Offset pentru F-16?!

Si uite asa americanii se pot mandri ca sunt atat de seriosi si atat de mult iubesc ei Romania, incat offset-ul pentru avioanele multirol se afla deja in derulare, desi guvernul nu semnat nici un contract cu LM. Desigur ExxonMobile, zacamintele de gaz si petrol recent descoperite, ca de altfel, si milionul de dolari cheltuiti zilnic de americanii pentru foraje, nu are nici o legatura cu F-16.

Dar cum yankeii sunt destepti, ne putem trezi cu Lockheed Martin foarte zambitoare anuntand, la o eventuala semnare de contract, ca atat de mare incredere au avut ei in alegerea noastra inteleapta, in materie de airoplane, ca deja offsetul, in industria energetica, a depasit nu stiu cate sute de milioane, si  sa fim fara grija, alte miliarde vor urma.

Si nici nu-mi fac griji! Sunt absolut sigur ca vor urma, in foraje si exploatari in Marea Neagra, gaz de sist, eoliene, etc, etc. Problema este ca nu mi-as dori chiar acest gen de offset si asta pentru ca acesti bani oricum i-ar fi investit si nici mare industrie nu facem cu ei.

Asadar sa vedem articolul din Ziuaveche:

 

Gaze naturale în sectorul românesc al Mării Negre

 

ExxonMobil Exploration and Production Romania Limited (EMEPRL), o subsidiară a ExxonMobil Corporation, şi OMV Petrom SA au confirmat miercuri o posibilă descoperire semnificativă de gaze naturale în sectorul românesc al Mării Negre, informează un comunicat al OMV.

 

Potrivit OMV, Sonda Domino-1 a întâlnit o acumulare de gaze naturale de 70,7 metri, estimările preliminare evaluând acumularea la 42 până la 84 miliarde metri cubi, informează Agerpres.

 

Sonda Domino -1, este forată cu tehnologie de ultimă generaţie. Ea este situată în blocul Neptun, la 170 kilometri de ţărm, în ape cu adâncimea de aproximativ 1.000 de metri. Operaţiunile de foraj au început la sfârşitul anului 2011 şi sunt în desfăsurare.

 

Se estimează că adâncimea totală a sondei va fi de peste 3.000 de metri sub nivelul mării. Perimetrul Neptun are o suprafaţă de aproximativ 9.900 kilometri pătraţi în ape cu o adâncime ce variază între 50 şi 1.700 metri.

 

Aceasta a fost stirea. Ideea este, ca in urma unor astfel de investiti, industria romaneasca nu se alege cu mare lucru. Sigur, la nivel macroeconomic; taxele, redeventele, siguranta energetica, sunt foarte importante. Romania va vastiga bani seriosi de pe urma acestor zacaminte, insa totlu va fi doar pe termen limitat, ori eu sper ca prin offset-ul pentru avioanele multirol, sa castigam industrial, sa castigam fabrici, care sa fie aici si peste 10 ani, sa primim slujbe inalt-calificate si bine platite.

Nu vreu sa fiu gresit inteles: aplaud descoperirea acestor resurse, ma bucur pentru viitoarele investitii, dar acesti bani oricum intrau in Romania. Sper din toata inima sa ma insel si daca va fi sa fie F-16 si Lockheed Martin, sa fie F-16 V, iar offset-ul sa nu aiba nici o legatura cu petrolul si gazele descoperite recent in Marea Neagra.

 

FOTO: Lockheed Martin

 

22 de comentarii:

  1. Petrolul sau gazul, nu mai stiu sigur, sa dus/se duce la austrieci oricum, si normal ca le revine si la „ies ui chean” partea lor, doar nu vrem sa se transforme si Romania in vreo tara gen stan saaau altele…noi acum cumparam resursele noastre de la strain si platim scump..ETC.

  2. Mai dau o amenda la Petrom & company de cateva sute de mil.$, poate fac macar un mld euro din cele 2 si ceva cerute de MRU pe urmatoarele 2 luni, pentru combaterea evaziunii fiscale… si asa s-or rupe si cateva sute de mil. pentru achizitia de avioane.

    Marele avantaj cu F16 este ca, in afara de cele 48 ce le vom primi, daca situatia se nasoleste, pot fi oricand disponibile in cateva saptamani sute de bucati stocate sau in uz, variante block52 sau putin mai vechi…

  3. Bre, nu vreau sa fiu carcotas, dar F-16V nu-i prea scump pentru noi? Ar fi prea frumos sa fie asta, dar…Si 48 de bucati pe deasupra! Sunteti siguri sau relativ siguri ca vor fi F-16V? Nu ma impuscati fratilor, dar eu pana nu vad nimic cert, sunt sceptic!

    • In acest moment este prea scump pentru noi si versiunea block52.Normal ca o tehnologie mai noua costa mai mult.Cred ca daca este vointa , s-ar gasi surse de finantare avantajoase pentru ambele parti.
      Daca ar fi sa cumparam acum Block52, peste aproximativ 15 ani, tinand cont de avansul tehnologic care va avea loc pana atunci, in comparatie cu ce este acum, inclusiv la aceasta versiune, presupun ca va trebui modernizat avionul, cel putin la avionica.Pentru misiuni de politie aeriana este ok si block52 insa pentru o competitie cu Suhoi T50 cred ca am avea nevoie de altceva.
      Ar fi o treaba super ca sa primim F16 V insotit de un offset pe masura.

  4. Cred ca multi ne-am dori ca offsetul sa aiba o componenta si in industria noastra militara. Pactul Strategic cu USA are cateva paragrafe care ne indreptatesc la aceasta speranta. Eu zic sa asteptam si sa vedem.
    RomaniaTricolor spunea ca ar fi bine sa avem si un avion multirol european, ca sa strangem relatiile cu UE. Perfect de acord, dar vrea si UE acest lucru ? Ce la impiedicat pe Dassault sa urmeze calea deschisa de Renault ? De ce Eurofighter, in cadrul Pactului de Stabilitate, nu a facut lobby pentru ca Romania sa aiba deschisa o linie de credit pe 20 ani ?

  5. „Textron va produce la Aerostar Bacau vehicule blindate pentru armata romana”
    Asta e de pe 9 aprilie 2010, stiti ceva ?

  6. offsetul e altceva – trebuie sa existe un acord de offset, niste proiecte aprobate. si sa fie noi.

    nu vii sa zici – vezi fabrica aia de la Ford in Craiova, aia e offsetul!

    acum e prematur sa se vorbeasca asa ceva, nici macar nu exista o oferta oficiala, vezi ce zice Gitenstein, pentru ca romanii nu s-au hotarat ce vor, n-au trimis nicio cerere de oferta partii americane.

    acum e faza in care probabil americanii vor sa bata palma, ca vin alegerile si nu se stie cine castiga si ce se mai intampla, vin vreunii care vor sa dea salarii, sa faca autostrazi, spitale, iar n-o sa fie bani de avioane – pe cei de la Lockheed ii streseaza ca iar se schimba romanii intre ei, de abia il convingi pe unul ca vine altul, iar trebuie sa-i plimbi si pe astia la Washington, masa, casa, vazut congresmanul lobyistilor, etc.

  7. Offsetul primit de Polonia, puncte de retinut:
    1. Valoarea offsetului anuntata furnizor nu coincide neaparat cu cea evaluata din perspectiva cumparatorului
    2. Guvernul US nu a garantat offsetul
    3. Proiectele oferite acopereau 170% din valoarea contractului, din care Polonia a trebuit sa le selecteze pe cele mai bune in limita a 100% din costul programului.

    „The offset proposal submitted by Lockheed Martin was valued at $9.8B,84 with a bid of $3.58B for 48 F-16 C/D Block 52+ multi-role fighter aircraft. The operating principle was that Poland would select offsets from this offer that would equal the program value of the aircraft ($3.58B). On January 21, 2003, the Poles informed a combined U.S. and Lockheed Martin team that the new 100% offset requirement was $6.028B, the value that Poland reduced the offer to after verification and application of Polish Law offset multipliers. The offset became 170% (of program value) and the largest in commercial history. Mac Stevenson, Vice President for Business Development at Lockheed Martin, stated, “We have offered more percentage-of-offset to Poland than we’ve ever offered anywhere else in the world.”85 Fully 61 percent of the offset proposal was approved by the Polish offset committee, for a total of 104 commitments with 49 involving civilian sector indirect offset investments.”

    „The Poles tried relentlessly to pull the U.S. government into the offset process. U.S. regulations mattered little. Poland wanted U.S. written guarantees that Lockheed Martin would fulfill its offset obligations. The U.S. would not, and could not, offer written guarantees in order to preclude incurring offset liabilities. To reinforce this point, Chairman Hunter, U.S. House of Representatives Committee on Armed Service, wrote, “The U.S. government cannot enter into, encourage or finance offset agreements. The decision whether to engage in offsets, and the responsibility for negotiating and implementing offset arrangements, resides with the companies involved.”92 In the end, the Lockheed Martin record on meeting its offset obligations spoke for itself. This was as far as the U.S. government was willing to go.”

    Mai multe detalii: http://www.marshallcenter.org/mcpublicweb/MCDocs/files/College/F_Publications/occPapers/occ-paper_11-en.pdf

  8. Vom primi offsetul pe care il dorim cu totii daca politicienii nostrii( care prosti nu sunt) vor fi fideli interesului national si vor negocia asa cum trebuie.Se poate ajunge lejer la o intelegere reciproc avantajoasa pentru ambele parti.Vointa sa fie.

  9. http://www.ziuaveche.ro/international/externe/turcia-vrea-100-de-avioane-f-35-76371.html
    si noi ne cacaim ptr 48 de f16 noi.altii care isi vad de interesele lor nu prea stau la discutii.

  10. Nu are legatura gazul din Marea Neagra cu offsetul.

    Acolo este alta mancare de peste. Se pare ca marea noastra are muuuuult gaz natural, insa austriecii si americanii vor sa inceapa exploatarile DUPA ce Romania va liberaliza pretul pe piata interna. Cu alte cuvinte, atunci cand mia de metri cubi va fi de 3-5 ori mai scumpa decat este in prezent. Aaaa, si austriecii vor sa dea gazul romanesc si la export, intr-un procent destul de mare.

    Asta e motivul pentru care au anuntat ca au gasit zacamantul, insa au spus de mai multe ori ca nu se stie inca daca exploatarea e fezabila. Intre timp, se preseaza intens pe liberalizarea pretului. De credeti ca e FMI iar in tara, sa stea la taclale cu premierul bozgoreanu?

  11. Great shots you have here!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *