În spaţiu: Revin lansările de astronauți de pe sol american

Conform celor de la Space.com, în data de 27 mai 2020, astronauţii NASA, Bob Behnken şi Doug Hurley, vor decola la bordul unei capsule SpaceX – Crew Dragon către Staţia Spaţială Internaţională. Misiunea poartă un nume „pompos”: Demo-2. Va fi primul zbor din ultimii nouă ani cu echipaj la bord şi care va decola de pe teritoriul american. Lansarea este programată la 20:32 GMT şi va folosi celebrul Launch Pad 39A de la Centrul Spaţial Kennedy din Florida.

„On May 27, will once again launch American astronauts on American rockets from American soil!” a declarat şeful NASA, Jim Bridenstine pe Twitter, în data de 17 aprilie 2020.

Pentru a ajunge pe orbită, capsula va folosi o rachetă Falcon 9 şi va petrece o perioadă încă nedefinită de timp pe Staţia Spaţială Internaţională. După terminarea misiunii, cei doi astronauţi americani se vor întoarce pe Pământ, urmând să aterizeze în oceanul Atlantic, în zona coastelor Floridei.

spacex crew dragon

Sursa foto: NASA

Lansarea aceasta vine după o foarte reuşită misiune Demo-1 urmată de unele probleme cu sistemele de ejectare a capsulei în caz de abandonare a misiunii. Dacă Demo-2 va fi un succes deplin (şi dată fiind prezenţa celor doi astronauţi la bord sper din tot sufletul să fie), NASA va organiza prima misiune oficială cu Crew Dragon către Staţia Spaţială Internaţională curând, fiind deja stabilită componenţa primului echipaj: astronauţii NASA Michael Hopkins, Victor Glover, Jr., Shannon Walker şi astronautul JAXA Soichi Noguchi.

Un of de-al meu mai vechi, mă determină să vă reamintesc că viaţa nu e corectă: la atribuirea contractului în 2014, NASA a plătit 2,6 miliarde USD către SpaceX şi 4,2 miliarde USD către Boeing, în esenţă pentru a dezvolta maşinării similare. Între timp, bugetele au crescut, dar diferenţele au rămas. Ştim că prima lansare a concurenţilor de la Boeing n-a decurs conform planului urmând ca Starliner să mai facă un zbor de test înainte de a primi fiinţe vii la bord.

Nicolae

11 comentarii:

  1. Asta este cu adevarat o veste mare!

    3
  2. Salut.O veste frumoasa.

  3. Oful tau (Boeing vs SX) este impartasit de mai toata lumea. Au primit multi bani pentru ca erau considerati ca fiind siguri (sanse mari sa livreze un produs bun la timp). Nu au facut asta. Si cand in sfarsit vor reusi vor avea asigurate misiuni desi costul va fi cu peste +50% mai mare fata de Dragon, si probabil mai mare sau egal cu Soyuz.
    Urmatoarea serie de misiuni pentru astfel de nave este spre orbita lunara, pentru aprovizionarea Gateway. SpaceX a castigat cu al sau Dragon XL (vom vedea ce nume final va capata acest dragon pana la urma), in fata Boeing, Northrop Grumman si Sierra Nevada. Boeing e singura care a fost eliminata inainte de decizia finala. A avut cea mai slaba nava din punct de vedere tehnic (wow!), cea mai scumpa oferta, un plan cotat cu credibilitate redusa si au excelat doar la performante demosntrate in trecut/istoric Ce schimbare majora de perceptie in cativa ani, ce decadere.
    Abia astept lansarea! Sper sa fie un succes, sau macar sa nu se termine cu un dezastru care sa strice tot progresul urias al SX. Falcon 9 tocmai a devenit principala racheta americana, depasind Atlas V al ULA/Lockheed+Boeing, desi opereaza de doar jumatate din perioada in care a „zburat” Atlas (cadenta de lansare e de doua ori mai mare si discrepanta tot creste) si in cativa ani probabil va depasi si Delta II.
    ??

    3
  4. Diferența față de restul lumii este că în SUA există conceptul de instituții ”watch dog”- câine de pază, și în cazul de față există NASA OIG (Office of Inspector General) , care emite rapoarte despre activitatea instuției. Detalii despre diferențele de costuri/plăți în actualul Comercial Crew Program în care se încadrează zborul SpaceX în raportul OIG NASA din 14 decembrie anul trecut
    https://oig.nasa.gov/docs/IG-20-005.pdf

    Se pare că Boeing o tot ia pe arătură. Nici programul de aselenizare nu a scăpat de întârzieri și creșteri de buget. În urmă cu o lună OIG NASA a emis un raport ”Space Launch System Program Costs and Contracts” în care Boeing iar e oaia neagră.

    ”În auditul nostru din Octombrie 2016 am raportat că slaba performanță a Boeing de a dezvolta și construi primul SLS Core Stage a condus la o creștere nejustificată a costului și la la o întârziere față de programul stabilit. Am constatat că în anii precedenți oficialii Boeing, au subestimat consistent performanța necesară atingerii acestui țel, precum și mărimea și nivelul de calificare a forței de muncă necesare. În plus Boeing nu a înțeles pe deplin cerințele necesare în dezvoltarea completă a Stage Controler, care constă în comanda și controlul echipamentelor hardware și software necesare pentru a efectua un important test, cunoscut ca ”Green Run” (testul pentru motoarele noi nt) – rezultând într-o întârziere de 18 luni a sistemului Stage Controller (vezi https://www.nasaspaceflight.com/2019/01/nasa-stennis-b-2-stand-activation-sls-green-run/2/ ). Mai departe, pe lângă întârzierile Stage Controller, o contaminare a conductelor din compartimentul motoarelor https://spacenews.com/contamination-found-in-sls-engine-tubing/ imprecizia la poziționare a unui robot de sudat, suduri inadecvate, o tornadă la fabrica Michoud din New Orleans ( https://www.youtube.com/watch?v=qIGt7mFk7as ) au rezultat într-o întârziere semnificativă a livrării Core Stage, de la fabrica Michoud la Stennis Space Center. Estimăm că aceste probleme precum și altele vor produce un cost suplimentare de 4 miliarde pentru primele două Core Stage, față de bugetul original, precum și o întârziere de 2,5 ani.”
    Apoi sunt luați la țintă și ceilalți doi contractori, Northop Grumman care produce boosterele, și Aerojet care produce motoarele. Asta-i tare:
    ”Adaptarea a 16 motoare RS-25 din era Space Shuttle pentru SLS a generat un cost suplimentar de 228 de milioane și o întârziere de mai mult de 2,5 ani. Această întârziere ar fi afectat planificarea SLS, dacă Core Stage 1 (Boeing) n-ar fi fost deja în urma planificării.” 🙂
    Și OIG nu iartă depășirea bugetului: trebuia anunțat Congresul.
    ”Pentru o depășire de 15% a costurilor dezvoltării sau pentru întârzirea programului cu peste 6 luni, Administratorul trebuie să notifice Congresul și să trimită o reevaluare a costurilor și o replanificare în interval de 7 luni. Dacă Administratorul determină că programul va depăși cu 30% costurile dezvoltării NASA trebuie să notifice Congresul și să nu mai cheltuie alți bani în interval de 18 luni, doar dacă programul este reautorizat prin lege și NASA trimite către Congres o reevaluare a programului, a costurilor estimate și adoptarea unei noi planificări.
    Printre recomadări
    ”Verificarea a politicilor de management NASA, a programelor,a procedurilor și a raportărilor, pentru a oferi o mai mare transparență în actualele și viitoarele costuri și planificări estimate pentru SLS și alte program spațiale”

    https://oig.nasa.gov/docs/IG-20-012.pdf

    Interesant este că contractorii nu se lovesc numai de probleme tehnice dar și de presupuse activități de spionaj/sabotaj

    ”În vara anului 2014 Seongchan Yun a recepționat un contract care cerea companiei CBOL să furnizeze conducte de oțel pentru combustibil, pentru utilizarea în programul SLS/Orion al NASA. Contractul specifica ca țevile să fie produse în SUA. Yun a procurat conducte din China, a falsificat originea pieselor în documentația care le însoțea certificând că oțelul era conform cu cerințele NASA și a trimis piesele la Kennedy Space Center. Conductele de oțel au picat testele NASA”
    https://www.justice.gov/usao-mdfl/pr/former-employee-nasa-contractor-convicted-substituting-foreign-materials-domestic

    Ce s-ar fi întâmplat dacă NASA nu verificau conductele de oțel? O scurgere de combustibil, vreo explozie? Pare o mânărie de doi lei, dar ”prostia” e folosită ca acoperire pentru sabotaj.

    6
  5. Of Topic …Sarlink vazuti la 21:40 din Videle constelatia in sir indian erau de la W la E

  6. NV-SE
    daca vrei sa-i mai vezi si alta data:
    https://l.messenger.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fjames.darpinian.com%2Fsatellites%2F%3Fspecial%3Dstarlink&h=AT00NwA1Cr7s8uoEXVXf8QrYMAlK0ePhX_63qWAyQfNs6rzYbftliXWE25DD_JLjLG1WzY8GXf3limlA3i9e-ktJ5QGWjdF_d0BF41uGn_GZQklfTBynfWccB47hbcAi5I9yJw
    – accepti utilizarea locatiei;
    – dupa ce apare harta si pozitia ta, apesi pe „you” si vei vedea traseul satelitilor in streetview, destul de precis cat sa stii exact cand si unde sa te uiti.

    3
  7. Intradevar Spacex a primit mai putini bani.. stiu ca au contract pentru 6 lansari comerciale de astronauti catre ISS.. nu stiu pentru cate lansari a semnat Boeing. Daca a semnat tot pentru 6 atunci e mare diferenta

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *