SAAB + MApN = LOVE…

…speram cu copii! IAR-XT fiind primul prenume pentru bebe. Sa ne traiasca fratilor si sa creasca mare si „peptos”!

Desi in ultima vreme stirile despre achizitia avionului multirol sunt extrem de…inexistente, eu imi fac datoria sa vi le aduc la cunostiinta! 🙂 Astfel, pista F-16 ramane in continuare foarte promitatoare si extrem de atractiva… dar s-a infundat cu desavarsire. Sansele reale ca RoAF sa-si bata poansonul pe F-16 Block 25 sau 50/52 sunt mari, foarte mari, imense chiar, dar lipsesc cu desavarsire 🙁 . Adica o sansa la o mie mai este, dar statistic mult prea mica ca sa poti sa bati poansonul pe ea 🙂 !

  Grifonul cu penele zburlite! „Sunt rau si-mi plac Suhoaile la micul dejun” !

Optiunea pentru urmasul F-16-lui, magnificul si invizibilul, umbra Americii pe pamant, F-35, ramane in continuare si este foarte ferma. Mai mult decat atat, sunt anumite colaborari intre LM si SMFA, in privinta acestui avion. Bineinteles …secrete!

Dar…Ala micu’ alu SAAB, bate viguros din aripi si canta cocoseste de dimineata  pana seara tarziu, pe gardul MApN-ului, pe gardul SMFA-ului, al Guvernului si preventiv pe mai multe garduri, gardulete si spatii verzi, dinprejurul sau din fata mai multor cladiri oficiale. Doar ca acum nu mai face “cocosisme” prin presa. Ba mai mult, de cate ori vede sau i se pare ca vede presa prin zona, oratania suedeza face pliscul mic, foarte mic, isi strange aripile si coada ghem apoi…valea neica!

      Un Gripen si mai zburlit pus pe scandal cu vecinii! Daca poate…poate!

Nimic pentru presa rautacioasa care l-a “mazilit” data trecuta si l-a facut in toate felurile posibile si nemeritate, de nici mama lui, Guvernul suedez adica, nu-l mai vroia de pui si l-a amenintat cu taierea partiala a subventilor. Pus in fata evidentei, Grifonul, acum ditamai cocosul fortos(E/F), isi umfla pieptul da numai de fata cu ofiterii si oficialii romani. Canta, da din aripi, isi arata pintenii si se jura ca daca RoAF ii va da o sansa, el se poate da peste cap de trei ori si se poate transforma in ditamai vulturul cu cioc si gheare ascutite  plus  privirea ucigasa!

Ii trebuie doar o sansa, si 48 de Grifoni in uniforma romaneasca, sunt gata sa se ia de gat cu orice Suhoi sau MIG ar indrazni sa le atace cuibul. Problema este insa sa fie lasati sa-si faca cuibul la poalele Carpatilor. Promisiunile si aripile infoiate, basca ditamai pintenii, plus o mai mare capacitate de lupta, in variant E/F, il fac placut vederii si auzului SMFA-ului, din ce in ce mai mult. Ba fata de gainile pricajite si gata de taiere(retragere), pe care RoAF-ul le are prin ograda, Grifonul cel tanar si cu accente agresive, este foarte promitator. Basca zestrea pe care mama lui o promite in caz de dragoste curata.

-„Vere? Ce e ma? Hai bre sa-i bat si io pe aia ! Pe care ma ?! Pe …curcanieni, bre vericule! Aia de le fura ai nostri Delta metru cu metru…”

Gripen deasupra Deltei, cu ganduri necurate la adresa unor vecinii de-ai nostri! Necurate dar patriotice !

Dragoste care, dragii mosului, se naste sub ochii nostrii. Desi initial RoAF-ul avea doar cuvinte jignitoare si mistouri ieftine, fata de flacaul scandinav, in ultima vreme saracia lucie de pe malul stang si drept al Dambovitei face ca oferta suedeza  sa fie analizata serios. Desi initial se faceau bancuri si mizerii pe seama Gripen-ului, la o analiza mai atenta, mai ales pe variant E/F, romanii se pare ca au hotarat sa-si uneasca singuratatile si deznadejdiile cu vecinii de Uniune de mai la nord. Noi saraci, fara bani de avioane, ei disperati ca raman “fata batrana”, adica cu avioanele nevandute!

Si acum mai pe intelesul tuturor! Sansa ca Gripen sa fie urmatorul avion multirol al Aviatiei Roamne creste. Suedezii au venit cu lectiile foarte bine detaliate acum si se pare ca si la nivelul MApN-ului oferta SAAB este considerate cea mai buna. Varianta propusa Romaniei , noul Gripen E/F, se pare ca va fi ceva mai rapid pe cerul Europei daca noi vom cumpara avionul . Suedia si SAAB jura ca RoAF va primi primul Gripen E/F cel mai tarziu in 2016, asta daca contractual se va semna in 2011. Deasemenea dotarea RoAF cu E/F va fi prioritara in fata aviatiei militare suedeze.

Poze de la mama.”- Uitati-va ce poate sa faca baiatul meu. Si le arunca cu asa o precizie…” Ceva de speriat pentru aia de le i-au la „stop pe piept”! Mai intai stopul, ca in fotbal, apoi direct mainile incrucisate! Tot pe piept adica…

De offset nu se mai discuta. Nu mai au ce, oferta fiind foarte buna, dar deocamdata cam …secreta! Finantarea este practic rezolvata si desi partile nu mai au mult pana la o strangere de mana, ceva inca ii mai retine. Nu stiu ce, dar sper ca acel “ceva” sa se duca dracului cat mai curand…

Cele 24 de Gripen care vor inchiriate de noi pana la sosirea in tara a “Grifonului de Carpati”, se pare ca sunt déjà pregatite si se asteapata doar OK-ul de la Bucuresti pentru vopsirea concardelor tricolore pe coada si aripii!

Daca  aceasta relatie de dragoste se va consuma noi astilalti, privitorii si maniacii de avioane, nu ne putem dori decat ca IAR-XT, sa fie un copil reusit si dorit de parinti.

“Se cununa robul lui Dumnezeu…RoAF, cu roaba lui Dumnezeu…Gripen E/F! “  Sa speram ca in curand vor fi declarati: sot si sotie! 🙂

Bre oi avea vreo premonitie daia ghicitoare de viitor?! Ca Mama Omida, bine dracu ca s-a dus, asa zice: ca am talent la escroche…aaa la prviziuni dastea nemeteorologice!

Articol 100% serios ! Sunt convins ca in cateva zile un comunicat SAAB il va cita si confirma! Deasemenea sunt sigur ca voi fi invitat la cununia religioasa, ca fiind unul dintre raspopiti SAAB. Adica dupa ce i-am injurat cu sarg un an intreg( nu pe toti doar pe Richard Smith!), acum ii imping de la spate sa-si faca de lucru prin Romania. Iar daca nu ma invita, nici eu nu ma duc, da macar sa se ia dracului odata, ca e clar ca se iubesc!

Haaaaaaaai breeee cu multirolul ala odata! Hai! Hai!

Bre fratilor, intru mania avioanelor, voi ce ziceti?! E bre dragoste curate?! Se cununa astia dupa ce s-au injurat unul pe altul ani intregi?! Io zic ca numai din dragoste s-au batut ca chiorii, ca unde dragoste “este” multa si XT-ul va iesi frumos. Un Gripenel mai mic si mai fasnet, da tot la Suhoaie si MIG-uri invatat sa rupa. Si un pic la T-uri….Sa ne ajute Al de sus…Hip!Hip! Uraaaaaaaaaaaaa!

Mai multe zvonuri neadevarate si total mincinoase, aici: Gripen, ala micu’ a lui SAAB, revine in forta…

Gripen GMT

71 de comentarii:

  1. sa speram ca vedem mai multe ca ala din ultima poza

  2. Eu am auzit de la Basescu ca ROAF vrea sa ia vreo 24 de Gripen A si B, ca tot nu are ce face cu ele aviatia suedeza .

  3. Ce-i bre, George, cu caterinca asta? Te-ai gandit tu, asa, la ceas de seara, sa faci misto de noi? De noi, ca de noi, da' la saracii piloti nu te gandesti? Ca abia asteapta sa primeasca ore de zbor si, mai ales, scule noi…Sau ai mirosit/aflat ceva?
    Eh?

  4. acum sincer le asteptam sa vina.ptr ROAF si ptr piloti.orice ar fi sa vina, numai mult mai repede.plus ca saab declara sus si tare ca in functie de alegerea ROMANIEI se va trece mult mai repede la productia ng-ului.ca romanul:DOAMNE AJUTA!din partea mea sa vina 80(72 single seat+8 dual seat)nu 24.si sa isi permita ROAF sa trimita pilotii la zbor ptr pregatire.ca aci e buba.curios foc ce se va intampla cu pilotii trimisi in state la pregatire?

  5. sa se ajunga oare la 802 aparate?:)o intrebare.de cati piloti dispune ROAF?ma refer strict la aviatia de vanatoare?si cam care ar fi numaru necesar de aparate ptr a se ajunge macar la 2 piloti pe avion?plus bazele aeriene necesare.

  6. George GMT sper ca la Expomil o sa bem o bere pentru noul avion al RoAF, de-ar da Dumnezeu! In alta ordine de idei cred ca daca am avea 24 de GripenC/D nu ar trebui sa ne mai grabim asa cu Gripen NG -ul si sa il dezvoltam in paralel si noi si suedezii ca sa nu iasa la zbor inainte de termen si sa treaca la ei de bolile copilariei. Indiferent ca o sa ia SAAB IAR Craiova sau nu in momentul in care Gripen are cuib in Romania ar trebui investit in IAR-XT cu radar, motor nou si toata dotarea electronica necesara, aici astia de la SAAB sunt profesori in implementarea solutiilor "of the shelf" si o sa aiba si SAAB-ul un atu in plus cand se vor duce la altii cu Gripen si probabil cel mai ieftin trainer dedicat pentru el, IAR-XT. 🙂 bine ar fi sa se semneze contractul ala odata!

  7. Toate ca toate 48 de Gripen sunt ideale pentru noi in momentul de fata dar pana in 2015 avem nevoie urgenta de 24 aparate capabile sa intercepteze dusmanul de la rasarit.
    Gripen este binevenit dar asta nu inseamna ca daca-l avem in dotare suntem putem sta linistiti, o achizitie de vreo 30 Su-35 a Ukrainei ne-ar da peste cap complet chiar daca am dispune si noi de 48 aparate noi. Asta e bun de asigurarea spatiului aerian si cam atat sau ca valul doi in spatele unor aparate gen Rafale sau Typhoon T3 de care avem neaparat nevoie.

    • Gripenu' a fost gandit din start sa se ia la tranta cu virfurile de gama ale VVS-ului( am mai spus asta). Ca idee, dontramasurile active pe varianta A/B sunt reprezentae de dispesoarele chaff/flare BOL si BOP care incaraca la capacitate maxima 800(opt sute) de bipoli si capcane termice! Fara a mai pune la socoteala dispersoarele din fuselajul posterior.
      Daca are loc "cununia" de care vorbeste George, e foarte important si armamentul care va fi luat la pachet, cu Meteor, am avea avantajul in zona pentru o perioada, chiar daca ucraineenii trec pe Su35. Ca sa nu mai vorbim de capacitatea antinava data de RBD15. Dar cel mai important va fi numarul de ore de zbor pe care-l vor avea pilotii anual….pe principiul american, "te antrenezi mai mult, sangerezi mai putin".
      Referitor la XT, ar fi de vis sa iasa in sfarsit. Partea proasta e ca, pentru a-l putea da la export, va trebui sa-l cumparam noi( si pentru asta n-o sa ne mai dea nimeni credit guvernamental-deci, vesnica poveste cu "nu sunt bani") si/sau suedezii( iar ei se incapataneaza sa traga de Saab 105/SK60)…

      • Scuze….RBS 15. Era RBS 15… 😀

      • Cand s-au apucat cei de la SAAB de el se puteau raporta la Su-27 si Mig-29.
        De atunci a aparut Su-30, Su-35 si Mig-35 iar puiu nostru de care vorbim e gen 4 pe cand astia noi sunt 4,5.
        Tare mi-e ca iese urat de tot pt noi.
        Cat priveste Ukraina am dat doar un exemplu cu 30 Su-35, ca ei vor sa achizitioneze PAK-FA si e cacarea lumii daca pui Gripen vs, T-50. Acum ramane de vazut si de unde vor scoate banii de gen 5 da tot e maronie pt noi daca se va confirma scenariul respectiv.

      • Bre Saab Gripen E/F are un avantaj net intr-o lupta aeriana BVR in fata avioanelor rusesti de generatia 4,5,atat Su-35 cat si MiG-29M/MiG-35,aceasta este data de radarul AESA care oricum ai da-o este mai bun decat ce au rusii,racheta Meteor si de RCS-ul mult mai mic al Gripen,versiunile C/D au undeva la 0,5-0,3mp pe cand E/F are 0,1mp, Su-35/MiG-29M au un RCS de 3mp,un avion cu amprenta radar de 0,1mp este vazut de radarul APG-81(cel mai bun radar din lume),de la o distanta de 35-40 Km,pe cand radarul NORA al Saab Gripen vede o tinta de 3mp de la peste 100 Km,un F-16 C/D cu un RCS de 1,2mp stiu ca il vede de la 90-100 Km,iar o tinta de 5mp apare pe radar de la 140 Km,cel mai mare pericol pt Saab in fata avioanelor rusesti este dat de:sistemele IRST care dupa spusele alora de la Suhoi ar putea detecta un F-22 de la 100 Km,desigur asta in povestile lor,dar un Gripen cred ca are sanse sa fie vazut de la 100 Km,de avioanele AWACS,care ar putea observa un Gripen E/F de la 100-150 Km,un E-3 vede un EF cu amprenta cu 0,1-0,05 de la 150-200 Km,desigur rusii sunt mai inapoiati,dar chiar si asa un AWACS este vulnerabil in linia intai,deci tot avem un avantaj,adevarul este ca Rusia are avantajul de necontestat al superioritatii numerice,caz in care Su-35/MiG-29 vor ajunge sa se lupte inevitabil cu Gripen „caineste” ,acolo unde cele doua sunt superiorare Gripen-ului.

        Ukraina chiar daca va cumpara Su-35,asa cum spre 2015 si-au exprimat cat se poate de clar optiunea ori pentru Su-30KN/Su-35BM sau MiG-29M/MiG-35,probabil dupa 2020 daca ii vor tine curelele si ceva PAK-FA,eu tot cred ca ne vor fii inferiori noua,care am dispune de 48 Saab Gripen E/F iar dupa 2020 de inca 24 F-35/EF T3/T4/KAI-KFX,pentru ca lor le lipseste sistemul de obtinere a suprematiei aeriene de care beneficiaza Aviatia Rusa,este doar o opinie personala insa am o mult mai mare incredere in tehnologia vestica decat in aia siberiana,indiferent de cat de frumosa ar fii,sau cum se da de-a berbeleaca pe la MAKS.

    • Eu cred ca tot MIG 35 construit sub licenta cu toata codurile sursa este varianta cea mai potrivita si Mig 35 are sanse mai mari in fata Su-35 sau alte Suhoaie .

      • 2 aspecte:
        1) nu ai cum sa compari mere cu portocale( adica MIG35 su SU35-care sunt construite sa acopere necesitati diferite)
        2) nu vom obtine niciodata licenta avand in vedere ca suntem membru NATO si ii tot calcam pe rusi pe bataturi…

  8. ultima era cu ce a facut suhoiul cand a auzit ca gripen vine la ROAF.

  9. RomaniaTricolor

    Avem alegeri in 2012, deci e posibil sa avem o decizie despre zgripturoi fie la sfarsitul lui 2011sau inceputul anului viitor.

  10. Sa dea Dumnezeu ca cel din poze sa devina realitate! Si pe langa el IAR-XT sa creasca mare si fortos. ROAF il va cumpara sigur fiindca interes exista din partea acestora, iar radarul montat pe el va fi cu siguranta nou ci nu recuperat de pe Lancer. Cel mai probabil primele Gripen vor veni inchiriate de la suedezi, variantele A/B; dupa care vor veni avioane noi.

    • Pentru mine e cu dus si intors interesul pentru un LCA din partea Romaniei. Daca ne-ar fi interesat asa mult un astfel de aparat atunci luam mult mai multi Soimi, cu atat mai mult cu cat pretul acestora era extrem de mic in raport cu ce stia sa faca dar si cu competitorii lui.
      Ca o parere Romania in momentul de fata si chiar pana in 2015 nu cred sa-si permita un elicopter de atac dedicat iar SOCATURILE actuale nu mai sunt la prima tinerete, se vor apropia de sfaritul zilelor, deci am avea nevoie de mult mai multe LCAuri ieftine in comparatie cu un elicopter de atac care sa poata sprijini din aer atacul fortelor terestre.

    • Teoretic radarul de pe LanceR C este unul foarte bun, are avantajul ca este usor si are un diametru mic al antenei, mai are si alt avantaj, a ajuns doar la jumatetea durate de viata estimate la 25-30 de ani deci este foarte bun pentru IAR XT cel putin pentru preserie sunt mai mult decat suficiente.

  11. Oau, vom reusi sa ne dotam cu cel mai slab avion multirol produs in Europa. Daca se confirma stirea eu nu vad motive de bucurie. Practic ne abonam la un nou MiG-21, un avion pentru care vom plati cat nu face (credit+dobanda) si care se va demoda de la momentul operationalizarii. A very smart move indeed. Mai bine inchiriau 24 de F-16 din SUA la jumatate din pretul cerut de americani pentru modernizare Blk 25 pentru 10 ani si dupa aceea cumparam F-35A in 2025.

    • Opiniile tale se cunosc George, no comment, ca sa spui ca e cel mai slab multirol produs in Europa ar trebui sa ai argumente forte, pe hartie si F 16 este mai bun decat Mirage 2000 dar grecii le-au dovedit la turci contrariul, nu inteleg de unde masochismul tau de a sustine F 16 in conditiile in care nu ai acces la o finantare mai buna, nu ai offset, si nu ti-l ofera USA decat cu banii jos. Este nasol cred ca sa ai actiuni ca si tine la LM si sa nu poti vedea decat una dintre optiuni. F 35 ramane in carti dupa 2020-2025 cand vom avea bani si F 35 devine matur, Gripen NG o sa asigure spatuil aerian la un pret mai mic decat F 16 si ai libertatea de a selecta armament mai variat de la mai multe tari europene si americane sa nu uitam Israeleul iar SAAB a spus ca daca va fi o cerere o sa integreze fara probleme R 77 si R74/R73 pe avion.
      Flexibilitatea asta este foarte buna iar in plus poti folosi pana la achizitie in prima faza Python 3 si Matra Magic2 de pe MIG 21 LanceR. De ce sa bagi bani in niste avioane vechi numai tu sti raspunsul, pana si USA se asteapta sa foloseasca 30-40 de ani de acum inainte si generatia 4-4.5 noi de ce nu putem avea 48 de Gripen NG alaturi de 24 de F35? Fiindca nu e politically correct?

      • Gandeste-te si aici ca vom deveni cel mai mare client al unui fabricant de avioane supersonice in loc de a deveni un client marginal ceea ce aduce avantaje enorme!

      • 1. Comparat cu Rafale si Eurofighter la capitolul capabilitati Gripen iese prost. La raza de actiune si incarcatura utila la fel.
        2. Electronica – well Gripen nu are nici acum IRST (stiu vine cu E/F, dar nu are de cand intrat in serviciu acum 15 ani), la contramasuri electronice Rafale e cu o generatie inainte practic. Numai vorbesc de radare: CAPTOR/CAESAR si RBE 1 si 2AA sunt peste Ericson PS-05 instalat pe Gripen. Avantajele la nivelul radarului se vor consolida in defavoarea Gripen pentru ca Rafale si Eurofighter pot fi dotate cu antene radar mai mari decat cea instalata pe JAS-39.
        3. Contrar marketingului agresiv al baietilor de la Linkoping Gripen e doar calificat pentru anumite tipuri de armament, nu le are integrate pe toate cum ne lasa sa credem din brosura de prezentare. F-16 ia la bord zilnic armament american, european sau israelian fara probleme. Gripenul nici acum nu poate indeplini misiuni anti-radar cu rachete Alarm sau Harm. Nu mai vorbesc de faptul ca de-abia acum se integreaza munitia JDAM pe el. F-16 europene si americane zboara cu JDAM de cel putin 5 ani.
        4. Pretul. Well Gripenul e mai scump de cand un F-16 nou nout, iar diferenta de cost la ora de zbor e perfect suportabila, iar raportata la capabilitatile oferite de Viper e un pret acceptabil.
        5. Daca se opteaza acum pentru Gripen atunci poti sa-ti iei la revedere de la F-35 pentru ca politicienii si Ministerul Finantelor nu o sa mai dea bani pentru avioane militare in 2025. O sa zica ca avem deja si ca nu mai e nevoie.
        6. Pe scurt nu vreau sa vad Gripenul in dotarea ROAF pentru ca e un avion slab, incapabil sa asigure securitate Romaniei.

      • Cel mai mare fabricant de supersonice? Am putea sa nu ne mai imbatam cu apa rece??? Noi nu reusim sa fabricam avioane pentru aviatie generala, dar visam supersonice facute la Craiova.
        Vom deveni cel mai mare client al unui fabricant minor de avioane, care a ratat cel mai mare contract de aviatie militara din lume.

      • George intelege ca nu ai aceeasi oferta de la americani, ai optiunea sa cumperi cu banii jos si fara offset de la americani si optiunea de a cumpara de la SAAB cu offset si dobanda mica cu un credit pe 15 ani la dobanda guvernamentala, capabilitatile Gripen depasesc F 16 si asta e clar, pentru ce crezi tu ca nu se poat integra rachete HARM sau ALARM daca Romania si le permite. Rafale si Typhoon sunt din liga F 15E/ SU 27 adica de superioritate aeriana cu capabilitati multirol. Sisemele de bruiaj electronice de pe Rafale este drept par cele mai avansate dintre cele europene din pacate nu ne permitem Rafale. Inca ceva sistemele de bruiaj pot fi upgradate datorita arhitecturii deschise in care este construit Gripen. Bombe JDAM din ce stiu eu nu prea avem si nici bani alocati ca sa achizitionam, oricum la 24 si apoi 48 de aparate nu ii vad pe romani sa faca prea multe operatiuni de atac la sol, fiindca o sa fie prea ocupati cu operatiunile de mentinere a superioritatii aeriene deasupra teritoriului. Pilotii asteapta un avion nou acum, Romania traieste in prezent in 2011 acum este timpul pentru Gripen NG apoi in 2025 vom avea timp sa achizitionam altceva care va fi in top in acel moment.
        Nu cred ca este bine sa fim yes-men la tot ce ne-ar "arunca" pe bani multi USA.
        Avem nevoie sa ne mentinem capabilitatea operationala acum si trebuie sa avem continuitate in arma aviatiei de vanatoare altfel o sa trebuiasca sa bagam bani multi mai multi dupa ce nu o sa mai avem piloti si ne trezim ca verem sa existe RoAF.

      • Achizitiile de armament se fac pentru viitor nu pentru prezent – pentru a descuraja amenintarile viitoare.
        Eurofighter a devenit multirol de nevoie, dar se descurca excelent iar Rafale a fost gandit ca un multirol din start – in locuieste toate seria Mirage IV si F1, SuperEtandard si cea mai mare parte a Mirageului 2000.
        Gripenul trebuie comparat cu colegii sai de generatie ca sa intelegi ce cumperi.
        JDAMurile sunt ieftine – sunt kituri ce se pot atasa bombele Mk 82, 83 si 84. Sunt mai ieftine decat Pavewayurile sau bombele Opher. Capacitate anti-radar e fundamentala in misiunile de astazi. Ea poate fi instalat pe Gripen la extra-cost – la F-16 e inclusa. Nu are sensul sa discutam cat de deschisa e arhitectura electronica – exista limite de hardware avand in vedere ca e o platforma foarte mica.
        SUA nu ne-a aruncat nimic, noi am cerut ca F-16 Blk 25. Ca acum suntem tampiti si ne asteptam ca Unchiul Sam sa ne bage in traista e prostia noastra.
        Timpul pentru NG? Wake-up! Avionul ala zboara numai pe hartie si daca se va face va fi un avion demodat din momentul introducerii in serviciu. Din toate optiunile posibile Gripenul era cea mai proasta alegere oferita.

      • RomaniaTricolor

        George, NG-ul are 200 zboruri la activ, in Libia aproape 40% din misiunile de recunoastere sunt ale Gripen-ului (s-a alaturat cam tarziu pe front datorita factorilor politici din Suedia) insa a impresionat prin timpul scazut de mentenanta inclusiv pentru schimbari majore cum ar fi inlocuirea motorului, si a acumulat deja peste 1000 ore de zbor. Cehii, cu aproape 11500 ore la activ nu-si mai vad capul de treaba pentru ca sunt solicitati cam peste tot cu Gripen-urile lor, inclusiv in zona de patrulare a micilor statelor baltice, ungurii ceva mai putin, oricum au interceptat tot cele-a iesit in cale cu steaua rosie pe coada. Offset-ul cehilor pt. cele 14 Gripen-uri inchiriate deja le-a adus cam 1 miliard de euro la economie in 2010, inca peste 1 miliard e preconizat pana la sfarsitul lui 2014 cand se termina, iar dupa aceea cehii trebuie sa se hotarasca ce fac in continuare.
        Englezii nu se mai satura de Gripen-urile lor iar Sea Gripen-ul nu e mai e demult o himera, sunt hotarati sa urmeze calea asta.
        Noi ce naiba sa facem cu F-16 Block 25 scoase din conservare din desert, re-re-re-"modernizate" si in cati ani? Deja miroase a Piranha…
        F-35? Sa fim seriosi, poate in cel mai bun caz minim 10-15 ani, am fi prea prosti sa dam bani pe prima generatie (si de unde), tineti minte episodul din Zona Crepusculara" cand italienii au zis ca ne dau 24 de Typhoon-uri din prima generatie pt. aceeasi suma ceruta de americani si suedezi? 😀
        KAI-ul, turcii si suedezii se spioneaza in ultimul timp in draci pt. ca suedezii sunt mai avansati in legatura cu generatia 5, stealth, una din cele 3 variante ale lor fiind pur si simplu bazata pe arhitectura Gripen-ului (ma rog, i-au mai adugat un ampenaj vertical din motive arhicunoscute pe langa restul de schimbari legate de unghiuri s.a.m.d.)
        NG-ul va fi dotat ca motor cu 414 folosit de Superhornet care are viata lunga in USNavy, in fond e urmasul superbengos al lui 404 de pe Hornet, basca avionica si alte "chitibusuri" tot americane, SUA nu pierde nimic daca alegem Gripen in "dauna" F-16.
        Considerand ce tari mici europene sunt in jurul nostru care nu-si vor putea permite intr-un deceniu decat Gripen si trezirea la realitate datorita crizei pt. ca folosirea de bimotoare ca Rafale sau Typhoon ne este total prohibitiva, eu nu stiu ce draq mai asteptam. Daca noi nici macar nu ne permitem 24 F-16 Bloc 50-52, cred ca ar trebui sa nu mai visam cai verzi pe pereti. Am vrut mereu cooperare internationala insa am dat chix cu IAR-93. Acum insa avem o sansa serioasa.
        Probleme de finantare au fost si cu Spartan-urile, iar de la americani, in afara de omniprezentul Lockheeed in materie de radare, cu ce altceva in afara de 2-3 harburi de Hercules prapadite s-a ales Aviatia? Nu discut aici de Maxx-urile din Afganistan, e cu totul alta ciorba.
        Gripen sau F-16 Block 50/52, sa nu mai aud de bimotoare vest europene, in timpul crizei europa rasaritateana a aratat ca s-a mai maturizat in alde economiei fiind lovita mai usor, chiar daca e vorba de membrii noi, vestul sa-si vada Typhoon-uri si Rafale mai acesibile lor, noi astia mai mici la granita de est sa-i bazaim/interceptam continuu pe "CSI-sti".
        Si parola e bineinteles offset. Basca toata chestia cu Dabuleniul si Kogalniceanul care devine din ce in ce mai mai importanta pt. americani, ei vor avea din cauza asta si propriile lor jetfighters prezente pe la noi chiar langa ucraineni.

      • Bre George da tu mereu il compari pe Gripen cu alte avioane numai dupa cum iti convine tie..noi aici nu vorbim despre Gripen NG vs Rafale,Eurofighter,F-35,ci de Gripen NG vs F-16 Block 52,caz in care Gripen este un avion de genaratia 4,5 pe cand F-16 generatia a 4 a,chiar daca F-16 pastreaza unele avantaje de necontestat fata de Gripen cum sunt o raza de actiune ceva mai mare,sarcina utila tot asa ceva mai mare si o manevrabilitate mai buna a F-16,in ciuda povestii Saab cu rata de viraj instant mai buna,F-16 are in schimb rata finala de viraj mai buna,adica il ia mai scurt :)) ,viteza ascensionala,acceleratie,avantaje care se opresc aici.

        Gripen are un RCS mai mic,versiunile C/D au o amprenta radar la o treime din cea a F-16 Block 52,iar E/F se pare ca va avea una de 0,1mp,un F-16 il vede probabil de la 20-30 Km,in schimb Gripen il vede pe F-16 de la 90-100 Km,sistem IRST acolo unde pe F-16 lipseste,posibilitate de supercroaziera,radar AESA cu performante net superioare, calitatea imaginii,raza de actiune,con de cautare mai mare.

        Ca sa nu mai vorbim ca nu ne permitem sa luam acum F-16,ar inseamna sa intoarcem tara cu fundul in sus pentru 48 de avioane,lucru care nu se justifica,posibilitati de off-set la fel,probabil ca LM nu se va ostenii prea mult cu investitii catre pigmeii romanasi,in schimb cei de la Saab pana acum au dovedit ca se tin cuvant,este suficient ca una din marila companii suedeze care constituia consortiul Gripen(Saab Aero,Volvo,Ericson,Electrolux),sa faca o investitie in Romania,daca ar rasarii la Poplaca sa spunem o mare fabrica de frigidere Suedeze Electrolux io a si spune ca este excelent.

        Treaba ca odata cumparate avioane Saab Gripen nu o sa mai cumparam F-35 este relativa,poate fii adevarat sau nu,la fel cum aceasta treaba este valabila pt F-16,este foarte posibil ca in 2025 sa avem un guvern care sa decida ca este mai bine sa modernizam/resuscitam flota de F-16 noi/sh decat sa spargem cateva miliarde pe F-35,vorba poetului „om murii si-om vedea”.

      • @RomaniaTricolor: Pai unde exact s-au mai dus cehii, in afara de Baltica unde au fost si romanii cu LanceR-urile?
        Si „ungurii ceva mai putin” adica spre deloc, doar niste exercitii, corect?
        „Englezii nu se mai satura de Gripen-urile lor” – Da, si eu am auzit ca si-au retras toate EF-urile si au anulat comanda de F35 pentru a lua Gripen 🙂 🙂 🙂
        Dar chiar nici un cuvant despre investigatiile de coruptie legate de ambele contracte….A, si de contractul din Africa de Sud.

        @Victor: Intre Gripen C/D si E/F nu este o mare diferenta in ce priveste configuratia exterioara, ar fi doar adaugarea (potentiala) a DSI deci RCS-ul nu are cum sa fie foarte diferit, nu cu un ordin de marime.
        SAAB a selectat un sistem IRST pe care il va monta pe E/F, deocamdata nu este prezent pe NG Demo.Cat despre radarul AESA, de ce ar fi Selex Galileo Raven superior lui Raytheon RACR sau Northrop SABR cand ambele companii americane au mult mai multa experienta in domeniu (AESA)?

      • Cifra nu am scos-o din burta,am citat aceast forumist(Signatory):
        http://forum.keypublishing.co.uk/showpost.php?p=1

        Care la randul lui a citat Agentia Suedeza de Cercetari Militare,FOI inteleg ca se numeste pe limba lor,iar sursa oficiala suedeza spuna clar ca se lucreaza la reducerea amprentei radar a Gripen de la o generatia la alta,numai ca,io am fost destul de pesimist,suedezii spun ca pentru Gripen A/B este valabila amprenta de 0,1m2(nu 0,4m2 cum fabulam io si altii de pe alte site-uri/forumuri),iar aceasta cifra ar fii scazut pt Gripen C/D si va mai scadea pt Gripen E/F..desigur io ma multumesc cu 0,1m2 pt Gripen NG.
        http://www2.foi.se/rapp/foir0338.pdf

        Acesta este un PDF in suedeza,io nu am inteles mare lucru,dar la pagina 48 apar cuvintele : JAS-39 inca ceva in suedeza 0,1m2,io exact nustiu la ce se refera ei,asa ca il cred pe forumist,pana acum aceasta este una dintre putinele informatii oficiale si clare despre acest gen de caracteristici ale unui avion de lupta,si in tot cazul este net superior la acest capitol lui F-16,cu amprenta asta radar un F-35 care befeficiaza de cel mai bun radar din lume il vede pe Gripen(mai precis o tinta de 0,1m2), de la 35-40 Km,conform unei analize a celor de la Ausairpower,deocamdatada nu gasesc articolul dar o sa apara ca sursa intr-un articol la care lucrez despre nebunii din astea.

      • @RomaniaTricolor
        1. Gripenul nu are IRST. NG nu este decat un demonstrator tehnologic, nici macar nu exista prototip.
        2. Marea Britanie nu a selectat Sea Gripenul pentru viitoarele portavioane din clasa Queen Elizabeth. A schimbat comanda originala de F-35B cu F-35C. Saab a instalat doar un birou de cercetare in UK pentru dezvoltarea Sea Gripen. Marea Britanie nu are de ce sa renunte la proiectul F-35 – a bagat prea multi bani, prea multe joburi sunt in joc si o buna parte din tehnologia dezvoltata cu americanii. Sea Gripen e mai mult un pipe dream al suedezilor. Cine o sa cumpere un avioane ptr. portavion de la o tara care nu are portavioane????
        3. F-16 Blk 52 ar fi o optiune inteleapta in momentul de fata, nu alergatul dupa himere suedeze.

      • @Victor
        Este dificil de calculat semnatura radar a avioanelor din generatia 4.5 si deobicei aceste calcule sunt mai mult artificii de marketing. Deobicei calculele acestea sunt facute in configuratia aer-aer. Ideea e, ca da Gripen are unele elemente care il fac greu detectabil si poate e mai greu detectabil decat F-16, dar totusi nu este un avion stealth si nu se compara cu F-22, F-35 sau PAK-FA.In momentul de fata Super Hornetul este cotat ca cel mai greu detectabil avion ne-invizibil, urmat probabil de Rafale. Silent Eagle are de asemenea o semnatura radar scazuta.
        Eu nu stiu cum au calculat distanta de detectie Gripen vs F-35. In primul rand suedezii nu cunosc semnatura radar a lui F-35 si in al doilea rand nu cunosc performantele radarului AN/APG-81. Sunt mai mult estimari bune de pus in brosurile de marketing. E suficient de spus ca F-35 poate detecta un Gripen E/F cu senzorii in infrarosu si cu pachetul de contramasuri electronice cu mult inainte sa fie nevoie sa aprinda radarul. In plus nu exista o metoda patentata prin care sa fie detectate avioanele stealth.
        Nu te-as sfatui sa-i iei in serios pe baietii de la Air Power Australia. Ei sunt obsedati de achizitia de F-22 si iau in serios toate declaratiile facute de producatorii rusi in privinta capacitatii sistemelor lor militare. Nu prea sunt luati in seriosi la nivel de industrie sau presa de specialitate.

      • RomaniaTricolor

        Da, englezii au renuntat la „jump jet-ul” F-35 B pentru clasicul CATOBAR F-35C, si tocmai asta e frumusetea, in felul asta Sea Gripen-ul devine o perfecta platforma de antrenament si trecere pentru pilotii UK (oricum e iubit de cei de la ETPS). Sa spui ca nimeni nu cumpara un Sea Gripen de la o tara care nu are portavion (ignorand faptul ca Gripen-ul din punct de vedere al structurii/aerodinamicii e specialist in aterizarea/decolarea pe suprafete mici, plus ca Suedia are iesire la apa sarata si alte conditii meteorologice dure caracteristice Scandinaviei) e ca si cum ai spune ca nimeni nu cumpara MOWAG Pirahna de la o tara neutra ca…Elvetia. 🙂 care a fost fabricata in vreo 4000 de bucati/variante deja si folosita de vreo 2 duzini de state.
        Exista doar o problema minora cu IRST pe Gripen NG si e destul de amuzanta, e vorba de sfera senzorului, nefiind lipita de carlinga, creaza un vartej in fata acesteia care provoaca un zgomot enervant pt. pilot! 😀 Se remediaza usor prin doua metode: fie se monteaza putin lateral ca la EF sau unele modele rusesti fie ramane centrala dar se prelungeste sfera ca la SU-27 de exemplu pentru un mai bun efect Coanda: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Su-27UB_cockpit.jpg Voila!
        N-am inteles sarcasmul cu faptul ca englezii nu renunta la F-35 sau EF, cunoasteti voi ca ei sa aiba pana in acest moment un single engine supersonic si cu mentenanta ieftina in afara de Gripen? 🙂 Sa nu uitam prin ce criza financiara trece Armata Regatului Unit. Basca faptul ca BAE Systems detine 20% din SAAB? Fratilor, inca mai e pana la F-35.
        Iar cand Gripen-ul C/D are 40% din misiunile de recunoastere in Libia desi s-a prezentat la apel mai tarziu, e clar ca fratii cei mari l-au scos la inaintare pt. ca e mai ieftin de utilizat (si de pierdut :D)
        Cat despre acuzatiile de coruptie in Africa de Sud legate de SAAB eu va intreb, ei si ce, care-i faza, cunoasteti vreun contract mai sanatos fara astfel de acuzatii? Ar fi chiar anormal sa nu existe. 🙂
        F-16 Block 52 sau Gripen. Atat. Singurele variante.
        Un avion american care mai rezista vreo 10 ani apoi isi termina evolutia sau un Gripen euro-american cu posibilitatea unui offset pe vreo 20, 30 ani chiar, cu o gramada de evolutii posibile ale configuratiilor aerodinamice, avionicii si armamentului (E/F, SeaGripen, Stealth…) cu tari ca Suedia, Cehia, Ungaria, Romania, posibil Bulgaria, Croatia, Serbia, Slovenia, si chiar Turcia, Gripen-ul devine „fratele mai mic” si ieftin al „gemenilor” Rafale/EF. Europa vestica si estica din ce in ce ce mai mult isi estompeaza nu numai granitele teritoriale dar si cele economice si sociale/de mentalitate, Gripen-ul are un viitor serios. Ce avantaje in timp are F-16 in afara ca e Lockheed (care are o prezenta covarsitoare la noi) si e din generatia lui Viggen?
        Cat despre IAR-XT, daca ne decidem pt. Gripen, nu prea ii vad rostul decat daca e bazat pe structura Soimului (si nu vorbesc aici doar de ampenaje comune dupa cum arata proiectul), acesta din urma nu poate fi upgradat cu alt motor, avionica, armament, materiale? La cat e de suprasaturata piata trainerelor cu diferite modele, de ce riscam pt. ceva nou ce poate zbura in MINIM 10 an in loc sa facem un…Supersoim?(nu mai radeti) 😀 E clar pt. mine ca AMTA a aparut in mintea celor de la INCAS dupa ce au vazut polonezul EM-10 Bielik, aporape chiar au recunoscut-o cu juma’ de gura! Am crescut in Craiova cu prototipurile lui IAR 93 si 99, zburand in prostie deasupra capului si facand tumbe peste tumbe, erau perioade la sfarsitul anilor ’80 si mai ales dupa ’90 cand vedeam „live” spectacole aeriene. :D. Pur si simplu nu ii vad pe americani sa investeasca mai serios in industria noastra de aviatie daca va castiga F-16. Oricum, m-as multumi daca dupa Expomil-ul de la sfarsitul lui septembrie, autoritatile romane vor da un comunicat in care sa spuna ca singurele ramase in competitie sunt Gripen si F-16 Block 52! 😀 Demential, SAAB nu poate uita ce le-au facut cei de la Lockheed in Norvegia cu F-35, vreau sange, morti pe paine, tot tacamul! Sa vezi atunci oferte, vizite, show-uri, reclame, actiuni de „binefacere” cu calendare sexy avand parasute rupandu-se in figuri pe avioane, acuzatii de coruptie, scandaluri politice, 2012 an electoral, yeah, bring it on babe, red vs. blue, mano a mano, 50/50 sanse!

      • @RomaniaTricolor
        1. BAE Systems nu mai e actionar la SAAB de anul asta. Poti sa verifici pe site la Saab AB chestia asta.
        2. ETPS inchiriaza ore de zbor in Suedia pe Gripen. ETPS este un parteneriat public privat intre MoD si QinetiQ si are ca scop antrenarea pilotilor de incercare. Ei nu sunt academia RAF. Pe scurt Gripen nu este un avion britanic si nu se afla in serviciul RAF sau Fleet Air Arm.
        3. Pilotii Fleet Air Arm se antreneaza momentan in SUA pe F-18 Super Hornet, pentru ca nu mai au avioane (Harrierul a fost retras). Se vor antrena pe avioane americane si franceze pana cand intra in F-35C in dotare.
        4. Sea Gripenul zboara pe hartie ca si E/F de altfel. Nu exista avion operational sau prototip. Si da sa cumperi avion ambarcat de la o tara care nu detine aviatia navala si portavioane e stupid si cretin. Suedezii nu au portavion si probabil nu vor avea prea curand si nu inteleg ce presupun operatiunile pe mare. Sunt mult mai periculoase decat ce fac ei in Baltica si Marea Nordului. Neavand portavion sau aviatie navala ei nu vor putea impartii riscurile cu cumparatorul. Gripen are capacitati STOL si este un avion robust in varianta de baza, dar asta nu il face din start un avion bun pentru portavioane. Sea Gripen este ultima speranta de a intra pe piata indiana dupa esecul rasunator de la MMRCA.
        5. Daca iei Gripen acum te abonezi la o tehnologie care se demodeaza rapid si cu toate variantele si upgradeurile posibile va fi o platforma inferioara competitie incepand cu 2020+.

      • @RomaniaTricolor:
        Nu am o statistica clara dar unii dintre noi s-ar putea sa aiba ceva de obiectat la un contract incheiat pe spaga, cum a fost cel cu fregatele (conexiunea BAE Systems). Iar faptul ca toate contractele externe ale unui anumit producator sint anchetate de beneficiari, deci nu sint doar acuzatiile „normale” ale competitorilor, nu mareste increderea in produsul respectiv. Thailanda mai are timp sa cerceteze ce si cum dar acolo spaga s-ar putea considera intr-adevar „normala”.

        „Ce avantaje in timp are F-16 in afara ca e Lockheed” – ar avea cateva, unul ar fi tocmai experienta Lockheed si, deocamdata, nici un operator de F16 (care a avut de ales) nu s-a dus la un alt producator, au ales urmatorul produs al aceleiasi companii; cred ca ei stiu mai bine daca au fost multumiti sau nu.
        Un alt avantaj ar fi ca echipamentele care se ofera acum pentru integrare pe F16 sint rezultatul unui lung proces de dezvoltare care a dat USAF / NATO / Israel un avantaj asupra oricarui adversar intalnit pana acum. Sint capacitati dezvoltate ca urmare a unor cerinte operationale clare si nu a marketingului – „avem nevoie de x pentru ca si concurentii au”.

        Imi pare rau ca sarcasmul initial nu a fost inteles, mai incerc o data 🙂 : „Sea Gripen-ul devine o perfecta platforma de antrenament si trecere pentru pilotii UK” – Da, antrenament si trecere pe F35. Pana la urma noi vrem un avion de lupta sau de antrenament?

        Ce e potrivit pentru Ungaria, Cehia, Croatia, Slovenia, Bulgaria si chiar Serbia, s-ar putea sa nu fie potrivit pentru Polonia si Romania – inamicii potentiali sint de alt calibru.

      • RomaniaTricolor

        Ca BAE nu mai actionar la SAAB, nu stiam.
        Cunoaste cineva niste informatii serioase despre rezultatele luptelor simulate intre F-16 si Mig 29? (Ma refer la faptul ca SUA le are achizitionate din Rep. Moldova in timp ce noi ne uitam la Ucraina care detine un numar serios de astfel de aparate). Sau ceva rezultate ale polonezilor pt. ca le detin pe ambele ori cele ale Germaniei vs-eu stiu-Danemarca sau ceva similar…

      • F-16 vs MIG 29, singurele rezultate cunoscute si analizate serios au fost cele in care F-16 a luptat impotriva MIG 29 din fosta RDG. Antrenamentele comune l-au dat castigator net pe MIG 29 in lupta de aproape, dar F-16 a fost mai bun in lupta dincolo de vederea pilotului. Oricum sunt aparate diferite, dar mig-29 este mai bun. Insa cu actualele dotari F-16 50/52 vs mig 29 mai clasic sa zicem….ar fi foarte rau pt mig…

      • Exercitiile F-16/MiG-29 au facute prin 1991. De atunci F-16 a dat jos doua MiG-29…

      • Cred ca ce e potrivit pentru Ungaria, Cehia, Croatia, Slovenia, Bulgaria si chiar Serbia, e la fel de potrivit pentru Romania, pentru ca Romania nu este Polonia iar principalii inamicii ai Romaniei sunt politicienii romani .

        Insa cu actualele dotari F-16 50/52 trebuie sa se compare cu MIG 35 sau ultima versiune de MIG 29 modernizata, nu cu mig 29 clasic, si MIG 29 modernizat o sa castige ca are radar AESA de la doi producatori.

    • Nu inteleg de ce atata ura pe gen 4 si excitarea maxima cand vine vorba de gen 5 care mai are de mancat. S-o luam pe rand, F-22 nu e dat nici la export, este foarte scump, ai nevoie de extrem de multe ore de intretinere la o ora de zbor si nu-l poti tine in orice conditii; F-35 e doar un proiect care inca mai are de mancat la fel ca si PAK FA, nu au ajuns fabricantii sa le exporte sau sa le dea in folosinta fortelor aeriene, nici nu si-au pus la punct toate problemele care vesnic apar si odata cu acestea si costurile aparatelor se maresc dar si durata pana vor intra in serviciu.
      Noi n-avem bani de un multirol de gen 4-4,5 si ne scremem mintea la bazaconii de genul gen5 pe care Romania nu stiu daca si-l va permite si este posibil sa apara alte arme si tehnologii pana atunci care sa-l puna in umbra.
      Daca voi vedeti ca este ok sa patrulezi spatiul nostru aerian cu F-35 la costuri exorbitante sau ca ne vom bate cu X si Z cu o mana de aparate inseamna ca e o problema si nu spun unde.
      Alta lucru pe care nu-l luati in calcul este ca gen 4-4,5 va mai opera multi ani de acum inainte si cu siguranta vor aparea si alte modele in timp, iar luptele pana la urma tot cu gen 4 si 4,5 se vor da ca nu-si permit nici rusii, nici NATO si nici chinezii sa-si doteze toata flota cu aparate mai mult sau mai putin stealth, iar marea majoritate a celor existente sa le dea la fier vechi. Gen 5 va aparea cu siguranta, va evolua si isi va face datoria cu prisosinta dar la momentul respectiv, nu acum. Gen anterioare vor exista si ele pe langa acesta asa cum s-a intamplat de fiecare data cand a aparut o noua generatie iar de fiecare data grosul luptelor s-a dat tot intre aparatele mai vechi cu o generatie.
      Luand in calcul adversarii nostri directi la ora actuala (Rusia, Ukraina, Bielorusia) vom vedea ca aceste state detin sute de aparate care sunt gen 4 si mai putine gen 4,5, deci noi avem nevoie de un avion care sa poata lupta cu ele la costurile pe care Romania si le permite iar cu aparate din vest de aceiasi generatie putem face asta fara a avea nevoie de gen 5 care ar veni in numar mic, cu costuri mari de achizitie si intretinere, armamentul care l-ar folosi ar fi tot acelasi cu al generatiilor anterioare, ar necesita modificari si infrastructura pentru acestea si ar veni in momentul in care Romania n-ar mai exista aceasta arma de mult prea mult timp.
      In acest moment noi avem nevoie de o arma cu care putem lupta cu adversarii nostri directi si sa avem o continuitate la arma aviatie de vanatoare iar cand va veni momentul vom achizitiona si un aparat de gen. 5 – daca ne vom permite.

      • O analiza mai mult decat pertinenta! Totusi, avand in vedere ca noi suntem cei mai bazati din sud-estul Europei, sansele ca RoAF sa zboare cu o ditamai flota de avioane de generatire 5, sunt de 150%, si asta chiar incepand de maine 😀

      • Complet de acord cu tine Raptor, analiza este foarte complexa si pertinenta!

      • RomaniaTricolor

        Poate daca se termina draq odata telenovela sudamericana si Gripen rateaza Brazilia (pentru un single engine e o suprafata mare, ocean, jungla, munti, Guyana Franceza si implicit Franta e vecina…eram sigur ca nu au sanse in India, aia aveau deja Hal Tejas-ul) poate plusam si cerem si 3 Saab 2000 Erieye AEW&C! Si asa Carpatair e cel mai mare utilizator de SAAB 2000 din lume, are o duzina, legatura exista 😀

      • @Raptor: Doar o mica corectura, F35 nu mai este de mult doar un proiect, a inceput livrarea aparatelor de serie – varianta „A”. „C”-ul este in testele finale, se spera intrarea in productie in 2012. Oricum, cum ai zis si tu, la inceput foarte putine state isi vor permite sa-l cumpere in multe exemplare.
        Faptul ca aparatele de generatia 4-4,5 vor ramane in dotare mult timp de acum inainte, lucrul asta e clar si ar trebui sa-l inteleaga si cei care cred ca F16 va dispare cumva doar pentru ca a inceput productia de F35.
        Iar pentru a face fata Ucrainei si Rusiei, care vor avea mereu un avantaj numeric, avem nevoie de un aparat care nu e doar echivalent ci clar superior celor rusesti dpdv electronica si senzori. Diferenta nu va fi facuta atat de manevrabilitate cat de performanta si experienta incorporata in sistemele de razboi electronic.

      • Si eu cred ca avem nevoie de MIG-35, produs sub licenta . 🙂

    • nici vigen ul,nici draken ul n au fost asa rele cu toate ca se spunea ca nu erau la acelasi nivel…chestia e sa avem cu ce inlocui mig urile nu sa ne invartim in jurul cozii pana ne trezim …ca nu avem piloti operationali pe supersonice

  12. @vali:
    „…Dar chiar nici un cuvant despre investigatiile de coruptie legate de ambele contracte….A, si de contractul din Africa de Sud….”
    Toate cele 3 contracte au fost semnate pe vremea cand SAAB era in parteneiat cu BAE. In Africa de Sud, s-a demonstrat ca spaga(de fapt primele si maririle de salariu) afost data pentru a inclunde in contract cele cateva zeci de trainere Hawk.In Cehia si Ungaria nu s-a demonstrat nimic. A! Si nu uita de scandalul legat de achizitia EF Typhoon de catre Austria! N-o sa-ti vina sa crezi…tot BAE e la mijloc…. 😉

    • Daca tot BAE a fost la mijloc, o sa cred 🙂
      „The (former) Swedish Chief Prosecutor commented on the inquiry, stating that the preliminary investigation had shown that BAE, using sophisticated payment arrangements, had hidden large payments that could be linked to the JAS Gripen campaign in the Czech Republic, Hungary and South Africa, and made arrangements to make improper payments to the decision makers in these countries. ”
      Un sumar al investigatiilor, aici: https://secure.traceinternational.org/compendium/pdf.asp?id=111
      „Count Alfons Mensdorff-Pouilly who is an agent for British Aerospace (BAE) (a partner of Saab) is alleged to have received 13 million euro ($16.5 million) BAE, according to news agency APA and news magazine Profil.”
      „The count, who is married to former Austrian health minister Maria Rauch-Kallat, is suspected by British prosecutors of having bribed Hungarian and Czech government officials to push through the purchase of the Gripen fighter their air forces.”
      „Mensdorff-Pouilly is also suspected to have done the same with the Eurofighter Typhoon fighter, pushing its sale to Austria.”
      http://www.stratpost.com/graft-alleged-in-south-african-gripen-deal
      Mai multe despre investigatiile din Ungaria: techappsgroup.wordpress.com/2010/09/08/the-gripen-corruption-saga-continues-in-hungary-words-of-caution-for-defense-exporters/

      Deci sint investigatii ale guvernelor din Ungaria, Cehia, Africa de Sud, Suedia si Marea Britanie, e greu de crezut ca e doar o neintelegere.

      Iar chestia cu demonstrarea e cam asa: atat timp cat principalele probe se afla in Marea Britanie sau Suedia, ca nu or sa se autodenunte cehii, ungurii sau sud-africanii, si investigatiile se pot opri prin plata unor amenzi, nu cred ca va fi vreodata demonstrat nimic, prin decizia unui tribunal.

      Cred ca asta a fost si cazul fregatelor pentru Romania, investigatia a fost pornita in Marea Britanie, Romania a tacut malc, dupa care BAE avut posibilitatea de a opri intreaga procedura prin plata unei amenzi. http://www.defenseindustrydaily.com/UK-Fraud-Office-BAE-Set-for-Another-Round-05777/
      Practic, e ca si cum s-ar demonstra mituirea dar cu consecinte legale mai putin severe.

  13. @George Visan
    „Exercitiile F-16/MiG-29 au facute prin 1991. De atunci F-16 a dat jos doua MiG-29…”
    Poti detalia, te rog, cand si in ce conditii…?

  14. @Vali si George
    Aveti dreptate domnilor, F16, isi dovedeste superioritatea cand se ia la harta cu adversari de acelas calibru, in absenta totala a superioritatii aeriene!
    Sau poate nu…
    Dati un ochi pe linkul asta: http://www.acig.org/artman/publish/printer_380.sh

    • Pai se lucreaza cu materialul clientului, majoritatea confruntarilor F16 vs The World au avut loc cand UASF a avut superioritatea aeriana (care insa nu se castiga doar cu F15, AWACS si sateliti ci si cu F16, F18, fiecare contribuie cu ceva).
      Dar asta nu inseamna ca trebuie sa ignoram complet istoricul operational al F16 sau sa incercam sa inventam tot felul de lupte imaginare in F16 si MiG29 pe hartie sau in conditii de laborator, nici macar profesionistii nu cad de acord in privinta rezultatelor.
      De asta, cine poate, organizeaza mock-combat, evaluari in conditii destul de aproape de realitate si aici merita de mentionat ca majoritatea comparatiilor de genul asta au fost facute in Vest (USA, Germania, Polonia si Israel) si nu e greu de ghicit care aparat a putut fi imbunatatit ca urmare a invatamintelor trase.

      Am dat cu amandoi ochii pe linkul de mai sus si, in afara de confirmarea ca sarbii de la inceput nu au avut prea multe sanse, a mai rezultat ca majoritatea MiG29 decolate aveau diverse probleme tehnice deci sapa mitul conform caruia MiG29 se repara cu un ciocan si o surubelnita si este ultra-super-fiabil in conditii de campanie.
      Pai sintem usor de intretinut in orice conditii, adica gata de lupta 100% sau nu mai sintem? 🙂

    • Da si pana la urma care e problema? Victoriile obtinute de F-16 impotriva MiG-29 s-au facut in timp ce SUA incearca sa impuna superioaritatea aeriana… Ce naiba. Luptele aeriene nu sunt curse de masini cu handicap sau turniruri medievale. F-16 este un sistem de armament mai bun decat MiG-29. Fulcrumul nu a confirmat nimic pana acum.

  15. avioanele in blocul occidental normal sunt vazute ca platforme de armament si de aici directia in care le dezvolta ca sa fie utile scopului …in partea de influenta rusa e o directie diferita primordial e avionul ca sistem de arma in sine de aia avioanele lor sunt performante,(aerodinamic ,la manevre si sist de radar etc) in situatii de lupta reale mai tot timpul au fost depasite ..de ce incarcate de lupta pierd mult din performante,sistemele lor nu sunt suficient integrate-da o sa spuneti ca ultimele variante sunt da ,da corect,dar deja in occident devin operationale noile gen 5 plus dronele ,deci rusii cand le au in dotare sunt deja o generatie in urma …de la inceputul ww2 nu au fost in nici un moment la egalitate tehnologica in aceeasi epoca de timp…plus intretinerea a fost tot timpul deficitara …oricat de buni ar fi rusii nu poti tine pasul fara sa colaborezi..usa colaboreaza cu tot blocul ue cu tot ce reprezinta capac industriale de franta,germania,italia,spania,japonia,coreea de sud ,israel ptr a i numi pe cei mai mari…rusia cu…coreea de nord,china,india(unicii 2 cu ceva capacitati industriale datorita investitiilor ..occidentale)restul nici nu i pun deci concluzia eu cred ca e clara…si asta ca sunt mare fan su27,mig29 doua avioane bune …dar avioane nu sisteme de arme

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *