O intrebare simpla…

Un posibil raspuns cutremurator de mare.

Faptele

In 2015 India a semnat contractul pentru achizitia a 36 de aparate multirol Rafale (plus pregatire piloti, doua baze aeriene etc) pentru suma de 9,4 miliarde de dolari, la preturile din 2015. Suma in sine este, oricum am privi problema este una cu adevarat enorma. In urma cu doar cateva zile, presa indiana a anuntat pe surse ca Rafale M ar fi castigator in competitia pentru 26 de aparate pentru marina indiana.

Deocamdata nu exista un anunt oficial si, evident, nu exista o suma despre care am putea sa discutam, dar tot prin presa locala, si tinand cont de pretul celor 36 de Rafale din 2015, se discuta despre opt miliarde de dolari.

Inca o data, nu discutam aici despre cat costa un Rafale, daca este mult sau putin, despre ce baze aeriene au trebuit renovate si pregatite pentru operarea unui tip cu totul nou de aparat, mai ales ca acest tip de pregatire este valabila indiferent de avionul pe care il cumperi, sau despre pachetul de armament si piese de schimb, pentru ca si aceste consideratii sunt comune tuturor avionelor disponibile pe piata.

Indiferent ca te hotaresti pentru F 16V, Rafale sau F 35A, ai nevoie de bani pentru infrastructura, pregatire piloti si tehnicieni, stoc de arme si piese de schimb.

Intrebarea

Insa daca 36 de Rafale au costat in 2015 9,4 miliarde de dolari, cat vor costa cele 126 de aparate multirol destinate fortelor aeriene indiene, avioane pe care guvernul de la New Delhi are de gand sa le achizitioneze intr-un tarziu? Daca folosim regula de trei simpla (o metoda grosiera de calcul in acest caz), si fara sa tinem cont de cresterile de preturi din 2015 pana astazi, ajungem la un cost monstruos de 33 de miliarde de dolari.

Iar acest pret vine fara delocalizarea productiei, sau macar a unei parti din ea, asa cum spera indienii si fara sa tinem cont de faptul ca deocamdata programul nu a fost nici macar lansat. Cat va costa peste cativa ani de acum incolo?

In cazul F 35A/F 21 (F 16 dedicat Indiei), se aude prin presa ca ar exista deja discutii preliminare, suma ar putea fi chiar mai mare si ajungem sa discutam despre o achizitie care ar costa India zeci de miliarde de dolari la prima strigare.

In cazul celor 126 de aparate multirol va exista si un factor multiplicator al costului achizitiei si anume cerinta destul de ferma a guvernului indian ca aparatele sa fie asamblate local ca si posibilul transfer de tehnologie pentru anumite componente. Ori aceste cerinte pot face ca pretul sa sara efectiv in aer.

GeorgeGMT

 

26 de comentarii:

  1. Regula din trei ca regula din trei, dar esalonata pe cati ani? Asa si F-35 este estimat sa coste $1.700 de miliarde pana in 2070, programul fiind asteptat sa aiba o „viata” de aproximativ 66 de ani. Deci un cost anual undeva pe la $25-$26 miliarde.

    6
  2. India nu e România. Economia lor eram de 15 ori cât a noastră. Brusc suma nu mai pare mare. Si tot brusc, prin raportare la vecinul China, 126 de aparate par insuficiente.

    17
  3. 126 de aparate se pot livra probabil in cel putin 10 ani daca nu mai bine. Impartit pe ani, 33 mld nu mai pare asa mult pentru o tara de marimea Indiei si unde se asteapta crestere economica; trebuie sa inlocuiasca Mig-21 si Mig-29 din inventar.

    Sigur, e o suma considerabila, Modi s-a mai razgandit si a mai anulat o licitatie in 2015, castigata de francezi insa optiunea ruseasca a cam disparut.

    Nu cred ca mai sunt asa hotarati sa se bazeze pe Su-30 dupa teapa luata cu programu Suhoil FGFA/PMF.

    Optiunea americana (F21 sau F-18 petru portavion) a fost refuzata de doua ori.

    Intern nu pot produce ceva comparabil cu Rafale sau cu ce fac chinezii.

    Nu prea au de ales.

    De urmarit cu Tejas, daca reusesc pana la urma sa inlocuiasca Jaguarul.

    4
  4. Grecii au bătut palma în 2021 cu galii pentru 2.5 md. euro, 18 aparate. Este adevarat ca 12 sh, dar in stare foarte bună. Oricum ai compara, indienii plătesc cu cel puțin 50% mai mult.

    1
  5. Și populația lor de 50 de ori mai mare cu un venit pe cap de locuitor de vreo 10 ori mai mic decât România. Deci și pe la noi se putea achiziționa măcar încă vreo 30 F16 second-hand de la Olanda sau Danemarca pe lângă cele deja achiziționate. Noi ar trebui să avem minim 100 avioane performante, pe India la ora asta le-ar trebui lejer vreo 300-400 să înlocuiască toate vechiturile din ogradă.

    10
    • lasa populatia, uita-te la cifrele de afaceri ale multinationalelor indiene, sunt considerabile.

      2
      • Platesc multinaționalele lor la stat ca firmele noastre care și-au mutat sediile prin alte țări numai să nu plătească nimic. Noi la corupție suntem zero pe lângă ei. Am fost în India iar acolo cam totul se rezuma la cât dai șpagă, de la ăl mai mic la al mai mare. Iar în definitiv daca China plus/minus Pakistan se dă serios la ri numai apucă sa zică miau. 126 de avioane în 10 ani e cam zero, până atunci le mai trebuie alte licitații ca la ai noștri.

        8
        • de acord ca nu e roz treaba pe acolo dar sunt si multe alte companii straine care platesc.

          au totusi GDP impresionant
          https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=india+gdp

          Pakistanul nu-s departe de noi
          https://countryeconomy.com/countries/compare/romania/pakistan

          E adevarat, China le da clasa dar e cam greu sa patrunda in vreun fel in subcontinent. Nici nu prea au interes, ei au strict dispute de granita.

          Pe cand India e suficient sa le inchida Malacca chinezilor si sa-i lase la dispozitia prietenilor din Pacific.

          4
          • Asta cu Malacca e ras-stiuta.Faza e ca problemele ras-stiute tind sa genereze raspunsuri neconventionale.Gen englezii creeaza un Singapore imposibil de atacat de pe mare.Nu e bai,a fost atacat de pe uscat.

            Asa ca daca e sa fie ceva,sanse bune sunt sa fie ceva surprinzator,iar cand faci o strategie e indicat sa ai o rezerva pt cazul in care din 10 cursuri de actiune posibile,inamicul il urmeaza pe al 11-lea.

            6
            • inteleg ce spui numai ca deocamdata preocuparea chinezilor pare sa fie spre un cat mai mare numar de nave de razboi decat spre ceva cu adevarat surprinzator.

              Zona dintre India si China e absolut ucigatoare dpdv al terenului; Himalaya iese din discutie; Arunchal Pradesh/Assam pare o zona ceva mai prietenoasa pe harta doar pentru ca ddpv cai de comunicatii e absolut rudimentara.

              Si ajungem la jungla birmaneza si nume cu rezonante frumoase, Irrawaddy, Mandalay, Kohima, Imphal, zilele birmaneze ale lui Orwell si nu in ultimul rand una dintre cele mai subestimate campanii din WW2.

              Japonezii au aruncat acolo tot ce aveau la dispozitie, au avut de partea lor armata birmaneza, trupe thailandeze, nationalisti indieni si uite ca au fost infranti.

              Nu i-as subestima pe indieni, au traditie martiala moderna considerabila, inclusiv alaturi de britanici.

              10
              • In razboiul din Kargil un batalion indian a atacat un deal trecand printr-un camp minat.Au cucerit obiectivul cu 0 pierderi,pt ca asa au vrut zeii lor.Asta era/e doctrina lor standard ,logica fiind ca pierderile probabile cauzate de campul minat ar fi mai mici decat ce ar pierde din cauza intarzierii.Ma rog,calculul lor.Dar arata 2 chestii-sefii lor nu se dau in laturi de la chestii hardcore,iar pifanii le executa.

                Deci nu le subestimez armia.

                Legat de englezi,ce a ramas de la ei e traditia regimentelor,a corpului de subofiteri si ofiteri seriosi.Ii ajuta si starea de razboi rece si deseori cald cu Pakistanul,Kashmir si ce mai au ei pe acolo,inclusiv cate o rascoala interna cum a fost prin anii 80 circul intre guvern si Sikhi,meci castigat de armata.Oricat de josnica si corupta ar fi societatea,gloantele pe la urechi sunt o realitate ce incurajeaza onestitatea.

                13
  6. La astia doar daca le fac acte la toti si le iau cate 10 – 15 dolari de fiecare taxe de emitere a documentatiei, au strans o parte buna din bani! :))))

    11
    • Dorelul initial

      Sa stii ca nu este o idee rea.La ei mare parte din populatie traieste toata viata fara acte chiar si acum. 10 dolari mi se pare foarte mult pentru zonele sarace din India.

      5
  7. În India sunt multi care decid.
    Politicieni, militari, fiecare cu interesul lui .( și șpaga ceruta la orice)
    Ca urmare nu se înțeleg între ei.
    Americanos au propus inclusiv realizarea unei linii de asemblaj F 16 in India.
    Vom vedea dar la câți bani sunt in joc, greu de crezut că se vor înțelege între ei politicienii și militarii.
    Trăiască Mig 21 indian. ??

    1
  8. pret pe masura coruptiei noroc ca sunt o tara mare si au de unde

  9. E Rafael, nu Rafale.
    Promotie commercials la sos hindi :
    https://www.youtube.com/watch?v=ktQOLO4U5iQ&t=0s

  10. „Insa daca 36 de Rafale au costat in 2015 9,4 miliarde de dolari, cat vor costa cele 126 de aparate multirol destinate fortelor aeriene indiene, avioane pe care guvernul de la New Delhi are de gand sa le achizitioneze intr-un tarziu? Daca folosim regula de trei simpla (o metoda grosiera de calcul in acest caz), si fara sa tinem cont de cresterile de preturi din 2015 pana astazi, ajungem la un cost monstruos de 33 de miliarde de dolari.”

    Nu e chiar așa

    Deja indienii vor să mai cumpere „doar” 90 de aparate, cele 36 deja cumpărate sunt în deducere.
    Apoi în târgul ăsta, era inclusă infrastructura pentru 72 de aparate și adaptarea armamentelor indiene la Rafale.

    Fàrà sà ținem cont de inflație, pentru încă 90 de Rafale, indienii ar plăti 12 miliarde €, vreo 5 miliarde pentru armament, încă 2 miliarde pentru infrastructuri suplimentare, cam 4 miliarde pentru training și piese de schimb.

    Cam în jur de 25 miliarde € cel mult, Desi și asta este o sumă.

  11. lot 17 F35
    Contracts For April 28, 2023

    NAVY

    Lockheed Martin Corp., Lockheed Martin Aeronautics Co., Fort Worth, Texas, is awarded a $7,795,532,764 fixed-price incentive (firm target), firm-fixed-fee modification (P00026) to a previously awarded advanced acquisition contract (N0001920C0009). This modification exercises options for the production and delivery of 126 Lot 17 F-35 aircraft to include 81 F-35A aircraft (43 for the U.S. Air Force, eight for the Government of Finland, seven for the Government of Italy, six for the Government of The Netherlands, six for the Government of Poland, four for the Government of Japan, four for the Government of Belgium, and three for the Government of Denmark); 26 F-35B aircraft (15 for the U.S. Marine Corps, seven for the Government of the United Kingdom, two for the Government of Italy, and two for the Government of Japan); and 19 F-35C (13 for the U.S. Navy and six for the U.S. Marine Corps). Additionally, this modification exercises options to provide for air system diminishing manufacturing sources integration, software data loads, critical safety items, and red gear for the Air Force, Marine Corps, Navy, non-Department of Defense (DOD) participants, and Foreign Military Sales (FMS) customers. Work will be performed in Fort Worth, Texas (57%); El Segundo, California (14%); Warton, United Kingdom (9%); Cameri, Italy (4%); Orlando, Florida (4%); Nashua, New Hampshire (3%); Baltimore, Maryland (3%); San Diego, California (2%); Nagoya, Japan (2%); and various location outside the continental U.S. (2%), and is expected to be completed in August 2026. Fiscal 2023 aircraft procurement (Air Force) funding in the amount $2,561,714,872; fiscal 2023 aircraft procurement (Navy) funds in the amount of $2,410,665,589; fiscal 2021 aircraft procurement (Air Force) funds in the amount of $10,665,612; fiscal 2021 aircraft procurement (Navy) funds in the amount of $10,665,612; FMS customer funds in the amount of $1,497,071,084; and non-DOD participant funds in the amount of $1,300,749,995 will be obligated at the time of award, $21,331,224‬ of which will expire at the end of the current fiscal year. The Naval Air Systems Command, Patuxent River, Maryland, is the contracting activit

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *