Belgia a mai comandat 11 F 35A

Pe lângă cele 34 inițial comandate în 2018. Anunțul a fost făcut de ministrul economiei pe 1 iulie, dar cu toate acestea Belgia este sub numărul asumat de avioane.

Astfel, forțele aeriene belgiene ar trebui să dețină 55 de aeronave F 35A, dislocabile pentru misiuni în interiorul țării (poliție aeriană), pentru susținerea serviciului de poliție aeriană în țările baltice și pentru participarea țării în programul american care are în vedere bombele nucleare gravitaționale B-61.

Între 10 și 15 astfel de bombe sunt staționate în Belgia, la baza aeriană Kleine Brogel și deocamdată avioanele F 16 sunt certificate pentru astfel de misiuni.

Pentru ca Belgia să-și poată susține angajamentele pe cele trei paliere, necesarul de avioane ar fi undeva în jurul cifrei de 69 de aparate și se pare că acesta ar fi angajamentul asumat, dar deocamdată avem contracte ferme pentru doar 45 de avioane.

În iunie 2025, guvernul federal a studiat posibilitatea de a comandă încă 21 de F 35A, dar datorită constrângerilor bugetare s-a decis ca, cel puțin deocamdată, să se finanțeze achiziția a 11 avioane.

Ministrul apărării, Theo Francken, a confirmat că cele 11 aparate au legătură directă cu promisiunile asumate de guvernul belgian în față aliaților NATO și că este foarte probabil ca viitoarele guverne, în funcție de situația financiară a țării, să crească numărul de F 35A comandate.

Aceste ultime 11 unități vor fi disponibile abia după 2033 și vor veni de pe linia de asamblare italiană de la Cameri și ca idee generală, țările europene produc aproximativ 30% din componentele unui F 35.

Cu toată supărarea francezilor si amenințarea cu neacceptarea Belgiei in programul FCAS, care program?, belgienii trebuie să meargă inainte cu F 35A că rămân fară avioane de luptă…

GeorgeGMT

7 comentarii:

  1. Mai precis nu francezii sunt suparati ci dassault

    BRUSSELS, July 25 (Reuters) – Belgium is reconsidering its role in the European Future Combat Air System (FCAS) following sharp criticism of the country’s procurement policy from Dassault Aviation (AM.PA), CEO Eric Trappier, a Defence Ministry spokesperson confirmed on Friday.
    Trappier slammed the country’s push for full partner status in FCAS – whose primary industrial partners are Dassault Aviation and Airbus (AIR.PA) – even as Belgium is buying 11 U.S.-made F-35A fighters, as well as committing 300 million euros to the FCAS program.

    Dassault leads the design of the costly FCAS fighter, a key pillar of the complex project which seeks to integrate manned aircraft with autonomous drones, and its CEO took exception to the F-35A purchase.
    While announcing Dassault’s quarterly financial results last week, Trappier had said: „If (Belgium) gives up the idea of buying F-35s, they’d be welcome. If not, it’s really making a monkey out of us.”

    https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/belgium-reconsiders-fcas-role-after-dassault-ceo-slams-f-35-purchase-2025-07-25/

    2
    • p.s.

      „In response, Belgian Defense minister Theo Francken said on Thursday: „The government will evaluate her position in the FCAS project. As a founding father of NATO and the EU, loyal ally and headquarters owner, we can’t take lessons from arrogant industrialists.”

      1
  2. Pun pariu ca si nemtii o sa aiba la gfinal mai mult de 35 de F35A ca nu si-a facut Rheinmetall fabrica de asamblare degeaba.
    Oricum 35 nu are sens din punct de vedere operational ori sunt 32 ori 36 ori 38 dar ar trebui sa fie in pereche ca sa lupte impreuna.

    1
    • „Oricum 35 nu are sens din punct de vedere operational ”

      – un general neamt spunea, in general, nu numai de avioane, ca exista regula de trei, o treime din arsenal e in alarma, gata sa intervina, o treime se afla in ateliere, stiind ca F 35 nu e campion la disponibilitate, si o treime e folosita pt scolarizare/antrenament.
      – Deci chiar daca 35 nu e f divizibil cu trei, da 12, da unu e mai inghesuit, totusi se intelege ideea.
      – in razboiul de azi teoria din ww2 cu patrula, celula, escadrila, oricum nu mai are sens. Mai ales cind e vorba de avioane stealth care nu mai comunica intre ele prea mult. Formatiile pot fi formate si din trei, cinci sau orice alt numar de avioane.

      Nemtii inca mai spera sa iasa FCAS, desi sperantele sunt cam desarte, deci nu vrea sa-si consume pulberea (banii) prea mult. Daca mai socotim si ca termenele de livrare nu sunt f curind, in citiva ani se pot intimpla multe, nu vad de ce s-ar grabi sa comande. Au luat si ei citeva sa-l multumeasca pe Trump si sa adoarma opinia publica…

  3. Belgia inca nu a primit nici un F 35, desi 8 sunt deja gata, dar se afla inca in USA pt scolarizare piloti si personal de sol.

    Se pare ca cele noi comandate ar fi si un oarecare avantaj economic, in fabricarea lui in Italia fiind mai multe firme europene implicate, cum se spune in articol de altfel.

    Deci incepem sa invatam ca inarmare nu-nseamna numai a cumpara la nesfirsit, ci inseamna si a incerca sa faci si tu ceva. O invatura pe care multi ar trebui s-o inteleaga!

    1
  4. de altfel daca ne uitam öa primele raiduri in Iraq, sau chiar la evrei in Iran, „escadrila” a fost formata din avioane diferite, in Iraq, 4 f 117, pt lovirea pct de comanda, patru g 16, pe interceptare si patru F 15 pt covor de bombe.

    In Iran in loc de 117 a fost f35.

    Deci nu e bine sa epuizezi fondurile doar pt un tip de avion, visele cu multirol sunt doar vise.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *