Romania Military

Perspective ale F-16A/B in fortele aeriene romane?

21st_FS

Avand in vedere faptul ca Fortele Aeriene Romane au optat pentru o varianta mai veche de F-16, si anume F-16 A/B Block 15, pentru a realiza o suplimentare a parcului de avioane pana la un mimin de 48 de bucati este recomandat a se cumpara fie avioane noi la standard V, fie, daca se continua pe acelasi trend financiar, recuperarea unor exemplare stocate care mai au inca suficienta resursa pentru douazeci de ani. Ori la acest capitol, stocurile SUA sunt o adevarata mina de aur.

F-16 cocarde tricolore

Plecam de asemenea de la premisa ca un avion apartinand Air National Guard poate avea la activ aproximativ 200 de ore anual iar unul in serviciul US Air Force se apropie de 300 de ore/an/ aparat, rezultand ca un avion care a activat in ambele servicii durate aproximativ egale, ar acumula in medie 250 de ore anual. Structura de rezistenta a unui F-16 era proiectata pentru 8000 de ore de zbor si capacitate de manevra la 9g cu rezervoare interne pline, fiind decizia designer-ilor de la General Dynamics, desi cerinta programului LWF (Light Weight Fighter) era de o resursa de doar 4000 de ore de zbor si manevre la 7,33g cu doar 80% din plinul rezervoarelor interne.

F-16 A/B OCU

Dintre primele serii, cunoastem ca lotul Block1 a inclus 94 de aparate, Block 5 a avut 197 de exemplare iar Block 10 a totalizat 320 de bucati, ulterior si aparatele Block1 si Block5 fiind aduse la acelasi standard Block 10.

F16 A/B Block 15, prima varianta de interes pentru noi, datorita alegerii avioanelor portugheze de acelasi tip dar si produsa in cel mai mare numar de exemplare, contine imbunatatiri semnificative, (cum ar fi radar AN/APG-66(V)2, capacitate marita pentru punctele de acrosaj de sub aripi si legatura radio securizata Have Quick II) si a fost produsa pe parcursul a 14 ani in 983 exemplare, din care 455 destinate fortelor aeriene ale SUA. O parte din aceste avioane, ultimele fiind livrate Tailandei in 1996, au trecut prin mai multe faze de imbunatatire:

F-16 re-uzinat

Urmatoarele programe de upgrade au generat noi versiuni ale avionului, nefiind modernizari ale BL-15, ci avand la baza diferite ranforsari precum si un salt major in avionica:

In urma faptului ca masa crescuta a F16 in urma echipamentelor aditionale coborase durata de viata a versiunii A/B la doar 5500 de ore de zbor, s-a demarat la inceputul anilor ’90 programul FalconUp care a refacut durata de utilizare la 8000 de ore pentru BL40/42

Apoi a fost demarat programul SLIP (Life Improvement Program) care, folosind experienta FalconUP a extins durata de viata a BL25/30/32 la 6000 de ore.

SLEP

In fine, programul SLEP (Service Life Extension Program) s-a adresat F-16 A/B reusind sa re-aduca norma de utilizare la 8000 de ore pentru aceste structuri.

Evolutia motorizarii la F-16 Fihting Falcon:

Blocks

Models

Engine

1-20

F-16A / B

PW F100-PW-200

25,32,42

F-16C / D

PW F100-PW-220E

30,40 big mouth

F-16C / D

GE F110-GE-100

50

F-16C / D

GE F110-GE-129

52

F-16C / D

PW F100-PW-229

60

F-16E / F

GE F110-GE-132

Bord F-16D

In prezent, pentru varianta V a F-16, derivata din Block 60 destinat Emiratelor Arabe, Lockheed Martin promite atat retrofit pentru variante mai vechi, inclusiv A/B (vezi afacerea Taiwan-ului) cat si un program de extindere a duratei de viata a structurii, cu ranforsari suplimentare, spre 12000 de ore de zbor. Costul acestei extinderi a duratei de viata este anuntat actualmente la 1 mil.$.

 

Evolutia caracteristicilor F-16 (sursa Wiki):

 

YF-16

F-16A

F-16C Block 30

F-16E Block 60

Crew

One

Length

48 ft 5 in (14.8 m)

49 ft 6 in (15.1 m)

49 ft 5 in (15.1 m)

49 ft 4 in (15.0 m)

Wingspan

31 ft 0 in (9.45 m)

31 ft 0 in (9.45 m)

31 ft 0 in (9.45 m)

31 ft 0 in (9.45 m)

Height

16 ft 3 in (4.95 m)

16 ft 8 in (5.08 m)

16 ft 8 in (5.08 m)

16 ft 8 in (5.08 m)

Empty weight

13,600 lb (6,170 kg)

16,300 lb (7,390 kg)

18,900 lb (8,570 kg)

22,000 lb (9,980 kg)

Maximum take-off weight

37,500 lb (17,000 kg)

42,300 lb (19,200 kg)

46,000 lb (20,900 kg)

Maximum speed

Mach 2.0

Combat radius

295 nmi (546 km)

Engine

PW F100-PW-200

PW F100-PW-200

GE F110-GE-100

GE F110-GE-132

Thrust

23,800 lbf (106 kN)

23,800 lbf (106 kN)

28,600 lbf (127 kN)

32,500 lbf (145 kN)

Radar

AN/APG-66

AN/APG-68

AN/APG-80

F-16 ADF

Revenind la cazul Romaniei, cautand in baza de date a F-16.net am gasit ca exista in stocurile SUA un numar mare de aparate F-16 A/B stocate, care au la activ pana in 14 ani de utilizare, majoritatea fiind avioane standard ADF, care au avut atat modernizarile OCU cat si cele ale programului Air Defense Fighter (capacitatea de a duce 6 rachete aer-aer BVR AIM-7 Sparrow/AIM-120 Amraam, radar modernizat APG-66A, modificari ale comunicatiilor). Coroborand cu norma de 250 de ore pentru un serviciu activ mixt, putem concluziona ca aceste avioane au cheltuit  sub 3500 de ore din resursa de zbor, care cu ajutorul programului SLEP ar fi de 8000 de ore, ca sa nu mai vorbim de o eventuala extindere la 11000 de ore. Cu rezerva corectitudinii informatiilor, ar exista suficiente aparate din seria Block-15 pentru a echipa cel putin inca o escadrila daca nu mai multe, putand completa astfel parcul fortelor Aeriene Romane printr-o solutie relativ ieftina.

 

Primele 3 avioane din tabel de mai jos au chiar mai putin, adica 11 respectiv 12 ani de utilizare :

Aircraft

T/V

 

Local S/N

AF/Unit

Version

Date

Status

 

Details

81-0781 61-462 Delivered: 81781 F-16A Block 15G 25 Feb 1983

[act]

Details
Current: AAFG0297 USAF AMARC F-16A Block 15G ADF 06 Dec 1994

[sto]

80-0577 61-298 Delivered: 80577 F-16A Block 15A 24 Feb 1982

[act]

Details
Current: AAFG0228 USAF AMARC F-16A Block 15A 22 Sep 1994

[sto]

80-0588 61-309 Delivered: 80588 F-16A Block 15A 26 Feb 1982

[act]

Details
Current: AAFG0265 USAF AMARC F-16A Block 15A 26 Oct 1994

[sto]

 

In al 2-lea extras se observa chiar un aparat cu doar 10 ani de utilizare, adica doar 2500-3000 de ore cheltuite din resursa, in functie de regim:

 

81-0716 61-397 Delivered: 81716 F-16A Block 15E 27 Oct 1982

[act]

Details
Current: AAFG0051 USAF AMARC F-16A Block 15E ADF 13 Jan 1994

[sto]

81-0718 61-399 Delivered: 81718 F-16A Block 15E 24 Sep 1982

[act]

Details
Current: AAFG0091 USAF AMARC F-16A Block 15E ADF 25 Feb 1994

[sto]

81-0720 61-401 Delivered: 81720 F-16A Block 15E 27 Sep 1982

[act]

Details
Current: AAFG0076 USAF AMARC F-16A Block 15E ADF 14 Feb 1994

[sto]

81-0725 61-406 Delivered: 81725 F-16A Block 15E 26 Oct 1982

[act]

Details
Current: AAFG0075 USAF AMARC F-16A Block 15E ADF 14 Feb 1994

[sto]

81-0726 61-407 Delivered: 81726 F-16A Block 15E 20 Oct 1982

[act]

Details
Current: AAFG0064 USAF AMARC F-16A Block 15E ADF 02 Feb 1994

[sto]

81-0727 61-408 Delivered: 81727 F-16A Block 15E 18 Oct 1982

[act]

Details
Current: AAFG0057 USAF AMARC F-16A Block 15E ADF 28 Jan 1994

[sto]

81-0729 61-410 Delivered: 81729 F-16A Block 15E 28 Oct 1982

[act]

Details
Current: AAFG0068 USAF AMARC F-16A Block 15E ADF 10 Feb 1994

[sto]

81-0735 61-416 Delivered: 81735 F-16A Block 15E 21 Oct 1982

[act]

Details
Current: AAFG0065 USAF AMARC F-16A Block 15E ADF 02 Feb 1994

[sto]

81-0736 61-417 Delivered: 81736 F-16A Block 15E 16 Nov 1982

[act]

Details
Current: AAFG0050 USAF AMARC F-16A Block 15E ADF 12 Jan 1994

[sto]

82-1016 61-609 Delivered: 82016 F-16A Block 15P 21 Mar 1984

[act]

Details
Current: AAFG0053 USAF AMARC F-16A Block 15P ADF 21 Jan 1994

[sto]

Iar in al treilea tabel, aparate cu norma similara:

Aircraft

T/V

 

Local S/N

AF/Unit

Version

Date

Status

 

Details

81-0694 61-375 Delivered: 81694 F-16A Block 15D 30 Jul 1982

[act]

Details
Current: AAFG0251 USAF AMARC F-16A Block 15D ADF 14 Oct 1994

[sto]

80-0577 61-298 Delivered: 80577 F-16A Block 15A 24 Feb 1982

[act]

Details
Current: AAFG0228 USAF AMARC F-16A Block 15A 22 Sep 1994

[sto]

81-0756 61-437 Delivered: 81756 F-16A Block 15F 15 Dec 1982

[act]

Details
Current: AAFG0236 USAF AMARC F-16A Block 15F ADF 29 Sep 1994

[sto]

82-0973 61-566 Delivered: 82973 F-16A Block 15M 18 Nov 1983

[act]

Details
Current: AAFG0257 USAF AMARC F-16A Block 15M ADF 20 Oct 1994

[sto]

80-0588 61-309 Delivered: 80588 F-16A Block 15A 26 Feb 1982

[act]

Details
Current: AAFG0265 USAF AMARC F-16A Block 15A 26 Oct 1994

[sto]

 

F-16 al Colorado Air National Guard

Probabil ca modul de cautare nu a fost foarte profesionist, insa las la latitudinea cititorilor sa caute exact datele de operare pentru fiecare aparat in parte. Desi am identificat rapid 18 aparate care arata promitator pe hartie, care au activat in cadrul escadrilelor 148 FS „Kicking Ass”, 136 FS „New York’s Finest” , 159 FS „FANG” si 198 FS „Buccaneers”   ale USAF ANG, pot fi si incoerente sau date eronate. Exercitiul ar fi la fel de interesant si cu restul bazei de escadrile si aparate, avand in vedere ca au fost fabricate aproape 1000 de aparate de acest tip, din care probabil cateva sute sunt stocate.

 

 F-16 cu “golden canopy”

 

Daca aceste aparate ar fi disponibile ca si donabile in stocurile USAF iar Romania ar plati doar extinderea duratei de viata (SLEP) si aducerea lor la standardul V, la un pret aproximativ de 35-36 mil.$/ bucata,  ne-am putea permite ca intr-un timp relativ scurt sa avem livrate inca 24-36 de aparate, aduse la acelasi standard cu primul lot de 12, asigurand minimul necesar pentru protectia aeriana pe urmatorii 20 de ani.

 

Iar la un astfel de volum am putea cere creditare avantajoasa precum si o forma de compensatie mai mult sau mai putin directa, cum ar fi instalarea anumitor pachete de upgrade si mentenanta sa fie executate in tara, la una din uzinele noastre aeronautice. Este ceea ce au facut portughezii in cadrul programului de modernizare a avioanelor lor, devenind centru autorizat Lockheed-Martin. Adaugand  la aceasta compensatie, cateva investitii si parteneriate ale firmelor americane, atat in domeniul militar cat si civil, ne-am apropia de ceea ce un program clasic de offset ar fi trebuit sa faca.

Programul de ranforsari structurale si extindere a duratei de exploatare efectuat pentru aparate cu resursa consumata de pana la 3500 de ore, la care se adauga modernizarea si inlocuirea avionicii si motoarelor, ar putea aduce costurile de exploatare intr-o zona suportabila, apropiate de cele ale unui avion nou, dupa cum am vazut si in analiza efectuata pe avioanele F-18 australiene, evident cu cheltuielile pe care le cunoastem deja.

F100-PW-229

            Sunt curios cum s-ar comporta un F-16A/B, cu o masa mai mica, cu noile motoare F100-PW-229 (EEP) de129.4 kN sau chiar General Electric F110-GE-132 de 144.6 kN, chiar si cu echipamentele suplimentare avand un raport tractiune/greutate superior majoritatii aparatelor F-16 actualmente in uz, un adevarat avion de aparare aeriana.

 

Marius Zgureanu

P.S.

Ideea de plecare a articolului se afla in  „Oportunitati, episodul 2„, de pe Tehnomil.net, idee pe care m-am gandit sa o dezvolt in contextul standardului F-16V si al resursei unor aparate F-16 ADF din stocurile SUA.

 

Cititi si:

Impactul deciziei de achizitie a avioanelor F-16 din Portugalia

F-16V un standard prea indepartat pentru Fortele Aeriene Romane

Afacerea avioanelor F-16 portugheze, nesansa Romaniei

Un viitor program Lancer pentru F16, baza a parteneriatului strategic romano-israelian?

Multirolul construit in Romania

Multirolul si optiunile Romaniei

 

 

 

 

 

 

Exit mobile version