Romania Military

Șantierul Damen Galați va deveni șantier naval militar de la 1 iulie

despre stadiul programelor de inzestrare a Fortelor Navale Romane

Începând cu data de 1 iulie 2025, șantierul Damen Galați va fi transformat într-un șantier naval militar, a anunțat Gheorghe Savu, directorul Damen Naval România, în cadrul conferinței Defense Romania Security Dialogue 2025 – First Edition.

Potrivit acestuia, șantierul se află într-un proces de tranziție către standardele militare, întrucât producția de nave se va axa cu precădere pe segmentul militar. Savu a precizat că planurile companiei includ livrări de nave militare la Galați inclusiv după anul 2034.

Directorul a explicat că Damen este o companie deținută de familia Damen și nu este listată la bursă, fapt care îi oferă avantaje semnificative în ceea ce privește flexibilitatea decizională și dinamismul. Compania deține peste 30 de șantiere la nivel global și are mai mult de 12.000 de angajați.

El a subliniat că cea mai mare investiție a grupului este la Galați, unde lucrează aproximativ 2.000 de persoane, dintre care în jur de 300 sunt ingineri români, în special arhitecți navali, implicați în proiectare sau producție.

Savu a menționat că Damen produce în medie 160 de nave pe an, iar segmentul militar a devenit prioritar. De la preluarea șantierului din Galați, în anul 2000, au fost construite peste 300 de nave militare, dintre care peste 30 au fost livrate către state membre NATO și UE.

Damen Damen Shipyards Group a semnat cu marina portugheză un contract pentru proiectarea, construcția și echiparea unei nave multifuncționale de ultimă generație – un portavion de drone, potrivit unui comunicat de presă al companiei.

Viitorul portavion de drone va fi dotat cu laboratoare și spații de cazare, punte de zbor de 94×11 metri și hangare pentru UAV, punte de marfă de 650 metrii pătrați și un spațiu pentru 12 containere.

Damen a dezvoltat această navă multifuncțională de 107 metri lungime pe baza cerințelor specifice ale Marinei portugheze. Designul rezultat este cu adevărat al unei platforme multifuncționale, cu roluri primare de misiune, care includ cercetarea oceanică, căutarea și salvarea, precum și ajutorul în caz de urgență, în plus fată de operațiunile de siguranță maritimă și de sprijin naval. În acest scop, nava va fi înzestrată cu un sistem care să lanseze drone și elicoptere fără pilot.

Contractul a fost semnat de Contraamiralul Jorge Pires și de Directorul General al Damen Shipyards Group, Jan Wim Dekker. Proiectul este rezultatul unui proces de licitație europeană și este finanțat de Mecanismul de Redresare și Reziliență (MRR) a Uniunii Europene, care face parte din NextGenerationEU (pachetul de redresare economică pentru a sprijini statele membre ale UE, afectate de pandemia COVID-19).

Pentru activitățile de cercetare și monitorizare oceanică, nava va fi dotată cu laboratoare și spații de cazare pentru personalul științific. În ceea ce privește aspectul de sprijin naval, nava construită de Damen va avea numeroase caracteristici de proiectare pentru a permite astfel de operațiuni. Acestea vor cuprinde o rampă pentru UUV (vehicule subacvatice fără pilot) și USV  (vehicule de suprafață fără pilot), precum și o punte de zbor de 94×11 metri și hangare pentru UAV (vehicule aeriene fără pilot).

Mai aminitim faptul că, în prezent, Marina portugheză mai are două nave în serviciu construite de Damen. Acestea sunt fregatele multifuncționale NRP Bartolomeu Dias și NRP D. Francisco de Almeida, din clasa Bartolomeu Dias, cu o lungime de 122 de metri. Ambele nave au servit inițial în Marina Regală Olandeză (ca fregate din clasa Karel Doorman) înainte de a fi supuse unui program substanțial de modernizare de către Damen și agenția olandeză COMMIT (Command Materiel and IT).

Gheorghe Savu a vorbit și despre cluster-ul militar naval de la Galați, pe care l-a descris ca fiind unic nu doar în România, ci și în Europa. Totodată, a evidențiat contribuția Marine Engineering Galați, companie specializată în proiectarea celor mai moderne și complexe nave militare produse de Damen.

Șantierul Naval Galați, achiziționat în 1999, a fost catalogat de Savu drept cel mai important din portofoliul Damen, precizând că investițiile în acest loc au fost constante. A adăugat că au fost necesari 20 de ani pentru a-l aduce la standardele unui șantier militar complet compatibil cu cerințele NATO.

În încheiere, directorul Damen Naval România a afirmat că societatea este singura companie din țară care proiectează și produce nave militare pe teritoriul național. Valoarea totală a proiectelor militare livrate depășește 2 miliarde de euro, cu un total de 31 de nave construite pentru 13 state.

 

El a menționat că anul trecut au fost produse două nave de patrulare pentru Pakistan și a subliniat că cea mai complexă navă construită vreodată în România este Combat Support Ship – CSS ”Den Helder”, destinată Forțelor Navale Regale Olandeze. Nava este una dintre cele mai mari nave militare construite vreodată în România, fiind devansată doar de nava de tip Joint Support Ship (JSS) „Karel Doorman”, construită tot la Galați, tot pentru Forțele Navale Regale Olandeze.

Exit mobile version