Romania Military

Si azerii se uita dupa JF 17 Thunder

JF-17 Thunder Two Seat Version

                                                                     JF 17 Thunder B

Asa cum scriam cu putin timp in urma, Pakistanul este pe val – macar la nivel declarativ – cu al sau JF 17 Thunder, din ce in ce mai multe state declara ca sunt interesate de avion.

Desi afacerea, care parea deja batuta in cuie, cu Sri Lanka inca nu a fost semnata, Nigeria a anuntat si ea ca va achizitiona in curand cateva JF 17, nigerienii si-au si bugetat achizitia, iar Azerbaijeanul si-a aratat si el interesul.

Confom presedintelui pakistantez, Mamnoon Hussain, in cazul Nigeriei si Azerbiajeanului ar fi vorba de varianta up-gradata a JF 17 – adica de Block 2 – dotata cu o electronica imbunatatita dar fara radar AESA (asa cum se zvonea initial pentru Block 2), varianta intrata de curand in fabricatie.

In acelasi timp chinezii si pakistanezii au anuntat introducerea – chiar din acest an – a JF 17B, avion cu doua locuri, aparat necesar fortelor aeriene pakistaneze pentru antrenamentul avansat si trecerea pe supersonic cat si pentru misiuni de atac la sol.

De asemenea se sustine ca avionul cu doua locuri ar fi in mod special interesant pentru export.

Pana acum se afla in uzul Pakistanului 50 de aeronave JF 17Thunder Block 1, impartite in doua escadrile operationale – pe baza aeriana de la Peshawar, 10 aeronave folosite pentru teste si restul alocate Combat Commanders School (CCS), acolo unde sunt formati si pregatiti cei mai buni si promitatori piloti.

Cadenta de fabricatie este in prezent de 20 aeronave pe an, putand urca pana la 25. Cele 20 de avioane fabricate in acest moment sunt alocate fortelor aeriene locale, in conditiile in care Pakistanul produce 58% din aparat, iar motoarele sunt importate din Rusia.

In acest moment o  patra escadrila este in curs de formare – la baza aeriana din Masroor – aici avioanele avand un rol predominant de patrulare navala. Conform intentiilor, aparatele vor fi special dedicate luptei anti-nava, fiecare avion putand transporta cate o racheta C 802, insa JF 17 este un aparat relativ usor si daca va avea la bord o racheta anti nava, nu va putea sa mai duca aproape nimic si de aici nevoia unui aparat mai greu, astfel ca pakistanezii se uita spre Suhoi 35S, mai ales pentru rolul de patrluare maritima.

Revenind la avion, Block 2 va fi tot un Block 1 imbunatatit pe zona sistemelor electronice, mai ales cele de razboi electronic, va putea realimenta in aer, va dispune de un radar modernizat – KLJ-7 V2 (varianta mai nou a – KJL-7) – cu raza crescuta, insa noutatile cu adevarat importante sunt asteptate abia la JF 17 Thunder Block 3 care se afla deja in dezvoltare si care va putea dispune de radar AESA si sistem IRST.

Problema Block 3 este data de necesitatea unui motor mai puternic si se au in vedere “rusescul” RD-93MA si “chinezul” WS 13. Se mai intentioneaza folosirea extensiva a materialelor compozite pentru fuselaj si dotarea aeronavei cu Helmet Mounted Display/Sight (HMD/S).

Asadar deocamdata lucrurile sunt bune, se asteapta contracte si se spera ca viitorul sa fie bun cu JF 17 Thunder.

GeorgeGMT

Exit mobile version