Veste mare pentru vecinii noștri de la vest odată cu livrarea de către compania cehă Aero Vodochody a primului L-39NG, din cele 12 comandate de maghiari. Opt aparate vor fi optimizate pentru antrenamentul avansat, în timp ce restul de patru vor fi destinate și dotate pentru recunoaștere. De ce avioane de recunoaștere să mai aibă nevoie cineva în epoca dronelor?! O întrebare care nu însă nu ne interesează pe noi.
Pe lângă cele 12 L-39 Skyfox, maghiarii vor primi și un simulator, întreținere și pregătire pentru piloți și tehnicieni.
Și de fapt nu discutăm doar despre primul aparat ci despre primele trei, pentru că cehii au livrat trei avioane în același timp pe baza aeriană de la Kecskemét.
În respectiva baza aeriană va fi dezvoltat și un centru de pregătire pe simulator, descris de Dr Zsolt Kutnyánszky, secretarul de stat pentru apărare că fiind “unic în Ungaria și chiar în regiune.”
Evident că va fi unic în Ungaria că la 12 aparate nu-ți trebuie 2-3 centre de instruire, iar în privința regiunii, păi L-39NG Skyfox este doar în dotare Ungariei și a Cehiei.
La rândul sau, domnul Viktor Sotona, din partea conducerii Aero, ne spune că: “Hungary is a respected member of NATO and places high demands on the capabilities of its armed forces, and in particular on the training of its fighter pilots.”
Ceea ce nu-i chiar adevărat nici în privința respectului pe care NATO l-ar acorda Ungariei și nici în privința pregătirii piloților maghiari, care nu sunt chiar un standard în Alianța. Nu știu câte ore mai zboară un pilot de supersonic maghiar dar demn de remarcat este că în acest moment nu există nici măcar unul care să fie acreditat pentru realimentare în zbor, ceea ce spune destule despre pregătirea acestora.
Revenind la L-39NG, conform oficiailor maghiari, până acum există deja trei piloți instructori certificați pe aparat și 16 tehnicieni, iar per total au fost efectuate aproape 100 de zboruri la bordul noului avion.
Poate că opt aparate pentru antrenamentul avansat al piloților poate părea mult dacă ținem cont de faptul că Forțelor Aeriene Ungare dețin astăzi 12 SAAB JAS 39 Gripen C și două D-uri, urmând să mai primească încă patru C-uri din Suedia, dar este logică achiziția măcar prin prisma faptului că ora de zbor pe un avion sub-sonic este evident mai ieftină decât cea pe un supersonic.
Achiziția a patru noi Gripen C nu a încântat prea mult pe nimeni, cu atât mai mult cu cât se discuta de ceva timp despre o eventuală dublare a numărului de aparate la 24 de “C”-uri, adică două escadrile “mici”, dar într-un final s-a mers doar pe achiziția a încă patru avioane și a 12 L-39NG.
Cele patru Gripen C sunt noi, în sensul că nu sunt nici zburate și nici măcar fabricate, dar ele vor fi asamblate din piese și fuselaje deja fabricate dar puse la pastrare de SAAB.
De asemenea, odată cu contractul pentru patru noi “C”-uri, s-a agreat ca Ungaria să devină proprietara celor 14 aparate avute în leasing până acum.
Într-un final, o afacere bună și cea cu Saab și cea cu cehii de la Aero Vodochody, doar că viitorul nu arată prea bine din perspectiva maghiară, în sensul în care Slovacia va deține la orizontul anilor 2030 o flota de 14 F 16 Block 70, Bulgaria, cândva, va avea 16 F-16 Block 70, Croația deține 12 Rafale F-3R, Serbia – în viitor – 12 Rafale F-3R/F4, iar România, Nemesisul dintotdeauna din punctul lor de vedere, are 49 de F 16 MLU+încă 18 F 16MLU olandeze la Borcea și dincolo de 2030 va deține 32 de F-35A, astfel încât forțele aeriene maghiare vor fi în inferioritate atât numerică cât mai ales calitativă față de cam toți vecinii lor.
Nu că ar avea motive să se teamă de vreunul dintre ei, în general Budapesta are pretenții către cam toți vecinii săi, nu aceștia față de Ungaria.
GeorgeGMT
Va preocupa foarte tare inzestrarea si pregatirea vecinilor.Puteti observa ca spre deosebire de noi, acestia au facut deja achizitia de tancuri moderne(Leopard), fabrica in tara lor transportoare blindate(Linx) si in curand o sa aiba si flota la portul pe care si l-au cumparat.Noi avem iesire la mare dar nu mai avem flota.Asa ca ar fi mai bine sa ne uitam in ograda noastra, ca avem multe de facut.
Normal ca ne preocupa pentru ca si pe ei ii preocupa tare de tot tot ce facem noi. Tancuri am procurat si noi, Lynx se fabrica la ei…..dar fff lent. Au cca 30-35 de unitati livrate dupa 5 ani. Si au avut probleme serioase cu integrarea armelor. In comparatie cu ei, Piranha 5 de la noi este cu adevarat o poveste de succes.
Flota….cine a zis ca nu mai are? Sau cine ar trebui sa aiba, ca nu inteleg. Flotele apartin de obicei companiilor private, statul e un prost administrator a tot ce inseamna active. Iar un vas de transport este fix ca o uzina.
Cat priveste „portul” ungurilor, informatia asta se toooooot rostogoleste prosteste in presa, de fapt au cumparat o dana in cadrul portului Trieste, un teren de cca 30 ha, avand o dana cu o deschidere la mare de 640m (Constanta, fara Midia sau Agigea, are cca 45km de dane). Asa ca in maretul port unguresc vor putea acosta simultan vreo 2 vapoare….asta daca au unde sa descarce, pentru ca un portcontainer de 20.000 TEU are nevoie de 10.000 camioane, ceea ce e imposibil sa descarci in infrastructura existenta (pozitia acelei facilitati se poate vedea pe net)
Asa ca, mai usor cu pianul pe scari ca nu tot ce zboara se mananca.
1 bat tancuri, 3 bat mecanizate, 1-2 baterii de Nasams si 1 bat obuziere autopropulsate; atat; despre ce flota visezi la alt port? Ungaria nu e un exemplu bun pt Romania, au serioase carente si intarzieri
Hai sa le iau pe rand si sa iti explic de ce mananci…
Ei au cumparat 44 de Leopard 2 si noi 54 de Abrams deci la capitolul tancuri e gata.
Noi 56 K9 din Koreea facute aici partial ei 24 PzH la cheie
Noi fabrica pentru 300+ Piranha5 in diferite configuratii ei fabrica pt Lynx
Noi fabrica 1000+ Cobra 2 + ce am mai cumparat JLTV-uri, URO Vamtac, HMMWV ei 300 Gidran
Noi centru mentanta F16 cu 3 escadrile de F16 ei o escadrila de Gripen
Noi HIMARS ei HIMUE
Noi Bayraktar si Watchkeeper ei ce or avea cateva acolo
Deci, acum e randul tau se recunosti ca ori esti pe langa rau si frustrat ori limba vorbita acasa nu e romana.
Cat despre flota lor la portul „cumparat” :)))))))))))))))) era sa vars ceaiul pe mine de ras
O mica comparatie arata ca l39 este cam nepotrivit la
antrenament pt avioanele moderne, cu cat s au straduit cehii. Vedeti
https://www.youtube.com/watch?v=YaJkAxhCB2c
comparatie nepotrivita, L39 este pe nisa low-cost, cu M345 HET si IAR-99, nu cu M346.
Primele, sunt subsonice si utile pentru cine are biloc de antrenament pe avioanele de lupta… categoria F-16, JAS-39, Rafale, etc. Sunt aproape ca performante si cost de nisa turbopropulsoarelor cu performante inalte gen Pilatuc PC-9/PC-21, Tucano, etc.
Pentru F-35, F22 si altele fara varianta biloc, ai nevoie sa iti antrenezi pilotii pe ceva capabil de viteze trans-sonice/supersonice, in plus fata de simulator: T-45/Hawk, T-38 Talon/ T-7 Redhawk, KAI TA-50, M346.
Cand vom trece pe F-35 probabil ca IAR-99 vor fi incet retrase, pentru a fi inlocuite cu asa ceva… Temporar inclusiv scoala de F-16, daca mai are resursa, ar putea participa la formarea pilotilor de F-35 pentru a face un minim de ore pe supersonic.
https://www.rumaniamilitary.ro/leonardo-aermacchi-m345
https://www.rumaniamilitary.ro/alte-pc-21-pentru-armee-de-lair
https://www.rumaniamilitary.ro/aero-f-a-259
https://www.rumaniamilitary.ro/conceptul-saker-s-1-avion-cu-reactie-personal
https://www.rumaniamilitary.ro/aero-vodochody-prezinta-l-169-alca
https://www.rumaniamilitary.ro/l-39-ng-pentru-vietnam
https://www.rumaniamilitary.ro/dale-incas-ului
https://www.rumaniamilitary.ro/subsonex-jsx-2
raza de actiune aproape tripla la Skyfox fata de IAR 99
viteza maxima mai mare la Skyfox, desi pe hartie, tractiune maxima mai mika la Skyfox decat la IAR 99,
iar motoru de pe Skyfox este evident mai nou, ca conceptie, decat motoarele noastre de pe IAR 99, diferenta mai mare de 50 de ani,
poate fi si spre 70,
de acolo poate vine consumu mai mik de combustibil si raza cu mult mai mare de actiune
capacitate mai mare de inarmare la Skyfox fata de IAR 99
la IAR 99 sunt 5 piloni, maxim 1450 kg
la Skyfox sunt 5 piloni, maxim peste 1670 kg
si era sa uit, ca sa ne dam seama unde suntem, proiectu Skyfox este din anu 2014
inseamna ca la anu 2025 motoarele de pe IAR 99 sunt praf si pulbere, fata de concurenta
noi stim ca motoru englez e sfant, ca si fregatele luate la suprapret dar si alea pline de capacitati paranormale,
si ii ca vinu dupa 50-70 de ani ii descoperi capacitatile paranormale,
ca si aia care au decis scoaterea motoarelor atat de performante de pe IAR 93,
conducere paranormala,
Interesant cum proiectul cehilor merge mai departe, in schimb cel romanesc bate pasul pe loc. Si nu vorbim de un nou model de IAR, ci de banala modernizare al unui avion vechi. De aici se vede cel mai bine ce inseamna statul proprietar si ce inseamna privatul. Putem sa comparam oare Avioane Craiova cu Aerostar Bacau?
Nu bate pasul pe loc, IAR 99 SM e bun dar romaniei lipseste ceva reclama, public relations.
Priviti:
https://youtu.be/GHgPjzdOsPI?si=NtmKbF8Qq-6bEkO4
la ce să le facă reclamă ălora de la Craiova? la nesimțire și lene?
@Cezar
din nefecire asta ne-a adus unde suntem azi,
ideea ca statu nu poate face nimik,
ca asteptam sa vina nu stiu ce privat sa faca nu stiu ce,
in locu statului,
oricum nici Aerostar nu are nu stiu ce proiecte proprii care sa rupa gura targului – de ex proiect propriu de avion de antrenament sau de lupta,
sau nu se cunosc aceste proiecte,
uitam sau nu dorim sa stim ca ote de la greci era de stat cand a cumparat romtelecoma,
la CEZ cu eolinene construite la noi de peste un miliard de euro are printre actionari statu,
ca Kaufland, Lidl etc au printre actionari statu,
ca Renault are printre actionari statu,
Groupe Societe Generale etc etc
polonezii, ungurii, cehii, au alta conceptie,
la ei probabil aia din serviciile secrete nu ies la pensie imediat dupa 40 de ani,
noi pe sistemu traditional,
omu sfinteste locu,
nu-i complicat
chestia asta ii de mai mult de 2000 de ani,
dar noi inca nu ne-am dat sema de regula asta elementara,
Si daca as face comparatie, IAR99SM nu face rusine
romaniei. Pacat ca ungurii nu l au cumparat.
https://armyrecognition.com/news/aerospace-news/2025/romania-tests-iar-99sm-light-attack-aircraft-armed-with-german-iris-t-air-to-air-missile
Aero Vodochody este o companie ceha cu actionar majoritar maghiar. Preluarea pachetului majoritar a fost realizata de compania actualului ministru ungar al apararii, care (ca sa nu existe conflict de interese – sic) a cedat pachetul majoritar catre CEO comapaniei MOL, samd Aero Vodochody este controlata, prin rotatie, de oamenii …conducatorului iliberal.
Maghiarii au facut o afacere buna, au preluat o companie cu istorie si traditie, cu ceva cota de piata,cu destul de multe avioane vandute la care asigura MRO, cu programe de R&D, sunt furnizori agreati de Airbus, Leonardo si Embraer, si la pachet a venit si un aeroport.
Cudos. De ce nu a preluat avioane Craiova pe cei de la Aero Vodochody, ca erau de vanzare?
Ce sens are intrebarea ta? Cu ce bani? AC are voie sa faca afaceri doar cu acordul actionarului majoritar, deci nu face afaceri.
Pentru că acționarii unor monumente naționale, cum este și Avioane Craiova, sunt niste troglodiți bătuți în cap. Și ei și cei care i-au pus și îi țin acolo.
@Diego
Intrebarea era si retorica si ironica
Cu tot respectul ptr cei care au lucrat acolo, pe vrema cand inca se mai fabricau avione, astazi AV este o epava care se scufunda chiar si cu ajutor de la stat (daca ar fin fost privata era de mult inchisa si cu activele vandute). At fi eficient sa o predea ceea ce ese inca utilizabil (documentatii, SDV-istica, masini unete moderne, samd) catre Aerostar, sau IAR si sa o inchida.
Statul isi va recupera parte din bani doar din vanzarea terenului si imobilelor, si de IAR 99 atat cat va mai zbura se poate ocupa o companie care are si cu cine. E adevart, nu vor mai fi locuri caldute ptr directori (ca manageri nu pot fi numiti) si altii cu „gulere albe” insa ar scutii macar pe cei de pe acest site sa tot faca remarci amare la adresa AV 🙂
Sunt o multime de paraziti prin ministerul economiei si deasemenea prin firmele sale apartinatoare. E nevoie de vointa (politica) si de know how maangerial, sa pastrezi ce companii au un real potential, sa le consolidezi si pe restul sa le inchizi.
La o privire rapidă pe wiki vedem că există deja comenzi pentru mai mult de 40 de aparate.
Se anunță un succes comercial
Domnilor, avioane le cehe L-39NG Skyfox sunt bune si merita atentia cuvenita si nu numai ungarii privesc la ele cu dorinta de a cumpara ci si alte state. Si Dumnezeu sa-I ajute. Dar eu privesc cu tristele la Avioane Craiova care au primit banii necesari pentru a retehnologiza avionul Siom de la standard la SM ,modernizat, avion de aceeasi clasa. Din nefericire au trecut perioade de timp nepermis de multe, s-au adunat amanari peste amanri desi banii au fost dati si numai un avion a fost probat in rest mai nimic. Fara indoiala ca ne intrebam cu tpotii ce se intampla si pe buna dreptate vrem nu vrem ne intrebam urmatoarele; indivizii care conduc avioane Craiova sunt niste dusmani ai tarii, oamenii nu sunt romani adevarati si nu-i interseaza munca desi sunt platiti pentru acesta, au primit mita de la alte companii sau state si ataca prin aceasta atitudine si interesele legitime ale tarii noastre, banii care chipurile s-au dat nu au mai ajuns la acesti oameni si s-au folosit partidele politice si inca mai sunt aspecte in toata tara dar daca ma desfasor imi stric ziua de astazi si nu numai. Oricum ar fi aceasta este o crima impotrina natiei romane si impotriva tarii noastre Romania. Daca serviciile special nu fac nimic este lesne de inteles ca nu sunt capabili sau au primit mita , sau sunt implicate si ei in aceasta crima organizata impotriva Romaniei. Este extrem de dureros ca pigmeii politici se lupta pentru slujbe si (inghit camila dar strecoara tantarul) ,,Unde esti tu Tepes doamne’’
Ps. Sunt zeci de exemple in toata tara care se desfasoara tot asa cum este si la Craiova Avioane.
@Potters, citeste comentariile la articolul cu energia al domnului Dragusin si vei intelege ca nu numai bietii directori de la Craiova sunt pafaristi, ci o mare parte din societatea romaneasca e la fel.
Romanii o duc prea bine, prefera sa cumpere lux din vest in loc sa-ncerce sa faca ei ceva.
IAR 99 ar fi putut deveni un avion de referinta, avionul e ca un copil care poate fi permanent perfectionat, scos variante noi. Dar cui ii pasa, hai sa bagam bani in F35, 47…. fiecare roman si-a dorit sa aiba mercedes, chiar la mina treia.
L 39… ha, ha
Cred că nici cel mai desprins de realitate suveranist nu ar putea compara IAR-99 cu F-35. Nici măcar cu F-16. A, că ar fi putut fi susținută consistent producția de aeronave la nivel local, inițial școală, ulterior, acumulând experiență, poate chiar un avion de luptă capabil să efectueze misiuni mai modeste (mai fiabil ca IAR-93, posibil în colaborare), în funcție de rolul ales putând înlocuind MIG-21 mai devreme, etc.? Da, probabil s-ar fi putut, dacă s-ar fi dorit, și ar fi fost foarte bine în momente de potențial conflict.
Asta nu înseamnă că n-am fi avut nevoie de F-16 sau F-35, că deocamdată 47 intră la capitolul „hai să fim amuzanți”. Când se va produce în România ceva de nivel F-35, statele care se respectă vor avea probabil crucișătoare spațiale.
In general evit sa ma conversez cu tine… nu spun de ce… dar acum fac o exceptie:
1. Nu am comparat IAR 99 cu F 35, asta e imaginatia ta bolnava. Obsesiile tale cu suveranismul devin deja isterii.
2. IAR 99 ar fi putut sa ocupe un loc onorabil la categoria lui, inclusiv ca avion de scoala pt F 16 sau, de ce nu, as avea niste idei, pt F 35. Desigur daca ar fi fost dezvoltat in continuare, si sunt sigur ca ar fi fost, tehnic, posibil. De ce nu s-a facut? Din cauza ca persoane ca tine si, din pacate, sunt o multime, nu pricep absolut nimic, sunt blocati in niste paradigme idioate. Si, tot din pacate, asemenea persoane au trecere, sunt sigur ca postarile tale vor obtine jde de laikuri.
3. F putine tari dezvolta avioane la la a la z, inteligenta e sa colaborezi, sa iei si sa dai ce e mai eficient. Cu alte cuvinte sa fii inteligent, dar nu e cazul tau, nu ma astept sa intelegi, esti doritorul tipic de Mercedes!
„IAR 99 ar fi putut deveni un avion de referinta, avionul e ca un copil care poate fi permanent perfectionat, scos variante noi. Dar cui ii pasa, hai sa bagam bani in F35, 47”
Asta a sunat ceva gen comparație, cu năduf. Mai de departe, așa, să zicem la nivel de alocare de resurse. Nu dați banii pe prostii (vestice), faceți avioane la copii din resurse proprii. Altfel, pomenirea lui F-35 n-avea vreo logică, iar cu F-47 e de-a dreptul comedie.
Da, IAR-99 ar fi putut avea o altă dezvoltare. Nu prea ai nimerit-o cu paradigmele mele aici, chiar mi-ar fi plăcut să văd la final un avion fiabil de producție românească, produs în serie, mai puțin trimis la arat decât a fost IAR-93. N-a fost să fie.
Colaborare, desigur. Dar am crezut că ideea era să fim capabili să construim noi ceva, cu dependențe minime chiar și față de aliați, că așa am colaborat și cu iugoslavii. Tradiții în domeniu existau, din păcate nu cred că vor fi reluate prea curând.
Altfel, nu mă simt deosebit de inteligent orișicum, se întâmplă să cunosc persoane mult mai inteligente (cele de față se exclud, ca de obicei) și prefer Suzuki, dacă e vorba de mărci. Iar ușoara iritare a interlocutorului am s-o pun pe seama vârstei și a stresului provocat de rezultatele nesatisfăcătoare ale alegerilor din Germania și România. Ar fi un pic răutăcios să zic că-s ieșiri tipice de suveranist frustrat, drept pentru care n-am s-o fac.
numai un idiot ar putea sa creada ca un batrin ca mine, trecut prin viata, ca sacii-n caruta, martor la jde de schimbari istorice, cu adevarat semnificative, ar putea fi stresat de niste rahaturi de alegeri care nu-nseamna nimic, nici in Ge, nici in Ro. De altfel rezultatele nu au fost rele, nici in Ge, nici in Ro.
Imi pare extrem de rau ca te-am bagat in seama!
după cum arată acum… un bun avion țintă, că motorul cam de pe acolo cam și era…
mai bine ar încerca să facă din el dronă, dar nu ăia de la Craiova că ăia îl fac tractor din a 2 încercare…
Reportaj la birtul băieților viteji din Debretin: No, tare bine este ca vine avion modern și are perfomant la el, ca valahile tare luat vitez cu F16 si F35 la el, nu are șanse la vulturele nostru!
Un avion de scoala, pt trecerea pe F 35, cred ca ar fi ceva senzational. Un avion care nu ar trebui sa fie stealth, nici nu ar trebui sa fie VTOL, ci sa aiba doar un cockpit F 35, cu facilitatile computerizate specifice, un fel de simulator zburator.
Platforma ar putea fi chiar un IAR 99, reproiectat.
Buna seara Neamțu țiganu.
Pentru F 35 , nici o țară nu formează piloți de la zero.
In toate tarile unde exista deja avionul, piloții au cel puțin 1500 ore obținute anterior pe alte tipuri de avioane de vânătoare.
Se face un curs pe simulatoare și doar după se trece pe F 35 real.
E o gluma românească că vezi doamne facem piloți de F 35 cu subsonicul IAR.