Primele nave româneşti purtătoare de aviaţie. Lebedele albe

Clasificări, clasificări, clasificări….

Sovieticii au susţinut întotdeauna că „Amiral Kuzneţov” este un crucişător greu purtător de aviaţie şi rachete şi nu un portavion. Mai mult decât atât, nava este dotată cu rachete navă-navă, antiaeriene şi antisubmarin. Este un hibrid pe care aviaţia nu are rol predominant spre deosebire de portavioanele americane unde rolul aviaţiei navale ambarcate este esenţial. Explicaţia acestei denumiri deosebite priveşte convenţiile internaţionale, cel mai probabil fiind vorba de Convenţia de la Montreaux şi, îndeosebi, eludarea unora dintre prevederile acestei convenţii.

Pentru scopul acestui articol trebuie să ne întoarcem în timp, în România sfârşitului de secol XIX. Deşi la acel moment România desfăşura un intens comerţ naval, doar un procent nesemnificativ de mărfuri era transportat de nave sub pavilion românesc. Pentru a remedia această stare de lucruri, statul român decide înfiinţarea Serviciului Maritim Român (SMR) în 1895. Inedit, spre deosebire de marinele statelor cu tradiţie în navigaţie, în România, marea majoritate a echipajelor civile aveau să provină din marina militară. De obicei lucrurile funcţionează invers.

 

„Lebedele albe”, mândria SMR-ului

Cinci dintre navele comerciale cumpărate de SMR aveau să fie cunoscute ca „Lebedele albe”:

  • ”Principesa Maria” / ex ”Ignazio Florio”: construit 1895-1896, la Fratelli Orlando, Livorno
  • ”Regele Carol I”: construit 1898, la Fairfield Shipbuilding & Engineering Co., Glasgow
  • ”România”: construit 1904-1905, la Chantier et Ateliers de la Loire, Saint Nazaire, Franța
  • ”Împăratul Traian”: construit 1906, la Chantiers et Ateliers de la Loire, Saint-Nazaire, Franța
  • ”Dacia”: construit 1907, la Chantiers et Ateliers de la Loire, Saint Nazaire, Franța

De ce erau denumite „Lebedele albe” rezultă fără echivoc din pozele de mai jos:

„Dacia” Sursa: Modelism, Cristian Crăciunoiu

„România” Sursa: Modelism, Cristian Crăciunoiu

Articolul complet pe RNHS

 

19 comentarii:

  1. azi e duminica, ce-i cu WW si cu Grigore?

  2. Nu stiam ca am avut asa ceva …multumesc de articol…

  3. Hei, vedeti ca s-au mutat comenturile pe RNHS ! Concurenta.

    • Nu cred ca asta-i scopul. In plus, cele doua site-uri sunt complementare, nu la concurenta. Ro MIlitary este o nisa, RNHS este nisa nisei.
      Daca erai sarcastic, te rog sa ma scuzi ca m-am bagat in seama… 🙂

  4. Intr-o carte gen monografie a portavionului de la inceput pana in prezent apare si nava Romania. Suntem singura tara din estul Europei care e listata.
    Intradevar nu poate fi numita portavion in sensul clasic al cuvantului, dar e nava purtatoare de aviatie si intra in categori mai larga

    • Pai nici Kuznetov nu e portavion in sensul clasic al cuvantului, din acest motiv l-am si mentionat la inceput. Lansarea prin catapultare ar fi adus-o pe Romania mai aproape de acest concept insa, probabil ca la acea data, catapultele nu erau suficient dezvoltate.

      • la data respectiva abia se puneau primele punti si englezii lucrau la Argus, asa ca Romania era o nava de aviatie moderna.:)
        Ma tem ca notiunea de portavion clasic evolueaza odata cu aparitia clasei Queen Elisabeth. Daca F35 se va ridica la inaltimea asteptarilor ne putem astepta ca si americanii sa urmeze trendul. Pana la urma britanicii au fost mereu trend setteri la nivel de portavioane.

        Eu zic ca au gresit cu renuntarea la CATOBAR. Ok, sa zicem ca ai putea sa faci o forma de avertizare timpurie cu elicoptere, dar ce faci cu alimentarea in aer? S-o gandi la Osprey?

        • Hai sa zici ca pentru avertizare timpurie se bazeaza tot pe F35, dar cu realimentarea chiar poate fi o problema, mai ales ca B-urile au raza chiar mai scurta decat A si C. Eventual buddy to buddy refuel, dar mi se pare aiurea sa folosesti B-urile pentru asa ceva. Mai degraba Osprey la care britanicii se uita cu jind dar n-au facut nimic pana acum…
          Is curios cum se gandesc americanii sa rezolve problema cu B-urile de pe clasele Wasp si America.
          Altfel, americanii se uita la conceptul de portavion mediu, clasa America (primele 3 unitati) fiind prevazute cu facilitati de aviatie extinse in detrimentul celor amfibii.
          Si eu zic ca au gresit-o cand au renuntat la CATOBAR, fie si pentru faptul ca au ramas atarnati de F35 B fara alte optiuni.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *