Primul zbor al RoAF în simplă comandă pe aeronava F-16

F-16 ba5 10730795_415524495263609_3871562492586664113_n

15137

Miercuri, 26 noiembrie, căpitani-comandorii Andrei Constantin şi Cătălin Micloş au devenit primii piloţi români care au zburat în simplă comandă cu aeronava de luptă F-16 Fighting Falcon. Zborul s-a realizat în cadrul cursului de pregătire pentru trecerea pe aeronave de luptă F-16, care se desfăşoară la Baza 5 Aeriană din Monte Real, Portugalia.

f-16 ba5 10436159_313757772152852_7814638001296576221_n

Cei doi ofiţeri sunt piloţi de vânătoare la Baza 71 Aeriană de la Câmpia Turzii, cu o experienţă de peste 15 ani, acumulând fiecare peste 1.100 de ore de zbor, din care aproximativ 900 pe aeronava MiG-21 LanceR. De-a lungul carierei lor, cei doi ofiţeri au participat la misiuni şi exerciţii naţionale şi internaţionale, printre care misiunea de poliţie aeriană sub comandă NATO „Baltica 2007” şi exerciţiile anuale „Dacian Viper”, „Air Solution”, „Blue Danube”, „Dacian Flag”.

f-16 ba5 10610696_313757762152853_7355750943890288180_n


Detaşamentul de militari ai Forţelor Aeriene Române care urmează cursul de pregătire pentru trecerea pe aeronava F-16 în Baza 5 Aeriană, Monte Real, Portugalia, este format din 23 de militari şi include ofiţeri şi maiştri militari: piloţi, personal tehnico-ingineresc şi specialişti în planificare. Din seria actuală fac parte trei piloţi care realizează trecerea pe aeronava de luptă F-16 Fighting Falcon.

f-16 ba5 10696331_313757755486187_5164635377010429004_n


Programul este prevăzut să se desfăşoare în mai multe serii, pe o durată de aproximativ doi ani, şi include pregătirea unui număr de 80 de militari, dintre care nouă piloţi.

CER SENIN/RoAF

67 de comentarii:

  1. Stie careva daca se devanseaza programul in vre un fel, avand in vedere jocul de glezne, care tinde sa se inteteasca la noi in zona? PS inca nicio veste despre intentia de a mai achizitiona , pe viitor, alte avioane!

    • Da, il devanseaza de numa’! Abia le ajung banii sa achite ratele de 200 mil. euro/an!

      Tocmai a trecut 1 an de cand au inceput evenimentele din Ucraina!

      Cate echipamente noi au cumparat in acest an (daca nu punem la socoteala alea 3000 de casti si de veste antiglont)?

      Au reusit sa faca revizia la:
      – 4 IAR-99 si au un al 5-lea pe rol, din 21 de aparate.
      – pana in 10 MIG-21 Lancer din 24 cate ar insemna minimul pentru 2 escadrile active
      – cateva IAR-330 Puma dintr-un parc de aproape 50
      – vreo 16 TAB-uri Zimbru/77/c-79, dintr-un efectiv de 1200
      – vreo 14 tancuri + inca un lot similar verificat pentru exercitiul din Germania, din totalul de peste 300 in inventar
      – MLI-84M – nu stiu daca a miscat ceva
      – ceva revizii la Gheparzi, dar in program multianual si cred ca au fost facute inainte de 2014
      – in rest ceva improvizatii in atelierele armatei pentru restul parcului auto

      S-a mai primit un Spartan…

      Cam asta e tot ce au facut in 12 luni de cand ne bate razboiul la usa… revizia a 10% din parcul de tehnica veche si nici o achizitie!

  2. „primii piloţi români care au zburat în simplă comandă cu aeronava de luptă F-16 Fighting Falcon” cu mentiunea ca alea portugheze nu prea mai sunt de lupta ci mai mult de antrenament 🙂 si politie aeriana…sa fie cu noroc 🙂 !

  3. Sper ca cele din imagine vor ramane in Portugalia…Arata de parca sunt facute din bucati si prinse cu capsatorul…

  4. inca ceva, 1100 de ore in 15 ani!?!?!!1

    in video ala de acu 2 zile portughezu’ se plangea ca tre’ sa zboare 3000 de ore pe an si nu 5000…………..

    • Sigur, saracu’ de el…zboara „doar” 8 ore si un sfert in loc 13 ore jumate+ pe zi, 24/7, cine naiba e asa de norocos? 🙂

    • poate instructorii zboara atat.
      De la normarea muncii iti zic ca deja pute cand se ajunge la 150 de ore pe luna.
      Din ce bagi acolo ar reiesi ca 6 ore in fiecare zi astia trag liniute pe cer.

    • e vorba de toata flota portugheza, nu doar de acest pilot, nu exista pilot care zboara 5.000 ore pe an.

    • Tu stii ce inseamna 3000 ore pe an? Sar realizezi ce inseamna 5000 ore pe an?

      Cate ore pe an conduci tu masina? Te-ai gandit?
      Tu nu conduci masina (autoturismul personal) mai mult de 1000 re pe an… si tu spui de 3000 ore pe an?
      Asta inseamna ca pilotul sa zboare zilnic cate 10 ore.

      • Probabil vrei sa zici ca pilotii portughezi zboare 300 ore /an si ar trebui sa zboare 500 ore/an.

        500 ore/an inseamna ca un pilot trebuie sa zboare zilnic cate 1 ora si 20 minute.
        Dar aici sunt incluse si sarbatorile de Craciun, Paste, ziua Nationala, Sf. Marie, si sunt incluse toate Weekend-urile.
        Daca scadeti weekendurile si sarbatorile, faceti voi socoteala, ce iese…

        Concluzia: pentru un pilot este imposibil sa zboare 500 ore/an.
        Daca pilotii nostri ar zbura macar 200 ore/an (toti pilotii) ar fi o realizare.

  5. Bre la cati bani am dat nu au putut vopsi si ei textele alea de pe avion in romana sau engleza?! Sau asta mai costa 100 de milioane?!

  6. Cele din poze nu sunt pt Romania , ale noastre sunt in galben probabil grund momentan nu sa vopsit schema de camuflaj , plus aia cu 5000 de ore pe an este reala ?? am citit ca sunt mult mai putine ore pe an , chiar aici pe site am citit ca americanii zburau 250-300 ore pe an , care este realitatea cu acest portughez zburacios ??

  7. Va rugam sa nu stranutati ca le sare zmaltu ‘ …probabil ca pana acu singurele elemente care or zbura in grafic vor fi niturile care au licenta de zbor prelungita odata cu patina etatii respectabile . Dar apropos de etate , ceva la electronica , computer de bord s-o fi schimbat ? Ca la cat is de batrane , probabil singurele computere de bord or fi ceasu’ si I-phonul pilotilor …

  8. O intrebare sensibila am:
    Se formeaza si instructori pt a ne putea crea proprii piloti si la noi in tara? Sau fiecare wannabe F16 pilot va trebui sa mearga in strainatate?

    • Probabil varianta doi. Nu de alta dar cred ca le convine wannabe F-16 pilots din Romania sa se antreneze la doi pasi de Estoril pe banii contribuabililor.

      • on sa razi, dar este chiar mai ieftin decat in Romania!

        Un muncitor in automotive este platit cam la 700euro pe luna, un inginer in jur de 2000-2200 de euro, iar managerii chiar mai prost decat la noi.

        Poti manca de 8 euro un meniu ca lumea la un restaurant mai de casa.
        Poti gasi vinuri acceptabile la 3 euro sticla (la 6 este deja DOC!) iar un vin de Porto este 7-8 euro in aeroport. De 6 euro am avut 2 sandwich-uri si o sticla de vinho verde in hotel in 2006. Sper ca nu s-au schimbat preturile prea mult pe acolo.
        Prevad ca o sa fie un baby-boom cand se vor intoarce oamenii acasa.
        Au aia niste femei pe acolo ca incepi sa le apreciezi cu adevarat frumusetea la romance abia dupa ce prinzi 3 saptamani pe acolo.
        Incepi sa intelegi de ce fac aia vinuri de 17% alcool pentru ca nu stiu cum ai convinge un roman treaz sa treaca la „treaba” cu o femeie pe acolo. Poate daca este orb sau beat mort sau amandoua.
        Inca mai am sechele! 🙂

        Sper din tot sufletul sa fi prins eu o zona mai dubioasa.

        • Da frate stiu ca la capitolul mancare suntem oropsiti rau de tot. In Italia luam pranzul cu 4 Euro. Doua feluri si desert. Un fel costa 3 euro dar toatal lumea lua juma de portie la 1,5 euro ca daca luai doua porti intregi nu te mai ridicai de la masa, ultimul euro era pentru desert. Cu 20 de euro luam doua persoane cina cu doua feluri la un restuarant bun. De sandwich-uri nici nu mai zic intre 1 Euro si 4 chestii care in Romania platesti dublu. Si sa nu-mi aduc aminte de cafea un capucini 1,1 Euro cand in Romania daca il gasesc la 9 lei ma consider fericit.

    • se formeaza si instructori

  9. Acum jocurile sunt deja facute, avem avioane th fie ca ne place sau nu ne place, mai are oare rost sa despicam firul in patru? Vom vedea pana unde vor merge cu revitalizarea si modernizarea lor, sa speram ca nu se vor opri aici si vor achizitiona alte F-16, preferabil noi sau mai noi decat astea. Pilotilor nu pot decat sa le urez succes si bafta, decolarile sa fie egale cu aterizarile. Felicitari celor doi capitani-comandori! Din cate stiu, dintre cei 9 piloti din primul lot, o parte vor deveni instructori pentru F-16 in Romania.

    • Felicitări celor trei aviatori de la baza ardeleană ( hehehe, loc bun, oameni buni)!
      Mereu ne bucurăm ca în familie la toate evenimentele bune, cum la cele rele ne întristăm. Suntem obligați să ne încredem în ei, altfel nu are sens, nu?

      Vor fi și instructori, care vor asigura trecerea altor piloți, cu atât mai mult cu cât durează ceva ani până se atinge „punctul operaționalizării” – adică capacitatea generală și specifică de a opera platforma (avionul vector) și sistemul de arme în accepțiune extinsă (senzori, armament, comunicații). Capacitatea nu apare peste noapte, a se vedea programele trecute (MiG-29, LnaceR etc) derulate de FARo. Costurile pe care le implică programul acesta modest – care umple un loc care va deveni golaș odată cu retragerea ultimelor escadrile dotate cu LanceR – se datorează în mare costului de trecere la noul sistem de arme/platformă vector. Costul sau prețul platformelor în sine, fie cele A, fie B, este corect. Armamentul, cam puțintel dacă ne-am ghida strict după datele oficiale aruncate în public, idem. Scump a fost, este și va fi aducerea infrastructurii, în sens limitat și extins, pregătirea, mentenanța și antrenamentul. Repet, avioanele au fost ieftine, relativ vb. Pe de altă parte e clar că resursa umană și infrastructura va consuma cea mai mare parte din bugetul alocat programului de dotare cu sistemul F-16. Legat de armament, aș crede că pachetul „expus” nu este cel agreat între cele trei părți mari și late, dar nu mă pronunț.
      Din orice prismă privim, noile jucării aduc un salt de capacitate sesizabil. Părerea mea e că nu e de rău dacă următoarele loturi de platforme trec dincolo dela stop-gap-capability spre actual capability, în traducere de la minimul necesar puliția aerioană invocată de tovarășul gsg la o forță aeriană mai credibilă. Spre acest scenariu înclin, anume că, după ce lotul inițial devine operațional și se capătă experiență și expertiză cu un sistem de luptă actual și cât se poate de eficace (ceea ce LanceR este parțial), următorul va cuprinde platforme noi mai performante, cu opțiunea pentru al treilea lot după 2020. Vom vedea dacă vom trăi.

      • Iarta-ma ca ma leg de asta, dar m-am saturat sa tot citesc despre ardeleni ca sunt cei mai cei, romanii adevarati etc. M-am saturat! Sa inteleg ca restul suntem niste lepre, iar daca suntem din sud atunci chiar vai mama noastra… Incetati sa mai ridicati in slavi ardelenii, nu ca ar fi rai, dar jigniti toti ceilalti romani, iar daca vrei sa ma leg strict de aviatie, se stie ca spuma este la Fetesti..

  10. Sa fie intr-un ceas…supersonic!

    Eu sunt curios cata resursa de zbor mai au aceste aparate.
    Stie cineva sau s-a scris pe undeva?

  11. Felicitări celor trei aviatori dela baza ardeleană ( hehehe, loc bun, oameni buni)!
    Mereu ne bucurăm ca în familie la toate evenimentele bune, cum la cele rele ne întristăm. Suntem obligați să ne încredem în ei, altfel nu are sens, nu?

    Vor fi și instructori, care vor asigura trecerea altor piloți, cu atât mai mult cu cât durează ceva ani până se atinge „punctul operaționalizării” – adică capacitatea generală și specifică de a opera platforma (avionul vector) și sistemul de arme în accepțiune extinsă (senzori, armament, comunicații). Capacitatea nu apare peste noapte, a se vedea programele trecute (MiG-29, LnaceR etc) derulate de FARo. Costurile pe care le implică programul acesta modest – care umple un loc care va deveni golaș odată cu retragerea ultimelor escadrile dotate cu LanceR – se datorează în mare costului de trecere la noul sistem de arme/platformă vector. Costul sau prețul platformelor în sine, fie cele A, fie B, este corect. Armamentul, cam puțintel dacă ne-am ghida strict după datele oficiale aruncate în public, idem. Scump a fost, este și va fi aducerea infrastructurii, în sens limitat și extins, pregătirea, mentenanța și antrenamentul. Repet, avioanele au fost ieftine, relativ vb. Pe de altă parte e clar că resursa umană și infrastructura va consuma cea mai mare parte din bugetul alocat programului de dotare cu sistemul F-16. Legat de armament, aș crede că pachetul „expus” nu este cel agreat între cele trei părți mari și late, dar nu mă pronunț.
    Din orice prismă privim, noile jucării aduc un salt de capacitate sesizabil. Părerea mea e că nu e de rău dacă următoarele loturi de platforme trec dincolo dela stop-gap-capability spre actual capability, în traducere de la minimul necesar puliția aerioană invocată de tovarășul gsg la o forță aeriană mai credibilă. Spre acest scenariu înclin, anume că, după ce lotul inițial devine operațional și se capătă experiență și expertiză cu un sistem de luptă actual și cât se poate de eficace (ceea ce LanceR este parțial), următorul va cuprinde platforme noi mai performante, cu opțiunea pentru al treilea lot după 2020. Vom vedea dacă vom trăi.

    LE+PS: Am impresia că am intrat la moderat, sper să apară.

    • @Flogger. Nu esti la moderat 🙂 .Doar ca se mai intampla, din motive independente de vointa administratorilor, ca anumite comentarii (cu totul aleatoriu) sa aiba nevoie de mai mult timp pana cand apar pe blog.
      Sfatul meu pt toti cei care patesc acest lucru este sa stati linistiti si sa aveti rabdare. Aceasta problema apare cand traficul este crescut si au patit-o destui pana acum.

    • „noile jucării aduc un salt de capacitate sesizabil”
      Bre, in starea care este , astia si daca-si mai cumpara un deltaplan aduc un spor de capabilitate foarte sesizabil 🙂 🙂

      „puliția aerioană” si zmart difans sunt cuvintele cheie acuma.

      In situatia in care toata armata-i cam cazuta la capitolul echipament nu-i mai vad p’astia scotand alte sute de milioane prea curand pt alte avioane.

      Planurile ieste de o reprelungire a reprelungirii resursei reprelungite la ce lancere zombificate mai pot sa zboare noaptea cand nu-i Soare si nu umbla Daniel cu cadelnitza plus astea doispce mai noi.

      Nea Danila, mare maresal din marele stat major al micilor forte armate, cand dadu cu interviul d’azvarlita la Janes mai amu, o zas ca sunt cu ochii cacu vulturii dupa alta escadrila tot de MLI84M…MLU vreau sa zic.
      Pt ca sigur o sa mai renunte careva in viitorul apropiat la o escadrila de troace d’astea MLUizate ca sa-si cumpere ceva mai nou.

      Si atunci, daca fondurile vor permite, le vom lua noi.
      Avioane din serie mai 9, gen Block52+, nu-i intereseaza, pt ca ala e alt tip de avion dpdv al mentenantei, si astia n-au bani sa bea apa dar sa intretina doo tipuri diferite de F16…

      Si atunci daca vor avea bani vor mai agata o escadrila de MLU, cu care se va face ‘puliția aerioană’ si cam atat.

      Asa ca ce urmatorul lot mai performant si al treilea lot dupa 2020…vorba lu matale, om trai si om vedea, insa la cum ai stim pe aurolacii astia 🙂

  12. De acord, mulțumesc de clarificare, bănuiam că nu are cineva ceva cu mesajul meu decent. A nu se interpreta altfel decât că nu vreau să îmi bat capul și cu postări când nu merge, timpul e prețios și la mine. Totuși, ce am scris rămâne, frustrant să nu poți transmite de dorești, nu?
    Toate bune și să citim de bine!

  13. Sa vezi tupeu pe pilotii nostri, cand se vor incaiera cu SU din Crimeea…
    Tare mi-e frica ca rusii scapa vreo racheta inclusiv in apele internatinale.

    Ca o completare… ar trebui renegociat cu SUA sa ne suplimenteze excadrila cu inca 2 buc. Tinand cont ca o parte cunt duble…

    • Corect, o escadrila, ca numar minim de avioane disponibile de 12 la care se adauga si dublele ar trebui sa contina 14, recomandabil 16 aparate – cum au polonezii. Polonia, la 48 de aparate F-16 au de fapt 3 escadrile a 16 aparate.

      • mie imi place lista pe care ai propus-o pentru inca 18 aparate F-16 care sa duca la un total de 30(24 simple, 6 duble), cred ca ar fi cea mai buna solutie pentru Romania in momentul asta…adica 30 de avioane impartite in doua escadrile nu e chiar asa de rau

  14. @Marius Z

    Sa vezi ce importante vor fi cele 8-10 MIG 21C care vor ramane operationale la Fetesti.

    Practic completeaza escadrila.
    Cand se va da alarma… cred ca va decola 1 patrula de 2 F-uri si 2 Mig-uri.
    Punctul meu de vedere… MIG-urile ramase sunt foarte importante.
    Vor proteja Resursa de zbor a avioanelor americane, in ritmul in care suntem hartuiti de rusi…

    • In ritmul in care suntem hartuiti de rusi, sa zbori cele cateva MIG-21 Lancer devine foarte periculos, chiar criminal as spune.
      Mai bine le conservi cat de cat putina resursa ca si aviatie in caz de bubuiala, ca atunci chiar n-ai incotro si ridici tot ce poate zbura, indiferent de riscuri. Dar sa faci asta pe timp de pace, mi s epare foarte riscant, deoarece de resursa MIG-urilor s-a tras deja mai mult decat era normal!

      • @Maris Z,

        Ce intelegi tu prin CONSERVARE?
        La fel cum am conservat MIG-29 sau MIG-23?

        In ROAF nu exista CONSEVARE.
        Iar MIg 21-C este avion adevarat, omule, in echipa cu F-16.
        Resursa MIG-rilor trebuie exploatata la maxim. Si inca ceva…
        Cand ai si avioane ce dispun de rachete BVR-uri poti sa-ti fac o strategie defensiva mult ma buna.

        Abia de acu poti folosi la MAXIM si MIG-ul 21-C (Lancer-C este un vanaor)

        • Pana cand cu achizitionezi macar 36 avioane… MIGUL ramane in dotare.
          Mai poate zura inca 2 ani macar si o face fu bine.
          Noi nu suntem acum intr-un conflict militar cu Rusia.
          Deci Migul poate face linistit politie aeriana alaturi de F-16.

          Italia a achizitionat Eurofighter dar inca opereaza si TORNADO in paralel.

          UK a achizitionat EUROFIGHTER si inca opereaza JAGUAR.
          Reiese chiar din filmuletul postat de voi la un articol…
          …… ……
          Eu am alta parere despre MIG 21 LanceR-C, decat voi… care il tot considerati un avion fff slab.

          Lancer-C este un vanator cu avionica ffff performanta. Chiar voi spuneati in articole ca este la nvelul lui F-16 BLOCK 40

          http://www.aripi-argintii.ro/aparatdezbor.php?p=131

          • Eu nu-l consider avion slab, doar ca structura sa nu mai duce, a imbatranit in zecile de ani de exploatare si devine periculoasa.

            Personal, ca si avionica, consider Lancer peste F-16 BL40, insa lipsa unei sarcini utile suficiente, a rachetelor BVR si a capacitatilor de manevre stranse/putere motor, fac inferior MIG-21 ca si platforma, fata de F-16 chiar si A/B MLU.

            • E adevarat. Ca structura e imbatranita.

              Dar eu cred ca astia la BACAU schimba chiar si elemnte de structura.
              Avioanele folosite in misuni de atac la sol, nu u avut structura solicitata. Problemele apar la avioanele de VANATOARE.

              Acum legat de rachetele BRV… vor avea F-16.
              Regretul meu a fost ca romanii nu au integrat macar MICA sau DERBY pe vaianta de vanatoare… :((

        • Ma refer la conservare in sensul in care este tinut apt de zbor in hangar, dar fara a epuiza putina si riscanta resursa pe care o mai are decat in caz de forta majora!

          „Iar MIg 21-C este avion adevarat, omule, in echipa cu F-16” – MULTUMESC DE NOTIFICARE, omule! Credeam ca e deltaplan cu radar AESA 🙂

          Ce nu intelegi e ca Lancer-urile, chiar si cu un pic de resursa prelungita, sunt riscant de folosit deoarece si-au depasit de mult rezerva de ore. Chiar si cu un RK la Aerostar, situatia nu se imbunatateste dramatic.
          Asa ca as vrea sa evit ca pentru misiuni de politie aeriana pe timp de pace, sa pierd si piloti si aeronave, putine cate mai sunt. Cel putin nu pana avem inca o escadrila de F-16 (16 nu 12 aparate) in tara…

          La asta ma refer.

          • Dar ce le fac astia la Bacau… ce inteleg ei prin RK?
            Doar nu leschimba Uleiul, filtrele si le face presiunea la pneuri.

            Avioanele odata ajunse la BACAU ar trebui sa fie verificate, reparate si imbunatatite Moarele dar si structura si pompele hidraulice si pneumatice.

            Daca inginerii de la BACAU isi fac treaba serios… si au echipamentele necesare sa identifice si posibile fisuri ale structurii, avioanele pot fi pte de zbor.

            Inca ceva… avioqnele mai cad si din cquzq PILOTULUI nu doar a problemelor tehice…care indraznesc a spun ca deja AEROSTAR acum (fata de inceputul anilor 2000) are experienta. Adevarat… cu pretul unor avioane pierdute si cu cateva vieti… :((
            …… …….. …….
            Nu vedem noi prea curand inca 12 avioane F-16 (ce sa zic de …16 buc)

            Noi nici pe astea 12 nu le-am primit… dar ce sa zic de platit…

    • Patrulă – patru sau două celule (de două), unde celula e unitatea minimă de luptă (dacă nu lupți solitar din varii motive).
      Dublele F-16 pot lupta ff bine, deși preferabil sunt uzate pt pregătire și antrenament. Dețin toate capacitățile cerute, în toate profilele de misiune, la vedere sau distanță. Nu confundați cu dublele de MiG-21, 29 etc.

  15. Aici ete descrisa dubla Migului 21.
    Care se numeste LanceR-B.
    Avionul powte fi configurat ca si avion de lupta.
    Nu este doar avion de antrenament.

    Cititi si voi si concluzionati. Bine, bine… nu stiu daca LANCER-B poate fi numit AVION DE SUPERIORITATE, asa cum este LANCER-C care chiar a fost transformat la momentul respectiv in avion de SUPERIORITATE AERIANA.

  16. „full throttle”… https://www.facebook.com/media/set/?set=a.415947201888005.1073741953.153682461447815&type=1
    „Joi, 27 noiembrie a.c., locotenent-comandorul Mihăiţă Marin a devenit al treilea pilot român care a zburat în simplă comandă cu aeronava de luptă F-16 -Fighting Falcon”

  17. PUN SI EU O INTREBARE SA NU SE SUPERE NIMENI DE PE BLOG VREAU SA VA PROVOC LA O DISCUTIE .PILOTII NOSTRI SE VOR ANTRENA PE UN AVION CU O ALTA MODERNIZARE EAR CIND VA TRABUI SA ZBOARE LA NOI VA TRABUI SA ZBOARE PE UN ALT AVION CU ALTA LOGISTICA SI ALTA MODERNIZARE INTREBARE CARE O PUN E CA PILOTII SE ANTRENEAZA PE ACELASI TIP DE LOGISTICA A AVIONULUI SAU NU CONTEAZA ASTA CA E TOT F16

    • Petru-
      Piloții români se vor antrena exact pe același model de avion pe care îl vor călări de la sfârșitul anului la noi în țară. Vorbim de platforma F-16 AM și BM, care reprezintă versiuneile A/B aduse la zi dpdv structural și a avionicii prin programul Mid Life Update, încât să ofere aproape aceleași capacități ca cele din noua serie Block 50/52. Atenție, nu am scris performanțe, care variază de la mai puțin (în cazul radiolocatorului – o versiune mai veche modernizată) la mai mult – agilitatea și manevrabilitatea, unde A/B-urile sunt mai bune decât C/D datorită greutății mult mai mari a=adăugate după Block 30 parcă. Sunt platforme excelente, dată fiind finanțarea mizerabilă și situația tărăgănării timp de un deceniu a programului.
      Deci logistic și altfel vor fi antrenați pe același avion pe care îl vor opera.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *