Romania Military

MMRCA 2.0 gata de lansare!

F-16e_block60

                                                     Un fel de F 16IN SuperViper

India se pregateste sa lanseze o nou RfP pentru a achizitiona un numar inca nu foarte clar de avioane, probabil minimum 90, in locul defunctului – partial – MMRCA.

Desi din ce in ce mai multe surse indica faptul ca indienii vor cumpara mai mult decat cele 36 de Rafale, probabil un numar dublu, decizia unui nou MMRCA a fost se pare luata. New Delhi are de inlocuit un numar mare de avioane vechi: MiG 21, MiG 27 sau Jaguar, astfel ca trebuia sa ia masuri din timp.

Insa noul MMRCA va fi mama la toate contractele militare din ultima suta de ani, pe surse vehiculandu-se imensa suma de 30 de miliarde de dolari pentru un numar de minimum 90 de aparate. Cerinta expresa va fi insa ca acestea sa fie integrate si fabricate in India.

De aici deducem ca aceasta crestere fabulosa de pret se datoreaza experientei negocierilor tehnice cu Dassault, acolo unda s-a vazut ca integrarea in economia locala  aunui avion atat de complex (precum unul de generatie 4++) costa enorm. Indienii s-au regrupat din primul MMRCA, au recalculat banii si acum sunt probabil pregatiti sa puna jos o suma decenta pentru ambitiile lor militaro-economice.

Daca ne aducem aminte, primul MMRCA oferea 12 miliarde de dolari pentru 126 de avioane, din care 18 urmau sa fie construite de catre compania castigatoare iar restul de 108 in India. Doar ca incet-incet suma vehiculata ajunsese deja la 20 de miliarde de dolari si continua sa creasca, dovada ca hindusii nu stiau in ce s-au bagat…

Dar acum stiu si sunt gata sa ofere 30 de miliarde!

Acum – pe surse- comanda va fi ferma pentru 90 de aparate cu o posibila sumplimentare pentru inca 45 de avioane. Din cele 90 comandate intial 54 vor fi cu simpla comanda, restul de 36 dubla-comanda.

Aparatele avute in vedere si pentru care guvernul indian va trimite RfP sunt:  MiG 35, Gripen E/F, Dassault Rafale, Lockheed Martin cu F 16IN, Boeing cu F/A 18 SuperHornet E/F si EADS cu Eurofighter.

In privinta negocierilor pentru cele 36 de Rafale, partile inca nu au ajuns la un acord in privinta clauzelor de offset, indienii cer undeva in jurul a 50% din suma, in timp ce francezii ofera doar 30% (o clauza standard se pare in acea zona). Francezii insista ca o crestere a procentului de offset va duce la cresterea pretului total al afacerii.

La final, cei mai optimisti par a fi rusii cu MiG 35. De asemenea tot ivanii cred ca ar putea sa deturneze acest MMRCA 2.0 printr-o accelerare a programului Fifth Generation Fighter Aircraft FGFA), sperand la comenzi din partea Indiei pentru “invizibilul” lor pana la sfarsitul acestei decade.

Putin probabil sa se intample asa data fiind nevoie acuta si foarte rapida de avioane a IAF.

GeorgeGMT

 

 

Exit mobile version