Romania Military

Sezonul reparatiilor la MiL Mi 24 Hind

Si aflam lucruri pe care sincer nu le stiam…

Astfel, dupa ce Bulgaria s-a apucat sa-si mai repare elicopterele Mi 24 la o uzina locala si acum are doua (fix doua bucati) elicoptere de atac gata de lupta, posibil sa mai repare inca patru, Ungaria a facut si ea la fel semnand un contract cu Rusia pentru 12 aparate Mi 24 si un Mi 17, din care 8 Mi 24 au si ajuns undeva pe langa Moscova. Se au in vedere reparatii capitale la motoare pentru cresterea resursei, dotarea cu sisteme de vedere noapte/zi pentru piloti, raparatii capitale pentru extinderea duratei de exploatare la celula.

Daca totul merge bine in aprilie primele patru aeronave se vor intoarce acasa, iar urmatoarele patru in iunie. Apoi vor ajunge in Rusia si restul de patru Mi 24 plus Mi 17.

Polonia pe de alta parte inca mai asteapta lansarea programului „Kruk”de achizitie de noi elicoptere de atac, program si el intarziat, dar pana atunci isi va baga la modernizare flota de Mi 24HIND, care flota este – spre surpriza mea – cam la fel cum arata in anii “90, dotata adica cu PRND (proiectile reactive nedirijate) si mitraliere de 12,7, elicopterele poloneze nevand nici macar o singura arma ghidata la bordul lor, nici rachete AT, nici macar o turela teleoperabila…

Ori in aceste conditii Puma Socat al nostru chiar pare elicopter de atac dedicat, dotat fiind cu rachete Spike (LR/ER), tun GIAT 20mm in turela automata, casti MIDASH si avionica moderna…

Revenind la programul „Kruk”, polacii au de gand sa achizitioneze cel putin 32 de elicoptere de atac avand pe masa trei oferte: Boeing cu AH 64E Guardian, Bell cu AH-1Z Viper si italienii cu AH 129 Mangusta sau poate cu noul AH 249.

Polonezii se asteapta la o decizie in 2018.

Dar bulgarii stau bine, mai au doua Panthere din trei initiale, 2-3 Mig 29, patru Cougar (din 12 cumparate dar n-au bani sa le zboare), C 27J Spartan nu mai au nici unul functional, doua Mi 24 HIND –E…

Premierul bulgar, Boyko Borisov,  declarase inca din decembrie (inainte ca pilotii sa dea de pamant cu cel de-al treilea si ultimul Spartan operational)  ca acesta nu va mai zbura din ianurie 2018 din cauza ca nu au bani sa-i asigur intretinerea si ca oricum pilotii mananca prea multi bani in detrimentul altor ramuri ale armatei bulgare. Si cu asta basta, ca avioane multirol si-au mai cumparat de cateva ori…

Bulgarii ar fi trebuit sa semneze un nou contract de service si intretinere cu Alenia, in valoare de 17 milioane de euro si…n-au avut bani, contractul precedent expirand la 31 decembrie. Acum daca nu mai au avioane nu mai au nici necazuri…

Declaratia lui Borisov cand cu greva pilotilor militari de pe MiG 29 de anul trecut: „As for the Bulgarian military pilots, no one else has received such benefits like them. Our governments have so far paid hundreds of millions of euros for Bulgarian pilots and very little for Bulgarian land forces, Bulgarian sailors and all others. ”

Unde mama lu proces verbal a bagat Bulgaria sute de milionane de euro in aviataia ei militara ramane un mister, dar ati prins ideea generala.

PS Poate ca MApNul ar trebui sa intrebe la sud de Dunare daca nu poate cumpara ceva piese de Spartan, asa ca de la dezmembrari. O roata, un motor, o trapa etc.

PPS In cazul nostru toate cele sapte Spartane zboara voiniceste, chiar prea voiniceste am spune, si multumim Domnului sunt in perfecta stare de zbor, fara nici un fel de eveniment neplacut.

GeorgeGMT

Exit mobile version