Perfidul Albion are urmasi

Pentru cei din generatia Y, Z etc, adica pentru cei mai putin aplecati spre cititul cartilor de istorie, “Perfidul Albion” este nimeni alta decat Marea Britanie pe vremea cand era imperiu si are legatura cu metodele mai putin morale prin care britanicii isi tineau imperiul sub ascultare. Sau asta era opinia francezilor. Expresia in sine se pierde in negura istoriei si este, se pare, de dinaintea accederii lui Napoloen Bonaparte la putere, de dinaintea Revolutiei Franceze.

In fine, Albionul cel Perfid s-a transformat astazi intr-o tara normala cu bunele si relele ei, dar are urmasi, de-un sange cu ea: americanii. Dar lasand gluma la o parte si trecand la afaceri avem o situatia interesanta.

Astia din urma, americanii, imediat ce au scapat de pro-rusa doamna Merkel de la conducerea Germaniei au initiat mai multe afaceri foarte lucrative de altfel cu Berlinul: F 35A, ar fi un exemplu, CH-47F  Chinook un alt exemplu, Arrow 3 israeliano-american, fabricarea de HIMARS pentru Europa in Germania, fabricarea de rachete Patriot in Germania si una peste alta colaborarea germano-americana este la un nivel de neconceput atunci cand frau Merjkel ne explica tuturor ca Rusia este o tara demna sa ai relatii normale cu ea, mai ales daca-i pompezi si cateva sute de miliarde de euro per an in buzunare.

Astfel incat Berlinul se misca cu fermitate spre un alt contract-mamut cu americanii – elicoptere de atac. Stim deja ca germanii nu s-au raliat initiativei franco-spaniole de modernizare a flotei de elicoptere de atac Tiger la standardul Mk III si au anuntat chiar ca acestea vor fi retrase din dotare gradual pana in 2031.

Si cum capitolul “Tiger” este la sfarsit de cariera in Germania s-a pus problema viitorului: ce elicopter de atac va deservi fortele armate germane, mai ales in contextul razboiului din Ucraina ca si al faptului ca Berlinul s-a angajat ca in foarte scurt timp sa aloce pentru aparare 2% din PIB.

O prima varianta discutata a fost Airbus H 145M dotat cu HForce, inclusiv rachete AT Spike, dar germanii au respins ideea pe motiv ca protectia pentru echipaj pe acest tip de aeronava este practic doar in mainile Domnului, iar surse din presa germana au declarat ca o astfel de decizie ar fi una pur politica, in totala contradictie cu nevoile operationale. Basca ca Airbus si elicopterele militare nu fac, se aude, casa buna.

Cea de-a doua varianta – si cea mai cunoscuta – are in vedere, bineinteles, pe vedeta elicopterelor de atac din lumea libera, puternicul si inegalabilul: AH-64E Guardian a celor de la Boeing. Ba chiar germanii au facut o intrebare catre americanii inca din 2020, dar deocamdata nimic solid n-a iesit la iveala. Lucrurile ar fi cu atat mai normale cu cat CH-47F  Chinook si AH-64E au aceeiasi “mama” – Boeing.

A treia varianta nu este una oficiala ci una disperata tot asa cum inecatul se agata de un pai. Americanii de la Bell Helicopter – intr-o lipsa acuta de comenzi pentru aparatul lor – au venit cu o oferta cu totul deosebita si, conform celor de la Frankfurter Allgemeine Zeitung, compania americana s-a oferit sa mute in Germania intreaga productie de AZ-1H Viper, daca Bundeswehr comanda macar 60 de aparate.

Cei de la Bell sunt chiar transanti si anunta ca orice comanda pentru AZ-1H Viper, inclusiv din partea guvernului american, va fi livrata de pe linia de productie din Germania. Adica, Bell isi va “emigra” elicopterul de atac in Tara lui Goethe.

De asemenea, Bell sustine ca poate aduce totul in Europa intr-un interval de timp de 18-24 de luni.

Trebuie insa sa intelegem ca Bell este o companie disperata din punctul de vedere al productiei de de AZ-1H Viper. Acest elicopter de atac este folosit doar de corpul de infanterie marina al Statelor Unite, in rest s-a vandut sporadic prin lume. In America, elicopterul de atac cu pondere este AH-64E Guardian, la fel si in cazul exportului. Bell cu AH-1, desi a facut istorie in lumea elicopterelor de atac, nu s-a putut modela suficient de repede dupa razboiul din Vietnam si a pierdut masiv in fata concurentei.

Astfel inca, orice solutie, cat de absurda ar parea ea, este una acceptabila daca esti disperat. Interesant in acesta potentiala afacere este faptul ca Bell nu are nici o indoiala ca guvernul de la Washington isi va da acordul ca o intreaga linie de productie – asamblare finala ca sa fim corecti – sa fie mutata pe un alt continent. Pentru ca nu discutam despre dislocarea in Germania a intregului lant de productie ci doar a liniei de asamblare finala si a unor componente.

Daca germanii vor lua in considerare propunerea, daca aceasta chiar este una serioasa si daca se va ajunge la un acord ramane sa vedem, cert este ca americanii, cu voie- AUKUS, sau fara voie – Bell, le trag francezilor presul de sub picioare cu destula hotarare.

Dar pana la urma este vorba de o piata relativ libera, economie de piata globalizata si lucruri care pana mai ieri pareau tabu: exportul de submarine nucleare, de rachete de croaziera sau de linii de fabricatie, devin astazi banale.

O fi aceasta noua normalitate… normala?

GeorgeGMT

35 de comentarii:

  1. Mustață Liviu

    Întotdeauna mi-a plăcut acest model de elicopter și l-am considerat cel mai potrivit pentru noi , chiar dacă unii m-am „beștelit” că este un model depășit. Mai ales prin prisma capacităților AA , care s-au dovedit atât de necesare în Ucraina..

    11
  2. „Cei de la Bell sunt chiar transanti si anunta ca orice comanda pentru AZ-1H Viper, inclusiv din partea guvernului american, va fi livrata de pe linia de productie din Germania. Adica, Bell isi va “emigra” elicopterul de atac in Tara lui Goethe.”

    Parcă în SUA este o legislație strictă pentru producerea armamentelor destinate armatei americane, care trebuiesc produse local.

    3
    • Marketing de rahat. Ultimul a fost livrat catre USMC in Noiembrie anul trecut. Ca pot fabrica subansamble in continuare pentru ele este altceva. Sunt tot felul de clauze in regulamentul de achizitii federale pentru a eluda chestia asta, iar ea se gaseste destul de des: F-15, F-16, F-35, etc.

      5
      • @Alex – poate iti faci timp si ne explici care sunt cu adevarat limitarile platformei AH 1 din punctul tau de vedere in comparatie cu AH 64, sincer cred ca Germaniei i se va potrivi mai bine AH 64E in the long run, mai ales ca tot AH 64 au si vecinii olandezi si verisorii britanici.

        3
    • @ MirceaS
      „Pecunia non olet” a zis Vespasian acum mai bine de 2000 de ani.
      Asa doar ca o mica idee despre cum merg treburile in lumea asta: monkey business.
      In 2012 :
      https://www.bbc.com/news/world-us-canada-18155293
      In 2014:
      https://www.cnbc.com/2014/01/03/us-put-china-made-parts-in-f-35-fighter-program.html
      In 2022 :
      O condamnare (doar una) :
      https://www.military.com/daily-news/2022/11/10/3-charged-sending-technical-drawings-of-us-military-weapons-parts-china.html
      Tot in 2022 :
      O luam de la capat again and again. Una calda una rece:
      https://www.scmp.com/news/china/military/article/3193633/trouble-trying-keep-chinese-parts-out-us-military-hardware
      https://www.thedefensepost.com/2022/09/09/us-suspends-f-35-chinese-component/
      Toate legile din lumea asta indiferent de ce colt de lume e ala si indiferent pentru ce domeniu de activitate sunt destinate, sunt ca tifonul de strecurat branza , pline de gauri. Basca mai sunt si portite puse intentionat de asazisii legiuitori, portite pe care cred ei noi mocofanii de rand suntem prea prosti sa le cunoastem. Asa o fi. Intotdeauna se vor gasi niste smecheri sa isi asume riscul de a incalca legea, buna sau rea indiferent cum e ea.
      Si acum legea (una din alea de care ai intrebat) :
      Definitia :
      Arms Export Control Act (1976)
      The Arms Export Control Act authorizes the President to control the import and export of defense articles and services. If the President chooses, they can issue a licence to an individual or organization that wishes to export defense articles or services. Otherwise, exportation of these items is not permitted. Decisions on whether to issue an export license for the defense article or service take into account whether the export would contribute to an arms race, aid in the development of weapons of mass destruction, support international terrorism, increase the possibility of outbreak or escalation of conflict, or prejudice the development of bilateral or multilateral arms control or nonproliferation agreements or other arrangements. The defense items controlled by the Arms Export Control Act appear in the United States Munitions List.
      Si legea de baza. La asta se mai adauga si altele. Dupa ce le citesti pe toate iti vopsesti parul roz,i il pui pe bigudiuri, iti pui belciug in nas si iti prinzi urechile. Monkey business :
      https://www.govinfo.gov/content/pkg/COMPS-1061/pdf/COMPS-1061.pdf
      Lectura placuta.
      Singurele legi clare sunt alea 10 din decalog.
      Cu alea nu ai loc de intors si sa o dai cotita.
      Daca le respectam pe alea e pace si prietenie intre popoare si nu mai ai nevoie de nici o alta lege.
      „Pecunia non olet” ne-a invatat Vespasian. Si asta e tot o lege pentru cine stie.
      O zi buna va doresc.

      5
  3. acum așa o fi cu mutatul destul de atitpic al catrafuselor pentru cobre peste ocean dar poate deja se gandesc sæ își facă loc în gospodărie și la constructia de noi anexe/corpuri/dependințe pentru programul deja antamat FLRAA…

    2
  4. Familia AH/UH-1 este mai in varsta decat Apache si s-a nascut cu anumite restrictii de gabarit si nu numai (initial rotor principal cu 2 pale) fiind destinate marines & ambarcate, e normal sa nu fie la fel de performante…
    Au modernizat ce se putea de-a lungul timpului, dar sunt la final de cariera…
    Cu toate astea…inca sunt si vor fi inca ceva ani de acum incolo dintre cele mai bune elicopter de atac de pe piata…
    Daca la 60 de buc sunt dispusi sa mute linia aici, sa sune cineva la ambasadorul US sa le dea 2 palme peste ceafa guvernantilor de la noi sa faca deal-ul…din ce imi amintesc se doreau 21 UH1 + 24 AH1 pt fortele terestre si inca 16 pt speciali (UH1 ?) adica 61 de buc…
    Sau poate MAPN-ul nostru chiar are viziune si asteapta sa apara noua generatie de elicoptere din US ???

    19
    • @Anonimus…Cred ca dacă dam comanda si de 50 buc vin la noi sa le fabrice… Am aduce tehnologie și am da de lucru oamenilor. Am ști ca avem 50 elicoptere de atac și pentru transport/multirol, sa facă Airbus ce o vrea…H215M….

      7
      • In plus Bell mai surubareste la destul elicoptere civile, la final de comanda pe langa mentenanta & modernizari ar putea produce/asambla ceva din gama lor civila daca tot au format oameni si adus tehnologia incoace…ca e tare greu sa tii pe profit o fabrica/investitie doar cu comenzi militare…

        6
      • In 2021 s a luat decizia scoaterii Abrams de la USMC si reducerii cu 20% a flotei de elicoptere. Marina va face o restructurare si se va axa pe mobilitate, se pare ca „27 Viper si 26 Venom deja au fost parcate” Practic avem varianta de a lua un nr de buc noi, plus SH reconditionate la noi….

  5. Care sunt dotarile ce ridica sansa de supravietuire in campul tactic si cam ce dotari de lupta radioelectronica au, comparativ, cele doua libelule americane ? Si ar fi interesanta si comparatia cu aligatorul rusesc. Poate un viitor articol.

    1
  6. Bell vinde in Cehia

    https://www.army.cz/en/ministry-of-defence/newsroom/news/armed-forces-to-receive-new-helicopters-by-may–243086/

    8 Venom și 4 Viper noi , la care guvernul USA a mai adăugat free of charge 2 Venom și 6 Viper vechi
    Nu știu cum se face că noi nu ne am lipit de nici o oferta free of charge

    12
  7. https://theaviationist.com/2023/03/03/a-very-close-look-at-the-anti-missile-system-that-will-equip-1500-us-army-helicopters/

    The requirements for IOC have been reached on the UH-60M, HH-60M, CH-47F and AH-64Es, paving the way for the accelerated fielding of CIRCM systems on more than 1,500 Army aircraft.

    Articolul spune doar de elicopterele US ARMY că vor primi sistemul Northrop împotriva rachetelor

    1
  8. Cei de la Bell nu au nici cel mai mic motiv sa fie disperati. In primul rand tocmai ce au castigat contractul ptr FLRAA ul american. Adica niste multe mii de caricioptere/tilt rotor, nici nu stiu cum sa ii zic. Un contract mamut intins pe multi ani de aici incolo. In al doilea, cobra a fost produs suficient timp si in destule exemplare sa isi permita sa dea chiar si moka productia lui. Cat despre germanistanul lui olaf, cumparaturile militare „direct din raft” sunt ultimul lucru care ii trebuie. Este in recesiune de la inceputul anului, investitiile straine sunt la cel mai mic nivel din 90 incoace iar firmele germane isi externalizeaza productia intr o veselie (thyssen tocmai ce a inceput o investitie de 10 miliarde in mult hulita china). Basca in inteligenta lor nemarginita au inchis si ultimele centrale nucleare. Adica iarna asta sunt pe energie verde si lng scump adus cu vapoarele. In conditiile in care la alegerile de acum doi ani olaf a avut un avans de doar 1,7% . Sa vedem ce scot in primavara la europarlamentare.

    13
  9. chestia e ca s-ar scumpi in draci. produsele nemtesti militare „e” scumpe rau. raportul pret-calitate se duce la mama dracului. muncitorul neamt e scump, impozitele imense condittile de mediu draconice. americanii in disperarea lor vor lua teapa…

    4
    • Only Romania! And over the Black Sea, yourself and others… Viper before operation it is necessary to „bring to mind.” Ellbit Romania near… Regards.

      4
  10. Only Romania! And over the Black Sea, yourself and others… Viper before operation it is necessary to „bring to mind.” Ellbit Romania near… Regards.

    2
  11. eeee…cum era aia ,96 de dracule?!ce tineri si optimisti eram asa cu toata tranzitia lui ilici si capitalismul rosu de cumetrie.acum muie,nu se mai vede nici vestita luminitza de capatul tunelului.
    am dat si eu in damblaua lui nea ghita-bizonu’,oare ce mai face venerabilul..sper ca e bine.

    16
    • Ce dambla, coane ?

      Damblagiti sunt cei ce mai cred că doare pe cineva în coor de industrie de apărare, dotarea armatei, dezvoltarea statului ăsta șamd

      Când te vaiti că nu ai forță de muncă, dar trebuie să mărești prin lege salariul minim pe economie, să ai creștere la încasări pt CAS, CASS, școlarizare defazata față de cerere pe piața muncii, footi banii din POCU pt chelneri, receptioneri, patiseri, bucătari, faci grupe pt instalatori, zidari, lacatusi sau similar doar din cei ce au lucrat deja și vor doar calificare, că e deranj să instruiești pe unul care chiar nu a muncit in domeniu….

      Se cacao pe ei politicienii pt scutirile in IT, construcții, de zici că am ajuns cu autostrazi, cai ferate la zi, in IT ne batem cu Microsoft și Google, dar voucher-ele de concediu, care pompează bani de stat în „industria ospitalității” nu se pun, că deh…voturi și contribuții la campaniile de vot…ce contează că e serviciul cel mai prost la prețul cel mai mare….

      Țară condusă la mișto…

      Cand @gsg9 zicea cu ani în urmă pe aicea că nu vedem noi nici un rahat pe bat vis a vis de multe…

      11
    • Scuze de off adminilor…

      1
    • Da bine graisi cumetre. Nu l-am mai vazut pe nea Ghita-bizonu de ceva timp pe aici. O fi oare ok? venerabilul face parte din vechea garda . Drace citem de 2 ori postarea lui :). Ii doresc sanatate , ca si la toti membrii acestui forum.

      4
  12. N-am priceput treaba cu ascultarea, desi se doresa o glumā finā.

    Vrei sā te asculte doar rusii si chinezii, āstia crezi cā ascultā mai bine?

  13. Imi pare ca nu stiti de asta:
    https://www.forbes.com/sites/erictegler/2022/12/06/bells-v-280-valor-just-won-the-most-important-army-helicopter-competition-in-40-years/
    „Yesterday, the U.S. Army announced it has selected Bell Textron.” „The Army says the Valor will potentially replace approximately 2,000 Sikorsky UH-60 Black Hawk utility helicopters and 1,200 Boeing AH-64 Apache attack helicopters around 2030 if it’s acquired in the numbers the Army envisions.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *