Noutati MSPO Polonia 2013

Expozitia de tehnica militara MSPO din Kielce, Polonia, ne-a mai adus si alte lucruri interesante anul acesta, mai ales ca noi urmarim cu mare atentie tot ce se mai intampla pe la “colegii de suferinta” polonezi, pe frontiera de est a NATO si UE. Daca intr-un articol anterior am prezentat principalii contracandidati la programul MLI-ului polonez PL-01 si Anders, acum ne propunem mentionarea catorva echipamente care ne-au atras atentia in cadrul expozitiei MSPO 2013.

Pentru inceput, PATRIA AMV-Rosomak a aparut cu doua variante turele produse de OTO Melara: turela HITFIST echipata cu tun de 30mm si turela Draco, cu un tun multirol de 76mm.

 

d In acelasi timp, tot Rosomak a aparut intr-o versiune rezultata din colaborarea dintre WZKsi CMI: Fire Support Vehicle – Wolf FSV. Acesta este inzestrat cu un tun CMI CT-CV de 105mm, capabil sa loveasca tinte la 5km departare.

 

Si tot Rosomak este prezent configurat intr-un ststem sol-aer.

MSPO_Rosomak_MTTIR

Si anume solutia celor de la WZU pentru coordonarea cu ajutorul radarului MTTIR Thales – Multiple Target Tracking and Illumination Radar – (inlocuitor al mai vechiului STIR1.2) a rachetelor Raytheon RIM-162 ESSM instalate in containere duble cu lansare verticala pe un camion FORD adaptat tot de WZU. Racheta RIM-162 ESSM are o raza de actiune de 28km, un plafon de 11km si o viteza MACH3,fiind dezvoltata initial pentru protectia navelor. 

Astfel Rosomak se dovedeste o platforma extrem de versatila, putand fi configurat in zeci de roluri si subvariante. Este ceea ce ne-am dori si noi de la programul TBT si, intr-o prima faza, pe termen scurt, de la SAUR2, care sa indeplineasca macar o parte dintre aceste misiuni, si anume cele de sprijin, care nu necesita un blindaj de nivel superior STANAG3: artilerie, transport, Medevac, sisteme sol-aer si radare aferente, punct de comanda.

Ramanand in domeniul vehiculelor blindate dedicate, o aparitie interesanta a fost propunerea turelei de mortier 120mm instalabile pe o platforma de masina de lupta a infanteriei Marder1.

120mm_mortar_turret_HSW_Polish_Poland_defense_industry_MSPO_2013_Kielce_Poland_001

Compania poloneza HSW (Huta Stalowa Wola) a adus acest concept aliniat la standardele armatei poloneze. Turela HSW de 120mm exista si in varianta navalizata, iar in cea terestra a fost integrata si pe Rosomak 8×8. Conceptul este actualmente in testare de catre armata poloneza. Mortierul are computer balistic si GPS, sistem de comunicatii –radio digital, sistem de harti digitale si management al luptei, avertizor laser OBRA si sistem computerizat de conducere a focului. Mortierul poate opera si manual, iar raza de tragere porneste de la 500m si ajunge la 8-12.000m, folosind munitie speciala in mod de tragere indirecta. Aceasta varianta ar putea reprezenta o idee si pentru parcul nostru de MLI-84 si MLVM/AR nemodernizate, mai ales ca varianta dedicata cu tun 122mm, Model1989, este retrasa in rezerva de ani buni.

AgustaWestland a prezentat in expozitia statica la MSPO 2013, in asociere cu PZL-Swidnik, elicopterul militar bimotor multirol AW149 dar si mult mai micul SW-4 Solo RUAS/OPH (Rotorcraft Unmanned Air System/Optionally Piloted Helicopter), disponibil si in varianta drona. SW-4 a mai fost prezentat pe RomaniaMilitary si reprezinta o optiune foarte interesanta, mai ales prin prisma pretului, pentru multe armate ale lumii.

h

Tot la sectiunea drone, Institutul de Aviatie al Poloniei a prezentat drona-elicopter ILX-27 UAV (Unmanned Aerial Vehicle), o aeronava de recunoastere, sprijin la sol sau naval, cu  sarcina utila de 300kg la o masa maxima de 1 tona, o raza de actiune de 441km si o viteza maxima de 215km/h.

 

 

MSPO_2013_KMW_Rheintmetall_AMPVLa sectiunea vehicule blindate 4×4, firmele Krauss-Maffei Wegmann si Rheinmetall au adus la stand Vehiculul Blindat Multirol (AMPV), conceput pe cerintele Bundeswehr, care are masa gol de 7t si poate transporta cu o viteza maxima de 110km/h 4 militari la maxim 700km cu un singur plin.

 

 

 

 

 

 

goliat fffffFirmele Lacenaire Limited si Mista au prezetat vehiculul usor Oncilla (Multi-Purpose Dual-Axis Armored Vehicle). Vehiculul, care va fi produs in estul Poloniei, in fabrica Stalowa Wola poate atinge, cu ajutorul motorului de 190CP DEUTZ BF 4M 1013 FC, viteza pe sosea de 105km/h si foloseste un sistem de aer conditionat protejat NBC. Echipajul este format din comandant, sofer si mitralior, vehiculul putand transporta 6 soldati pe langa echipaj. Nivelul de protectie al blindajului este STANAG2 dar poate urca la 3 cu kit-uri suplimentare.

 

Compania poloneza D.S. Germaz a adus si ea un vehicul tactic blindat 4×4 tactical cu veleitati MRAP: AMRV (Armoured Multi-Role Vehicle) G04 and G10 (4 respectiv 10 militari capacitate). Platforma este cea a unui camion Mercedes-Benz UNIMOG U5000 (4 × 4), blindata la nivel STANAG2 4569° dar poate primi kit-uri de upgrade pentru nivel 3 sau chiar 4. Armamentul poate consta intr-o turela telecomandata de calibru mic.

 

 

 

 

MSPO_BOBR_AMZFirma AMZ a expus un nou concep de vehicul blindat amfibiu 4×4 de recunoastere si transport, BOBR, derivat al mai greului 8×8 Hipopotam. Cu o viteza max. de 120km, o masa utila de 2t din totalul de 10-12t si o raza de actiune cuprinsa intre 500 si 1000km (teren accidentat/sosea), totul la un nivel de protectie STANG2, maxim STANAG3, acesta are o destinatie similara cu ceea a TABC-79 din inzestrarea armatei romane, dar la un standard mult mai modern.a a

 

 

 

De asemenea nu a lipsit nici o versiune a transportorului amfibiu greu polonez 8×8 AMZ Hipopotam, versiunea inca aflata in dezvoltare. Acesta poate avea o masa amfibie de 23-27t si pana la max. 32t cu protectieSTANAG nivel4, un echipaj de 4 persoane, fiind propulsat la o viteza de maxim 100km/h de un motor Deutz TCD2015V8 de 480kW, propulsoarele acvatice fiind facute de firma britanica Ultra Dynamics.

 

 

 

 

sssssssssLockheed Martin a fost prezenta cu lansatorul multiplu de rachete (MLRS Multiple Launch Rocket System) HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System), instalat pe un camion de 5t FMTV. Instalatia foloseste un container cu 6 canistre MLRS sau o singura racheta ghidata cu raza lunga ATACMS (army tactical missile system ): Block1, Block1A, Block1A Unitary. ATACMS Block1 a fost folosit in ultimul razboi din golf, racheta putand lansa la o distanta de 165km 950 de proiectile-submunitie demarimea unei mingi de baseball, cu capacitate antipersonal si antimaterial – AP/AM

 

 

LYNX_Autonomous_Multi-Purpose_Rockets_and_Missiles_Launching_System_MSPO_2013_Kielce_Poland_640_001 Israel Military Industries (IMI) au venit cu propria versiune de lansator multi-calibru de rachete LYNX (fratele LAROM-ului romanesc), bazat pe un camion 6×6 care poate lansa rachete de 122mm pana la 300mm calibru din 2 containere: 2×20 rachete GRAD de cal.122mm (raza 20-40km); rachete LAR-160 (mm) sau ACCULAR cu raza de lovire de 45km; 2×4 rachete EXTRA cu raza 150km; arma de precizie Delilah-GL; racheta balistica LORA cu raza de actiune 280km. Iar lansatoarele pot fi incarcate in 10 minute.

 

 

Sistemele de rachete disponibile pe Lynx sunt integrabile si pe LAROM, a carui dezvoltare pare sa stagneze desi este singura platforma de artilerie mobila din inzestrarea fortelor terestre in lipsa intrarii in serviciu a ATROM-ului si a retragerii MLI-model 1989. De asemenea, avand in vedere numarul mare de lovituri necesare pentru LAROM, ar trebui ca si vectorii purtatori mai noi sa fie asimilati si in productie in tara: LAR/ACCULAR, LORA sau chiar Delilah-GL.

 

 

sdsFirma Mesko detine o solutie de rachete AA instalabila pe platforme usoare 4×4 : „Kusza” ( Arbaleta ); dotate cu rachete sol-aer GROM. Sistemul poate fi desfasurat si impachetat rapid, 6 rachete de rezerva aflandu-se in doua trape sub platforma de tragere.

 

 

MSPO_Grom_PDH Grom a fost expus si in varianta portabila, alaturi de SPIKE LR (Long-Range). Grom functioneaza cu combustibil solid, are ghidaj infrarosu racit cu azot lichid iar raza de actiune de 5,5km si o masa de 18,8 kg cu lansator. SpikeLr este produs sub licenta de firma PDH, Polonia detinand 2675 rachete si 264 lansatoare (26kg masa lansatorului cu proiectil).

 

 

 

 

MSPO_bialaPDH a prezentat si 2 sisteme antiaeriene bazate pe tunuri de 35mm – Hydra respectiv o varianta modernizata a ZSU-Shilka 23mm : ZSU-23-4MP BIALA.

Hidra poate fi grupat in baterii de cate 2 tunuri de 35mm ghidate de un punct de detectie si comanda, similar cu sistemele noastre Viforul iar Biala, pe langa cele 4 tunuri de 23mm are si 4 rachete sol-aer GROM sistemul putand angaja la maxim 7-8 km tinte pe care le descopera la 10km, avand deci o misiune similara cu Gheparzii nostri. Fortele poloneze au comandat modernizarea a 70 de vehicule la standardul ZSU-23-4MP BIALA.

Atat Viforul cat mai ales Gheparzii ar putea beneficia de un program de extindere a capacitatilor, atat prin modernizarea sistemelor de detectie si urmarire a tintei cat si prin adaugarea unei capacitati de lupta cu rachete sol-aer cu raza scurta: CA-94M, CA-95M (vezi “ Noua ce ne lipseste? ”).

 

MSPO_MSBS_Future_Soldier

Polish Defence Holding (PDH) a venit cu elemente ale sistemului soldatului viitorului, a carui componenta principala este arma modulara MSBS-5.56 (produsa de fabrica Bron) si un sistem optic asociat, cu mod termic (capabil sa detecteze caldura corpului uman dupa ziduri si obstacole) si vedere nocturna, ultimul fiind atasat castii soldatului.

 

 

 

Marius Zgureanu

 

MEADS MBDA Lockheed Martin video: AICI

 

 

Surse: Armyrecognition

 

 

http://www.armyrecognition.com/mspo_2013_show_daily_news_coverage_report/index.php

 

 

 

 

9 comentarii:

  1. Patria a fost testat si la noi, iar rezultatele au fost pozitive, superioare, dinamic vorbind, modelului Piranha.

    1
    • Cred ca Patria este, in prezent, cea mai tare scula la categoria 8×8, luand in calcul protectie+mobilitate+flotabilitate, la un pret similar cu alte masini din aceeasi categorie dar care au performante mai slabe (2,5milioane $)

      Pe relatia cu Romania problema nu este a transportorului ci a noastra pentru ca nu avem bani sa-l luam. La banii nostri, daca reusim sa scoatem TBT-ul, chiar cu integrari de sisteme de afara, ca sa iasa pe la 1,5 milioane $ si putin mai slabut decat Patria atunci am facut o afacere buna.

      1
  2. Patria a incercat o colaborare cu Aerostar Bacau, pentru eventualitatea participarii la competitia de achizitie a unui nou TAB de Romania

  3. chestii tari prin Polonia, sunt mult in fata noastra…..foarte mult

  4. Polonezii au ajuns in fata noastra atat de mult pentru ca ei dupa 2000 au inceput sa investeasca masiv in industria lor militara si cercetare, startul fiind dat de achizitia cu offset a celor 48 de avioane F-16. In paralel, toti anii respectivi alocarea din PIB pentru armata s-a situat la aprox. 2%, Polonia neintrand in criza economica, astfel alocand cam 8 mld.$ pt. un personal de 120.000. Noi alocam 1mld.$ pt. 73.000.

    Iar ca si element esential, ei au anuntat un plan de inzestrare pe 10 ani, sustinut de 33mld. euro. Chiar si jumatate din suma daca aloca, vor fi mult peste noi, care probabil vom putea aloca, dincolo de achizitia celor 12 F-16 (facuta partial din vanzarea licentelor telecom) . 60-120 mil.euro/an, cel putin in urmatorii 3-5 ani, deci cam 1,2 mld. euro pe 10 ani, desi necesarul ar fi fost cam pe la 12-13 mld.euro 🙁

  5. La inceputul anilor 90 Polonia a fost,, iertata,, de FMI pentru datoriile externe(tinand cont ca la inceputul anilor 80 intrase in incapacitate de plata)……in schimb Romania care platise in 80 toata datoria externa,dupa 90 a avut multe succesuri in colaborarea cu FMI-si ne miram ca ei joaca in alt film….sunt mult in fata noastra…..
    In schimb au un mare atu….conducatorii lor sunt patrioti

    1
    • „In schimb au un mare atu….conducatorii lor sunt patrioti” Nu neapărat patrioți ci doar mai puțin hrăpăreți sau dacă vrei niște hoți mai deștepți. Conducătorii noștri nu au viziune. ei vor totul pe loc și la toptan. Nu lasă nimic pe mîine. Ei au o vacă de la care vor să ia și lapte și carne în același timp. Ăilalți sînt mai deștepți, sau mai răbdători, ei lasă vaca să răsufle și o mulg ușurel zilnic.

      1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *