Vizita in jurul unui Mi-24 si a unui HH-60G

Niste chestii extrem de interesante de remarcat:

  • redundanta sistemelor;
  • sistem anti-inghet inclusiv pentru echipamente, nu doar pale;
  • posibilitatea de a folosi si munitie NATO pentru mitraliera 12,7mm din bot;
  • capacitatea de a se racorda si pe sistemele NATO de alimentare la sol
  • dispersoarele de contramasuri atasate cu ajutorul a doua coliere de grinda cozii;
  • presurizare NBC a cabinelor si compartimentului de trupe;

Hind MI-24 Helicopter Walkaround Tour – YouTube

Si aici, acelasi elicopter si acelasi pilot, aterizand la Dallas

Iar pentru noi, poate ceva si mai potrivit vremurilor actuale, un HH-60G PaveHawk:

Elemente de retinut:

  • radarul meteo APN-239 si senzorul FLIR AAQ-29 in bot;
  • capacitatea de realimentare in zbor;
  • rezervorul suplimentar instalat in cabina pasagerilor;
  • RadarWaRning si InfraRedWarning;
  • sistemul de racire a evacuarii de gaze a motoarelor;
  • sistemul de arme, operabil inclusiv din cabina pilotilor;
  • trenul de aterizare rezistent la prabusire;
  • accesul la motoare;
  • suportul jammer-ului IR ALQ-144 de prima generatie;
  • capul rotor complet articulat cu arbore din titan;
  • palele pliabile (pentru transportul in C-130 sau stocare) si cu degivrare, cu structura din titan presurizata cu azot si cu varfurile intoarse in sageata pentru extraportanta si reducerea zgomotului;
  • transmisia monobloc si etansa;
  • sistem de golire combustibil in zbor in situatii de urgenta;
  • gps dual INS cu rezistenta la bruiaj, in completarea sistemului inertial si a celui Doppler;
  • roata de coada orientabila cu blocarea directiei din cabina;
  • stabilizatorul cozii si palele anticuplu pliabile;
  • scaritele inglobate in fuselaj pntru accesul la motoare si rotoare;
  • rotorul anticuplu oblic cu 20% pentru a furniza si portanta;
  • palele rotorului anticuplu solidare doua cate doua in leagane de grafit;
  • stabilizator coada orientabil cu actuatori electrici cu pozitionare in functie de viteza;
  • antene HF si SATCOM;
  • multimea de console din cabina, inclusiv pentru personalul auxiliar;

Si cam atat…

 

Marius Zgureanu

 

13 comentarii:

  1. HH 60 G e un elicopter dedicat Combat SAR.
    Poate fi utilizat de pe uscat sau mare.
    ” palele pliabile” + ” stabilizatorul cozii si palele anticuplu pliabile ” sunt chiar cerințe obligatorii PENTRU oricare elicopter naval. Suplimentar inclusiv tot elicopterul ( naval) e rezistent la apa și aer sărat . ( materiale diverse , tratamente speciale , vopsele ) .

    Suplimentar , frana rotor. Sa se oprească rapid rotatia palelor după aterizare.

    Pună Naval are palele și coada pliabile ?
    Sa încapă în un hangar pe o navă ?
    Frana rotor are ?
    Întreb să știu ce să cumpăr . ??

    4
  2. multumesc pt articol foarte educativ

  3. Ambele elicoptere faine, foarte diferite…
    Mi-24 arata bestial, nu stiu daca ar fi fost o optiune buna pt. relieful si posibilitatile noastre. Un berbec zburator, sovietic pana in maduva oaselor, destinat sa rupa frontul in mod decisiv, prin forta bruta, impreuna cu artileria reactiva si hoardele de T-72 si BMP. Terenul lui preferat, campia. Un elicopter de asalt masiv, foarte rapid (a avut o seama de recorduri de viteza la vremea lui) dar destul de putin manevrabil. Fun fact: avea posibilitatea de foc de la fiecare din ferestrele laterale deci in teorie fiecare dracie de-asta se putea apropia scuipand foc din Gatlingul de bord, 8 PM-uri ale trupei ambarcate + 4×32 PRND-uri.
    HH-60 (+MH-60) e mult mai subtil, tehnologizat, daca am avea o pusculita mare de tot l-as vedea in locul SOCAT-urilor. Unul din elicopterele pe care l-as vedea in dotarea Aviatiei (sau MH-60 pt Armata)

    12
  4. Apropo de elicopterele astea, luand in calcul faptul ca ar trebui sa facem fiecare achizitie cu cap, ar fi fost o varianta interesanta sa ne axam pe un singur model de elicopter precum Black Hawk si sa luam o gramada de bucati dar in mai multe configuratii. (transport, naval, atac)

    Una din ele fiind variantele de atac care sunt cateva la numar si americanii iti ofera ce vrei daca esti dispus sa platesti. N-ar fi precum un elicopter de atac 100% dar as zice ca ar fi pe aproape.

    Ceva in genul asta https://www.lockheedmartin.com/en-us/products/armed-black-hawk-helicopter.html

    Are de toate mai putin mitraliera sub bot.. Dar are mitraiere sub aripi si eventual la usi.

    Un fel de Black Hawk hibrid gunship…

    Dat fiind numarul in care se vand astea probabil ar fi mai ieftin per total. De mentenanta nu mai zic…

    3
  5. Vai cata mai porcul zburator.
    Acum ceva timp, la Cluj pe pista m-am holbat la Mi17 ca la nave extraterestre. Insa vitorul nostru sunt echipamentele vestice deci… Chinook pe post de tir zburator si la atac… batem si dezbatem.

    2
    • @lt(rez), sigur erau Mi-17? Sunt destul de comune, avem inca si noi la MAI, am avut la MApN. Stiu ca povestise odata cineva de Mi-26 la Cluj sau Timisoara.
      Nici Apache nu e cu mult mai mic avand cam aceeasi lungime si masa max. cam cu 20% mai mica. Doar ca Apache e mult mai manevrabil in timp ce Mi-24 e construit pentru viteza in palier si linie dreapta, e dealtfel unul din cele mai rapide elicoptere de serie, daca nu cel mai rapid. Manevrabilitatea e comparabila cu Mi-8/17 adica abisala pt un elicopter de atac. Mai are si un fel de suierat intermitent in timp ce face manevre care-l face sa para si mai greoi.
      In anii ’80 a creat destul de multa confuzie din cauza vitezei mari si a faptului ca sovieticii nu prea-l foloseau la punct fix, se crease legenda ca e cumva o combinatie de elicopter cu autogir sau ca nu poate zbura/are limitari drastice la punct fix, cu dupa cateva zeci de secunde la punct fix se supraincalzeste transmisia, samd. Ceea ce s-a dovedit ulterior fals.
      In orice caz a facut o figura interesanta in Siria cu atacurile Rambo style. Norocul lor ca n-au avut barbosii mai multe MANPADS-uri.

      5
      • Dada, am discutat cu pilotul putin MAI, IGAv. Am un prieten angajat civil al Aeroportului din Cj, inginer, cu el mai merg pe la ziele portilor deschise si alte asemenea.
        Mi26 eu personal nu am vazut, stiu ca era ceva legenda cu ele pe la Giarmata, dar cat am umblat eu prin Banat, asa ceva nu am vazut.La Turda stiu sigur ca nu au fost. Oricum nu ma dau specialist, nu am apartinut niciodata de SMFA si intre noi fie vorba, mie imi place pamantul si marea in doze mici. SMFT pot trece in cv doar.

  6. Ma intreb pe ce cai a abtinut Mi-24, il vad complet echipat, si care e anul de fabricatie. Si cel mai important, piesele de schimb.

  7. S-a vazut in Afghanistan in anii 80 cate parale face Mi-24 in fata armamentului american, zero.

    Si asta in fata unor desculti.

    6

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *