna realitatea ori sa ceara tot ce-i mai bun -probabil ca este bine asa si n-au nimic de obiectat. Ma stii ca sunt dintr-o bucata si nu suport lasitatea, indiferenta si lichelismul, dar sincer iti spun ca sunt dezamagit de lipsa de reactie a comandantilor ROAF -daca vroiau ar fi putut schimba optiunea asta idioata, macar incercau…Cine trebuie sa aiba coloana vertebrala? Noi sau cei care lucreaza in MApN? Pana acum n-au demonstrat c-ar avea asa ceva, ba din contra! Perfect adevarat ceea ce spune Grig despre mentalitatea romanului -„las’ ca merge si-asa” -si dupa cate se pare este in mare voga si-n structurile MApN-ului. Cand se vor schimba toate acestea abia atunci putem spune ca suntem pe fagasul cel bun, pana atunci insa lalaielile si gargara celor sus-pusi este doar un mod de a ascunde sub pres toata mizeria, si nimic mai mult.

    • PUTINA ISTORIE -RAZBOIUL DE YOM KIPPUR-POATE VA RASPUNDE LA INTREEBAREA DE CE F-16??
      40 F-4 Phantom II fighters were sent to Israel under Nickel Grass, coming from the 4th Tactical Fighter Wing, the 33d Tactical Fighter Wing and the 57th Fighter Weapons Wing.[11] They were flown to Lod, where American pilots were swapped for their Israeli counterparts. After the replacement of USAF insignia with IAF insignia if needed, the planes were refueled and ordered to the front, often taking to the air within hours of having arrived. Interestingly, some aircraft came directly from the USAFE fleet and operated in USAF camouflage,[12] but with Israeli insignia. Nine days after the initial attack, Israel launched counterattacks. 36 A-4 Skyhawks from U.S. stocks, staging from Lajes were refueled by tankers from the USS John F. Kennedy west of the Straits of Gibraltar. They then flew on to the USS Franklin D. Roosevelt southeast of Sicily where they stayed overnight, then continued on to Israel refueling once more from tankers launched from the USS Independence south of Crete.[13] Twelve C-130E Hercules transports were also transferred to Israel, the first of the type to be delivered to the IDF/AF.[14]
      DACA ROMANIA AR AJUNGE IN ACEEASI SITUATIE CREDETI CA SUEDIA AR PUTEA FACE CEVA ASEMANATOR???
      DECIZIA ARE O MARE COMPONENTA POLITICA

  26. Sunt mai multe lucruri care pentru multa lume nu ies in evidenta:

    1.) Avioanele vor costa doar 10 milioane bucata, insa tot pachetul (piese, infrastructura, antrenament si formare, revizia capitala) va costa aproape 800 mil. $, ele ramanand la nivelul MLU /Block 20. La toate astea se adauga armamentul+munitia.

    2.) Daca se doreste aducerea lor la standard modern, V, asta costa inca 30-35 mil. $ bucata, deci cu toate cheltuielile ne apropiem de 1,3 mld. $, vechiul pret propus de Saab pt. 24 de avioane JAS-39 CD + offset si imprumut. Probabil nici NG-ul nu ar fi departe.

    3.) Toti banii, peste 800 mil.$ vor fi dati de statul roman, care va trebui sa se imprumute pentru ei si sa ne taxeze pe noi mai tare, deoarece neexistand un credit cu rate joase si crestere economica din offset, alte surse de finantare nu vor exista!

    4.) Esalonati 8-900 mil$ pe 7 ani si veti vedea cam cat vor fi ratele anuale => 130 mil. $/an, intr-un moment in care MAPN n-are nici cateva zeci de mil.$ sa cumpere 20 de Saur2 + sa faca niste modernizari de TR-85, rachete sau mai stiu eu ce. Asta inseamna ca URMATORII 4-5 ani, fara o crestere de +5% anual a PIB si fara o alocare de minim 2% din PIB pt. MAPN, NU VOR FI BANI pt. NICO O ALTA CATEGORIE DE TEHNICA MILITARA!
    Asta inseamna ZERO COMENZI pt. INDUSTRIA MILITARA ROMANEASCA inca 5 ANI de acum inainte! Poate vor reusi sa cumpere cate un elicopter, un transportor blindat si sa faca revizia la 2 IAR-99 / an in urmatorii 5 ani…

    5.) Exploatarea celor 12 F16 MLU va costa cam 10.000$/ora de zbor, probabil chiar mai mult decat ora de MIG-21 Lancer. Asta inseamna la fel ca in urmatorii 4-5 ani, cu exceptia formarii a 12-24 piloti in SUA, restul pilotilor vor zbura 30-40 de ore/an maxim! PENIBIL.

    6.) Pentru 12 avioane exista sanse foarte mici sa se integreze ceva din mentenanta avioanelor in Romania => firmele romanesti nu vor castiga nimic iar reparatiile vor costa ca ochii din cap, piesele mai complexe trebuind trimise peste ocean sau in Turcia, la investigat sau reparat. Asta inseamna o rata de disponibilitate la aprox. 50% a avioanelor, daca polonezii cu avioane noi si mentenanta integrata se plang de 65%. Deci doar 5-6 avioane ar fi disponibile pentru lupta/politie aeriana. Sunt aerocluburi care au mai multe avioane…

    Deci dintr-un foc OMOARA FORTELE AERIENE, INZESTRAREA RESTULUI ARMATEI si INDUSTRIA DE APARARE! Dar ne INDATORAM cu INCA 1 MILIARD $ FARA A AJUTA ECONOMIA!

    • PUTINA ISTORIE -RAZBOIUL DE YOM KIPPUR-POATE VA RASPUNDE LA INTREEBAREA DE CE F-16??
      40 F-4 Phantom II fighters were sent to Israel under Nickel Grass, coming from the 4th Tactical Fighter Wing, the 33d Tactical Fighter Wing and the 57th Fighter Weapons Wing.[11] They were flown to Lod, where American pilots were swapped for their Israeli counterparts. After the replacement of USAF insignia with IAF insignia if needed, the planes were refueled and ordered to the front, often taking to the air within hours of having arrived. Interestingly, some aircraft came directly from the USAFE fleet and operated in USAF camouflage,[12] but with Israeli insignia. Nine days after the initial attack, Israel launched counterattacks. 36 A-4 Skyhawks from U.S. stocks, staging from Lajes were refueled by tankers from the USS John F. Kennedy west of the Straits of Gibraltar. They then flew on to the USS Franklin D. Roosevelt southeast of Sicily where they stayed overnight, then continued on to Israel refueling once more from tankers launched from the USS Independence south of Crete.[13] Twelve C-130E Hercules transports were also transferred to Israel, the first of the type to be delivered to the IDF/AF.[14]
      DACA ROMANIA AR AJUNGE IN ACEEASI SITUATIE CREDETI CA SUEDIA AR PUTEA FACE CEVA ASEMANATOR???
      DECIZIA ARE O MARE COMPONENTA POLITICA

  27. La 12-24 piloti activi pe 12 avioane pot sa ne trimita inca 100 de F16, ca nu are cine sa le zboare 🙁
    iar altii sa-i formezi iti ia ani…

    Iar la prima „nasoleala” se ridica 5 din 12 F16 si poate 16-18 de MIG-21. Sa vorbim despre cate se intorc?

    Apoi cu aeroporturile… sa zicem max. 2 modernizate pt. F16 si poate inca 3-4 sa poata primi F16 in conditi de front… cam cu cate ramanem operationale ca sa mai primi ajutor dupa 1-2 zile de bubuiala?

    • Mariuse,

      Stai linistit, ca nu trimite nimeni mai mult de o escadrila in caz de ceva, si am dubii ca le trimit si pe alea. Si daca le trimite, le trimite ca deterrence, INAINTE sa bubuie.
      Daca a inceput deja bubuiala, nu se mai baga nimeni aici.

      La prima nasoleala facem ca in 40, ne luam papornitele si ne tragem mai acana. Suntem mai putini si mai batrani, asa ca nu mai avem nevoie de tot pamantul ala, ca si asa tot nu suntem in stare sa facem ceva cu el.

      In curand n-o sa mai avem ce face cu aeroporturile nici pe timp de pace.

      Pe bubuiala alea cad printre primele, direct cu balistice/croaziera, cele 5 efuri si 12 miguri nici n-or apuce sa decoleze. Cu putin inainte de bubuiala (ca asta se detecteaza, acum nu prea mai ai cum sa maschezi o ofensiva majora) probabil toate avioanele fug in Turcia (sau unde le-o mai primi cineva), laolalta cu ce copai de 50 de ani or mai pluti in Fortele Navale.

      Si nu stiu ce va tot lamentati 🙂 : ROMANII NU AU NEVOIE DE ARMATA.
      Tara nu e sub ocupatie militara, tara si armata sunt distruse de romani, nu de straini. Strainii doar profita si ne trateaza ca pe ultimii handicapati, ca sa ne comportam.
      Romanii au nevoie de pensii, salarii de la stat, contracte cu statul.
      Cine nu are nevoie de astea sau nu are access la astea sau pur si simplu nu mai poate de scarba ala emigreaza.

      La fel, cu „politicienii cei rai”: aia sunt romani, alesi de romani. Politicienii fura cu acceptul romanilor, daca romanii prind si ei o pensie sau o slujba la stat, politicienii pot sa fure linistiti.
      E asa o intelegere tacita: voi ne lasati sa furam, noi va platim pensiile si salariile.
      Daca si romanul poate sa fure un pic, atunci nu-i mai pasa ca politicianul fura mai mult.

      Situatia economica e departe de a fi roza: ce ‘economie’ mai avem cam trage sa moara si aia, iar pensiile si salariile trebuie platite. Ca deh, trebuie. E dreptul constitutional al cetateanului sa fie slujbas la stat sau pensionar. E drept de la Dumnezeu, scris in biblie.

      Vine Chiorul si ne ‘egzplica’ ca stam bine, ca balanta, ca au scazut importurile, pai au scazut, ca de criza nu se mai consuma, dar au scazut si incasarile la buget, sa ne povesteasca de asta.

      Daca totusi se screm sa cumpere 12 rable: ori situatia e nasoala, si ma duce cu gandul la unguri in HarCov via Ungaria, unde sunt convins ca isi baga nasul si rusii (in contrapartida la ce incercam noi si esuam lamentabil deocamdata in RM). Ori e nasoala ca nu mai au de unde trage miliarde pe autostrazi, petrolul, padurile, industria s-au furat si atunci se multumesc sa fure 100 din alea 800 de milioane pt ‘avioane’.

      Contra rusilor nici 100 de Eurofightere nu ne-ar ajuta prea mult.
      Plus ca romanii, indiferent ce armament vor avea sub polata, nu vor lupta contra rusilor, romanul nu mai are gena de erou. Ce-o fi fost pe vremea lui Mircea, Stefan sau Mihai, gena aia s-a spalat bine incepand de pe vremea fanariotilor, trecand pe la comunisti si terminand cu securisto-pseudo-capitalismul din ultimii 23 de ani.

  28. Si daca se iau 12-16 F16 la mana a 3-a din Portugalia, fara finantare, fara offset si fara integrarea mentenantei, conform datelor de mai sus, e posibil ca alea sa fie toate pe urmatorii 6-7 ani… ca la asa manevra magnifica vor ingropa orice sansa de a avea alti bani pentru inzestrarea armatei romane in urmatorii 5-6 ani.

  29. „vor ingropa orice sansa de a avea alti bani pentru inzestrarea armatei romane in urmatorii 5-6 ani’

    E ingropata de ceva vreme toata armata romana. Si nu din cauza celor 600 mil care urmeaza sa fie imprumutate. In mod normal 600 de milioane pentru o tara ca Romania n-ar trebui sa fie mare lucru.

    La prima „nasoleala” capitulam. Dar nu va fi cazul, pentru ca o sa succombam cu mult inainte. Astia nu stiu de unde sa scoata bani de pensii si salarii azi….acum.

    Pe langa mica spaga, ca la alea 600 de milioane iese doar maruntis, probabil ca e destul de grav, daca tot vor sa le ia macar palea 8 gripen sau 12 f16 sau ce si cate or fi.

    Se mai fura ce se mai gaseste. Ca deh..nu mai sunt bani de autostrazi si alte lucrari publice de miliarde…nu 600 mil amarate. De unde inca 1,3 mild de euro pentru inca o autostrada Transilvania unde politicienii romania au furat banii si nu Bechtel. Si alte proiecte dastea…

    Chestiuni cunoscute de toata lumea….furaciuni pe fata. Pe fata ba…si nu se strang romanii sa-i ia la intrebari. De fapt e inutil sa intrebi ce au facut cu banii pentru ca stim…I-AU FURAT. Dar cand vezi ca te fura cineva, reactia logica e sa-l opresti.

    Suntem supraindatorati raportat la capacitatea noastra actuala de rambursare. Si o luam pe urmele Argentinei (pe ai carei politicieni ii prezenta cineva pe aici ca avand „coloana vertebrala” de-ti pocneste capul cand citesti) care nu-si va mai reveni vreodata.

    In situatia actuala noi am pierdut orice „nasoleala” inainte de incepe.

    Dar lasa..ca sunt de vina aia de afara ca „nu se vrea” sa fim noi o superputere.

    Si iar imi amintesc de armata aia de functionari si bugetari „extrem de performanti” si „nu prea multi” pe care ii avem si care conduc tara asta. Functionari despre care tot aici pe blog comenta cineva ca „poarta razboaiele moderne” si in absenta carora se prabuseste statul.

    Ia spune bai bugetarule care lucrezi intr-o „multinatioanala de succes din strainatate” cum e cu sistemul in Romania si cat de eficient duce el razboaiele moderne? Ca vad ca l-au pierdut cu succes. Un motiv in plus pentru care ar trebui concediati.

    Si functionarii si politicienii aia de unde apar? Pai dintre noi.

    Cine ii alege? Noi.

  30. Interesanta discutie e primul meu mesaj aici.
    Eu as allege F 16 din mai multe considerente.
    1. Politic, Romania e parte a asa zisului parteneriat strategic cu USA. Si ca orice partener nu poti cumpara produsele altuia.
    2. Militar. Mai degraba intr-un conflict te poti baza pe americani decat pe suedezi. Ce experienta militara au suedezii care n-au dus nici un razboi in ultimii 100+ de ani?
    F 16 iti deschide drumul catre un F 35 care de bine de rau se mai poate lua de gat cu SU rusesti. Si la o adica daca am fi atacati de fratele de la rasarit tot americanii sar sa ne apere nu suedezii. Si in plus e vorba si de asistenta legata de informatii si logistica incepand de la servicii de informatii, comunicatii, coordonare militara cu AWACS, alimentare in zbor cu KC si interoperabilitate cu alte elementa NATO care sunt coordinate tot de americani 80%
    1 la 1 chiar daca Grifonul ar fi superior, un razboi actual stiti bine ca nu se duce doar cu un element

    observ ca multi sunt anti-americani pe aici dar in industria de armament liderii sunt americanii si rusii. Suedezii sunt un neica nimeni.

    Din considerente stiute nu ne putem baza pe fratiorul rus desi multi romani duc inca dorul comunismului.

    Te aliezi cu unul puternic nu cu unul pe care nu te poti baza in caz de conflict…suedezii.

    • AdyR pe suedezi daca stii ceva istorie nici hitler nu a avut tupeul sa-i atace , la f 35 americanii se sperie de costurile de operare si daca SUA i-si pune problema ca e posibil sa nu fie in stare sa opereze f 35 la noi care suntem vai de mama noastra f 35 va ramane doar un vis ( bineinteles ca peste 20 de ani actualii politicieni nu vor mai fi in functii pentru a fi luati la intrebari )
      in caz de probleme cu marele urs de la resarit mai degraba primim ajutor de la suedezi care sunt in aceiasi barca cu noi fiind si ei vecini cu ursul decat de la americani care sunt la mii de km distanta .

  31. Cand anume au oferit suedezii ajutor altor natii fie ca ne referim la WW2? Da, in timpul razboiukui au oferit minereuri industriei de razboi naziste pe aur la schimb.
    Nu au experienta unor confruntari. In cazul unui razbel cu fraitorul rus prefer sa ramana neutri asa cum au facut-o de 100+ de ani si sa ne vanda ceva dar numai pe aur\bani.
    Americanii sunt singuri in stare sa se ia de gat cu rusii.

    Pe de alta parte cand potentialii inamici rusii la rasarit au SU si ungurii la apus au Grippen te inarmezi cu o alta tehnica de aia F 16 sunt de preferat.
    In WW2 romanii au avut ME-uri de la germani, apoi MIG de la aliatii rusi.

    Decizia e politica si e normal sa fie asa ca la razbel nu faci numai cu Grippen si F 16 1 la 1 intervin si alte elemente.
    De la mii de km distanta americanii iti pot oferi asistenta, de fapt ei sunt in Europa prin bazele lor si mai degraba te poti baza pe ei in virtutea parteneriatului decat pe porumbeii pacii suedezi.

    • decidentii de la noi au hotarat luam f 16 block 20 care nu vor fi modernizate , le avem din 2017 dar incepem sa le platim de anul asta , nu stim cat vor costa ca nu au catadicsit ai nostri sa stabileasca pretul , avioanele sunt victime sigure atat pentru gripen unguresti cat si pentru su rusesti , referitor la ajutorul american in istoria fff recenta se cunoaste ce a patit georgia ( alt stat cu parteneriat strategic cu SUA ,parteneriat mult mai solid decat cel pe care-l avem noi cu americanii) cat ajutor a primit in 2008 cand au avut cafteala pe care au avut-o cu rusii .

  32. Georgia nu e membru NATO si nu are baza mlitara Americana pe teritoriul lor. Nu e nici membru UE deci care era parteneriatul USA cu Georgia? Ce continea? Georgia a fost stat din fosta USSR.

    ce poate sa faca grippenul intr-un conflict cu SU sau alte grippenuri maghiare?
    Si bulgarii au aviatie superioara romanilor.
    Singurii care ii pot apara de cizma rusului sunt tot americanii.

    • georgia avea si are in continuare un parteneriat solid cu SUA , cand au invadat rusii erau instructori americani in georgia care instruiau armata georgiana , pe parteneriatul cu SUA s-a bazat sakasvilli cand a incercat sa reintregeasca teritoriul georgian si a atacat provincia osetia de sud .

  33. 24 gripen ale noastre cu o strategie judicioasa le puteau da jos pe cele 14 ale ungurilor , cu rusia tot ce am fi putut face era sa le provocam pagube cat mai mari cu putinta , revenind la realitate cele 12 f 16 vechi sunt victime sigure atat pentru cele 14 gripen maghiare cat si pentru aviatia ruseasca
    cu nato noi am patit-o in 2004 fiind deja memebri nato cand ucraina a mutat granita cu niste sute de metri si geoana atunci ministru de externe ameninta ca trimite fregatele am fost lasati balta si sfatuiti de aliatii din nato sa ne intelegem ( a se citi sa cedam ) cu ucraina si ucraina nu era nici atunci si nu e nici acum comparabila militar cu rusia , eu unul nu ma bazez pe nato in caz de complicatii cu mari puteri .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *