Rafale fata cu criza economica

images

Rafale in Afganistan

Francezii au redus din nou numarul de avioane Rafale prognozate a fi cumparate de Fortele Aeriene Franceze, de la 234 la 225. Initial Franta avea in vedere achiztia de 294 de bucati, insa numarul a tot fost redus, iar astazi comenzi ferme exista doar pentru 200 de bucati si contractual cu India pentru 126 de aparate, contract care asteapta inca semnaturile finale.

Pana acum 120 de aparate au fost deja achizitionate, francezii avand si patru avioane pierdute in accidente si zece Rafale au fost livrate Marinei, pentru a fi operate pe portavionul nuclear Charles de Gaulle. In prezent Marina defasoara o up-gradare a Rafale de la standardul F-1 la F-3, standard care-i creste avionului capacitatile aer-sol si de asemenea ii ofera posibilitatea sa foloseasca arme nucleare.

Rafale este astazi unul dintre cele mai moderne si puternice avioane de vanatoare din lume. Din pacate avionul a fost proiectat si gandit in plin Razboi Rece, prima aparitie publica fiind in anul 1986, numai ca odata cu prabusirea URSS, Rafale s-a vazut fara un obiect al muncii si, la fel ca fratele sau Eurofighter Typhoon, a inceput sa aiba probleme cu finantarea si vanzarile. Numai ca francezii, dupa o scurta ezitare, s-au hotarat sa-l fabrice, asta si datorita imbatranirii flotei proprii de Mirage.

RafaleMF2Afganistan-4

Rafale, varianta navalizata

Astazi Rafale este coniderat un avion superior F-16 sau F-15 si similar cu F/A-18E, inferior doar Raptorului american. La un pret per bucata de 130 milioane de dolari, avionul a intampinat mari probleme la incercarile Parisului de al impune pe piata internationala. Astfel in afara contractului cu India, care nu este inca semnat, sanse ar fi in Brazilia si unele tari arabe, dar deocamdata India este singurul client extern credibil.

Ca palmares operational Rafale a zburat, si a executat misiuni,  in conditii de lupta deasupra Libiei, iar acum sprijina trupele franceze in Mali, dar un lucru nu foarte cunoscut, in urma cu cinci ani Rafale a fost dislocat deasupra Afganistanului unde a folosit bombe „inteligente” impotriva miscarii talibane, cu rezultate foarte bune.

 

Sursa: strategypage

GeorgeGMT

 

 

9 comentarii:

  1. F 18 E/F este un pic cam over rated dupa mine deoarece daca ajunge la dogfight cu Rafale, Typhoon, Su 27 & familia s-ar putea ca sa fie mai slab decat F 16 V – F 18 C/D clasic nu trage decat 7.5 G iar F 18 E/F nu se poate lauda nici el ca trage mai mult de 7.6G

    • Cred ca astia de la strategypage au dat-o in bara cu fraza asta cam…aeriana:

      „…creating an aircraft superior to the American F-15s and F-16s, very similar to the F-18F but inferior to the F-22 and F-35.”

      Probabil or fi vrut sa spuna ca la nivel de dogfight e superior lui F-16 si F-15 (aici am eu dubii cu privire la „superioritatea” in comparatie cu „Vulturul”)…sau poate o fi fost vorba de „superioritate” a avionicii…

      …iar similaritatea cu F-18E (asa mai vii de acasa cu „traducerea” George, pentru ca Rafale-M e monoloc, desi strategypage numeste pe bilocul F-18…F 🙂 ) cred ca e in legatura cu capacitatile decolare/aterizare portavion si cele de atac la sol, nicidecum cu nu stiu ce superioritate aeriana (care s-ar subintelege din toata fraza).

  2. Si eu cred ca F 18 este supraestimat aici, cel mai probabil Rafale s-ar putea dovedi mai bun.

  3. Cine dracu mai face acum dogfight la XXL-punctul-Guri…

    Daca nu te rezolva ECMul, AESA si AMRAAMul, te rezolva chilotu’ cand intoarce capsorul cu helmetul si trage dupa tine cu ASRAAM sau AIM9X.

    Asta nu insemna ca Rafale e mai ‘prost’ sau F18 e mai ‘bun’. Pur si simplu cine are echipamentul care face diferenta si cine trage primul, ala ramane in aer, alalalt mere la discutii cu pestii.

    • Da?! Mai sa fie si cum faci tu un viraj frumusel cu 3 G ca sa scapi de AMRAAM?
      Si de ce F 22 este capabil de 9+ G sutained turn rate – de moft?! Si cand intoarce pilotul capul care este maximul de G pentru ca AIM 9X -ul sa faca achizitia tintei?
      De ce nu se foiloseste B1-B Lancer pentru aer-aer daca e atat de simplu?

  4. @Fenchea Marius
    „Da?! Mai sa fie si cum faci tu un viraj frumusel cu 3 G ca sa scapi de AMRAAM?”

    Nu stiu cum sa mai sa fie cum sa fie, dar de un AMRAAM(sau R27, R77 say Derby sau ce vrei tu) nu scapi cu viraje la 6-9G. Cred ca ai vazut tu prea multe filme gen Top Gun sau nu stiu cum se mai numea filmul cela in care un F18 in Yugoslavia manevreaza vreo 5 minute vreo doua SA8uri, cu pilotul uitandu-se pe gemuletz si discutand cu operatorul de armament, dar pana la urma tot o incaseaza.

    O racheta, orice racheta, are viteza si manevrabilitate mult mai bune decat un fighter, daca tu crezi ca o pierzi cu viraje e parerea ta proprie si personala. Parerea mea personala e ca n-ai nici o sansa.

    De AMRAAM scapi cu containere de bruiaj, towed decoy a la Eurofighter(oare de ce or fi pus asa ceva pe el, oare EF nu e manevrabil, nu baga GGGGGGGGGGGGGGGGGGGG-uri?) si cu viteza/distanta daca nu esti in killzone(a scapat Mig25 in Irak, au tras mai multe dar nu l-au ajuns ca era distanta suficient de mare si Mig25 suficient de rapid). Sau daca pur si simplu racheta malfunctions. Ca nu au nici alea rate de success de 100%.

    Daca racheta are lock pe tine si are energie suficienta, sa zicem o lansare in 15-20km, nu scapi tragand de mansa. Numa in filme. Pt ca racheta e mult mai manevrabila decat fieratania ta. Intreaba pe cineva care a zburat pe militare.

    „Si de ce F 22 este capabil de 9+ G sutained turn rate – de moft?!”
    Nu e de moft, daca chiar ajung la dogfighting sa nu pice de fazan, au acoperit toate zonele. Dar F22 este proiectat sa ti-o traga inainte sa-l detectezi tu, asta e filozofia lui, nu dogfightingul.

    „Si cand intoarce pilotul capul care este maximul de G pentru ca AIM 9X -ul sa faca achizitia tintei?”

    Nu stiu, intreaba tu productorul.

    Si daca poti sa intorci capul si racheta sa-l incadreze, la ce iti mai trebuie viraje la 9G? La 3-4G nu poti sa i-o dai? Intreb si eu ca magazineru, vorba cuiva de aici.

    „De ce nu se foiloseste B1-B Lancer pentru aer-aer daca e atat de simplu?””
    Asta e intrebare din ciclul „de ce se duc babele la Patriarhie”. Intreaba-l tu pe prea sfintitul Daniel.

    Asa, ca mazineru, iti raspund: poate pt ca e bombardier strategic? Pt ca e facut sa care tone de bombe la mii de km si nu pt suprematie aeriana?

    • Ce-ai bre cu magazineru?! Ce nu e si el om cu drepturi constitutionale?!
      PS Sper ca ai folosit substantivul cu toata deferenta pt ca io sunt Magazineru’ si sunt mandru ca am macar o magazie, altii, saracii, n-are nici imaginatie… 🙂 🙂 ))))))))))))))))) Oricum tu o sa ti-o iei in curand, am vorbit si cu Zgureanu, ca prea esti tare-n clanta si negativist. Cu tot respectu’ ! 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *