Primele cinci aeronave – pentru Ucraina – ale Centrului European de Instruire F-16 au aterizat la Fetești

Cinci aeronave F-16 ale Forțelor Aeriene Regale Olandeze au aterizat marți, 7 noiembrie, în Baza 86 Aeriană „Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniță” din Fetești. Aeronavele vor deservi Centrul European de Instruire F-16 (European F-16 training center- EFTC), înființat ca urmare a colaborării dintre Ministerul Apărării Naționale, prin Forțele Aeriene Române și Ministerul Apărării din Țările de Jos, prin Forțele Aeriene Regale, în parteneriat cu Compania Lockheed Martin și cu sprijinul Regatului Danemarcei, stat coordonator alături de Țările de Jos, a Coaliției internaționale F-16.

Centrul va fi un hub internațional pentru instruirea piloților de aeronave F-16 și va facilita creșterea interoperabilității dintre aliați. Totodată, acesta va contribui la crearea unor standarde operaționale comune și la întărirea capacității Alianței Nord-Atlantice de a face față provocărilor complexe din regiunea Mării Negre și din Europa de Est. Conform acordului de colaborare, ministerul român al apărării pune la dispoziție Baza 86 Aeriană, facilitățile de instruire și sprijinul națiunii-gazdă, Forțele Aeriene Regale ale Țărilor de Jos pun la dispoziție aeronave F-16, iar Compania Lockheed Martin asigură instructorii și mentenanța.

EFTC va contribui la accelerarea procesului de  formare a piloților români, în contextul în care Armata României se pregătește să primească 32 de aeronave F-16, achiziționate recent din Norvegia.

Având în vedere contextul geopolitic actual și poziția strategică a României în regiunea Mării Negre, acest centru devine esențial pentru colaborarea transfrontalieră, întărirea securității și consolidarea solidarității în cadrul NATO. Prin înființarea Centrului European de Instruire F-16, România se angajează să ofere un mediu de pregătire de înaltă calitate, cu acces la resurse tehnice și know-how de ultimă generație, nu doar pentru piloții români, ci și pentru cei din statele aliate și partenere, inclusiv Ucraina.

***

Centrul European de Instruire F-16 din Baza 86 Aeriană „Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniță” din Fetești va fi inaugurat printr-o ceremonie oficială, la o dată care va fi anunțată ulterior.

Biroul presă – MApN

____________

The first five aircraft of the European F-16 Training Center landed in Fetești

Five F-16 aircraft belonging to the Royal Netherlands Air Force landed on Tuesday, November 7, on “Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniță” 86th Air Base, in Fetești. The aircraft are meant to be used by the European F-16 Training Centre which was established following the cooperation between the Ministry of National Defence, through the Romanian Air Force, and the Ministry of Defence of the Kingdom of Netherlands, through the Royal Air Force, in partnership with Lockheed Martin and with the support of the Kingdom of Denmark.

The centre will serve as an international hub for the F-16 pilots’ training and will facilitate the interoperability among allies. It will also contribute to creating common operational standards and to enhancing the North Atlantic Alliance’s ability to face the complex challenges posed in the Black Sea area and in Eastern Europe. According to the cooperation agreement, the Romanian Ministry of National Defence provides the 86th Air Base, the training facilities and the host nation support, while the Royal Netherlands Air Force makes available the F-16 aircraft and the Lockheed Martin Company provides the instructors and the maintenance.

EFTC will contribute to the acceleration of the Romanain pilots’ training process, given the fact that the Romanain Armed Forces are preparing to take over 32 F-16 aircraft, which have been recently procured from Norway.

Considering the current geopolitical context and Romania’s strategic position in the Black Sea area, this centre becomes essential for the cross-border cooperation and the strengthening of security and solidarity within NATO.

By setting up the European F-16 Training Center, Romania commits to providing a high-quality training environment, access to the latest generation know-how and technical resources, available to both Romanian pilots and those from the allied and partner states, Ukraine included.

***

The European F-16 Training Center from “Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniță” 86th Air Base from Fetești will be inaugurated through an official ceremony, at a date that will be made available later.

The Press Office – MApN

______________

44 de comentarii:

  1. Buna seara domnilor. Excelenta veste. Incepem sa castigam timp si asta nu e putin lucru.

    7
  2. Asta inseamna ca sunt shared adica si noi facem ore pe ele sau doar ucrainienii?

    2
  3. Oare bulgarii vor trimite piloti la instruire!?

    2
  4. Cred că vor zbura ai noștri în principal.
    Că nu avem suficiente aparate să pregătim piloți de F 16.
    A mai fost dată și informația cu ai noștri în USA la școală aia cu NATO. ( pe g4 media)
    Ce nu au spus, e școală unde se trece de la avion cu elice la avion cu reacție.
    Școală aia e plina de T 38 Talon . Care e avion școală.
    Au și T6 Texan. Care e cu elice.
    210 avioane in total și 1.400 „tereștrii” la întreținut tot și toate.
    Timpul presează.

    7
  5. Salut. Sa punem tricolorul pe ele, sunt la noi in batatura.

    2
  6. sa fie intr-un ceas bun si cine stie, sper ca Fetestiul o sa devina un Top Gun al zonei

    20
  7. @DinOradea
    A fost postat pe aici un link cu un interviu, nu mai știu exact cu cine, șeful SMFA, dacă nu mă înșeală memoria, care a declarat că prioritate vor avea piloții români, la centrul ăsta de instruire, apoi ceilalți.
    Părerea mea, hâc…

    18
    • Este numai pentru piloții romani.Bateti câmpii ca de obicei cei din presa.Cititi contractul !

      • Aha, si-au trimis olandezii avioanele doar pentru noi! Iti cade scuipatul din gura ori mananci cacat la comanda ori il visezi la ceas de seara pe putin. Cei din presa, tu de unde esti fiu de dac, de la aia de plimba 3 hartii si pe care ai bate solitaire ul? Bugetar convins ca fara el vine sf lumii? Mars.

        1
  8. Frumoase pasarici, si ale noastre, si olandezele, si frantuzoaicele
    sper sa ma comande simulatoare, stiam ca e doar unul singur, o sa fie mare bataie pe el,

    1
  9. Nu stiu de ce sunt haholii disperati sa ia numai F-16 Falcon si bat atat tarapanaua numai pt acest tip de avion de lupta multirol. Este clar o campanie de publicitate pt Lockheed-Martin pt mai multe comenzi in viitor pt inca necoptul F-35 Lightning 2? De ce haholii nu vor sa ia F/A-18 Hornet, Mirage-2000 sau chiar Panavia Tornado si dc ce nu, daca or mai fi operabile SEPECAT Jaguar si Dassault Mirage F-1? Bine intrebarea este si pt cei de la MAPN.Ro de ce nu pot ei concepe ca ArmRo/FARo sa nu aibe in dotare avioane supersonice de lupta multirol bimotoare? Numai pt faptul ca sunt un pic mai scump de operat si ca ar consuma ceva mai mult kerosen? Hai sa fim seriosi ca asta ar fi o ineptie!!!
    MAPN.Ro a decis ca ArmRo/FARo sa aiba in dotare F-16 Falcon, pasul logic spre avslmr bimotor este F-15 (E Strike Eagle) normal sh ca sa fie mai ieftine, asa cum s-au achizitionat si cele 49 F-16 ABM Falcon. Se poate pune acelas tip de motor pe ambele tipuri de avioane F-100-PW-200/220, aceeas avionica+senzori si tip de armamente numai structura normal sa fie diferita, deci costuri de intretinere mai mici. Cu 48 de F-16 ABM Falcon sh si 32 F-15 E Strike Eagle sh ArmRo/FARo pot chiar se pot impune pe flancul de est al NATO. Si cu inca 48 de F-35 A Lightining 2 ArmRo si FARo chiar vor fi redutabile in zona!

    8
  10. Hai sa incepem usor. Nu sunt haholi, asa cum ungurii, daca ai chef sa fii respectat de ei, nu sunt bozgori. De ce nu bimotoare? Da, sunt mai scumpe, si operarea de asemenea. Plus ca nu prea doneaza nimeni bimotoare. Ghiveciul prezentat de tine nu intereseaza pe nimeni sanatos la cap, mai ales in cazul ukrilor. F16 A/B sunt in diferite configuratii disponibile pentru…hai sa spunem donat, iti inchipui ce ar insemna sa aiba 5 Jaguaruri, 7 Tornado, 10 F15, 8 Mirage 2000, 6 F18, si ce mai insiri, asta in conditiile in care si ieri e tarziu pentru ei? Unde cuc si cand antreneaza piloti, unde si ce armament pun pe ele, care tipuri pe unde le disloca, logistica, mentenanta, unde si cum? Crezi ca deschizi un service unde repari si Logan, si Peugeot, si Ford, claie peste gramada? Iar soferii oricum conduc de toate? Nu vreau sa fiu rautacios, da’ sunt in cazul tau, habar n-ai ce scrii, nu e joc video, nu e rusine sa fii habarnist intr-un domeniu sensibil, da’ macar, daca tot nu te-ai obosit sa mai citesti cate ceva, inclusiv aici, muuulte articole, macar…nu stiu, mai usor, totusi…putin sens nu ar strica…

    36
    • Acum na, nu spun ca nu ai dreptate doar ca Mirage 2000 a fost luat in calcul pentru Ucraina, alaturi de F16.

      1
      • Au fost luate in calcul multe, doar ca la sfarsit nu toate calculele au dat fara virgula, iar ukrii sunt presati a naibii de timp, si nu numai. Si inca o data, nu se pune problema de achizitii. Ci de un aparat care poate fi oferit cu tot pachetul de cat mai multe tari, nu au luxul sa aleaga aparate dedicate, unul universal pe cat posibil. Pentru ca nenea ala in primul rand trebuie sa completeze AA-ul, ca…asta e, si ulterior ce o mai fi, au ifrastructura pe care o au, mana de piloti pe care o au, resursa umana nu e nici ea raiul pe pamant, si nu e vorba doar de piloti aici…sunt in razboi, trebuie sa se descurce cat mai simplu, dar cu rezultate, ca…nu prea au alta varianta…deci, sunt convins ca isi fac calculele la sange…la fel si aliatii…

        6
    • Ukraina s-ar traduce la graniță sau ăia de la graniță. În limba veche slavă. E de fapt denumirea dată de ăia din nord, nu spui cine, oameni răi, ca urmare nici denumirea asta nu-i prea onorantă. Poate zaporojeni, așa cum îi știau moldovenii noștri? Oricum divaghez.
      Ideea principală a mea era că dacă avem F-16-le era mai bine să ne fi băgat la F-15EX decât la F-35. Dar … hype-ul e mare plus că F-15-le e de la Boeing …
      Dar cu F-15-le ăsta ne-am fi procopsit mai bine.

      3
    • Am zis si eu ca in disperare de cauza ucrainienii ar aduna cam tot ce ar fi disponibil de donat si in stare operabila, ok cu toate dificultatile logostice si de exploatare. Eu am pus o intrebare si merci mult de raspunsuri! Faza este ca marea lor ofensiva de vara s-a cam fasait. Sincer ca roman unionist si care sper la o reunire cu Basarabia TOATA cu Romania, o ucraina foarte puternica militar nu este de dorit, decat in cazul tinerii sub control a transnistriei. Dar asta este alt subiect. Cred ca ghiveciul de tancuri, blindate, piese de artilerie si armament de infanterie pe care il au acum ucrainenii este mai ieftin si mai putin complicat de operat si de intretinut decat aviatia de toate tipurile.

      3
      • E asa, ca ar avea nevoie de orice, da’ nu e asa, ca orice il poti lua. Exemplu Brigada 55 artilerie, ca tot se vorbeste de ea. Are trei batalioane de Msta-B, unul cica antitanc de MT 12, si unul de CAESAR. Na dracovenie, in devalmasia razboiului, nu pot pur si simplu sa execute defalcari pe directii de tragere, ca nu sunt tocmai in poligon, in conditii de laborator. Isi invart piesele practic…piesa cu piesa, trag si fug, se duc unde apuca, sa nu le pice contrabateria in cap, care pe ce teren si cu ce viteza poate. Pe frontul alocat, evident, doar ca frontul e a naibii de intins, nu au necesarul sa acopere un sector cu o brigada. E, doar la cinci lovituri pe zi de piesa, gandeste-te cum organizezi doar aprovizionarea cu munitie la fiecare subunitate, in conditiile in care ai doar trei categorii mari si late, 152, 100 si 155 mm, cum planifici operatiunile in functie de cata munitie din fiecare calibru dispui, si…unde naiba trimiti munitia de rezerva, in conditiile in care practic nu poti planifica unde se va afla o baterie cand ai munitia de calibrul respectiv disponibila? Si vorbim doar de munitie…pune mijloace de transport, pune combustibil, alimente, echipament, pune coordonarea cu celelalte forte, pune partea de extractie, aia cu scosul ranitilor si mortilor, pune partea de recunoastere si comunicatii, hai sa te complic cu razboiul electronic…a, si…rotatia personalului. Ca ar face si ei un dus, ar manca ceva. Iar acuma…pai utilajele se mai si strica, chiar daca nu le prafuie ivanii. Un CAESAR nu il repari la mesterul care repara Msta. Si invers. E, brigada asta e una norocoasa, are doar trei sisteme diferite. Iar sisteme e la propriu, CAESAR nu e compatibil, nu lucreaza, nu ii place Msta. Bine, nici HIMARS nu ii place. Iar M777 nu e auto, e tractat. E, vezi, o singura brigada e un cosmar, in conditii de razbel, cand incorporeaza doar un singur sistem, batalion, care nu bate cu restul. Of, multe de spus, dar cred am reusit sa iti creionez o imagine despre ce inseamna tot calvarul asta, si de ce ukrii vor un singur aparat, si ala F16. Pentru ca la avioane, inmultesti cosmarul brigazii asteia cu cel putin 10.

        6
        • Daca mai aveau si D-30, D-74 si/sau 2S1 Gvodizka toate de 122 mm, piese de artilerie pe care ucrainienii le au in dotare si le folosesc + BM-21 era ciorbika totala.
          Dar sincer eu personal pt ArmRo/FARo inca visez la 40 F-15 E Strike Eagle sh modernizabile pt superioritate aeriana, bineinteles alaturi de cele 48 F-16 AB MLU Block 15 6.6 Falcon sh. 32 F-35 A Lightning 2 ar fi necesare pt ArmRo/FARo daca se vor avea in dotare si avslmr enumerate de mine mai inainte. Ar rezulta 120 de avslmr in dotarea ArmRo/FARo exact numarul de MIG-21 LanceR modernizate incepand cu 1994 si acest numar de 120 avslmr a fost propus si de Nicu Falcoi fost pilot in FARo si actual parlamentar de Timis al USR. Sau cate 40 de avioane din fiecare tip enumerate mai innainte tinand cont ca unele dintre F-16 ABM Falcon sh i-si vor pierde mai repede resursa de zbor. F-16 ABM Falcon sh si F-15 E Strike Eagle sh pot folosi acelas tip de motor F-100-PW-200/220, aceeas avionica si aceleas sisteme de armament pt costuri de intretinere si operare mai mici. Sper ca intretinerea, reparatiile si chiar modernizarile la F-16 ABM Falcon sh si poate la F-15 E Strike Eagle sh daca va fi sa fie, sa se faca in Romania cu asistenta USAmericana. Nu stiu cat de fezabila si profitabila ar fi fabricarea sub licenta a F-100-PW-220 in Romania (la Turbomecanica Bucuresti redivivus), numai si pt simplul fapt de a avea mereu piese de schimb?!
          https://www.defenseromania.ro/sunt-suficiente-49-de-avioane-f-16-falcoi-pentru-ca-romania-sa-devina-o-putere-regionala-avem-nevoie-de-120-de-avioane-de-lupta_623645.html

          • Multe de discutat, multe de macinat. In momentul asta, deocamdata ne chinuim. Cifrele pe care le spui in avioane pur si simplu nu ni le putem permite. Chiar si F35 mi se pare hazardat rau, in conditiile in care nenea ala e deja altceva, nu doar un aparat de lupta. Ca il avem peste zece ani – asa si? Va fi armia romana vreun model de armata tehnologica, capabila sa foloseasca aparatul ala integrat cu celelalte sisteme? Pai, care sisteme? Merge nenea F35, culege datele, ca aia face, si le trimite…cui? Lucreaza in retea automata cu…ce subunitate de VM, de exemplu? Radeam de ivani, ca isi lipesc TomTomuri in carlingile de SU35, da’ noi cu F35 le dam pilotilor niste Motorole sa comunice…mai simplu, poti sa ai mama lui de tanc, daca nu ai infanterie sanatoasa, faci pipi pe el. O armata astazi e toata un sistem, nu adunatura de chestii disparate. O adunatura nu are valoare tactica. Uita-te doar la ivani cum se screm in Ukraina, cica a doua armata a lumii. Au devenit a doua armata in Ukraina, si cat pe ce sa devina a doua si in Rusia. Ai studiat putin tacticile folosite de renumitele BTG-uri? Pe hartie, absolut superbe, chiar erau un cosmar pentru NATO. E, nu prea e asa. Minunata operatiune de la inceputul razboiului, pe aeroportul Hostomel? Si operatiunile din localitate? Apoi povestea cu coloana aia de 65 km de masini rusesti? E, alea sunt de studiat, asa dezastre nu putea concepe un sistem militar, sincer nu inteleg cum Soigu, ma rog, el mai putin, ca nu e decat un politruc inept, da’ Gherasimov, care a aprobat planurile alea, Boldyrev, comandantii districtului militar executant, mai sunt in viata dupa dezastrele alea…da’ na, nu intelegem lumea rusa. Daca un general de aviatie e pus la comanda fortelor terestre pe motiv ca a fost macelar bun prin Siria…ideea e ca apararea e un sistem, nu o adunatura de arme. Ai niste maimute cu AKM, dar iti tragi si o nava klingoniana. Pe care nici nu ti-o permiti, o scoti doar la poze. Iti iei tancuri de 70 de tone, dar intr-o tara plina de rauri, mica si perfect plauzibila in a deveni perfect neutilizabila infrastructura in primele 72 de ore de conflict major, nu ai un singur pod mobil la geniu sa il faci sa sara parleazul. Iei F35, da’ nu ai un amarat de SHORAD sa il pui langa hangar, sa il apere pe ala mare de un Shahed de doi lei. Sau dolari, in fine. Si nici militari sa manipuleze utilajul, ca ce sa vezi…militarul fiind inarmat regulamentar cu…AKM, cu care face trageri o data pe an, tinta fixa…

            3
            • Numarul de 120 avslmr pt ArmRo/FARo am mentionat cine si unde l-a enuntat. Personal cred ca 80 avslmr ar fi ok pt ArmRo/FARo pt ca 48 avslmr este minimul acceptabil pt ArmRo/FARo numar minim obligatoriu inscris in tratatul de aderare a Romaniei la NATO.
              ArmRo cam e ca in faza cu Tichia de margaritar, nu ca nu ar avea nevoie de tehnica de lupta cat mai moderna si performanta. Faza este ca necesitatile de tehnica de lupta moderna si calitativa sunt multe la toate categoriile de arme si nu pot fi completate in scurt timp, anii cand pe segmentul de dotare cu tehnica de lupta moderna si calitativa a ArmRo, nu s-a achizitionat mai nimik din lipsa de fonduri de la bugetul Romaniei i-si spun cuvantul. Cred ca daca nu era razboiul din ucraina nici acum nu se apasa pe accelerator pt dotarea cu tehnica de lupta super pt ArmRo, la care cred ca si USAmericanii au dat un imbold plus cred ca au fost eliminati baietii destepti din sistem care trebuiau sa i-si traga spagile si comisioanele din achizitiile de th mil si intretinerea ei, ca deh era din banu public.
              GuvRo si MAPN.Ro vor ca cat mai mult din noua tehnica a ArmRo sa fie produsa in Romania, ideea fiind foarte buna dar pt asta trebuiesc alte investitii si licente + colaborari cu companii de specialitate din pro-/occident (pro-/occident = tzarile din occident + Israel, Korea de sud, Turcia, Japonia, Singapore, etc) care cer timp ca sa se faca/construiasca. In achizitiile MAPN.Ro nu se vrb de offset.

  11. Sursa a precizat că pregătirile includ o solicitare din partea României pentru un simulator de zbor F-16 de la producătorul avionului, Lockheed Martin

    ….

    România are zece instructori calificaţi care au efectuat peste 2.000 de ore de zbor cu acest avion.

    https://www.hotnews.ro/stiri-razboi_ucraina-26393803-cand-incepe-romania-instruiasca-pilotii-ucraineni-avioane-16-bucurestiul-cerut-simulator-zbor-lockheed-martin.htm

    Centru european de instruire cu 1 singur simulator, nici macar 4…

    6

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *